eitaa logo
پاورقی
480 دنبال‌کننده
229 عکس
52 ویدیو
31 فایل
پاورقی حاوی یادداشت‌‌ها و نکات مهم آموزشی و پژوهشی در عرصه‌ی سیاستگذاری پژوهشی، مهارت‌های پژوهشی، مباحث اخلاقی فرهنگی و اجتماعی، اولویت‌های پژوهشی، معرفی کتب فاخر دینی، فلسفی و اخلاقی ▫️برای ارتباط با مدیر به شناسه زیر مراجعه کنید: ✅ @sadramah
مشاهده در ایتا
دانلود
درباره‌ی هوش مصنوعی وقتی موضوعی نگرانی جدی آینده باشد، درباره‌اش باید بیشتر اندیشید. تحولات دوران‌ساز تاریخی کم نبودند، اما موضوع بمب اتم و انرژی هسته‌ای یک اتفاق فوق‌العاده‌ بود. انفجار بمب‌های هسته‌ای بر فراز شهرهای هیروشیما و ناکازاکی کافی است، تا به خطرات ویرانگر آن برای انسان و زمین پی‌ ببریم. پس از آن بود که بلوک شرق و غرب تأسیس شد. لذا(با فاصله چند ده ساله) قدرت‌های بلامنازع سیاسی به فکر کنترل انرژی اتمی افتادند. «سیاست مهار» موجب راه‌اندازی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) شد، پیشنهاد تأسیس این سازمان را دولت آیزنهاور رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد (که به سخنرانی اتم برای صلح معروف شد) در سال ۱۹۵۳ مطرح کرد. دولت‌ها نمی‌بایست بدون چارچوب‌های این سازمان به سراغ انرژی هسته‌ای بروند. هزینه‌های فراوان کشور ما در این مقوله ناظر به همین سیاست تعریف می‌شود. امروز اما با موضوع جدیدی مواجهیم با قدرت تخریب‌گری‌ای بسیار ویران‌تر! هوش مصنوعی به‌رغم فواید فراوان در حوزه‌ی سلامت و پزشکی، کشاورزی، صنعت و سایر قلمروهای علمی، سروکار قابل توجهی با ذهن دارد و دقیقا مشکل عمده در اینجاست. بزرگواری می‌گفت: «نگرانی هوش مصنوعی به‌خاطر این است که ممکن است عضلات ذهن انسان را ضعیف کند». اما به‌نظرم این تنها مشکل اساسی نیست. مشکل جدی‌تر به‌جهت مبانی‌ای است که براساس آن انسان مسائل خویش را حل می‌کند. نگرانی‌ محتمل دیگر این است که: هوش مصنوعی ممکن است بتواند انرژی هسته‌ای را نیز به خدمت بگیرد. از این‌رو موضوع نه‌تنها با دهشتی عمیق‌تر مواجه است، امکان راه‌اندازی سازمانی نظارتی برای انحصار آن در کشورهای سلطه را جدی‌تر می‌کند: اگر هوش مصنوعی قدرت است و اگر قدرت سلطنت می‌آورد، و اگر استکبار خود را قدرت بلامنازع می‌داند، پس خود را محق می‌داند تا به‌فکر چاره باشد، و امکان دست‌یابی به این فناوری قدرتمند را از دیگر کشورها ربوده و تحت چارچوب‌هایی ضابطه‌مند نماید. نگرانی اینجا است؛ اینکه ما با یک اثر نوین نرم‌افزاری بر انسان مواجه شویم. براین اساس معتقدم اگرچه در مقوله انرژی هسته‌ای دیر جنبیدیم، اما درباره هوش مصنوعی باید قدرتمند وارد شده و نقش راهبری در عرصه جهانی ایفا نماییم. پایان پ.ن: ۱.قبل از انتشار این یادداشت، آن را با برخی از دوستان به اشتراک گذاشته و بررسی‌هایم را بیشتر کردم. نتیجه جالب توجه است: «جفری همینتون پدر هوش مصنوعی گوگل که اخیرا با هدف نقد و تبیین خطرات هوش مصنوعی از گوگل کناره‌گیری کرده، از ضرورت کنترل و مهار هوش مصنوعی می‌گوید». «او در مصاحبه با نیویورک تایمز به افرادی تحت عنوان «bad actors» یا خرابکارها اشاره کرد که قصد دارند از هوش مصنوعی سوء استفاده کنند. به باور همینتون، این بدترین شکل استفاده از هوش مصنوعی و به نوعی یک سناریوی کابوس‌وار است. به عنوان مثال، همینتون به رییس جمهور یکی از کشورهای قدرتمند اروپا اشاره کرد که می‌تواند تصمیم بگیرد این توانایی را به ربات‌ها بدهد که بتوانند برای خودشان اهداف جانبی تعیین کنند. این روند در نهایت می‌تواند به شکل‌دهی برخی اهداف جانبی خطرناک – مثل من به قدرت بیشتری نیاز دارم – منتهی شود». ۲.اصل کنترل هوش مصنوعی برای مقابله با خرابکارها خوب است، اما سیاست کنترل نباید توسط کشورهای سلطه طراحی شود‌. به هرحال ما در دهه‌ی پرهیجان و مهمی قرار داریم. نتیجه بیش از ۵۰ سال فعالیت به‌تصاعد هندسی در حال به‌بار نشستن است. نگرانی‌ بسیار جدی است‌. محمد صدرا مازنی @Pavaragi
45.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
روایتی از شور و حال شب دوم هیئت هنر و رسانه هیئت هنر و رسانه قم https://eitaa.com/joinchat/2614755517Cf998055202
آداب المتعلمین درحال مطالعه و بررسی یکی از درسنامه‌های حوزوی هستم. مولف خوش‌ذوق با عبارتی از شهید ثانی در منیه المرید به استقبال هر درس رفته است. قبل از درس سیزدهم این عبارت شهید انتخاب شده است: «باید متعلم استاد خود را پدر حقیقی و روحانی خود بداند که پدر روحانی از پدر جسمانی بزرگتر است؛ پس در مراعات و ادای حق او در تربیت خویش بکوشد. از اسکندر سؤال کردند: چرا معلم خود را بیشتر از پدرت گرامی می‌داری؟ پاسخ داد: زیرا معلم علت زندگی پایدار و پدرم سبب زندگی زوال‌یافتنی من است». محمد صدرا مازنی @pavaragi
فهرست ۱۶۰ موضوع درباره اخلاق فناوری اطلاعا.pdf
97.5K
فهرست 160 موضوع درباره اخلاق فناوری اطلاعات @pavaragi
سیر مطالعاتي فلسفه دین از سطح مقدماتی تا پیشرفته.docx
36.6K
👆👆سير مطالعاتي فلسفه دين، از سطح مقدماتي تا پیشرفته. ✅ تهیه شده در گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی. @pavaragi
فایل الکترونیک مرجع پژوهش ویراست هجدهم.pdf
15.51M
فایل الکترونیک ویراست هجدهم.pdf نویسندگان این کتاب، فایل آن را به به عنوان برای استفاده همگان منتشر کرده اند. @pavaragi
مشروعیت الزام حکومتی به حجاب.pdf
1.34M
متن پژوهشی کاربردی با موضوع ❇️ مشروعیت الزام حکومتی به مراعات حجاب شرعی 📝 پژوهشی مستدل و فقهی ❓آیا الزام به مراعات حجاب از وظایف حکومت اسلامی است؟ چه دلایلی بر این الزام وجود دارد؟ ❓آیا سیره پیامبر در صدر اسلام به الزام بر حجاب بود؟ ❓آیا اجرای قانون حجاب، مشروط به رضایت عمومی مردم است؟ ❓از نگاه دین حجاب مسئله‌ای شخصی است یا اجتماعی؟ ✅ و سؤالات دیگر که پاسخ آنها را در این پژوهش فقهی می‌یابید. @‌pavaragi
✅کانال پاورقی حاوی یادداشت‌‌ها و نکات مهم آموزشی و پژوهشی در عرصه‌ی: ۱. سیاستگذاری پژوهشی؛ ۲. مهارت‌های پژوهشی؛ ۳. مباحث اخلاقی؛ ۴. فرهنگی و اجتماعی؛ ۵. اولویت‌های پژوهشی؛ ۶ معرفی کتب فاخر دینی، فلسفی و اخلاقی. 👇 @pavaragi
پست موقت👆
فیش‌گونه: کلمه‌ی صفح در قران: صَفْح به معنای اغماض و نادیده گرفتن است. لغت‌شناسانی مثل راغب آن را از عفو بلیغ‌تر دانسته‌اند. در قران «غفران الهی»، ثمره صفح ذکر شده است. وَ لْیَعْفُوا وَ لْیَصْفَحُوا اَلا تُحِبُّونَ اَنْ یَغْفِرَ اللَّهُ لَکُمْ(نور/۲۲) یعنی «ببخشند و نادیده گیرند آیا نمی‌خواهید خدا شما را بیامرزد؟!» در آیه دیگر: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ مِنْ أَزْوَاجِكُمْ وَأَوْلَادِكُمْ عَدُوًّا لَكُمْ فَاحْذَرُوهُمْ ۚ وَإِنْ تَعْفُوا وَتَصْفَحُوا وَتَغْفِرُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ (تغابن/آیه۱۴): الا ای اهل ایمان، زنان و فرزندان شما هم برخی (که شما را از طاعت و جهاد و هجرت در دین باز دارند) دشمن شما هستند، از آنان حذر کنید، و اگر (از عقاب آنها پس از توبه آنان) عفو و آمرزش و چشم‌پوشی کنید خدا هم (در حق همه شما) بسیار آمرزنده و مهربان است و اگر عفو كنيد و چشم بپوشيد و ببخشيد، خدا شما را می‌بخشد؛ چرا كه خداوند آمرزنده و مهربان است. آیه دیگر: اِنَّ السَّاعَةَ لَآتِیَةٌ فَاصْفَحِ الصَّفْحَ الْجَمِیلَ(حجر/۸۵): و البته ساعت قیامت (که غرض و مقصود اصلی خلقت شماست) خواهد آمد، اکنون تو (ای رسول ما، از این منکران) نیکو در گذر (یعنی با خلق خوش آنها را به حق دعوت کن و اگر نپذیرند دلتنگ مباش). آیات قبل درباره قوم لوط، اصحاب ایکه(قوم شعیب)، حجر(قوم صالح) است. جالب است که درباره همه این اصحاب( در پی نفرین پیامبران این قوم‌ها) به عذاب الهی در همین دنیا اشاره می‌شود. صیحه‌ی آسمانی و زیر و رو شدن شهر و دیار برای قوم لوط، ویرانی شهر برای قوم شعیب و عذاب صبحگاهی برای قوم صالح. اما وقتی به امت پیامبر رحمت می‌رسد دستور صبر و تغافل داده می‌شود آنهم تغافلی زیبا! فاصفح الصفح الجمیل. امام صادق(ع) صفح را از جنود عقل برمی‌شمارند و می‌فرماید: ضد آن انتقام است. امام صادق(ع) در جایی دیگر فرمودند: صفح جمیل آن است که اگر کسی خطایی مرتکب شود(در حق شخصی شما) او را عقاب نکنید. امام رضا(ع) واژه صفح را بیشتر موشکافی کرده‌اند و درباره آیه «فَاصْفَحِ الصَّفْحَ الْجَمِیلَ؛ پس به خوبى صرف نظر کن»(حجر، 85) فرمودند: «العفو من غیرعتاب» صفح جمیل آن است که کسی را عفو کنی، عفوی که مقرون به سرزنش نباشد. یعنی اگر کسی را عفو کنیم و به دنبال آن وی را سرزنش نکنیم از آن به صفح تعبیر می‌شود که نزد اهل‌بیت(ع) ممدوح است. آیه دیگر: فَاصْفَحْ عَنْهُمْ وَ قُلْ سَلامٌ فَسَوْفَ یَعْلَمُونَ (زخرف/۹۹): (رسولا، اکنون که از ایمان قوم مأیوسی) پس روی از آنها بگردان و بگو به سلامت (تا بروند در ضلالت) که به زودی (بر کیفر کفر و عصیانشان) آگاه میشوند. «قیامت حتمی است خداوند به حق داوری خواهد کرد [از اینرو] به نکوئی اعراض کن زحمات را نادیده بگیر از آنها اعراض کن و سلام بگو (و تا در حال مدارا هستند مدارا کن) بزودی خواهند دانست.» مثل (فَاَعْرِضْ عَنْهُمْ وَ انْتَظِرْ اِنَّهُمْ مُنْتَظِرُونَ) (..از آنها روى بگردان و منتظر باش؛ آنها نيز منتظرند..) ✍ محمد صدرا مازنی @pavaragi
🏴 نقش حضرت زینب سلام الله علیها در مانایی قیام حسینی ▫️و رسالت ما در عصر حاضر 📢 با سخنرانی حجت الاسلام دکتر عبدالله جلالی، تحلیلگر عرصه رسانه 📣پخش زنده یازدهم مرداد ساعت ۲۱ از کانال نویسندگان حوزوی_ایتا👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6 @HOWZAVIAn @pavaragi
هر طلوعی را غروبی در پی است جز طلوع خون ز کوی کربلا . # 🚩 🍃کانال برگ و بار... مروری بر زندگی و آثار استاد جواد محدثی @javadmohadesi @pavaragi
CamScanner ۲۰۲۳-۰۸-۰۲ ۱۱.۱۲.pdf
1.04M
🟣 نشست تخصصی هوش مصنوعی و علوم اسلامی با حضور دکتر مینایی؛ رییس دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت چهارشنبه ۱۱ مرداد ١۴٠٢ برگزار شد. 🔺 در این جلسه محورهای مورد نظر مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت بهره گیری از هوش مصنوعی در ارتقای کارآمدی علوم اسلامی تبیین و لزوم درگیری علوم انسانی و بهره آن از هوش مصنوعی ارائه شد. 🔻در ادامه این جلسه ۳ ساعته دکتر مینایی منابع معتبر دسته بندی هوش مصنوعی اعم از اسکوپوس، آکسفورد اینساینس، تورتویس مدیا و استنفورد را همراه با جایگاه و رتبه کشورهای مختلف در آن را بیان و نکات لازم در خصوص افزایش بهره گیری از این حوزه را معرفی نمود. https://eitaa.com/joinchat/1069220228C0922377e49 @pavaragi
قبل از شروع ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا (ع) برخی از نوشته‌ها، نکته‌ها و یادداشت‌های پاورقی ناتمام مانده است که به حول و قوه الهی از امروز تکمیل خواهد شد. @pavaragi
🔸 سومین جلسه از کارگاه دانش‌افزایی هوش مصنوعی 🔰 هسته حکمرانی و هوش مصنوعی مرکز رشد و خانه خلاق و نوآوری پژوهشگاه و مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری برگزار می‌کنند: 🔖 با موضوع "فهم‌پذیری هوش مصنوعی؛ شرط تحقق فضائل اخلاقی" 🎙مدرس کارگاه: دکتر مهدی خلیلی پژوهشگر پسادکتری دانشگاه گراتس اتریش 📆 چهارشنبه ۱۸ مرداد ماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۳ 🗞 هزینه ثبت نام: ۲۰۰ هزار تومان 📦 تخفیف ۲۵ درصدی ویژه دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری 🔍 مشروح خبر و جزئیات کامل کارگاه👇 🌐 iict.ac.ir/kargahroshd-10 📡 ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر: 🌐 iict.ac.ir/events 🆔 @iictchannel @pavaragi
دستور خط فارسی.pdf
1.84M
دستور خط فارسی @pavaragi
جزوه مختصر درست‌نویسی.pdf
971.7K
جزوۀ مختصر درست‌نویسی @pavaragi
امارات متحده‌ی عربی قصد دارد روی یک پروژه‌ی جاه‌طلبانه و بلندپروازانه در ارتباط با مسکونی‌سازی سرمایه‌گذاری کند.ساخت یک شهر به بزرگی شیکاگو در سیاره‌ی سرخ @pavaragi
معرفی کتاب: 📚 «هروله واژه ها» 🖋️ تقی متقی 📖 حکایت «کوتاه‌نویسی»، حکایت جای‌دادن دریا در کوزه است؛ اگرچه به ظاهر شگفت و ناممکن می‌نماید، امّا شدنی است. «کوتاه‌نوشت‌ها» کلام حکیمانه‌ای هستند که پس از عمری دانش‌اندوزی و تجربه و تفکر، بر ذهن و زبان هنرمند جاری شده و دل‌های مشتاق را سیراب می‌سازند؛ همان که امیر بیان، حضرت امیر مؤمنان(ع) فرمود: «دل‌های آدمیان نیز چونان جسم‌شان ملول می‌شود؛ برای رفع ملالت از دل‌ها، بدیشان سخن تازه حکمت بنوشانید». و این، همان سخن تازه حکمتی است که راحت روح است و مایهٔ فتوح؛ نسخه شفابخشی که طبیب روان است و داروی دل و جان، و بهترین پیشکش برای آنان که دوست‌شان دارید! رقعی–شومیز ، چاپ اول 1399، 152 صفحه، 22 هزارتومان 📡خرید و سفارش آنلاین : www.bustaneketab.ir @pavaragi
❌ آخرین مهلت ثبت نام در نخستین مدرسه فلسفه اخلاق: فردا 14 مرداد ماه (ظرفیت در حال تکمیل) تخفیف 30% ویژه دانشجویان و فارغ التحصیلان فلسفه و اخلاق با گواهی معتبر دو زبانه 👈سامانه ثبت نام: https://survey.porsline.ir/s/T6xB8IF آیدی راهنما (درصورت داشتن پرسش یا بروز مشکل در سامانه): https://eitaa.com/s_m_mousavi18 @pavaragi
سلام و ادب و مهر این‌ روزها بخشی از وقتم را در حال بررسی و اصلاح یادداشت‌های پاورقی هستم تا در قالب کتاب منتشر نمایم، یکی از آنها که در ۵ قسمت منتشر شده بود را اینجا با عنوان احساس انسانی و ادراک زیبایی باز نشر می‌کنم. ✍ محمد صدرا مازنی @pavaragi
احساس انسانی و ادارک زیبایی.docx
34.6K
احساس انسانی و ادراک زیبایی نوشتۀ محمد صدرا مازنی @pavaragi
صباح الخير للذين يظنوا أن العالم بأكمله انغلقَ في طريقهم ولا يعلموا أن بعد كُل ضيق مُتسع من الله... صبح بخیر به تمامِ آنهایی که گمان می‌کنند دنیا به آخر رسیده و دیگر راهی برایِ آنها باقی نمانده، و نمی‌دانند که خدا بعد از هر سختی و تنگنا راه و راحتی برایِ آنها فراخ نموده است... @pavaragi
درآمدی بر مبادی، مبانی و نقد آموزش پژوهش¬محور و کاربردشناسی آن در نظام آموزشی حوزه¬های علمیه.pdf
953.1K
مقاله درآمدی بر مبادی، مبانی و نقد آموزش پژوهش‌محور و کاربردشناسی آن در نظام آموزشی حوزه‌های علمیه؛ منتشر شده در نشریه شماره 39 پژوهش و حوزه. 📌اگر فرصتی وجود ندارد، حتما بخش نتیجه گیری آن مطالعه گردد.