eitaa logo
مطالعات علم و اجتماع معنا
1.4هزار دنبال‌کننده
429 عکس
48 ویدیو
5 فایل
🔸 رویدادهای فلسفه علم و فناوری 🔸تاریخ علم، روش‌شناسی، فلسفۀ فیزیک، زیست‌شناسی، ریاضی و علم اجتماعی 🔸 دستاوردهای علمی ایران 🔸 آثار مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا 🌐 وبگاه : https://philoscience.ir 📞 ارتباط با ادمین و تبادل : @philoscience_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ تفاوت فلسفه با دیگر علوم 💠 تفاوتی که فلسفه با سایر علوم دارد، در این نهفته هست که بزرگان تعبیر می‌کنند که فلسفه علم کلی است. 🔸 سایر علوم به بخشی از علم واقع می‌پردازند، اما فلسفه نگرش کلی به شما می‌دهد. فلسفه جهان بینی میدهد، نه جهان شناسی! 🎙 حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدی عبداللهی _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای موسسه : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ مقاله «جستاری در ساختار روش شناسی حکمت اسلامی با تأکید بر ساحت هستی شناختی» 💠 این مقاله به قلم حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه و دکتر حسام الدین مؤمنی شهرکی نگاشته شده و در شماره 22 دوفصلنامۀ پژوهش‌های هستی شناختی به چاپ رسیده و چکیده آن به شرح زیر است : 🔸 روش شناسی حکمت اسلامی از جمله مباحث بسیار مهم و تأثیرگذار در فهم و پیشرفت فلسفه اسلامی است. شناخت دقیق روش شناسی حکمت اسلامی، به اصیل بودن و متمایز نشان دادن حکمت اسلامی از دیگر مکاتب فلسفی یاری می رساند؛ این در حالی است که متأسفانه روش شناسی مکاتب موجود در جریان حکمت اسلامی کمتر مورد توجه، خوانش و پژوهش قرار گرفته شده است. 🔹 این مقاله با استفاده از منابع کتابخانه‌ای و بهره گیری از رویکردهای تاریخی و منطقی-معرفت شناختی و روش های توصیفی، تعلیلی، تحلیلی و استدلالی؛ درپی پاسخگویی به این مسئله است که ساختار روش شناسی حکمت اسلامی - با تأکید بر ساحت هستی شناختی - چگونه است و از چه اجزائی تشکیل یافته است؟ 🔸 روش شناسی دانشی فرایندی است که از مراحل مبانی فلسفی، پارادایم ها، استراتژی ها، تکنیک ها، روش ها، رویکردها و رهیافت های موجود در فلسفه ساخته شده است. پارادایم های حکمت اسلامی عبارتند از مشاء، اشراق، مشائی-اشراقی، یمانی، صدرایی و نوصدرایی و استراتژی های پژوهش فلسفی نیز بر دو بخش بسیط و ترکیبی هستند. 📝 متن مقاله : B2n.ir/t28248 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ علم از نگاه دکتر نیایش افشردی؛ استاد دانشگاه واترلو کانادا 💠 شما چیزی که راجع به علم و دانش باید بدانید این است که علم و دانش هیچ چیز راجع به واقعیت‌ها (حقیقت) به شما نمی‌دهد. علم و دانش چیزی که به شما می‌دهد، بهترین حدسِ (روایتِ) دانشمندان است، راجع به اتفاقات افتاده. 🔸 و این بهترین حدس‌ها بعضی وقت‌ها [با] خطای خیلی خوبی هستند ولی وقتی شما این حدس‌ها را هل بدهید به عقب‌تر و زمان‌های دور و فواصل دورتر، این بهترین‌ حدس‌ها لزوما حدس‌های خیلی خوبی نیستند! _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
24.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ مایکل بیهی و اسرار سلول 💠 قسمت اول: کسی باید بداند! 🔸 مایکل جی بیهی ( Michael J. Behe) متولد۱۹۵۲ میلادی، بیوشیمی‌دان آمریکایی و استاد تمام دانشگاه لیهای در پنسیلوانیا و یکی از اعضای ارشد مرکز علوم و فرهنگ مؤسسه دیسکاوری است. وی از منتقدین سرسخت نظریه تکامل داروین و از مدافعان تئوری «طراحی هوشمند» است و تالیفاتی نیز در این باره داشته است . 🔹 از جمله مهم ترین آثار او، کتاب“جعبه سیاه داروین“ است که تا کنون به فارسی ترجمه نشده. او در این کتاب مفهومی را تحت عنوان پیچیدگی کاهش­ ناپذیر یا irreducible complexity معرفی کرده و ادعا می­‌کند که این مفهوم در کنار یافته­‌های نوین در عرصه بیوشیمی تئوری داروین را برای تکامل مورد چالش جدی قرار داده است. 🔸 پروفسور مایکل بیهی علاوه بر نوشتن کتاب، سعی کرده نظرات علمی خود دربارۀ منشاء حیات و پیدایش موجودات زنده، پیچیدگی‌های سلول، ایرادات نظریه داروین و وجود یک طراحی هوشمند را در قالب مجموعه‌هایی ویدئویی به زبان ساده بیان کند، که مجموعۀ یکی از آن‌ها هست. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ مقاله « علم دینی از منظر واقع گرایی انتقادی » 💠 این مقاله به قلم دکتر سید محمدتقی موحد ابطحی نگاشته شده و در شماره 16 از نشریه تحقیقات بنیادین علوم انسانی به چاپ رسیده و چکیده آن به شرح زیر است : 🔸 در دهه های گذشته در بحث از امکان یا امتناع علم دینی، از دیدگاه های مختلف فلسفه علمی (اثبات گرایی، ابطال گرایی پوپری، برنامه پژوهش علمی لاکاتوشی، پارادایم علم کوهنی وغیره) بهره گرفته شده است، اما تاکنون درباره قابلیت های واقع گرایی انتقادی در حمایت از ایده علم دینی کار چندانی انجام نشده است و پژوهش های انجام شده نیز به ابعاد مختلف ایده علم دینی نپرداخته اند. 🔹 در این مقاله پس از معرفی مختصر واقع گرایی انتقادی، به صورت متمایز «معناداری»، «امکان»، «ضرورت»، «مطلوبیت»، «چگونگی تولید» و «آینده» علم دینی از منظر واقع گرایی انتقادی بررسی می شود تا نشان داده شود این دستگاه فلسفی، که فلسفه علوم طبیعی، فلسفه علوم انسانی و فلسفه فراطبیعت را دربرمی گیرد، ظرفیت بالایی برای پشتیبانی از ایده علم دینی دارد. 📝 متن مقاله : B2n.ir/p60991 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ کارگاه تفکر؛ تحول علم 💠 مرکز نوآوری شروع کارگاهی با عنوان « تفکر؛ تحول علم» درباره تحولات فیزیک از یونان باستان تا امروز به صورت حضوری برگزار می‌کند. 🔸 محل برگزاری این کارگاه شهر مقدس قم و زمان برگزاری آن روزهای ۲۹ و ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ می‌باشد. 🔹 علاقه‌مندان جهت پیش ثبت‌ نام می‌توانند به لینک زیر مراجعه فرمایند : 🌐 https://digiform.ir/innostartir 🔸کسب اطلاعات بیشتر از طریق: 🆔 @Colleagueofmotehajjerin _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما: 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
26.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ مایکل بیهی و اسرار سلول 💠 قسمت دوم: پیچیدگی حیات 🔸 مایکل جی بیهی ( Michael J. Behe) متولد۱۹۵۲ میلادی، بیوشیمی‌دان آمریکایی و استاد تمام دانشگاه لیهای در پنسیلوانیا و یکی از اعضای ارشد مرکز علوم و فرهنگ مؤسسه دیسکاوری است. وی از منتقدین سرسخت نظریه تکامل داروین و از مدافعان تئوری «طراحی هوشمند» است و تالیفاتی نیز در این باره داشته است . 🔹 از جمله مهم ترین آثار او، کتاب“جعبه سیاه داروین“ است که تا کنون به فارسی ترجمه نشده. او در این کتاب مفهومی را تحت عنوان پیچیدگی کاهش­ ناپذیر یا irreducible complexity معرفی کرده و ادعا می­‌کند که این مفهوم در کنار یافته­‌های نوین در عرصه بیوشیمی تئوری داروین را برای تکامل مورد چالش جدی قرار داده است. 🔸 پروفسور مایکل بیهی علاوه بر نوشتن کتاب، سعی کرده نظرات علمی خود دربارۀ منشاء حیات و پیدایش موجودات زنده، پیچیدگی‌های سلول، ایرادات نظریه داروین و وجود یک طراحی هوشمند را در قالب مجموعه‌هایی ویدئویی به زبان ساده بیان کند، که مجموعۀ یکی از آن‌ها هست. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ دوره «بایدها و نبایدهای تحصیل در علوم عقلی اسلامی» 💠 موسسه پژوهشی امام علی(ع) با همکاری چندین نهاد عالی آموزشی و پژوهشی و با دعوت از اساتید تراز اول حکمت و معرفت اسلامی دوره «بایدها و نبایدهای تحصیل در علوم عقلی اسلامی» را برگزار می‌کند. 🔸 مزایای شرکت در دوره: 1. برگزاری آنلاین و رایگان؛ 2. صدور گواهی پایان دوره؛ 3. راهیابی به دوره های پیشرفتۀ بعدی؛ 4. استفاده از مزایای آموزشی و پژوهشی فارغ التحصیلان مؤسسه امام علی(ع). 🔹 مهلت ثبت نام در این دوره تا 19 اردیبهشت ماه می‌باشد و علاقه‌مندان می‌توانند جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به آی‌دی زیر مراجعه فرمایند: 🆔 @Imam_110 📱 ۰۹۹۱۹۵۳۸۹۴۹ 🔸همچنین شروع دوره از 20 اردیبهشت ماه سال جاری و کلاس‌ها به صورت یک جلسه در هفته‎ خواهد بود. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ ✅ آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 💠 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 تاثیر مدیریت دانش بر جامعه 💠 مباحث مربوط به مدیریت دانش وقتی حساس‌تر می‌شود که ما بدانیم شیوه‌ی مدیریت دانش می‌تواند بر مسیر حرکت علوم، مخصوصا علوم انسانی اجتماعی موثر باشد. و علوم [بر اثر نوع مدیریت دانش] می‌توانند در مسیر هدایت و صراط مستقیم رشد کنند و یا در مسیر گمراهی و ضلالت پیش بروند. 🔸 اگر علوم انسانی اجتماعی به شکل خاص و سایر علوم به شکل عام، که زیر بنای ساخت جامعه و سبک زندگی هستند در راه حق و حقیقت باشند و در مسیر هدایت حرکت و رشد کنند، جامعه‌ای که بر اساس این علوم ساخته می‌شود و سبک زندگی فردی و اجتماعی که برآمده از آن‌هاست، طبیعتا در مسیر حق و هدایت خواهد بود و بلعکس. 📼 برگرفته از بیانات آیت الله محمد حسین ملک زاده _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما: 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
📘 کتاب «فیزیک خداباوری» 💠 این کتاب اثر جفری کوپرسکی؛ استاد فلسفۀ دانشگاه ایالتی دره ساگیناو آمریکا و ترجمۀ امیرمسعود جهان بین است که توسط نشر پارسیک به چاپ رسیده است. 🔸 متکلمان و فیلسوفان دین بیش از پیش به علم و به ویژه در حوزه فیزیک علاقه مند شده اند. از تنظیم دقیق ثابت‌های جهانی گرفته تا مکانیک کوانتومی، نسبیت، و کیهان‌شناسی، فیزیک موضوعی است که به طور شگفت‌آوری در ارتباطش با حوزه دین گسترده است. 🔹 با این حال، پر کردن شکاف بین این زمینه ها مشکل ساز است. کسانی که در دین و علوم انسانی هستند معمولا فقط در سطح عمومی با علوم ریاضی تعامل دارند و فیزیکدانان اغلب متافیزیک و دین را نادیده می گیرند. 🔸 کتاب «فیزیک خداباوری» یک حد وسط مهم و ضروری بین این رشته‌ها بیان می‌کند و تحلیلی انتقادی از روش‌های درهم تنیده شدن فیزیک در موضوعات دینی ارائه می‌کند. 🔹 نویسنده در این نوشتار سعی کرده با شفاف‌سازی استدلال‌های اغلب پیچیده، طیف گسترده‌ای از موضوعات را پوشش می‌دهد که شامل کنش الهی، اراده آزاد، برهان تنظیم دقیق، طبیعت‌گرایی، قوانین طبیعت، رابطه بین علم و دین، و بحث بر سر طراحی هوشمند می‌شود. 📝 معرفی کتاب: B2n.ir/u42599 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
فراخوان مقالات همایش ملی منطق فهم دین (مدل ها و نظریه) 💠 این همایش به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و چند نهاد علمی و پژوهشی دیگر برگزار می‌شود و محورهای آن به شرح زیر است: 🔸 محورهای کلی و کلان: ➖ نظریه ابتناء و مدل اجرایی آن ➖ مدل الگوریتمی (الگوریتم اجتهاد) 🔹 محورهای خرد و جزئی: ➖ تبیین نظریه / مدل ➖ فلسفه و مبانی نظریه / مدل ➖ خاستگاه نظریه / مدل (تبارشناسی و ریشه‌کاوی نظریه) ➖ آسیب‌شناسی نظریه / مدل ➖ مصدر و مستندات نظریه / مدل ➖ کلیات و ساختار نظریه / مدل ➖ قواعد اساسی نظریه / مدل ➖ فرایند فهم بر پایه نظریه / مدل ➖ قلمرو کاربرد نظریه / مدل (عقائد، احکام، اخلاق، علم دینی و...) ➖ کارکردها و دست‌آوردهای نظریه / مدل ➖ بررسی تطبیقی نظریه مورد بحث با دیگر نظریه / مدل در باب فهم دین ➖ مدل‌های کاربردی نظریه / مدل 🔸 مهلت ارسال اصل مقالات: پایان تیرماه ۱۴۰۳ 🔹 برگزاری همایش: زمستان سال ۱۴۰۳ 📧 ارسال مقالات به ایمیل: mfd@iict.ac.ir 📞 کسب اطلاعات بیشتر: تماس با شماره ۰۹۳۰۸۶۹۹۳۷۵ (ساعت ۱۵ تا ۱۸) یا ارتباط از طریق پیامرسان ایتا _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ مقاله «مواجهه فیلسوفان اسلامی با معرفت‌شناسی غربی» 💠 مقاله‌ی «مواجهه فیلسوفان اسلامی با معرفت‌شناسی غربی» به قلم دکتر مهدی عبدالهی نگاشته شده و در شماره پنجم فصلنامه تاریخ فلسفه در اسلام به چاپ رسیده است. 🔸 مقاله‌ پیش رو را ‌می‌توان پژوهشی نو در موضوع خود به شمار آورد چرا که تا کنون چنین تحقیقی در خصوص تحولات دانش معرفت شناسی در فلسفه اسلامی صورت نگرفته است. البته برخی محورهای بحث همچون پیشینه‌ی معرفت شناسی در فلسفه غرب و فلسفه اسلامی در برخی آثار به اجمال آمده است اما تفصیل این مسئله و سایر محورهای اصلی نوشتار فاقد پیشینه به نظر می‌آیند. 🔹 نوشتار حاضر قصد آن دارد که با روش تحلیل عقلی هویت معرفتی این دانش، ضرورت و نسبت آن با دیگر دانش‌های بشری را تبیین کرده، سپس ماجرای این علم را در میان علوم اسلامی به تصویر بکشد. 📝متن کامل: https://b2n.ir/p92957 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما: 🌐 https://philoscience.ir 📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ مقاله «اصالت فرد ، جامعه یا هر دو؛ بررسی تطبیقی آرای استاد مطهری و استاد مصباح یزدی» 💠 این مقاله به قلم حجت الاسلام دکتر حسین سوزنچی نگاشته شده و در شماره 42 فصلنامه علمی پژوهشی قبسات به چاپ رسیده، و چکیدۀ آن به شرح زیر است: 🔸 بحث از اصالت داشتن جامعه، یکی از مبادی فسلفه نظری تاریخ قلمداد شده است. مسأله این است: آیا فرد اصالت دارد یا جامعه یا دیدگاه سومی در کار است که به گونه‌ای برای هر دو اصالتی را قائل است. 🔹 این بحث میان متفکران مسلمان نسبتاً جدید است و شاید اول بار علامه طباطبایی بدان توجه کرده؛ سپس شهید مطهری و استاد مصباح یزدی در این باب به تأملاتی پرداخته‌اند. شهید مطهری از دیدگاه اصالت هر دو دفاع می‌کند (البته با تبیین خاصی که از این مسأله می‌دهد) و استاد مصباح یزدی انتقادهایی بر این رای وارد، و اصالت جامعه را کاملاً نفی می‌کند. 🔸 در این مقاله، بیان دیدگاه این دو متفکر و داوری بین ایشان مد نظر بوده و با توجه به اصرار دو طرف بر استناد سخن خود به قرآن، تاملی نیز در برخی آیات قرآن کریم ارائه شده است. 🔹 روال بحث این‌گونه بوده که پس از توضیح مختصری از سه دیدگاه اصالت فرد، اصالت جامعه و اصالت هر دو، به مبادی تصوری بحث (مفهوم اصالت، مفهوم ترکیب جامعه) پرداخته شده؛ سپس با توضیح وجوه شباهت و افتراق این دو دیدگاه به بررسی ادله فلسفی و قرآنی طرفین و داوری بین آن‌ها اقدام شده است. 📝متن کامل: B2n.ir/n60868 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما: 🌐 https://philoscience.ir 📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ چرایی و چگونگی خوانش فلسفه 💠 انجمن علمی فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه قم سلسله جلسات علمی فلسفی با موضوع «چرا فلسفه می خوانیم» برگزار می‌کند. 🔸مدرس این جلسات دکتر احمد شه‌گلی (عضو هیات علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) می‌باشد. 🔹 تاریخ برگزاری این جلسه ۴ اردیبهشت ماه ساعت ۱۰ الی ۱۲ و محل برگزاری آن دانشگاه قم، ساختمان آموزشی امام خامنه‌ای، سالن همایش یاس می‌باشد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما: 🌐 https://philoscience.ir 📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ مقاله « اصالت فلسفه علم کوهن » 💠 این مقاله به قلم دکتر حسن میانداری نگاشته شده و در شماره 62 فصلنامه علمی پژوهشی روش شناسی علوم انسانی به چاپ رسیده و چکیدۀ آن به شرح زیر است: 🔸 تامس کوهن در 1962 نظریه‌‌­ای اصیل در فلسفه علم ابراز داشت. اما صاحب نظرانی ادعا کرده اند که هایدگر آنچه را کوهن «پارادایم»، «علم متعارف» و «انقلاب علمی» می‌نامید، پیشتر گفته بود. 🔹 مته‌­مَتیکال بودن علم جدید، نیاز به جهان‌های تفسیری و افق دانایی، مبانی ادعاهای قول هایدگر به پارادایم هستند. افکندن طرح جامع، مبنای اصلی قول او به علم متعارف است. مقاومت ناهنجاری‌ها و بازنگری ریشه‌ای در مفاهیم بنیادین علم، مبانی قول او به انقلاب علمی است. 🔸 ما تمام این ادعاها را رد می‌کنیم. پارادایم در آراء متأخر کوهن دو معنای خاص و عام دارد. طرفداران تقدم هایدگر، معنای خاص را لحاظ نکرده‌اند. پارادایم به معنای عام شامل چهار جزء و وابسته به جامعه علمی است. در استدلال هر یک از طرفداران، تمام یا برخی از این اجزاء لحاظ نشده‌اند و جامعه علمی محوریت ندارد. 🔹 به نظر کوهن در علم متعارف دانشمندان پازل حل می‌کنند؛ ولی به روایت طرفداران قول هایدگر به علم متعارف، کارهای دیگری در طول این دوره انجام می‌شود. به نظر کوهن مقاومت مسائل ناهنجار برای رخداد انقلاب علمی کافی نیست؛ ولی به نظر طرفدار تقدم هایدگر، کافی است. نتیجه اینکه تنها شباهت‌های کلی میان آراء هایدگر و کوهن وجود دارد،که... 📝متن کامل: B2n.ir/m17980 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما: 🌐 https://philoscience.ir 📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
14.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ سه دوره شک گرایی در فلسفه غرب 💠 چند دوره شک گرایی ما داشتیم در تاریخ فلسفه غرب، ابتدای شروع فلسفه در واقع مقابله با یکی از این موج‌های شک گرایی بود که بوسیله سوفیست‌ها ایجاد شده بود. سقراط مقابل آن ایستاد. 🔸 اواخر قرون وسطی یک خلاء فکری بوجود آمد و موجب موج دوم شک گرایی شد. دکارت و عقل گرایانی مثل او مقابل این موج ایستادگی کردند. 🔹 کم کم گرایشات آمپریستی و پوزیتویستی پیش آمد و در واقع با فلسفه‌های آمپریستی لاک و بارکلی و هیوم شک گرایی دیگری بر دستگاه فلسفی غرب حاکم شد. 🎙 برگرفته از بیانات استاد حجت الاسلام مجتبی مصباح 🆔 @Philosophy_Sandwich ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما: 🌐 https://philoscience.ir 📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
📘 کتاب «آیا علم و دین سازگارند؟» 💠 این کتاب برگرفته از مناظره دنیل دنت (فیلسوف و نویسنده آمریکایی در زمینه فلسفه ذهن، فلسفه علم و فلسفه زیست‌شناسی) و الوین پلنتینگا (فیلسوف و پژوهشگر آمریکایی حوزه فلسفه دین) است که به همت علی شهبازی ترجمه شده و توسط انتشارات دانشگاه مفید به چاپ رسیده است. 🔸 بحث تعارض یاعدم تعارض علم و دین و امکان و چگونگی سازگاری میان آنها از موضوعات پر مناقشه و داغ امروز است و بارها اندیشمندان مختلف را به پای میز مناظره یا مناظره‌های مکتوب کشانده است. 🔹 کتاب با این دیدگاه پلنتینگا آغاز می‌شود که دین با نظریه تکامل سازگار است؛ چرا که دینداران معتقدند که خدا جهانِ موجودات زنده را آفریده و این کار را با استفاده از فرایند تکامل انجام داده است. دنت این دیدگاه را قویاً رد می‌کند، که به دنبال آن رشته‌ای از پاسخ‌ها از سوی طرفین می‌آید. 📝 معرفی کتاب: B2n.ir/u97323 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ کارگاه ویراستاری عربی با تأکید بر نیازهای تصحیح متون فلسفی 💠 گروه مطالعات ابن سینا مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، «کارگاه ویراستاری عربی؛ با تأکید بر نیازهای تصحیح متون فلسفی»، با تدریس دکتر حامد آرضایی، به صورت حضوری، برگزار می‌کند. 🔸شروع این دوره از اول خردادماه 1403 و زمان کلاس‌ها سه‌شنبه‌ها ساعت 16-14 خواهد بود. 🔹 همچنین محل برگزاری دوره: تهران، خیابان ولی‌عصر، خیابان نوفل لوشاتو، کوچه آراکلیان، شماره 4 ، مؤسسه حکمت و فلسفه ایران می‌باشد. 🔸 هزینه شرکت در دوره : 400 هزار تومان (دانشجویان: 300 هزار تومان) 🔹 لینک ثبت‌نام: 🌐 https://lms.irip.ac.ir/enrol/index.php?id=208 📎 جهت دانلود طرح درس کلیک نمایید. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ دستاوردهای علمی ایران 💠 قرار گرفتن ۷۵ دانشگاه ایرانی در میان برترین دانشگاه‌های آسیا در رتبه‌بندی تایمز 🔸 بر اساس رتبه بندی دانشگاه‌های برتر آسیا در سال ۲۰۲۴ میلادی که توسط تایمز منتشر شده، ۷۵ دانشگاه ایرانی در میان بیش از ۷۰۰ دانشگاه برتر آسیا قرار گرفتند. 🔹 پایگاه رتبه بندی تایمز یکی از معتبرترین نظام‌های رتبه بندی در سطح بین المللی است که در ۲۰۱۳ میلادی برای اولین بار رتبه بندی دانشگاه‌های آسیایی را در کنار رتبه بندی‌های بین المللی خود انجام داد. 🔸 در این رتبه بندی 4 دانشگاه صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت ایران و دانشگاه تهران در میان ۱۰۰ دانشگاه برتر آسیا قرار گرفته اند. 📝متن خبر: B2n.ir/g79709 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
کارگاه آموزشی تقویت فهم متن 💠 انجمن کلام امامیه دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران « کارگاه آموزشی تقویت فهم متن » برای علاقه‌مندان به مباحث کلامی و فلسفی، دانشجویان علوم انسانی و طلاب علوم حوزوی با ارائه استاد مصطفی اسلامی برگزار می‌کند: 🔸 مزایای آموزشی و مهارتی دوره: ۱. شناسایی ایده اصلی یک متن (Identifying the Main Ideas) ۲. پیدا کردن اطلاعات مدنظر (سوال) از متن با نگاه اولیه (Scanning for Specific Information) ۳. استنباط مطلب از متن (Making Inferences) ۴. استفاده از قرائن درون متن (Using Context) ۵. آموزش برخی از نکات گرامری ضمن تمرین‌ها ۶. اعطای گواهی 🔹 این دوره از ۱۸ اردیبهشت تا ۲۲ خرداد، سه‌شنبه‌ها از ساعت ۱۱ الی ۱۴ برگزار می‌شود و مهلت ثبت نام تا ۱۷ اردیبهشت خواهد بود 🔸 علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام از طریق آیدی زیر اقدام فرمایند: 🆔 @Ar158110 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ یادداشت « درآمدی بر تاریخ شکل گیری مفهوم علم دینی و تحولات آن» 💠 این یادداشت به قلم دکتر سید محمدتقی موحد ابطحی نگاشته شده و در شماره 44 فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا به چاپ رسیده است و با سوال «آیا مفهوم علم دینی واقعا روشن نیست؟» آغاز می‌شود. 🔸 نگارنده در این نوشتار به انتقادهای دکتــر بیژن عبدالکریمی به ایده علم دینی و علوم انســانی اســلامی و نیز مطرح کردن وجود ابهام در معنای علم دینی که به شکل های گوناگون از طرف ایشان مطرح شده، می‌پردازد و در مقام پاسخ به این شبهه بر‌می‌آید و با اشاره به متن کتاب «پایان تئولوژی» و طرح 30 تعریف متفاوت از علم دینی، مدعای نویسنده کتاب را به نقد می‌کشد. 🔹 دکتر موحد ابطحی در ادامه با بررسی زمانی برخی مفاهیم، بی‌توجهی‌ به‌ تاریخ‌ تعریف را زمینه‌ساز‌ خلط‌ مفاهیم دانسته و در ادامه توجه‌ به‌ تعریف‌های‌ سلبی و تاریخ مفهوم را از لوازم آشنایی و فهم علم دینی ‌می‌داند. 🔸 نویسنده در پایان با اشاره به اینکه علم دینی در پی مواجهه با علم جدید و به خصوص علوم انسانی متاثر از مکتب غربی و پی بردن به مشکلاتی که برای جامعە ایرانی اسلامی پدید آورده است، مطرح شده، روند طی شده توسط محققان برای تحقق علم دینی را به صورت خلاصه بیان می‌کند. و نهایتا ارائه رویکردهای مختلف برای نقش آفرینی دین در عرصە علم ورزی را به مقالە «طبقه بندی جامع نظریه های علم دینی» ارجاع می‌دهد. 📝فایل PDF یادداشت: B2n.ir/g71518 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ ✅ آدرس تارنمای موسسه : 🌐 https://philoscience.ir 💠 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
دوره حکمت طبیعی مشاء 💠 دفتر امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه‌های علمیه، دوره حکمت طبیعی مشاء را برای علاقه‌مندان به علوم عقلی و پژوهشگران تاریخ تمدن اسلامی برگزار می‌کند. 🔸 موضوعات مورد بحث در دوره عبارتند از: ۱. اهمیت طبیعیات در فلسفه اسلامی ۲. شاخه های طبیعیات و کتاب های مربوطه ۳. چیستی جسم و انواع آن ۴. حرکت و انواع آن ۴. میل و جهات ۵. زمان و مکان ۶. تناهی ابعاد ۷. کون و فساد ۸. عناصر اربعه ۹. کیفیات اربعه ۱۰ مزاج ۱۱. آثار علوی ۱۲. معادن ۱۳. نفس ۱۴. اجسام فلکی 🔸 مدرس این دوره حجت الاسلام محمد فخر روحانی (پژوهشگر مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا) می‌باشد. 🔹 کلاس‌های دوره شامل ۳۰ جلسـه می‌باشد که طی ۵ هفته در جلسات ۳۰ دقیقه ای روزهای چهارشنبه هر هفته برگزار می‌شود. 🔸 شرکت کنندگان باید تسلط بر سرفصل ها و اصطلاحات حداقلی فلسفه اسلامی داشته باشند. 🔹 ظرفیت شرکت در این دوره محدود است و اولویت با افرادی است که زودتر ثبت نام کنند. 🆔 @daftarnokhbegan _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
همایش «واقع‌گروی معرفتی در فلسفه اسلامی و چالش‌های پیش‌رو» 💠 همایش ملی «واقع‌گروی معرفتی در فلسفه اسلامی و چالش‌های پیش‌رو» توسط مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و با همکاری و حمایت دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی داخلی و خارجی، به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌گردد. 🔸 سخنرانان همایش : ✔️آیت‌الله دکتر عسکر دیرباز ✔️حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر سیداحمد غفاری‌قره‌باغ ✔️حجت‌الاسلام و المسلمین استاد محمد حسین‌زاده یزدی ✔️حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر احمدحسین شریفی ✔️حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مجتبی مصباح ✔️دکتر محمد لگنهاوزن 🔹 زمان برگزاری این همایش 24 و 25 اردیبهشت‌ماه سال جاری و محل برگزاری آن دفتر موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در تهران می‌باشد. 🔸 علاقه مندان جهت شرکت در این همایش به صورت مجازی می‌توانند به لینک زیر مراجعه فرمایند: 🌐 https://www.skyroom.online/ch/irip/pa 🔹 برنامه همایش و ساعات ارائه سخنرانان در فایل pdf موجود می‌باشد. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
تکثر در علم و رویش دانش اجتماعی نو 💠دکتر سیدعلی سیدی فرد (عضو مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا) گفت‌وگو با فصلنامۀ رهیافت اندیشه 🔖 علم اجتماعی می‌تواند از علم طبیعی متمایز باشد، برخلاف دیدگاه‌های وحدت‌انگارانه و طبیعت‌گرایانه. 🔖 ما می‌توانیم بگوییم علم اجتماعی ابزارهای نظری، چهارچوب مفهومی و روش‌های متفاوتی از علم طبیعی دارد و شما نمی‌توانید با مدل‌های فیزیکی، انسان را تحلیل کنید. 🔖 اینجا آغاز تکثر است. تکثر درون علم اجتماعی نیست؛ بلکه درون علم است. علم دسته‌ای از ابزارهای نظری برای شناخت پدیده‌های طبیعی دارد و دسته‌ای دیگر از ابزارهای نظری برای شناخت پدیده‌های انسانی و اجتماعی. بعد وارد خود علم اجتماعی می‌شویم و علم‌های اجتماعی از چند جهت می‌توانند متکثر باشند. 🔖 جهت اول از جهات مبادی نظری و فلسفی آن‌هاست. اینکه شما چگونه انسان و جهان هستی و جامعه را ببینید و مبنای فلسفی شما در اینجا به چه صورت باشد، مؤثر است. مبنای فلسفی در شما تأثیر می‌گذارد که چگونه با انسان مواجه شوید. جهت دوم تفکیکی است که بین قوانین عام و قوانین خاص وجود دارد. هر علم اجتماعی می‌تواند ناظر به فرهنگ خاصی باشد. البته مخرج مشترک علم‌های اجتماعی می‌تواند قوانین عام انسانی باشد؛ اما قوانین خاص فرهنگی هم وجود دارد و اینجا یکی از نقاط ضعف علم اجتماعی ماست که به اندازۀ کافی ناظر به فرهنگ درونی خود، دانش و معرفت ارزشمند و مطمئن تولید نکرده‌ایم. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ مرکز آموزش پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام برگزار می کند: 🔶سلسه کارگاه های آموزشی در حوزه روش شناسی علوم انسانی اسلامی 🔽 اولین کارگاه آموزشی : تبیین روش شناسی بنیادین استاد حمید پارسانیا مدرس: دكتر محمدرضا مالکی (پژوهشگر پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیه السلام)) 🔺زمان : یکشنبه 23 اردیبهشت ۱۴۰3 🔺ساعت 10 تا 12 🔺مکان : مرکز آموزش پژوهشگاه لینک: https://www.skyroom.online/ch/isri/neshast