شبهات شرور و عدل الهی ۷.mp3
4.94M
📕 شبهات شرور و عدل الهی ۷
🏷 آیا کافر ذاتا شقی است؟
🏷 آیا خلود در عذاب صحیح است؟
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
بررسی اثبات جهان خارج جسمانی با تأکید بر دیدگاه صدر المتألهین.pdf
434.9K
📝 #مقاله | بررسی اثبات جهان خارج جسمانی با تاکید بر دیدگاه صدرالمتالهین
آیا وجود جهان خارج جسمانی اثباتپذیر است؟
دیدگاه فارابی، ابنسینا، بهمنیار، شیخ اشراق، محقق طوسی و صدرالمتالهین
✏️ دکتر #حسن_عبدی
✏️ دکتر #محمود_فتحعلی
📚 #فلسفه_اسلامی | #تخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
حدوث و قدم عالم.mp3
9.86M
🪐 #خردنوا | حدوث و قدم عالم
دیدگاه متکلمان
دیدگاه مشائیان
دیدگاه صدرالمتالهین
دیدگاه آیت الله مصباح
دیدگاه آیت الله فیاضی
دیدگاه فیزیک جدید
نظریه تحقیق
👤 دکتر #محمد_سربخشی
📚 #فلسفه_اسلامی | #تخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
📨 #خردنامه | خردنامه چیست؟
🗞 خردنامه، نشریهی مجموعه ساندویچ فلسفه (خردبان) است که در قالبهای مرسوم و غیر مرسوم نظیر عکسنوشته منتشر میشود.
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
آزادی.pdf
31.86M
📨 #خردنامه | آزادی
✌️ آزادی، آشنا با جان تمام انسانهاست. در چشمهای نیمهجان هابیل، خطابههای پیامبران خدا، حماسههای رهبران دنیا، خونهای جاری بر سینه دشتها، سنگهای در دست مردم غزه، اخم مردان زیر بار ظلم و... آزادیخواهی موج میزند. این نشانگر ریشهداشتن این مفهوم در گذشته و حال است.
🔍 تاکنون به این پدیده از مناظر گوناگون نگاه کردهاند، اما اینبار با عینک فلسفه بهسراغ «آزادی و حد آن» رفتیم و پرسشهایی از این دست را طرح و پاسخ دادیم:
«آزادی؛ مطلق یا محدود؟ اگر محدود، حد آن عقل فردی یا عقل جمعی است؟ نسبت قانون با آزادی و آزادی اجتماعی چیست؟»
✍ هیئت تحریریه ساندویچ فلسفه
📚 #فلسفه_حقوق | #عمومی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔮 #خردنما | امتداد میراث فلسفه اسلامی
به مناسبت درگذشت فیلسوف غربشناس، دکتر کریم مجتهدی
👤 دکتر #کریم_مجتهدی
📚 #فلسفه_اسلامی | #عمومی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🔖 قسمت قبل | نقد و بررسی مکاتب اخلاقی ۱۰
🧩 امر الهی (غیر واقعگرایی) ۱
📆 نظریه امر الهی از روزگار سقراط تاكنون همواره مورد بحث و گفتگوی فیلسوفان، متكلمان و سایر اندیشمندان دینی بوده است. در میان متکلمان مسلمان، اشاعره بر این نكته اصرار میورزیدند كه امر و نهی خداوند مثبِت نیكی و بدی افعال است. یعنی چنین نیست كه خوبی و بدی در ذات افعال نهفته باشد و كار شرع صرفاً كشف آنها و كنار زدن پرده از روی واقعیت باشد؛ بنابراین، اگر خداوند به دروغگویی فرمان دهد، دروغگویی خوب خواهد شد و اگر از راستگویی نهی نماید، راست گفتن ناپسند و زشت میگردد.
🔻 پیش از بررسی نظریه اشاعره بهتر است معانی حسن و قبح را طرح كرده و محل گفتگو را مشخص سازیم.
1⃣ کمال و نقص
به عنوان مثال، وقتی گفته میشود «علم خوب است» به معنای آن است كه علمْ كمال است و در مقابل زمانی كه میگوییم «جهل بد است» منظور آن است كه جهلْ نقص و كمبود است. همه اشاعره عقلی و ذاتی بودن این معنای از حسن و قبح را میپذیرند و در این جهت هیچ اختلافی با عدلیه ندارند.
2⃣ ملائمت و منافرت
طبق این معنا خوب یعنی هر چیزی كه با تمایلات و خواستههای انسان سازگار و متناسب باشد و بد یعنی هر چیزی كه با آنها ناسازگار و نامتناسب باشد. بنابراین در این معنای از حسن و قبح، جهات كمال و نقص آن چیز برای نفس آدمی مورد لحاظ قرار نمیگیرد و حسن و قبح كاملاً نسبی خواهد بود. زیرا ملاك آن طبع و خواست انسان است و ممكن است امیال افراد مختلف، متفاوت باشد. به عنوان مثال، سیگار كشیدن از نظر افراد سیگاری خوب است؛ زیرا با طبیعت و ساختار جسمانی آنان سازگار است.
3⃣ مصلحت و مفسده
معنای دیگر حسن و قبح، تناسب و عدم تناسب با غرض و هدف انسان است. حسن و قبح به این معنا، بر خلاف دو معنای پیشین كه منشأ انتزاعی بیرون از نفس آدمی ندارد، از رابطه واقعی شیء یا فعل با غرض و هدف انسان انتزاع میشود. مثلاً گفته میشود «تیشه برای نجاری خوب است ولی برای ساعتسازی بد است». این معنا اختصاصی به افعال آدمی ندارد، بلكه شامل اشیا نیز میشود. عقلی بودن این معنای حسن و قبح نیز مورد اتفاق همگان است.
4⃣ ستایش و نكوهش (مورد اختلاف)
در معنای چهارم حسن به کاری گفته میشود که مورد مدح و ستایش همه عقلای عالم قرار گرفته و فاعل آن استحقاق ثواب اخروی را دارد و قبح یعنی كاری كه مورد مذمت و نكوهش عقلا بوده و فاعل آن مستحق عقاب اخروی است. این معنای حسن و قبح، كه مختص افعال اختیاری انسان است، مورد اختلاف اشاعره و عدلیه واقع شده است. عدلیه معتقدند كه عقل انسان توانایی درك ملاك ستایش بعضی افعال و معیار نكوهش برخی دیگر را دارد؛ اما اشاعره بر این باورند كه عقل توانایی چنین كاری را ندارد. به تعبیر دقیقتر، اشاعره بر این باورند كه افعال آدمی فینفسه و بدون لحاظ اوامر و نواهی خداوند، نه خوبند و نه بد. و اگر در مقام ثبوت، چنین اوصافی برای افعال آدمی وجود نداشته باشد طبیعتاً عقل نیز نمیتواند در مقام اثبات چنین دركی از افعال اختیاری انسان داشته باشد.
📘#محمدتقی_مصباح_یزدی، نقد و بررسی مکاتب اخلاقی، ۸۷-۹۴
📚 #فلسفه_اخلاق | #تخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
طبیعتگرایی و خداگرایی.mp3
6.34M
🌳 #خردنوا | طبیعتگرایی و خداگرایی
تعریف طبیعتگرایی و خداگرایی
تفاوت انواع طبیعتگرایی
شبهه غیرعلمی پنداشتن خداگرایی
شبهه ابهام مفهوم خدا در ادیان
شبهه اختلاف انسانها و دینگرایی
شبهه اتلاف وقت با عبادت خدا
خداگرایی و معنای زندگی
👤 دکتر #محمد_فنایی_اشکوری
📚 #فلسفه_دین | #عمومی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
📲 #خردنگار | منشا حق در اسلام و مکاتب دیگر
۱. مکتب حقوق طبیعی
۲. مکتب قراردادگرایی
۳. مکتب واقعگرایی
۴. دیدگاه اسلام
✍ #احمدحسین_شریفی، برگرفته از کانال استاد شریفی
📚 #فلسفه_حقوق | #عمومی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💰#خردنما | فروش الحاد به اسم علم
❗️وقتی ملحدین در پیشبرد نتایج علمی، از بیطرفی خارج شدند و موضع ضد دینی گرفتند...
👤 پروفسور #مهدی_گلشنی
📚 #فلسفه_علم | #عمومی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
رابطه نفس و بدن.mp3
5.63M
🎭 #خردنوا | رابطه نفس و بدن
تبیین تشکیکی از رابطه نفس و بدن
👤 دکتر #غلامحسین_ابراهیمی_دینانی
📚 #فلسفه_اسلامی | #نیمهتخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🖼 #حکمتانه | امام خمینی
انسان در فطرت خود هر کمالى را بهطور مطلق مىخواهد. اگر عالم را در اختیار داشته باشد و گفته شود جهان دیگرى هم هست، فطرتاً مایل است آن جهان را هم در اختیار داشته باشد. انسان هر اندازه دانشمند باشد و گفته شود علوم دیگرى هم هست، فطرتاً مایل است آن علوم را هم بیاموزد. پس قدرت مطلق و علم مطلق باید باشد تا آدمى دل به آن ببندد. آن خداوند متعال است که همه به آن متوجهیم، گرچه خود ندانیم. اصولًا اشتیاق به زندگى ابدى در نهاد هر انسانى نشانه وجود جهان جاوید و مصون از مرگ است.
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
روششناسی حکمت متعالیه.mp3
7.81M
🔮 #خردنوا | روششناسی حکمت متعالیه
ارزش برهان عقلی و کشف
تقدم برهان عقلی بر نقل
فرق حکمتدان و حکیم
قلمرو استفاده از کشفیات عرفا
👤 استاد #عبدالرسول_عبودیت
📚 #فلسفه_اسلامی | #نیمهتخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🔖 قسمت قبل | نقد و بررسی مکاتب اخلاقی ۱۱
🧩 امر الهی (غیر واقعگرایی) ۲
🔴 دلیل اول اشاعره؛ مالك و قادر مطلق بودن خداوند
خداوند مالك مطلق و قادر مطلق است و قادر مطلق یعنی كسی كه هر كاری را بخواهد میتواند انجام دهد و هیچ حد و قیدی را بر نمیتابد؛ یعنی قادر مطلق به هیچ قیدی، حتی قیود اخلاقی مقید نمیشود. بنابراین، خداوند هر كاری كه انجام دهد، خوب است. زیرا در ملك و مملكت خود كرده است. به تعبیر دیگر، ظلم و قبیح این است كه كسی به حق دیگران تجاوز كند؛ اما در جایی كه همه هستی از آن خداوند است، دیگرانی وجود ندارند تا امكان ضایع شدن حقی از آنان و در نتیجه تحقق ظلم و قبیحی معنا پیدا كند.
✍ نقد و بررسی
1⃣ مقصود از كار قبیح كاری است كه شایسته و سزاوار فاعل نیست، بدین معنا كه فاعل مورد نظر، كمالاتی دارد یا كمالاتی برای او مطلوب است كه اگر آن كار از او سر بزند، با آن كمالات ناسازگار است. با توجه به علم و حكمت الهی میتوان گفت خدای متعال، خود تشخیص میدهد كه چه كاری با كمال او سازگار نیست و آن را نمیخواهد و انجام نمیدهد. این انجام ندادن، نتیجه علم و حكمت مطلق خود خداوند است، نه نتیجه دستور و مالكیت كسی از بیرون.
2⃣ سخن اشعری درباره عدم امكان كذب بر خدای متعال اختصاصی به كذب ندارد و همه افعالی كه به یك معنا گفته میشود بر خدای متعال قبیح هستند، محال است از خدای متعال صادر شوند و همانطور كه محال بودن كذب بر خدا مستلزم محدودیت قدرت خدا نیست، محال بودن صدور سایر افعال قبیح از خدا نیز مستلزم محدودیت قدرت مطلق الهی نیست.
3⃣ اشعری صدور کذب از خداوند را ممکن دانسته است، اما این مسئله از دو حال خارج نیست: زیرا خداوند یا به خاطر مصلحتی در فعل امر فرموده، که خلاف فرض اشاعره است. و یا مصلحتی در فعل وجود نداشت؛ که این فرض نیز از دو حال خارج نیست؛ یا با علم به اینکه نتیجه مثبتی ندارد، امر کرده است، که خلاف حکمت مطلق اوست و یا اصلا از نتیجه فعل خبر ندارد، که خلاف علم مطلق اوست.
📘#محمدتقی_مصباح_یزدی، نقد و بررسی مکاتب اخلاقی، ۹۴-۹۹
📚 #فلسفه_اخلاق | #تخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🧩 #درسگفتار | رنسانس
🎙 ۴۵ فایل صوتی و موضوعی
👤 استاد #عبدالله_فتحی
📚 #فلسفه_غرب | #تخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
رنسانس ۱.mp3
19.46M
📙 رنسانس ۱
🏷 تعریف و تاریخچه قرون وسطی
🏷 تحولات اجتماعی، سیاسی و دینی
رنسانس ۲.mp3
13.93M
📙 رنسانس ۲
🏷 دوره اول قرون وسطی
🏷 فلسفه در سیطره مسیحیت
🏷 بحث خداانگاری مسیح
🏷 بحث ایمان و معرفت
🏷 افلاک و عقول در مسیحیت
🏷 طرح مسئله تثلیث
🏷 مرجعیت آباء کلیسا
رنسانس ۳.mp3
26.53M
📙 رنسانس ۳
🏷 دوره دوم قرون وسطی
🏷 تبدیل صومعهها به فضای آرامش
🏷 ظهور دانشهای غیر مخالف با دین
🏷 تفکر الهیات مسیحی
🏷 دوره سوم قرون وسطی
🏷 دوره ظهور تجدید فرهنگ و علم
🏷 ظهور سلبریتی های ثروتمند
🏷 افول قدرت کلیساها
🏷 ظهور حکومتهای محلی
رنسانس ۴.mp3
21.69M
📙 رنسانس ۴
🏷 اندیشههای قرون وسطی
🏷 تثلیث و انسانوارگی خداوند
🏷 جهان مبتنی بر فیزیک ارسطو
🏷 افلاک نهگانه و عقول عشره
🏷 ایمان به مسیحیت
🏷 تبیین حوادث عالم با علیت