eitaa logo
اندیشکده پیک شفا
10.6هزار دنبال‌کننده
492 عکس
50 ویدیو
2 فایل
✍️جهاد تبیین
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍فقیه عارف حضرت آیت الله سعادت پرور(ره): 《اگر در هر عصرى، بر جنايت هاى دشمنان اسلام سرپوش گذاشته شود و از مظلومان حمايت نگردد، ظالمان بر حكومت خود مستقر خواهند ماند و هر روز، مظلومان بيشترى را زير چكمه هايشان نابود خواهند كرد.》 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍سید هاشم حداد قدس سره: 《خواستن خوابها و رؤیاهای معنوی و روحانی از حظوظ است. طلبیدن مکاشفات و اتصال با عالم غیب و اطلاع بر ضمایر و عبور از آب و هوا و آتش و تصرّف در مواد کائنات و ، همگی حظوظ نفس اند.》 📗روح مجرد ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
✍حفظ از اهم اشياء است، و ملاك امر در حفظ صحت بدن به دو چيز است: 1⃣يكى منع عفونت اخلاط 2⃣و دويم حفظ رطوبت از تحليل ←و رعايت اين هر دو در تعديل هفت چيز است: ①تعديل مزاج به ترويح متجدد بواسطه هوا و غير آن. ②اختيار متناولی كه موافقِ متحلل بوَد. ③تنقيه فضول، تا مزاحم قوه نشود. ④حفظ تركيب به صيانت او از مغيرات. ⑤استنشاق اموری كه روح را تقويت دهد. ⑥اصلاح ملبوس چنانكه اعتدال بدن را نگاه دارد. ⑦تعديل حركات بدنى و نفسانى كه در او افراط و تفريطى واقع نشود. 📙نفائس الفنون ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اندیشکده پیک شفا
📜شعری منسوب به امام علی(ع) ✨اى انسان، تو در درونت وجود دارد در حالی‌ که تو نمی‌ دانى و هم از خودت می‌باشد اما نمی‌بينى. ✨آيا گمان می‏كنى كه تو موجود كوچكى هستى؟! در حالى‌ كه دنیای بزرگی در تو نهفته است. ✨اى انسان، تو كتاب روشنى هستى كه با حروفش هر پنهانى آشکار می‌شود. ✍آرى، این توانایی تنها در انسان وجود دارد که جنبه‌های مختلفی را در درون خود جا داده و این شعر، خواهان بیان این نکته است. انسان در یک نگاه ساده بینانه ممکن است خود را تنها صاحب یک جسم مادی و خاکی بداند؛ اما این جسم مادی در درونش، انبوهی از معجزات و آیات الهی است. انسان نسخه کوچک شده این عالم است که تمام بزرگی‌های این جهان از مرکب و بسیط، مجرد و غیره را در خود جای داده؛ به بیانی دیگر، انسان باید به این نکته توجه داشته باشد که هيچ آيت و نشانه‌ای نيست مگر این‌كه در انسان نظير آن وجود دارد. ۞وَ فىِ الْأَرْضِ ءَايَاتٌ لِّلْمُوقِنِينَ۞وَ فىِ أَنفُسِكمُ‏ْ  أَ فَلَا تُبْصِرُونَ۞ «در زمین نشانه هایی برای یقین کنندگان است و همچنین در وجود خودتان، ایا مشاهده نمیکنید؟!» 📄انسان علاوه بر این و خاکی، دارای بوده و قدرت و تواناییِ پیشرفتِ بسیار زیادی را دارد. حتی در کالبدش نیز تمایزاتی آشکار است، که او را برتر از دیگر مخلوقات میکند و حتی اگر این جسم را معیار قرار دهیم، باز هم باید انسان را از همگان بالاتر دانست. مجموع اینها سبب رشد، تعالی و برتری انسان می‌شود و در این ابیات به انسان گوشزد شده است که، ای انسان! خود را تنها به عنوان یک انسان مادی فرض مکن، تو موجودی هستی با توانایی بالقوّه که در تو نهاده شده، و ابزارهای مناسب این تعالی، رشد کرده و به موقعیت مناسبی برسی که کسی را توان رسیدن به آن نباشد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
✨امیرالمومنین(ع): «سخن زیبا، نشانه فراوانی عقل است.» 📗غررالحکم ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
✍جالينوس حکیم گويد: چاره نيست آدمى را از نگاه داشتن و تدبير آن؛ نيكو صناعتى است از انواع طبّ، از جهت آنكه تندرستى برتر از ديگر انواع صناعت طبّ است؛ چنان‏كه اوانى زر و سيم و جواهر و آبگينه، آن نيكوتر و بقيمت‏تر باشد كه شكسته نباشد و بر حال خود درست مانَد؛ همچنين آنكه تن آدمى آنگه بقوّت‏ تر و ‏ تر[باشد] كه به صحّت خويش مانده باشد، آزار رنج تن نشده‏ باشد؛ و از اين جهت واجب است، از آنكه صحّت سبب بقاست و سرمايه پرغنيمتىِ عمر است و بقا كه بدان صحّت ابدى و لذّات دنيوى حاصل توان كرد؛ و اتفاق علماست كه حقّ تعالى[انسان را] از ‏ هاى مختلف آفريده است و مركّب كرده و محتاج شراب و طعام گردانيده كه اگر آن را نيابند، هلاك گردند و اگر در آن اسراف كنند، رنجور شوند. 📄[علما]متّفق‏ اند بر آنكه هركس كه و و و و بيرون كردن و خوردن و كردن و ديگر عادات، طريق گوش دارد و از حدّ نگذرد، در و بقاء او اميدوارتر باشد از آن كسى كه در اين معانى افراط كند يا تقصير روا دارد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
🧉سكنجبين: دفع بكند و محروران را نافع بوَد و بنشاند، سدّه را بگشايد درد را سود دهد و طبع را نرم کند. ①⇦سكنجبين بُزورى: سدّه جگر بگشايد و براند و مستسقى را نافع بود. ②⇦سكنجبين بزورى گرم: سدّه جگر و بگشايد و بول براند، فضول از معده پاك كند و مستسقى را نافع بود و تشنگى كاذب بنشاند. ③⇦سكنجبين ريوندى: و جگرِ گرم را نافع بود. ④⇦سكنجبين رمّانى: ‏ هاى محرّقه را سود دهد. ⑤⇦سكنجبين سفرجلى: معده را سود دهد و غذا كند. ⑥⇦سكنجبين سفرجلى حارّ: ضيق النّفس و كه از بود و و را سود دهد. ⑦⇦سكنجبين عسلی: معتدل بوَد در سردى و گرمى. ⑧⇦سكنجبين افتيمونی: توحش(وحشت) و را نافع بود. ⑨⇦سکنجبین عنصلی: و درد پهلو که از بوَد و کهنه و فالج و لقوه و بلغمی و را نافع باشد. 📕خواص الاشیاء ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
✍تأثيرات اغذيه‏ 📄مقرر است كه غذاست كه در بدن، بدلِ اجزايى مى‏ شود كه از او به تحليل مى‏ رود. پس واجب است كه عاقلِ حافظِ صحت، طلب غذايى كند كه بيشترِ از آن جزو بدن او شود و در موافق بدن باشد، تا مدتى بماند. 🍀بنابر اين بايد كه ‏ ها و ‏ ها كمتر استعمال كند، مگر به حسبِ تعديلِ غذايى كه با آن تناول كنند. 🥩مثلا اگر[غذا] بزرگ يا شكمبه يا مثل اينها باشد، تره‏ هاى تيزِ گرم بخورند تا تلطيفِ آن[غذا] بكند، كه اگر [آن تره را] با غذايى بخورند بسوزاند و آن معتدل، و كند. 🕰و بايد كه اين ملاحظه‏ ها، بعد از ملاحظه وقتِ باشد، تا ادخال نشود، كه بدترينِ چيزها آن است كه غذا هنوز نشده، غذايى ديگر واقع شود كه اين خود فاسد مى‏ شود و آنچه نيافته و نگذشته هم فاسد مى‏ كند و سبب اكثر ‏ ها مى‏ شود. 🥘پس واجب است بر كه تا خود سبك و صادق نيابد، ميل غذا نكند. و وقت غذا به حسب هر مزاج مختلف است، تعلق به زود گذشتن و دير گذشتن دارد و گاه باشد كه به قوت به شش ساعت و زودتر هضم كند و به دو ساعت هم بگذراند و در عروق چهار ساعت و در اعضا هم به چهار ساعت. 🫀اگرچه به حسب حقيقت، وقت غذا زمانى است كه جميع هضم‏ها تمام شده باشد، ليكن به حسب عادت و عرف بعد از تناول مى‏ كنند، چنانچه عادت مردم است و «العادة طبيعة ثانية». اما مقرر است كه عاقلِ متامل در غلط كم افتد. اين مقدار در اين محل كفاف است. 📗دفع المضار الکلیه عن الابدان الانسانیه ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
📜نمونه ای از مشاهدات بالینی جناب محمد ابن زکریای رازی: «به عيادت بيمارى رفتم و نخست براز او را در طشت ديدم كه شبيه به آبى بود كه گوشت خام در آن شسته شده باشد، و اين علامت كاملا مشخصى است براى اختلالات كبدى؛ سپس بدون اينكه از اين تشخيص خود چيزى بروز دهم در بالين بيمار حاضر شده و نبض او را گرفتم تا معلوم نمايم آيا ورمى در كبد هست يا فقط‍‌ اختلال در اعمال اين عضو وجود دارد. در امتحانِ نبض علائمى از وجود ورم در كبد يافتم، و اطمينان پيدا كردم كه بيمار مبتلا به ورم كبد است. آنگاه دستم را روى دنده‌هاى پشت طرف راست، جائى كه موضع كبد است گذاشته گفتم اينجا درد مى‌كند؛ بيمار بآن اقرار كرد. سپس به او گفتم تو سرفه مى‌ كنى سرفه‌ هاى كوچك خشك و بيمار بلافاصله تصديق كرد، و اتفاقا در همان موقع شروع كرد بهمان گونه سرفه كردن و باو گفتم اگر تنفس عميق بكنى دردى را كه در پهلو حس مى‌كنى شديدتر مى‌شود، و همچنين حس سنگينى در طرف راست زير دنده‌ها مى‌نمائى، و مى‌خواستم باو بگويم كه درد بناحيۀ ترقوه مى‌رسد، زيرا مى‌دانستم كه وقتى ورم كبد شديد باشد دردى در ناحيۀ ترقوه ظاهر مى‌شود، اما يقين نداشتم كه در اين بيمار چنين حالى پيدا شده باشد، پس باحتمال اينكه شايد چنين دردى عارض او نشده است گفتم ممكن است درد در آنجا پيدا شود و احساس نمائى كه ترقوه بطرف پائين كشيده مى‌شود. بيمار جواب داد اين درد نيز بمن عارض شده است. در اين موقع چشم خود را برگردانده و در طاقچۀ اتاق ظرف كوچكى كه در آن گل زوفا مخلوط‍‌ با آب عسل بود ديدم و از مشاهدۀ آن پى بردم كه بيمار كه اتفاقا خودش نيز طبيب بود تصور كرده است ذات الجنب دارد، پس به او گفتم مبتلا به ورم كبد هستى ولى با علائم موجود، تشخيص ذات الجنب داده‌اى». 📕الحاوی فی الطب ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
✨دعایِ پیامبرِ نور و رحمت(ص): «پروردگارا، زنانی که خود را پوشیده نگه می‌دارند، مشمول رحمت و غفران خود بگردان» 📗مستدرک الوسایل، ج ۳، ص ۲۴۴ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
✨قال رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم): المِعدَة بیت کلِّ داءٍ، وَ الحَمِئَة رَاس کلِّ دَواءٍ « خانه هر دردى است، و و اجتناب (از غذاهاى نامناسب و ) اساس و راس هر داروى شفابخش است» 📗بحار الانوار، ج ۱۴ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📄در روایتی داریم که اميرالمؤمنين على(عليه السّلام) از طبيبی پرسيدند كه طبّ چيست؟ طبیب گفت: پرهيز كردن[از آنچه مضر است] و اعتدال داشتن[نسبت به آنچه که مفید است] ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✍جالينوس حکیم مى‏گويد: چه بسا نيك، كه از جهت بسيار به زيان رسیده است؛ چنان‏ كه بسيار مزاج‏ هاى بد كه به حسن و به اصلاح آمده است. و چنين مى‏گويند كه يكى از حكما در پرهيز كردن مبالغه مى‏كرد. با وى گفتند: پرهيزِ بسيار سبب مى‏شود. گفت: من مى‏خورم كه بزيم[زندگی کنم]، نمى‏زيم[زندگی نمیکنم] كه بخورم. 📕صلاح الصحاح فی حفظ الصحه ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
✍در ميان رجحان و حسن اهتمام بلكه وجوب اقدام در ارتكاب اسباب و استعمال ادويۀ موجبهٔ صحّت بدن و سلامت مزاج و رفع امراض و اسقام و شبهه نيست كه در عامّه امور مقدّراتى هست فى الواقع و نفس الامر؛ و ليكن ما در مقام تكليف، مكلّفيم در مقام تحصيلِ سعادت به ارتكاب اسباب سعادت، و نمى‏ توانم آنها را ترك نمايم و بگويم: اگر مقدر است سعيد باشيم، خواهيم شد، و الا نخواهيم شد. 🌾و همچنين در مقام تحصيل روزى بايد در مقام تحصيل و طلب برآييم و نمى‏توانيم در خانه بنشينيم و بگوييم اگر مقدّر است به ما چيزى برسد، مى‏رسد و الا فلا؛ و همچنين در مقام زراعات و تجارات مكلّفيم به زراعت و تجارت و هكذا در مقام دفع موذيات ظاهره بايد دفع كنيم آنها را، و همچنين در مقام دفع اسباب مذلّت مكلّف مى‏باشيم كه دفع اسباب ذلت از خود نمايم و هكذا در عامه امور دنيويّه و اخرويّه. 👈عالَم تقدير عالَمى است جداگانه و عالَم تكليف عالَمى است جداگانه. ما مكلّف به عالم تقدير و تعويض‏ به آن نيستيم به حكم كافه عقلا، و وجه آن معلوم است كه حكمت‏هاى بالغه الهيّه اقتضا نموده است بر ترتيب اين اسباب و رفتن پى آن‏ها كه اگر نباشد نظم عالم مختل مى‏شود. 👌بِعِينه در صحت بدن و رفع امراض، مثل ساير امور است. 🚫حرام است كه هرطور پيش آيد بخواهيم معمول داريم در حال صحّت و مرض، و بگوييم اگر بايد ما صحيح باشيم صحيح خواهيم بود و الا فلا، و همچنين اگر بايد مرض دفع شود مى‏شود و الا فلا. ✅در استعمال ادويه و رجوع به اطبّا و انجام اسباب حفظ صحّت و دفع امراض بايد مراقبت داشته باشيم، اگر تدبير با تقدير وفق داد، فَنِعمَ المَقصد والا در عالم تكليف و امتثال امر به تكليف خود عمل نموده‏ايم؛ و اگر قصد قربت هم باشد، اجر اخروى هم داريم‏. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
✨بِسم اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم✨ ۞يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالأَنصَابُ وَالأَزْلاَمُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ۞ ۞إِنَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَن يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاء فِي الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ وَيَصُدَّكُمْ عَن ذِكْرِ اللّهِ وَعَنِ الصَّلاَةِ فَهَلْ أَنتُم مُّنتَهُونَ۞ «ای اهل ایمان! جز این نیست که همه مایعات مست کننده[شراب] و قمار و بت هایی که [برای پرستش] نصب شده و پاره چوب هایی که به آن تفأل زده می شود، پلید و از کارهای شیطان است؛ پس از آنها دوری کنید تا رستگار شوید.» «مسلماً شیطان می خواهد با شراب و قمار، میان شما دشمنی و کینه [سخت] اندازد، و شما را از یاد خدا و نماز باز دارد؛ آیا شما [از این امور با همه زیان ها و خطراتی که دارد] خودداری خواهید کرد؟» 📗قرآن کریم، آیه ۹۰ و ۹۱ سوره مائده ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
🍯گل انگبين قند: قوّت بدهد و را نيكو بُوَد. 🔖صنعت آن: بستانند و ورق كنند يك من يا بيشتر يا كمتر آنچه خواهند و با دو من بكوبند و در آفتاب نهند در ظرفى و كرباس نو بر سرش ببندند تا از خاك و مور ايمن باشد. 🌸گل انگبين عسلى: و استسقا را و سردى و سوء الهضم را نيكو بود. 🔖صنعت آن: چون صنعت قندى باشد، امّا آنجا گل با قند مى‏كوبند، اينجا تنها مى‏كوبند و در مصفّى اندازند و در آفتاب نهند. 🍯گل انگبين سفرجلى[بِه]: قوّت و و معده بدهد. 🔖صنعت آن: چون صنعت گل قند باشد. 🌸گل انگبين لسان الثور[گاوزبان]: ادويه قلبى گرفته‏ اند. مادّه دفع كند و زايل كند و را نافع بود. 🔖صنعت آن: چون صنعت سفرجلى باشد. 📙خواص الاشیاء ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
✍حضرت استاد تحریری(حفظه الله) 💍خانواده، اولین اجتماعی است که انسان از روی اختیار آن را انتخاب می‌کند، و اجتماع‌ های بعدی بر اساس آن شکل می‌گیرد. ☝️اگر اولین انتخاب با توجه به «راه و روشی که از جانب شرع مقدس به ما گفته شده» شکل بگیرد، ✓ استفادۀ انسان از این روابط بهتر، ✓ و در ادامۀ زندگی، محصولاتِ پرثمرتری خواهد داشت ✓ که تنها ثمره‌اش در این نظام ظاهر نمی‌شود ✓ بلکه در زندگانی عالَمِ دیگر هم اثر دارد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
✍حضرت آیت‌الله مصباح یزدی(ره): «شهید مطهری در راه تحصیل علم و دانش تعطیلی نداشت و برای ارتقای سطح علمی و فرهنگی جامعه از هیچ کوششی دریغ نکرد. شهید مطهری دارای ویژگی‌ های مثبت فراوانی بود و انسان باید ببیند که چگونه می تواند از این ویژگی‌ ها بهره ببرد. امروز که نمی‌ توان از شخصیت بارز شهید مطهری استفاده کرد بهترین راهِ بهره‌ بردن از آن شهید بزرگوار، خواندن کتابها و در پیش گرفتن راه وی است.» ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
📜آخرین وصیت امام صادق(ع) 🔅شفاعت خیالی، شفاعت صادق 🔸امام صادق(علیه ‎السلام) هنگام شهادت، فرمودند که نزدیکانم را جمع کنید، با آ‎نها سخنی دارم. همه نزدیکان حضرت جمع شدند و میدانستند که امام(ع)، ساعتی بیشتر پیش آنها حیات ندارد. همه گوش بودند که ببینند آقا چه می ‎خواهد بفرمایند؟! 🔸حضرت فرمودند: « إِنَّهُ لاَ یَنَالُ شَفَاعَتَنَا مَنِ اسْتَخَفَّ بِالصَّلاَةِ»( الکافى، جلد۳، صفحه ۲۷۰) 🔸یعنی به شیعیان و دوستان ما بگویید کسی که نماز را سبک بشمارد، مشمول شفاعت ما نمی ‎شود. 🔸این آخرین پیام امام صادق(علیه ‎السلام) به دوستان و یارانش بود؛ [یعنی] فریب نخورید و [با خودتان نگویید:] «شفاعت، شفاعت! در همه چیز مشمول شفاعت می ‎شویم.» 🔸برای شفاعت، شرایطی لازم است؛ کسی که احکام خدا را سبک بشمارد، مشمول شفاعت نمی ‎شود. ✍بیانات آیت الله مصباح یزدی قدس سره، ۱۳۸۴/۰۹/۰۷ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍تیاذوقِ طبيب گوید: «چند كلمه ای گويم مختصر كه قائم مقام تصنيفى بزرگ باشد و تا زمانی كه بر آن مواظبت نمايى، صحّت تو پايدار باشد و محتاج طبيب نشوى: 1⃣اوّل آن است كه پيش از خود را بر متوضى[تخلّی] عرضه كنى. 2⃣دوم آنكه هر دو روز به روى، از آنكه گرمابه از قعر بدن ها بيرون آرد، كه دارو بدان جا نرسد. 3⃣سيوم آنكه چيزى نخورى كه دندان تو بر آن كار نكند، و بدانکه از دندان ضعيف‏ تر است. 4⃣چهارم آنكه هيچ ميوه نارسيده نخورى. 5⃣پنجم آنكه تا توانى هيچ نخورى كه دارو تن را چون صابون است بر جامه، گرچه صابون جامه را پاك كند، امّا بريزد[یعنی همانطور که صابون به مرور، لباس را نازک و ضعیف میکند، دارو نیز با بدن همین کار را میکند]؛ و دارو خوردن چون تير انداختن است، گاه صواب آيد و گاه خطا. 6⃣ششم آنكه از مباشرت[نزدیکی] بسيار محترز باشى كه مجامعت بسيار كردن، آتشِ حيات را بكشد. 7⃣هفتم آنكه ، بى‏ علّتى كشنده، از تن بيرون نكنى. 8⃣هشتم آنكه قصد نكنى، الا به ، كه هيچ چیز بدتر از خوردن طعام[در سیری] نباشد». 📕صلاح الصحاح فی حفظ الصحه ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
✍تمام طبّ مندرج است در دو چيز: اوّل ، دوّيم تقويت. 📄و اين اختصاص به طبِّ بدن ندارد، طبّ شريعت نیز در دو چيز است: ترك محرّمات و اتيان به واجبات. 📄و چنانچه ترك محرّمات بر اتيان واجبات مقدّم است، تنقيه نیز بر تقويت مقدم است. 👈از اين جهت عليل را تا تنقيه نكنى و را دفع نكنى، تقويت ثمر ندارد و خوردن ادويه معطر و اغذيه مقوّيه با امتلا، اگر مزيد علت نشود، مثمر هيچ ثمرى نيست؛ بلكه غالبا مزيد علّت است. 👌پس بايد اوّلا در مقام تنقيه كه پاكيزه نمودن محال اغذيه و موارد باشد، از آنچه مانع است از اثقال اغذيه غير منهضمه با اجتماع اخلاط فاسده؛ و واضح و روشن است كه به واسطه تناول اغذيه و هضم آن به مراتب آن فضول و اثقال لا بُدّ باقى مى‏ ماند در محل هضم و به تدريج مجتمع مى‏شود و اجتماع آن فضول، موجب حدوث امراض است؛ و گمان ندارم كه اين مطلب محتاج به شرح باشد. 👈پس بايد دافع و رافعى از براى آن فضول باشد و او: ❶اوّلا و بنيه و كثرت حرارت غريزيه است و آن در سن طفوليت و شباب مى‏باشد. اگر بالفطرت و ضعيف و عليل نباشد و كمال قوّت مزاج و حرارت غريزيه در سابق از ازمنه‏اى كه امزجه قويّه بوده و اسباب ضعف مزاج كم بوده، نهايت آن تا سى سال بوده، از سى كه گذشت، رو به نزول بوده و در اين ازمنه به واسطه وفور عوارض خارجه و تراكم اسباب مضعفه از نموم و غموم و واردات هركسى برحسب حالت خود، از بيست و پنج سال كه گذشت رو به تنزّل مى‏كند، ❷پس ناچار بايد منقى از خارج باشد و آن به است يا به حركت[ورزش]. 📗 رساله حفظ الصحه ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
✨امام علی علیه السلام: «اى فرزند آدم! روزى دو گونه است، ①يكى آن روزى كه تو به دنبالش مى روى ②و ديگرى آن روزى كه به دنبال تو مى آيد، و اگر به دنبالش نروى باز هم به سراغ تو خواهد آمد. بنابراين غم و اندوه تمام سال را بر همّ و غمّ امروزت اضافه مكن. غم هر روز براى آن روز كافى است. اگر در تمام سال زنده بمانى و جزء عمر تو باشد خداوند هر روز آنچه از روزى براى تو معين كرده است به تو مى دهد و اگر تمام آن سال جزء عمر تو نباشد چرا غم و اندوه چيزى را بخورى كه مربوط به تو نيست؟ (بدان) هيچ كس پيش از تو نمى تواند روزى تو را دريافت كند و يا آن را از دست تو بيرون ببرد و آنچه براى تو مقدر شده است بدون تأخير به تو مى رسد. 📗نهج البلاغه، حکمت ۳۷۹ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
📗و اختلاج الوجه الدائم الكثير القوی، ينذر بلقوة قد قرب حدوثها، فينبغی إذا أحسّ بذلك أن يستعمل الإسهال القوی و القیء. 📄پرش و تيك زدن بسيار و مرتب[پرش عضو]، هشدار دهنده‏ ى نزديك بودنِ پديد آمدنِ فلج نيمه صورت يا كژدهانى[لقوه] مى‏ باشد و چنانچه پديد آمدنش احساس شود، بايد در راستاى بكار بردن روان‏ كننده‏ هاى[مسهلات] نيرومند و بالا آوردن[قی] بيمار گام برداشت. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa