✍«مَن» میخوابد یا «تَن»؟
■خوب است این سؤال برایمان مطرح باشد که در هنگام #خواب چه چیزی واقع میشود⁉️
■ آیا این که انسان میخوابد به معنی آن است که از صحنه ی فعالیت و زندگی به حاشیه میرود و بی عمل میشود یا از عالَمی به عالم دیگر منتقل میگردد؟
●اگر متوجه باشیم، ذاتِ انسان مجرد
است و مجرد فناپذیر نیست، پس نمی شود در مرحله ای به حاشیه برود، همین طور که #آب به عنوان ذاتی که عین #تری است نمی شود در مرحله ای #خشک باشد. نفس انسان که عامل حیات #بدن است، خودش حیات محض است و تجلی حیات مطلق الهی است، پس نمی شود از نظر حیات و هوشیاری به حاشیه برود و چُرت بزند و یا بخوابد.
●مگر میشود آب که تری، جزء ذاتش است خشک شود تا بگوئیم حیات انسان که جزء ذات #نفس_ناطقه است از بین میرود؟
●آری ممکن است آب بخار شود و به صورت بخار در هوا ادامه ی وجود دهد ولی چون ذاتِ تری است معنی نمی دهد خشک شود.
●حیات، ذاتیِ انسان است ولی ذاتی #بدن نیست، پس میشود انسان بدون بدن باشد و به حیات خود ادامه دهد. به همین جهت انسان هیچ وقت نه میخوابد و نه چُرت میزند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢اندیشکده پیک شفـا
@peyke_shefaa
اندیشکده پیک شفا
✍رابطه حالات روحی با بیماری های جسمی 📚زيانهاے جسمانى حسادت از منظر روایات: ✨مولا امیرالمومنین عل
✍اسبابِ انحرافِ اخلاقى، يا #روحى است يا #جسمى
📖اعلم أن أسباب الانحراف فی الأخلاق، إما نفسیة حاصلة فی النفس فی بدو فطرتها، أو حادثة من مزاولتها للأعمال الردیة، أو جسمیة ...
📄بدان كه همانا اسباب و عوامل انحراف در اخلاق،
●يا نفسانى است كه در خودِ #نفس حاصل مىشود، از آغاز خلقتش،
●يا غير نفسى و حدوثى است كه از اشتغال به عمل زشت و ناپسند پديد مىآيد،
●و يا جسمى و بدنى است
🔥و اينها همه، سبب برخى از ملكات پست و ناپسند مىشوند.
✨سرّ آن، اين است كه نفس به خاطر تعلق يافتن به بدن، علاقه ارتباطى با آن پيدا مىكند و بدين جهت هر كدام از نفس و بدن از ديگرى تأثير مىپذيرد و هر حالتى كه در يكى حادث مىشود در ديگرى سرايت مىكند،
●همان گونه كه #غضب يا #عشقِ نفس، موجب #اضطراب و ارتعاش بدن مىگردد،
●همچنين تأثيرپذيرى #بدن به بيمارىها به ويژه بيمارىهايى كه در اعضاى مركزى بدن رخ مىنمايد، نقص در ادراك #نفس و تباهى تخيل آن را به دنبال مىآورد.
👈چنان كه از برخى از بيمارىهاى #سوداوى ، فسادِ اعتقاد، #ترس و بدگمانى پديد مىآيد، و از برخى از اين دست بيمارىها، بىباكى و از بسيارى از #امراض بدخُلقى ايجاد مىگردد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢اندیشکده پیک شفـا
@peyke_shefaa
اندیشکده پیک شفا
✨الإمامُ الباقرُ عليه السلام: مَن عَمِلَ بِما يَعلَمُ عَلَّمَهُ اللّه ُ ما لا يَعلَمُ. 《امام باقر ع
📎عزیزان، این نوع علمی که ما در این مطلب به آن اشاره کردیم، علاوه بر دانشی است که از طریق مطالعهی کتب به دست میآید.
اندیشکده پیک شفا
✍أقوى علل الهزال كما سنصفه ۱. يبس المزاج ۲. و الماساريقا ۳. و يبس الهواء 🔹فإذا يبس الماساريقا لم
✍اسباب هُزال[لاغری]:
1⃣يكى، #غذا كمتر خورند و بدان سبب بدلِ ما يتحلّل نرسد و بدن بكاهد.
2⃣دوم، آنكه غذا به غايت لطيف خورند و از غايت لطافت، زودتر و بيشتر تحليل بايد و #بدن بهره نيابد.
3⃣سوّم، آنكه غذاى فاسد و نامطبوع خورند و #خون فاسد از آن حاصل آيد و جهت فساد، #طبيعت آن را جزو بدن نسازد.
4⃣چهارم، آنكه در #اعضا #سوء_مزاج پديد آيد و بدان سبب غذا كمتر جذب كند.
5⃣پنجم، آنكه در احشا آفتى باشد؛چنانكه در #جگر و #ماساريقا سدّه افتد و بدان سبب غذا به اعضا چنانچه بايد نافذ نگردد.
6⃣ششم، آنكه تحليل بيشتر افتد از غموم و هموم و كثرت رياضت و سرعت آن.
و علامت هريك ازين اسباب مذكوره، وجود آن سبب است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢اندیشکده پیک شفـا
@peyke_shefaa
💣سازمان جهانی بهداشت[که بزرگترین حامیِ مالیِ آن امریکاست] درحال واکسیناسیون کودکان #غزه !!!
براستی چه تعداد کودکان غزه از بمباران و تشنگی و گرسنگی و آوارگی و ترس و وحشت می میرند[شهید می شوند]، و چه تعداد از فلج اطفال⁉️
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢اندیشکده پیک شفـا
@peyke_shefaa
📖أمّا تغير المزاج من قِبَل العادة: فينبغی أن تعلم أن العادات إذا طالت نقلت المزاج الطبيعی إلى غيره بحسب العادة، كالذی قال أبقراط: «إن العادة طبيعة ثانية».
و تغير المزاج بسبب العادة يكون: إمّا من قبل التدبير، و إمّا بسبب المهنة.
✍بدان اگر عادت مدت زیادی ادامه یابد، مزاج طبیعی با تأثر از آن به وضع دیگری در می آید. و از اینجاست که بقراط گفته است: به راستی، عادت طبیعت دوم است.
●و دگرگون شدن مزاج به سبب عادات:
۱.یا از روی عمد و چاره اندیشی است
۲.یا به سبب شغل و حرفه است.
🥘دگرگون گشتن مزاج از روی تصمیم و چاره اندیشی، بدین گونه است که: گاهی انسان از روی سرشت لاغر و کم گوشت است؛ اما او به راحت طلبی و خوش زیستن(رفاه) روی می آورد و استراحت و کم تحرکی را به کار میگیرد و بدنش از فراوانی ناز و نعمت بهره مند میگردد و سردی و رطوبت در آن فراوان میشود؛ و در نتیجه، چاق میگردد.
🏇و گاهی بدن انسان از روی سرشت، فربه و پرگوشت است، ولی او تحرک و تلاش و ورزش و رنج و زحمت و کم کردن غذا را، بر خود هموار میگرداند و خود را به غم و غصه مبتلا می سازد و بدین سبب تری و رطوبتهای بدنش به تحلیل میروند و اندامهایش گرم و خشک میشوند؛ و در نتیجه، لاغر و کم گوشت میگردد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢اندیشکده پیک شفـا
@peyke_shefaa
✨امام عسكرى عليه السّلام فرمودند: «امام رضا عليه السّلام از گروهى از شيعيان دورى گزيدند و به آنان اجازه ملاقات ندادند.
آن گروه گفتند: «يابن رسول اللّه! چه شده است كه تا اين حد از ما اعراض مى فرمايى و با مانع قرار دادن بين ما و خودت، ما را خوار مى شمارى؟»
امام(ع)فرمودند: «براى اينكه شما ادعا مى كنيد كه شيعه امير المؤمنين هستيد و در بيشتر كارهايتان برخلاف آن عمل مى كنيد و در انجام واجبات كوتاهى مى نماييد، و بسيارى از حقوق برادرانتان را كوچك مى شماريد و آنجا كه نبايد تقيه كنيد تقيه مى كنيد و آنجا كه بايد تقيه كنيد، تقيه را ترك مى كنيد.»
📚وسايل الشيعه، ج۱۱، ص۴۷۰
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢اندیشکده پیک شفـا
@peyke_shefaa
✍عارف واصل حضرت آیة الله سعادت پرور(ره):
✨مقام نورانيّت[معصومین]، و به تعبيرى ولايت كلّيّه الهيّه، همان است كه اگر انبيا و اوليا مؤيَّد به آن نباشند، هيچ معجزه و خرق عادت و كرامتى از آنان صادر نخواهد شد و مقام خلافت و تصرّف در عالم را به تأييدِ اين مقام دارند.
و از همه بالاتر، مقام خلافت اهل بيت عليهم السلام به گونهاى است كه هيچ امرى در عوالم خلقت انجام نمىگيرد، مگر اينكه به اذن الهى بايد از مجراى ايشان بگذرد. چنانكه در زيارت امام حسين عليه السلام آمده است:
«إِرادَةُ الرَّبِّ في مَقاديرِ أُمُورِهِ تَهْبِطُ إِلَيْكُمْ، وَ تَصْدُرُ مِنْ بُيُوتِكُم.» (اراده پروردگار در تقدير امور[همه مخلوقات] بر شما فرود مىآيد و از خانهها[و مقام منيع] شما[به جهان و جهانيان] صادر مىشود.)
📚برگرفته از کتاب جلوۀ نور (پرتوی از فضائل حضرت فاطمۀ زهرا سلام الله علیها)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢اندیشکده پیک شفـا
@peyke_shefaa
اندیشکده پیک شفا
📖أمّا تغير المزاج من قِبَل العادة: فينبغی أن تعلم أن العادات إذا طالت نقلت المزاج الطبيعی إلى غيره ب
📖تَغَيّر المزاج بِسببِ المِهنَة
✍اما در مورد دگرگون گشتن مزاج به سبب شغل و حرفه، باید دانست که: بعضی از حرفه ها مزاج انسان را به مزاجی متضاد با اصل آن دگرگون می سازند، یعنی آن را،
①یا به سمت گرمی و خشکی سوق میدهند؛ مانند حرفه ی ریخته گرها و شیشه سازها و دیگر پیشه ورهایی که با آتش سر و کار دارند
②و یا به سوی حرارت و رطوبت مزاج میبرند مانند حرفه ی کارگرها و کیسه کش های حمام ها
③و یا در جهت سردی و رطوبت دگرگون میسازند مانند پیشه ی ماهیگیران و ملوانان کشتی ها
④و یا به طرف سردی و خشکی میکشانند، مانند کار کشاورزان و شکارچیانِ وحوش و پرندگان و آنچه بدینها ماند.
📄این چیزهایی است که باید برای شناختن و فرق گذاشتن بین مزاج طبیعی انسان و مزاجی که از طریق عادت و ممارست برای او پدید آمده است دانسته شود.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢اندیشکده پیک شفـا
@peyke_shefaa
اندیشکده پیک شفا
✍اسباب تحريك اخلاط در بدن 📖و اعلم أنه كما أن لهذه الأخلاط أسباباً فی تولدها، فكذلك لها أسباب فی حرك
✍گفتیم که تصورات و تخیلات در تحریک اخلاط نقش مهمی دارد
📄من هذه القبيل اتباع حركة الدم من المستعد لها إذا كَثر تأمله و نظره فی الأشياء الحمر
《مثلا، کسی که استعداد حرکت دَم را دارد، وقتی زیاد به اشیاء قرمز نگاه کند، خونش به حرکت در میآید.》
📄من هذا الباب تضرُس الإنسان لأكل غيره من الحموضة و إصابته الألم فی عضو يؤلم مثله غيره إذا راءه
《[و یا مثلا] وقتی دیگری غذای ترش بخورد، دندان کسی که او را میبیند کند می شود، و وقتی عضو دردمند دیگری را میبیند، همان عضوش دردمند می شود.》
📄و من هذا الباب تبدل المزاج بسبب تصور ما يخاف أو يفرح به.
《از همین قبیل است، که وقتی تصور کند چیزی را که از آن می ترسد یا چیزی که از آن خوشحال می شود، مزاجش تبدیل به مزاجی دیگر میگردد.》
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢اندیشکده پیک شفـا
@peyke_shefaa
📙فریدریش نیچه:
آدمی هرگز از کسی که از خود خُردتر[پایین تر] میشُمارد نفرت ندارد، بلکه هنگامی به کسی نفرت میورزد که او را با خود برابر یا از خود برتر شُمارد.
📕آرتور:
هرکسی، تحت تأثیر تمایلی پنهانی، بیشتر دوست دارد کسی را به عنوان نزدیکترین مصاحب خود برگزیند که به لحاظ فهم، اندکی از او پایینتر باشد، چون تنها با چنین شخصی احساس راحتی میکند.
📗لیشتنبرگ:
در نظر برخی مردم یک انسان متفکر، از گستاخترینِ پستفطرتان نیز نفرتانگیزتر است.
👈برتریِ ذهنیِ زیاد[و آشکارسازیِ آن] بیش از هر چیز دیگری شخص را منزوی میکند و به طرز ناآشکار منفور میسازد. حال، عکس این حالت است که افراد ابله و احمق را اینچنین محبوب عالَم میسازد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢اندیشکده پیک شفـا
@peyke_shefaa