345 📌
#ختم
#زیارت_عاشورا
❓سوال:
سلام،آیا میشه بجای کسی که سواد نداره تو چله زیارت عاشورا گروهی، شرکت کرد؟
✅پاسخ:
سلام علیکم
بله میتوان شرکت کرد.
#احکام #پاسخگویی
#موعظه_حسنه
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
346 📌
حکم #غسل در ایام #عادت_ماهیانه
❓سوال:
سلام اگر غسل جنابت داشته باشیم و قبل ریختن غسل جنابت متوجه شویم که پریود شدیم میشود در همان دوره پریود غسل جنابت ریخت یا باید صبر کنیم بعد از تمام شدن پریود هر دو غسل را باهم بریزیم. مرجع رهبر ممنون
✅پاسخ:
سلام علیکم
پاسخ شما را با استفتائی که از مراجع معظم شده است پاسخ میدهیم:
🔸پرسش ۱۲۳ . آيا مى توان غسل جنابت را در حال حيض انجام داد؟
▫️همه مراجع (به جز امام و خامنه اى):
آرى، غسل جنابت در حال حيض، صحيح است و از جنابت پاك مى شود.
▫️آيات عظام امام و خامنه اى:
بنابر احتياط واجب غسل جنابت در حال حيض صحيح نيست.[۲]
🔸پرسش ۱۲۴ . خانمى كه از حيض پاك شده و مى خواهد نماز بخواند؛ آيا پيش از غسل وضو بگيرد يا بعد از آن؟
▫️همه مراجع:
فرقى ندارد؛ ولى اگر پيش از غسل وضو بگيرد، بهتر است.[۳]
تبصره. طبق فتواى عده اى از مراجع تقليد، غسل حيض نياز به وضو ندارد؛ ولى اگر حائض بخواهد وضو بگيرد و به استحباب عمل كند فتواى ياد شده در متن راهگشاى اوست.
منبع: جهت مطالعه مفصل اینجا کلیک کنید.
📚 منابع:
[۱]. مكارم، استفتائات، ج ۱، س ۸۷؛ فاضل، جامع المسائل، ج۱، س ۱۶۳ و تبريزى، منهاج الصالحين، ج ۱، م ۲۳۳، احكام الحائض.
[۲]. خامنه اى، اجوبة، س ۱۷۵ وامام، تعليقات على العروة، ج ۱، م ۴۳، احكام الحائض.
[۳]. توضيح المسائل مراجع، م ۴۶۶؛ وحيد، توضيح المسائل، م ۴۷۲ و العروة الوثقى، ج ۱، احكام الحائض، م ۲۵.(احكام وضو، غسل و تيمم-پرسمان).
#احکام #پاسخگویی
#موعظه_حسنه
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
347📌
#نذر
❓سوال:
سلام اگر ۴۰ تا زیارت عاشورا یا هر دعا دیگه نذر کنیم باید ۴۰ روز پشت سر هم باشه یا نه فرقی نمی کنه فقط تعداد ۴۰ تا بشه
✅پاسخ:
سلام علیکم
چون در نذر خود قید نکرده اید که پشت سر هم باشد یا نباشد،
به هر صورت که بخوانید اشکالی ندارد.
#احکام #پاسخگویی
#موعظه_حسنه
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
348 📌
#نماز
#جوش
❓سوال:
سلام ببخشید من یه سوال دارم اگر کسی وسط نماز یا قبل از نماز پیشانی اش جوش داشته باشد و موقع گذاشتن پیشانی روی مهر جوش بترکد و آب داخل جوش روی مهر بریزد آیا نماز باطل است ایا میتوان ادامه داد
رهبر
✅پاسخ:
سلام علیکم
اگر جوش های صورت شما با خون همراه نباشد، اشکالی نداشته و نجس نیست.
و اگر به همراه خون بوده، نماز ها را اعاده کنید. (قضاش رو به جا بیارید و مهر رو هم بشورید)
استفتائات مرتبط:
س) بعضى اوقات روى صورت جوش هاى چرکى ظاهر مىشود آيا اين آبى که در اثر ترکاندن آنها بيرون مىآيد نجس است؟ اگر نجس باشد تکليف نمازهاى خوانده شده و مکانهايى که با دستم در ارتباط بوده چيست؟
ج) اگر با خون همراه نباشد، نجس نيست.
س: حکم عفونتهايى که از جوشها خارج مىشوند چه حکمى دارند؟
ج) اگر همراه با خون نباشد، پاک است.
#احکام #پاسخگویی
#موعظه_حسنه
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
349 📌
#تقلید
#رجوع_به_مرجع_دیگر
#عدول
❓سوال:
سلام میشه دریک مسئله ازیک مرجع تقلید دیگر تقلیدکرد (قبلا این مسئله روازمرجع خودش تقلید نکرده یعنی براش پیش نیومده،)
مثلا تواین مسئله مرجع خودش گفته حرامه ولی مرجع دیگه که اعلم تره واعلمیتشم ثابت شدس گفته اشکال نداره ازاون تقلید کنیم؟؟؟؟
✅پاسخ:
سلام علیکم
قبل از پاسخ باید عرض کنیم، اگر مرجعی وجود دارد که از مرجع فعلی شما اعلم است، و این اعلمیت با شهادت دو شاهد عادل و اشنای به فن اثبات شده و قول مخالف هم ندارد، بر شما واجب است از اعلم تقلید کنید.
اما پاسخ سوال شما:
❇️حالتهای مختلف مسئله
🔸1- فقیه در مسئله پیشرو، حکم به احتیاط واجب داده است
در چنین وضعیتی مکلف دو حالت دارد:
الف- در گذشته، به احتیاط بیانشده از جانب مرجع خود عمل کرده است.
ب- تاکنون با مسئله مواجه نشده بود.
راهحل:
در هر دو صورت این مسئله، مانند تمام شرایطی که مرجع تقلید فتوایی برای مسئله بیان نکرده و حکم به احتیاط داده است، مکلف مخیر است یکی از دو کار ذیل را انجام دهد:
الف- به احتیاط بیانشده از طرف مرجع خود عمل کند
ب- به فتوای مرجع دیگری که اعلم یا مساوی مرجع خود باشد، مراجعه کرده و بدان عمل نماید. آیتالله مکارمشیرازی در این زمینه میفرمایند: «درصورتیکه در آن مسئله طبق فتوای مرجع تقلیدش عمل نکرده یا عمل کرده، ولی مرجعش فتوای صریح ندارد، بلکه احتیاط واجب دارد، میتواند به فتوای مرجع دیگری که پس از مرجع او اعلم از دیگران است، عمل کند.»
🔸2- فقیه در مسئله پیشرو، فتوای خود را بیان کرده است
در این شرایط مکلف سه حالت خواهد داشت:
الف- مکلف در گذشته به فتوای مرجع تقلید خود عمل کرده است.
ب- اولینبار است که مکلف با چنین مسئلهای مواجه میشود.
ج- مکلف تکلیف را میداند، ولی تاکنون مبتلابه او نبوده و به آن عمل نکرده است.
راهحل:
در فرضهای مختلف این مسئله، شرایط نیز متفاوت خواهد بود:
الف- در حالت اول و زمانی که مکلف به فتوای مجتهد خود عمل کرده است، فقها سه نظر دارند:
برخی مانند حضرات آیات تبریزی، خویی، شبیریزنجانی، وحیدخراسانی به صراحت اعلام میدارند که رجوع به دیگری در چنین حالتی جایز نیست.
عدهای دیگر از فقها، مانند حضرات آیات خامنهای، مکارمشیرازی و گلپایگانی عدم جواز را احتیاط واجب دانستهاند،
اما گروه دیگری از مراجع مانند حضرات آیات فاضللنکرانی و سیستانی مراجعه به دیگری را هر چند که مساوی با مرجع کنونی فرد باشد، جایز دانستهاند
و آیتالله بهجت نیز در این مورد فرمودهاند: «در صورت تساوی دو مجتهد در اعلمیت و اورعیت، در جمیع مسایل یا در بعض مسایل که ارتباط با هم ندارند، جایز است.»
ب- اگر مواجهه مکلف با مسئله برای بار اول است،
به فتوای مراجعی مانند حضرات آیات فاضللنکرانی، نوریهمدانی و سیستانی،
میتواند به مرجعی اعلم و یا هم سطح مرجع خود رجوع کند. آیتالله سیستانی در استفتایی در مورد نماز میفرمایند: «اگر از هر جهت مساوی باشند، رجوع اشکال ندارد؛ زیرا در صورت تساوی دو مجتهد، مکلف میتواند عملش را طبق فتوای یکی از آن دو انجام دهد؛ مگر در مواردی مانند قصر و اتمام که باید احتیاط کند (جمع بخواند).»
ج- مراجعی مانند حضرات آیات صافیگلپایگانی و گلپایگانی بر این نظرند که در مسایلی که یادگرفته، ولو عمل نکرده است، احوط (احتیاط واجب) ترک عدول به مساوی است. آیتالله تبریزی نیز به صراحت حکم میدهند: «در مسایلی که یاد گرفته، به غیر نمیتواند رجوع بکند.»
#احکام #پاسخگویی
#موعظه_حسنه
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
349 📌
#عقیقه
❓سوال:
عقیقه چیست و چه احکامی دارد؟
✅پاسخ :
عقیقه قربانی کردن حیوان برای تولد بچه است .
مستحب است که پدر و مادر برای اولادی که متولد می شود ،چه دختر باشد یا پسر عقیقه کنند، اما آداب و نکاتی که راجع به عقیقه وجود دارد :
1 - عقیقه باید گوسفند ، بز یا شتر باشد . حیوان دیگری مثل مرغ و امثال آن کفایت نمى کند. اگر شتر عقیقه کند، باید پنج یا شش ساله باشد . بهتر است شش سال یا بیش تر داشته باشد . اگر بز باشد ، یک ساله یا بیش تر باشد . اگر گوسفند باشد ، شش یا هفت ماهه باشد .بهتر است گوسفند لاغر نباشد و فربه باشد. هم چنین بهتر است گوسفند کور، و بسیار لنگ نباشد که راه رفتن برای او دشوار باشد. نیز مغز و شاخ گوسفند هم نشکسته و اخته هم نشده باشد.
2- مشهور میان علما آن است که : مستحب است براى پسر حیوان نر و براى دختر حیوان ماده عقیقه کنند. چنانچه حیوان غیر همجنس باشد ، صحیح است.
3- در استحباب عقیقه فرقى بین نوزاد اول و دوم و غیره نیست . بهتر است در روز هفتم نوزاد عقیقه نماید . تا زمانی که به سن بلوغ نرسیده، بر پدر مستحب است برای فرزند عقیقه کند . اگر پدر و مادر عقیقه نکردند ، بعد از بالغ شدن بر خود شخص مستحب است که عقیقه کند . در روایات آمده است که در سلامت شخص تأثیر فراوان دارد.
4 - کسانى که قدرت مالى ندارند ، مستحب است هر زمانى که قدرت پیدا کردند، براى نوزاد خود عقیقه کنند.
5- مستحب است که گوشت عقیقه را بپزند و به مؤمنان اطعام نمایند . گوشت آن را خام تصدق نکنند. اگر چه خام هم بدهد ،خوب است ،ولی بهتر است که حداقل آن را با آب و نمک بپزند و به مؤمنان بدهند و در حق نوزاد دعا نمایند. نیز مستحب است استخوان های حیوان عقیقه شده را نشکند ،بلکه از بند ها جدا کند .
6- مکروه است که مادر و پدر و خواهر و برادر نوزاد (عائله پدر نوزاد) از عقیقه بخورند .کراهت، نسبت به مادر بیش تر است. بهتر است که عیال پدر و مادر هم که در خانه ایشان می باشند، از آن گوشت و طعام نخورند.
7- از مالیدن خون عقیقه بر سر طفل خود داری شود.
8- مستحب است در هنگام کشتن گوسفند عقیقه دعا بخواند. از امام صادق علیه السلام روایت شده: وقت ذبح عقیقه این دعا را بخواند:
« بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ اللَّهُمَّ عَقِیقَةٌ عَنْ فُلَانٍ(به جای فلان اسم نوزاد را بگوید) لَحْمُهَا بِلَحْمِهِ وَ دَمُهَا بِدَمِهِ وَ عَظْمُهَا بِعَظْمِهِ اللَّهُمَّ اجْعَلْهُ وِقَاءً لآِلِ مُحَمَّدٍ ».
در روایت دیگری وارد شده که این دعا را بخواند :ْ «بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ اللَّهُ أَکْبَرُ إِیمَاناً بِاللَّهِ وَ ثَنَاءً عَلَى رَسُولِ اللَّهِ وَ الْعِصْمَةَ لِأَمْرِهِ وَ الشُّکْرَ لِرِزْقِهِ وَ الْمَعْرِفَةَ بِفَضْلِهِ عَلَیْنَا أَهْلَ الْبَیْتِ »پس اگر نوزاد پسر باشد بگوید: اللَّهُمَّ إِنَّکَ وَهَبْتَ لَنَا ذَکَراً وَ أَنْتَ أَعْلَمُ بِمَا وَهَبْتَ وَ مِنْکَ مَا أَعْطَیْتَ وَ کُلُّ مَا صَنَعْنَا فَتَقَبَّلْهُ مِنَّا عَلَى سُنَّتِکَ وَ سُنَّةِ نَبِیِّکَ وَ رَسُولِکَ وَ اخْسَأْ عَنَّا الشَّیْطَانَ الرَّجِیمَ لَکَ سُفِکَتِ الدِّمَاءُ لَا شَرِیکَ لَکَ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِین اللَّهُمَّ لَحْمُهَا بِلَحْمِهِ وَ دَمُهَا بِدَمِهِ وَ عَظْمُهَا بِعَظْمِهِ و شعرها بشعره و جلدها بجلده اللَّهُمَّ اجْعَلْهُ وِقَاءً لفلان بن فلان( اسم نوزادو پدر ش را بگوید).
استخوان گوسفند عقیقه
به گمان برخی از مردم باید استخوان های گوسفند عقیقه را دفن کرد.
در حالی که چنین سفارشی در منابع اسلامی وارد نشده است.
آیت الله خویی در منهاج در بحث عقیقه و حاج شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان می فرمایند: چنین دستوری وجود ندارد.
احکام زندگی، محمد حسین فلاح زاده ص130
دعای بعد از عقیقه:
https://eitaa.com/pasokhha/1725
#احکام #پاسخگویی
#موعظه_حسنه
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
هدایت شده از 💖 همسرانه حوایِ آدم 💖
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روضه| شهادت #امام_صادق علیه السلام
#شهادت_امام_جعفر_صادق علیه السلام تسلیت باد
حجت الاسلام بندانی
🖤 به ڪآناڷ #همسرانه حــۏاے آدݦ بپیوندید↙️
🖤 @havayeadam 🖤
350 📌
💠ذکر #یاعلی در شب معراج💠
❓سوال:
سلام. آیا خداوند در شب معراج، با گفتن «یا علی» با پیامبر(ص) خداحافظی فرمود؟!
❓و این روایت آیا صحیح است:
🔸یارسول الله،ما وقتی صحبتمون،حرفمون با یکی تموم میشه، پایان کلاممون، او را به خدا می سپاریم، به بیان پارسی می گوییم:
خداحافظ و به زبان عربی می گوییم:
فی امان الله
اگر بدون خداحافظی کردن، در وسط سخن گفتن از او جدا بشیم، نوعی بی ادبی می پنداریم...
شما وقتی در معراج با خدا هم صحبت شدید ، پایان جمله که نمی توانستید به ذات خدا عرضه بدارید:تو را به خدا می سپارم!
آخرین جمله ی رد و بدل شده ، بین شما و خدا چه بود؟
🔹حضرت فرمودند:
پایان صحبت، خداوند سبحان به من "یاعلی" گفت،من نیز به خدای خود " یا علی" گفتم.
این آخرین جمله بین من و ذات مقدس خدا بود.
✅پاسخ:
سلام علیکم
آنچه در پرسش آمده است در روایات وجود ندارد و به هیچ وجه صحیح نمی باشد.
🔸آنچه در برخی از منابع روایی آمده، درباره ی سوال پیامبر اکرم (ص) از خداست که ای خداوند، آیا علی است که دارد با من سخن می گوید یا تو هستی!
🔻روایت چنین است: از عبد الله بن عمر نقل شده است:
از رسول خدا(ص) پرسیده شد خدا در شب معراج چگونه با تو سخن گفته و تو را مخاطب قرار داد؟
آنحضرت فرمود:
«مرا به زبانی مانند زبان على بن ابیطالب مخاطب قرار داده سپس به من الهام کرد که بگو:
پروردگارا! تو با من سخن میگویی یا [حضرت ]على (است که با من سخن می گوید)؟!
سپس [خداوند] فرمود:
اى احمد! من چیزى هستم ولى از همه چیزها فاصله دارم مانند چیزهاى دیگر نیستم و من به مردم قیاس نمیشوم و به موجودات تعریف نمیشوم. تو را از نورم آفریدم و على را از نور تو آفریدم او را به رازهاى نهانى دل تو آگاه کردم من کسى را به سوى دل تو دوستتر از على بن ابیطالب پیدا نکردم سپس با زبان على با تو سخن گفتم تا دلت آرام بگیرد».[1]
◻️🔺درباره سند و محتوای این روایت، باید به چند نکته توجه شود:
1. درباره سند این روایت باید گفت: این حدیث را «موفق بن احمد خوارزمى» (م 568ق) نقل کرده است و بیشتر کتابهای معتبر شیعی نیز به طریق او نقل کردهاند. سند خوارزمی چنین است: «أخبرنا أبو القاسم نصر بن محمّد المقری، أخبرنا والدی قال: قال أبو علی عبد الرحمن بن محمّد النیشابوری: أخبرنی أحمد بن محمّد البغدادی - من حفظه بالدینور-، أخبرنا محمّد بن جریر الطبری، حدّثنی محمّد بن حمید الرّازی، أخبرنی العلاء بن الحسین الهمدانی، أخبرنی أبو مخنف لوط بن یحیى الأزدی، عن عبد الله بن عمر».[2]
اگرچه در این روایت ارسال میباشد؛ چون ابومخنف(م 158ق)[3] اصلاً عبدالله بن عمر(م 48ق)[4] را درک نکرده است و بینشان فاصله زیادی بوده است. در مورد برخی راویان آن، از جمله محمد بن حمید الرازی اختلاف نظر وجود دارد، ولی چون بیشتر علمای حدیث - مانند سید ابن طاووس، اربلی و... - این حدیث را در کتابهای خود آوردهاند و آنرا رد ننمودهاند، این روایت را میتوان مورد پذیرش قرار داد.
شیخ حرّ عاملی(م 1104ق)، بعد از نقل و قبول این روایت میگوید: «این روایت دلالت روشنی دارد به این که علی(ع) برترین مردم بعد رسول خدا(ص) است».[5]
2. در بخشی از متن عربی این روایت چنین آمده است: «یا رَبِّ أَنْتَ خَاطَبْتَنِی أَمْ عَلِی؟»؛ یعنی: پروردگارا! تو مرا مخاطب قرار دادى و با من صحبت میکنی یا اینکه على با من سخن میگوید؟
در برخی پایگاهها مشاهده میشود که از ترجمه «أم علی» که به معنای «یا علی؟» به معنای استفهام است، برداشت نادرست شده است که گویا «یا علی!» به معنای ندائی آن در خداحافظی خداوند با پیامبر مورد استفاده قرار گرفته است!
3. خدای تعالی با پیامبر اسلام(ص) در شب معراج بر صدای علی(ع) تجلی نمود و با آنحضرت صحبت نمود.
4. گفتنی است؛ مستقیم صحبت کردن خداوند با پیامبران بدین معنا نیست که پیامبران، خدا را ببینند، بلکه مقصود این است که جبرئیل در این میان واسطه نبوده است. به دیگر سخن؛ صحبت کردن خدا با بشر یک تکلم خاصی است و مثل تکلم بشر نیست که خروج صوت باشد از حنجره، این نوع تکلم مربوط به موجود ممکن و مخلوق است که مجهز به تجهیزات جسمانی میباشند، بلکه تکلم درباره خدای سبحان عبارت است از تفهیم معنا برای پیامبر.[11]
[1]. خوارزمی، موفق بن احمد، مقتل الحسین(ع)، ج 1، ص 75؛ قم، انوار الهدى، چاپ دوم، 1423ق؛ ابن طاووس، علی بن موسی، الطرائف فی معرفة مذاهب الطوائف، محقق: عاشور، علی، ج 1، ص 155، قم، نشر خیام، چاپ اول، 1400ق؛ دیلمی، حسن بن محمد، ارشاد القلوب إلی الصواب، ج 2، ص 233 – 234، قم، الشریف الرضی، چاپ اول، 1412ق.
[2]. مقتل الحسین(ع)، ج 1، ص 74 – 75.
#احکام #پاسخگویی
#موعظه_حسنه
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
351📌
#خمس
❓سوال:
با سلام و عرض ادب
چند وقت پیش علی الحساب خمس سال را پرداخت کردیم، و حالا که حساب کردیم حدود سه چهارم به نماینده امام خامنه ایی پرداخت شده و یک چهارم همچنان نزد ما است. آیا می توانیم این مقدار را خودمان مصرف کنیم؟ مثلا به فقیر سید که آشنا هست پرداخت کنیم یا حتما باید اجازه بگیریم؟
امام خامنه ایی
✅پاسخ:
سلام علیکم
باید نسبت به آن یک چهارم از دفتر معظم له اجازه بگیرید.
و ظاهرا دفتر ایشان هم برای سادات و فقرا مقداری اجازه می دهند. که البته باید شما تماس بگیرید و مطرح کنید .
شماره دفتر مقام معظم رهبری در قم:
02537746666
#احکام #پاسخگویی
#موعظه_حسنه
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
352📌
❓سوال:
گرفتن چه مقدار سود در فروش کالا مجاز است؟
پاسخ طبق فتوای امام خامنه ای حفظه الله در تصویر فوق
#احکام #پاسخگویی
#موعظه_حسنه
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
353📌
#خدا
#امام_علی علیه السلام
❓سوال:
سلام
ببخشید میگن خدا قابل دیدن نیست و اتفاقا این به اصل ذات خدا برمیگرده چون جسم نیست. پس اینکه حضرت علی میفرمایند من خدایی رو نبینم نمیپرستم یعنی چه؟؟اگر بگیم منظور حضرت شناخت خدا از اثار بود این زیاد جور نمیاد چون حضرت برای اعراب اون زمان اینقدر سر بسته صحبت نمیکردند چون متوجه نمیشدن همونجور که به یکی از اصحابشون فرمودند روزی از این اب نور تولید میشه ولی اگر بگم کسی باورنمیکند پس چون دلیل نبوده نگفتن وشاید همین مقدار گفتن هم به اصحابشون دلیل بر کامل بودن اسلام و..بوده. بعد نکته بعد که ضمیمه میکنن به این قسمت اول شبهه و موئی ودلیل برای اینکه میشه خدا رو دید استفاده از یک بحث علمی است و اون اینکه بلند ترین صدا در دنیا صدای مورچه است ولی چون ماوراء شنوایی ما است ما نمیشنویم واین نقص از ماست نه دلیل بر بی صدایی مورچه پس ماخدا رو نمیبینیم چون الان نقص داریم ولی افرادی مثل امام علی بااستناد به صحبت خودشان میتوانند خدا روببینند. لطفا جواب بنده حقیر رابدهید
✅پاسخ:
سلام علیکم
ایشان استدلال و سخنی که فرموده اند ، اینطور نبوده که فقط برای خودشان حجّیت داشته باشد و برای دیگران، قابل فهم، درک و تجربه نباشد. پس این برهان برای همگان حجیّت دارد، چرا که همگان چنیناند .
چند نکته برای پاسخ به سوال شما:
الف - اگر جملات را نصفه نخوانیم و به ادامهی این بیان نورانی دقت کنیم، دقیقاً به همین مطلب اشاره و تصریح نمودهاند. ذعلب از ایشان پرسید: شما که اهل تعقل، تفکر و علم هستید، چگونه خدای ناپیدا و نادیده را بندگی (عبادت) میکنید؟ ایشان فرمودند:
«ما کُنْتُ اَعْبُدُ رَبّا لَمْ أرَهُ. فَقالَ یا اَمیرَالْمُؤْمِنینَ! کَیْفَ رَاَیْتَهُ؟ قالَ: وَیْلَکَ یا ذِعْلِبُ لَمْ تَرَهُ الْعُیُونُ بِمُشاهَدَةِ الأبصارِ وَلکِنْ رَأتْهُ الْقُلُوبُ بِحَقائِقِ الاْیمانِ» (اصول کافی، ج 1، ص 245 – توحید، صدوق[ره]، ص 109)
ترجمه: من پروردگاری را که نبینم، نمیپرستم. عرض کرد: یا امیرالمؤمنین! او را چگونه دیدی؟ فرمود: ای ذعلب! وای بر تو! دیدههای ظاهر او را نتواند دید، ولی دیدههای دل به وسیله حقایق ایمان او را مشاهده میکنند.
ب – بدیهی است که خداوند متعال، جایی قرار نگرفته یا مخفی نشده است که ما برویم او را پیدا کنیم و با چشم سَر ببینیم. چشم سَر، مادهای را میبیند که نوری بر او تابیده باشد و به چشم منعکس گردد و اگر کسی کور باشد، آن را هم نمیبیند. اما چشم عقل، چشم قلب و چشم بصیرت، حقیقت اشیای مادی را میبیند، حقایق غیر مادی را نیز میبیند و حتی خدا را میبیند.
ج.خداوند متعال نیز ابتدا خود را در وجود خود انسان و در عالم هستی (اعم از ماده و غیر ماده) نشان میدهد، و سپس میفرماید که چشمت را نبند، باز کن و ببین و آن چه دیدی را انکار و تکذیب مکن. بدان و ببین که او همیشه به تو علم دارد، به احوالت آگاه است، در محضر او هستی و خوب میداند که ندیدی، یا چشمت را بستی، یا دیدی و انکار کردی، یا اصلاً نخواستی ببینی، یا دیدی و ایمان آوردی؟
«سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِي الْآفَاقِ وَفِي أَنفُسِهِمْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ أَوَلَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ» (فصلت، 53)
ترجمه: به زودى نشانههاى خود را در افقها [ى گوناگون] و در دلهايشان بديشان خواهيم نمود، تا برايشان روشن گردد كه او خود حقّ است. آيا كافى نيست كه پروردگارت خود شاهد هر چيزى است؟
د. افق عقل، افق حکمت، افق علم، افق قلب و معرفت و عرفان، افق عشق و محبت، افق کمالات گوناگون و ...، کجا خدا دیده نمیشود و کجا جز خدا دیده میشود؟! همه نشانه اوست، اسم اوست، آیه اوست و تجلی اوست. لذا خودش نه تنها نفرمود که ندیده عبادت کن، بلکه فرمود که چشم بصیرت را باز کن و ببین و سپس عبادت کن:
«الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ طِبَاقًا مَّا تَرَى فِي خَلْقِ الرَّحْمَنِ مِن تَفَاوُتٍ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرَى مِن فُطُورٍ * ثُمَّ ارْجِعِ الْبَصَرَ كَرَّتَيْنِ يَنقَلِبْ إِلَيْكَ الْبَصَرُ خَاسِأً وَهُوَ حَسِيرٌ» (الملک، 3 و 4)
ترجمه: همان كه هفت آسمان را طبقههايى (روى هم) آفريد، هرگز در آفرينش خداى رحمان (از نظر زيبايى، استوارى و اتقان صنع) تفاوت و ناهمگونى نمىبينى، پس بار ديگر بنگر آيا (در خلق اشيا) هيچ خلل و شكاف (و خلاف حكمت) مىبينى * سپس بار ديگر (به جهان هستى) نگاه كن كه چشم (دلت) خوار و وامانده (از درك نقص و خللى در خلقت) به سوى تو بازمىگردد.
#احکام #پاسخگویی
#موعظه_حسنه
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
354📌
#توبه #گناه
❓سوال:
سلام آیا گناه خود ارضای بعد از بارها توبه شکستن ولی بعد توبه واقعی بخشیده شدنی است یا خیر؟
✅پاسخ:
سلام علیکم
وقتی که انسان توبه واقعی کند، خداوند گناهان او را کامل می بخشد و در بعضی از موارد تبدیل به حسنه می کند. البته این در صورتی است که توبه ای کند که به سمت گناه دیگر باز نگردد.
توبه> ایمان قلبی> عمل صالح
و شرایط هر کدام رو هم باید رعایت کند
شرایط توبه
شرایط ایمان
و عمل صالح
1. قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ ﴿زمر-۵۳﴾
بگو اى بندگانم كه زياده بر خويشتن ستم روا داشتهايد، از رحمت الهى نوميد مباشيد، چرا كه خداوند همه گناهان را مىبخشد، كه او آمرزگار مهربان است
2. إِلَّا مَنْ تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ عَمَلًا صَالِحًا فَأُولَٰئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ ۗ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا (فرقان - 70)
مگر کسانی که توبه کنند و ایمان آورند و عمل صالح انجام دهند، که خداوند گناهان آنان را به حسنات مبدّل میکند؛ و خداوند همواره آمرزنده و مهربان بوده است!
#احکام #پاسخگویی
#موعظه_حسنه
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
355📌
#آداب #حرز_امام_جواد علیه السلام
❓سوال:
سلام آیا همراه داشتن حرز امام جواد با این گفتار ها و تعریف هاست و میشع سفارش داد آیا حرز امام جواد فروشی است کع میگن هشتاد فایده داره برای فرد و می فروشن اگر خودمون با خودکار بنویسم آیا اثر داره یا باید کسی که وارده با کاغذ و زعفران می نوسیند و می فروشن باید از اونا بخرم
✅پاسخ:
سلام علیکم
حرز امام جواد علیه السلام هم از نظر روایات و هم سیره علما مورد تایید کامل است.
و تاثیر کامل آن در حالتی که است که بر بازوی دست راست بسته شود.
مستحباتی دارد که بهتر است رعایت شود.
اما اگر کسی توانایی این را که خودش این مستحبات را در نوشتن ان رعایت کند ندارد، میتواند به شخص مورد اعتماد بدهد تا برای او بنویسد.
برخی برای این قبول زحمت و یا پوست آهو و اقلامی که استفاده می کنند هزینه ای هم دریافت می کنند.
اگر هم کسی توانایی هزینه کردن و یا رعایت همه مستحبات را ندارد، میتواند خودش با گلاب و زعفران بر کاغذی بنویسد و در محافظی قرار داده و به بازوی راست خود ببیند ان شاء الله که تاثیر کامل را به اذن الهی دارد. و حداقل آن نیز این است که بصورت معمولی و با خودکار روی کاغذ پاکی نوشته شده و با محافظی که (خیس نشود یا دعا با بدن در تماس نباشد) به بازوی راست بسته شود. ان شاء الله به اذن الهی اثرات خود را خواهد داشت.
برای مطالعه و آگاهی کامل از آداب نوشتن حرز امام جواد علیه السلام اینجا کلیک کنید
#احکام #پاسخگویی
#موعظه_حسنه
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
356📌
#عطسه و #صبر
❓سوال:
سلام ...
ببخشید وقتی قصد انجام کاری رو دارید و درموردش دارید صحبت میکنید یا میخواید صحبت کنید ک مثلا قصد دارم فلان کار رو انجام بدم طرف مقابل عطسه میکنه باید کار رو انجام بدم یا نه؟؟؟
ممنون میشم جواب بدید
اینترنت درموردش سرچ کردم ولی جواب قانع کننده داده نشده
✅پاسخ:
سلام علیکم
این جور ملاحظات خرافات است و هیچ مبنا و ریشه عاقلانه و دینی ندارد
#احکام #پاسخگویی
#موعظه_حسنه
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
357📌
#نفرین
❓سوال:
سلام..آیا در اسلام نفرین کردن آداب خاصی داره ؟آیه و روایتی در خصوص چگونه نفرین کردن هست ؟؟
✅پاسخ:
سلام علیکم
بصورت کلی می توان گفت که دین اسلام توصیه به نفرین کردن نمی کند. مگر در خصوص چند دسته ای که خود خداوند نیز در قرآن ، آنان را نفرین کرده است.
حضرت امام باقر میفرماید: "کسی که چیزی را لعنت میکند، اگر مستحق نباشد، لعنت به خود گوینده بر میگردد. پس از لعن مؤمن بپرهیزید، مبادا خود گرفتار شوید.
( 4. میزان الحکمه، محمدمحمدی ری شهری، ج 5، ص 616، مکتب الاعلام الاسلامی، قم.)
بله نفرین، در عین حال احکام و تبعات خاصی دارد که در روایات به آن پرداخته شده است.
به این مطالب مراجعه کنید:
1. خداوند چه کسانی را در قرآن نفرین کرده است؟
2. اثر نفرین والدین نسبت به فرزند
3. نفرین در قرآن و روایات و حد و حدود آن
4. آیا نفرین کردن گناه دارد؟
5. آثار نفرین
#احکام #پاسخگویی
#موعظه_حسنه
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
358📌
#غیبت
❓سوال:
سلام
ببخشید اگر دونفر مشغول صحبت هستند و غیبت کسی را میکنند و من هم می شنوم ؛ آیا بر من واجب است کاری انجام دهم؟
آیت الله سیستانی
✅پاسخ:
سلام علیکم
تعریف غیبت
و چه وقت می توان غیبت کرد
و وظیفه ما هنگام شنیدن غیبت
غیبت مؤمن از گناهان کبیره و حرام است .
و غیبت: آن است که عیب مؤمنی - آن هم عیبی که پوشیده بر مردم است - در نبودش گفته شود خواه به قصد پایین آوردن منزلت او باشد یا نه و خواه عیب در بدنش باشد یا در نسب یا در اخلاق یا در عمل او یا در گفتار او یا در دین او یا در دنیای او یا در غیر آن از آنچه که پوشیده و پنهان بر مردم هست ، باشد. همچنان که فرق نمی کند در بیان آن عیب اینکه به زبان بیان کند یا با انجام فعلی که از عیب او حکایت می کند باشد . و غیبت در صورتی حاصل می شود که شنونده ای باشد و گوینده قصد فهماندن و خبر دادن - یا آنچه که به حکم این دو هست - به شنونده باشد. همچنان در صورتی حاصل می گردد که شخص غیبت شونده را معین کند پس اگر گفت (یکی از اهل شهر ترسو است) غیبت نیست ، و همچنین اگر بگوید : (یکی از فرزندان زید ترسو است) ، بله ممکن است به لحاظ اینکه اهانت و انتقاص از آنان باشد حرام گردد و نه به لحاظ غیبت.
و باید کسی که غیبت میکند از کرده خود پشیمان گردد و توبه کند ، و احتیاط واجب آن است که - اگر مفسده ای بار نشود - از شخص غیبت شده حلالیت بطلبد یا اینکه برای او استغفار کند.
وغیبت در مواردی جایز است:
(از آن موارد) کسی که آشکارا گناه می کند پس در آن عیب های او که پوشیده نیست غیبت او جایز است.
(و از آن موارد) غیبت ظالم است پس جایز است که مظلوم غیبت کند او را و احتیاط واجب آن است در موردی باشد که قصد پیروزی و فائق آمدن بر او باشد نه مطلقا.
(و از آن موارد) نصیحت مؤمن پس جایز است غیبت بقصد نصیحت همانند اینکه کسی در امر ازدواج زنی مشورت می خواهد پس جایز است نصیحت او اگر چه مستلزم آن شود که عیب آن زن را اظهار کند ، بلکه جایز است بدون اینکه شخص طلب مشورت کند به نیازمند مشورت عیب او را بگوید اگر یقین داشته باشد که مفسده ای بزرگ بر ترک نصیحت مترتب خواهد شد.
(و از آن موارد) این است که به قصد جلوگیری از افتادن غیبت شونده به گناه و منکر او را غیبت بکند البته اگر جلوگیری به غیر غیبت ممکن نباشد .
(و از آن موارد) اگر از شخص غیبت شونده بر دین ترس باشد پس جایز است غیبت او تا ضرری به دین وارد نشود.
(و از آن موارد) خدشه وارد کردن در شهود.
(و از آن موارد) اگر بر شخص غیبت شونده ترس باشد که در ضرری بیفتد که حفظ او از آن ضرر لازم باشد پس غیبت او جایز است تا آن ضرر را از او دفع کند .
(و از آن موارد) خدشه به گفتار های باطل اگر چه سبب شود نکوهشی در گوینده آن حاصل شود.
و واجب است نهی از غیبت به مناط وجوب نهی از منکر با مهیا بودن شرایطش ، و احتیاط مستحب آن است که شنونده غیبت ، از شخص غیبت شونده دفاع کرده و آن غیبت را از او رد کند البته چنانچه محذوری نداشته باشد.
#احکام #پاسخگویی
#موعظه_حسنه
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
359📌
#بازاریابی
#هرمی
#شبکه_ای
❓سوال:
سلام خسته نباشید.
کار کردن در شرکت های هرمی که ادعا دارن مجوز از صنعت و معدن دارند و درآمد حاصل از اون چه حکمی داره؟
آقای مکارم صریحا اعلام کردن حرامه.
مرجع من مقام معظم رهبری هستند.
✅پاسخ
سلام علیکم
ممنونم
1. مجوز داشتن ، دلیلی بر صحت عمل این شرکت ها نیست. یک شرکت میتواند مجوز داشته باشد اما کاملا هرمی و خارج از قانون و شرع عمل کند.
2. اکثر مراجع فتوای به حرمت درامدهای بازاریابی شبکه ای هرمی داده اند. و وقتی درامد حرام است نفس کار هم که منجر به این درامد حرام می شود جایز نیست.
3. نظر مقام معظم رهبری در تصاویر زیر مشخص است 👇👇👇
#احکام #پاسخگویی
#موعظه_حسنه
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
359📌 #بازاریابی #هرمی #شبکه_ای ❓سوال: سلام خسته نباشید. کار کردن در شرکت های هرمی که ادعا دارن مجو
منبع: کد پیگری « 7157a5ede4c82ffa31af3616026e52c5 » را در سايت رسمي مقام معظم رهبري درقسمت پيگيري پاسخ ها وارد كنيد و متن استفتاء را ببينيد .
هدایت شده از 💖 همسرانه حوایِ آدم 💖
#من_ماسک_میزنم
#کرونا
پیشنهاد برای پروفایل 😷
💞 به ڪآناڷ #همسرانه حــۏاے آدݦ بپیوندید↙️
❤️ @havayeadam 💚
360 📌
❓سوال:
سلام و وقت بخیر
ببخشید حکم پول دادن بہ فالگیر و گرفتن فال تاروت کہ الان خیلی مطرح ھست توی جامعہ و یہ سری پیشگویی ھایی از آیندہ رو مطرح می کنن از نظر مراجع چی ھست ؟
آیت اللہ سیستانی
✅پاسخ:
سلام علیکم وقت بخیر
باتوجه به اینکه پول گرفتن برای چنین اموری جایز نیست
پول دادن هم جایز نیست.
#احکام #پاسخگویی
#موعظه_حسنه
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
361 📌
❓سوال:
سلام؛ فرق اجیر با وکیل با توجه به نظریات و توضیحات شهید اول و شهید ثانی در کتاب لمعه چیست؟
✅پاسخ:
سلام علیکم
شهید اول[1] و ثانی[2] در کتاب لمعه و شرح آن، «اجاره» را اینگونه تعریف کردند: اجاره عقدی است برای تملک و به ملکیت در آوردن منفعت معین، در مقابل عوض مشخص.[3] برخی نیز متن عبارت آنها را چنین ترجمه کردند: اجاره یعنی واگذاری منفعت مِلک یا منفعت فعالیتهای بدنی خود به دیگری در برابر اجرت و مُزد معیّن.[4]شهید اول در تعریف «وکالت» گفت: وکالت نیابت نمودن، یا طلب نیابت نمودن در تصرف است، اما شهید ثانی قید بالذات را اضافه کرد.[5]در تعبیرات این دو شهید، هر چند به تفاوت ماهیت این دو(اجاره و وکالت)[6] اشارهای نشده، اما میتوان از تعبیر شهید ثانی در اضافه نمودن قید بالذات به تعریف شهید اول، چنین استنباط نمود که تفاوت اجاره و وکالت این است که وکالت ماهیتاً و ذاتاً نیابت است؛ یعنی وکیل در اموری که موکل به او واگذار کرده نایب موکل است؛ ولی اجاره ماهیتاً و ذاتاً واگذاری منفعت فعالیت بدنی یا منفعت ملک به دیگری است؛ هر چند اجاره ممکن است مستلزم نیابت باشد؛ یعنی عمل اجیر به نوعی نیابت از مؤجر باشد؛و به همین جهت شهید ثانی در توضیح قید بالذات میگوید با این قید، مضاربه، مساقات و مزارعه خارج میشود و وکالت از مضاربه، مساقات و مزارعه تمایز مییابد،[7] ولی همانگونه که توضیح دادیم به نظر میرسد با این قید میتوان گفت تفاوت اجاره و وکالت نیز روشن میشود.
[1]. «زندگی نامه شهید اول»، 15631.
[2]. «زندگی نامه شهید ثانی»، 15632.
[3]. «الإجارة و هی العقد على تملک المنفعة المعلومة بعوض معلوم». عاملى،(شهید ثانى)، زین الدین بن على، الروضة البهیة فی شرح اللمعة الدمشقیة، شارح، کلانتر، سید محمد، ج4، ص 327، قم، کتابفروشى داورى، چاپ اول، 1410ق. برای اطلاع بیشتر، ر. ک: «اجیر شدن و محدودیت روزی»، 57936؛ «تفاوت جعاله با اجاره»، 21090؛ «مشروعیت اجاره»، 21171.
[4]. ر.ک: عاملى(شهید اول)، محمد بن مکى، اللمعة الدمشقیة فی فقه الإمامیة، محقق، مصحح، مروارید، محمد تقى، مروارید، على اصغر، ص 155، بیروت، دارالتراث، الدار الإسلامیة، چاپ اول، 1410ق؛ طباطبایى یزدی، سید محمد کاظم، العروة الوثقى(المحشّٰى)، محقق، مصحح، محسنى سبزوارى، احمد، ج 5، ص 7، قم، دفتر انتشارات اسلامى، چاپ اول، 1419ق.
[5]. “الوکالة” بفتح الواو و کسرها و هی استنابة فی التصرف بالذات. الروضه البهیه، ج 4، ص 367. برای اطلاع بیشتر، ر. ک: «تعریف وکالت از نگاه شیعه و اهل سنت»، 55736؛ «عقد وکالت از نگاه فقه»، 21170.
[6]. البته به تفاوت این دو از نظر آثار مثلا لازم بودن اجاره و جایز بودن وکالت تصریح شده است.
[7]. شهید ثانی پس از اضافه نمودن قید بالذات میگوید: «لئلا یرد الاستنابة فی نحو القراض، و المزارعة، و المساقاة». الروضة البهیة فی شرح اللمعة الدمشقیة، ج 4، ص 367.
اسلام کوئیست
#احکام #پاسخگویی
#موعظه_حسنه
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
هدایت شده از 💖 همسرانه حوایِ آدم 💖
🌸🌱🌹
اعمال شب و روز #دحو_الارض
جهت مطالعه اعمال و دعاها بصورت کامل کلیک کنید
#التماس_دعا
💞 به ڪآناڷ #همسرانه حــۏاے آدݦ بپیوندید↙️
❤️ @havayeadam 💚
هدایت شده از 💖 همسرانه حوایِ آدم 💖
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 چرا #اعدام_نکنید ؟
#قانون_را_اجرا_کنید
اگر قانونیه پس #اعدام_کنید
🔺 دوست دارید یک نفر از خانواده شما تحت حمله ی این آدم کش ها قرار بگیره؟
که هیچ ارزشی برای امنیت و اسایش و جان شما قائل نیستند؟
🔺جان کشته شدگان، مال مردم این وسط چی میشه پس؟
💞 به ڪآناڷ همسرانه حــۏاے آدݦ بپیوندید↙️
❤️ @havayeadam 💚