"بسمالله الرّحمن الرّحيم"
#السَّلامُعَلَيْكَيَاأَمِيرَالْمُؤْمِنِينَعَلَيْكَمِنِّي
#سَلامُاللّٰهِأَبَداًمَابَقِيتُوَبَقِيَاللَّيْلُوَالنَّهارُ
✨بیا باهم نهجالبلاغه بخوانیم✨
🔷ادامه خطبه ۱ [و من خطبة له عليهالسلام يذكر فيها ابتداء خلق السماء و الأرض و خلق آدم]
#مولامیفرمایند: خلق الملائكة ثُمَّ فَتَقَ مَا بَيْنَ اَلسَّمَوَاتِ اَلْعُلاَ فَمَلَأَهُنَّ أَطْوَاراً مِنْ مَلاَئِكَتِهِ
سپس آسمانهاى بالا را از هم گشود، و از فرشتگان گوناگون پر نمود.
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
🔶شرح:
به دنبال بحثى كه در بخشهاى گذشته از اين خطبه در بارۀ آفرينش آسمانها و چگونگى پيدايش جهان آمده بود، امام (ع) در اين بخش به سراغ آفرينش موجودات آسمان و فرشتگان عالم بالا مىرود و در عبارات كوتاه و گويايى از اصناف فرشتگان و صفات و ويژگيهاى آنان و برنامه و اعمالشان سخن مىگويد و نيز از عظمت ساختمان وجود آنان و بالا بودن سطح معرفتشان بحث مىكند و در واقع اين بخش مربوط به معرفى فرشتگان در ابعاد مختلف است كه مىفرمايد: «سپس خداوند ميان آسمانهاى بلند را از هم گشود». از اين تعبير به خوبى استفاده مىشود كه در ميان آسمانها فاصلههايى وجود دارد كه در آغاز به هم پيوسته بودند و سپس از هم باز شدند و اين درست بر خلاف چيزى است كه هيأت «بطلميوس» مىگفت كه آسمانها، همچون طبقات پوست پياز روى هم قرار گرفتهاند و هيچ فاصلهاى در ميان آنها نيست.
سپس امام (ع) مىافزايد: «خداوند اين فاصلهها را مملو از انواع فرشتگان ساخت».
در خطبۀ «اشباح» (خطبۀ 91) نيز مىخوانيم: «و ملا بهم فروج فجاجها و حشا بهم فتوق اجوائها، به وسيلۀ آنها (فرشتگان) تمام فاصلههاى آسمانها را پر كرد و فاصلۀ جوّشان را از آنان مالامال ساخت».
در جملۀ ديگرى از همان خطبه مىخوانيم: «و ليس فى اطباق السّماء موضع اهاب الاّ و عليه ملك ساجد او ساع حافد، در تمام آسمانها به اندازۀ جاى پوست چهارپايى نتوان يافت، جز اين كه فرشتهاى بر آن به سجده افتاده يا تلاشگرى سريع، مشغول كار است»
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
#کلامامیر
#نهجالبلاغهخوانی
#اللّٰھُمَعجلْلِّوَلیڪَالفرَج
#اَللّٰهُمَّالْعَنِالْجِبْتَوَالطّٰاغُوتَوَالنَعثل
🍂🍂🍂🍂🍂
https://eitaa.com/qa_alghadir
30_ahd_01.mp3
1.82M
خدایا، و او را قرار ده، از آنان که از حمله متجاوزان، نگاهش داری.
#قرارعاشقی
4_5821317476641672453.mp3
3.24M
دعای ندبه 🤲
قـرار عـاشقانه هــر جمعه 🌤
🍃🌸 آیتالله بهجت:
❇️ کسانی منتــظـر فـ🌤ـــرج هستند که برای خــــدا و در راه خدا منتظر آن حضــــرت باشند..
نه برای برآوردن حاجات شخصی خود..
🎙 استاد فرهمند
#امام_زمان
🌍 اللّٰھـُم ؏جِّل لِوَلیڪَ الفَرَجْـ 🌤
📌کانال زندگی خوب👇
•┈┈••✾🍃💞🍃✾••┈┈•
🆔https://eitaa.com/zendegi_khob313
#جمعههایچشمانتظاری
ای تو آرام دل هر بی شکیب
مستجاب آخرین امنیجیب
بخت ما را پای در گِل تا به کِی
بانگ "اللّهم عجل" تا به کِی
کاش مستِ چشمنازت میشدم
گلنخی از جانمازت میشدم
ذره بودم در تب فانوس تو
قطره بودم بین اقیانوس تو
ای ظهور آیه ايمان بیا
جاری لبهای تو قرآن بیا
مکه را از بُهت خاموشی درآر
کعبه را از این سیه پوشی درآر
ذوالفقار حیدری را تاب ده
کافران را وعده مرداب ده
#السَّلامُعَلَيْكَبِجَوَامِعِالسَّلامِ
#اللّٰھُمَعجلْلِّوَلیڪَالفرَج
هدایت شده از از او بگو
#یادتوآرامشجانمناست
#نامتوذکرسحرگاهمناست
و از بشير نبّال است كه گفت: به حضرت باقر(عليه السّلام) عرض كردم:
آنها مىگويند: هرگاه مهدى(عليه السّلام) قيام كند، خودبهخود امور برايش درست مىشود و به قدر يك حجامت هم خون نمىريزد؟
حضرت فرمودند: نه، سوگند به آنكه جانم به دست اوست! اگر براى كسى امور خودبهخود درست مىشد براى پيغمبر(صلّى اللّه عليه و آله) اين امر واقع مىگشت، كه دندانهايش خونآلود و پيشانىاش شكسته شد، نه؛ سوگند به آنكه جانم در دست اوست [كار به جايى رسد كه] ما و شما عرق و علق (- خون بسته شده) را از چهره پاك كنيم، و دستى به پيشانى كشيد.
علق - كه در متن روايت آمده - يعنى: خون، و پاك كردن عرق و خون كنايه از محنتها و رنجها است كه باعث مىشود انسان عرق كند، و يا جراحتهايى كه خونها را جارى مىسازد - چنانكه مجلسى رحمه الله- ذكر كرده.
بحارالأنوار، جلد ۵۲، صفحه ۵۷
مکیالالمکارم، جلد ۱،صفحه ۱۱۵
#اللّٰھُمَعجلْلِّوَلیڪَالفرَج
#اَللّٰهُمَّالْعَنِالْجِبْتَوَالطّٰاغُوتَوَالنَعثل
https://eitaa.com/az_o_bego
هدایت شده از مسابقات ملی کتابخوانی و پیامکی
🔴 با سلام و احترام
ضمن تشکر از همه عزیزان شرکت کننده، #بزودی نتیجه مسابقه پیامکی #مولودکعبه
و مسابقه #کتابخوانی
اعلام خواهد شد.
با ما همراه باشید.