eitaa logo
قال الصادق:(مکتب الصادق)
551 دنبال‌کننده
624 عکس
45 ویدیو
23 فایل
ا ﷽ ا یا هادی پای مکتب اهل بیت می نشینیم و به قال الباقر و قال الصادق گوش فرا می دهیم که زیبا فرمودند: به شرق و غرب بروید علم صحیحی جز آنچه از نزد ما خارج شود نمی یابید. 🔸فقه روایی 🔸حدیث 🔸مبانی حدیثی 🔸معارف سرآغاز: ۲۵ شوال ۱۴۴۴ ۲۶ اردیبهشت۱۴۰۲
مشاهده در ایتا
دانلود
 ا ﷽ ا 🔸درباره مولف کتاب محاسن: مولف کتاب المحاسن ابو جعفر، احمد بن محمد بن خالد برقی ، متوفاى ۲۷۴ يا ۲۸۰ هجرى شيخ ابو جعفر، احمد بن محمد بن خالد بن عبد الرحمن بن محمد بن على برقى، از راويان حديث و از فقهاى بزرگ شيعه و از ياران ائمه عليهم السلام به شمار مى‌آيد، احمد در روستاى« برق‌رود» از توابع شهر قم به دنيا آمد، او اصالتا از كوفه است. جد بزرگ او محمد بن على از ياران زید بن علی بن الحسین علیهما السلام بود كه در برابر حكومت ظلم و ستم بنى اميه قيام كرده و در زندان يوسف بن عمر به شهادت رسيد، خالد، پدر بزرگ احمد در حالى كه كودكى خردسال بود همراه پدرش عبد الرحمن بن محمد از کوفه آواره شدند و به شهر قم پناه آوردند، شهر قم در آن زمان پناهگاه شيعيان محمد و آل محمد صلوات اللّه عليهم بود و بسيارى از روات بزرگ شيعه در اين شهر زندگى مى‌كردند وى از شخصيت‌هاى برجسته راويان شيعه در قرن سوم هجرى به شمار مى‌آيد و بسيارى از احاديث شیخ صدوق و شيخ كلينى به ايشان برمى‌گردد، همانگونه كه محدث نورى مى‌فرمايد:« شيخ طوسى و نجاشی احمد را توثيق كرده‌اند و او را مورد اطمينان دانسته‌اند». او از ارزشمندترين راويان شيعه به شمار مى‌آيد و بسيارى از علما و فقهاى بزرگ شيعه كه مجموعه‌هاى روايتى نگاشته‌اند از او روايت نقل كرده‌اند،ـ برخى از بزرگان عناوين كتاب‌هاى خود را نيز از او گرفته‌اند مانند: ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، علل الشرایع ، قرائن و خصال. (برقی) •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا سوال: 🔸کدام یک از راویان از قم ؟ جواب: همه ارباب رجال و تاریخ به اخراج بعضی از محدثّین توسط احمد بن محمد اشعری بزرگ شهر قم ،اشاره کرده اند از یک سو، داشتن موقعیت سیاسی و صاحب قدرت در قم و از سوی دیگر سخت گیری او در نقل حدیث و نقد عقیده دلیل عمده اخراج افراد بود. علاّمه، وحید بهبهانی، در این زمینه می نویسد: در موارد متعددی احمد بن محمد بن عیسی و ابن غضایری، راویی را متهم به غلو و کذب می کردند زیرا او روایتی را نقل می کرد که مضمون ان روایت در نظر انان مطلب غلوامیزی داشت.[1] برخی از راویان که احمد انان را از قم اخراج کرد عبارتند از: 1- احمد بن محمد بن خالد برقی به جرم سهل انگاری در نقل حدیث.[2] 2- سهل بن زیاد ادمی رازی.[3] 3- ابوسمینه محمد بن علی بن ابراهیم قرشی، معروف به صیرفی،[4] 4- حسین بن عبیدالله محرر قمی سعدی، هر سه به اتهام غلو.[5] از این چند نفر، تنها برقی به قم بازگردانده شد. منابع: [1] فواید الوحید؛ وحید بهبهانی،ص 38،39. [2] جامع الرواه؛ ج 1،ص 63. [3] همان، ص 393. [4] رجال النجاشی، ص 332. [5] رجال الکشی،ج 2، ص  •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وسائل ج۱ عبادات-AudioConverter.mp3
31.04M
ا ﷽ ا 📢 / : فقه روایی(فقه روایت محور) /جلد/۱ 🔸 /۱ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۷/۹ 📚موضوع جلسه: جلد اول وسائل الشیعه آل البیت ابواب /مقدمه العبادات باب / ۱/وجوب العبادات الخَمس صفحه:۱۳ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
کافی ج۵ک العشره-AudioConverter.mp3
27.49M
ا ﷽ ا 📢 / : /جلد/۵ دارالثقلین تصحیح استاد ولی 🔸 /۱ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۷/۹ 📚موضوع جلسه: معاشرت با مردم ابواب /کتاب العِشره باب / ۱/مایجب من المعاشره صفحه:۵۷۷ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🔸«حدیث مرسل» یکی از اقسام خبر واحد است و حدیثى است که راوى، آن را از معصوم نشنیده، لیکن بدون واسطه از وى نقل کرده باشد و یا با واسطه نقل کرده، اما واسطه را فراموش کرده و به فراموشى تصریح نموده و یا از روى عمد یا سهو آن را نیاورده باشد و یا واسطه را با ابهام ذکر کرده باشد، مانند تعبیر «عن رجلٍ» یا «عَن بعض اصحابنا»؛ واسطه حذف شده یکى باشد یا بیشتر. بنابر تصریح برخى، ارسال و حذف واسطه از سلسله سند حدیث در حال اختیار و بدون عذر مانند فراموشى، مکروه یا حرام است. در اینکه حدیث مرسل معتبر و قابل استناد است یا حجت نیست، بین عالمان حدیثی اختلاف است. جمع کثیری از علمای شیعه مانند علامه حلی و شهید ثانی، به دلیل عدم یقین به وثاقت راوی محذوف، قائل به عدم اعتبار روایات مرسل هستند. برخی معتقدند اگر روایت مرسل با لفظ غیر واحد روایت شود دلیل بر این است که روایت را بیش از یک نفر روایت کرده‌اند و این امر سبب اطمینان و ظن غالب است؛ لذا می‌توان بدان اعتماد کرد به خلاف روایاتی که با الفاظ «عن رجل» و «عن بعض اصحابنا» آمده است. برخی دیگر مانند محمد بن خالد برقی، قائل به حجیت تمام روایات مرسل به طور مطلق هستند. برخی از فقها نیز حدیث مرسل را تنها در صورتى که مؤید به کتاب یا سنت متواتر یا دلیل عقلى باشد، یا ارسال کننده فردى باشد که جز از ثقه یا عادل روایت نمى‌کند، مانند ابن ابى عمیر، صفوان بن یحیى و احمد بن ابى نصر معتبر می دانند. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🔸حجیت یا عدم حجیت مرسلات مرحوم صدوق در کتاب من لایحضر : 🔹تاریخچه‌ی حجیت حدیث مرسل: اولین کسی که به حجیت برخی از احادیث مرسل، تصریح کرده است نجاشی ابو العباس احمد بن علی احمد بن عباس (372 تا 450ق) است، ایشان عمل به مراسیل محمد بن ابی عمیر را در میان دانشمندان امامیه، از بدیهیات علم رجال دانسته است. پس از ایشان بزرگانی نیز بدین نکته اشاره کرده‌اند. و مشهور در میان دانشمندان امامیه حجیت مرسلات اصحاب اجماع است. 🔹نظر فقها در مورد مرسلات «من لا یحضر»: ۱/ نظریه اول: حجیت مطلق: یعنی تمام روایاتی که در این کتاب آمده از ابتدا تا انتها حجت بین انسان و خدا است و می‌توان به همه آنها عمل نمود. این نظریه شیخ بهائی و برخی دیگر از فقها است. ۲/نظریه دوم: عدم حجیت:  «عدم حجیت مطلق» است. طبق این نظریه که نظریه آیت الله خویی و «من تبع» ایشان است، مرسلات شیخ صدوق با مرسلات دیگران تفاوتی ندارد، لذا اگر دلیل دیگری بر حجیت آن داشتیم می‌توانیم عمل کنیم، و الا نمی‌توان عمل نمود. 3) نظریه سوم : «تفصیل میان مرسلاتی است که جزماً به معصوم نسبت داده شده و غیر آنها است». شیخ صدوق گاهی می‌گوید: «قال رسول الله (صَلَّی‌اللهُ‌عَلَیْهِ‌وَ‌آلِهِ)» یا «قال الصادق (عَلَیْهِ‌السَّلامِ)» و مانند آن، مرسلات وی در این موارد حجت است؛ ولی گاهی می‌گوید: «رُوی عن الصادق(عَلَیْهِ‌السَّلامِ)» یا «روی فلان عن الصادق(عَلَیْهِ‌السَّلامِ)» که در این موارد حجت نیست. این نظریه میرداماد و فقهایی مثل حضرت امام و آیت الله فاضل است 🔹نظر مختار: با توجه به نکاتی می‌توان ادعا کرد، مرسلات صدوق، همچون روایت های مرسل مشایخ ثقات، به طور مطلق حجت است: 1) ایشان روایت‌هایی که میان خویش با خدا حجت بوده است را گرد آوری کرده است.  2) برخی از روایت هایی که در آن ارسال وجود داشته است، را کنار گذاشته است. 3) به روایت‌های شاذ و یگانه اعتماد نمی‌کرده است. 4) به روایتهایی که از سوی عامه بازگو شده بوده، اهمیت نمی‌داده است. 5) روایت‌هایی که راویش غیر ثقه بوده را کنار گذاشته است. چون ایشان به وثوق صدوری اهمیت ویژه‌ای داده است، و یکی از ملاکها برای وثوق صدوری، بررسی سند حدیث بوده است. 🔹البته در پایان لازم به یاد آوری است که با تلاش محمد تقی مجلسی در روضة المتقین، کمتر از ده روایت از کتاب من لا یحضره الفقیه، مرسل مانده است، •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صدا ۰۰۱-AudioConverter.mp3
27.74M
ا ﷽ ا 📢 / : فقه روایی(فقه روایت محور) /جلد/۱ 🔸 /۲ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۷/۱۱ 📚موضوع جلسه: جلد اول وسائل الشیعه آل البیت ابواب /مقدمه العبادات باب / ۱/وجوب العبادات الخَمس صفحه:۱۵ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
صدا ۰۰۲-AudioConverter.mp3
20.22M
ا ﷽ ا 📢 / : /جلد/۵ دارالثقلین تصحیح استاد ولی 🔸 /۲ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۷/۱۱ 📚موضوع جلسه: معاشرت با مردم ابواب /کتاب العِشره باب / ۱ و ۲ صفحه:۵۷۹ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🔸معرفی یکی از اساتید مرحوم کلینی: 🔹محمد بن یحیى عطار قمی از محدثان بزرگ شیعه اهل قم در قرن سوم هجری و از شاگردان ابراهیم بن هاشم قمی و عبدالله بن جعفر حمیرى است. عالمان رجال او را به بزرگى یاد کرده و به وثاقت و صداقت و علم و تقوا ستوده اند.  ثقةالاسلام کلینى در کتاب شریف «الکافى»، روایات زیادی از محمد بن یحیى عطار نقل کرده است. دو کتاب «مقتل الحسین علیه‌السلام» و «النوادر» از آثار اوست. شاگردان: محمد بن یحیى عطار قمى پس از کسب فیض از استادان بسیار، خود نیز بر کرسى استادى نشست و شاگردان زیادى تربیت نمود؛ بعضى از آن‌ها عبارتند از: ۱. محمد بن یعقوب کلینى: او مؤلف کتاب «کافى» است. کلینى در جاى جاى کتاب «کافى» از استادش حدیث نقل کرده است. ۲. على بن الحسین بن بابویه قمى (پدر شیخ صدوق). ۳. محمد بن حسن بن احمد بن ولید (م ۳۴۳ ق): او در علوم گوناگون کتاب هاى زیادى دارد که از آن میان مى توان به «الجامع»، «التفسیر» اشاره کرد پدر •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘حدیث منتخب و زیبا از کلاس حدیث خوانی : 🔅حضرت امام صادق علیه السلام : فإنّ الرّجل منکم : همانا مردی از شما 🔸 إذا ورع فی دینه :اگر در دینش ورع داشته باشد 🔸و صدق الحدیث: و راستگو باشد 🔸 و أدّی الأمانة : امانت را ادا نماید 🔸 و حسن خلقه مع النّاس: با مردم حُسن اخلاق داشته باشد 👌 قیل: هذا جعفریّ : گویند این مرد از شیعیان جعفر صادق است ☘ فیسرّنی ذلک : و این کار موجب خوشنودی من می شود و یدخل علیّ منه السّرور : و در قلب من سرور و شادی وارد می شود . ☘ و قیل: هذا أدب جعفر و مردم می گویند این ادب جعفر صادق است 🔸و إذا کان علی غیر ذلک اما اگر اینگونه که گفتم رفتار ننمائید ☘دخل علیّ بلاؤه و عاره در قلب من بلا و عیب وارد می شود ☘و قیل: هذا أدب جعفر مردم از روی مذمت می گویند این هم ادب جعفر صادق است. ☘🚨هشدار مهم🚨☘ با رفتار خود موجب خوشحالی حضرات معصومین علیهم السلام و حضرت امام زمان علیه السلام باشیم نه اینکه درد و بلا در قلب نازنین ایشان وارد نمائیم . 📚کتاب شریف کافی باب ما یجب من المعاشره •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸معرفی کتاب: 📚نام اثر: استناد در روش شناخت رجال اسناد 🖋با اشراف: استاد سیدمحمدجواد شبیری‌زنجانی (حفظه‌الله) این کتاب تحت اشراف استاد معظم آقای حاج سیدمحمدجواد شبیری زنجانی تهیه، تدوین و چاپ گردیده است. 🔸کتابی مفید و کاربردی برای حدیث پژوهی و رجال •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🔸کنیه ها و القاب حضرات معصومین علیهم السلام را از دو منظر و زاویه بررسی و مرتب نموده ایم: 🔹۱/از منظر و زاویه نام مبارک حضرات معصومین علیهم السلام 🔹۲/از منظر و زاویه کنیه ها و القاب حضرات معصومین علیهم السلام 👇👇👇 اشاره: اطلاع از القاب و کنیه های حضرات معصومین علیهم السلام جهت بررسی اسناد احادیث و روایات،ضروری می باشد . علیهم السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🔹۱/از منظر و زاویه نام مبارک حضرات معصومین علیهم السلام: 🔹برخی از کنیه ها و القاب حضرات معصومین علیهم السلام که در احادیث و اسناد آنها ، استعمال شده است: 🔸۱/معصوم اول: محمد بن عبدالله صلی الله علیه و آله و سلم مکنی به: ابوالقاسم ملقب به : رسول الله 🔸۲/معصوم دوم: فاطمه بنت محمد سلام الله علیها مکنی به: اُمّ‌الحسن/ اُمّ‌الحسین/ اُمّ‌المحسن/اُمّ‌الأئمة/اُمّ‌أبیها/اُمّ‌الخیرة/اُمّ‌المؤمنین/اُمّ‌الأخیار/اُمّ‌الفضایل/اُمّ‌الأزهار/اُمّ‌العلوم/اُمّ‌الأسماء ملقب به:  « زهرا،انسیه، بتول، تقیه، حبیبه، حُرَّة، حوراء، حوریه، راکعه، رشیده، راضیه، ریحانه، زهره، ساجده، سعیده، سیده، سمانه ،حرف شهیده، صابره، صادقه، صدوقه، طیبه، عارفه، عالیه، عذراء، عزیز، علیمه، عدیله، فاضله، فریده، کریمه، کوثر، کوکب، مبشره، محموده، مطهره، معصومه، ملهمه، ممتحنه، منصوره، موفقه، مهدیه، مؤمنه، ناعمه، نقیّه، والهه، وحیده، انسیة، نوریة، حانیة، رحیمة، رشیدة، محترمة، صابرة، سلیمة، صفیة، حدیثه، محتشمة، جلیلة، حکیمة، فهیمة، حنانة، حسنا، مرضیه». به گفته برخی محققین حضرت فاطمه الزهرا ۱۲۴ لقب دارد. 🔸۳/امام اول: علی بن ابی طالب علیه السلام مکنی به: ابوالحسن ابو تراب ملقب به: امیرالمؤمنین 🔸 ۴/امام دوم: حسن بن علی علیه السلام مکنی به: ابومحمد ملقب به: المجتبی 🔸۵/امام سوم: حسین بن علی علیه السلام مکنی به: اباعبدالله ملقب به: الشهید سیدالشهدا 🔸۶/ امام چهارم : علی بن الحسین علیه السلام مکنی به : ابومحمد ملقب به: زین العابدین سجاد 🔸۷/ امام پنجم : محمد بن علی علیه السلام مکنی به: ابوجعفر ملقب به: الباقر باقرالعلوم احدهما 🔸۸/ امام ششم : جعفر بن محمد علیه السلام مکنی به : ابوعبدالله ابواسحاق ملقب به: العالم الصادق الشيخ الفقيه احدهما 🔸۹/ امام هفتم : موسی بن جعفر علیه السلام مکنی به: ابوالحسن ابوالحسن اول ابو الحسن ماضى ابوابراهیم ملقب به: العبد صالح العالم الکاظم الفقيه الكاظمين 🔸۱۰/امام هشتم : علی بن موسی علیه السلام مکنی به: ابو الحسن الرضا ابوالحسن ثانی أبي الحسن الخراساني ملقب به: الرضا 🔸۱۱/ امام نهم : محمد بن علی علیه السلام مکنی به: ابوجعفر ابو جعفر ثانى ملقب به: التقی الجواد الرجل 🔸۱۲/ امام دهم : علی بن محمد علیه السلام مکنی به: ابوالحسن ابو الحسن ثالث ابو الحسن اخير مقلب به: الرجل النقی الهادی صاحب العسكر الفقيه العسكريَين 🔸۱۳/ امام یازدهم : حسن بن علی علیه السلام مکنی به: ابومحمد ملقب به: الرجل صاحب‌العسکر العسکری العسكريَين الفقيه الماضی 🔸۱۴/ امام دوازدهم : محمد بن الحسن علیه السلام مکنی به : ابوالقاسم ملقب به: المهدی الصاحب صاحب الامر صاحب‌الدار صاحب الزمان صاحب الناحیه العلیل الغایب الغریم الفقيه علیهم السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🔹۲/از منظر و زاویه کنیه ها و القاب: 🔸كنيه ها و القاب حضرات معصومین علیهم السلام در احادیث و اسناد. برخى از اين كنيه ها و القاب كه در اسناد و روايات مشاهده مى شود عبارتند از: 🔹كنيه ها: ۱ - ابوالقاسم ۲ - امیرالمؤمنین ۳ - ابوابراهیم ۴ - ابواسحاق ۵ - ابوالحسن ۶ - ابوجعفر ۷ - ابوعبدالله ۸- ابومحمد ۱ /ابوالقاسم: مقصود از «ابوالقاسم»، حضرت رسول الله (صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) و حضرت صاحب الامر (عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) می‌باشد و به صورت مطلق، مراد، «بقیة الله» است. ۲ / امیرالمؤمنین: حضرت علی( علیه السلام )  ۳/ابو تراب: امام علی (علیه السلام ) ۳/ ابوابراهیم: امام كاظم (علیه السلام) ۴/ ابواسحاق: حضرت امام صادق (علیه‌السّلام) ۵/ ابوالحسن: غالباً مراد امام كاظم (علیه السلام) و برای امام علی( علیه السلام)نیز به کار رفته است ابو الحسن ماضى: امام كاظم(علیه السلام) ابو الحسن اول: امام كاظم(علیه السلام) ابو الحسن ثانى: امام رضا(علیه السلام) ابو الحسن ثالث: امام هادى(علیه السلام) ابو الحسن اخير: امام هادى(علیه السلام) ابو الحسن الرضا: امام رضا (علیه السلام) ابو الحسن صاحب العسكر: امام هادى(علیه السلام) أبي الحسن الخراساني: امام رضا (علیه السلام ) ۶/ابوجعفر : امام باقرعليه السلام و گاه به ندرت امام جوادعليه السلام ابو جعفر اول: امام باقر عليه السلام ابو جعفر ثانى: امام جواد عليه السلام ۷/ ابوعبدالله:  امام حسین (علیه‌السّلام) و امام جعفر صادق (علیه‌السّلام) است ولی در بیشتر موارد بین محدّثان، مقصود از آن امام صادق (علیه‌السّلام) می‌باشد. ۸/ ابو محمد: برای امام حسن مجتبی (علیه‌السّلام)  و امام زین‌العابدین (علیه‌السّلام) و امام حسن عسکری (علیه‌السّلام)   به کار می‌رود ولی عبارت ابومحمّد در روایات غالبا  برای امام حسن عسکری (علیه‌السّلام) به کار رفته است. 🔹لقب ها: احدهما: امام باقر (علیه السلام) یا امام صادق (علیه السلام) الباقر: امام محمد باقر (علیه السلام) باقرالعلوم: امام محمد باقر (علیه السلام) التقی : امام محمد جواد (علیه السلام) الجواد: امام محمد جواد (علیه السلام) الرجل: امام هادى (علیه السلام)و گاهى امام جواد (علیه السلام) یا امام عسكرى (علیه السلام) الرضا: امام علی بن موسی الرضا (علیه السلام) زین العابدین: امام علی السجاد (علیه السلام) السجاد: امام علی السجاد (علیه السلام ) سیدالشهدا: امام حسین (علیه السلام ) الشهید: امام حسین (علیه السلام) شيخ: امام كاظم (علیه السلام) و گاهی امام صادق (علیه السلام) صاحب: امام زمان (علیه السلام) صاحب الامر: امام زمان (علیه السلام) صاحب‌الدار: امام زمان (علیه السلام) صاحب الزمان : امام زمان (علیه السلام) صاحب‌العسکر: امام حسن عسکری (علیه‌السّلام) صاحب الناحیه: امام زمان (علیه السلام) الصادق: امام جعفر صادق (علیه السلام) العالم: امام كاظم‌ (علیه السلام) لقب «عالم» برای حضرت صادق (علیه‌السّلام) نیز به کار رفته است. العبد صالح: امام كاظم (علیه السلام) العسکری: امام حسن عسکری (علیه السلام) العسكريَين: امام هادى (علیه السلام) و امام عسكرى (علیه السلام) العلیل: امام زمان (علیه السلام) الغایب: امام زمان (علیه السلام) الغریم: امام زمان (علیه السلام) الفقيه: امام كاظم (علیه السلام) و گاهى برای امام هادی (علیه السلام) و حضرت صادق (علیه‌السّلام) و حضرت امام عسکری (علیه‌السّلام) و حضرت امام زمان (علیه السلام)به کار رفته است. القائم: امام زمان(علیه السلام ) الکاظم: امام موسی کاظم (علیه السلام) الكاظمين: امام كاظم (علیه السلام)و امام جواد(علیه السلام) الماضی: امام حسن عسکری (علیه السلام) المجتبی : امام حسن (علیه السلام) المهدی: امام زمان (علیه السلام ) النقی: امام هادی (علیه السلام) الهادی: امام محمد هادی (علیه السلام) علیهم السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🔸شخصیت رجالی سَهْل بن زیاد آدمی ( ۲۵۵ق) از محدثان شیعه در قرن سوم قمری است. او از امام جواد علیه السلام امام هادی علیه السلام  و امام حسن عسکری علیه السلام روایت نقل کرده است. نام وی در سند بیش از ۲۳۰۰ حدیث آمده است. 🔸شخصیت رجالی در مورد شخصیت حدیثی سهل بن زیاد دو نظریه وجود دارد: 🔹تضعیف:  نظر رجالیانی همچون نجاشی ابن غضائری،شیخ طوسی در الفهرست و آیت‌الله خویی است. از دلایل این گروه نسبت دادن غُلو و کِذب توسط احمد بن محمد بن عیسی اشعری به سهل و اخراج وی از قم است. استاد نمازی شاهرودی فرموده است که در احادیث او به چیزی که بر ضعف یا غلو در اعتقاداتش باشد، دست نیافته است و احتمال داده که منشأ نسبت غلو به وی نقل روایاتی است که بر مقام و منزلت اهل بیت دلالت دارد. همچنین سید محمدمهدی بحرالعلوم معتقد است که اگر این نسبت‌ها درست می‌بود، مانند دیگر روایان ضعیف روایاتی از امامان در نکوهش او وارد می‌شد 🔹توثیق:  وحید بهبهانی، عبدالله مامقانی، محدث نوری،سید محمدمهدی بحرالعلوم و شیخ طوسی در کتاب رجال از رجالیانی هستند که وی را توثیق کرده‌اند. از دلایل این گروه کثرت روایات، تصریح شیخ طوسی به وثاقتش در کتاب الرجال، اعتماد نویسندگان کتب اربعه به‌ویژه محمد بن یعقوب کلینی به وی، شیخ اجازه بودن و فتوا دادن فقها بر اساس روایات وی است. 🔹اعتماد بر روایات: از دیدگاه علامه بحرالعلوم و علامه مجلسی بر فرض که وثاقت سهل پذیرفته نشود، روایاتش حدیث صحیح و قابل اعتمادند. چرا که وی از مشایخ اجازه(کسانی که در حدیث به دلیل کثرت محفوظات روایی و دقت در ضبط و نقل حدیث، مرجعیت دارند) است. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اا-AudioConverter.mp3
28.16M
ا ﷽ ا 📢 / : فقه روایی(فقه روایت محور) /جلد/۱ 🔸 /۳ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۷/۱۶ 📚موضوع جلسه: جلد اول وسائل الشیعه آل البیت ابواب /مقدمه العبادات باب / ۱/وجوب العبادات الخَمس صفحه:۱۶ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
صدا ۰۰۱-AudioConverter.mp3
30.51M
ا ﷽ ا 📢 / : /جلد/۵ دارالثقلین تصحیح استاد ولی 🔸 /۳ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۷/۱۶ 📚موضوع جلسه: معاشرت با مردم ابواب /کتاب العِشره باب / ۲/۳ صفحه:۵۸۱ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135