eitaa logo
👥پُرسمان شیعه⁉️
119 دنبال‌کننده
10 عکس
2 ویدیو
0 فایل
🍃 ﷽ 🍃 📋 هدف ما بیان شبهات و پاسخگویی به آنها و به پرسش‌های شـما در مسائل دینی أعم از اعتقادی، اخلاقی و ... می‌باشد. ⚠️ نشر مطالب با ذکر لینک مجاز است❗ 💢 کانال اصلی‌مون: @Hadis_Shia راه ارتباطی با ما 👇 B2n.ir/w15631
مشاهده در ایتا
دانلود
🌱 ⁉️ درستی یا نادرستی قهر کردن آیا قهر کردن اشکال دارد؟ . . . ⭕️ پاسخ: از نظر دین اسلام قهر کردن عمل بسیار زشت و ناپسندی است. این عمل شیطانی زمینه‌ساز خیلی از گناه‌ها و خطاها می‌شود. دو نفر که با هم قهر می‌کنند، از هم کینه به دل می‌گیرند، پشت سر هم مشغول غیبت کردن می‌شوند، رفته رفته بر علیه هم توطئه می‌چینند و به هم آسیب می‌رسانند. امام صادق (علیه السلام) فرمودند: «تا زمانی که دو مسلمان با یکدیگر قهر باشند، ابلیس خوشحال است و وقتی با هم آشتی می‌کنند، زانوهایش به هم می‌خورد و بندهایش از هم می‌گسلد و فریاد می‌زند: "ای وای بر من! هلاک شدم."» با قهر دو مسلمان کار شیطان برای ایجاد فتنه آسان و به همین دلیل شادمان می‌شود، ولی با آشتی آن دو راه فتنه‌گری شیطان بسته می‌شود و او از این ناراحتی فریاد می‌کشد. ما به عنوان یک مسلمان باید تلاش کنیم که قهری پیش نیاید، اما اگر قهری پیش آمد، باید مواظب باشیم که خیلی طول نکشد. خیلی زود باید به آن قهر پایان بدهیم. رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: «قهر بیش از سه روز جایز نیست.» وقتی قهری طولانی شود، پایان دادن به آن هم دشوار می‌شود. از دو نفری که با هم قهرند، آنکه برای آشتی پیش دستی می‌کند، گناهانش بخشیده می‌شود و روز قیامت هم زودتر از دیگری وارد بهشت می‌شود. 📕 https://B2n.ir/s70161 ⁉️ @PorsemanShia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌱 ⁉️ ملاک تشخیص میزان عبادت برخی از روحانیان ما را به عبادت بیشتر تشویق می‌کنند و بعضی هم می‌گویند به خودتان فشار نیاورید. بالاخره ما حرف کدام را قبول کنیم؟ . . . ⭕️ پاسخ: حرف هر دو گروه درست است. سخن هیچ کدام ضد دیگری نیست. این موضوع را طی چند نکته توضیح می‌دهم: الف) عبادت زمانی اثر لازم را به جا می‌گذارد که تحمیلی و زورکی نباشد. عبادت مؤثر عبادتی است که با ذوق و شوق انجام شود. امام صادق (علیه السلام) فرمودند: «عبادت را بر خودتان تحمیل نکنید.» رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) هم فرمودند: «در انجام امور دینی به نرمی وارد شو و عبادت را برای خودت منفور نکن.» این نکته در احادیث دیگری هم تأکید شده است. اسلام با هر گونه افراط و زیاده روی - حتی افراط در عبادت - مخالف است. ب) از سوی دیگر، نباید به بهانه‌ی پرهیز از عبادت تحمیلی، تنبلی کنیم و در انجام عبادات سستی بورزیم. به هر حال هر کاری زحمت دارد. پ) دستور برای پرهیز از عبادت تحمیلی مربوط به عبادات مستحبی است و عبادات واجبی مثل نمازهای روزانه تعطیل شدنی نیستند و در همه حالی باید انجام شوند. امام علی (علیه السلام) فرمودند: «برای عبادت با نفس خود ملایمت پیشه کن و آن را به زور به عبادت وادار مکن و آن را در زمان آسایش و نشاطش به عبادت گیر، مگر در عباداتی که بر تو واجب شده است که در این صورت باید آنها را به موقع انجام دهی و بر آنها مراقبت کنی.» ت) گاه حال خوشی به ما دست می‌دهد و شوق فراوانی برای عبادت پیدا می‌کنیم. این فرصت‌های طلایی را نباید از دست بدهیم. عبادت در این ساعات را باید غنیمت بشماریم و تا جایی که ذوق و شوق داریم، عبادت کنیم. رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: «در روزهای روزگار نسیم‌هایی از سوی خدا می‌ورزد. پس هشیار باشید و آنها را دریابید.» 📕 https://B2n.ir/b15344 ⁉️ @PorsemanShia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌱 ⁉️ ایام فاطمیه ایام فاطمیه از کی تا کی است، دو دهه دقیقا از کی شروع می شود؟! . . . ⭕️ پاسخ: تاریخ دقیق شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها حتی تاکنون،همانند مکان دفن او از مجهولات تاریخی است که نشانه اوج مظلومیت حضرت زهرا است. کم ترین مدّت زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها پس از رحلت پدر را چهل روز و بیش ترین مدّت را هشت ماه ثبت کرده اند. در این میان روایات دیگری همانند دو ماه، هفتاد و پنج روز، سه ماه، یکصد روز و شش ماه نیز نقل شده است. قول مشهور بین شیعیان،‌ روایاتی است که تاریخ شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها را سوم جمادی الثانیه یعنی نود و پنج روز می داند؛ از جمله: امام صادق علیه السلام فرمود: «شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها در روز سه شنبه سوم جمادی الاخر سال یازدهم هجرت واقع شد.» عواملی که ممکن است منشأ اختلافات بوده تا بطور دقیق سالروز شهادت ایشان مشخص نباشد، از جمله: ۱. نقل حوادث تاریخی در آن دوران همانند امروز نبود که به صورت نوشته و کتاب در آید و به نسل های بعدی منتقل شود، بلکه انتقال رویدادهای تاریخی به طور عمده شفاهی بود. از خاطر و ذهن افرادی چند به اذهان دیگران منتقل می شد. کسی نمی تواند ادّعا کند که همه ‌این ناقلان از اشتباه مصون بودند. ۲. از سوی دیگر در آن روزها مسلمانان سرگرم جنگ بودند.در چنین شرایطی کم تر دغدغه داشتند که حوادث تاریخی را به طور دقیق ثبت نمایند. ۳. ختلاف و دسته بندی های سیاسی که پس از رحلت رسول خدا صلی الله علیه وآله پدید آمد و کسانی که روی کار آمدند و قدرت را در دست گرفتند، تا آن جا که توان داشته اند، تاریخ حادثه ها را دستکاری کرده اند. از نظر شیعه باید به روایات نود و پنج روز (سوم جمادی الثانیه) و تاریخ هفتاد و پنج روز( سیزدهم جمادی الاولی) توجه کرد. تاریخ هفتاد و پنج روز به دو طریق ابوعبیدة حذّاء و هشام بن سالم از امام صادق علیه السلام نقل شده است. تاریخ نود و پنج روز (سوم جمادی الثانیه) در روایت ابوبصیر، نیز از امام صادق علیه السلام تصریح شده است. که بعد از بررسی و تحقیق، قول نود تا صد روز که همان ۹۵ روز است تقویت می گردد که شهادت حصرت مصادف با سوم جمادی الثانیه می شود. ولی با توجه به مظلومیت حضرت زهرا و این که هیچ یک از این دو نقل به طور حتمی و دقیق نیست، برای پاسداشت آن بانو دو دهه عزاداری برپا می کنند، اگر چه در کشور ما عزای عمومی و تعطیلی تنها در یک روز و آن هم سوم جمادی الثانی اعلام شده است. در هر سال چند روز قبل و چند روز بعد از سیزدهم جمادی الاولی به عنوان ایام فاطمیة اوّل عزاداری می کنند. چند روز قبل و بعد از روز سوم جمادی الثانی به عنوان ایام فاطمیه دوم عزاداری می کنند. 📕 https://B2n.ir/b15344 ⁉️ @PorsemanShia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌱 ⁉️ موسیقی آیا در ايام فاطميه نبايد به موسيقي گوش داد؟! . . . ⭕️ پاسخ: در روزهای شهادت از گوش دادن به هر نوع موسیقی و کارهایی که سبب خوشحالی می گردد، خودداری شود. موسیقی اگر لهوی و حرام باشد، هم در ایام فاطمیه و هم در غیر ایام فاطمیه حرام است، و اگر موسیقی لهوی نباشد و مناسب مجلس لهو و خوشگذرانی باطل نباشد، در غیر روزهای شهادت و وفات معصومین اشکال ندارد؛ اما در ایام و روزهای شهادت از جهت آن که موجب خوشحالی انسان می گردد و بی احترامی به شهادت معصومین حساب می شود، جایز نیست و چنانچه بی احترامی هم حساب نشود، بهتر است از گوش دادن به آن خودداری شود. (سؤال تلفنی از دفتر آیت الله مکارم شیرازی) 📕 https://B2n.ir/q98462 ⁉️ @PorsemanShia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌱 ⁉️ دفن شبانه حضرت زهرا (س) باسلام، چرا حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) شبانه دفن شدند؟ . . . ⭕️ پاسخ: با توجه به برخي رواياتي كه در اين زمينه وجود دارد، احتمال دارد حضرت زهرا (سلام الله علیها) وصيت کرده که شبانه او را دفن کنند. آن حضرت مي خواست با اين وصيت نارضايتي و ناخشنودي خود از برخي مسلمانان (به ويژه ابابكر و عمر) را اعلام نمايد، چنان كه حضرت در بستر بيماري از مسلمانان شكايت نموده و فرمود: «به خدا دنياي شما را دوست نمي دارم و از مردان شما بيزارم! درون و بيرون شان را آزمودم و از آنچه كردند ناخشنودم!‌... نفرين بر اين مكاران... واي بر آنان! چرا نگذاشتند حق (ولایت امام علي علیه السلام) در مركز خود قرار يابد و خلافت بر پايه هاي نبوت استوار ماند؟» در برخي از روايات و متون تاريخي تصريح شده است كه حضرت زهرا سلام الله علیها وصيت نمود كه ابابكر و عمر در تشييع جنازه او شركت نكنند. از امام صادق علیه السلام سؤال شد كه چرا حضرت زهرا سلام الله علیها شبانه دفن شد؟ حضرت فرمود: «لِأَنَّهَا أَوْصَتْ أَنْ لَا يُصَلِّيَ عَلَيْهَا الرَّجُلَانِ الْأَعْرَابِيَّانِ‏؛ تا آن دو مرد (ابوبكر و عمر) بر او نماز نخوانند.» امام علي علیه السلام نيز طبق وصيت فاطمه زهرا سلام الله علیها عمل نمود و او را شب دفن نمود. در صحيح بخاري آمده است: «فَلَمّا تُوُفِّیَتْ دَفَنَها زَوْجُها عَلِیٌّ لَیْلاً وَ لَمْ یُؤَذِّنْ بِها اَبابَکْرٍ؛همسر او شبانه فاطمه را به خاك سپرد و رخصت نداد تا ابوبكر بر جنازه‌ او حاضر شود.» ابن شهر آشوب نيز نوشته است ابوبكر و عمر بر علي علیه السلام خرده گرفتند كه چرا آنان را رخصت نداد تا بر دختر پيغمبر نماز بخوانند. وي سوگند خورد كه فاطمه سلام الله علیها چنين وصيت كرده بود و آنان پذيرفتند. بخاری نيز چنين بيان مي كند: «فَغَضِبَتْ فاطِمَةُ بِنْتُ رَسُولِ اللهِ، فَهَجَرَتْ اَبابَکْرٍ فَلَمْ تَزَلْ مُهاجِرَتُهُ حَتّی تُوُفِّیَتْ؛ فاطمه بر ابوبکر غضبناک شد و با او قطع رابطه کرد . قطع رابطه و قهر وی تا وفاتش ادامه یافت. طبق نقل بخاری حضرت زهرا سلام الله علیها ، در حالی دنیا را ترک کرد که شدیداً از دست خلیفه اول ناراضی و غضبناک بود. با او قطع رابطه کرد. این یعنی تا آخر عمر هرگز او را نبخشید. با اين وصيت، حضرت زهرا سلام الله علیها خواست نارضايتي خود از مردم، (به ويژه ابابكر و عمر) اعلام نموده و افكار عمومي را در طول تاريخ به اين نكته جلب كند كه دختر پيامبر از برخي مسلمانان راضي نبوده؛ دستگاه حكومت نسبت به خاندان پيامبر صلی الله علیه وآله ستم روا داشته است. هم چنين از اين طريق، مظلوميت حضرت علي علیه السلام، غصب خلافت او و غصب فدك فهميده شود. اكنون بسياري از اهل سنت معتقدند كه حضرت زهرا سلام الله علیها در نهايت از آن دو نفر راضي شده بود يا غصب خلافت و نارضاتي حضرت فاطمه و حضرت علي علیهما السلام را قبول ندارند. مخفي نگه داشتن قبر حضرت اين پرسش در اذهان عمومي به وجود مي آورد كه چرا قبر دختر و تنها باقيمانده و يادگار پيامبر اسلام صلی الله علیه وآله با آن عظمت مخفي باشد؟ مگر چه ستمي بر او روا داشته شده است؟ دانشمند ارجمند جعفر شهيدي مي نويسد: ... به هر حال پنهان داشتن قبر دختر پيغمبر ناخشنود بودن او را از كساني چند نشان مي دهد و پيداست كه او (فاطمه زهرا سلام الله علیها) مي خواسته است با اين كار آن ناخشنودي را آشكار سازد. 📕 https://B2n.ir/w76781 ⁉️ @PorsemanShia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌱 ⁉️ اُم‌ّ أبیها چرا به حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، ام ابیها گفته‌اند؟ . . . ⭕️ پاسخ: در كتاب مقاتل الطالبین و كشف الغمه آمده است كه ام‏ابیها از كنیه‏های حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها است كه پیامبر اكرم صلی الله علیه وآله به آن حضرت می‏فرمود ام‏ابیها؛ یعنی، مادر پدرش (مادر من). فهم حقیقت و واقع این مطلب كه چرا پیامبر اكرم صلی الله علیه وآله به حضرت فاطمه سلام الله علیها ام‏ابیها می‏فرمود بسیار مشكل است. برخی به سادگی از آن گذشته و تنها به این اكتفا كرده‏اند كه حضرت از شدت علاقه به آن جناب می‏فرمود مادر من. ولی قطعا كلام پیامبر چیزی فراتر از تعارفات مرسوم و معمولی است. شاید با توجه به این كه‏ ام در لغت به معنی اصل و ریشه است بتوان گفت حضرت زهرا سلام الله علیها اصل و منشأ نبوت و ولایت است كه اگر وجود آن بزرگوار نبود نبوت پیامبر و ولایت ائمه علیهم السلام آشكار نمی‏شد. به عبارت دیگر ولایت ثمره نبوت است و نبوت بدون ولایت بی‏معنی است. چنان كه در آیه شریفه خداوند به پیامبر می‏فرماید: اگر ولایت را به مردم ابلاغ نكنی رسالتت ناتمام است. و از این جهت كه وجود حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها، منشأ وجود ائمه اطهار علیهم السلام بود، منشأ ولایت است پس اگر حضرتش نبود ولایت نبود و نبوت هم به طور كامل ثمربخش نبود، بنابراین آن جناب منشأ نبوت و امامت است. مؤید این مطلب هم روایتی است كه برخی روایت كرده‏اند كه خداوند می‏فرماید: ولولا فاطمه لما خلقتكما؛ اگر نبود فاطمه سلام الله علیها، من شما را (پیامبر و امیرالمؤمنین علیهما السلام) نمی‏آفریدم. 📕 https://B2n.ir/t20629 ⁉️ @PorsemanShia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌱 ⁉️ ترس از ریای در عبادت گاهی که مشغول عبادت هستیم، یک باره به ذهنمان می‌آید که شاید کار ما ریا باشد. در این حالت چه کنیم؟ . . . ⭕️ پاسخ: شیطان برای فریب مؤمنان و بازداشتن آنها از عبادات و اعمال نیک حیله‌های گوناگونی به کار می‌گیرد. یکی از فریبنده‌ترین اقدامات او این است که به سراغ انسان می‌آید و می‌گوید، «فلانی این کار تو ریاست. پس بهتر است آن را کنار بگذاری.» مثلاً وقتی ما در حال خواندن قرآن یا کمک به نیازمندان یا زیارت یکی از بزرگان دین هستیم، وسوسه‌مان می‌کند که برای رضای خدا این کار را انجام نمی‌دهیم و می‌خواهیم خودنمایی کنیم. بعد به دلمان می‌اندازد که برای دوری از ریا آن عمل را ترک کنیم. آدم عاقل اسیر این دام شیطان نمی‌شود و به خاطر این وسوسه نه تنها کار خوب و عبادت خود را رها نمی‌کند، بلکه آن را با قدرت بیشتری ادامه می‌دهد و شیطان را در این توطئه، ناکام می‌گذارد. پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: «هرگاه یکی از شما مشغول نماز بود و شیطان به سراغش آمد و گفت، "تو ریا می‌کنی." تا جایی که می‌تواند نمازش را طول دهد.» 📕 https://B2n.ir/r86479 ⁉️ @PorsemanShia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌱 ⁉️ راهکار نشکستن توبه و ترک گناه من بارها توبه کرده‌ام و هر بار توبه‌ام را شکسته‌ام. چه کار کنم که دیگر توبه‌ام را نشکنم و به سراغ گناه نروم؟ . . . ⭕️ پاسخ: برای آنکه دوباره سراغ گناه نرویم، به این نکات باید توجه کنیم: الف) هیچ گاه خود را ایمن از گناه ندانیم و خیال نکنیم که گناه به سراغ ما نمی‌آید. پس از توبه؛ بیش از پیش باید مراقب حالات روحی، افکار و اعمال خود باشیم. ب) از گذشته عبرت بگیریم و نقاط ضعفمان را به درستی بشناسیم. اگر به خاطر هم‌نشینی با دوست بد یا شرکت در جلسات گناه یا خواندن رمانی که ما را به انحراف می‌کشاند به گناه می‌افتیم، آنها را ترک کنیم. مؤمن از یک سوراخ دوبار گزیده نمی‌شود. پ) دلیل همه‌ی لغزش‌ها و گناه‌ها، غفلت از یاد خدا و فراموش کردن آخرت است. هم‌نشینی با خوبان، شرکت در جلسات دینی و مذهبی و حضور در نمازهای جماعت یاد خدا و آخرت را در دل ما زنده نگه می‌دارد و از لغزش مجدد ما جلوگیری می‌کند. 📕 https://B2n.ir/z59124 ⁉️ @PorsemanShia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌱 ⁉️ دعا برای رسیدن به نعمت‌های دنیایی آیا دعا برای رسیدن به مال و منال دنیا و لذت‌های مادی اشکال دارد؟ . . . ⭕️ پاسخ: نیازهای ما انسان‌ها بسیار گوناگون و متنوع است. ما به داشتن اخلاق، عقل، ایمان، دوست خوب، همسایه‌ی نیک، خانه‌ی وسیع، شغل مناسب، درآمد کافی، همسر مؤمن، آرامش، سلامتی، روابط خوب با اطرافیان، نشاط، امید، سفر، تفریح، اراده‌ی قوی و فراوان چیز دیگر نیاز داریم. دعا برای رسیدن به هیچ یک از اینها اشکال ندارد. گفت و گو با خدا و درخواست از او به هر بهانه‌ای که باشد، کار خوب و پسندیده‌ای است. ما حتی برای کوچک‌ترین و کمترین حاجات خود هم می‌توانیم دعا بکنیم. خدا به حضرت موسی فرمود: «ای موسی! هر چه نیاز داری از من بخواه، حتی علوفه‌ی گوسفند و نمک خمیرت را.» اگر دعاهای امامان را بخوانید، می‌بینید که آن بزرگوارها نعمت‌های دنیایی را هم از خدا می‌طلبیدند و فقط برای امور معنوی دعا نمی‌کردند. البته در دعاهای آنها دعا برای افزایش ایمان، دستیابی به صفات نیک اخلاقی و تقویت معنویت و سعادت آخرت اهمیت و جایگاه بالاتری دارد. 📕 https://B2n.ir/g19520 ⁉️ @PorsemanShia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌱 ⁉️ راه‌های شناخت دوست شایسته دوست خوب را چگونه بشناسیم؟ . . . ⭕️ پاسخ: برای شناختن دوست خوب راه‌های گوناگونی وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم: اولین راه شناخت دوست خوب این است که ببینیم او با چه کسانی دوست است. اگر دوست‌های او آدم‌های خوبی هستند، معلوم می‌شود که خودش هم آدم خوبی است، اما اگر دیدیم که دوست‌هایش آدم‌های خوبی نیستند، تقریباً می‌شود گفت که خودش هم آدم چندان مناسبی برای دوستی نیست. حضرت محمد (صلّی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: «مردم را با دوستانشان بیازمایید؛ زیرا آدمی با کسی دوستی می‌کند که از رفتارش خوشش بیاید.» یعنی وقتی انسان فردی را برای دوستی بر می‌گزیند، حتماً روش و منش او را پسندیده است. از این رو، آدم‌های خوب همیشه با افراد خوب و انسان‌های بد با افراد بد طرح دوستی می‌ریزند. پس ما می‌توانیم با شناخت دوست‌های یک فرد خودش را هم بشناسیم. حضرت سلیمان (علیه السلام) فرمودند: «درباره‌ی هیچ کس قضاوت نکنید تا آنکه ببینید با چه کسی هم‌نشینی می‌کند؛ زیرا آدمی از راه همگنان و هم‌نشینانش شناخته می‌شود.» دومین راه شناخت دوست خوب ارزیابی رفتار افراد در زمان خشم و ناراحتی است. در این حالات، افراد باطن خود را به نمایش می‌گذارند و حقیقت خود را نشان می‌دهند. به همین دلیل خیلی راحت می‌شود آنها را شناخت و به نقاط ضعف و قوتشان پی برد. اگر کسی در زمان خشم، صبوری ورزید و ادب را پیشه کرد، معلوم می شود که آدم خیلی خوبی است، اما اگر از کوره در رفت و داد و بیداد راه انداخت، خیلی نمی‌توان روی او حساب کرد. امام صادق (علیه السلام) فرمودند: «هر یک از برادرانت که سه بار از تو خشمگین شد و درباره‌ات سخن بدی نگفت، او را به دوستی خود برگزین.» سومین راه شناخت دوست خوب این است که ببینیم چه کسانی هنگام رنج و سختی در کنارمان می‌مانند و یاریمان می‌کنند. در زمان راحتی و آسایش دوست زیاد پیدا می‌شود. دوست خوب کسی است که در زمان سختی و مشکلات هم رابطه‌اش را با ما حفظ کند. امام باقر (علیه السلام) فرمودند: «بد برادری است آنکه به گاه توانگریت به تو توجه دارد و آنگاه که فقیر شوی از تو می‌بُرد.» چهارمین راه شناخت دوست خوب این است که ببینیم آیا دیدار او ما را به یاد خدا و کارهای خوب می‌اندازد یا نه. ما با دیدار برخی از افراد به یاد خدا و کارهای نیک می‌افتیم و با دیدار برخی دیگر خدا را از یاد می‌بریم و هوس گناه می‌کنیم. آدم عاقل کسی است که با گروه اول دوست شود. «یاران عیسی (علیه السلام) از او پرسیدند: "ای روح الله! ما با چه کسی هم‌نشینی کنیم؟" حضرت عیسی (علیه السلام) فرمودند: "با آنکه دیدنش شما را به یاد خدا می‌اندازد و گفتارش بر دانش شما می‌افزاید و رفتارش شما را به توجه به آخرت تشویق می‌کند."» 📕 https://B2n.ir/r38828 ⁉️ @PorsemanShia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌱 ⁉️ توکل یعنی چه؟ توکل یعنی چه؟ آیا در هر کاری باید توکل کنیم؟ . . . ⭕️ پاسخ: توکل یعنی در زندگی به خدا تکیه کنیم، به او دل ببندیم و در هر کاری خود را به او بسپاریم. توکل یعنی خدا را همه کارهٔ عالم بدانیم و یقین داشته باشیم که تا او نخواهد، نه کسی می‌تواند به ما سودی برساند و نه کسی می‌تواند به ما ضرری بزند. توکل یعنی اعتماد به خدا در همه‌ی فعالیت‌ها و مدد جستن از او در همه‌ی تلاش‌ها. وقتی ما به خدا توکل می‌کنیم، قدرت روحی‌مان افزایش می‌یابد و با نیروی بیشتری می‌توانیم به سوی قله‌های موفقیت حرکت کنیم. رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: «هر که دوست دارد قوی‌ترین مردم باشد، باید به خدا توکل کند.» با توجه به آنچه گفته شد، ما در همه‌ی کارهایمان باید به خدا توکل کنیم و در همه‌ی اقداماتمان باید به یاری او دل خوش باشیم و با امید به او پیش برویم. با توکل، دیگر جایی برای یأس، ترس و تنبلی نمی‌ماند. البته هیچ‌گاه نباید به بهانه‌ی توکل دست روی دست بگذاریم و گوشه‌ای بنشینیم و بگوییم که به خدا توکل کرده‌ایم. حقیقت توکل این است که کنار تدبیر و تلاش، خود را به خدا بسپاریم. «یکی از یارهای پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلم) از شترش پیاده شد. او از پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) پرسید: آیا اگر توکل کنم، بازهم لازم است زانوی شتر را ببندم یا اگر توکل کردم، دیگر نیازی به این کار نیست؟ (در قدیم برای جلوگیری از فرار شتر هنگام توقف، پایش را می‌بستند.) پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: زانوی شتر را ببند و توکل کن.» یعنی توکل به معنی بی‌توجهی به تدبیر و اقدامات لازم در زندگی نیست. «رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلم) عده‌ای از بیکارهای شهر را دید که گویا اصلاً تصمیم به کار و فعالیت نداشتند. حضرت از آنها پرسیدند: شما چه کاره‌اید؟ گفتند: ما توکل کنندگانیم. پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: نه، بلکه شما سربار دیگرانید.» 📕 https://B2n.ir/d71580 ⁉️ @PorsemanShia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌱 ⁉️ ترک عادت زشت فحاشی کسی که راحت به دیگران فحش می‌دهد، چگونه می‌تواند این عادت زشت را ترک کند؟ . . . ⭕️ پاسخ: بهترین راه ترک فحش دادن و ناسزا گفتن تفکر و تأمل در آثار بد این عمل زشت است. کسی که فحش می‌دهد، اگر بداند که با این کار چه صدمه‌ها و آسیب‌هایی به خود می‌زند هرگز به کسی فحش نمی‌دهد. اکنون برخی از آثار فحش دادن را با هم مرور می‌کنیم: الف) کسی که فحش می‌دهد، خدا را از خودش خشمگین می‌کند و نفرت الهی را برای خود می‌خرد. امام باقر (علیه السلام) فرمودند: «خدا ناسزاگوی بددهن را دوست ندارد.» برای مؤمنی که همواره باید به دنبال جلب رضای خدا می‌باشد، این پیامد ناسزاگویی خیلی مهم است. اگر خدا از کسی خشمگین شود، بی‌شک آن فرد از برکات بسیاری محروم می‌شود. ب) کسی که فحش می‌دهد، خودش هم فحش و ناسزا از مردم می‌شنود و در نتیجه، آبرو و حیثیتش کم کم بر باد می‌رود. امام علی (علیه السلام) فرمودند: «هر که دشنام دهد، جواب شنود.» اگر کسی به آبروی خود علاقه‌مند باشد، هرگز به دیگران دشنام نمی‌دهد. پ) مردم از آدم فحاش و بددهن بدشان می‌آید و از ترس دشنام‌گویی او به او نزدیک نمی‌شوند. در نتیجه، او کم کم تنها و تنهاتر می‌شود و مرتب گروهی از دوستانش را از دست می‌دهد. رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: «بدترین مردم کسی است که مردم از ترس ناسزاگویی‌اش او را ترک کنند.» ت) فحش دادن آخرت انسان را هم به خطر می‌اندازد. امام صادق (علیه السلام) فرمودند: «هر کس مردم از زبانش بترسند، او در آتش دوزخ است.» رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلم) نیز فرمودند: «بهشت بر ناسزاگو حرام است و ناسزاگو نمی‌تواند وارد آن شود.» اگر کسی درباره‌ی این آثار و عواقب فکر کند، زبان به فحش و دشنام نمی‌آلاید. علاوه بر تفکر در عواقب دشنام‌گویی رعایت این نکات هم در ترک این رفتار ناپسند مؤثر است: الف) همیشه خشم خود را مهار کنیم تا بر اثر شدت خشم زبانمان به فحش و ناسزا آلوده نشود. ب) با افراد بددهن و دشنام‌گو نشست و برخاست نکنیم. هم‌نشینی با این افراد حساسیت ما را نسبت به این عمل ناپسند کم می‌کند و ما را به سوی انجام این کار می‌کشاند. پ) راه درست انتقاد از دیگران و اظهار ناراحتی از آنها را بیاموزیم تا به خاطر دلخوری از آنها زبان به ناسزا گفتن باز نکنیم. ت) حتی به شوخی هم از کلمه‌های زشت و ناپسند استفاده نکنیم؛ زیرا همین که به شوخی این کلمه‌ها را به کار بریم، کم کم استفاده‌ی جدی از آنها هم برایمان آسان می‌شود. ث) حتی به حیوان‌ها دشنام ندهیم؛ زیرا وقتی به آنها دشنام دادیم، زبانمان به این کار عادت می‌کند و کم کم به انسان ها هم دشنام می دهیم. «خوکی سر راه عیسی (علیه السلام) و یارانش قرار داشت. عیسی (علیه السلام) به جای توهین به خوک و راندن آن به خوک گفت: "برو به سلامت." یاران عیسی گفتند: "چرا با خوک این طور سخن گفتی و به او حرف بدی نگفتی." حضرت عیسی (علیه السلام) فرمودند: "زیرا نمی‌خواستم زبانم به حرف بد عادت کند."» 📕 https://B2n.ir/x95323 ⁉️ @PorsemanShia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا