eitaa logo
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
358 دنبال‌کننده
357 عکس
89 ویدیو
16 فایل
ادع الى سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنه(نحل.125) وابسته به مرکز احیاء موعظه حسنه|mawezah.ir ادمین و کارشناس پاسخگو | @mahdimahdavi2 پاسخگویی توسط کارشناسان حوزه علمیه قم کپی فقط باذکر منبع ارسال سوال: http://eitaa.com/joinchat/3111911435C0d91ddf85c
مشاهده در ایتا
دانلود
404 📌 ❓سوال: سلام خسته نباشید ببخشین من یه سوال دارم که خیل ذهنم رو مشغول کرده. از مرکز پاسخگویی به سوالات شرعی آنلاین از بخش احکام بانکی درباره خمس سوال کردم. گفتم که من 17 سالمه و تازه میخوام برم سرکار باید خمس بدم گفت آره. درسته تو قرآن نوشته که باید خمس داد و باعث برکت میشه ولی من هرچی فک میکنم آخه یه نو جوون یا جوون که داره پول در میاره مثلا ماهی 3 تومن چرا خمس بده وقتی میتونه از ریال به ریالش استفاده کنه. من تجارت نکردم که یا کارخونه دار نیستم که. مثلا اگه میتونم یه موتور صفر قسطی بخرم و هر ماه پول قسطش رو بدم با ید تهش یه چیزی برام بمونه اگه خمس بدم که دیگه هیچی. به نظرم به کسی خمس میخوره که به پولی که در میاره نیاز نداشته باشه ‌ مثلا یه تاجر تو یه سال اگه 2 میلیارد سود کنه همشو که نمیخوره اون خمس داره.ولی من به همش نیاز دارم میخوام همرو پس انداز کنم. ویه سوال دیگه الان خرج منو بابام میده اون وقت بازم به پولی که در میارم خمس تعلق میگیره مرجع:رهبر ✅پاسخ : سلام علیکم سلامت باشید ببینید شما فقط یک بخش از احکام دین در مورد خمس و درآمد رو شنیدید و براتون سخت داره تموم میشه. اگر به مجموعه احکامش دقت کنید چیز سختی نیست. میگید که چرا باید خمس بدم وقتی که از ریال به ریالش میتونم استفاده کنم. به این نکات توجه کنید: 1. هر کسی حتی اگه ماهی دو میلیارد هم درامد داشته باشه، راه خرج کردنش رو پیدا میکنه. پس نمیشه بگید که خمس مال اونه نه من. ما سرمایه دارانی داریم که شمشیرشون به ابر می خوره ولی زورشون میاد خمس بدن. هزار جور ریخت و پاش دارن اما به خمس که میرسه حسابگر میشن. 2. خمس مربوط به درآمدی است که در طول یکسال اضافه باشه و به کار نیاد. یعنی هر کسی سالی یکبار محاسبه خمس داره و اون هم در همه در آمد نیست. بلکه در مازاد در آمد است. که باید خمس آن مازاد حساب بشود. لذا در مثالی که زدید تصور این رو نداشته باشید که به همه در آمد شما خمس تعلق میگیره. 3. اتفاقا خمس برای این است که انسان ها به داد هم برسند. یعنی در طول زندگی فقط و فقط مشغول پس انداز کردن نباشند. چرا که اگر اینطور بود. هیچ انسانی به هیچ انسان دیگری رحم نمیکرد و همه برای روز مبادا و آرزوهاشون میخواستند پس انداز کنند. دین اسلام برای اموری که در دنیا داریم پس انداز عاقلانه در نظر گرفته. مثلا اگر کسی برای خودش میخواد خونه بسازه و راهی جز پس انداز نداره و خونه رو هم برای تجارت نمی خواد برای زندگی کردن میخواد، اجازه میدن که اون پول رو برای خونه ساختن نگه داره. یا جهیزیه و یا هر چیز دیگری که عرفا باید در طول زمان پولش رو پس انداز کرد. (البته بنده کلی گفتم جزئیاتش رو باید پرسید) اما همین پس انداز هم باید عاقلانه باشد. نه اینکه ادم برای هر چیزی که ضرورت زندگی اش نیست پس اندازه کنه و بگه خمسش رو هم نمیدم. دین اسلام میگه برای ضروری ها میشه پس اندازه بدون خمس کرد. برای غیر ضروری ها هم خمسش رو محاسبه کن. 3. هر مالیکه خمسش داده میشه دیگه خمس نداره. یعنی اگر شما مثلا سر سال خمسی ، بعد از محاسبه و پرداخت خمس 10 میلیون براتون موند. اون ده میلیون رو میتونیددر یک حساب مجزا بریزید و خمس نداره دیگه و میتونید بدون هیچ مشکلی پس انداز کنید. مگر اینکه با اون ده تومن هم کار کنید و سود کنید که فقط سودش مشمول خمس میشه. 4. محاسبه خمس هم یک محاسبه خشک بی منطق نیست. بلکه در زمان محاسبه خمس (سالی یک بار) اگر شما بتونید پولتون رو جوری مدیریت و خرج کنید که در زمان محاسبه خمس، پولی برای خمس دادن نداشته باشید، همین کار رو بکنید. ضمن اینکه یکسری چیزها هست که خمس بهش تعلق نمیگیره. یکسری چیزها هست که از مازاد در آمد کسر میشه مثل بدهی ها و قسط اون ماه و ... . و یک بار که انسان محاسبه کنه در سالهای دیگه محاسبه خمس براش راحت تر و حتی کمتر میشه. 5. شما به جنبه مادی اش نگاه میکنید چرا با نگاه اسلامی به جنبه معنوی اش نگاه نمی کنید؟ شما تصور می کنید توفیق کار و درآمد و همه این موهبات رو به تنهایی دارید؟ قطعا زمینه های این درامد و زندگی رو خداوند برای شما فراهم کرده. پس باید به وعده های الهی اطمینان و عمل کنید. خداوند میفرماید: من در مال شما حقی برای سائل و محروم گذاشتم یعنی فکر نکنید آنچه به دست شما میرسه فقط و فقط برای شماست. بلکه این اموال وسیله امتحان شما هم هست. که آیا حق سائل و محروم و ... رو از مالتون خارج میکنید یا خیر. که بخشی از این حق، همان خمس است. 6. برکات خمس رو اگر مد نظر داشته باشیم، قطعا پرداخت خمس رو معامله ای پر سودتر خواهیم دانست: در پست بعدی برکات خمس رو مطالعه کنید. برکات پرداخت خمس مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
در ادامه پاسخ به سوال چرا خمس بدهیم (شماره 404) برکات پرداخت خمس : یک. نسل پاک: در روایات می خوانیم: «لتطیب ولادتهم» پرداخت خمس، مال را پاک و مال پاک مقدمه نسل پاک است. دو. تقویت دین: امام رضاعلیه السلام فرمودند: «الخمس عوننا علی دیننا» خمس، حق ما اهل بیت و پشتوانه مکتب و راه ما است. سه. نشانه وفا: در تعبیر دیگر می خوانیم: «المسلم من یفی اللّه بما عهد الیه و لیس المسلم من اجاب باللسان و خالف بالقلب» مسلمان واقعی کسی است که به پیمان الهی وفادار باشد و کسی که با زبان جواب مثبت ولی در دل جواب منفی می دهد، در حقیقت مسلمان نیست. چهار. کمک به یاران: امام رضاعلیه السلام فرمود: خمس وسیله ای برای کمک ما بر بستگان و یاوران ماست. «ان الخمس عوننا علی عیالاتنا»، «عوننا علی موالینا» پنج. پاکی مال: امام صادق علیه السلام فرمود: من از گرفتن درهم شما هدفی جز پاک کردن شما ندارم، زیرا وضع مالی من امروز خوب است. «ما ارید بذلک الا ان تطهروا» شش. گوارا بودن درآمد: در حدیث دیگری از امام صادق علیه السلام می خوانیم: هر کس خمس ما را بدهد باقی درآمدش برای او گواراست. «یودّی خمسنا و یطیب له» هفت. حفظ آبرو در برابر مخالفان: امام رضا علیه السلام فرمود: به وسیله خمس، ما آبروی خود و طرفدارانمان را در برابر تهدیدات مخالفان حفظ می کنیم. «و ما نبذله و نشتری من اعراضنا ممن نخاف سطوته» هشت. فقر زدائی از خاندان رسالت: امام کاظم علیه السلام فرمود: خداوند نیمی از خمس را برای فقر زدائی از بستگان پیامبر که از زکات و صدقات محرومند قرار داد. «و جعل للفقراء قرابة الرسول نصف الخمس فاغناهم به عن صدقات الناس...» نه. کفّاره گناهان و ذخیره قیامت: امام رضا علیه السلام فرمود: خارج کردن خمس مال، وسیله آمرزش گناهان و ذخیره قیامت و روز نیاز شماست. «فان اخراجه... تمحیص ذنوبکم و ما تمهدون لانفسکم لیوم فاقتکم» ده. ضمانت بهشت: شخصی نزد امام باقر علیه السلام آمد و خمس مال خود را پرداخت، امام فرمود: بر من و پدرم لازم است که بهشت را برای شما ضمانت کنیم. «ضمنت لک علی و علی ابی الجنّة» یازده. شمول دعای امام: امام رضا علیه السلام فرمود: خمس، کمک ما بر حفظ مکتب است، سپس فرمود: تا می توانید خودتان را از دعای ما محروم نکنید. «ولا تحرموا انفسکم دعاءنا ما قدرتم علیه» دوازده -کلید رزق: امام رضا علیه السلام فرمود: پرداخت خمس کلید رزق شماست. «فان اخراجه مفتاح رزقکم» سیزده-نظم و حساب در سرمایه: کسی که حساب سال دارد و خمس می دهد، در واقع شخصی حسابگر، منظم و دقیق است و میزان درآمد و مصرفش مشخّص است. امام باقر علیه السلام فرمود: «الکمال کلّ الکمال: التّفقه فی الدّین والصبر علی النائبة و تقدیر المَعیشة» بالاترین کمال در سه چیز است: شناخت عمیق دین، پایداری در برابر ناملایمات و نظم و برنامه در زندگی. چهارده. عنایات ویژه: کسانی که اهل خمس هستند، یعنی در هر درآمد خود، سهم خدا، رسول، اهل بیت و سهم دیگران را در نظر دارند، قهراً خدا و اولیای او نیز به او عنایات ویژه دارند. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
405 📌 ❓سوال: سلام ببخشید من یک حرز داشتم از لباس ام افتاد تو توالت ببخشید الان با این که تلاش کردم و برداشتم و شستم اش ولی خیلی عذاب وجدان دارم من ندیده بودم که افتاد آیا گناه مرتکب شدم و نوشته هاش دیگه دیده نمیشه زیاد ولی خیلی ناراحت ام ✅ پاسخ: سلام علیکم اگر عمد و بی توجهی در کار نبوده، گناهی نکرده اید. خوب کاری کردید که برداشتید . احکام زیر رو بخونید: [ اگر چیزی که احترام آن لازم است در مستراح بیفتد] مسأله ۱۴۰ اگر ورق قرآن یا چیزی که احترام آن لازم است مثل کاغذی که اسم خدا یا پیغمبر صلی اللّه علیه و آله و سلم یا امام علیه السلام (۱) بر آن نوشته شده، در مستراح بیفتد بیرون آوردن و آب کشیدن آن اگر چه خرج داشته باشد واجب است و اگر بیرون آوردن آن ممکن نباشد باید (۲) به آن مستراح نروند تا یقین کنند آن ورق پوسیده است (۳). و نیز اگر تربت (۴) در مستراح بیفتد و بیرون آوردن آن ممکن نباشد، باید (۵) تا وقتی که یقین نکرده‌اند به کلّی از بین رفته به آن مستراح نروند. (۱) (زنجانی:) اسم خدا یا یکی از معصومین علیهم السلام.. (۲) (اراکی، فاضل:) بنا بر احتیاط واجب باید.. (۳) (بهجت:) آب کشیدن آن، اگر چه خرج داشته باشد، بر کسی که آن را انداخته واجب است و اگر او این کار را نکرد یا نتوانست انجام دهد بر دیگران واجب می‌شود و خرج آن از بیت المال داده می‌شود و اگر بیرون آوردن آن ممکن نباشد، کسانی که مطّلع هستند نباید به آن مستراح بروند تا یقین کنند آن ورق پوسیده است، ولی وجوب اعلام، محل ّ تأمّل است.. (۴) (زنجانی:) تربت کربلا.. (فاضل:) تربت سید الشّهداء علیه السلام.. (۵) (اراکی:) بنا بر احتیاط واجب باید.. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
🕊گفتگوی کبوتر بقیع با کبوتر امام رضا(ع) 🥀آی کبوتر که نشستی روی گنبد طلا 🥀هر کجا پر میزنی تو حرم امام رضا 🥀من کبوتر بقیعم با تو خیلی فرق دارم 🥀جای گنبد سرم به روی خاکا میزارم 🥀اونجا هر کی میپره طائر افلاکی میشه 🥀اینجا هر کی میپره بال و پرش خاکی میشه 🥀اونجا خادما با زائرا مهربونن 🥀اینجا زائرا رو از کنار قبرا میرونن 🥀تو که هر شب میسوزه صدتا چراغ دور و برت 🥀به امام رضا بگو تویی غریب یا مادرت؟ فرا رسیدن شهادت علیه‌السلام و علیه السلام و صل الله علیه و آله تسلیت باد 🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴 🖤 به ڪآناڷ همسرانه حــۏاے آدݦ بپیوندید↙️ 🖤 @havayeadam 🖤
این منابع مربوط به سوال شماره 406 میباشد برای مشاهده سوال و پاسخ مربوطه کلیک کنید. 1. كشف الغمه (علي بن عيسي اربلی)، ج 1، ص 26؛ منتهى الآمال (شيخ عباس قمی)، ج 1، ص 100 و بحارالانوار (علامه مجلسی)، ج 22، ص 528 و ص 514. 2. شیخ عباس قمی، منتهى الآمال في تواريخ النبي و الآل ، ج‌1، ص249 3.المغازى (علي بن عيسي اربلی)، ج 2، ص 1120. 4.کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، دار الکتب الاسلامیة، تهران، 1365 ش، ج 6، ص 315، ح 3 5. محمد بن حسن بن فروخ صفار، بصائر الدرجات، ج 1، ص 503، کتابخانه آیت الله مرعشی، قم، 1404 ق. 6. صحیح بخاری، ج 5، ص 137، دار الفکر، بیروت، 1401 ق. 7.سنن دارمی، ج 1، ص 33، مطبعة الاعتدال، دمشق. 8.مسند احمد بن حنبل، ج 6، ص 18، دار صادر، بیروت. 9.بحار الانوار، ج 21، ص 7. 10. محمد بن سعد، الطبقات الکبری، ج 2، ص 202 – 201، دار صادر، بیروت. علیه السلام علیه السلام احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
406 📌 اکرم (ص) ❓سوال: پیامبر اسلام (ص) شهید شدند یا وفات کردند؟ بدلایل بسیاری وجود دارد که رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله ناشی از خوراندن سم به آن حضرت بوده است. این دلایل و روایات، از تواتر معنوی برخوردارند؛ یعنی هرچند که الفاظ و توصیفات آنها کاملاً با یکدیگر مشابه نیستند، اما از مجموع آنها، می توان موضوع مورد بحث را ثابت نمود. از جمله امام صادق (ع) می فرمایند: چون پیامبر اسلام (ص)، ذراع (یا سر دست) گوسفند، را دوست می داشتند، یک زن یهودی با اطلاع از این موضوع ایشان را با این بخش از گوسفند مسموم نمودند[۴] در جای دیگری آن حضرت فرمودند: "پیامبر اکرم (ص) در جریان جنگ خیبر مسموم شده و هنگام رحلتشان بیان فرمودند که لقمه ای که آن روز در خیبر تناول نمودم، اکنون اعضای بدنم را نابود نموده است و هیچ پیامبر و جانشین پیامبری نیست، مگر این که با شهادت از دنیا می رود".[۵] در این روایت، علاوه بر تصریح به مسموم شدن رسول خدا (ص) و شهادت ایشان در پی مسمومیت، به اصلی کلی نیز اشاره می شود که مرگ تمام پیامبران و اوصیا با شهادت بوده و هیچ کدام، با مرگ طبیعی از دنیا نمی روند! روایات دیگری نیز وجود دارد که این اصل کلی را تقویت می نماید. علاوه بر روایات شیعه روایات فراوانی در صحاح و دیگر کتب اهل سنت وجود دارد که همین موضوع را تأیید می نماید که به عنوان نمونه، به سه مورد آن اشاره می نماییم: روایت اول: در معتبرترین کتاب اهل سنت، نقل شده که پیامبر (ص) در بیماری منجر به رحلتشان، خطاب به همسرشان عائشه فرمودند: "من همواره درد ناشی از غذای مسمومی را که در خیبر تناول نموده‌ام، در بدنم احساس می‌کردم و اکنون گویا وقت آن فرا رسیده که آن سم، مرا از پای درآورد".[۶] همین موضوع در سنن دارمی نیز بیان شده است. علاوه بر این که در این کتاب، به شهادت برخی از یاران پیامبر (ص)، بر اثر تناول همان غذای مسموم نیز اشاره شده است.[۷] روایت دوم: احمد بن حنبل در مسند خود، ماجرایی را بیان می نماید که طی آن، بانویی به نام ام مبشر که فرزندش به دلیل خوردن غذای مسموم در کنار پیامبر اکرم، به شهادت رسیده بود؛ در ایام بیماری ایشان به عیادتشان آمده و اظهار داشتند که من احتمال قوی می‌دهم که بیماری شما ناشی از همان غذای مسمومی باشد که فرزندم نیز به همین دلیل به شهادت رسید! پیامبر (ص) در پاسخ فرمودند که من نیز دلیلی به غیر از مسمومیت، برای بیماری خویش نمی‌بینم و گویا نزدیک است که مرا از پای در آورد.[۸] مرحوم مجلسی نیز با نقل روایتی؛ تقریبا مشابه با این روایت بیان نموده که به همین دلیل است که مسلمانان اعتقاد دارند علاوه بر فضیلت نبوت که به پیامبر (ص) هدیه شده، ایشان به فوز شهادت نیز نائل آمده‌اند.[۹] روایت سوم: محمد بن سعد؛ از قدیمی ترین مورخان مسلمان ماجرای مسمومیت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را این گونه نقل می نماید: هنگامی که پیامبر (ص)، خیبر را فتح نموده و اوضاع به حالت عادی برگشت، زنی یهودی به نام زینب که برادر زاده مرحب بود که در جنگ خیبر کشته شد، از دیگران پرسش می‌نمود که پیامبر (ص) کدام بخش از گوسفند را بیشتر دوست می‌دارد؟ و پاسخ شنید که سر دست آن را. سپس آن زن، گوسفندی را ذبح کرده و تکه تکه نمود و بعد از مشورت با یهودیان در مورد انواع سم ها، سمی که تمام آنان معتقد بودند، کسی از آن جان سالم به در نمی برد را، انتخاب نموده و اعضای گوسفند و بیشتر از همه جا، سردست ها را مسموم نمود. هنگامی که آفتاب غروب نموده و پیامبر (ص) نماز مغرب را به جماعت اقامه فرموده و در حال برگشت بودند، آن زن یهودی را دیدند که همچنان نشسته است! پیامبر (ص) دلیل آن را پرسیدند و او جواب داد که هدیه ای برایتان آوردم! پیامبر (ص) با قبول هدیه، به همراه یارانش بر سر سفره نشسته و مشغول تناول غذا شدند ... بعد از مدتی، پیامبر (ص) فرمودند که دست نگه دارید! گویا این گوسفند مسموم است! مؤلف کتاب، سپس نتیجه می گیرد که شهادت پیامبر (ص) به همین دلیل بوده است.[۱۰] بدین ترتیب، از مجموع روایات نقل شده در کتب شیعه و اهل سنت، می توان نظریه شهادت ناشی از مسمومیت پیامبر (ص) را تقویت نمود که در قریب به اتفاق این روایات، زمان مسمومیت ایشان، هم زمان با جنگ خیبر و توسط زنی یهودی بیان شده است. 📚منابع در پست بعدی در کانال درج شده است. علیه السلام علیه السلام احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
هدایت شده از سیره علوی (ع)
🔴 توصیف علی علیه السلام از روز شهادت پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله اكرم صلی الله علیه و آله براي امام علی علیه السلام حادثه اي سخت و جان سوز بود. چنان كه مي فرمايد: «بَأَبي اَنْتَ وَ اُمّي يا رَسُولَ اللّهِ صلی الله علیه و آله لَقَدِ انْقَطَعَ بِمَوْتِكَ ما لَمْ يَنْقَطِعْ بِمَوْتِ غَيْرِكَ مِنَ النُّبُوَّةِ وَالاِنْباءِ وَ اَخْبارِ السَّماءِ. خَصَّصْتَ حَتّي صِرْتَ مُسَلِّيا عَمَّنْ سِواكَ وَ عَمَّمْتَ حَتّي صارَ النّاسُ فيكَ سَواءً وَ لَوْلا اَنَّكَ اَمَرْتَ بِالصَّبْرِ وَ نَهَيْتَ عَنِ الْجَزَعٍ، لاَنْفَدْنا عَلَيْكَ ماءَالشُّؤُونِ. وَ لَكانَ الدّاءُ مُماطِلاً وَ الكَمَدُ مُحالِفَا وَ قَلاّلَكَ...؛ پدر و مادرم فدايت اي پيامبر خدا، با مرگ تو رشته اي پاره شد كه در مرگ ديگران چنين قطع نشد و آن نبوت و فرود آمدن پيام و اخبار آسماني بود. مصيبت تو ديگر مصيبت ديدگان را تسلّي دهنده است يعني پس از مصيبت تو ديگر مرگ ها اهميتي ندارد. و از طرفي اين يك مصيبت همگاني است كه عموم مردم به خاطر تو عزادارند. اگر نبود كه امر به صبر و شكيبايي فرموده اي و از بي تا بي نهي نموده اي آن قدر گريه مي كردم كه اشك هايم تمام شود. و اين درد جان كاه هميشه در من مي ماند و حزن و اندوهم دائمي مي شد. كه همه اين ها در مصيبت تو كم و ناچيز است».[۱۶] همچنین آن حضرت در توصیف مصیب پیامبر فرمودند: «فضَجَّتِ الدّارُ الافنيةُ؛ گويا در و ديوار خانه فرياد مي زد». [۱۷] شهادت پیامبر اکرم (ص) و علیه السلام علیه السلام تسلیت باد 📚منابع: 1. نهج‌ البلاغة (صبحي الصالح)، خطبه 235، ص 356. 2.نهج البلاغه (صبحى صالح)، خطبه ۱۹۷. کانال سیره علوی| @sireyealavi
هدایت شده از سیره علوی (ع)
🔶پیامبر اکرم (ص) فرمود: بهترین صدقه آن است که مرد مسلمان دانشی بیاموزد سپس به برادرمسملان خود تعلیم دهد. پ.ن: در اینجا مرد مسلمان به معنای فقط مردها نیست. بلکه کنایه از شخص مسلمان است. لذا شامل همه مردان و زنان می شود. شهادت مجتبی علیه السلام و صل الله علیه و آله تسلیت باد. کانال سیره علوی| @sireyealavi
از ساعت 8:37 روز شنبه 26 مهر 1399 تا ساعت 8:13 روز دوشنبه 28 مهر 1399 از کارهای اساسی در این اوقات پرهیز نمایید. 💞 به ڪآناڷ حــۏاے آدݦ بپیوندید↙️ ❤️ @havayeadam 💚
406 📌 ❓سوال: حدیث «ایاک و ملاحاة الرجال» را توضیح دهید؟ ✅پاسخ: «ملاحاة»؛ مصدر باب مفاعله از ماده «لحو» یا «لحی» به معنای نزاع، گفت‌وگو و دشمنی نمودن دو طرفه است.[1] امام صادق(ع) می‌فرماید: «جبرئیل به پیامبر(ص) عرض کرد؛ از نزاع کردن و ستیزه‌گری با مردم دوری کن».[2] پیامبر گرامی اسلام(ص) می‌فرماید: «به هیچ چیزی پس از نهی از بت‌پرستی به اندازه نزاع و ستیزه‌کردن با دیگران نهی نشده‌ام».[3]‏ بحث و گفت‌وگو اگر برای اثبات و بیان حقیقت باشد، لازم است عنوان تعلیم یا تعلم در آن منظور شود، و آنچه از این‌دو عنوان خارج است؛ از مرحله حقیقت، بیرون و به منظور خودنمایى و خودبینى خواهد بود. طرفین مناظره و بحث اگر بخواهند از گفت‌وگوى خودشان نتیجه مثبت و مفید بگیرند؛ مى‏بایست با خلوص نیت و آزادى فکر در صدد تعلیم و تعلم باشند. مجادله و مناظره‏اى که در جهت غلبه بر طرف مقابل و یا به عنوان اظهار فضل و دانش باشد، نه تنها بی‌فایده و بی‌نتیجه است، بلکه موجب تیرگى و تاریکى دل و پیدایش خلاف و دشمنی در میان بحث ‌کنندگان خواهد شد. نهی از «ملاحاة»، مشابه نهی از «مراء»[4] است که امام صادق(ع) به نقل از امام حسین(ع) می‌فرماید: «جدال از چهار حال بیرون نیست: 1. این‌که مباحثه در مسئله‏اى است که هر دو طرف نسبت به آن، علم و اتفاق نظر نسبت به آن دارند؛ در این صورت، هر دو از مرحله خلوص و صفا بیرون رفته و علم خود را ضایع کرده و طلب رسوایى و فضیحت نمودید. 2. یا آن‌که هر دو جاهل به آن موضوع مورد بحث هستند. در این حالت، نادانى خود را آشکار نموده و روى جهل با همدیگر مجادله کرده‏اند. 3. یا این‌که یکی عالم است و با شخصى که جاهل است جدال مى‏کند. در این صورت، مقصود آن عالم؛ روشن کردن لغزش طرف مقابل از روی ظلم به او است. 4. یا یکی جاهل بوده که با شخص عالم جدال مى‏کند. در این صورت شخص جاهل، احترام و منزلت عالم را حفظ نکرده و نسبت به او ستم کرده است. پس جدال به هر صورت زشت و ناروا است، و کسى که انصاف داشته باشد و در مقابل حق تسلیم باشد، قهراً جدال را ترک خواهد کرد، و در این حالت ایمان خود را محکم نگه‌داشته و سلامتى دین خود را نیکو گرفته و عقل خود را از لغزش و اشتباه حفظ کرده است».[5] خلاصه؛ مقصود از روایت مورد پرسش این است که: از نزاع و گفت‌وگوهای بی‌فایده و اعتراض بر گفتار دیگران بدون غرض و مقصود دینی دوری شود؛ چون نه تنها فایده و نفعی ندارد، بلکه موجب دشمنی، نفاق، و از بین رفتن سلامت عقل می‌گردد. 📚منابع: [1]. ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، ج 15، ص 242، دار صادر، بیروت، چاپ سوم، 1414ق.‏ [2]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 2، ص 301، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق. [3]. ابن شعبه حرانی، حسن بن علی، تحف العقول عن آل الرسول صلی الله علیه و آله، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، ص 42، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ دوم، 1404ق. [4]. «مراء»؛ یکی از مصدرهای باب مفاعله و به معناى سخن گفتن از روى خصومت و دشمنی و اصرار در باطل است؛ لسان العرب، ج 15، ص 278. همچنین گفته شده است: مراء؛ یعنی این‌که، به واسطه اشکال گرفتن به کلام دیگری به غرض تحقیر طرف مقابل و طعنه زدن او است؛ واسطی زبیدی، محب الدین سید محمد مرتضی، تاج العروس من جواهر القاموس، محقق و مصحح: شیری، علی، ج 20، ص 183، دار الفکر للطباعة و النشر و التوزیع، بیروت، چاپ اول، 1414ق.‌ [5]. شهید ثانی، زین الدین بن علی، منیة المرید، محقق و مصحح: مختاری، رضا، ص 171 – 172، مکتب الإعلام الإسلامی، قم، چاپ اول، 1409ق. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
نظر آیت الله مکارم شیرازی در مورد عزاداری عمومی و در سطح شهر (مثل دهه اول محرم) در اایام : بهتر این است که برنامه هاى جدیدى که در میان شیعه سابقه نداشته، ترتیب داده نشود پاسح حضرت آیت الله مکارم شیرازی 🔸حضرت آیت الله العظمی مکارم به پرسشی درباره ایام محسنیه پاسخ گفته است. نظر حضرت عالى در مورد برگزارى مراسم ایّام محسنیّه به صورت عمومى در سطح شهر چیست؟ توسّل به ذیل عنایت معصومین(علیهم السلام) و فرزندان آنها کار بسیار خوبى است; ولى بهتر این است که برنامه هاى جدیدى که در میان شیعه سابقه نداشته، ترتیب داده نشود زیرا باعث کمرنگ شدن برنامه های اصلی می شود. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
💠پيامبر خدا صلى الله عليه و آله 🔹خيْرُ النِّــكاحِ اَيْسَــرُهُ 🔸بهترين ازدواج آسان ترين آن است 📗نهج الفصاحه ، ح 1507 🌷دهم ربیع الاول سالروز ازدواج حضرت محمد مصطفی (ص) و حضرت خدیجه (س) را به پیامبر عظیم الشان اسلام و همچنین ساحت مقدس امام زمان (عج) و تمام مسلمین جهان تبریک و تهنیت میگویم 💞 به ڪآناڷ حــۏاے آدݦ بپیوندید↙️ ❤️ @havayeadam 💚
هدایت شده از پست اخر رو ببینید
انا لله و انا الیه راجعون خبر فوری: اهانت به پیامبر اعظم (ص) پیش از این ،اهانت به پیامبر (ص) فقط دریک کلیپ تیزر 13 دقیقه ای بود که در YouTube منتشر شد ، اما اکنون یک فیلم کامل 74 دقیقه ای با عنوان "پیامبر معصوم" در YouTube منتشر شده است و حتی پس از اعتراض 2 میلیارد مسلمان در سراسر جهان به این فیلم و کشته شدن بیش از 100 نفر ، به راحتی قابل دسترسی است پروردگارا ، ای خدای مهربان. هشدار: خواهران و برادران سلام علیکم : یک خبر بسیار مهم است. دانشمندان به همه مسلمانان در سراسر جهان نسبت استفاده از گوگل و یوتیوب از امروز و به مدت 3 روز هشدار داده اند زیرا گوگل اعلام کرد که فیلم توهین به محمد صلی الله علیه و آله و سلم را مسدود نمی کند ، این اراده( عدم استفاده از گوگل یوتیوب) به آنها بیش از 210 میلیون دلار خسارت وارد میکند، زیرا درجهان حدود یک و نیم میلیارد مسلمان از آن استفاده می کند. اگر معتقد هستید که شما یک مسلمان و پیرو حضرت محمد صلی الله علیه و آله هستید ، می توانید بخشی از این اعتراض باشید. شرکت کردن به اشتراک گذاشتن یا ارسال این پیام کمتر از دو دقیقه طول می کشید تا بتوانیم به خدا (سبحان الله) وقتی از ما می پرسد: هنگامی که به محبوب ما (ص) توهین کردند، چه اقدامی انجام دادیم پاسخگو باشیم . با این کارایالات متحده آمریکا (۲۱۰میلیون دلار)؛خسارت میبیند . لطفا اجازه ندهید که این پیام در صفحه اصلی / صندوق ورودی شما متوقف شود. این فقط یک تلاش کوچک است. @mawezah_ir @sireyealavi @pasokhha
406 📌 قبل از ❓سوال: سلام ببخشید واسه یک خانم و آقای که قصد ازدواج دارن ولی یک ماه بیشتر فقط تلفنی و چند سری هم برای دیدار احوال پرسی هم دیگر را دیدن و تلفنی همیشه به هم پیام میدن و صحبت می کنند آیا حرام است ✅پاسخ: سلام علیکم دیدن همدیگر و صحبت کردن به قصد ازدواج مانعی ندارد. اما تا وقتی که محرمیت صورت نگرفته است، همه ارتباط ها و معاشرت هایی که مربوط به زن و شوهر است، انجام دادنش حرام است. از ابراز علاقه و گرفتن دست و نگاه با لذت گرفته تا کارهای دیگری که مخصوص زن و شوهرهاست. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
407 📌 ❓سوال: سلام میخواستم ببینم رفتن به هیأت هایی که جور خاصی عزاداری میکنن و برهنه میشن و به سبک خاصی مداحی میکنن مثل هیأت هلالی درسته؟رفتن به اینجورهیأت ها اشکالی نداره؟ ✅پاسخ: سلام علیکم در عزاداری ها و هیئات و مراسمات دینی، باید شئون اسلامی رعایت شود. و طبق فرموده اهلبیت علیهم السلام ما باید زینت اسلام و اهلبیت باشیم نه مایه کسر شأن و زشتی دین و اسلام. لذا هر حرکتی در هیئات مذهبی و مراسمات دینی که منافات با روح اسلام و دستورات و توصیه های اهلبیت علیهم السلام دارد، نباید انجام شده و یا مورد تایید قرار بگیرد. اگر این مراسمات از نظر محتوا و روشی، منافات کامل با اسلام داشته باشد، علاوه بر عدم حضور باید امر به معروف و نهی از منکر نیز صورت بگیرد. اما اگر منافات کامل نداشته اما شئوناتی است که بهتر است رعایت گردد، می توان علاوه بر شرکت کردن توصیه و امر به معروف و نهی از منکر هم کرد. پس اگر در همان حد برهنه شدن باشد، حضور در هیئت حرام نیست. اما بهتر است امر به معروف و نهی از منکر صورت گیرد. البته تاکید می کنیم که این تذکر نباید به نحوی باشد که مجلس اهلبیت را دچار اختلال کند بلکه میتوان با مسئولین هیئت جلسه گذاشت و توصیه هایی را متذکر شد. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
408 📌 ❓سوال: سلام ممکنه دوران بچگی کارهایی کرده باشیم و حق الناس بوده یا درطول زندگی کارهایی کردیم که حق الناس بوده باشه ولی ما متوجه نبودیم والان هم نمیدونیم ایا کارهایی که درگذشته کرده ایم حق الناسی به گردن داریم یا نه...برای جبران اینگونه حق الناس ها چه کنیم؟ ✅پاسخ: سلام علیکم اگر می دانید که از چه شخص یا گروه یا سازمانی حقی رو ضایع کردید، باید حتما جبران کنید. هر چند با واسطه و بصورت واریز مبلغ و یا رساندن عین چیزی که ضایع شده است. و اگر نمیدانید و صرفا احتمال میدهید که حقی ضایع شده باشد، بعنوان رد مظالم مبلغی را به دفتر مرجع خویش واریز کنید . میزانی که بدانید دیگر چیزی بر عهده شما نیست. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
409 📌 ❓سوال: سلام وقت بخیر،سرنماز گاهی وقتا بچه کوچیکم مهرمو میبره،من در حالت سجده دستمو دراز میکنم بدون سرتکان دادن یا اشاره و تکلم،چند ثانیه صبرمیکنم مهر رو بیاره آیا این نمازم صحیحه؟آیت الله مکارم ✅پاسخ: سلام علیکم اگر انتظار شما و صبر شما موجب نشود که از حالت نماز خارج شوید و این مکث طولانی نباشد اشکالی ندارد. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
410 📌 ❓سوال: سلام..علت افرینش انسان چیست؟چرا خدا انسان را افرید؟هدف ازخلقت چیست؟ ✅پاسخ: سلام علیکم بدون شك هر فرد عاقل و حكيمى كه كارى انجام میدهد هدفى براى آن در نظر دارد، و از آنجا كه خداوند از همه عالمتر و حكيمتر است، بلكه با هيچ كس قابل مقايسه نيست اين سؤال پيش می ‏آيد كه او چرا انسان را آفريد؟ آيا كمبودى داشت كه با آفرينش انسان بر طرف می‏شد؟ آيا نيازى داشته كه ما را براى پاسخگويى به آن آفريده است؟ در حالى كه می‏دانيم وجود او از هر جهت كامل و بى نهايت در بى نهايت است و غنى بالذات. پس طبق مقدمه اول بايد قبول كنيم كه او هدفى داشته، و طبق مقدمه دوم بايد بپذيريم كه هدف او از آفرينش انسان چيزى نيست كه بازگشت به ذات پاكش كند. نتيجتا بايد اين هدف را در بيرون ذات او جستجو كرد، هدفى كه به خود مخلوقات بازمىیگردد، و مايه كمال خود آنها است.(1) در آيات قرآن تعبيرهاى مختلفى در باره هدف آفرينش انسان شده است كه آنها را ذكر مي نماييم: 1- « وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ»(2) و جنّ و انس را نيافريدم جز براى آنكه مرا بپرستند. اين آيه تنها روى مساله عبوديت و بندگى تكيه می‏كند، و با صراحت تمام آن را به عنوان هدف نهايى آفرينش جن و انسان معرفى مینمايد. 2- «الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَياةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا»(3)؛ او كسى است كه مرگ و زندگى را آفريد تا شما را آزمايش كند كدامين نفر بهتر عمل می‏كنيد. در اينجا مساله آزمايش و امتحان انسانها از نظر حسن عمل به عنوان يك هدف معرفى شده است. 3- «اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَماواتٍ وَ مِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ يَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ بَيْنَهُنَّ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ وَ أَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحاطَ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عِلْماً»(4): خداوند كسى است كه هفت آسمان را آفريده و از زمين نيز مانند آن خلق كرده است، فرمان او در ميان آنها نازل مى‏شود تا بدانيد خداوند بر هر چيز توانا است، و علم او به همه موجودات احاطه دارد. و در اينجا " علم و آگاهى از قدرت و علم خداوند" به عنوان هدفى براى آفرينش آسمانها و زمين (و آنچه در آنها است كه شامل انسان هم مي شود) ذكر شده است. 4- «وَ لَوْ شاءَ رَبُّكَ لَجَعَلَ النَّاسَ أُمَّةً واحِدَةً وَ لا يَزالُونَ مُخْتَلِفِينَ إِلَّا مَنْ رَحِمَ رَبُّكَ وَ لِذلِكَ خَلَقَهُمْ»(5)؛ اگر پروردگارت مى‏خواست همه مردم را امت واحده (و بدون هيچگونه اختلاف) قرار مى‏داد، ولى آنها همواره مختلفند مگر آنچه پروردگارت رحم كند، و براى همين (رحمت) آنها را آفريده است. بر طبق اين آيه رحمت الهى هدف اصلى آفرينش انسان است. اندكى تامل در مفهوم اين آيات، و آنچه مشابه آن است، نشان مى‏دهد كه هيچ تضاد و اختلافى در ميان آنها نيست، در واقع بعضى هدف مقدماتى، بعضى متوسط و بعضى هدف نهايى‏اند و بعضى نتيجه آن. هدف اصلى همان" عبوديت" است و مساله " علم و دانش" و" امتحان و آزمايش" اهدافى هستند كه در مسير عبوديت قرار مى‏گيرند، و" رحمت واسعه خداوند" نتيجه اين عبوديت است. به اين ترتيب روشن مى‏شود كه ما همه براى عبادت پروردگار آفريده شده‏ايم، اما مهم اين است كه بدانيم حقيقت" عبادت" چيست؟ عبوديت كامل آن است كه انسان جز به معبود واقعى يعنى كمال مطلق نينديشد، جز در راه او گام بر ندارد، و هر چه غير او است فراموش كند، حتى خويشتن را. و اين است هدف نهايى آفرينش بشر كه خدا براى وصول به آن ميدان آزمايشى فراهم ساخته و علم و آگاهى به انسان داده، و نتيجه نهائيش نيز غرق شدن در اقيانوس رحمت او است.(6) در بيشتر تفاسير «ليعبدون» در سوره ذاريات را به «ليعرفون» معنا كرده اند يعني هدف از خلقت جن و انس، شناخت و معرفت خداوند مي باشد كه اين تفسير با بعضي روايات از جمله حديث قدسي «كنتُ‏ كنزاً مَخفيّاً، فأحببتُ أن اعْرف، فخلقتُ الخَلْقَ لِأُعْرف‏»(7)؛ (خداوند مي فرمايد) من گنجي مخفي بودم، دوست داشتم كه شناخته شوم پس خلق را آفريدم تا شناخته شوم، تاييد مي شود. در واقع عبادت خدا هم براي رسيدن به همين شناخت اوست و تا معرفت كامل صورت نگيرد عبادت حقيقي هم صورت نگرفته است. لازم است به اين نكته نيز اشاره شود كه تمام اين اهدافي كه به عنوان هدف زندگي و خلقت انسان نام برده شد، مانند امتحان، عبادت، معرفت به خدا و... در راستاي سير تكاملي انسان است و براي اين است كه اين انسان درجات كمال و سعادت را طي كند و گرنه خداوند نيازي به عبادت و شناخت ما ندارد. پي نوشت ها: 1. مكارم شيرازي، ناصر، تفسير نمونه، ج‏22، ص385. 2. ذاريات(51)آيه56. 3. ملك(67)آيه2. 4. طلاق(65)آيه12. 5. هود(11)آيه118و119 . 6. تفسير نمونه، ج22، ص387. 7. مجلسي، محمد باقر، بحار الأنوار، چاپ بيروت، ج‏84، ص 199. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
411 📌 و در نماز ❓سوال: سلام..چگونه درنماز خشوع داشته باشیم ؟راهکاربدین لطفا... ✅پاسخ: سلام علیکم بسیارند کسانی که اشتیاق فراوان به حضور قلب و خشوع و خضوع در نمازها دارند اما هر چه می‌کوشند توفیق آن را نمی‌یابند. برای تحصیل خشوع و حضور قلب در نماز و سایر عبادات، امور ذیل را دقیقاً توصیه می‌کنیم: ۱ـ به دست آوردن آن چنان معرفتی که دنیا را در نظر انسان کوچک و خدا را در نظر انسان بزرگ کند تا هیچ کار دنیوی نتواند به هنگام راز و نیاز با معبود نظر او را به خود جلب و از خدا منصرف سازد. ۲ـ توجه به کارهای پراکنده و مختلف معمولاً مانع تمرکز حواس است و هر قدر انسان، توفیق پیدا کند که مشغله‌های مشوش و پراکنده را کم کند به حضور قلب در عبادات خود کمک کرده است. ۳ـ انتخاب محل و مکان نماز و سایر عبادات نیز در این امر اثر دارد به همین دلیل نماز خواندن در برابر اشیاء و چیزهایی که ذهن انسان را به خود مشغول می‌دارد مکروه است و همچنین در برابر درهای باز و محل عبور و مرور مردم در مقابل آیینه و عکس و مانند این‌ها، به همین دلیل معابد مسلمین هر قدر ساده‌تر و خالی از زرق و برق تشریفات باشد بهتر است چرا که به حضور قلب کمک می‌کند. ۴ـ پرهیز از گناه نیز عامل مؤثری است زیرا گناه قلب را از خدا دور می‌سازد و از حضور قلب می‌کاهد. ۵- آشنایی به معنی نماز و فلسفه افعال و اذکار آن عامل مؤثر دیگری است. ۶ـ انجام مستحبات نماز و آداب مخصوص آن چه در مقدمات و چه در اصل نماز نیز کمک مؤثری به این امر می‌کند. ۷ـ از همه این‌ها گذشته این کار مانند هر کار دیگر نیاز به مراقبت و تمرین و استمرار و پی‌گیری دارد بسیار می‌شود که در آغاز انسان در تمام نماز یک لحظه کوتاه قدرت تمرکز فکر پیدا می‌کند اما با ادامه این کار و پی‌گیری و تداوم آن چنان قدرت نفس پیدا می‌کند که می‌تواند به هنگام نماز دریچه‌های فکر خود را بر غیر معبود مطلقاً ببندد. 1 و 2 ✅ روایت در رابطه با خشوع در نماز: قرآن مجيد مي فرمايد: الّذين هم في صلوتهم خاشعون؛ آنان كه در نماز خويش خاشع اند. مرحوم علامه طباطبايي در تفسير آيه فوق و كلمه خشوع مي فرمايد: خشوع به معناي تأثر خاصّي استكه به افراد مقهور دست مي دهد؛ افرادي كه در برابر سلطاني قاهر قرار گرفتهاند، به طوري كه توجه وي همه معطوف او گشته، و از هر جاي ديگر قطع مي شود، و ظاهراً اين حالت، دروني است كه به نوعي عنايت به اعضا و جوارح نيز نسبت داده مي شود. همانند روايتي كه از پيامبر(ص) نقل شده درباره شخصي كه در نماز با ريش خود بازي مي كرد، كه حضرت(ص) فرمود: اگر او دلش داراي خشوع بود، جوارحش نيز خاشع مي شد. و اين معنا، جامع همه آن معانيي است كه در تفسير اين آيه و اين كمله (خشوع) شده است. درباره خشوع وخضوع در نماز توجه شما را به رواياتي از معصومين(ع) جلب مي كنيم. امام صادق(ع) فرمود: هرگاه به نماز بر مي خيزي، دل را به خدا متوجه ساز و تا بتواني بكوش كه به چيز ديگري نينديشي. گردنت را (چون ذليلان) رام كن و به گوشه چشم به اين سو و آن سو منگر و نگاهت از سجده گاهت نگذرد، و پاهايت را جفت كن و آنها را ثابت بدار، و دست هايت را سست و رها ساز و آن را به پشت ران خود قرار مده، و يكي از دو دستت را بر روي دست ديگرت قرار نده. در روايات ديگري نهي شده است انسان نماز را با كسالت و خواب آلودگي و شتاب انجام دهد، چون اين امور با خشوع منافات دارد. امام باقر(ع) فرمود: روزي پيامبر(ص) به مسجد رفت و ديد مردي مشغول نماز است و با شتاب نماز مي خواند. در سجده آن چنان شتاب كرد كه شرائط سجده را (از حيث طمأنينه) ادا ننمود. پيغمبر(ص) فرمود: او مانند زاغ نوك بر زمين زد. اگر با اين حال بميرد، به ديني جز دين من مرده است.3 📚منابع: 1.مکارم، ناصر، تفسیر نمونه، ج۱۴، ص۲۰۴- ۲۰۵. 2.مکارم، ناصر، تفسیر نمونه، ج۱۴، ص۱۹۳- ۱۹۵. 3. سایت عرفان استاد انصاریان. 🔶برای مطالعه بیشتر در راههای کسب حضور قلب در نماز به لینک زیر مراجعه کنید: کلیک کنید احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
412 📌 سهوی ❓سوال: سلام وقت بخیر،شخصی روزه دار اشتباها غروب آفتاب رو با اذان مغرب اشتباه گرفته به بادصبا نگاه کرده اشتباهی فک کرده غروب آفتاب اذانه.روزشو افطار کرده ولی تا متوجه شده دست از کارش برداشته سریع.آیا با وجود اینکه کارش عمدی نبوده و سریع ترکش کرده و همچنین روزه قضا ماه رمضان بوده آیا روزش صحیحه؟آیت الله مکارم ✅پاسخ: سلام علیکم در فرض سؤال اگر بعد از غروب آفتاب بوده است روزه صحیح است اما از این به بعد رعایت نمایند. منبع احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
413 📌 ❓سوال: سلام خسته نباشید ببخشید ی سوالی خیلی ذهنمو مشغول کرده چون با توجه به فیلم مختار نامه که ساخته بودن با به شهادت رسیدن امام حسین مختار برای خون خواهی امام حسین و اصحابش قیام میکند بر کوفه حاکم میشه برای چه وقتی زمام کوفه رو به دست میگیره و حکومت کوفه رو قبول میکنه و حکومت و به امام سجاد نمیسپارد....... ✅پاسخ: سلام علیکم همچنین سلامت باشید. آیا امام سجاد(ع) قیام مختار را تأیید کرد؟ وقتی مختار به حکومت رسید قول داد که بعد از کشتن قاتلین شهدای کربلا حکومت را به شورایی می‌سپارد تا آنان حاکم را انتخاب کنند. چرا مختار این حرف را زد؟ چرا ایشان بعد از کشتن قاتلین شهدای کربلا و شکست دادن ارتش شام، حکومت را به امام سجاد(ع) ندادند؟ پاسخ اجمالی درباره مختار و انگیزه او در این قیام و این‌که چرا حکومت را به امام سجاد(ع) واگذار نکرد، قضاوت‌های گوناگون شده است؛ و ما در این‌جا در صدد تحلیل قیام مختار و مسائل پیرامون آن نیستیم. اما به هر حال؛ مطالبی که در تاریخ و روایات نقل ‌شده، نشانگر آن است که هرچند امام زین العابدین(ع) خود مستقیماً وارد نبرد با قاتلان پدرشان نشدند، اما این‌که گروهی توانسته بودند بخشی از انتقام خون شهدای عاشورا را بگیرند، تا حدودی رضایت خاطر حضرتشان را جلب کرده بود. از طرفی می‌توان گفت که قیام مختار یکی از نتایج نفرین امام حسین(ع) علیه کوفیان بود: امام حسین(ع) در دعایی عرضه داشت: «پروردگارا! آن جوان ثقفی را بر آنان مسلط کن تا جام تلخ مرگ و ذلت را به ایشان بچشاند. از قاتلان ما کسی را باقی نگذارد … انتقام مرا و دوستان و خاندان و شیعیانم را از اینان بگیرد…».[۱] مختار پس از قیام نافرجام سلیمان بن صرد (رهبر نهضت توّابین)[۲]، شیعیان را آماده نبرد ساخت. او می‌دانست؛ اگر بخواهد حرکتش به نتیجه برسد، باید یکی از اعضای خاندان پیامبر آن‌را رهبری کند یا دست کم جنبش به نام او آغاز شود؛ چه کسى براى این کار مناسب است؟ امام سجاد(ع)، و اگر او نپذیرد؟ محمد فرزند على بن ابی‌طالب عموى امام سجاد.[۳] مختار به هر دو نامه نوشت؛ امام سجاد(ع) که بی‌وفائی عراقیان و رنگ‌پذیری آنان را دیده بود و می‌دانست به گفته پدر بزرگوارش این مردم «دین را تا آن‌جا می‌خواهند که زندگانی خود را بدان سر و سامان دهند و هنگام آزمایش پای پس می‌نهند»[۴] به مختار پاسخ مساعد نداد. اما تنها تا آن‌جا که کار او با کیفر قاتلان پدرش مربوط می‌شد، کردار او را تصویب نمود؛ وقتی مختار سر عبید الله بن زیاد و عمر بن سعد را نزد او فرستاد، امام به سجده رفت و گفت: «سپاس مخصوص آن خدائى است که انتقام ما را از دشمنانمان گرفت. خدا به مختار جزاى خیر عطا فرماید».[۵] یعقوبی می‌نویسد: مختار سر عبیدالله بن زیاد را نزد علی بن الحسین(ع) به مدینه فرستاد و به پیک خود گفت: بر در خانه حضرتش بنشین، همین که دیدی در خانه گشوده شد و مردم به درون خانه رفتند، بدان که هنگام غذا خوردن او است، تو هم به درون خانه برو! پیک چنان کرد، و چون داخل خانه شد، بانگ برداشت: ای خانواده نبوّت و معدن رسالت و محل فرود فرشتگان و منزل وحی! من فرستاده مختار پسر ابو عبیده هستم و این سر پسر زیاد است که برای شما آورده‌ام. با شنیدن این بانگ، فریاد از زنان بنی هاشم برخاست و چون علی بن الحسین سر عبیدالله را دید، گفت: «دوزخ جای او باد!». بعضی گفته‌اند: علی بن الحسین(ع) را پس از مرگ پدرش جز آن روز خندان ندیدند.[۶] اما چرا امام سجاد(ع) بعد از این پیروزی‌ها، خود حکومت را در دست نگرفت؟ در این زمینه باید گفت: اولاً: با تحلیلی که امام چهارم از وضعیت موجود داشتند، زمینه و شرایط را برای به دست گرفتن خلافت آماده نمی‌دیدند و به همین دلیل به گسترش فرهنگ اسلامی از راه‌های دیگر روی آوردند و با سلاحی چون سلاح دعا توانستند اهداف بلند خود و معارف اهل بیت را به گوش همه برسانند؛ از این‌رو، اگرچه امام سجاد(ع) هیچ دلخوشی از حکومت مرکزی نداشتند، اما بعد از شهادت امام حسین(ع) سیاستشان این بود که از طرفی خود مستقیماً با حکومت مرکزی درگیر نشوند و از طرفی در مقابل افرادی که علیه آنان قیام کرده ‌بودند نیز موضع منفی نداشته باشند. ثانیاً: با وجود جوّ خفقان و اختناق، انتظار ارتباط علنی میان امام سجاد(ع) و مختار بی‌مورد بود؛ لذا امام(ع) شخصاً از رهبری قیام سرباز زد. مختار نیز نمی‌توانست امام را به عنوان رهبر قیام معرفی نماید؛ چون امام در حجاز بودند و حجاز در تسلط آل زبیر بود که با امام سجاد(ع) و دیگر بنی هاشم رابطه خوبی نداشتند. ثالثاً: گرچه مختار از قاتلان امام حسین(ع) انتقام گرفته و حکومتی در کوفه تشکیل داده بود، اما با توجه به این‌که با دشمنان زیادی در حال نبرد بود، حکومت او هنوز تثبیت نشده بود، تا آن‌را به امام سجاد(ع) تحویل دهد. منابع در پست بعدی @pasokhha
منابع پاسخ به سوال شماره 413 https://eitaa.com/pasokhha/880 📚منابع: [۱]. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج ‏۴۵، ص ۱۰، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، ۱۴۰۳ق. [۲]. ر.ک: «قیام توابین، خون خواهان امام حسین»، سؤال ۳۰۲۳۵. [۳]. شهیدى، سید جعفر، زندگانى على بن الحسین(ع)، ص ۹۲، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامى‏، چاپ دهم‏، ۱۳۸۰ش. [۴]. ابن شعبه حرانی، حسن بن علی، تحف العقول عن آل الرسول(ص)، ص ۲۴۵، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ دوم، ۱۴۰۴ق. [۵]. کشی، محمد بن عمر، اختیار معرفه الرجال(رجال کشّی)، ص ۱۲۷، مؤسسه نشر دانشگاه مشهد، چاپ اول، ۱۴۰۹ق. [۶]. یعقوبی، احمد بن أبی یعقوب‏، تاریخ الیعقوبی، ج ‏۲، ص ۲۵۹، بیروت، دار صادر، چاپ اول، بی‌تا. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
❤️ بهتريـن ڪاناڸ در ایتـا ❤️ 💕 های همسـردارے 💕 راههاے همسر 💕 آموزشـــ های زنانہ 💕 آموزشـــ های مردانہ 💕رمـــــانه ای عاشقانه 💕 رایگـــــان فقط مخصوص اعضای کانال😍😍 💘 ڪلیـــــڪ ڪنید👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/1057161216Ca96abb365a
414📌 ❓سوال: سلام وقت بخیر اگه یه زنی شوهرش بهش اصلا هیچ پولی نده.چه برای خرید اثاث منزل و چه لباس و وسایل شخصی آیا این زن میتونه از جیب شوهرش بدون اجازه برداره؟ آیت الله مکارم شیرازی ✅پاسخ: سلام علیکم حکم برداشتن پول از جیب شوهر بصورت مخفیانه طبق فتوای آیت‌الله مکارم شیرازی در پاسخ به اين سؤال توجه به چند نكته لازم است: الف) بايد توجه داشته باشيد كه در اكثر خانواده ‏ها و زندگى‏ هاى زناشويى كم و بيش اين مشكلات و ناهماهنگى ‏ها وجود دارد و بهترين راه صبر و حوصله و سازش است. مخصوصاً كه نوشته ‏ايد شوهرتان آدم بدى نيست. ب) براى آگاهى شوهر بايد با زبان آرام و اخلاق اسلامى ايشان را به مطالعه كتاب‏هايى كه در اين زمينه نوشته شده از قبيل: «آيين همسردارى، آيت‏الله امينى» و «بهشت خانواده، مصطفوى» و… كه وظايف زن و شوهر را نسبت به يكديگر از نظر اسلام بيان كرده‏اند تشويق نماييد و يا از افراد ديگرى كه در شوهرتان نفوذ دارند مانند روحانى محل براى ارشاد ايشان كمك بگيريد. ج) اگر شوهرتان از دادن مخارج واجب زندگى شما دريغ مى‏كند و سخن كسى را هم در اين رابطه گوش نمى‏دهد شما مى‏توانيد به اندازه مخارج واجب از مال و پول ايشان برداريد. البته احتياط واجب آن است كه اين كار با اجازه مجتهدى كه از او تقليد مى ‏كنيد باشد،(۱). (۱) (توضيح‏ المسائل آيت ‏الله مكارم، مسأله ۲۰۶۵) احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha