هدایت شده از عرفان نما
0003.mp3
7.39M
#پادکست | معنویت دینی و معنویت سکولار
(۳) چیستی معنویت دینی
🎙 دکتر محمد جعفری
🔺 معنویت دینی یعنی دیدن فراتر از ظاهر و توجه به باطن و حقیقت امور.
🔺 در اسلام، معنویت به این معناست که انسان با شناخت عمق وجود خود و جهان، به خداوند که سرچشمه تمام حقایق است، نزدیک شود.
🔺 معنویت دینی بر اساس حقایق و باور به غیب انسان را به خداوند متصل میکند.
🔗 قسمت قبل
🔗 قسمت بعد
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
هدایت شده از عرفان نما
0008.mp3
8.87M
#پادکست | معنویت دینی و معنویت سکولار
(۸) مبانی معنویت سکولار ۱
🎙 دکتر محمد جعفری
🔺 معنویت سکولار برخلاف معنویت دینی، بُعد نامرئی وجود انسان را بدون پیوند با روحانیت و قدسیت میپذیرد.
🔺 در این نوع معنویت، جهان تنها در چارچوب مادی درک میشود و حتی اگر به ابعاد فرامادی اشاره شود، آنها بیشتر به عنوان رمز و رازهای حیرتانگیز در نظر گرفته میشوند، نه حقایقی قدسی و متعالی.
🔺 خداوند یا انکار میشود، یا صرفاً به عنوان یک انرژی غیرفردی و غیرشخصوار تصور میگردد. بنابراین، مفاهیمی مانند تعبد و خداپرستی که در معنویت دینی اهمیت دارند، در معنویت سکولار معنای خود را از دست میدهند.
🔗قسمت قبل
🔗 قسمت بعد
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
هدایت شده از عرفان نما
0012.mp3
9.96M
#پادکست | معنویت دینی و معنویت سکولار
(۱۲) مبانی معنویت دینی ۲
🎙 دکتر محمد جعفری
🔺 عقلانیت در معنویت دینی نقشی محوری و بنیادین دارد.
🔺 برخلاف معنویتهای سکولار که عقلانیت را به شکلی محدود و ابزاری میبینند، در معنویت دینی، عقلانیت استدلالی جایگاه ویژهای دارد و به کمک آن میتوان حقایق اساسی مانند وجود خدا، صفات الهی و جهان آخرت را اثبات کرد.
🔺 همچنین، معنویت دینی علاوه بر منابع درونی معرفت مانند عقل و شهود، منبعی برونزا به نام وحی را به رسمیت میشناسد که هدایت و کمال نهایی انسان، یعنی تقرب به خدا، از طریق آن امکانپذیر است.
🔗 قسمت قبل
🔗 قسمت بعد
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
هدایت شده از عرفان نما
0013.mp3
9.18M
#پادکست | معنویت دینی و معنویت سکولار
(۱۳) معنویت و آرامش ۱
🎙 دکتر محمد جعفری
🔺 در معنویت دینی، آرامش واقعی از شناخت و پذیرش حقایق جهان و التزام به اصول اخلاقی ناشی میشود.
🔺برخلاف معنویتهای سکولار که ارزشهای اخلاقی را نسبی و سلیقهای میدانند، معنویت دینی بر ارزشهای عینی و پایدار تکیه دارد.
🔺این اصول همانند گاردریلهای یک جاده امن، انسان را در مسیر درست نگه میدارند و از انحرافات محافظت میکنند.
🔺بنابراین، شریعت نه تنها آرامش را سلب نمیکند، بلکه با ارائه چارچوبهای مشخص، به فرد کمک میکند تا زندگیاش را با اطمینان و آرامش پیش ببرد.
🔗 قسمت قبل
🔗 قسمت بعد
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
هدایت شده از عرفان نما
0014.mp3
8.32M
#پادکست | معنویت دینی و معنویت سکولار
(۱۴) معنویت و آرامش ۲
🎙 دکتر محمد جعفری
🔺 آرامش در زندگی امری اساسی است، اما تفاوت مهمی بین آرامش در معنویت دینی و معنویتهای سکولار وجود دارد.
🔺 در معنویت دینی، انسان با تکیه بر حضور خداوند به عنوان ناظر و حامی، آرامش واقعی و پایدار را تجربه میکند. این ارتباط عمیق با خداوند است که احساس امنیت و رضایت درونی را به ارمغان میآورد.
🔺 در مقابل، آرامشهای ناشی از معنویتهای سکولار یا تمرینات ذهنی، اغلب سطحی و مقطعی هستند و نمیتوانند آرامش بنیادین و ماندگاری را فراهم کنند.
🔺 آرامش واقعی از ارتباط با منبع حقیقی هستی یعنی خداوند حاصل میشود.
🔗 قسمت قبل
🔗 قسمت بعد
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
هدایت شده از عرفان نما
0015.mp3
8.24M
#پادکست | معنویت دینی و معنویت سکولار
(۱۵) معنویت و معنای زندگی
🎙 دکتر محمد جعفری
🔺 در مقایسه میان معنویت دینی و سکولار، یک تفاوت اساسی در نحوه درک معنای زندگی وجود دارد.
🔺 انسان دینی بر اساس باور به حکمت و علم الهی، معنای زندگی خود را کشف میکند و آن را از نظم و هدفی که خداوند برای جهان قرار داده، استخراج مینماید.
🔺 اما در معنویت سکولار، به دلیل انکار یا بیتوجهی به نقش خدا، انسان مجبور است برای زندگی خود جعل معنا کند؛ که اغلب به اهداف سطحی و مادی مانند لذتجویی یا منفعتطلبی محدود میشود.
🔺 این تفاوت بین کشف معنا و جعل آن، عمق زیادی دارد و به مسیرهای متفاوتی برای انسان منتهی میشود.
🔗 قسمت قبل
🔗 قسمت بعد
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
هدایت شده از عرفان نما
0016.mp3
8.64M
#پادکست | معنویت دینی و معنویت سکولار (قسمت آخر)
(۱۶) معنویت و تعبد
🎙 دکتر محمد جعفری
🔺 در بررسی تطبیقی میان معنویت دینی و سکولار، یکی از مباحث اساسی، موضوع تعبد است.
🔺 برخی روشنفکران معنوی سکولار معتقدند که تعبد در معنویت دینی به معنای تسلیمپذیری و قداستبخشی به شخصیتهای دینی است که مانع رشد فکری انسان میشود، در حالی که معنویت سکولار به خودمختاری و عقلانیت فردی تأکید دارد.
🔺 اما در پاسخ به این شبهه باید گفت که زیربنای معنویت دینی، عقلانیت است و تعبد در معنویت دینی به معنای رجوع غیرمتخصص به متخصص است. این تعبد بر اساس حکمت و علم الهی است که پشتوانه عقلانی دارد، نه تسلیمپذیری کورکورانه.
🔺 بنابراین، تعبد دینی مدلل و معقول است و برخلاف ادعاهای سکولار، باعث رشد و تعالی انسان میشود.
🔗 قسمت قبل
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
هدایت شده از مسلمنا muslimnair
⚡️نشست «گفتمان امامت و تقریب؛ راهبردها و راهکارها»
🎤ارائه دهنده: دکتر محمد تقی سبحانی
🎙 ناقد: حجه الاسلام و المسلمین دکتر مهدی فرمانیان
⏰ زمان: شنبه ۷ مهر ساعت ۱۰:۳۰
🕌 مکان: قم، خیابان جمهوری اسلامی، نبش کوچه 6، سالن اهل بیت (ع)، ساختمان مرکزی مجمع جهانی اهل بیت (ع)
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ:
ʲᵒᶦⁿ↷
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
ʲᵒᶦⁿ↷
➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
دفتر تبلیغات اسلامی تهران و معاونت تبلیغ و امور فرهنگی مرکز مدیریت حوزه علمیه تهران برگزار می کنند:
🌷دوره تخصصی آشنایی و نقد مسیحیت تبشیری🌷
⚡️ویژه برادران
⬅️سرفصل مباحث:
✅آشنایی با یهودیت
✅تاریخ و فرقههای مسیحیت
✅آشنایی و بررسی سندی کتاب مقدس
✅نقد محتوایی کتاب مقدس
✅نقد و بررسی اعتقادات مسیحیت (تثلیث،فدا و فرجام شناسی)
✅شریعت ، آیینها و عطایا
✅روش شناسی تبشیر
✅پاسخ به مهمترین شبهات مسیحیت تبشیری علیه اسلام
✳️مزایا
1️⃣ارائه گواهی معتبر
2️⃣امکان شرکت در دوره تکمیلی و تربیت مربی
3️⃣امکان ثبت نام در تبلیغ تخصصی
🔸مهلت ثبت نام: 12 مهرماه ۱۴۰۳🔸
🔸محل برگزاری کلاسها: دفتر تبلیغات اسلامی تهران خیابان انقلاب حدفاصل فلسطین و وصال پلاک 951
✅جهت ثبت نام به آی دی زیر در پیام رسان ایتا پیام دهید:
@yasin_62
May 11
هدایت شده از کانال اطلاع رسانی مفام
📣مجمع فرق، ادیان، اقوام و مذاهب (مفام) برگزار می کند:
📜 نشست تخصصی صهیونیسم شناسی
▫️استاد مرتضی یگانه امیری
🗓زمان: شنبه و دوشنبه، 14 و 16مهرماه 1403
⏰ 10:30 الی 12
🌐لینک نشست: B2n.ir/s90095
#نشست_صهیونیسم_شناسی
#مجمع_فرق_ادیان_اقوام_مذاهب
#مفام
🖇@mafam1392
هدایت شده از پایگاه تخصصی نقد عرفانهای کاذب
نشست صهیونیست شناسی - استاد یگانه امیری ..mp3
90.2M
🎤نشست اول تخصصی صهیونیسم شناسی
🔸استاد مرتضی یگانه امیری
#نشست_صهیونیسم_شناسی
#مجمع_فرق_ادیان_اقوام_مذاهب
#مفام
@antihalghe
@mafam1392
#حضوری
✅ مرکز آموزشهای کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار میکند.
💢 کارگاه مقدماتی نقد رسانه های شرقی
📌 ویژه خواهران
🔹 اساتید:
▪️ جناب آقای مهدی منصوری خواه
▫️ سرکار خانم زهرا حیدری
🔸 اولویت:
فعالیت دانش آموزی (متوسطه اول) / مبلغین طرح امین / آشنایی با یکی از زبان های (کره ای_ ژاپنی و انگلیسی)
🔻 مزایا:
صدور گواهی
امکان شرکت در دوره تکمیلی
فرصت فعالیت رسانه ای، تحقیقاتی و پژوهشی
🗓 پنجشنبه و جمعه 26 و 27 مهرماه 1403
⏰ 8 الی 18
⌛️ مهلت ثبت نام تا 25 مهر ماه 1403
🔻 ثبت نام و آشنایی بیشتر با اساتید و سرفصلها
در سایت مرکز آموزشهای کاربردی
🌐 el.balagh.ir/doreh/7116
ارتباط با ادمین 👇
📱 @admin_el
☎️ 02531156361
🔹🔹🔹🔹🔹🔹
✔️ مرکز آموزش های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی
💠 https://eitaa.com/joinchat/315686930C4d8d228136
May 11
✳️محصولات جدید موسسه سراج منیر منتشر شد.
❇️یازده جلد از سلسله کتابچه های نقد گفتمان تکفیری و یکی از نسخ خطی احیاء شده با عنوان"رسالتان فی رد ابن عبد الوهاب به تازگی از چاپ خارج شد.
📘رسالتان فی رد ابن عبدالوهاب (نویسنده ابن عفالق حنبلی م1199)
📘 مشروعیت عبادت در کنار قبور (شبهات)
📘 کرامات اولیای الهی (شبهات)
📘 سفر برای زیارت (شبهات)
📘 استغاثه (شبهات)
📘 تبرک (شبهات)
📘 نذر (شبهات)
📘 جایگاه عقل و نقل (مبانی معرفت شناسی)
📘 توحید و شرک ربوبی (مبانی معنا شناسی)
📘 حقیقت و مجاز (مبانی روش شناسی)
📘 مردگان می شنوند (انسان شناسی)
📘 حیات برزخی (هستی شناسی)
🔸موسسه سراج منیر
🆔 @serajmonirtohid
هدایت شده از معنویت های کاذب
#نقد_شکر_گزاری ( قسمت اول )
این روزها بازار شکرگزاری خیلی داغ شده است.
بله، بازار شکرگزاری.
بعضیها موضوع سادۀ شکرگزاری را که در قلب همه ما وجود دارد، به مسأله ای پیچیده تبدیل کرده و به فروش گذاشتهاند.
اینکه چگونه تشکر کنید، کالایی شده است، برای فروش در کلاسها و دورههای آموزشی مختلف.
موضوعاتی مثل تأثیر شکرگزاری برکائنات، تغییر فرکانس وجودی ما با این عمل، شکرگزاری و قانون جذب، همه و همه ادعاهایی است که نه علم تأیید میکند و نه دین
ادامه دارد...
@manaweyat_kazeb
@shakhes
هدایت شده از معنویت های کاذب
#نقد_شکر_گزاری ( قسمت دوم )
اینکه شکرگزاری باعث میشود ما به نعمتهای الهی و بهرههایی که در زندگی داریم، بیشتر توجه کنیم، درست است.
اینکه با قدرشناسی از نعمتهای الهی لطف بیشتری از سوی خداوند متعال شامل حال ما میشود،
درست است.
اینکه افراد ناسپاس، به نعمتهای خداوند بیتوجهند و حتی اگر خداوند هم نعمتها را از آنها نگیرد، خودشان نعمتهایشان را نادیده میگیرند؛ درست است.
اما
اینکه تشکر از کائنات فرکانس شما را با کائنات هماهنگ میکند تا آنچه میخواهید به دست آورید! و یا اینکه در شکرگزاری از ادبیات خاصی باید استفاده کنید و در غیر این صورت شکرگزاری شما اثر و ارزش ندارد!، و یا اینکه با شکرگزاری کائنات بیشتر به شما میبخشد!، از نظر علم و دین بیمعنا و غیرقابل قبول است و بیشتر برای مصارف بازاری این دوره ها کاربرد دارد
ادامه دارد...
@manaweyat_kazeb
@shakhes
هدایت شده از معنویت های کاذب
#نقد_شکر_گزاری ( قسمت سوم )
کاسبان شکرگزاری میگویند: اینطور نگویید که «خدایا شکرت که مریضی را از من دور کردی.» چون این تعبیر باعث میشود، مریضی به سوی تو بیاید!!!. باید بگویی: «خدایا شکرت، که به من سلامتی دادی.» گویا با موجودی کور و کمشعور طرف هستیم، که منظور ما را متوجه نمیشود.
واقعا چه تصوری از خدا در این حرفها نهفته است؟
شما میتوانید روزی هزار بار بگوئید: «خدایا شکرت که مریض نیستم، بیماری دیگران را هم شفا بده.»
این نوع از دعا و قدردانی برای خدای دانا هیچ فرقی ندارد با این که بگویی: «خدایا شکرت که به من سلامتی دادی، به دیگران هم سلامتی ببخش.»
حتی تشکر از قادرِ متعالِ بخشندهای که هرچه داریم از اوست لازم نیست همیشه به شکل زبانی باشد. زمانی که در مصرف آب صرفهجویی میکنیم، قدردان نعمت آب هستیم. وقتی که به والدین خود نیکی میکنیم سپاسگزار وجود آنها در زندگی خود هستیم.
ادامه دارد...
@manaweyat_kazeb
@shakhes
هدایت شده از معنویت های کاذب
#نقد_شکر_گزاری ( قسمت چهارم )
شکرگزاری مقوله و جریانی نیست که بشود به صورت مستقل آن را نقد کرد، بلکه باید از خاستگاه و در امتداد جریان دیگر بودن به آن نگریست
به عبارت روشن تر جریان شکرگزاری در امتداد یک جریان فکری و اعتقادی دیگر که همان جریان تفکر نوین، مثبت اندیشی و قانون جذب و راز ؛ می باشد و در امتداد آن معنا و تفسیر می شود
بسیاری از از حرفها ، ادبیات و مبانی جریان شکرگزاری همان حرف های غلط و بی مبنای جریان مثبت اندیشی است
پس وقتی قانون جذب و راز و مثبت اندیشی را به عنوان یک جریان غلط، بدون علم می شناسیم چگونه شکرگزاری را غلط ندانیم
@manaweyat_kazeb
https://eitaa.com/shakhes
هدایت شده از معنویت های کاذب
#نقد_دوره_های_شکر_گزاری ( قسمت پنجم )
یکی دیگر از نقدهای دوره های شکرگزاری این است که در این دوره ها فقط تمرکز بر شکر داشته های خود باید انجام دهیم، نه مسیری که آن پول یا رزق و داشته ما، به ما رسیده است یعنی هر چه را که داریم را باید شاکر باشیم و مهم نیست از چه راهی به دست آورده ایم
در صورتی که بنا بر ادبیات دینی ما باید نسبت به آن نعمت و رزق دقت و ملاحظه داشته باشیم که آیا از مسیر درست و حلال آمده که باید شاکر آن باشیم یا از مسیر غلط آمده که باید مانع آمدن گردیم
پس در این دوره ها نوعی پلورالیسم حاکم است
شکر واقعی اینگونه است که ما باید تمام جوانب در آن نعمت را بررسی کنیم
گاهی نعمت است و باید شاکر باشیم
گاهی فرصت است که باید به بهترین نحو از آن استفاده کنیم و در آن مسیری که خداوند تعیین کرده به کار بندیم
اما گاهی نقمت و تهدید است که باید مبارزه و مانع باشیم
اما در دوره های شکرگزاری فقط باید شکر کرد و دیگر کار به هیچ چیز ندارند.
@manaweyat_kazeb
@shakhes