eitaa logo
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
359 دنبال‌کننده
330 عکس
86 ویدیو
16 فایل
ادع الى سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنه(نحل.125) وابسته به مرکز احیاء موعظه حسنه|mawezah.ir ادمین و کارشناس پاسخگو | @mahdimahdavi2 پاسخگویی توسط کارشناسان حوزه علمیه قم کپی فقط باذکر منبع ارسال سوال: http://eitaa.com/joinchat/3111911435C0d91ddf85c
مشاهده در ایتا
دانلود
387 📌 حکم در اوضاع کرونا ❓سوال: سلام وقت بخیر ماهرسال شربت نذری داریم واسه روز عاشورا نذرما هم اینطوره که گفتیم به دسته های عزاداری بدیمش امسال باوجود این بیماری واینکه میدونیم کسی هم نمیخوره ازش تکلیفمون چیه؟؟؟:پولش بدیم به فقیر میشه؟؟؟ مرجع آیت الله مکارم ✅پاسخ: سلام علیکم اگر برای نذرتون صیغه ی معتبر خوندید، و امکان عمل بهش نیست از شما ساقط میشه.و تکلیفی ندارید. اما اگر صیغه معتبرش رو نخوندید میتونید نذرتون رو عوض کنید که بشه بهش عمل کرد. برای آگاهی از نحوه خواندن صیغه ی نذر به مطلب زیر مراجعه کنید https://eitaa.com/pasokhha/806 مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
پاسخ به احکام شرعی صیغه نذر برای محرم شیوه نذر در ایام کرونا و محرم 1399
روی کلید واژه و هشتک کلیک کنید
🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴 🏴 ای اهل حرم میر و علمدار نیامد 🏴سقای حسین سید و سالار نیامد علمدار نیامد علمدار نیامد .. 😭 به یاد 🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴 🖤 به ڪآناڷ حــۏاے آدݦ بپیوندید↙️ 🖤 @havayeadam 🖤
از عاشورا تا اربعین 🔸به نیت سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان عج 🔸سلامتی رهبر انقلاب 🔸رفع کرونا از ایران و دنیای اسلام 🔸برآورده شدن حاجات شرکت کنندگان 🔸مغفرت و شادی گذشتگانِ شرکت کنندگان برای اعلام حضور در چله، روی لینک زیر کلیک کنید: http://EitaaBot.ir/poll/fgck5?eitaafly 🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴 🖤 به ڪآناڷ حــۏاے آدݦ بپیوندید↙️ 🖤 @havayeadam 🖤
388 📌 ❓سوال: سلام علیکم خانمی جهیزیه تهیه کرده،الان یکسال گذشته. باید خمسش بدن؟ اگه خمس داره قیمت جدید یا قدیم حساب کنند؟ مقلد ایت الله مکارم شیرازی ✅ پاسخ: سلام علیکم پاسخ شمارو با استفتائی که در سایت معظم له منتشر شده بیان میکنم خمس جهیزیه پرسش :آیا به جهیزیّه ای که برای دختر تهیّه می شود خمس تعلّق می گیرد؟ پاسخ :در ميان بسيارى از خانواده ‏ها معمول است كه جهيزيّه دختران را تدريجاً تهيّه مى‏ كنند، چنانچه سال بر آن جهيزيّه بگذرد خمس آن واجب است؛ ولى در مناطقى كه اگر جهيزيّه را قبلًا تهيّه نكنند عيب محسوب می شود و يا اين كه تهيّه آن جز به صورت تدريجى مشكل است، خمس ندارد. بنابراین اگر در جايى خريد جهيزيه و كنار گذاشتن خود آن يا حتى پول عرفا مؤونه به حساب بيايد خمسى ندارد. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
389 📌 🔴 ❓متن شبهه: وقتی همه ی اصحاب و اهلبیت علیهم السلام در کربلا به شهادت رسیدند و برنگشتند، چگونه پس از وقایع کربلا مطلب نقل میشود!!! 👈🏼 : پس بسیاری از وقایع نقل شده از کربلا است!!!! ✅ پاسخ: درواقع سوال اینگونه باید مطرح شود بسیاری از مطالب تاریخ وقایع کربلا از طریق چه کسانی به ما رسیده است؟ 👈🏼یاران امام حسین علیه السلام به شهادت رسیدند ولی روایت عاشورا در همان صحرا باقی ... 🎙 عاشورای حسینی این چهره ها هستند: 1️⃣ ازدی: بخش زیادی از اطلاعات تاریخی آن دوران از حمید بن مسلم ازدی، نگار و خبرنگار سپاه عبیدالله بن زیاد منتقل شده است. ✍🏼 نقل شده است که همین فرد مانع کشته شدن امام سجاد (علیه السلام) توسط شمر شد. به همین دلیل وقتی مختار به کوفه تسلط پیدا کرد به او امان داد. 2️⃣ امام علیه السلام و حضرت سلام الله علیها : ✍🏼 بخش دیگری را هم از امام زین العابدین (علیه السلام ) و امام (علیه السلام) که به نقل مشهور در آن زمان ۴ ساله بوده به ما رسیده است. حضرت زینب و بانوان دیگر کاروان هم در نقل این وقایع سهم بزرگی داشتند. 4️⃣ : خیلی از جنایتکاران کربلا قبل از اینکه قیام توابین مختار صورت بگیرد با افتخار آمده بودند و وقایع عاشورا را تعریف کرده بودند. همین ها سینه به سینه ماند و مختار هم با همین اطلاعات به سراغشان رفت و انتقام گرفت. ✍🏼خیلی هایشان هم نقل جنایت هایشان را در هنگام مرگ بیان می کردند. مثل همانی که در مختارنامه مطرح شد؛ روایت خولی قبل از اعدامش. 4️⃣ مانده امام (علیه السلام): فردی به نام بن عبدالله مشرقی که جزو یاران امام بوده و از میدان گریخته بود. این فرد با امام شرط کرد تا موقعی همراهشان است که وجودش فایده داشته باشد. امام هم قبول کرده بود. او هم اسبی را در خیمه ای آماده نگه داشت تا زمانش برسد. تا قبل از شهادت حضرت عباس (علیه السلام) هم ماند ولی آخر کار، از امام اجازه رفتن گرفت که امام هم اجازه داد. گریخت و کسی هم نتوانست او را بگیرد. او هم خیلی از اتفاق ها و نحوه شهادت ها را بیان کرده. رباب (همسر امام حسین (علیه السلام)) هم که زنده ماند اتفاقات زیادی را نقل کرده. البته او در کنار امام جنگ هم کرده بود ولی در آخر اسیر شد. سپاه دشمن هم او را آزاد می کند چون معتقد بودند او غلام بوده و مطیع اوامر ارباب! ✍🏼 دکتر محمد حسین رجبی دوانی ┅┅❅❈❅┅┅ مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
🔷🔹بحث شمر! در صفین خبر عجیبی است که این روزها می شنویم! بحثی که به دنبال خود این هشدار را هم دارد که"آنچه شمر را شمر کرد اخلاقش بود و بپرهیزید ای شیعیان که مبادا شما هم شمر بشوید!" برخی روایتی را گواه می آورند که شمر در جنگ صفین ضربه ای به صورتش خورده است و جانباز! شده است. ◀️ پاسخ: 1⃣ به صورت جزم عنوان مقدس جانبازی از شمر منتفی است. البته مشارکت او در جنگ صفین قابل کتمان نیست و همچنین سرگذشت شمر پس از جنگ صفین تا پایان عمرش روشن و خالی از ابهام است و کسی در دشمنی او با خدا و اهل بیت تردیدی ندارد. 2⃣ سرگذشت شمر از ابتدای ولادت تا قبل از جنگ صفین نیز روشن است. اینکه او از قبیله هوازن بود که پدرش و قبیله اش تا به جنگ با مسلمانان و تحمل شکست در آن نرسیدند مسلمان نشدند. نسب او و حرام زادگی اش هم که در تاریخ و در کلام امام حسین آمده است. 3⃣ قطعا او در جنگ صفین حضور داشته است‌. همراه با قبیله اش هوازن و تیره اش بنی ضباب. اما مورخین علت حضورش را نه نصرت امام که پیروی از سنت قبیله گرایی دانسته اند. چرا که او در آن هنگام از بزرگان قبیله نبوده و تاریخ می گوید وی به دنبال تصمیم بزرگان قبیله مبنی بر حضور در جنگ صفین، مانند سایر مردان قبیله این کار را و لو قلبا دوست نمی داشت، پذیرفت. 🔸البته از کلام خود شمر و عملکردش بعد از عاشورا نیز می توان فهمید حضورش در صفین از باب قاعده " الأمر لمن غلب" (پیروی از پیروز جنگ ها) بوده است که اتفاقا قاعده ایست اموی. 🔸شمر در توجیه کشتن امام حسین علیه السلام می گوید: " طاعت امیر بر ما واجب است و اگر اطاعت نمی کردیم از شتر آب کش پست تر بودیم." 🔸شاهد دیگر اعتقاد وی به قاعده الأمر لمن غلب، نامه ایست که وی پس از حاکمیت بنی زبیر به مصعب بن زبیر می نویسد که در آن خطاب نامه را به امیر مصعب بن زبیر قرار می دهد و مفادش آمادگی برای خدمت در رکاب امیر است. 🔸هم چنین شاهد دیگر، بیعت وی پس از جنگ صفین با معاویه است. حال آنکه سپاه مولا بعد از صفین دو گروه شدند گروهی وفادار به مولا و گروهی خوارج که هم زمان به مولا و معاویه معترض بودند؛ اما شمر راه سومی را در پیش گرفت و با معاویه بیعت کرد و همواره هم به این بیعت با " امیر غالب " باقی ماند. تا جایی که وقتی زیاد بن ابیه از جانب معاویه مامور شد تا شیعیان مولا را بکشد شمر در کوفه علیه شیعیان استشهاد جمع می کرد و برای وی می فرستاد. (از جمله استشهادی علیه "حجر بن عدی" از شیعیان امیرالمومنین) 🔸پس وی در زمره امویان کوفه است و روشن است که امویان از لحاظ اعتقادی عثمانی بوده اند و عثمانی ها نه تنها اعتقادی به ولایت مولا ندارند بلکه مولا را مسلمان نیز نمی دانستند. 4⃣ اما روایت طبری و نصر بن مزاحم از شمشیر خوردن صورت شمر در جنگ صفین نیز قابل استناد نیست. زیرا اولا روایت طبری مستقل نیست و همان روایت نصر بن مزاحم است و حتی خود او به نقل از کتاب وقعه صفین گزارش کرده است. 🔸تنها خبر نصر بن مزاحم در وقعه صفین می ماند که "خبر واحد" است. می دانیم که خبر واحد برای آنکه حجت باشد باید از طریق شخص "ثقه" نقل شده باشد. 🔸در حالی که دو خبر واحد نصر بن مزاحم یکی از طریق عمر سعد نقل شده است! و دیگری از طریق شخصی به نام صلت بن زهیر . 🔸صلت بن زهیر دو مشکل دارد؛ ۱-اینکه حتی در نام او میان علمای رجالی اهل سنت مثل ذهبی اختلاف است که آیا صلت بن زهیر است یا عمر بن صلت. ۲-از او تنها دو روایت نقل شده است؛ یکی حدیث جانبازی شمر و دیگری حدیثی از عمر بن خطاب در باب شرایط قاضی! هم چنین در شرح حال او آمده است که شاگرد یکی از غلامان خانه زاد عمر بن خطاب بوده است! 🔸وه که راوی خبر واحد جانبازی شمر اشخاصی هستند که یکی در کارنامه اش نوکری یزید را کرده است و دیگری نوکری خاندان عمر را. 🔸با این وجود اولا حدیث نصر بن مزاحم در باب جانبازی شمر نمی تواند حجت باشد. ثانیا به فرض در باب عمل به خبر واحد آنقدر اغماض کنیم که حتی به وثاقت فرد هم اصرار نداشته باشیم حضور شمر در صفین و حتی شمشیر خوردنش نه از باب علی دوستی که از باب اطاعت امیر غالب و اطاعت فرمان رییس قبیله بوده است. به علاوه از کجای آنچه گذشت دلدادگی شمر به مولا برداشت می شود؟ 🔶🔸آنچه شمر را شمر کرد، اخلاق شمر نبود، کینه و عداوتش با اهل بیت بود. اینکه جاهلانه ادعا شود که گناه شمر را شیعیان بزرگ کرده اند تا گناه خود را بپوشانند ، ظلمی است آشکار! 🔹اینکه با بی دانشی ادعا شود لعنت بر شمر در زیارت عاشورا یعنی لعنت بر اخلاق شمر! هم از آن ادعاهای بی پایه است. به راستی آیا مشکل شمر در اخلاقش بود یا در عداوت با خدا و "امام ناشناسی" او!؟ و آیا اهل بیت نمی توانستند به جای لعن او اخلاق او را لعن کنند!؟ چه اصراری است بر اثبات دوستی پیشین دشمنان اهل بیت با ایشان!؟ ✍🏼 معماریان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸فکر می‌کنید فاسدترین سیستم مالی در سال ۲۰۱۸ متعلق به کدوم کشور بوده؟ 🔹رتبه اول سرقت ماشین به کدوم کشور تعلق داره؟ ❌همه تصوراتتون از سوئیس رو بذارید کنار و این فتوکلیپ رو ببینید! 👈از ثبت ۱۷۰۹ مورد تعرض انسان به اسب در سوییس فقط در یکسال تا ارسال اسلحه به کشورهای ناقض حقوق بشر! @mawezah_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تفکری خطرناک تر از داعش! حجت الاسلام رفیعی حسن آقامیری و دیگر تفکر های مانند او را با خاک یکسان کرد!👌 از اسلام رحمانی حرف میزنه اما خودش با خشونت وفحاشی نقد میکنه! روضه را تعطیل کن!منی که قائل هستم همه بخشیده میشن پس شمر هم بخشیده میشه واسه چی روضه میخونید؟ پ؛ن؛عجب پاسخی داد استاد!اقا میری میاد روضه میخونه که شمر چنین جنایتی کرد اون ور میاد میگه همه را میبخشن! @pasokhha
390 📌 حکم اشتراک گذاشتن عکس و فیلم در فضای مجازی ❓سلام خسته نباشید سوالی از شما دارم آیا کسی ک در بیرون منزل حجاب دارد؟ ولی عکس خود یا فیلم را در فضای مجازی بگذارد یا استوری کند گناه است؟ مشکلی هست لطفا اینو واسه من شرح بدین ✅ پاسخ: سلام ممنونم خب قطعا اگر بی حجاب یا بد حجاب باشه، بله گناه و‌معصیت کرده. اما اگر بی حجاب و بد حجاب هم نباشه، یعنی حجاب کامل داشته باشه اما با حالتی باشد که موجب جلب نگاه نامحرم میشه ازین جهت گناه کرده. اما حجاب کامل باشد و این حالتی که گفتیم رو نداشته باشد ، خیر اشکالی ندارد. اما کلا در خصوص فضای مجازی مشکلاتی هست که توضیح میدم: ببینید برخی فکر میکنند همینکه خودشون صفحه شون رو مدیریت میکنن دیگه کسی نمی‌بینه یا اینجا (فضای مجازی)فرق داره و اون آسیب رو نداره یا اینکه فقط دوستامن که شماره ام رو دارن و ازین جور دلایل اما توجه ندارن به اینکه اتفاقا فضای مجازی خیلی راحتتر دیگران به حریم شخصی ما دسترسی بدون اجازه دارند کسی که بیرون از منزل حجاب داره، یعنی یک حریمی برای خودش قائله یک حرمتی برای زیبایی هاش و بدنش قائله یعنی یکسری ارزشهای دینی و عقلی رو پذیرفته و باور داره ایا این شخص حاضره با همون حجابی که داره، بیرون منزل، نامحرم بیاد جلوش بایسته و بگه صبر کن میخوام خوب نگات کنم؟ آیا حاضره هر وقت نامحرم ها خواستند باهمون حجاب بره از نزدیک بگذاره به صورتش و چادرش ساعتها نگاه کنند؟ این که با چادر و حجاب بود، قطعا نمیخواد و نمیگذاره چنین چیزی پیش بیاد حالا تصور کنید همین شخص عکس با حجاب خودش رو بگذاره در مجازی خب دقیقا این اجازه رو داده که هر کسی به راحتی و ساعتها به تماشاش بنشینه و حریمی که ازش محافظت میکرد رو به اشتراک گذاشته. و اما تصور کنید همین شخص، تصویر و فیلم بدون حجاب و یا راحتتر خودش رو در مجازی بگذاره، این دیگه خیلی تعجب برانگیز و بدتره. چرا که مثل اینه که با همون وضعیت در برابر نامحرم حاضر شده و ساعتها ایستاده که هر کسی از نزدیک بتونه تماشاش کنه و .... . ضمن اینکه اگر در کوچه و‌خیابان، انسان یک لحظه دیده میشه و رد میشه و دیگه کسی دنبالش نیست، در مجازی لحظه به لحظه و هر وقت که دیگران بخواهند به راحتی به تصاویر و فیلم ما دسترسی دارند و میبینند آیا ابن دختر و خانمها حاضرند همون جوری که در تصاویر و فیلم هاشون هستند و در مجازی به اشتراک میگذارند، در اجتماع و در برابرنامحرم بایستند و هر وقت دیگران خواستند براشون ظاهر بشوند؟! این اصل رو فراموش نکنید هیچ‌چیزی در فضای مجازی، امن نیست و حتما دیگران دسترسی به فایلها و تصاویر و فیلمهای ما دارند و میتوانند ذخیره کنند و بدون اجازه ما داشته باشند. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
✅نماینده شخص دیگری است واقعیت شادی یک روحانی پس از پیروزی در انتخابات مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ⭕️ چه فرقی بین در ایران، و در فرانسه است؟ 🎙 پاسخ دکتر غلامی 💞 به ڪآناڷ حــۏاے آدݦ بپیوندید↙️ ❤️ @havayeadam 💚
400 📌 ❓سوال: سلام خسته نباشیددرمورد دینم میخوام چند تا سوال بپرسم 1. دین چیست ؟ 2. و کیست؟ 3. چرا بهترین دین محسوب میشه 4. اگه ما مسلمان واقعی هستم چرا اینقدر ظلم هست خصوصیات مسلمان چیست ایا فقط با نماز و روزه و خمس و...... مسلمان بودن مشخص میشه 5.تشیع کامله یا تسنن و چرا ممنون میشم پاسخگو باشین ✅پاسخ: (به سوال 1و2و3 و 4) سلام علیکم واژه "اسلام" مصدر باب افعال از "س ل م" به معنای صحت، عافیت و دوری از هر گونه عیب، نقص و فساد است و در باب افعال به معنای "انقیاد، اطاعت و امتثال امر و نهی بدون هیچ گونه اعتراض"است. [1] قرآن هم در این معنای وسیع، اسلام را استعمال کرده و می فرماید: تمام کسانی که در آسمان و زمین هستند، یا تمام موجوداتی که در آسمان و زمین هستند، مسلمان و در برابر فرمان خدا تسلیم اند از روی (اختیار، یا اجبار) تکویناً یا تشریعاً. [2] انسان متصف به وصف اسلام، انسانی است که نسبت بهر سرنوشتى که از ناحیه خداى سبحان برایش تعیین مى‏شود، چه سرنوشت تکوینى، از قدر و قضاء و چه تشریعى از اوامر و نواهى و غیر آن مطیع و تسلیم باشد. [3] اسلام در اصطلاح بر شریعت پیامبر خاتم (ص) اطلاق شده است. [4] شاید بتوان گفت مناسبت میان معنای اصطلاحی و معنای لغوی اسلام این است که دین اسلام سراسر طاعت و تسلیم در برابر خداوند و پذیرش و انقیاد اوامر، بدون هیچ گونه اعتراضی است. [5] در فرهنگ قرآن، مسلمان تنها به پیروان پیامبر اسلام (ص) اطلاق نمی شود، بلکه اسلام به معنای وسیع کلمه (معنای لغوی)، تسلیم مطلق در برابر فرمان خدا و توحید کامل و خالص از هر گونه شرک و دو گانه پرستی است و به همین جهت است که قرآن کریم حضرت ابراهیم (ع) را مسلمان معرفی می کند. [6] و اگر خدای متعال به پیامبر اسلام(ص) می فرماید: بگو هر آینه من مأمورم که نخستین کسی باشم که تسلیم امر خدا شده باشد [7] . اوّلین مسلمان در این جا، به معنای تسلیم مطلق در برابر خداوند در میان امت خود، است (معنای اصطلاحی) و گرنه شکی نیست که پیامبران گذشته و پیروانشان هم، مسلمان و تسلیم در برابر فرمان الاهی بودند. بهر حال، آنچه را که از آیه 85 سوره آل عمران (هر کس غیر از اسلام را دین خود برگزیند، از او پذیرفته نیست)، هم چنین از آیه 3 سوره مائده (امروز دین شما را به کمال رساندم ...و اسلام را دین شما برگزیدم) استفاده می شود، مسلمان به پیروان دین اسلام اطلاق می شود؛ زیرا که آنان با پذیرفتن دین اسلام و اعتقاد به تمام پیامبران و شرایع آسمانی، تسلیم بودن خود را در برابر پروردگار اعلام کرده اند. طبق این معنا، اکنون به پیروان ادیان دیگر "مسلمان" گفته نمی شود؛ زیرا که با نپذیرفتن دین خاتم از تسلیم در برابر خدا سرپیچی کردند و صفت مسلمانی و تسلیم بودن را از خودشان دور کردند. البته این اسلام و مسلمانی، ظاهری است، نه واقعی. مسلمان واقعی کسی است که هم به زبان و هم در عقیده و هم در عمل تسلیم احکام و دستورات دینی باشد؛ یعنی هم به زبان اقرار به وحدانیت خدا و رسالت پیامبر (ص) داشته باشد و هم در عمل اوامر و نواهی خداوند را اجرا کند. مسلمان واقعی کسی است که به احکام دینی اعم از قوانین اجتماعی، نظیر حق الناس، حقوق شهروندی و... و احکام فردی مانند نماز، روزه، و ... پایبند باشد. [8] دین اسلام دارای ویژگی های منحصر به فردی است که آن را از سایر ادیان متمایز ساخته است برخی از این ویژگی ها عبارتند از: 1- جهانی بودن دین اسلام: دین اسلام مختص به شبه جزیره عربستان نبوده و نیست؛ بلکه به عنوان کامل ترین دین، در صدد رهایی تمام انسان ها از چنگال شرک و بت پرستی است و در راستای همین رسالت جهانی بوده که پیامبر اکرم (ص)از همان سال های نخستین ورود به مدینه، نامه هایی را برای سران کشورهای مختلف فرستاده و آنها را به دین اسلام دعوت نمود. 2- کامل ترین دین: خداوند ادیان متعددی را برای هدایت انسا ن ها فرستاده است که در اصل با هم اختلاف نداشته اند. دستورات و احکام هر دین متناسب با زمان تشریع خود بوده است و همیشه با آمدن دین بعدی، دین قبلی منسوخ می شده است ولی اسلام کامل ترین و آخرین دین آسمانی بشر است که بعد از آن دین دیگری از طرف خداوند فرستاده نشده و نخواهد شد. اسلام دین خداست و مشیت خدای تعالی بر آن قرار گرفته است که تا أبد بشر را به وسیله این دین هدایت فرماید و این دین را دین تمامی ملتها قرار داده است و هم چنین پاسخگوی همه نیازهای بشر است حتی در مورد پدیده های نوظهور. [1] . النکت و العیون، (تفسیرماوردی)، ج 1، صص 379 – 380. [2] . تفسیر نمونه، ج 2، ص 643. [3] . طباطبائی، محمد حسین، المیزان (ترجمه)، ج 1، ص 454. [4] . الوجوه و النظائر، ج 1، ص 248. [5] . مبادی الاسلام، ص 7. [6] . آل عمران، 67، [7] . انعام، 14، جهت مطالعه بیشتر مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
401 📌 (ادامه پاسخ به سوال 400) ❓سوال: سلام خسته نباشیددرمورد دینم میخوام چند تا سوال بپرسم 5.تشیع کامله یا تسنن و چرا ممنون میشم پاسخگو باشین ✅پاسخ: سلام علیکم مذاهب در اسلام، يك قرن پس از رحلت رسول گرامي اسلام(صلي الله عليه و آله) ايجاد شدند و همه مدعي‌اند كه راه رسيدن به اسلام حقيقي را نشان مي‌دهند. گاه نيز اين مذاهب، در زمينه موضوع‌هاي مهم اسلامي، اختلاف‌هاي شديدي با هم دارند. يكي به جبر معتقد است و ديگري راه اختيار را برگزيده است. يكي به عقل بها مي‌دهد و ديگري آن را تخطئه مي‌كند. يكي خدا را جسم مي‌داند و ديگري در نفي جسمانيت خداوند سخن گفته است. همچنين در مسائل احكام عملي، اختلاف‌هاي بسياري با هم دارند و گاهي نيز يكديگر را تكفير مي‌كنند. حال در اين گيرودار و بازار آشفته، كدام‌يك از اين راه‌ها مسلمانان را به اسلام حقيقي هدايت مي‌كند؟ عقل و شرع حكم مي‌كند كه مطمئن‌ترين راه را بايد برگزيد. قرآن و سنت مي‌گويد: مسير اهل بيت(عليهم السلام) نه‌تنها ما را به اسلام حقيقي و ناب رهنمون مي‌‌كند، بلكه خودش، عين دين و اسلام است. يكي از علماي بزرگ اهل سنت به اين نكته مهم و اساسي اشاره و اعتراف كرده است.[2] با توجه به اين مسئله، دلايل حقانيت شيعه را در چند نكته، به صورت فشرده مي‌توان بيان كرد: 1. همان‌گونه كه اشاره شد، مذاهب اهل سنت يك قرن پس از رحلت پيامبر(صلي الله عليه و آله) به وجود آمدند و هيچ‌‌يك از آنها در زمان پيامبر(صلي الله عليه و آله) حضور نداشتند، ولي اهل بيت(عليهم السلام) كه مصداق برجسته آنها، امام علي(عليه السلام) است، از آغاز بعثت تا رحلت رسول گرامي اسلام(صلي الله عليه و آله)، در كنار رسول وحي حضور داشته است. امام علي(عليه السلام) در اين باره مي‌فرمايد: و من پيوسته به دنبال او بودم و مانند بچه شتري كه او را از شير گرفته‏اند و دائم به دنبال مادرش مي‏دود، از رسول خدا(صلي الله عليه و آله) پيروي مي‏‌كردم و براساس آداب و اخلاق و روش او رفتار مي‏كردم و او هر روز براي من از اخلاق ستوده و شيم پسنديده، پرچمي را برمي‏افراشت و مرا در آن خُلق و صفت، به پيروي خود امر مي‏كرد. هر سال مدتي در كوه حراء مجاورت و اقامت مي‌كرد. من نزد او بودم و او را مي‏ديدم و هيچ‌كس غير از من، او را نمي‏ديد و از او خبري نداشت و در آن روز، در تمام عالم اسلام، يك خانه مسلمان نبود؛ غير از خانه رسول خدا(صلي الله عليه و آله) كه در آن سه مسلمان بودند؛ يكي رسول خدا(صلي الله عليه و آله) و دوم خديجه و من سومين آنها بودم. من در آن هنگام، نور وحي و رسالت را مي‏ديدم و بوي خوش نبوت را استشمام مي‏كردم و وقتي وحي بر پيامبر(صلي الله عليه و آله) نازل شد، صداي ناله شيطان را شنيدم. عرض كردم: «اي رسول خدا! اين ناله چيست؟» رسول خدا(صلي الله عليه و آله) فرمود: «اين شيطان است؛ چون مأيوس شده كه ديگر او را عبادت كنند، اين چنين ناله مي‏زند. اي علي! تو مي‏شنوي آنچه را من مي‏شنوم و مي‏بيني آنچه را من مي‏بينم. تفاوتي كه ميان من و توست اين است كه فقط تو پيامبر نيستي، ولي وزير من هستي».[3] همچنين ديگر ائمه(عليهم السلام) آموزه‌هاي ديني اصيل را از پيامبر(صلي الله عليه و آله) گرفته و فرد ديگر ميان آنان واسطه نبوده است. اين مطلب يكي از حقانيت‌هاي شيعه است و هيچ مذهب ديگري از اين ويژگي برخوردار نيست: «اَهْلُ الْبَيتِ اَدْرَى بِما فِي الْبَيتِ»؛[4] «اهل خانه بهتر مي‌دانند كه در خانه چيست». 2. بديهي است كه ما براي رسيدن به حقيقت دين اعم از احكام، عقايد و اخلاق، افزون بر قرآن، بايد از سنت صحيح رسول گرامي اسلام(صلي الله عليه و آله) استفاده و براي رسيدن به آن، بايد مطمئن‌ترين راه را انتخاب كنيم. پس از رحلت رسول خدا(صلي الله عليه و آله)، حاكميت وقت به بهانه‌هاي گوناگون، به سنت‌ستيزي پرداخت و تا حدود صد سال، ثبت و ضبط و نقل حديث از پيامبر اكرم(صلي الله عليه و آله) ممنوع بود تا اينكه در زمان عمر بن عبدالعزيز اين ممنوعيت برداشته شد.[5] بديهي است كه در اين مدت طولاني بر سر حديث كه همان سنت پيامبر(صلي الله عليه و آله) است، چه آمده است. ازاين‌رو، ابوحنيفه به احاديثي كه در منابع غير شيعي تدوين يافت، اعتماد نداشته و بيش از 17 حديث را صحيح نمي‌دانسته است[6] و براي استنباط احكام به قياس، استحسان و مصالح مرسله روي آورده است. گفتني است روايت‌ها يا تراث حديثي شيعه، همه از ائمه معصوم(عليهم السلام) نقل شده كه به اعتراف همه، معتبرترين راه براي رسيدن به سنت رسول گرامي اسلام(صلي الله عليه و آله) است و طريق اهل بيت(عليهم السلام) در ميان محدثان، به سلسلة الذهب معروف است.[7] ادامه دلیل ها در پیام و ارسال بعدی 👇 مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
ادامه دلیل های حقانیت شیعه: (بخش اول ادله) 3. دليل سومي كه مي‌توان براي مذهب شيعه بيان كرد، «مرجعيت علمي» اهل بيت(عليهم السلام) است كه همه فرقه‌ها و مذاهب اسلامي به اين حقيقت، اذعان و اعتراف كرده‌اند. دلايل مرجعيت علمي اهل بيت(عليهم السلام) را مي‌توان از «حديث ثقلين» و «حديث سفينه» و همچنين ميراث گران‌بهاي علمي اهل بيت(عليهم السلام) مانند نهج البلاغه، صحيفه سجاديه و هزاران روايتي كه در موضوع‌هاي گوناگون از آن بزرگواران به ما رسيده و اكنون در اختيار شيعه است، استفاده كرد. اعتراف پيشوايان مذاهب اسلامي كه درباره امامان معصوم(عليهم السلام) سخن گفته‌اند نيز مفيد است. ابوحنيفه درباره جايگاه علمي امام صادق(عليه السلام) مي‏گويد: «لولا السنتان لهلك النعمان»؛[8] «اگر آن دو سال شاگردي امام صادق نبود، هلاك مي‌شدم». 4. چهارمين و مهم‌ترين دليل حقانيت شيعه، پيروي از امامان معصوم(عليهم السلام) است؛ عصمتي كه پشتوانه قرآني و روايي معتبر دارد. براي اثبات عصمت ائمه(عليهم السلام) نيز به دو آيه و دو حديث متواتر و مورد قبول همه مذاهب اشاره مي‌كنيم. شيعه براي اثبات عصمت ائمه(عليهم السلام)، افزون بر دلايل عقلي، از دلايلي نقلي از قرآن و سنت نيز استفاده كرده است. يكي از آيات كه بر عصمت ائمه(عليهم السلام) دلالت دارد، آيه مباركه ابتلا است. {وَإِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا قَالَ وَمِن ذُرِّيتِي قَالَ لاَ ينَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ}[9] اين آيه به زماني اشاره دارد كه حضرت ابراهيم(عليه السلام) از آزمايش‌هاي الهي سربلند بيرون آمد. ايشان كه پيش از اين آزمايش‌ها، منصب نبوت داشت و از پيامبران اولوالعزم بود، به مقام امامت رسيد. استدلال متكلمان و مفسران اماميه اين است كه كسي كه مرتكب گناه شود، ستمگر است؛ زيرا حدود الهي را نقض كرده است: {...وَمَن يتَعَدَّ حُدُودَ اللهِ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ}[10] منصب امامت به كسي كه ستم كرده باشد، نمي‌رسد: {...قَالَ لاَ ينَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ}[11] ظلم در اين آيه، ظلم به خود، ظلم به ديگران و ظلم در حق خدا را شامل مي‌شود. همچنين فردي را كه حتي در يك لحظه از عمر خود، ستم كرده باشد، دربر مي‌گيرد. بنابراين كسي كه معصوم نباشد، ستم كرده است و ستمگر به مقام امامت نمي‌رسد. ❇️از ديگر آيات كه بر عصمت ائمه معصوم(عليهم السلام) دلالت دارد، آيه تطهير است كه به صراحت، عصمت و پاكي ائمه(عليهم السلام) را از هرگونه پليدي و ناپاكي، به اثبات مي‌رساند. خداوند در اين آيه مي‌فرمايد: {... إِنَّما يريدُ اللَّهُ لِيذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيتِ وَيطَهِّرَكُمْ تَطْهيراً}.[12] استدلال به اين آيه شريفه، چند مقدمه دارد: اول: خداوند فقط اراده كرده است كه اهل بيت(عليهم السلام) را تطهير كند. دوم: اراده تشريعي خداوند درباره تطهير و پاك كردن بندگان، به كسي منحصر نمي‌شود. سوم: وقتي اراده تشريعي، اختصاصي نيست، بنابراين، خداوند با اراده تكويني خود، خواسته است كه برخي بندگانش پاك باشند. چهارم: اراده تكويني خداوند نيز حتما محقق مي‌شود و تخلف‌پذير نيست. پنجم: تطهيري كه در اين آيه بيان شده، هيچ قيدي ندارد و به صورت مطلق است و هرگونه پليدي و ناپاكي را نفي مي‌كند. ششم: هيچ طايفه‌اي از مسلمانان، به جز شيعه، به عصمت هيچ‌يك از منسوبان پيامبر اكرم(صلي الله عليه و آله) اعتقاد ندارند و فقط شيعه به عصمت حضرت زهرا3 و دوازده امام(عليهم السلام) معتقد است. بنابراين اين آيه، عصمت و مصونيت امامان شيعه از گناه و خطا را اثبات مي‌كند.[13] ❇️ حدیث ثقلین نیز بر عصمت اهلبیت علیهم السلام دلالت دارد . [14] برای مطالعه کامل و تفصیلی اینجا کلیک کنید 📚 منابع ادله اثبات حقانیت تشیع: [1]. مصباح المنير، ج1، ص210. [2]. مختصر تحفة اثني عشريه، عبدالعزيز دهلوي، ص35. [3]. نهج البلاغه، ضمن خطبه قاصعه. [4]. بحار الأنوار، ج78، ص274. [5]. تدوين السنة الشريفة، سيد محمدرضا جلالي، ص287. [6]. فرهنگ فرق اسلامى، ص171. [7]. عبقات الأنوار في إثبات إمامة الأئمة الأطهار، ج14، ص21. [8]. مختصر تحفة اثني عشريه، ص8. [9]. بقره: 124. [10]. بقره: 229. [11]. بقره: 124. [12]. احزاب: 33. [13]. ر.ك: تفسير الميزان، طباطبايي، ج16، صص310 ـ 312. [14]. مسند احمد، ج17، ص172. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
ادامه پاسخ به سوال 402 📌 (قسمت اول) 🔶مجبور بودن از استفاده اموال حرام والدین پرسش : وقتی شخصی بفهمد که مدتی از زندگی خود را با مال حرامی که پدر یا مادر برای او فراهم کرده اند گذرانده و حتی با آن مال حرام رشد کرده، تکلیفش چیست؟ آیا حقی بر گردن او هست؟ در حال حاضر نیز که نمی تواند از عهده مخارج زندگی برآید (به علت دانشجو بودن) و هنوز از مال پدر یا مادر خود که می داند حرام است استفاده می کند باید چه کار کند؟ پاسخ : مادام که شما مجبور هستید از اموال پدر استفاده کنید ما به شما اجازه می دهیم از آن استفاده کنید و با این اجازه مرتکب کار حرامی نشدید و نسبت به گذشته نیز استغفار کنید و هر زمان امکانات خوبی پیدا کردید معادل آنچه از اموال مردم تصرف کرده اید به فقرا بپردازید. 🔶مقدار رد مظالم قابل دریافت توسط فقیر پرسش : تا چه مقدار می توان به فقیر به عنوان رد مظالم پول داده شود؟ پاسخ : در مورد رد مظالم جایز نیست مازاد بر موونه سال بگیرد. و هرگاه اضافه از نیاز بگیرد باید مقدار اضافه را به فقیر دیگری بدهد. 🔶حکم پرداخت رد مظالم به مردم غزه پرسش : آیا رد مظالم را می توان برای کمک به مردم جنگ زده غزه داد؟ پاسخ : رد مظالم را تنها باید به فقرای شیعه بدهند و برای آن کار از طرق دیگر اقدام کنند. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
402 📌 ❓احکام رد مظالم از نظر آیت الله مکارم شیرازی چیست؟ ✅پاسخ: 🔶 تعریف رد مظالم پرسش : منظور از رد مظالم چیست؟ پاسخ : منظور از رد مظالم، حقوق الناس قطعي يا احتمالي است که انسان، صاحب آن را دقيقا نمي شناسد يا اگر مي شناسد امکان رساندن مال به او وجود ندارد و حتي به آشنايان و وارثان شرعي او نيز دسترسي ندارد که آن را به مرجع تقليد خودش مي دهد يا با اجازه او به مصرف نيازمندان مي رساند. 🔶 معیار محاسبه رد مظالم پرسش : اگر انسان اراده کند که پولى را به عنوان ردّ مظالم ازطرف پدر مرحومش بپردازد آیا معیار قیمت مظالم به هنگام پرداخت است یا قیمت آن به هنگام واقع شدن آن ظلم؟ پاسخ : اگر مظالم مثلى است مثل گندم و جو و امثال آن باید خود آن و در صورت توافق طرفین قیمتش را، مطابق روز پرداخت بدهد و اگر مثلى نیست مثل انواع حیوانات باید قیمت وقت تلف را حساب کند ولى اگر پول بوده، باید پول را صدقه دهد. 🔶 وصیت به رد مظالم پرسش : در مورد وصیت به رد مظالم باید از اصل مال برداشت یا از ثلث؟ پاسخ : در فرض سوال از ثلث برداشته می شود. 🔶 وجوب اجازه حاکم شرع در پرداخت رد مظالم پرسش : آیا اجازه حاکم شرع در پرداخت رد مظالم شرط واقعی است؟ پاسخ : آری؛ شرط است. 🔶 جواز پرداخت رد مظالم از محل انفاق کنار گذاشته شده پرسش : اگر کسی پولی را برای کمک به فقیر کنار بگذارد آیا می تواند این پول را به نیت رد مظالم پرداخت نماید؟ پاسخ : در صورتی که نذر خاصی در آن نباشد مانعی ندارد. 🔶محاسبه تورم در رد مظالم پرسش : اگر انسان اراده کند که پولى را به عنوان ردّ مظالم ازطرف پدر مرحومش بپردازد آیا معیار قیمت مظالم به هنگام پرداخت است یا قیمت آن به هنگام واقع شدن آن ظلم؟ پاسخ : اگر مظالم مثلى است ـ مثل گندم و جو و امثال آن باید ـ خود آن و در صورت توافق طرفین قیمتش را، مطابق روز پرداخت بدهد و اگر مثلى نیست مثل انواع حیوانات باید قیمت وقت تلف را حساب کند.البته دراین مورد تورم را باید حساب کنند. 🔶 پرداخت رد مظالم سید به سیدی دیگر پرسش : آیا سید می تواند مظالم خود را به سید بدهد؟ پاسخ : مانعی ندارد. 🔶پرداخت رد مظالم به سادات فقیر پرسش : آیا رد مظالم را می توان به سادات فقیر پرداخت کرد؟ پاسخ : رد مظالم را می شود به سادات فقیر داد. 🔶پرداخت رد مظالم به مردم غزه پرسش : آیا رد مظالم را می توان برای کمک به مردم غزه داد؟ پاسخ : رد مظالم را تنها باید به فقرای شیعه بدهند و برای کمک به مردم غزه از طرق دیگر اقدام کنند. 🔶 پرداخت ردمظالم به واجب النفقه پرسش : آیا رد مظالم را می توان به واجب النفقه داد؟ پاسخ : چون از طرف صاحب اصلی صدقه مستحب است اشکالی ندارد؛ هرچند از طرف پرداخت کننده واجب باشد. 🔶اجازه حاکم شرع در پرداخت رد مظالم پرسش : آیا درپرداخت حقوق النّاس قطعى يا احتمالى است كه صاحب آن دقيقاً شناخته شده نيست، كه با اجازه حاكم شرع صرف نيازمندان مى‌شود اجازه حاکم شرع واقعا شرط است؟ پاسخ : آری؛ شرط است. 🔶اجازه صرف رد مظالم پرسش : آیا خود شخص می تواند رد مظالم را پرداخت کند و یا باید به مرجع تقلید تحویل داده شود؟ پاسخ : رد مظالم را تنها بايد به فقراي شيعه بدهند و در اين زمينه تفاوتي نمي کند که آن فرد، واجب النفقه يا از سادات باشد. ما اجازه مي دهيم تا يکصد هزار تومان را خودشان به نيازمندي که مي شناسند بدهند. و مبالغ بالاتر را بايد تحويل دفتر مرجع خود دهند. 🔶 پرداخت رد مظالم از پولی که به نیت انفاق کنار گذاشته پرسش : مقداری پول برای اینکه به فقیر بدهم کنارگذاشته ام آیا می توانم از این پول به نیت رد مظالم استفاده کنم؟ پاسخ : در صورتی که نذر خاصی در آن نباشد مانعی ندارد. 🔶پرداخت رد مظالم نسبت به روز واقع شدن ظلم یا روز پرداخت آن پرسش : اگر انسان اراده کند که پولى را به عنوان ردّ مظالم ازطرف پدر مرحومش بپردازد آیا معیار قیمت مظالم به هنگام پرداخت است یا قیمت آن به هنگام واقع شدن آن ظلم؟ پاسخ : باید قیمت وقت تلف محاسبه شود و اگر مثلی نیست مثل انواع حیوانات باید قیمت وقت تلف را حساب کند. 🔶 اجازه پرداخت رد مظالم در سال پرسش : رد مظالم تا مبلغ صد هزار تومان در سال چند مرتبه خودمان میتوانیم به فقرا کمک کنیم؟ پاسخ : دو مرتبه در سال مجاز است. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
403 📌 ❓سوال: اگر انسان نسبت به ی چیز نجس جهل داشته باشه بعد که متوجه بشه اون چیز نجسه ایا باید وسایل و لباسهایی که اون موقع که جهل داشته استفاده کرده رو بشویید ؟؟؟ مرجع: آیت الله مکارم ✅پاسخ: سلام علیکم خود آن شیء را باید حتما بشویید. اما چیزهایی که با آن شیء در تماس بوده، در صورتی که رطوبت داشته و منتقل شده است ، باید شست و شو نمایید. اما اگر نمیدانید که منتقل شده یا نه تکلیفی ندارید. احکام مرتبطی نیز در قالب استفتائاتی از سایت آیت الله مکارم ملاحظه بفرمایید: 🔶 علم به نجاستي که يقين به پاکي آن داشته پرسش : وظیفه کسی که لباس یا بدن را تطهیر کرده اما بعد از نماز متوجه شود هنوز نجاست برطرف نشده، چیست؟ پاسخ : هرگاه لباس یا بدن نجس بوده و آن را آب بکشد و یقین به پاکى آن پیدا کند و نماز بخواند و بعد از نماز بفهمد هنوز پاک نشده است، نماز او صحیح است و براى نمازهاى بعد باید آن را پاک کند. 🔶 یقین به نجاست لکه مشکوک بعد از نماز پرسش : اگر شخصی لکه ای در بدن یا لباس خود ببیند و با شک به نجاست آن، نماز بگزارد و بعد از نماز یقین به نجاست آن پیدا کند چه وظیفه ای دارد؟ پاسخ : نماز خوانده شده صحیح است. 🔶 یقین به بول بودن آب مشکوک بعد از نماز پرسش : اگر شخص با توجه به خروج آب مشکوک، تصور به پاکی کرده باشد ولی بعد از مدتی یقین یابد که بول بوده است نمازهای گذشته او چه حکمی دارد؟ پاسخ : در صورتی که بعد از بول استبرا کرده است نمازهای گذشته صحیح است. 🔶 اطلاع یافتن از نجاست بدن یا لباس بعد از نماز پرسش : اگر نمازگزار بعد از نماز متوجه نجاست بدن یا لباس شود چه وظیفه ای دارد؟ پاسخ : در فرض سوال، نماز او صحيح است، خواه در وقت باشد يا بعد از وقت. 🔶 نماز خواندن با بدن و لباس نجس پرسش : نماز خواندن با بدن و لباس نجس چه حکمی دارد؟ پاسخ : اگر كسى عمداً با لباس يا بدن نجس نماز بخواند نمازش باطل است، حتّى اگر به خاطر ياد نگرفتن مسأله باشد. اما اگر امکان دسترسی به حکم را نداشته (جاهل قاصر بوده است) نماز او صحیح است. 🔶 نماز زنی که بول نوزاد را نجس نمی دانسته پرسش : زنی بول نوزاد را نجس نمی دانسته و با این حالت نماز خوانده است. حکم نمازهای او چگونه است؟ پاسخ : در صورتی که جاهل قاصر بوده نمازهایش صحیح است ولی اگر مقصر بوده نمازهایش اشکال دارد. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha