eitaa logo
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
359 دنبال‌کننده
332 عکس
86 ویدیو
16 فایل
ادع الى سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنه(نحل.125) وابسته به مرکز احیاء موعظه حسنه|mawezah.ir ادمین و کارشناس پاسخگو | @mahdimahdavi2 پاسخگویی توسط کارشناسان حوزه علمیه قم کپی فقط باذکر منبع ارسال سوال: http://eitaa.com/joinchat/3111911435C0d91ddf85c
مشاهده در ایتا
دانلود
پاسخ دفتر مقام معظم رهبری (حفظه الله) به سوالی درباره سوء استفاده از رانت اطلاعاتی در @pasokhha
فایل_پیوست.pdf
171.1K
دستورالعمل و ضوابط بهداشتی و شرایط برگزاری مراسم عزاداری محرم و صفر ابلاغ شد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی @mawezah_ir
379 📌 ❓سوال: سلام خداقوت ،چراا هیچی توخونه ی ما برکت نداره ن پول ن مواد غذایی ازاین ور میخریم فردا نیس پول بیاد دستم سریع خرج میشه میره اصلا برکت تو خونه ی ما نیس چیکار کنم کسی دعایی چیزی واسه برکت خونه میدونه؟ ✅پاسخ: سلام علیکم همچنین خداقوت برای روشن شدن معنای برکت و اینکه آیا در زندگی هایمان برکت وجود دارد به نکات زیر توجه فرمایید: 🔸معنای اصطلاحی برکت: نعمت و خیری با دوام و رو به رشد است 🔸علامه طباطبایی در تفسیر المیزان: از نگاه دین اسلام، برکت داشتن نعمت ها و خیرها (مادی و معنوی)، وقتی است که بوسیله دوام خود به سمت سعادت معنوی منتهی شود. پس می شود که کسی در دنیا مال زیادی داشته باشد اما برکت نداشته باشد! یعنی منجر به هیچ خیر معنوی و سعادت معنوی نشود. اما می شود که کسی در دنیا مال و منال زیادی نداشته باشد، اما همان پر از خیر و سعادت معنوی باشد. این یعنی برکت دارد. 🔸اقسام برکت: بر اساس آیه 196 سوره اعراف، برکات به دو قسم تقسیم میشود: ۱- برکات آسمانی (بركات معنوى): بركات آسمانی عبارت است از توجّهات معنوى و رحمت‌هاى روحانى كه سبب گشایش و خوشى روح و وسعت قلبى و نورانیّت باطنى و استفاضه از فیوضات إلهى مى‌شود. ۲- برکات زمینی (بركات مادى یا حسّى): برکات زمینی برکاتی است که منشأ آنها از زمین است مانند: آب، خاك، هوا، اشجار، زراعات و حیوانات دریایى، صحرایى و هوایى و آنچه مورد استفاده انسانها قرار مى‌گیرد. 🔸عوامل برکت زا از نظر قرآن: «و اگر اهل آبادیها، ایمان مى‌آوردند و تقوا پیشه مى‌كردند، بركات آسمان و زمین را بر آنها مى‌گشودیم» اعراف-196 «به آنها گفتم: از پروردگار خویش آمرزش بطلبید كه او بسیار آمرزنده است ،تا باران‌هاى پربركت آسمان را پى در پى بر شما فرستد و شما را با اموال و فرزندان فراوان كمك كند و باغهاى سرسبز و نهرهاى جارى در اختیارتان قرار دهد!» نوح-10الی13 🔸عوامل برکت زا در روایات: و شروع‌ فعالیت‌ در سحر یا فجر دادن‌ به‌ خریدار برای‌ پرداخت‌ بها، ، خوردن‌ ، همراهی‌ و ، کردن‌ بر خانواده‌، پایین‌ بودن‌ زن‌، بودن‌ و آسان‌ بودن‌ زایمان‌ وی‌، صبح‌ روز شنبه‌ و پنجشنبه‌ دادن‌، ، و 🔸🔻عوامل برکت زدا در قرآن و روایات: قرآن: تکذیب پیامبران روایات: اعمال‌ بد و ناشایست‌ اسراف‌ سوگند خوردن‌ در خرید و فروش‌ خوردن‌ غذای‌ داغ‌ فساد نیت جنایت‌ مال‌ حرام‌ خیانت‌ سرقت‌ شرب‌ خمر زنا مطالعه بیشتر و مستندات متن فوق مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
380 📌 ❓سوال: سلام.ببخشید یه سوال داشتم یه مرغی پشت در خونه ما بوده که در رو باز کردیم اومد تو.چون شب بود بیرونش نکردیم فرداش از چند تا مغازه دارا پرسیدیم کسی مرغ گم نکرده نمیدونستن.تکلیف این مرغ چیه.برا خودمون باشه.ممنون ✅پاسخ: سلام علیکم احتیاط آن است که اگر نمی توانید صاحبش را پیدا کنید پرنده یا قیمت آن را به شخص نیازمندی بدهید مگر آنکه مطمئن باشید اگر آن را رها کنید به صاحبش بر می گردد. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
381 📌 صیغه ❓سوال: سلام وقتتون بخیر ببخشید با توجه به اینکه به خاطر کرونا مراسم شبهای محرم برگزار نمیشه تکلیف نذرهایی که کردیم چی میشه؟ میشه نذرمون رو تغییر بدیم پولشو بدیم به فقیر؟ ✅پاسخ: سلام علیکم وقت شما هم بخیر اگر نذر شما صحیح باشد یعنی صیغه نذر را صحیح خوانده باشید، عمل به نذر واجب است. مگر اینکه مانعی موجب شود که توانایی انجام ان را نداشته باشید. و اگر صیغه نذر را صحیح نخوانده باشید، عمل به نذر واجب نیست. و می توانید نذر صحیحی را در شرایطی که ممکن و مقدور است انجام دهید. به مطالب ذیل توجه کنید تا برای شما روشن تر شود: 🔸نذر صحیح: نذر صحیح نذری است که در آن حتما صیغه مربوط به نذر بصورت عربی یا فارسی خوانده شود. مثال: "لله علیّ ان اترک الغیبة"؛ "برای خدا بر من است که غیبت نکنم". 🔸برخی از نذرهایی که صحیح انجام می شود می تواند مشروط باشد. مثال: اگر خداوند به من فرزند سالمی عطا کند، برای خدا بر من است که چهل فقیر را غذا دهم؛ در این مثال، اطعام فقیر متوقف بر داشتن فرزند سالم است که به شکرانة آن این نذر انجام می­‌شود. مثال: اگر خداوند پدرم را شفا دهد، برای خدا بر من است که چهل شب زیارت عاشورا بخوانم. مثال: اگر دروغ گفتم، برای خدا بر من است که یک فقیر را غذا دهم. 🔹 عدم اجرای صیغه صحیح نذر: اگر صیغه ی صحیح نذر (چه عربی و چه فارسی) انجام نشود، عمل به نذر، الزامی ندارد. و واجب نیست. 🔹توانایی نداشتن بر انجام نذری که کرده ایم: اگر ناذر (نذر کننده)، از انجام منذور (چه نذر مطلق و چه نذر مقید به زمان) عاجز شود، نذر منحل می‌شود و چیزی بر عهده ناذر نیست؛ مگر در مورد نذر روزه که در صورت عجز، باید در ازای هر روز، یک مد طعام به فقیر بدهد. مطالعه احکام نذر طبق فتوای امام خامنه ای مطالعه احکام نذر و عهد مطالعه احکام نذر و عمل نکردن به نذر مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
382 📌 ❓سوال: سلام واسه که اطرافیان رفت آمد زیاد داشتع باشیم با هم آیا آیه جیزی هست بخونیم کع رفت آمد داشته باشم خانه ما از نیامدن مهمون برکت اش کم شده ✅پاسخ: سلام علیکم این مطلب نیاز به اراده شما و همسرتان دارد. باید ضرورت صله رحم و برکت وجود مهمان را برای خود و همسرتان یاداوری کنید. تا انگیزه کافی برای مهمانی و اطعام در شما ایجاد شود. 🔸رسول خدا(صلی الله علیه وآله) فرمود: «الضَّیْفُ یَنْزِلُ بِرزْقِهِ، وَ یَرْتَحِلُ بِذُنُوبِ اَهْلِ الْبَیْتِ؛ م یهمان، روزی خود را می‌آورد و گناه اهل خانه را می‌برد». (علامه مجلسی، بحارالانوار، بیروت، دار احیاء التراث، چ ۳، ۱۴۰۳ هـ.ق، ج ۷۵، ص ۴۶۱.) 🔸پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرماید: وقتی خداوند اراده کند که به بنده ای خیر عنایت کند، هدیه ای را به سوی او می فرستد». مردم سؤال کردند: «آن هدیه چیست؟!» حضرت فرمود: مهمان! با رزقش وارد می شود و با رفتنش، گناهان اهل خانه را می برد. أَنَّهُ قَالَ إِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِعَبْدٍ خَیْراً أَهْدَى لَهُمْ هَدِیَّةً قَالُوا وَ مَا تِلْکَ الْهَدِیَّةُ قَالَ الضَّیْفُ یَنْزِلُ بِرِزْقِهِ وَ یَرْتَحِلُ بِذُنُوبِ أَهْلِ الْبَیْتِ. مستدرک الوسایل، جلد۱۶، صفحه ۲۵۸ 🔸حضرت پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: هیچ مهمانی بر قومی وارد نمی شود مگر آن که روزیش در کنار اوست و فرمود: هر که به خدا و آخرت ایمان دارد باید مهمان خود را گرامی دارد و فرمود: امت من مادام که به یکدیگر محبت ورزند و امانت را ادا کنند و از حرام اجتناب نمایند و مهمان فراخوانند و نماز بر پا دارند و زکات بدهند و در خیر خواهند بود و چون این کارها نکنند به قحط و خشک سالی گرفتار شوند. 🔸همچنین فرمود: هر گاه خدا خیر مردمی را بخواهد برایشان هدیه می فرستد. گفتند: آن هدیه چیست؟ فرمود: مهمان که با روزی خود می آید و گناهان اهل خانه را می برد. 🔸از محمدبن قیس، از حضرت صادق علیه السلام روایت است که گفت: در محضر امام علیه السلام، اصحاب از قومی سخن می گفتند: من گفتم: سوگند به خدا که بامداد و شامگاهی نیست مگر آنکه دو سه نفر از آنان ،یا بیشتر یا کمتر مهمان منند. حضرت فرمود: فضل آن ها بر تو بیش از فضل تو بر آن هاست. گفتم: فدایت شوم! چگونه چنین است و حال آنکه من آن ها را طعام می دهم و از مال خود برایشان انفاق می کنم و خادم من خدمتشان می کند؟ فرمود: وقتی آنان بر تو وارد می شوند. از جانب خدا با روزی بسیار و وقتی می روند با آمرزش تو بیرون می روند. 🔸برای مطالعه چهل حدیث در مورد مهمان نوازی کلیک کنید 🔸همچنین این مطلب را از کانال مطالعه کنید در مورد برکت در زندگی (کلیک کنید) مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
⬛️ (ص) فرمودند: ◼️ إنَّ لِقَتْلِ اَلْحُسَيْنِ حَرَارَةً فِي قُلُوبِ اَلْمُؤْمِنِينَ لاَ تَبْرُدُ أَبَداً ▪️ برای شهادت حسین علیه السلام، حرارت و گرمایی در دلهای مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمی شود. 📖 مستدرک الوسائل، ج10، ص318. 🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴 🖤 به ڪآناڷ حــۏاے آدݦ بپیوندید↙️ 🖤 @havayeadam 🖤
383 📌 ❓سوال: سلام علیکم وقت شما بخیر 1_ایا اثر عاق شدن توسط پدر کافر ناصبی ،مانند اثر عاق شدن توسط پدر مومن میباشد؟ 2_حال ایا دعایی عملی برای رفع عاق والدین در زمان حیات والدین موجود میباشد ۳_حال اگر این پدر کافر و ناصبی فوت کند فرزند برای نجات از عاق والدین باید چه کند ✅پاسخ: سلام علیکم وقت بخیر 1. ظاهر مطلب این است که اگر والدین در عاق کردن حق داشته باشند، فرقی بین پدر مومن و کافر نیست. حتی اگر والدین نسبت به فرزند ظالم باشند. از حضرت صادق (علیه‌السّلام) است: «من نظر الی ابویه نظر ما قت و هما ظالمان له لم یقبل الله له صلوه؛ کسی که به پدر و مادرش از روی غیظ بنگرد در حالی که والدین بر او ستم کرده باشند خداوند نماز او را نمی‌پذیرد.» 2. رفع عاق والدین با به دست آوردن دل آنها و راضی کردن آنهاست. نمی توان گفت دعایی بخوانیم که جبران عاق والدین باشد. دعا در حق والدین یکی از وظایف فرزندان است. 3. اگر والدین فوت کرده اند، برای آنها حسنات بفرستند، دیونشون رو ادا کنند، دیون حق الناس و حق الله. برای والدین رد مظالم کند ، برای والدین ختم قرآن کند و همه اعمال نیکش را به والدین هدیه کند . از کار خود اظهار پیشمانی کند و از والدین به نیکی یاد کند. امید است اینچنین دل والدین نسبت به فرزند شاد و راضی گردد. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
384 📌 ❓سوال: سلام وقت بخیر درسته که میگن محرم وصفر نباید لباس نو خرید چون خوش نیست یا مثلا خانه خرید کلا خرید واسه خودمون ✅پاسخ: سلام علیکم وقت بخیر نه درست نیست. خرید و فروش در این ایام فی نفسه مشکلی ندارد. اما بهتر است حالت شادی و خوشی نداشته باشد. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
385 📌 🔴پاسخ به شبهه غصب منزل دکتر قربان و اجازه مقام معظم رهبری ✅پاسخ: فرزند مرحوم آیت الله حائری: مصادره منزل دكتر قربان قبل از سال 59 و در زمانی كه شهید آیت الله دستغیب نماینده امام و امام جمعه شیراز بودند انجام شد، سالها بعد دكتر قربان در سفر به شیراز به مادر من و به آیت الله حائری شیرازی درباره استفاده از این فضا به عنوان منزل و دفتر امام جمعه رضایت كامل داد. فرزند آیت الله حائری شیرازی گفت: در عین حال آیت الله حائری شیرازی برای رعایت جوانب احتیاط منزل دیگری در جای دیگری اختیار كرد. محمدعلی حائری گفت: پدرم بنا به صحبت هایی كه با اكبر ایمانیه یكی از معتمدین امام خمینی داشت، از این معتمد خواست از امام خمینی كسب تكلیف كند كه از طرف دفتر امام راحل اعلام شد كه دایر شدن دفتر در مكان مصادره شده اشكال ندارد. وی با بیان اینكه در عین حال حضرت آیت الله حائری سعی كرد با قرض از دوستان و ارثیه مادرم محل زندگی دیگری در شیراز تهیه كند گفت : تا یكسال بعد از این موضوع محل زندگی آیت الله حائری خارج از دفتر امام جمعه و در چند كوچه پایینتر از این مكان تامین شد. فرزند آیت الله حائری همچنین گفت : ایجاد شبهاتی اینچنین از سوی افرادی دنبال می شود كه می خواهند ولایت را هدف قرار دهند، در همین مساله منزل دكتر قربان اگر توجه كنیم می بینیم كه موضوع مصادره منزل در سالهای 59 و 60 انجام شده است كه در آن زمان حضرت آیت الله خامنه ای مسئولیت رهبری امت را به عهده نداشتند. محمدعلی حائری افزود: چطور امكان داشت كه از آیت الله خامنه ای برای ماندن یا نماندن در این منزل كسب تكلیف شده باشد ، افرادی كه این شبهات را مطرح می كنند به دنبال تخریب مقام عظمای ولایت هستند . وی اضافه كرد : دكتر قربان رضایت خود را به مادرم و به حضرت آیت الله برای ماندن و خواندن نماز در ملك خود اعلام كرده است ولی حضرت آیت الله حائری علی رغم این رضایت ها جای دیگری را برای زندگی برگزیدند، در رعایت جوانب احتیاط آیت الله حائری در بین روحانیون شهره هستند و علمای بزرگ كه آیت الله را بهتر می شناسند به این موضوع واقفند ، آیت الله در این مسایل صاحب نظر و صاحب دیدگاه است. پس از شهادت آیت الله سید عبدالحسین دستغیب در آذرماه 1360 بدست منافقین، حضرت امام خمینی(ره) آیت الله محی الدین حائری شیرازی را به عنوان نماینده خود و امام جمعه شیراز منصوب كردند. این مسئولیت تا سال 1387 ادامه داشت. منبع خبر کلیک کنید مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
❇️ قابل توجه زوج های پنجشنبه هفتم‌محرم الحرام(ششم شهریور)، همزمان با روز گرامیداشت حضرت علی اصغر علیه السلام، سایت برنامه سمت خدا برای ثبت نام زوجهای نابارور جهت استفاده از تسهیلات قرض الحسنه درمانی باز خواهد شد. لطفا متقاضیان این تسهیلات تنها در همین تاریخ به سایت برنامه مراجعه فرموده و ثبت نام‌نمایند. نشانی سایت برنامه: www.samtekhoda3.ir 🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴 🖤 به ڪآناڷ حــۏاے آدݦ بپیوندید↙️ 🖤 @havayeadam 🖤
386 📌 ❓سوال: سلام خدا که حق ناس را نمی بخشه یعنی درباره کسی که توبه کرده که دیگه دنبال گناه نباشه حالا خدا اگر توبه اش را پذیرفته باشه باز هم حق ناس را نمی بخشه اون طرف که غیبت یا هر گناهی کرده مستقیم که نمی تونه بره بگه ببخشید من سخن جینی یا غیبت ات را کردم روی نداره که بره دیگه تکلیف چیه ✅پاسخ: سلام علیکم خداوند همه گناهان رو می بخشه. و ما هم که توبه می کنیم باید حق الله و حق الناس رو ادا کنیم که توبه کامل باشه و قبول باشه. در حق الناس هایی که میتوان مراجعه کرد و جبران کرد حتما باید همین کار رو انجام داد. اگر خود ما نمی توانیم و با واسطه و ناشناس حق الناس رو ادا کنیم، باید همین کار رو انجام داد. اما اگر به هر دلیلی نمیتوان جبران حق الناس مستقیم یا غیر مستقیم نسبت به شخصی داشت. شخص نیست (مثل غیبت که امکان گفتن نیست چون فساد بیشتری دارد، یا مثل زمانی که شخص فوت شده است)، باید از طرف آن شخص حقی که بر گردن ماست ادا شود. مثلا اگر مال است به ورثه برساند. اگر حقوق غیر مالی است باید برای آن شخص استغفار کند و عمل خیر هدیه بدهد، صدقه بدهد یا مثلا ختم قرآن بگیرد و از این دست اعمالی که حق غیر مادی که نمی توان بیان کرد را جبران کند. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
مرکز پاسخ به سوالات شرعی و دینی
387 📌 حکم در اوضاع کرونا ❓سوال: سلام وقت بخیر ماهرسال شربت نذری داریم واسه روز عاشورا نذرما هم اینطوره که گفتیم به دسته های عزاداری بدیمش امسال باوجود این بیماری واینکه میدونیم کسی هم نمیخوره ازش تکلیفمون چیه؟؟؟:پولش بدیم به فقیر میشه؟؟؟ مرجع آیت الله مکارم ✅پاسخ: سلام علیکم اگر برای نذرتون صیغه ی معتبر خوندید، و امکان عمل بهش نیست از شما ساقط میشه.و تکلیفی ندارید. اما اگر صیغه معتبرش رو نخوندید میتونید نذرتون رو عوض کنید که بشه بهش عمل کرد. برای آگاهی از نحوه خواندن صیغه ی نذر به مطلب زیر مراجعه کنید https://eitaa.com/pasokhha/806 مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
پاسخ به احکام شرعی صیغه نذر برای محرم شیوه نذر در ایام کرونا و محرم 1399
روی کلید واژه و هشتک کلیک کنید
🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴 🏴 ای اهل حرم میر و علمدار نیامد 🏴سقای حسین سید و سالار نیامد علمدار نیامد علمدار نیامد .. 😭 به یاد 🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴 🖤 به ڪآناڷ حــۏاے آدݦ بپیوندید↙️ 🖤 @havayeadam 🖤
از عاشورا تا اربعین 🔸به نیت سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان عج 🔸سلامتی رهبر انقلاب 🔸رفع کرونا از ایران و دنیای اسلام 🔸برآورده شدن حاجات شرکت کنندگان 🔸مغفرت و شادی گذشتگانِ شرکت کنندگان برای اعلام حضور در چله، روی لینک زیر کلیک کنید: http://EitaaBot.ir/poll/fgck5?eitaafly 🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴 🖤 به ڪآناڷ حــۏاے آدݦ بپیوندید↙️ 🖤 @havayeadam 🖤
388 📌 ❓سوال: سلام علیکم خانمی جهیزیه تهیه کرده،الان یکسال گذشته. باید خمسش بدن؟ اگه خمس داره قیمت جدید یا قدیم حساب کنند؟ مقلد ایت الله مکارم شیرازی ✅ پاسخ: سلام علیکم پاسخ شمارو با استفتائی که در سایت معظم له منتشر شده بیان میکنم خمس جهیزیه پرسش :آیا به جهیزیّه ای که برای دختر تهیّه می شود خمس تعلّق می گیرد؟ پاسخ :در ميان بسيارى از خانواده ‏ها معمول است كه جهيزيّه دختران را تدريجاً تهيّه مى‏ كنند، چنانچه سال بر آن جهيزيّه بگذرد خمس آن واجب است؛ ولى در مناطقى كه اگر جهيزيّه را قبلًا تهيّه نكنند عيب محسوب می شود و يا اين كه تهيّه آن جز به صورت تدريجى مشكل است، خمس ندارد. بنابراین اگر در جايى خريد جهيزيه و كنار گذاشتن خود آن يا حتى پول عرفا مؤونه به حساب بيايد خمسى ندارد. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
389 📌 🔴 ❓متن شبهه: وقتی همه ی اصحاب و اهلبیت علیهم السلام در کربلا به شهادت رسیدند و برنگشتند، چگونه پس از وقایع کربلا مطلب نقل میشود!!! 👈🏼 : پس بسیاری از وقایع نقل شده از کربلا است!!!! ✅ پاسخ: درواقع سوال اینگونه باید مطرح شود بسیاری از مطالب تاریخ وقایع کربلا از طریق چه کسانی به ما رسیده است؟ 👈🏼یاران امام حسین علیه السلام به شهادت رسیدند ولی روایت عاشورا در همان صحرا باقی ... 🎙 عاشورای حسینی این چهره ها هستند: 1️⃣ ازدی: بخش زیادی از اطلاعات تاریخی آن دوران از حمید بن مسلم ازدی، نگار و خبرنگار سپاه عبیدالله بن زیاد منتقل شده است. ✍🏼 نقل شده است که همین فرد مانع کشته شدن امام سجاد (علیه السلام) توسط شمر شد. به همین دلیل وقتی مختار به کوفه تسلط پیدا کرد به او امان داد. 2️⃣ امام علیه السلام و حضرت سلام الله علیها : ✍🏼 بخش دیگری را هم از امام زین العابدین (علیه السلام ) و امام (علیه السلام) که به نقل مشهور در آن زمان ۴ ساله بوده به ما رسیده است. حضرت زینب و بانوان دیگر کاروان هم در نقل این وقایع سهم بزرگی داشتند. 4️⃣ : خیلی از جنایتکاران کربلا قبل از اینکه قیام توابین مختار صورت بگیرد با افتخار آمده بودند و وقایع عاشورا را تعریف کرده بودند. همین ها سینه به سینه ماند و مختار هم با همین اطلاعات به سراغشان رفت و انتقام گرفت. ✍🏼خیلی هایشان هم نقل جنایت هایشان را در هنگام مرگ بیان می کردند. مثل همانی که در مختارنامه مطرح شد؛ روایت خولی قبل از اعدامش. 4️⃣ مانده امام (علیه السلام): فردی به نام بن عبدالله مشرقی که جزو یاران امام بوده و از میدان گریخته بود. این فرد با امام شرط کرد تا موقعی همراهشان است که وجودش فایده داشته باشد. امام هم قبول کرده بود. او هم اسبی را در خیمه ای آماده نگه داشت تا زمانش برسد. تا قبل از شهادت حضرت عباس (علیه السلام) هم ماند ولی آخر کار، از امام اجازه رفتن گرفت که امام هم اجازه داد. گریخت و کسی هم نتوانست او را بگیرد. او هم خیلی از اتفاق ها و نحوه شهادت ها را بیان کرده. رباب (همسر امام حسین (علیه السلام)) هم که زنده ماند اتفاقات زیادی را نقل کرده. البته او در کنار امام جنگ هم کرده بود ولی در آخر اسیر شد. سپاه دشمن هم او را آزاد می کند چون معتقد بودند او غلام بوده و مطیع اوامر ارباب! ✍🏼 دکتر محمد حسین رجبی دوانی ┅┅❅❈❅┅┅ مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
🔷🔹بحث شمر! در صفین خبر عجیبی است که این روزها می شنویم! بحثی که به دنبال خود این هشدار را هم دارد که"آنچه شمر را شمر کرد اخلاقش بود و بپرهیزید ای شیعیان که مبادا شما هم شمر بشوید!" برخی روایتی را گواه می آورند که شمر در جنگ صفین ضربه ای به صورتش خورده است و جانباز! شده است. ◀️ پاسخ: 1⃣ به صورت جزم عنوان مقدس جانبازی از شمر منتفی است. البته مشارکت او در جنگ صفین قابل کتمان نیست و همچنین سرگذشت شمر پس از جنگ صفین تا پایان عمرش روشن و خالی از ابهام است و کسی در دشمنی او با خدا و اهل بیت تردیدی ندارد. 2⃣ سرگذشت شمر از ابتدای ولادت تا قبل از جنگ صفین نیز روشن است. اینکه او از قبیله هوازن بود که پدرش و قبیله اش تا به جنگ با مسلمانان و تحمل شکست در آن نرسیدند مسلمان نشدند. نسب او و حرام زادگی اش هم که در تاریخ و در کلام امام حسین آمده است. 3⃣ قطعا او در جنگ صفین حضور داشته است‌. همراه با قبیله اش هوازن و تیره اش بنی ضباب. اما مورخین علت حضورش را نه نصرت امام که پیروی از سنت قبیله گرایی دانسته اند. چرا که او در آن هنگام از بزرگان قبیله نبوده و تاریخ می گوید وی به دنبال تصمیم بزرگان قبیله مبنی بر حضور در جنگ صفین، مانند سایر مردان قبیله این کار را و لو قلبا دوست نمی داشت، پذیرفت. 🔸البته از کلام خود شمر و عملکردش بعد از عاشورا نیز می توان فهمید حضورش در صفین از باب قاعده " الأمر لمن غلب" (پیروی از پیروز جنگ ها) بوده است که اتفاقا قاعده ایست اموی. 🔸شمر در توجیه کشتن امام حسین علیه السلام می گوید: " طاعت امیر بر ما واجب است و اگر اطاعت نمی کردیم از شتر آب کش پست تر بودیم." 🔸شاهد دیگر اعتقاد وی به قاعده الأمر لمن غلب، نامه ایست که وی پس از حاکمیت بنی زبیر به مصعب بن زبیر می نویسد که در آن خطاب نامه را به امیر مصعب بن زبیر قرار می دهد و مفادش آمادگی برای خدمت در رکاب امیر است. 🔸هم چنین شاهد دیگر، بیعت وی پس از جنگ صفین با معاویه است. حال آنکه سپاه مولا بعد از صفین دو گروه شدند گروهی وفادار به مولا و گروهی خوارج که هم زمان به مولا و معاویه معترض بودند؛ اما شمر راه سومی را در پیش گرفت و با معاویه بیعت کرد و همواره هم به این بیعت با " امیر غالب " باقی ماند. تا جایی که وقتی زیاد بن ابیه از جانب معاویه مامور شد تا شیعیان مولا را بکشد شمر در کوفه علیه شیعیان استشهاد جمع می کرد و برای وی می فرستاد. (از جمله استشهادی علیه "حجر بن عدی" از شیعیان امیرالمومنین) 🔸پس وی در زمره امویان کوفه است و روشن است که امویان از لحاظ اعتقادی عثمانی بوده اند و عثمانی ها نه تنها اعتقادی به ولایت مولا ندارند بلکه مولا را مسلمان نیز نمی دانستند. 4⃣ اما روایت طبری و نصر بن مزاحم از شمشیر خوردن صورت شمر در جنگ صفین نیز قابل استناد نیست. زیرا اولا روایت طبری مستقل نیست و همان روایت نصر بن مزاحم است و حتی خود او به نقل از کتاب وقعه صفین گزارش کرده است. 🔸تنها خبر نصر بن مزاحم در وقعه صفین می ماند که "خبر واحد" است. می دانیم که خبر واحد برای آنکه حجت باشد باید از طریق شخص "ثقه" نقل شده باشد. 🔸در حالی که دو خبر واحد نصر بن مزاحم یکی از طریق عمر سعد نقل شده است! و دیگری از طریق شخصی به نام صلت بن زهیر . 🔸صلت بن زهیر دو مشکل دارد؛ ۱-اینکه حتی در نام او میان علمای رجالی اهل سنت مثل ذهبی اختلاف است که آیا صلت بن زهیر است یا عمر بن صلت. ۲-از او تنها دو روایت نقل شده است؛ یکی حدیث جانبازی شمر و دیگری حدیثی از عمر بن خطاب در باب شرایط قاضی! هم چنین در شرح حال او آمده است که شاگرد یکی از غلامان خانه زاد عمر بن خطاب بوده است! 🔸وه که راوی خبر واحد جانبازی شمر اشخاصی هستند که یکی در کارنامه اش نوکری یزید را کرده است و دیگری نوکری خاندان عمر را. 🔸با این وجود اولا حدیث نصر بن مزاحم در باب جانبازی شمر نمی تواند حجت باشد. ثانیا به فرض در باب عمل به خبر واحد آنقدر اغماض کنیم که حتی به وثاقت فرد هم اصرار نداشته باشیم حضور شمر در صفین و حتی شمشیر خوردنش نه از باب علی دوستی که از باب اطاعت امیر غالب و اطاعت فرمان رییس قبیله بوده است. به علاوه از کجای آنچه گذشت دلدادگی شمر به مولا برداشت می شود؟ 🔶🔸آنچه شمر را شمر کرد، اخلاق شمر نبود، کینه و عداوتش با اهل بیت بود. اینکه جاهلانه ادعا شود که گناه شمر را شیعیان بزرگ کرده اند تا گناه خود را بپوشانند ، ظلمی است آشکار! 🔹اینکه با بی دانشی ادعا شود لعنت بر شمر در زیارت عاشورا یعنی لعنت بر اخلاق شمر! هم از آن ادعاهای بی پایه است. به راستی آیا مشکل شمر در اخلاقش بود یا در عداوت با خدا و "امام ناشناسی" او!؟ و آیا اهل بیت نمی توانستند به جای لعن او اخلاق او را لعن کنند!؟ چه اصراری است بر اثبات دوستی پیشین دشمنان اهل بیت با ایشان!؟ ✍🏼 معماریان