کانال رسمی گروه فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
📢 #معرفی #هیئت_علمی بسم الله الرحمن الرحيم معرفی اجمالی اعضای هیئت علمی گروه فلسفۀ مؤسسۀ آموزشی و
معرفی آثار استاد مرتضی رضایی.pdf
411.7K
📢#معرفی #هیئت_علمی #کتاب
✅ آثار منتشر شده از استاد مرتضی رضایی
❇️ برای اطلاع از هر کتاب یا مقاله کافی است عنوان آن در فهرست را لمس نمایید.
🔰 کانال رسمی گروه فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
@philosophy_iki_ac_ir
📢 #معرفی #هیئت_علمی
بسم الله الرحمن الرحيم
معرفی اجمالی اعضای هیئت علمی گروه فلسفۀ مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی «ره»
استاد احمد حیدرپور
🔰 کانال رسمی گروه فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
@philosophy_iki_ac_ir
کانال رسمی گروه فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
📢 #معرفی #هیئت_علمی بسم الله الرحمن الرحيم معرفی اجمالی اعضای هیئت علمی گروه فلسفۀ مؤسسۀ آموزشی و
📢 #معرفی #هیئت_علمی
✅ تولد و تحصیلات
حجت الاسلام و المسلمین احمد حیدرپور سوم تیرماه سال ۱۳۴۲ شمسی در شهرضا متولد شد. از ابتدای تولد تا سال ۱۳۵۹ در شهرستان آبادان اقامت داشته و تحصیلات کلاسیک خود را تا سوم دبیرستان در این شهر ادامه داد. در سال ۱۳۵۹ به همراه خانواده به شهر اصفهان مهاجرت کرده و در سال ۱۳۶۰ در سن ۱۸ سالگی با دیپلم ریاضی فیزیک وارد حوزه علمیه قم شد. بعد از اتمام دروس سطح و عمومی به مدت ۶ سال در درس خارج فقه و اصول آیات عظام وحید خراسانی، جعفر سبحانی، جوادی آملی، شیخ جواد تبریزی شرکت کرد و همزمان با شرکت در دروس خارج فقه و اصول در رشته تخصصی فلسفه و کلام حوزه علمیه تحت اشراف آیت الله سبحانی در موسسه امام صادق(علیه السلام) شرکت کرد و بعد از چهار سال دوره را به اتمام رسانده و با نوشتن رسالهای با عنوان «بررسی ادلّه امامت امیر المومنین(ع) ناظر به شرح مقاصد» با رتبه عالی موفق به اخذ مدرک سطح چهار حوزه علمیه در رشته کلام شد. ضمناً به صورت آزاد در دروس شرح اشارات و اسفار استاد فیاضی شرکت کرد. در سال ۱۳۷۶ بعد از قبولی در کنکور سراسری وارد دانشگاه قم شده و با نوشته رسالهای با عنوان «پاسخ به چالشهای امامت» با رتبه عالی موفق شد مدرک کارشناسی ارشد را در رشته مدرسی الهیات از دانشکده تربیت مدرس دانشگاه قم اخذ کند.
✅ سوابق علمی و اجرایی
از سال ۱۳۷۷ همکاری علمی خود را با دائرةالمعارف علوم عقلی اسلامی وابسته به مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) آغاز کرد و از سال ۱۳۷۸ مسئول واحد مدخل یابی کلام در این مرکز شد و به عضویت هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) درآمد. و تا سال ۱۳۸۶ به همکاری خود با مرکز دائرة المعارف علوم عقلی ادامه داد.
✅ تدریس
ایشان هم اکنون در گروه فلسفه موسسه امام خمینی(ره) مشغول تدریس و تحقیق هستند. وی در حوزه علمیه قم و موسسه امام خمینی(ره) و مرکز تخصصی فلسفه در موضوعاتی همچون فلسفه(شرح اشارات ، آموزش فلسفه، فلسفه مقدماتی، بدآیت الحکمه)، کلام سنتی و عقاید(آموزش عقاید، الهیات)، منطق(معیار اندیشه، و...)، فلسفه اخلاق(بنیاد اخلاق و...)، کلام جدید و فلسفه دین(درآمدی بر کلام جدید و...) و البته از سال ۱۳۸۰ تا کنون در موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) مشغول به تدریس آموزش فلسفه، تاریخ فلسفه اسلامی، تاریخ فلسفه غرب و معارف قرآن هستند. از همان سال تا کنون با شرکت در طرح ولایت به تدریس مبانی اندیشه اسلامی به دانشجویان بسیجی و دبیران پرداخته است.
✅ سوابق اجرایی
ایشان علاوه بر فعالیتهای علمی و آموزشی به فعالیتهای اجرایی هم پرداختند که عبارتند از:
۱. عضو هیئت تحریریه نشریه «نسیم خرد» وابسته به مرکز تخصصی فلسفه در حوزه علمیه قم
۲. مسئول واحد مدخل یابی کلام در مرکز دائره المعارف علوم اسلامی وابسته به موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) به مدت ۸ سال
🔰 کانال رسمی گروه فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
@philosophy_iki_ac_ir
کانال رسمی گروه فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
📢 #معرفی #هیئت_علمی بسم الله الرحمن الرحيم معرفی اجمالی اعضای هیئت علمی گروه فلسفۀ مؤسسۀ آموزشی و
معرفی آثار استاد احمد حیدرپور.pdf
231K
📢#معرفی #هیئت_علمی #کتاب
✅ آثار منتشر شده از استاد احمد حیدرپور
❇️ برای اطلاع از هر کتاب یا مقاله کافی است عنوان آن در فهرست را لمس نمایید.
🔰 کانال رسمی گروه فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
@philosophy_iki_ac_ir
📢 #اطلاعیه #همایش «کرامت انسان و چالشهای خانواده در جهان اسلام»
✅ اولین کنفرانس از سلسله کنفرانسهای بینالمللی «امت واحده و کرامت انسان» با عنوان «کرامت انسان و چالشهای خانواده در جهان اسلام» برگزار میگردد.
🗒 ارسال چکیده: تا ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
🗒 ارسال مقاله: تا ۲۰ مهر ۱۴۰۳
🗓 برگزاری کنفرانس: ۲۱-۲۳ آبان ۱۴۰۳
📍مکان: دانشگاه فردوسی مشهد
📋 محورهای این کنفرانس:
۱. خانواده محور اصلی حفظ کرامت انسانی در جامعه اسلامی در جهان معاصر
۲. ازدواج و کرامت انسانی در خانواده اسلامی و تجرد و چالشهای آن در جهان معاصر
۳. نقش حجاب در استحکام خانواده مسلمان و ضرورت آن در حفظ کرامت انسانی
۴. اخلاق جنسی مسلمانان در جهان معاصر
۵. خانواده مسلمان، فضای مجازی و تفریحات در جهان معاصر
۶. چالشهای جهان معاصر برای خانواده در جامعه اسلامی: مهاجرت، سقط جنین، تحولات علمی، جمعیت، اقلیتها و ...
۷.خانواده و قرابتهای نوپدید در جهان معاصر: فرزندخواندگی، رحم جایگزین، لقاح مصنوعی، اهداء تخمک و جنین و ...
۸. اقتصاد خانواده مسلمان: اشتغال مادران و همسران، صنعت حلال و ...
🌐 اطلاعات بیشتر:
www.karamahic.com
🔰 کانال رسمی گروه فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
@philosophy_iki_ac_ir
📢 #معرفی #هیئت_علمی
بسم الله الرحمن الرحيم
معرفی اجمالی اعضای هیئت علمی گروه فلسفۀ مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی «ره»
استاد مهدی مشگی
🔰 کانال رسمی گروه فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
@philosophy_iki_ac_ir
کانال رسمی گروه فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
📢 #معرفی #هیئت_علمی بسم الله الرحمن الرحيم معرفی اجمالی اعضای هیئت علمی گروه فلسفۀ مؤسسۀ آموزشی و
📢 #معرفی #هیئت_علمی
✅ تولد و تحصیلات
استاد مهدی مشگی متولد ۱۳۴۳/۰۹/۱۸ در تهران است و در سال ۱۳۶۲ در رشته اقتصاد مدرک دیپلم گرفت. در همان سال در حوزه علمیه آیت الله مجتهدی تهرانی رحمةالله علیه مشغول به تحصیل شد و مقدمات حوزوی را تا سال ۱۳۶۸ در مدرسه ایشان به پایان رساند و در سال ۱۳۶۸ به قم مشرف شده و همزمان با دروس حوزه (رسائل و مکاسب) در مؤسسه در راه حق که در آن زمان بخش آموزش آن زیر نظر حضرت آیت الله مصباح یزدی ره اداره می شد، مشغول به تحصیل شد. در سال ۱۳۷۳ پس از فراغت تحصیل از آنجا در رشته تخصصی فلسفه شرکت کرده و پس از قبولی در آن رشته و همزمان با تاسیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، رشته فلسفه را در این مؤسسه آغاز نمود. ایشان در سال ۱۳۷۸ با دفاع از پایان نامه خود، که در شش ماه آن را نوشت، موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد شد. وی در سال ۱۴۰۰ دکتری رشته فلسفه اسلامی را با عنوان «بررسی نقش رویکرد غایت اندیشانه در دینی شدن علم طبیعی» از دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام دریافت نمود.
ایشان همچنین سابقه چهار سال شرکت در دروس خارج فقه و اصول آیت الله مومن را دارد.
✅ فعالیتهای علمی
ایشان در سال ۱۳۷۹ با بخش پژوهشی مؤسسه همکاری نموده و پژوهشی را درباره «مدرنیته» با دو نفر دیگر از دوستان آغاز کرد. بخش اول آن در سال ۱۳۸۲ به نام «اسلام و اومانیسم» آماده و به پژوهش مؤسسه تحویل داده شد و سپس بخش دوم که «سکولاریسم» نام داشت را به صورت فردی ادامه داد و پس از پایان یافتن این بخش، در سال ۱۳۸۴ این بخش تیر تحویل پژوهش گردید.
در سال ۱۳۸۲ همراه با تحقیقات پژوهشی به عضویت هیئت علمی و پژوهشی مؤسسه در آمد و پس از دو سال عضو هیئت علمی آموزشی شد و از سال ۱۳۸۲ تا کنون مشغول تدریس در مؤسسه میباشد و عمده فعالیتهای ایشان در حوزه تدریس می باشد و در بخشی هم با واحد تربیت مربی اخلاق همکاری دارد.
ایشان همچنین از سال ۱۳۹۶ نیز در فرهنگستان علوم پزشکی گروه سلامت معنوی عضویت دارد.
🔰 کانال رسمی گروه فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
@philosophy_iki_ac_ir
کانال رسمی گروه فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
📢 #معرفی #هیئت_علمی بسم الله الرحمن الرحيم معرفی اجمالی اعضای هیئت علمی گروه فلسفۀ مؤسسۀ آموزشی و
معرفی اثار دکتر مهدی مشگی.pdf
329.7K
📢#معرفی #هیئت_علمی #کتاب
✅ آثار منتشر شده از استاد مهدی مشگی
❇️ برای اطلاع از هر کتاب یا مقاله کافی است عنوان آن در فهرست را لمس نمایید.
🔰 کانال رسمی گروه فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
@philosophy_iki_ac_ir
📢 #معرفی #هیئت_علمی
بسم الله الرحمن الرحيم
معرفی اجمالی اعضای هیئت علمی گروه فلسفۀ مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی «ره»
استاد محمود نمازی
🔰 کانال رسمی گروه فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
@philosophy_iki_ac_ir
کانال رسمی گروه فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
📢 #معرفی #هیئت_علمی بسم الله الرحمن الرحيم معرفی اجمالی اعضای هیئت علمی گروه فلسفۀ مؤسسۀ آموزشی و
📢 #معرفی #هیئت_علمی
✅ تولد و تحصیلات
دکتر حجت الاسلام محمود نمازی اصفهانی در فروردین ماه سال ۱۳۴۱ شمسی، در خانواده ای مذهبی و در شهر اصفهان متولد و دوره ابتدائی، متوسطه و دبیرستان را در همان شهر گذراندند.
شهریورماه ۱۳۵۶ با معرفی حضرت آیت الله فاضل اصفهانی، استاد حوزه علمیه اصفهان و امام جماعت مسجد محله تلواژگان اصفهان، به مرحوم آیت الله قدوسی(رحمهما الله)، وارد حوزه علمیه قم شده، مقدمات و سطح را تا سال ۱۳۶۴ نزد اساتید بزرگ و حضرات حجج الاسلام مدرس افغانی، مسعودى، اعتمادى، پایانى، ستوده، شب زنده دار، فیاضی و آیات عظام خرازى، اشتهاردی و فاضل لنکرانی به پایان برد. در دروس سطح عالی حوزه، خارج فقه و اصول را نیز به مدت ۷ سال تا سال ۱۳۷۱ از محضر اساتید و آیات عظام بهجت، مکارم شیرازى، سید محمود هاشمی شاهرودى، سید کاظم حائرى، میرزا جواد تبریزی و استادی بهره برد.
در طول تمام این سالها و سالهای بعد، این افتخار را داشت که پیوسته از محضر پر برکت دروس اخلاق حضرت آیت الله مصباح، آیت الله بهجت و آیت الله مظاهری اصفهانی کسب فیض کند.
همزمان با دروس حوزه از سال ۱۳۵۸ در برنامهی آموزشی موسسه در راه حق که با نظارت اساتید و حضرات آیات عظام مصباح یزدى، خرازی و مظاهری اداره می شد، دروس مطالعات موضوعی قرآن کریم، فلسفه(بدایة الحکمه، نهایة الحکمه، شفا و دروس فلسفه) را نزد آیت الله مصباح و دروس عمومی(جامعه شناسى، روانشناسى، حقوق، علوم تربیتی و اقتصاد اسلامی) را نزد اساتید آن دوره خوانده و در این دوره موفق به اخذ دو معادل لیسانس از موسسه در راه حق در زمینه «مطالعات اسلامی» و از مرکز مدیریت حوزه «فقه و حقوق اسلامی» شد.
از سال ۱۳۶۲ تا سال ۱۳۶۸ دوره تحصیلی تخصصی اقتصاد را در بنیاد عالی فرهنگی باقرالعلوم(ع) با موفقیت گذرانده و مدرک معادل فوق لیسانس پیوسته رشته اقتصاد را(که معادل ۱۲۶ واحد درسی دانشگاهی بود) از این موسسه دریافت کرد.
در سال ۱۳۷۱ موفق به اخذ پذیرش از دانشگاه«مک گیل شهر مونترال» در کشور کانادا شد، دوره کارشناسی ارشد و دکتری را در رشته «فلسفه و فلسفه عرفان» در این دانشگاه تا سال ۱۳۷۹ گذراند و با نمره ممتاز به پایان برد.
✅ فعالیتهای علمی و فرهنگی
ایشان در سالهای ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۱ (سالهای میانی ارشد تا اخذ بورسیه) به پژوهش در دفتر همکاری حوزه و دانشگاه مشغول بود.
همچنین سالهای ۱۳۷۳ تا ۱۳۷۸ هر سال در کنفراس های سالانه فلسفه شهر «بینگهمتن آمریکا» شرکت فعال همراه با ارائه مقاله داشته است، در این کنفرانس ها، ضمن آشنایی با اساتید و پروفسورهای فلسفه، عرفان، دین شناسی و کلام اروپا و آمریکا، بحثهای علمی تطبیقی فلسفه و کلام اسلامی طرح و پیگیری میشد که ضمن استقبال آنها موجب نشر تفکر فلسفی کلامی شیعه نیز می شد.
حجت الاسلام والمسلمین نمازی در سالهای اقامت در کشور کانادا به فعالیتهای مذهبی هم به جد اشتغال داشته و سخنرانیهای متعددی را در ابعاد مختلف معارف اسلامی برای عموم مردم و دانشجویان دانشگاه های مهم شهرهای کبک (دانشگاه لاوال)، اتاوا (دانشگاه اتاوا) و تورنتو(دانشگاه تورنتو) در کشور کانادا و شهرهای واشنگتن، نیویورک و یوستن(ایالت تگزاز) در کشور آمریکا داشته است.
استاد نمازی در دوران تحصیل در کانادا در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، موفق به نوشتن بیش از بیست مقاله درسی و کنفراسی انگلیسی به غیر از رساله کارشناسی ارشد و رساله دکتری شده است.
از زمان برگشت به ایران در سال 1379 تا سال 1403 مدت 20 سال به عنوان عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، مشغول تدریس و تحقیق می باشد. در طول این سالها، طرحهای مهم و متعددی را نظارت، راهنمایی و اجرا کرده است.
ایشان نیز در زمینه آشنایی با زبانهای رایج، با زبان عربی و انگلیسی آشنایی کامل و با زبان فرانسه در حد ترجمه متون فلسفی آشنا اند.
🔰 کانال رسمی گروه فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
@philosophy_iki_ac_ir
کانال رسمی گروه فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
📢 #معرفی #هیئت_علمی بسم الله الرحمن الرحيم معرفی اجمالی اعضای هیئت علمی گروه فلسفۀ مؤسسۀ آموزشی و
معرفی آثار استاد نمازی اصفهانی.pdf
416.4K
📢#معرفی #هیئت_علمی #کتاب
✅ آثار منتشر شده از استاد محمود نمازی
❇️ برای اطلاع از هر کتاب یا مقاله کافی است عنوان آن در فهرست را لمس نمایید.
🔰 کانال رسمی گروه فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
@philosophy_iki_ac_ir
📢#گزارش_تصویری #سه_شنبه_های_علوم_انسانی_اسلامی
«اگزیستانسیالیسم و تأثیر آن در علوم انسانی»
✅ در ادامه سلسله جلسات سهشنبههای علوم انسانی اسلامی، در ساعت ۱۰ صبح روز سهشنبه سوم مهر ماه 1403 برگزار شد.
❇️ این بار در سالن اندیشه جلسه میان گروهی دو گروه فلسفه و روانشناسی با شرکت اعضای هیئت علمی گروه روانشناسی و برخی از اعضای هیئت علمی گروه فلسفه و با مدیریت حجت الاسلام دکتر بشیری از اعضای هیئت علمی گروه روانشناسی و و ارائهی حجت الاسلام دکتر محمود نمازی از اعضای هیئت علمی گروه فلسفه برگزار شد.
🔰 کانال رسمی گروه فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
@philosophy_iki_ac_ir
کانال رسمی گروه فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
📢 #گزارش #سه_شنبه_های_علوم_انسانی_اسلامی
«اگزیستانسیالیسم و تأثیر آن در علوم انسانی»
✅ در ادامهی سلسله جلسات سهشنبههای علوم انسانی اسلامی، روز سه شنبه سوم مهر ماه 1403 این #نشست برگزار شد. اینک به گزارشی مختصر از جلسه میپردازیم.
❇️ در ادامه سلسله جلسات سه شنبه های علوم انسانی اسلامی در ساعت ۱۰ صبح سه شنبه سوم مهر ماه ۱۴۰۳ در سالن اندیشهی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) جلسهی میان گروهی دو گروه فلسفه و روانشناسی با شرکت اعضای هیئت علمی گروه روانشناسی و برخی از اعضای هیئت علمی گروه فلسفه و با مدیریت حجت الاسلام دکتر بشیری و ارائهی از اعضای هیئت علمی گروه روانشناسی و ارائهی حجت الاسلام دکتر محمود نمازی از اعضای هیئت علمی گروه فلسفه برگزار شد.
🔻 دکتر محمود نمازی اصفهانی در این جلسه پیرامون «اگزیستانسیالیسم و تأثیر آن در علوم انسانی به ویژه روانشناسی وجودی و روان درمانی وجودی» صحبت نموده و برای شروع، به وجوه اهمیت و ضرورت پرداختن به مکتب و رویکرد اگزیستانس به طور کلی و تاثیر آن در علوم انسانی به ویژه روانشناسی و روان درمانی پرداختند.
🔺 ایشان در ابتدای ورود به مبحث، به تعریف مفردات از جمله اگزیستانسیالیسم، علوم انسانی، روانشناسی، روانشناسی وجودی، روان درمانی وجودی و البته توصیف فلسفه وجودی و بیان چهار ویژگی گرایش اگزیستانسیالیسم پرداختند.
🔺 در ادامه به تاریخچه روانشناسی و رواندرمانی وجودی و نیز شرح اجمالی تکوّن آنها و البته ریشههای فلسفی آنها و نیز مکاتب روانشناسی که توفیق بشر را در شناخت علمی ماهیت انسان داشته اند، مانند مکاتب ساختگرائی، کنشگرائی، رفتارگرائی گشتالت، روانکاوی، روانشناسی انسانگرا، روانشناسی و رواندرمانی وجودی اشاره کردند.
🔺 بحث بعدی ایشان مقایسه بین روانشناسی وجودی و روان شناسی انسانگرا بود و سپس مهمترین مبانی مشترک روانشناسی وجودی و رواندرمانی وجودی را بیان کردند.
🔺 در پایان ارائه، ضمن نقد و بررسی آنها به بیان این نکته پرداختند که ما با یک ادبیات حجیم چندصد ساله در زمینهی علوم انسانی که منهای خدا و دین است مواجه هستیم. با توجه به این نکته که اسلامی سازی علوم انسانی سه ضلع اصلی دارد و در یک ضلع آن که مذهب و اندیشه اسلامی است، توسط علامهی مصباح خیلی خوب کار شده و الگوی بسیار دقیقی در اختیار نهاده شده است، اما دو ضلع دیگر آن یعنی ضلع تفکر و اندیشه غربی، نقد و بررسی آنها(بر اساس اندیشه غرب و بر اساس اندیشه اسلام) و ضلع علوم انسانی اسلامی جای کار بسیار دارد. جا دارد لااقل در زمانی محدود، در حد دو الی سه سال، ابعاد آنها بهویژه در ارتباط با هم مورد کاوش قرار گرفته و در یک مجموعه شش بُعدی مرتبط، مانند عناوین ششگانه طرح ولایت، دیده شود و بصورت یک منبع مرجع در اختیار محققین اسلامی سازی علوم قرار گیرد؛ این حرکت لازم و ضروری به نظر میرسد.
🔺 در ادامهی جلسه، اساتید حاضر از دو گروه به سوالات و اشکالات خود پرداختند که عمده اشکالات به نحوهی ارائه و نقدهای کلی در نوشته بود. برخی اساتید گروه روانشناسی نیز به برخی گزارشات و برداشتهای مرتبط به متون روانشناسی نقدهایی داشتند که مطرح شد. در پایان نیز دکتر نمازی به سوالات و اشکالات پاسخ داده و اظهار داشتند که ۱۶ صفحه نقدوبررسی شامل نقدوبررسیهای خاص روانشناسی و رواندرمانی وجودی و نیز نقدوبررسیهایی که هم شامل روانشناسی و رواندرمانی و نیز شامل سایر علوم انسانی میشود، تقدیم شده است.
👤 حاضرین در جلسه: از گروه روانشناسی همه اساتید معظم گروه بجز دو نفر حضور داشتند و از گروه فلسفه اساتید معظم آقایان استاد اکبر میرسپاه، دکتر محمد فنائی اشکوری، دکتر محمد حسن فاطمینیا، دکتر عباس گرایی، دکتر نورمحمدی، دکتر میرنصیری حضور یافتند.
🔰 کانال رسمی گروه فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
@philosophy_iki_ac_ir
📢 #گزارش_تصویری #سه_شنبه_های_علوم_انسانی_اسلامی
«روش شناسی در علوم انسانی؛ مطالعه تطبیقی»
✅ در ادامهی سلسله جلسات سهشنبههای علوم انسانی اسلامی، روز سه شنبه ۱۷ مهر ماه 1403 این #نشست برگزار شد
❇️ اینبار سالن اندیشه میزبان جلسه درون گروهی گروه فلسفه با مدیریت حجت الاسلام دکتر محمدحسن فاطمی نیا و ارائهی استاد علی مصباح یزدی پیرامون موضوع «روش شناسی در علوم انسانی؛ مطالعهای تطبیقی» برگزار شد.
🔰 کانال رسمی گروه فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
@philosophy_iki_ac_ir
کانال رسمی گروه فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
📢 #گزارش #سه_شنبه_های_علوم_انسانی
«روش شناسی در علوم انسانی؛ مطالعه تطبیقی»
✅ در ادامهی سلسله جلسات سهشنبههای علوم انسانی اسلامی، روز سه شنبه ۱۷ مهر ماه 1403 این #نشست برگزار شد. اینک به گزارشی مختصر از جلسه میپردازیم.
❇️ در ادامه سلسله جلسات سه شنبه های علوم انسانی اسلامی در ساعت ۱۰ صبح سه شنبه هفدهم مهر ماه ۱۴۰۳ در سالن اندیشهی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) جلسه درون گروهی گروه فلسفه با مدیریت حجت الاسلام دکتر محمدحسن فاطمی نیا و ارائهی استاد علی مصباح یزدی پیرامون موضوع «روش شناسی در علوم انسانی؛ مطالعهای تطبیقی» برگزار شد.
🔻 استاد مصباح پس از سخنانی مقدماتی بیان کردند که مسئلهی روش شناسی در واقع به این برمیگردد که در علوم انسانی، چه توصیفی و چه دستوری، روش حل مسئله چگونه باید باشد؟ بسیاری از کتب نوشته شده راجع به فلسفه علوم انسانی و اجتماعی، غالب محتوایشان، بحث روش شناسی است و اکثر اختلاف دیدگاه ها و مکاتب در حوزه علوم انسانی و اجتماعی حول این مسئله شکل گرفته است و این نشان دهنده آن است که این مطلب مسئلهای اساسی در فلسفه علوم انسانی است.
🔺 ایشان در ادامه فرمودند: بررسی موضوع علم و ماهیت آن و همچنین اهداف علوم در تعیین روش علم تاثیرگذار است.
🔺 استاد مصباح پس از توضیح این نکته به شرح برخی نظریات و مکاتب مختلف راجع به روش تحقیق در علوم انسانی از جمله مکتب طبیعتگرایی، معناگرایی و تاویلگرایی، تاریخگرایی، پدیدارشناسی، انتقادی و رئالیسم انتقادی پرداخت و پس از پاسخ به برخی سوالات و انتقادات اساتید حاضر، به ارائهی دیدگاه مکتب اسلام در زمینه روش علوم انسانی مشغول گشتند.
🔺 نکته مهمی که برخی اساتید به ویژه استاد اکبر میرسپاه بر آن تاکید داشتند این مهم بود که خود انسانشناسی نیز باید جزء علوم انسانی دانسته شود و البته این امر توسط علامه مصباح مورد تاکید واقع شده و اساس بسیاری از مشکلات در علوم انسانی نیز همین مهم بوده است.
🔺 استاد مصباح نیز این نکته را تایید کرده و فرمودند: بنابر تعریف مختاری که از علوم انسانی اسلامی مطرح کرده ایم، شناخت خود انسان را نیز جزء مسایل علوم انسانی اسلامی دانسته ایم.
🔺 برخی از حضار نیز به اهمیت بحث روش شناسی تاکید داشتند. دکتر محمود نمازی عدم پرداخت دقیق به تبیین مفاهیم به ویژه مفاهیم کلیدی این بحث در متن چکیده و سخنرانی سخنران محترم را محل اشکال دانستند که استاد مصباح به این اشکال پاسخ دادند. دکتر مهدی احمد خان بیگی نیز به خروج مسیر بحث از موضوع اصلی که در میانه جلسه به سبب پرسشها و پاسخها ایجاد شده بود اشکال داشتند.
🔺 در پایان دکتر نمازی به اهمیت پرداختن به منابع اسلامی و تامل دقیق در قرآن و سنت برای تدوین انسان شناسی جامع دینی و علوم انسانی اسلامی تاکید کردند.
🔰 کانال رسمی گروه فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
@philosophy_iki_ac_ir
📢 #اطلاعیه #ارائه «دانشپژوه فلسفه؛ راه و روش»
✅ ارائه استاد مجتبی مصباح یزدی برای دانشپژوهان کارشناسی فلسفه با موضوع «دانشپژوه فلسفه؛ راه و روش» برگزار میگردد. علاقهمندان به شرکت در این #نشست جهت ثبتنام، نام و کد دانشپژوهی خود را به آیدی @muhammadhamed ارسال نمایند.
🗓 پنجشنبه ۳ آبان
🕓 بعد از نماز ظهر و عصر
📍موسسه امام خمینی(ره) - سالن اندیشه
⛔️ این جلسه مخصوص دانشپژوهان کارشناسی رشته فلسفه موسسه امام خمینی(ره) میباشد
⛔️ ورود فقط با ثبتنام قبلی مجاز است.
🔰 کانال رسمی گروه فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
@philosophy_iki_ac_ir
1403.07.18 - کرسي ترويجي - گزارش سفر علمي دکترلگنهاسن به مراکزعلمي درايتالياوآلمان_001.mp3
46.07M
📢#صوت «گزارش سفر به اروپای فلسفی»
✅ صبح روز چهارشنبه ۱۸ مهر ماه سالن اندیشه موسسه امام خمینی(ره) میهمان مراسم هیئت رضویه بود. سخنران این جلسه پروفسور لگنهاوزن به ارائهی گزارش از سفرشان به ایتالیا و آلمان پرداختند.
🔰 کانال رسمی گروه فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
@philosophy_iki_ac_ir
کانال رسمی گروه فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
📢#صوت «گزارش سفر به اروپای فلسفی» ✅ صبح روز چهارشنبه ۱۸ مهر ماه سالن اندیشه موسسه امام خمینی(ره) می
📢 #ارائه «گزارش سفر به اروپای فلسفی»
✅ صبح روز چهارشنبه ۱۸ مهر ماه سالن اندیشه موسسه امام خمینی(ره) میهمان مراسم هیئت رضویه بود. سخنران این جلسه پروفسور حاج محمد لگنهاوزن به ارائهی گزارش از سفرشان به ایتالیا و آلمان پرداختند. اینک در سه پیام، به گزارش جلسه ایشان میپردازیم.
❇️ جلسه با مدیحهخوانی در مورد پیامبر آغاز شد و در ادامه دکتر علی مصباح از سخنران محترم جناب آقای پروفسور لگنهاوزن برای ارائه گزارش سفر و شرکت در همایشهای جهانی فلسفه دعوت نمودند. دکتر لگنهاوزن در ادامه به ارائه گزارش سفر علمی خود پرداختند که در ادامه کلام ایشان را به رشتهی تحریر در آوردیم:
❇️ سفر ایتالیا
ابتدا به دانشگاه رم در ایتالیا که همایش جهانی فلسفه برگزار شد رفتم. در ایتالیا همایش به وسعت شگفتانگیزی برگزار شد. تعداد سخنرانیها و موضوعاتی که برای ارائه برنامهریزی شده بود بسیار متنوع و متکثر بود تا جایی که بروشور راهنما بیش از چند صد صفحه بود.
🔻پنل فلسفه دین
من در پنل فلسفه دین شرکت کردم. از آنجایی که سخنرانان این پنل نیامده بودند و میزبان نیز عذرخواهی کرده بود، من فرصت را غنیمت شمردم و داوطلبانه و حتی بدون آمادگی و حتی بدون هماهنگی با میزبانان به محل تریبون رفته و سخنرانی کردم. به عنوان سخنران، ابتدا موسسه را معرفی کرده و سپس پیرامون پلورالیسم دینی و در ادامه درباره شر صحبت کردم. اتفاقا بحث بنده سوالات زیادی برای مخاطبان ایجاد کرده بود که ادامه جلسه به پرسش و پاسخ گذشت.
خانم دکتری نیز بود که در فلسفه اخلاق کار میکرد و با من درباره همکاریهای پژوهشی صحبت کرد.
🔻واتیکان
در واتیکان نیز برنامهای برای جوانان کاتولیکی که الهیات میخواندند داشتیم. با زمینهسازی دکتر مختاری (سفیر ایران در واتیکان) جلسهای نیز با آکادمی مریمشناسی داشتیم. در آن جلسه در خدمت آقای دکتر اعوانی و افرادی از سفارتخانه ایران در واتیکان درباره نگاه قرآن به حضرت مسیح (علیهالسلام) و حضرت مریم ( علیهاالسلام) با میزبان آنجا که راهبی کاتولیک بود صحبت کردیم. عجیب آن بود که وی ادعا میکرد که توان شناخت اثرات شیطان را بر روی افراد دارد.
🔻سخنرانی در پنل فلسفه اخلاق
در کنگره جهانی فلسفه در مورد فلسفه اخلاق سخنرانی کردم. بحث من مباحثی پیرامون نسبیت اخلاقی و عینیتگرایی بود. محتوای سخنرانی من این بود که علامه طباطبایی مدعی است که در اخلاق دو مسلک داریم. یک مسلک که ارزشها بر محور خوف و رجاست و مسلک دیگر که ارزشها بر محور عشق است. اولی مبتنیبر سلوک فقهی و دومی مبتنیبر سلوک عرفانی است. در اخلاق علامه نوعی نسبیتانگاری دیده میشود ولی نه به معنای نسبیانگاری، ذهنیگرایی و سلیقهگرایی، بلکه مبتنیبر انتخاب مسلک است و در عین حال عینیگراست یعنی ذهنی و سلیقهای نیست.
🔻پنل فلسفه اسلامی
روز بعد، جلسه فلسفه اسلامی بود. در پنل فلسفه اسلامی از چهار سخنران سه نفر نیامده بودند. سخنران حاضر هم به زبان اسپانیولی سخنرانی کرد، علیرغم اینکه زبان مصوب کنگره نبود. دکتر اعوانی که ریاست جلسه را عهدهدار بودند از فرصت استفاده کردند و به اندازه وقت سهنفر غایب، سخنرانی کردند. ایشان بحثهای خوبی راجع به مقایسه کانت و ابنسینا ارائه دادند که بسیاری از نکات آن جدید بود چون حاصل تاملات خودشان بود.
ادامه دارد...
🔰 کانال رسمی گروه فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
@philosophy_iki_ac_ir
کانال رسمی گروه فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
📢#صوت «گزارش سفر به اروپای فلسفی» ✅ صبح روز چهارشنبه ۱۸ مهر ماه سالن اندیشه موسسه امام خمینی(ره) می
📢 #ارائه «گزارش سفر به اروپای فلسفی»
✅ قسمت دوم
❇️ سفر آلمان
در آلمان دانشگاه بن در شهر بن میزبان ما بود. پیش از آغاز برنامههای دانشگاه فرصتی دست داد تا از جاهای مختلف شهر دیدن کنیم. البته ملاقاتهایی نیز با چند دانشجو و استاد داشتیم.
🔻کنفرانس هرمنوتیک زیباشناختی در مورد قانون
عنوان اولین کنفرانسی که در آلمان شرکت کردم "هرمنوتیک زیباشناختی در مورد قانون: مقایسه بین رویکردهای حقوق دینی و حقوق سکولار" بود. این کنفرانس جالب بود. موضوعش برای من جدید بود. رویکرد هنری در مباحث حقوقی فقهی در ادیان اعم از یهودیت و مسیحیت و اسلام بود. معمولاً ما در توجیه دینداری استدلالهای عقلی فلسفی میکنیم، در حالی که منظور کنفرانس این بود که دینداری بیشتر از اینکه وامدار استدلالهای عقلی باشد به انگیزههای روانی و احساسات و عواطف وابسته است؛ لذا باید به جنبههای زیباشناختی قوانین و دستورات دینی نیز توجه کنیم.
🔺 موضوعات سخنرانیها خیلی متنوع بود. یکی از سخنرانان اسلامشناس با اینکه مسلمان نبود در مورد اِفک در قرآن صحبت کرد و بیان کرد که غرض بیان حکم شرعی است ولی در قالب داستان. سخنران دیگر که یهودی بود در مورد تلمود و زیباییهای آن صحبت کرد. فرد دیگری که مسلمان پاکستانی مقیم آلمان بود در این باره که احکام دینی برای آنها به صورت و قالب شعر آموزش داده میشود ولو وزن و قافیه در شعر مراعات نشود، صحبت کرد.
🔺 سخنران دیگری در مورد قرن سیزدهم در ایران صحبت کرد. زمانی که مغولان بر ایران حاکم بودند و قانون یسع را حاکم کردند ولی مردم ایران تابع دین و شریعت اسلام ماندند و تحت تاثیر مغولان قرار نگرفتند، بلکه این مغولان بودند که مسلمان شدند و این به این خاطر بود که شریعت اسلام در مقابل قانون مغولان زیبا بود.
🔺 سخنران دیگری نیز پیرامون تورات و تمثیلات آن صحبت کرد. فرد دیگری نیز در مورد زیباشناسی احکام قضائی در دادگاه و آداب اعلان آن صحبت نمود. وی در صدد تبیین این نکته بود که تشریفات بیان حکم قاضی از نظر زیباشناختی چه تاثیری در نفوذ حکم دادگاه در ذهن و دلها دارد.
🔺 سخنران دیگری نیز پیرامون قوانین کلیسا بحث کرد.
یک مقاله نیز مطالب جالبی داشت که نویسنده آن ادعا کرده بود معمولاً در بحثهای مربوط به دین بهویژه احکام آن هیچ توجهی به بُعد زیباشناختی آن نداریم؛ مثلا در تشریفات و آداب عشای ربانی و در توجیه احکام دین از این موارد زیباشناختی غفلت میکنیم و بیشتر در پی توجیهات اخلاقی آنها هستیم.
ادامه دارد...
🔰 کانال رسمی گروه فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
@philosophy_iki_ac_ir
کانال رسمی گروه فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
📢#صوت «گزارش سفر به اروپای فلسفی» ✅ صبح روز چهارشنبه ۱۸ مهر ماه سالن اندیشه موسسه امام خمینی(ره) می
📢 #ارائه «گزارش سفر به اروپای فلسفی»
✅ قسمت سوم
🔻کنفرانس دین و زمان
موضوع کنفرانس بعدی در آلمان "دین و زمان" بود. در این کنفرانس هم یکی از سخنرانان غایب بود و از بنده درخواست کردند که به جای ایشان سخنرانی کنم.
من راجع به فرازمانی بودن خدا در فلسفه اسلامی ابنسینا و ملاصدرا و مقایسه آن با فیزیک جدید صحبت کردم و گفتم که از نظر فلسفه اسلامی چیزی که مکان ندارد زمان هم ندارد. این دیدگاه در فلسفه اسلامی میتواند بیشتر با دیدگاههای الهیات کاتولیک تطابق کند و مسئله ایشان را راجع به زمان و خدا را به صورت بهتر تبیین کند. برخی از کاتولیگها خداوند را زمانمند میدانند با این استدلال که ما دعا میکنیم و قرار است او دعای ما را بشنود بعد تصمیم بگیرد اجابت کند یا نه. همه اینها در زمان رخ میدهد و این یعنی خدا هم در زمان است. حتی یک دانشجویان ایرانی که فوق دکتری کار میکرد براساس حرکت جوهری ملاصدرا گمان میکرد که همه موجودات در حرکتاند و هر حرکتداری زمان دارد و خداوند هم که موجود است متحرک است و زمان دارد به نوعی به الهیات پویشی گرویده بود.
🔻کنفرانس چالشهای الهیات تطبیقی
در کنفرانس دیگری بحث چالشهای الهیات تطبیقی با توجه به ارتباط بین یهودیان و مسیحیان و مسلمانان بود که آن هم برای من جالب بود. خیلی از فلاسفه مشهور الهیات کاتولیک در آن کنفرانس حضور داشتند.
🔺 مسئله جالب دیگری که در شهر بن توجه بنده را جلب کرد، این بود که گروهی در این شهر عبادت خاصی داشتند. آنها تعدادی از یهودیان و تعدادی از مسیحیان و تعدادی هم از مسلمانان بودند که بهطور هفتگی دور هم جمع میشدند و به مدت نیم ساعت به تلاوت دعاها و متون مقدس خود که محتوای مشترک و مورد قبول همه بود میپرداختند و سعی داشتند به موارد اختلاف برانگیز نپردازند. از تورات و انجیل و قرآن میخواندند و در صدد ایجاد تفاهم مشترک بودند.
🔺 داستان حضرت ابراهیم که پیامبر مورد قبول هر سه گروه است در کنفرانسی دیگر مورد بحث بود. موضوع بحث بنده در این کنفرانس، موانع تفاهم ادیان در الهیات تطبیقی بود. اشکالی که من گرفتم این بود اگر میخواهیم کار تبشیری و تبلیغی داشته باشیم در جای خود مفید است، ولی در گفتوگوی علمی ادیان که معمولا در کنفرانسها و مجامع علمی برگزار میشود نباید کار مسیونری و تبشیری کنیم. چون در چنین محافلی صرفا باید کار علمی و محققانه کنیم. ثانیاً پیشداوریهای متعصبانه که در جهت نفی دیگری است نیز مانع این تفاهم مشترک است. ثالثاً در گفتوگوی بین ادیان حرفهای نابخردانه زیاد زده میشود. متاسفانه بسیاری از حرفها عامهپسند است در حالی که بحثها باید جدی و همراه با تحقیق باشد.
🔻 جلسه با مسلمانان فرانکفورت
فرصتی دست داد تا در ادامه سفرمان چند روزی در فرانکفورت باشم و در جلسهای هم با دوستان مسلمان گزارشی از کنفرانسها را ارائه بدهم. برخی از مسلمانان آنجا از تعطیل شدن مساجد و مراکز اسلامی توسط دولت آلمان گلایه داشتند. دولت آلمان آنها را متهم به حمایت از حماس و غزه و ایجاد حکومت اسلامی در آلمان کرده است.
❇️ در پایان برخی اساتید حاضر به طرح سوالات پرداختند و سخنران محترم نیز پاسخ دادند.
پایان.
🔰 کانال رسمی گروه فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
@philosophy_iki_ac_ir