eitaa logo
پاتوق اندیشه
232 دنبال‌کننده
311 عکس
912 ویدیو
21 فایل
🔴در این کانال مباحث اعتقادی، اخلاقی، سیاسی و مشاوره بارگذاری خواهد شد. 🔻میتوانید سوالاتتان را به آیدی زیر ارسال کنید. ارتباط با مدیر کانال: @farghelit29
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🟢🟢🟢🟢🟢🟢🟢🟢🟢🟢🟢 ✅ پرسش: لطفا در مورد چگونگی تربیت کردن نفس توضیحاتی بفرمایید؟؟😞😞 قسمت دوم: ✍️ پاسخ: 7. برای‌ تزکیه‌ نفس‌ لازم‌ است‌، از اعمال‌ روزانه‌ حساب‌ رسی‌ به‌ عمل‌ آید. امام‌ علی‌ (علیه السّلام ) می فرماید:«مَنْ‏ حَاسَبَ‏ نَفْسَهُ‏ وَقَفَ عَلَى عُيُوبِهِ وَ أَحَاطَ بِذُنُوبِهِ وَ اسْتَقَالَ مِنَ الذُّنُوبِ وَ أَصْلَحَ الْعُيُوب‏ (1) هر کس‌ نفس‌ خود را به‌ حساب‌ بکشد، بر عیوبش‌ واقف‌ می‌گردد و به‌ گناهانش‌ پی‌ می‌برد، پس‌ از گناهانش‌ توبه‌ می‌کند و عیوبش‌ را اصلاح‌ می‌نماید.» 🟢اگر این محاسبه و اعمالی که را که انجام داده است، را در جای ثبت کند، و هر شب به آن رسیدگی کند، خواهد فهمید بعد از چند روزی که چه گناهی را بیشتر مرتکب شده، و نقطه قوت و ضعف نفس خویش را بهتر می داند، و برای رفع آن موفق تر می تواند عمل کند. ۸. و پس‌ از محاسبه‌ لازم‌ است‌ نفس‌، به‌ خاطر عمل‌ زشتی‌ که‌ انجام‌ داده‌، تنبیه‌ و مجازات‌ شود تا از تکرار آن‌ جلوگیری‌ گردد. ۹. و کمک و استعانت از خدا و توسل به ائمه هدی (علیهم السلام )، در رشد و تهذیب نفس ضروری است. 10. پایداری هیچ صفتی یک باره در وجود آدمی پدید نمی آید، و از بین نمی رود، لازمه این موفقیت و سعادت، پایداری انسان است. هنگامی این پایداری از ما سر می زند که به کار و برنامه خود ایمان و اعتقاد کامل داشته باشیم. دیگر اینکه به پیامد دوری از گناه که همان رسیدن به کمال و سعادت حقیقی خود در این دنیا و بهشت و قرب الهی در آخرت است، فکر کنیم. 📚کتب جهت مطالعه بیشتر: ۱.خود سازی/ آیت الله مصباح یزدی ۲.معراج السعادة/ ملا احمد نراقی ۳.به کجا و چگونه/ محمد عالم زاده نوری پی نوشت: 1. ليثى واسطى، على بن محمد، عيون الحكم و المواعظ (لليثي)،دار الحديث‏،قم،1376 ش‏،ص435 گروه تخصصی «پاتوق اندیشه» https://eitaa.com/joinchat/2461204566C2bcbc254c2 🟢🟢🟢🟢🟢🟢🟢🟢🟢🟢🟢
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🟢🟢🟢🟢🟢🟢🟢🟢🟢🟢🟢 ⛔ پرسش:مسیحیان یگانه پرستن؟🤔🤔 پسر اعتقاد به پدر وابن وروح القدس چه جوریه؟🤦‍♀️🤦‍♀️ از طرفی در زیارت عاشورا ،وابن ثاره اعتقادما چه جوریه؟😳😳 ✍️ پاسخ :👇👇👇👇👇 فردی مثل میشل درکتاب (کلام مسیحی) از این موضوع دفاع میکنه که ما یگانه پرستیم ولی ایه قران به صراحت میگه، اونها رو قبول دارند. 🟢(يَآ أَهْلَ الْكِتَابِ لَا تَغْلُوا فِي دِينِكُمْ وَلَا تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ إِلَّا الْحَقَّ ۚ إِنَّمَا الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ رَسُولُ اللَّهِ وَكَلِمَتُهُٓ أَلْقَاهَآ إِلَىٰ مَرْيَمَ وَرُوحٌ مِنْهُ ۖ فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ ۖ وَلَا تَقُولُوا ثَلَاثَةٌ ۚ انْتَهُوا خَيْرًا لَكُمْ ۚ إِنَّمَا اللَّهُ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ ۖ سُبْحَانَهُٓ أَنْ يَكُونَ لَهُ وَلَدٌ ۘ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا ای اهل كتاب! در دین خود غلوّ [و افراط] نورزید، [و از چهارچوب آیات نازل شده از سوی خدا و آنچه پیامبران به شما آموخته‌اند، خارج نشوید] و نسبت به خدا جز حق مگویید. حقیقت غیر از این نیست كه مسیح عیسی بن مریم فرستاده خدا و كلمه اوست كه به مریم القا كرد و [این بنده پاك و خالص‌] روحی از سوی اوست؛ پس به خدا و فرستادگانش ایمان آورید، و مگویید: [خدا] تركیبی از سه حقیقت [اب، ابن و روح القدس‌] است. [از این عقیده باطل‌] خودداری كنید كه به خیر شماست. جز این نیست كه خدا معبودی یگانه است. منزّه و پاك است از اینكه فرزندی برای او باشد. آنچه در آسمان‌ها و در زمین است فقط در سیطره مالكیّت و فرمانروایی اوست، و خدا از نظر كارگزاری [نسبت به همه امور آفرینش‌] بس است. (نساء ۱۷۱)) یعنی پدر_پسر_روح القدس هر چند سعی کردن اون رو مثل صفات الهی که در بین ما میگیم علم، قدرت، حیات و صفات عین ذات هستند. بگند سه تا همان یکیست😳 ولی وقتی در میریم میبینیم اینطور نیست.😞 بلکه در واقع سه گانه پرستند.🙈
🟢اما در مورد دو مطلب وجود دارد👇👇👇👇 ١_ به اشتباه بزرگی برخی «ثار» را به معنی خون آورده اند ولی ثار هیچگاه در لغت عرب به معنی خون نیامده بلکه به معنی «» آمده است. پس ثارالله یعنی ای کسی که خون بهای تو متعلق به خداست و خون‌بهای تورامیگیرد، چون تو متعلق به جهان انسانیت و بشریت هستی، متعلق به عالم هستی ٢_ در عباراتی در مورد مردان خدا تعبیر مثل شود قطعاً یک نوع تشبیه و کنایه و مجاز است و خیلی از موارد ما این مطالب را مجاز برداشت میکنیم. اما در مسیحیت فرزند خدا بودن را حقیقی می دانند و را «فرزند حقیقی» خدا می‌خوانند و این فکر مخصوص به مسیحیت است نه اسلام گروه تخصصی «پاتوق اندیشه» https://eitaa.com/joinchat/2461204566C2bcbc254c2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🦚🦚🦚🦚🦚🦚🦚🦚🦚🦚🦚 «بسم الله الرحمن الرحیم» ❎ پرسش : خدا چطور انسان رو خلق کرد؟؟ 🤔🤔🤔 ✍️ پاسخ : 🟢مقدمه: قطعاً برای هر انسانی ولو بی دین سوال می شود که خلقت بشری از کجا شروع شده است و نسبت به دوران عمر حضرت آدم قطعاً مباحث مهم و چالش برانگیزی وجود دارد:👇👇👇 ⚛️ کاربرد لفظ «» در قرآن این لفظ 25 بار در قرآن، 17 بار به صورت «آدم» و 8 بار به صورت « آدم» بیان شده است. 🌳علت نامگذاری: طبق برخی منابع حضرت آدم از «» یعنی «خاک روی آن» خلق شده و به وجود آمده به این اسم نامیده شده است« َ سُمِّيَ آدَمُ آدَمَ لِأَنَّهُ خُلِقَ مِنْ أَدِيمِ الْأَرْضِ ...»(بحار الانوار، ج10، ص13؛ سفینة البحار، ج1، ص14). ⚛️ نظریات:👇👇 نظرات نسبت به نحوه خلقت حضرت 🟢نظریه اول: خلقت انسان از خاک بوده و به الهی خلق یافت همانند عصای موسی که که به یکباره تبدیل به «مار» شد که «ان مثل عند الله کمثل ءادم خلقه من تراب ثم قال له کن فیکون» (آل عمران/59). 🟢نظریه دوم: بشر و سلول اولیه او در همان لجن های سیاه و بدبو پیدا شده و چون در گذشته حرارت زمین بیش از امروز بوده لجن ها مانند مادر، حرارت ثابتی داشته لذا سلول شروع به رشد نموده و به تدیج به جنین شده است(قاموس قرآن،ج1،ص43) ✅این نظریه هر چند نسبت به قدرت الهی یک امر ممکنی است ولی دو مطلب: 👇👇👇👇 ✴️مطلب اول: ان سلول اول و اولیه کجا بوده و چطور خلق شده؟ ✴️مطلب دوم : تنها راه رسیدن به حقانیت این نگاه فقط اسناد تاریخی و یا نقلی است که فقط روایتی از امام بیان شده که ایشان فرمودند « از آسمان به زمین آمد و بر روی علف ها و میوه ها ی درختان می نشیند و مردم و چهارپایان از ان می خورند و در وجود آنها گردش می کند.(تفسیر برهان، ج4، ص9). لذا برخی صلصال را همان بنا بر اين «من» در «مِنْ صَلْصالٍ» که در ایه «وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ صَلْصال»(حجر/26) بیان شده گرفته اند بمعنى بعضيّت است نه بيان. يعنى بشر را از بعض صلصال كه قسمت زيرين و نرم آن باشد آفريديم. 👌👌👌 آنانكه لجن‏هاى كرانه دريا را ديده‏ اند مي دانند كه روى لجن‏ها خشكيده و شيار شيار مي شوند، ولى زير آنها نرم و نطفه در آن قابل رشد است. در آياتى نظير آيه: «خَلَقَ مِنْ نُطْفَةٍ ...» (نحل: 4) نيز «من» براى بعضيت است كه نطفه بمعنى آب كم است و سلوليكه از آن تشكيل ميشود. بعض نطفه مي باشد. (قاموس قرآن، ج‏1، ص: 44) 🌳 نکته : البته این نظریه فقط در حد یک احتمال باقی می ماند چون گفتیم از نظر تصوری، یک امر محال عقلی نیست که صدورش از خداوند محال باشد لذا مثل محمد امین سلدوزی احتمال داده که «خداوند انسان را در هوا آفرید و آن را در میان لجنها ی کرانه دریا قرار داد تا رشد کند؛ چنانچه که الان به لحاظ زیست محیطی ثابت شده که «تخم های» برخی کرمها در هوا بوده و وقتی بر روی پنیر یا گوشتی یا جای مناسب دیگری قرار بگیرد شروع به رشد می کند.(از خاک تا خاک، ص18) 🟢 نظریه سوم: نظریه : یعنی انسان تکامل یافته نسل میمونهایی خاص بوده که چون این فرضیه در همان فرضیه ماند...خیلی دوام نیاورد و حتی خود داروین هم در مقام نقد فرضیه خود بر امد...که پدربزرگ داروین یعنی آراسموس هم به نظریه تکامل قائل بوده.... و خود داروین هم معترف بود که اشتباهات زیادی در این فرضیه داشته .البته در صدمین سالگرد نوشته کتاب نظریه تکامل اقای اقای آر.تامپسن علنا بیان کرد که من معتقد نشدم که داروین توانسته باشد نظریه خود را ثابت کند و بعد اعلام کرد این جهت موروثی که داروین اشاره کرد همگانی نیست. (فلسفه و ایمان مسیحی، کالین برتون، ترجمه طاها میکائلیان، ص148) 🌳 نکته بسیار مهم: برخی فرق بین و فرضیه را نمی دانند و حرف داروین را تحت عنوان «نظریه» بیان می کنند در حالی که حرف ایشان در همان اصل «طرح سوال» یعنی «فرضیه» باقی ماند و اصلا به مرحله «نظریه» نماند یعنی نظریه داروین اصلا در اولین مرحله علمی هم نرسید . ⚛️تفاوت بین دوران خلقت حضرت آدم با انسان های دیگر👇👇👇 به خاطر تفاوت اساسی بین دوران خلقت حضرت آدم و دیگر انسان ها لذا ابتدا فقط به نحوه خلقت انسان می پردازیم تا برسیم به نحوه خلقت دیگر انسانها ... 🟢قطعا می دانید که انسان در ابتدا هیچی نبوده و طبق ایه قرآن« هل اتی علی حین من الدهر لم یکن شیئا مذکورا»(دهر/1) یعنی در ابتدا ذرّات وجود انسان در هر گوشه و کناری پراکنده بود و لابلای قطرات اب و در هوا و خلاصه همه جا طوری پخش بود که هیچ قابل ذکر نبود بعد از این مرحله نوبت به خلقت «حضرت آدم» می باشد. نسبت به خلقت اولیه حضرت آدم، قران هم این خلقت را به «خاک» نسبت می دهد و هم به «آب» آفرینش اولیه حضرت «» از خاک ادامه در پست بعدی⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
ادامه بحث چگونگی خلقت حضرت آدم (علیه السلام) ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ ✴️طبق صریح آیه «ان مثل عند الله کمثل ءادم خلقه من تراب ثم قال له کن فیکون» (آل عمران/59)، خداوند ایشان را از خاک خلق نمود که حضرت (علیه السلام) هم بر این مطلب اشاره دارند که «سپس خداوند سبحان از قسمت‏هاى سخت و نرم و شيرين و شور زمين خاكى را جمع كرد و بر آن آب پاشيد تا پاك و خالص شد، آن گاه آن مادّه خالص را با رطوبت آب به صورت گل چسبنده در آورد، سپس از آن گل صورتى پديد كرد داراى جوانب گوناگون و پيوستگى‏ها، و اعضاى مختلفه و گسيختگى‏ها.آن صورت را خشكاند تا خود را گرفت، و محكم و نرم ساخت تا خشك و سفالين شد، و او را تا زمان معين و وقت مقرر به حال خود گذاشت‏» ( البلاغه، خطبه اول، ترجمه انصاریان،ص48) 🌳که طبق گفته برخی قبل از این عالم، طایفه و که حدود 7 هزار سال گذشته وقتی جهان را از فساد و خون ریزی و معصیت خداوند پر نمودند، به واسطه اعمال زشت خود منقرض شدند که بعد از آن خلقت آدم را خداوند شروع می کند حال:👇👇👇 🧍‍♂️داستان حضرت آدم🧍‍♂️ 🦚داستان خیلی عجیب و جالبی را سید بن در نحوه خاک برداشتن برای خلقت آدم دارد که خیلی جالب است و آن اینکه وقتی خداوند به زمین خبر داد که در آینده از تو خلقی خواهم داشت که برخی از آنان در زمین عصیان خواهند کرد، زمین به خود لرزید و از خداوند خواست که چنین خلقی را خلق نکن تا به جهنم راهش باز نشود( ولی زمین توجهی به حکمت خداوند نداشت) و خداوند: 1️⃣در اولین مرحله را فرستاد تا از زمین خاک بردارد که زمین گریه کنان از او درخواست می کند که «اجازه بده که از خداوند بخواهم از از من خاک بر ندارد» و جبرائل مهلت داد تا با خداوندن مناجات کند که امر خدا وند آمد که ای جبرائل بر گرد. 2️⃣در مرحله دوم خداوند را فرستاد و همین بحث بین زمین واسرافیل پیش اومد و اسرافیل به زمین مهلت داد و خداوند به او امر کرد که بر گرد. 3️⃣در مرحله سوم خداوند را فرستاد و همین بحث بین زمین و میکائل پیش اومد و میکائیل به زمین فرصت مناجات داد ولی خداوند به او امر کرد که برگرد. 4️⃣در مرحله چهارم خداوند را فرستاد و همین بحث بین زمین واسرافیل پیش اومد ولی عزرائیل توجهی به گریه های زمین نکرد و گفت من از امر خداوند مخالفت نمی کنم چه تو بپسندی و چه نپسندی و یک قبضه خاک برداشت و رفت. 😭😭😭 در این هنگام خطاب امد همانطور که این مشت خاک را بر داشتی و به حرف زمین توجه نکردی تو را مامور قبض جانها می کنم و لذا به اسم ملک خطاب شد(حیات القلوب، ج1، ص29) 💢گروه تخصصی پاتوق اندیشه (کلام، مشاوره، اخلاق) https://eitaa.com/joinchat/2461204566C2bcbc254c2 🦚🦚🦚🦚🦚🦚🦚🦚🦚🦚🦚
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☢️☢️☢️☢️☢️☢️☢️☢️☢️☢️☢️☢️ ☸️ پرسش : یه عمریه قرآن میخونیم انا به زبان عربی 😥 ولی خداییش چند تا سوال 👇👇👇👇👇 ⛔منطقیه کتابی رو به زبونی دیگه روخوانی کنی، صرفا به خاطر ثوابش !😊😊😊 ⛔کتاب‌ها برای فهمیدنن، نه ثواب بردن ! بهتر نیست بگیم 👈تلاوت نکنید ! بلکه👈مطالعه کنید ! ✍️ پاسخ: 👇👇👇 🏵️بی­ تردید هر کار و اقدامی که در جهت بدست آوردن مسائل و معارف دینی باشد، جزء اعمال صالح است و ثواب دارد و مسلماً خواندن ترجمه نیز یکی از این کارهاست؛ البته در مقایسه ثواب خواندن ترجمه قرآن که با فهم آن همراه می­گردد (زیرا زبان ترجمه یا زبان مادری خواننده است و یا با آن زبان آشنا است)، با خواندن قرآن به زبان عربی بدون فهمیدن آن باید گفت:👇👇👇👇👇👇 🪔خواندن ترجمه­ای که همراه فهم ظاهری قرآن است بسیار ارزشمند است، چرا که قرآن کتاب الهی است برای فهمیدن و استفاده و عمل نمودن و یک ترجمه خوب هر چند در انتقال گستره حقیقی معانی قابل فهم از الفاظ خود قرآن به قالب زبانی دیگر بسیار ناتوان است اما پلی است برای رسیدن قسمتی از ظواهر این معانی به انسان و به همین مقدار در مقابل خواندن حروفی که معانی آن را نمی­توانید درک کنید بیشتر شما را با معرف قرآن آشنا می­کند؛ ولی نباید غفلت نمود که خواندن قرآن به همان زبانی که نازل شده و حتی خواندن قرآن از روی خود کتاب قرآن [1] و نه از حفظ ذهنی خواننده ، خصوصیت دارد و طبق آنچه از روایات استفاده می­شود، دارای آثار و ثواب و اجری است که فقط با خواندن خود قرآن که به زبان عربی است به آن می­رسید، چرا که روشن است که ترجمه قرآن خود قرآن نیست، زیرا آن حقیقتی که از سوی قادر متعال و به وسیله جبرئیل امین بر پیامبر (ص) نازل شده است، تنها در قالب اعجاز الفاظ قرآن کریم صادر شده و نه هیچ لفظ دیگر، در صورتی که:💡💡💡💡 🌳الف: ترجمه قرآن از لحاظ ارائه معنی یعنی ریختن معانی ظاهری فهمیده شده توسط شخص مترجم در زبانی دیگر و فاصله بین معانی حقیقی قرآن در ضمن خود الفاظ قرآن، با آن بعد از معنای فهمیده شده توسط مترجم و ارائه آن در قالب الفاظ زبان دیگر، قابل بیان نیست. (باید توجه نمود که مسلم است فهم مترجم هر چقدر دقیق باشد باز هم از دست­یابی به وسعت و ژرفای معانی قرآن که در قالب الفاظ حقیقی قرآن ارائه شده، ناتوان است و به همین جهت و بسیار جهات دیگر، نخواهد توانست کلماتی ارائه دهد که بازگو کننده ابعاد حقیقی قرآن و اثرات آن در ضمن انتقال معانی ظاهری قرآن باشد و شاید بتوان استفاده از ترجمه قرآن برای استفاده و فهم معانی قرآن را حداکثر همچون استفاده از آبی صاف برای دریافت انعکاس انوار خورشید دانست) 🌳ب: از لحاظ و کلمات نیز نباید از این نکته غفلت نمود که در زبان ، زیبایی­ها و ظرافت های خاصی برای ارائه معنی وجود دارد که در هیچ زبان دیگری نمی­توان یافت گروه تخصصی «پاتوق اندیشه» https://eitaa.com/joinchat/2461204566C2bcbc254c2 ☢️☢️☢️☢️☢️☢️☢️☢️☢️☢️☢️☢️