ا ﷽ ا
🔸اهمیت حدیث خوانی
🔸 سنت فراموش شده
❖ آیت الله العظمی شبیری زنجانی:
● علمای بزرگ از قدیم تدریس حدیث داشتند و به شاگردان خود حدیث می آموختند و كتب حدیثی می نوشتند ولی متأسفانه مدتی است که این سنت حسنه تعطیل شده است.
● برای نمونه علامه مجلسی تهذیب الأحکام را تدریس می کردند. کتابهای حدیثی متعددی از قرن یازدهم وجود دارد که بر علامه مجلسی قرائت شده است. محدث نوری درباره علامه مجلسی نوشته که وی فردی دعوت پذیر بود. شیوه ایشان اینگونه بود که اگر دعوت میشد، با اصحاب حدیثی خود به آن مجلس می رفتند و آنها کتابهای حدیثی را آماده میکردند و در آن جلسات كه بين يك تا يك و نيم ساعت طول میکشید حدیث می خواندند. گاهی نیز شاگردان حدیث میخواندند و علامه شرح میکرد. در حاشیه بسیاری از کتب حدیثی عبارات بلاغ علامه وجود دارد که نشان دهنده نوعی تأیید و اعتماد است.
● یکی از علما از شخصی به نام شیخ محمد علی سرابی که فردی فاضل و متقی بود، نقل میکرد که نزد آقای میلانی رفتم و عرض کردم: نزد شما آمده ام تا درس بخوانم، میشود شما وسائل الشیعه را برای ما تدریس کنید؟ ایشان فرموده بود: من فقط فقه تدریس میکنم. ولی وقتی با اصرار آقای سرابی مواجه می شود، تدریس وسائل را قبول میکند. ایشان در تدریس وسائل به ترجمه حدیث بسنده نمیکردند و شرح و بسط میدادند. پس از مدتی درس وسائل تعطیل شد. چندی بعد همین آقای سرابی مجدداً نزد آقای میلانی رفت و خواهش کرد که ایشان فقه تدریس کند آقای میلانی نپذیرفت و فرمود فقه تدریس نمیکنم، ولی اگر وسائل الشیعه بخوانید، حاضرم.
● مسأله تدریس حدیث سنتی بوده که متأسفانه ترك و تعطیل شده است.
📚 جرعه ای از دریا؛ ج۴؛ ص۳۹۵
آیت الله #شبیری
#حدیث
#حدیث_خوانی
#نظر_استاد_شبیری_درمورد_حدیث_خوانی
#اهمیت_توجه_به_حدیث
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🔸معرفی کتاب وسائل الشیعه:
تَفْصیلُ وَسائلِ الشیعَة إلی تَحْصیلِ مَسائلِ الشَّریعَة معروف به وسائل الشیعه اثر شیخ حر عاملی (درگذشت؛۱۱۰۴ق) و شامل ۳۶ هزار روایت با سند آن در موضوعات متعدد فقهی شیعه در بابهای جداگانه است. این احادیث از منابع روایی شیعه مانند کتب اربعه گردآوری شده است. وسائل الشیعه دارای شروح، معاجم، تلخیص و ترجمه است
#وسائل_الشیعه
#کتاب_شناسی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
🔸مولف کتاب وسائل الشیعه:
محمد بن حسن بن علی معروف به حُر عاملی، از محدثان و فقهای امامیه در قرن یازدهم قمری است. عاملی به صاحب وسائل نیز شهرت دارد. او در شهر مشهد درگذشت و آرامگاهش در حرم رضوی است.
#وسائل_الشیعه
#کتاب_شناسی
#حر_عاملی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
🔸انگیزه مولف از نوشتن کتاب وسائل الشیعه:
مؤلف در مقدمه کتاب، انگیزه خود را نوشتن کتابی بدون دراز نویسی و تکرار اعلام کرده که در آن، از منابع مورد اعتماد و مشهور، فقط احادیث مورد نیاز یا کاربردی گردآوردی شده باشد.
#وسائل_الشیعه
#کتاب_شناسی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
🔸محتوای کتاب وسائل الشیعه:
کتاب وسائل الشیعه مجموعهای از روایات پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و اهلبیت علیهم السلام،درباره احکام شرعی و فقهی در ۵۰ بخش موضوعی گردآوری شده که پایان کتاب نیز در خاتمه مفصلی درباره مصادر، اسانید و رجال احادیث بحث شده است. این کتاب شامل ۳۶ هزار روایت است.[نیازمند منبع] حر عاملی، وسائل الشیعه را در طول ۲۰ سال گردآوری کرده و در سال ۱۰۸۲ق به اتمام رسانیده است.
نام ۵۰ بخش موضوعیِ وسائل الشیعه: ۱. مقدمه عبادات، ۲. کتاب الطهارة، ۳. الصلاة، ۴. الزکاة، ۵. الخمس، ۶. الصیام، ۷. الاعتکاف، ۸. الحج، ۹. الجهاد، ۱۰. الامر بالمعروف و النهی عن المنکر، ۱۱. التجارة، ۱۲. الرهن، ۱۳. الحجر، ۱۴. الضمان، ۱۵. الصلح، ۱۶. الشرکة، ۱۷. المضاربه، ۱۸. المزارعة و المساقاة، ۱۹. الودیعه، ۲۰. العاریه، ۲۱. الاجاره، ۲۲. الوکالة، ۲۳. الوقوف و الصدقات، ۲۴. السکنی و الحبیس، ۲۵. الهبات، ۲۶. السبق و الرمایه، ۲۷. الوصایا، ۲۸. النکاح، ۲۹. الطلاق، ۳۰. الخلع و المباراة، ۳۱. الظهار، ۳۲. الإیلاء و الکفارات، ۳۳. العتق، ۳۴. التدبیر و المکاتبه و الاستیلاد، ۳۵. الاقرار، ۳۶. الجعالة، ۳۷. الأیمان، ۳۸. النذر و العهد، ۳۹. الصید و الذبائح، ۴۰. الاطعمه و الاشربه، ۴۱. الغصب، ۴۲. الشفعه، ۴۳. احیاء الموات، ۴۴. اللُقطه، ۴۵. الفرائض و المواریث، ۴۶. القضاء، ۴۷. الشهادات، ۴۸. کتاب الحدود و التعزیرات، ۴۹. القصاص، ۵۰. الدیات.
نخستین روایت در کتاب طهارت وسائل الشیعه از امام باقر(ع) در باره پایه های اسلام است که فرمود: اسلام بر پنج پایه بنیان گذاری شده است نماز، زکات، حج، روزه و ولایت.آخرین روایت در کتاب دیات در ابواب عاقله، از امام صادق علیه السلام از پدرانش
از امیرالمؤمنین علیه السلام است که فرمود: ام ولد هرگاه سید (مالک) خودش را اشتباهی بکشد (قتل خطائی) آزاد میشود و دیهای بر عهده او نیست؛ اما اگر به عمد او را بکشد، با قصاص کشته میشود.
#وسائل_الشیعه
#کتاب_شناسی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
☘ویژگی ها ی کتاب وسائل الشیعه:
کتاب وسائل الشیعه را شاخصترین کتاب در زمینه تقطیع احادیث دانستهاند.
تقطیع روایات به معنای بخشبخش کردن احادیث برخی از دانشمندان شیعه همچون موسی نجفی خوانساری، حجت کوهکمرهای، خوئی و مکارم شیرازی تقطیع اخبار را عادت صاحب وسائل دانستهاند. به باور برخی محققان جامع احادیث الشیعه توسط آیتالله بروجردی جمعآوری شد تا نقصان تقطیع احادیث در وسائل الشیعه جبران شود.
البته برخی معتقدند که صاحب وسائل منافع تقطیع را بیش از مضرات دیده که دست به تقطیع زده است.
همچنین گفته شده که شیخ حر عاملی با بیان اسناد و اشاره به نسخههای دیگر یک روایت در کتابهای دیگر، مواضع تقطیع را برای خوانندگان خود مشخص ساخته است.
بعضی از محققان بر این باورند که درباره حجم اشکالات ناشی از تقطیع در وسائل الشیعه بزرگنمایی شده و موارد خطای ناشی از تقطیع در این کتاب نسبت به حجم تقطیع، بسیار نادر و اندک است.
از دیگر ویژگیهای کتاب وسائل الشیعه به موراد زیر اشاره شده است:
نقل سند تمامی احادیث.ذکر روایات یک مسأله در یک باب.توضیحات مولف در ذیل احادیث، به ویژه در جمع روایات متعارض.استنباط مؤلف از روایات و قراردادن عنوان ابواب.ارجاع هر باب به ابواب مناسب. این ارجاعات در چاپهای جدید توسط مصصحان و محققان با رقم و عدد در پاورقیها مشخص شده است.آغازنمودن هر باب با روایات صحیح و معتبر و آوردن روایات مرسل یا ضعیف در پایان.فوائد دوازده گانه معرفی مصادر و برخی مباحث علوم و رجال در پایان کتاب
#وسائل_الشیعه
#کتاب_شناسی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🔸امام يازدهم به چه نامی مشهور است #عسکری_يا_عسگری؟
✍️پاسخ:
✅قبل از هر چیز باید ذکر کنیم که «عسکر» نام پادگانی است که امام یازدهم شیعیان را در آن جا زندانی کرده بودند از این رو به یازدهمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت،امام حسن عسکری می گویند.
👈دلیل بعدی که می توان ذکر کرد عرب زبان ها اصلا چهار حرف« گ ،چ،پ و ژ »را ندارند پس استفاده کردن از این حروف در کلمات عربی درست نمی باشد.
💥پس می توان نتیجه گرفت که شکل صحیح کلمه بصورت زیر می باشد: «امام حسن عسکری علیه السلام»
حضرت امام#حسن_عسکری علیه السلام
#متفرقه
#نکات_متفرقه
•┈┈••✾••┈┈•
@azizamhosen
ا ﷽ ا
☘سوال:منظور از "#عدة من أصحابنا" در اصول کافی چه کسانی هستند؟
🔹جواب/ بیان اول
🔹منظور از «عدة من اصحابنا» در آغاز اسناد برخی از روایات کتاب کافی، تعدادی از مشایخ کلینی اند که وی به جهت اختصار، به نام آنها تصریح نکرده؛ زیرا اغلب آنان را افرادی شناخته شده تشکیل می دهند که در کتب رجالی شرح حال آنان آمده و از آنجا که در هر یک از عده های معلوم حداقل دو نفر راوی موثق وجود دارد چنین تعابیری خللی به اسناد این روایات وارد نمی سازد.
این عده ها بنابر نقل علامه در کتاب «خلاصة الاقوال» به نقل از مرحوم کلینی اینچنین است:
🔸الف) عده ای که در کافی از « أحمد بن عیسى الأشعری» روایت می کنند عبارتند از:
1. أبو جعفر محمّد بن یحیى العطّار القمیّ.
2. علیّ بن موسى بن جعفر الکمندانیّ.
3. أبو سلیمان داود بن کورة القمیّ.
4. أبو علیّ أحمد بن إدریس بن أحمد الأشعریّ القمیّ، المتوفّى سنة 306 ه.
5. أبو الحسن علیّ بن إبراهیم بن هاشم القمیّ.
🔸ب) عده ای که از«أحمد بن محمد بن خالد البرقی» روایت می کنند عبارتند از:
1. أبو الحسن علیّ بن إبراهیم بن هاشم القمیّ.
2. محمّد بن عبد اللّه بن أذینة.
3. أحمد بن عبد اللّه بن أمیّة.
4. علیّ بن الحسین السعدآبادی.
🔸ج) عده ای که از «سهل بن زیاد الآدمی» روایت می کنند عبارتند از:
1. «أبو الحسن علیّ بن محمّد بن إبراهیم بن أبان الرازیّ»، معروف به «بعلّان الکلینیّ».
2. «أبو الحسین محمّد بن أبی عبد اللّه جعفر بن محمّد بن عون الأسدیّ الکوفیّ»، ساکن ری.
3. «محمّد بن الحسن بن فروخ الصفّار القمّیّ»، وفات یافته بسال (290هـ)،
4. محمّد بن عقیل الکلینی.
🔸عده مجهول:
بقیه ی عده های کتاب که از غیر این سه نفر نقل می کنند مجهول به شمار می روند که مصادیق آنان در هیچ یک از منابع حدیثی و رجالی موجود، مشخص نگردیده است؛ لذا چنین مواردی موجب ارسال سند می گردد
،بنابراین هر عده اى است كه از غير اين سه نفر نقل كند. مانند:
عِدَّةٌ من أصحابِنا عن إبراهيمَ بنِ إسحاقِ الأحمر.
عِدَّةٌ من أصحابِنا عن أحمدَ بِن محمّدِ بن أبى نَصر.
مصاديق عده هاى مجهول در هيچ يك از منابع حديثى و رجالى موجود مشخص نگرديده است و لذا چنين مواردى موجب ارسال سند مى شود.
🔸تذكر: تعابيرى از قبيل «بعضُ أصحابِنا عن...» نيز مجهول به شمار مى روند و موجب ارسال سند مى گردند. با اين تفاوت كه «عِدَّةٌ مِن اصحابِنا» براى چند نفر و «بعضُ اصحابِنا» براى يك نفر به كار مى رود.
#حدیث_شناسی
#سند_شناسی
#کافی
#کلینی
#سؤال_وجواب
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🔸معرفی کتاب محاسن برقی:
این کتاب از بهترین کتاب های روایی شیعه به شمار می آید و برخی اهمیت و اعتبار این کتاب را در ردیف کتب اربعه دانسته اند. کتاب محاسن یکی از منابع مهم کتاب کافی، نوشته ثقة الاسلام کلینی، است، شیخ کلینی بسیار به این کتاب استناد از آن روایت نقل کرده است.
شیخ صدوق در آغاز کتاب من لا یحضره الفقیه می فرماید: «من احادیث این کتاب را از منابع مطمئن، که در میان فقهای شیعه مشهور است و به آن استناد و مراجعه می کنند، گرفته ام؛ مانند المحاسن، نوشته احمد بن ابو عبدالله برقی. این کتاب از اصول اولیه شیعه و از کتابهایی است که سند من به آنها معروف است.
#کتاب_شناسی
#محاسن (برقی)
#برقی
#کافی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🔸درباره مولف کتاب محاسن:
مولف کتاب المحاسن ابو جعفر، احمد بن محمد بن خالد برقی ، متوفاى ۲۷۴ يا ۲۸۰ هجرى
شيخ ابو جعفر، احمد بن محمد بن خالد بن عبد الرحمن بن محمد بن على برقى، از راويان حديث و از فقهاى بزرگ شيعه و از ياران ائمه عليهم السلام به شمار مىآيد، احمد در روستاى« برقرود» از توابع شهر قم به دنيا آمد، او اصالتا از كوفه است. جد بزرگ او محمد بن على از ياران زید بن علی بن الحسین علیهما السلام بود كه در برابر حكومت ظلم و ستم بنى اميه قيام كرده و در زندان يوسف بن عمر به شهادت رسيد، خالد، پدر بزرگ احمد در حالى كه كودكى خردسال بود همراه پدرش عبد الرحمن بن محمد از کوفه آواره شدند و به شهر قم پناه آوردند، شهر قم در آن زمان پناهگاه شيعيان محمد و آل محمد صلوات اللّه عليهم بود و بسيارى از روات بزرگ شيعه در اين شهر زندگى مىكردند
وى از شخصيتهاى برجسته راويان شيعه در قرن سوم هجرى به شمار مىآيد و بسيارى از احاديث شیخ صدوق و شيخ كلينى به ايشان برمىگردد، همانگونه كه محدث نورى مىفرمايد:« شيخ طوسى و نجاشی احمد را توثيق كردهاند و او را مورد اطمينان دانستهاند». او از ارزشمندترين راويان شيعه به شمار مىآيد و بسيارى از علما و فقهاى بزرگ شيعه كه مجموعههاى روايتى نگاشتهاند از او روايت نقل كردهاند،ـ برخى از بزرگان عناوين كتابهاى خود را نيز از او گرفتهاند مانند: ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، علل الشرایع ، قرائن و خصال.
#کتاب_شناسی
#محاسن (برقی)
#برقی
#رجال
#احمدبن_محمد_برقی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
سوال:
🔸کدام یک از راویان از قم #اخراج_شدند ؟
جواب:
همه ارباب رجال و تاریخ به اخراج بعضی از محدثّین توسط احمد بن محمد اشعری بزرگ شهر قم ،اشاره کرده اند از یک سو، داشتن موقعیت سیاسی و صاحب قدرت در قم و از سوی دیگر سخت گیری او در نقل حدیث و نقد عقیده دلیل عمده اخراج افراد بود.
علاّمه، وحید بهبهانی، در این زمینه می نویسد: در موارد متعددی احمد بن محمد بن عیسی و ابن غضایری، راویی را متهم به غلو و کذب می کردند زیرا او روایتی را نقل می کرد که مضمون ان روایت در نظر انان مطلب غلوامیزی داشت.[1]
برخی از راویان که احمد انان را از قم اخراج کرد عبارتند از:
1- احمد بن محمد بن خالد برقی به جرم سهل انگاری در نقل حدیث.[2]
2- سهل بن زیاد ادمی رازی.[3]
3- ابوسمینه محمد بن علی بن ابراهیم قرشی، معروف به صیرفی،[4]
4- حسین بن عبیدالله محرر قمی سعدی، هر سه به اتهام غلو.[5]
از این چند نفر، تنها برقی به قم بازگردانده شد.
منابع:
[1] فواید الوحید؛ وحید بهبهانی،ص 38،39.
[2] جامع الرواه؛ ج 1،ص 63.
[3] همان، ص 393.
[4] رجال النجاشی، ص 332.
[5] رجال الکشی،ج 2، ص
#رجال
#احمدبن_محمد_برقی
#احمدبن_محمد_اشعری
#سؤال_وجواب
#سهل_بن_زیاد
#غلات
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
وسائل ج۱ عبادات-AudioConverter.mp3
31.04M
ا ﷽ ا
📢 #درس /#کلاس :
فقه روایی(فقه روایت محور)
#وسائل_الشیعه /جلد/۱
🔸#جلسه /۱
🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۷/۹
📚موضوع جلسه:
جلد اول وسائل الشیعه آل البیت
ابواب /مقدمه العبادات
باب / ۱/وجوب العبادات الخَمس
صفحه:۱۳
🎤هاشمی
#حدیث_خوانی
#فقه_روایی
#کلاس_وسائل_الشیعه
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
کافی ج۵ک العشره-AudioConverter.mp3
27.49M
ا ﷽ ا
📢 #درس /#کلاس :
#حدیث
#اصول_کافی /جلد/۵
دارالثقلین تصحیح استاد ولی
🔸#جلسه /۱
🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۷/۹
📚موضوع جلسه:
معاشرت با مردم
ابواب /کتاب العِشره
باب / ۱/مایجب من المعاشره
صفحه:۵۷۷
🎤هاشمی
#کافی
#حدیث_خوانی
#کلاس_کافی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🔸«حدیث مرسل»
یکی از اقسام خبر واحد است و حدیثى است که راوى، آن را از معصوم نشنیده، لیکن بدون واسطه از وى نقل کرده باشد و یا با واسطه نقل کرده، اما واسطه را فراموش کرده و به فراموشى تصریح نموده و یا از روى عمد یا سهو آن را نیاورده باشد و یا واسطه را با ابهام ذکر کرده باشد، مانند تعبیر «عن رجلٍ» یا «عَن بعض اصحابنا»؛ واسطه حذف شده یکى باشد یا بیشتر.
بنابر تصریح برخى، ارسال و حذف واسطه از سلسله سند حدیث در حال اختیار و بدون عذر مانند فراموشى، مکروه یا حرام است.
در اینکه حدیث مرسل معتبر و قابل استناد است یا حجت نیست، بین عالمان حدیثی اختلاف است. جمع کثیری از علمای شیعه مانند علامه حلی و شهید ثانی، به دلیل عدم یقین به وثاقت راوی محذوف، قائل به عدم اعتبار روایات مرسل هستند.
برخی معتقدند اگر روایت مرسل با لفظ غیر واحد روایت شود دلیل بر این است که روایت را بیش از یک نفر روایت کردهاند و این امر سبب اطمینان و ظن غالب است؛ لذا میتوان بدان اعتماد کرد به خلاف روایاتی که با الفاظ «عن رجل» و «عن بعض اصحابنا» آمده است.
برخی دیگر مانند محمد بن خالد برقی، قائل به حجیت تمام روایات مرسل به طور مطلق هستند. برخی از فقها نیز حدیث مرسل را تنها در صورتى که مؤید به کتاب یا سنت متواتر یا دلیل عقلى باشد، یا ارسال کننده فردى باشد که جز از ثقه یا عادل روایت نمىکند، مانند ابن ابى عمیر، صفوان بن یحیى و احمد بن ابى نصر معتبر می دانند.
#حدیث_مرسل
#مرسَل
#درایه
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🔸حجیت یا عدم حجیت
مرسلات مرحوم صدوق در کتاب من لایحضر :
🔹تاریخچهی حجیت حدیث مرسل:
اولین کسی که به حجیت برخی از احادیث مرسل، تصریح کرده است نجاشی ابو العباس احمد بن علی احمد بن عباس (372 تا 450ق) است، ایشان عمل به مراسیل محمد بن ابی عمیر را در میان دانشمندان امامیه، از بدیهیات علم رجال دانسته است.
پس از ایشان بزرگانی نیز بدین نکته اشاره کردهاند. و مشهور در میان دانشمندان امامیه حجیت مرسلات اصحاب اجماع است.
🔹نظر فقها در مورد مرسلات «من لا یحضر»:
۱/ نظریه اول:
حجیت مطلق: یعنی تمام روایاتی که در این کتاب آمده از ابتدا تا انتها حجت بین انسان و خدا است و میتوان به همه آنها عمل نمود. این نظریه شیخ بهائی و برخی دیگر از فقها است.
۲/نظریه دوم:
عدم حجیت: «عدم حجیت مطلق» است. طبق این نظریه که نظریه آیت الله خویی و «من تبع» ایشان است، مرسلات شیخ صدوق با مرسلات دیگران تفاوتی ندارد، لذا اگر دلیل دیگری بر حجیت آن داشتیم میتوانیم عمل کنیم، و الا نمیتوان عمل نمود.
3) نظریه سوم :
«تفصیل میان مرسلاتی است که جزماً به معصوم نسبت داده شده و غیر آنها است». شیخ صدوق گاهی میگوید: «قال رسول الله (صَلَّیاللهُعَلَیْهِوَآلِهِ)» یا «قال الصادق (عَلَیْهِالسَّلامِ)» و مانند آن، مرسلات وی در این موارد حجت است؛ ولی گاهی میگوید: «رُوی عن الصادق(عَلَیْهِالسَّلامِ)» یا «روی فلان عن الصادق(عَلَیْهِالسَّلامِ)» که در این موارد حجت نیست. این نظریه میرداماد و فقهایی مثل حضرت امام و آیت الله فاضل است
🔹نظر مختار:
با توجه به نکاتی میتوان ادعا کرد، مرسلات صدوق، همچون روایت های مرسل مشایخ ثقات، به طور مطلق حجت است:
1) ایشان روایتهایی که میان خویش با خدا حجت بوده است را گرد آوری کرده است.
2) برخی از روایت هایی که در آن ارسال وجود داشته است، را کنار گذاشته است.
3) به روایتهای شاذ و یگانه اعتماد نمیکرده است.
4) به روایتهایی که از سوی عامه بازگو شده بوده، اهمیت نمیداده است.
5) روایتهایی که راویش غیر ثقه بوده را کنار گذاشته است. چون ایشان به وثوق صدوری اهمیت ویژهای داده است، و یکی از ملاکها برای وثوق صدوری، بررسی سند حدیث بوده است.
🔹البته در پایان لازم به یاد آوری است که با تلاش محمد تقی مجلسی در روضة المتقین، کمتر از ده روایت از کتاب من لا یحضره الفقیه، مرسل مانده است،
#حدیث_مرسل
#مرسَل
#درایه
#صدوق
#مرسلات_صدوق
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
صدا ۰۰۱-AudioConverter.mp3
27.74M
ا ﷽ ا
📢 #درس /#کلاس :
فقه روایی(فقه روایت محور)
#وسائل_الشیعه /جلد/۱
🔸#جلسه /۲
🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۷/۱۱
📚موضوع جلسه:
جلد اول وسائل الشیعه آل البیت
ابواب /مقدمه العبادات
باب / ۱/وجوب العبادات الخَمس
صفحه:۱۵
🎤هاشمی
#حدیث_خوانی
#فقه_روایی
#کلاس_وسائل_الشیعه
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
صدا ۰۰۲-AudioConverter.mp3
20.22M
ا ﷽ ا
📢 #درس /#کلاس :
#حدیث
#اصول_کافی /جلد/۵
دارالثقلین تصحیح استاد ولی
🔸#جلسه /۲
🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۷/۱۱
📚موضوع جلسه:
معاشرت با مردم
ابواب /کتاب العِشره
باب / ۱ و ۲
صفحه:۵۷۹
🎤هاشمی
#کافی
#حدیث_خوانی
#کلاس_کافی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🔸معرفی یکی از اساتید مرحوم کلینی:
🔹محمد بن یحیى عطار قمی
از محدثان بزرگ شیعه اهل قم در قرن سوم هجری و از شاگردان ابراهیم بن هاشم قمی و عبدالله بن جعفر حمیرى است.
عالمان رجال او را به بزرگى یاد کرده و به وثاقت و صداقت و علم و تقوا ستوده اند.
ثقةالاسلام کلینى در کتاب شریف «الکافى»، روایات زیادی از محمد بن یحیى عطار نقل کرده است.
دو کتاب «مقتل الحسین علیهالسلام» و «النوادر» از آثار اوست.
شاگردان:
محمد بن یحیى عطار قمى پس از کسب فیض از استادان بسیار، خود نیز بر کرسى استادى نشست و شاگردان زیادى تربیت نمود؛ بعضى از آنها عبارتند از:
۱. محمد بن یعقوب کلینى:
او مؤلف کتاب «کافى» است. کلینى در جاى جاى کتاب «کافى» از استادش حدیث نقل کرده است.
۲. على بن الحسین بن بابویه قمى (پدر شیخ صدوق).
۳. محمد بن حسن بن احمد بن ولید (م ۳۴۳ ق): او در علوم گوناگون کتاب هاى زیادى دارد که از آن میان مى توان به «الجامع»، «التفسیر» اشاره کرد
#رجال
#کلینی
#مشایخ_کلینی
#محمدبن_یحیی_عطار
#ابن_ولید
#صدوق پدر
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘حدیث منتخب و زیبا
از کلاس حدیث خوانی :
🔅حضرت امام صادق علیه السلام :
فإنّ الرّجل منکم : همانا مردی از شما
🔸 إذا ورع فی دینه :اگر در دینش ورع داشته باشد
🔸و صدق الحدیث: و راستگو باشد
🔸 و أدّی الأمانة : امانت را ادا نماید
🔸 و حسن خلقه مع النّاس: با مردم حُسن اخلاق داشته باشد
👌 قیل: هذا جعفریّ : گویند این مرد از شیعیان جعفر صادق است
☘ فیسرّنی ذلک : و این کار موجب خوشنودی من می شود
و یدخل علیّ منه السّرور : و در قلب من سرور و شادی وارد می شود .
☘ و قیل: هذا أدب جعفر
و مردم می گویند این ادب جعفر صادق است
🔸و إذا کان علی غیر ذلک
اما اگر اینگونه که گفتم رفتار ننمائید
☘دخل علیّ بلاؤه و عاره
در قلب من بلا و عیب وارد می شود
☘و قیل: هذا أدب جعفر
مردم از روی مذمت می گویند
این هم ادب جعفر صادق است.
☘🚨هشدار مهم🚨☘
با رفتار خود موجب خوشحالی
حضرات معصومین علیهم السلام و حضرت امام زمان علیه السلام باشیم
نه اینکه درد و بلا در قلب نازنین ایشان وارد نمائیم .
📚کتاب شریف کافی
باب ما یجب من المعاشره
#حدیث
#حدیث_منتخب
#عملگرایی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135