eitaa logo
قال الصادق:(مکتب الصادق)
531 دنبال‌کننده
556 عکس
39 ویدیو
17 فایل
ا ﷽ ا یا هادی پای مکتب اهل بیت می نشینیم و به قال الباقر و قال الصادق گوش فرا می دهیم که زیبا فرمودند: به شرق و غرب بروید علم صحیحی جز آنچه از نزد ما خارج شود نمی یابید. 🔸فقه روایی 🔸حدیث 🔸مبانی حدیثی 🔸معارف سرآغاز: ۲۵ شوال ۱۴۴۴ ۲۶ اردیبهشت۱۴۰۲
مشاهده در ایتا
دانلود
ا ﷽ ا 🍀 وجوب رجوع به اهل‌بیت علیهم السلام 🔸إکمال الدین ابْنُ عِصَامٍ عَنِ الْکُلَیْنِیِّ عَنِ الْقَاسِمِ بْنِ الْعَلَاءِ عَنْ إِسْمَاعِیلَ بْنِ عَلِیٍّ عَنِ ابْنِ حُمَیْدٍ عَنِ ابْنِ قَیْسٍ عَنِ الثُّمَالِیِّ قَالَ قَالَ عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ علیهما السلام : إِنَّ دِینَ اللَّهِ لَا یُصَابُ بِالْعُقُولِ النَّاقِصَةِ وَ الْآرَاءِ الْبَاطِلَةِ وَ الْمَقَایِیسِ الْفَاسِدَةِ وَ لَا یُصَابُ إِلَّا بِالتَّسْلِیمِ فَمَنْ سَلَّمَ لَنَا سَلِمَ وَ مَنِ اهْتَدَی بِنَا هُدِیَ... ابوحمزه ثمالی از امام سجاد علیه السلام روایت کرد که فرمودند : 🔹به راستی دین خدای عز وجل با عقل‌های ناقص درک نمی‌شود و با آرای باطله و قیاس‌های فاسد به دست نمی‌آید. وسیله درک آن تسلیم است، هرکس به ما شود سالم ماند و هرکس به ما کند، یابد... 📚بحار الأنوار ، جزء ۲ ، صفحه ۳۰۳ . •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀 شـب و روز مـنتـظـر بـاش! 🔅 حضرت امام صادق علیه‌السلام: 🔸«در شب و روزت منتظر فرج مولايت باش». 🔹 «تَوَقَّع أمرَ صاحِبِكَ لَيلَكَ و نَهارَكَ». 📚 بحار الأنوار، ج٩٨، ص١٥٩ حضرت علیه‌السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀 شیوه امالی نویسی 🔸در كتب تراجم، بيش از 30 كتاب با عنوان «الأمالي» ذكر شده كه كتب بزرگانى چون شيخ مفيد، شيخ صدوق و شيخ طوسى از مشهورترين آنهاست. 🔸امالى، عبارت است از مطالبى كه استاد در مجلس‌ها يا زمان‌هاى خاص از حفظ يا از روى كتاب خود برای شاگردان مى‌خواند و آنها همه مطالب را مى‌نويسند، لذا به آن، «المجالس» و «عرض المجالس» هم مى‌گويند. 🔸اين نوع از تعليم، بهترين نوعى است كه در طول تاريخ ثبت شده و دقيق‌ترين روش برای انتقال كاملا صحيح مطالب به شاگردان است. 🔸شيوه أمالى‌نويسى، از رايج‌ترين شيوه‌هاى نقل روايات اهل‌بيت(ع)، در ميان علماى اسلام بوده است؛ خصوصا در آن زمان‌هایى كه امكانات چاپ و نشر كتاب به راحتى اين زمان نبوده است. 📚ویکی نور •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀کتاب امالی طوسی 🔸الأمالي، به زبان عربى، تأليف شيخ الطائفه، ابوجعفر، محمد بن حسن طوسى (385 - 460ق)، است. 🔸اين كتاب، شامل رواياتى است كه شيخ الطائفه در نجف اشرف طى جلسات منظمى برای شاگردان خود املاء مى‌كرده. اين واقعه، بعد از آن است كه در سال 448ق، حوزه نجف از رونق افتاده بود و شيخ طوسى آن را احياء نمود و شروع به تربيت شاگردان در آن حوزه علميه مقدس نمود. 🔸اولین مجلس كتاب، در سال 455ق، بوده و آخرين آنها در سال 458ق، برقرار شده و از مجلس 19 تا پایان كتاب روزهاى جمعه بوده كه تاريخ دقيق آنها در ابتداى هر مجلس ذكر شده است. در كتب تراجم، بيش از 30 كتاب با عنوان «الأمالي» ذكر شده كه كتب بزرگانى چون شيخ مفيد، شيخ صدوق و شيخ طوسى از مشهورترين آنهاست. 🔸ساختار كتاب، داراى 1537 روايت است كه در 46 مجلس تنظيم شده‌اند و در چاپ حاضر، برای روايات، شماره مسلسل زده شده و روايات هر مجلس نيز شماره رديف خورده است. 🔸گزارش محتوا گر چه كتاب «الأمالى»، ترتيب موضوعى ندارد و از اين جهت، به دست آوردن یک موضوع خاص در كتاب مشكل به نظر مى‌رسد، اما با نگاهى گذرا به كتاب، خواننده درمى‌يابد كه روايات اثبات ولايت و فضايل اميرالمؤمنين(ع)، حجم زيادى از كتاب را در بر گرفته است. شيخ طوسى، با دقت، تمام سلسله سند روايات را ذكر كرده و روايت مرسله يا مقطوعه در ميان آنها اندك است، لذا مى‌توان چنين گفت كه امالى شيخ طوسى، حاوى روايات منتخبى است كه شيخ از بين هزاران روايت كه در اختيار داشته انتخاب نموده است. كتاب «الأمالى»، از حيث تنوع موضوعات، بسيار جالب است، چرا كه موضوعاتى همچون اصول دين و معرفة الله و فضايل معصومين و سيره نبوى و ادعيه مأثوره و وقايع تاريخى و سياسى، مانند هجرت به حبشه و مقتل امام حسین(ع) و قيام مختار را در بر مى‌گیرد. در كنار روايات مربوط به امور مزبور، روايات اخلاقى در موضوعات گوناگون و روايات آداب، مانند آداب خوردن و آشاميدن و آداب مسجد نيز به چشم مى‌خورد. 🔸كتاب «الأمالى» شيخ طوسى، توسط فرزند بزرگوار او، ابوعلى طوسى، روايت شده و به همين خاطر، بعضى‌ها قسمت‌هایى از كتاب را از ابوعلى دانسته‌اند؛ در حالى كه صحيح نيست و تمام اين كتاب، املاء شيخ است به شاگردانش كه از جمله آنها، ابوعلى بوده است. 🔸منابع نقل از جمله اساتيد شيخ طوسى، در اين كتاب، اين افرادند: شيخ مفيد، در مجلس‌هاى 1 تا 9 و 45؛ ابومفضل شيبانى، در مجلس‌هاى 16 تا 32 كه مجلس‌هایى كوتاه و مختصر است؛ ابن صلت اهوازى، در مجلس‌هاى 4 و 12 و 41 تا 44؛ ابن غضائرى، در مجلس‌هاى 15 و 32 و 33 و 34 و 38 و 40؛ حسين بن ابراهیم قزوينى، در مجالس 35 تا 38؛ ابن شاذان قمى، در مجالس 38 و 42. بقيه مجالس نيز از یک يا چند شيخ روايت شده كه روايات هر شيخ، در مجموعه‌اى جداى از ديگرى آمده است. 📚ویکی نور •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀ثمره باورنکردنی تواضع و فروتنی 🔻امام موسی كاظم عليه‌السلام: إنّ اللّه َ لَم يَرفَعِ المُتَواضِعينَ بقَدرِ تَواضُعِهِم، و لكنْ رَفَعَهُم بِقَدرِ عَظَمَتِهِ و مَجدِهِ ❇️ خداوند فروتنان را به اندازه فروتنى‌شان بالا نمى‌برد، بلكه آنان را به اندازه عظمت و بزرگى خودش رفعت مى‌بخشد. 📚 تحف العقول، ۳۹۹ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀خلقت نوری حضرت صدّیقه‌ی طاهره سلام‌الله‌علیها 🔸قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : خُلِقَ نُورُ فَاطِمَةَ عَلَيْهَا السَّلاَمُ قَبْلَ أَنْ تُخْلَقَ اَلْأَرْضُ وَ اَلسَّمَاءُ 🔹از رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله روایت شده که فرمود: نور فاطمه(علیها‌السّلام) قبل از خلقت زمين و آسمانها، آفريده شد... 📚معاني الأخبار ج ۱، ص ۳۹۶ حضرت سلام الله علیها •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀سکوت قال الصادق علیه السلام: 🔸 لَا يَزَالُ الْعَبْدُ الْمُؤْمِنُ يُكْتَبُ مُحْسِناً مَا دَامَ سَاكِتاً فَإِذَا تَكَلَّمَ كُتِبَ مُحْسِناً أَوْ مُسِيئاً. ✍️ بنده مومن مادام که خاموش است جزء نیکان شمرده می شود، پس هرگاه زبان بگشاید، یا نیکوکار است یا بدکار. 📚کافی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀کتاب امالی مفيد 🔸الأمالي، به زبان عربى، نوشته شيخ مفيد، ابوعبدالله، محمد بن محمد بن نعمان عكبرى بغدادى (336 - 413ق)، است 🔸 شامل روايات اخلاقى، اعتقادى و تاريخ اسلام مى‌باشد. شيخ مفيد، اين كتاب را در طول 7 سال، در ماه‌هاى مبارک رمضان و در 42 جلسه برای ياران خود املاء كرده‌اند. 🔸ساختار كتاب، مشتمل بر 42 مجلس است كه مجموع اين مجالس، 387 روايت را در بر گرفته است. بيشترين روايات(47 روايت)، در مجلس بيست و سوم و كمترين روايات(4 روايت)، در مجلس سى و یکم ذكر شده است. 🔸گزارش محتوا در اين كتاب، موضوعات بسيار متنوعى در قالب روايت ذكر شده است؛ موضوعاتى از قبيل ثبت اعمال انسان توسط فرشته، حب اهل‌بيت از اسباب دخول در بهشت، منقبت على و فاطمه و حسنين و شیعیان آنها، فضيلت دانشجو، بيمارى موجب پاکى از گناهان مى‌شود، در شناخت مقام اهل‌بيت(ع) و مشروط بودن قبولى اعمال به ولايت، نزدیک ‌ترين مردم به پيامبر(ص) در روز قيامت، ماجراى عثمان و بنى اميه و در بيت المال آنان را بر ديگران ترجيح دادن و مضروب نمودن عمار، بخشى از دعاهاى صبح و شام، استغفار نبى(ص) برای شيعه، از جمله مواعظ على(ع) درباره آرزوى دراز و پيروى از هواى نفس، موعظه امام سجاد(ع) درباره محاسبه نفس، سخن زيد بن على(ع) درباره اهل‌بيت و عدم خوف وى از ظالمان، دعا پس از فريضه مستجاب است، فرمان دادن على(ع) شيعه خود را به تقيه كردن، آخرين خطبه‌اى كه پيامبر(ص) ايراد فرمودند، عرضه كردن ولايت بر همه مخلوقات، روا ساختن حاجات مؤمنين، وقتى خدا خير بنده‌اى را بخواهد او را در دين فقيه مى‌گرداند، كلام على(ع) درباره زهد، كفاره غيبت كردن آن است كه برای شخصى كه غيبتش كرده‌اى استغفار نمايى، فضيلت گريه در مصيبت اهل‌بيت(ع) و... •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀مرسلات مشایخ ثلاثه ✳️ حضرت آیة الله شبیری زنجانی: مرحوم آقای خویی بنا بر مبنای خود مرسلات ابن ابی عمیر و بزنطی و صفوان را معتبر نمی‌‌داند. ایشان می‌‌گوید: مرحوم شیخ طوسی که در عُدّه ادعا نموده که این راویان «لا یروون و لا یرسلون الّا عن ثقة»، در تهذیب از این مطلب عدول نموده است و در روایتی که بعضی از این‌ها در سند وجود دارند، اشکال نموده است. ✅ اشکال به فرمایش مرحوم آقای خویی این فرمایش ایشان به نظر خیلی غریب می‌‌آید. تهذیب از اوّلین کتاب‌‌های شیخ طوسی است و قبل از عُدّة نگاشته شده است. تألیف تهذیب در زمان مرحوم شیخ مفید (وفات 413 ق) شروع شده است و شیخ تا اوایل صلاة را در زمان مرحوم شیخ مفید نگاشته است، به خاطر این که شیخ طوسی در اوایل تهذیب از شیخ مفید با تعبیر «الشیخ ایّده الله» یاد می کند، این‌گونه تعبیر که در نزدیک به 600 مورد در تهذیب به کار رفته تا اوائل جلد دوم (ص 3) ادامه یافته و پس از آن از شیخ مفید با عبارت «الشیخ رحمه الله» یا «الشیخ رحمه الله تعالی» یاد شده است. (اوّلین مورد آن در ج2، ص12). از این تعابیر استفاده میشود که شیخ طوسی تهذیب را در حیات شیخ مفید آغاز کرده و پس از وفات وی به پایان رسانده است. ولی تألیف عدّه را در زمان مرحوم سید مرتضی (وفات 436 ق) شروع و پس از وفات وی به اتمام رسانده است. 📚 کتاب الصوم، ج1،ص 157 کتاب کتاب •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀با کودکان بد قولی نکنیم 🔸عدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ كُلَيْبٍ الصَّيْدَاوِيِّ قَالَ قَالَ لِي أَبُو الْحَسَنِ (صلوات الله علیه) إِذَا وَعَدْتُمُ الصِّبْيَانَ فَفُوا لَهُمْ فَإِنَّهُمْ يَرَوْنَ أَنَّكُمُ الَّذِينَ تَرْزُقُونَهُمْ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَيْسَ يَغْضَبُ لِشَيْ‏ءٍ كَغَضَبِهِ لِلنِّسَاءِ وَ الصِّبْيَانِ. 🔸كلَيب صَیداوی گوید امام کاظم (صلوات الله علیه) به من فرمود: هنگامی که به فرزندانتان وعده دادید پس برای آنها وفا به خرج دهید؛ زیرا کودکان گمان می کنند شما روزی دهنده آنان هستید؛ همانا خداوند عز و جل به خاطر هیچ چیزی خشمگین نمی شود به مانند غضبش برای (پایمال کردن حقوق) زنان و کودکان. 📚:الكافي ج‏6ص50 •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀هر گاه فاطمه را می دیدم... 🔸 أميرالمؤمنين سلام‌الله‌ علیه: لَقَد كُنتُ أَنظُرُ إِلَیها فَتَنكَشِفُ عَنِّي الهُمُومُ وَ الأَحزانُ 🔹 هرگاه فاطمه سلام‌الله‌ علیها را می‌دیدم، تمام نگرانی‌ها و غصه‌هایم برطرف می‌شد. 📚 بحارالأنوار، جلد ۴۳، صفحه ۱۳۴ حضرت سلام الله علیها •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀 دعا کردن امام همراه کودکان 🔸عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ: كَانَ أَبِي (ع) إِذَا حَزَنَهُ أَمْرٌ جَمَعَ النِّسَاءَ وَ الصِّبْيَانَ ثُمَّ دَعَا وَ أَمَّنُوا. 🔹امام صادق(علیه السلام) فرمود: هرگاه امری پدرم را اندوهگین می‌ساخت، زنان و کودکان را جمع می‌کرد و دعا می‌کرد و آنها آمین می‌گفتند. 📚 کافی، ج۲، ص۴۸۷ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀کتاب رجالی قاموس الرجال 🔸«قاموس الرجال»، نام اثری انتقادی در علم رجال، به زبان عربی، تالیف شیخ محمدتقی شوشتری متوفای ۱۴۱۶ ق، عالم و رجالی امامی معاصر است. ◀️این کتاب در اصل، تعلیقات انتقادی بر «تنقیح المقال» شیخ عبدالله است که در سفر اجباری خود به نجف (سال‌های ۱۳۵۴- ۱۳۶۰ ق)، با مطالعه رجال مامقانی و ملاحظه کاستی‌ها و آشفتگی‌های آن، نخست، در حاشیه «تنقیح» و سپس به صورت کتاب مستقل، در مدت قریب به شش سال نگاشته است. ◀️«قاموس الرجال» همچون «تنقیح المقال»، شامل مقدمه و متن اصلی و خاتمه است. شوشتری در مقدمه، نخست، به اختصار برخی اشکالات و اشتباهات «تنقیح المقال» را ذکر کرده و سپس در ۲۸ فایده، مبنای انتقادات رجالی خود درباره آرا و نظرات رجالی مامقانی و دیگر رجالیان را یادآور شده و مثال‌هایی برای هریک ذکر کرده است. 📜متن اصلی، همانند «تنقیح» متشکل از چهار بخش است: 🔸نام‌ها (که عمده کتاب بدان تخصیص یافته)؛ 🔸کنیه‌ها؛ 🔸لقاب ؛ 🔸 نام زنان راوی حدیث. 👤شوشتری در هر بخش راویان را به ترتیب الفبا آورده و پس از ذکر بخش‌هایی از قول مامقانی، تعلیقات خود را بعد از تعبیر «اقول» بیان کرده و اشتباهات وی را در زمینه‌های مختلف، از بحث لغوی گرفته تا استنباط رجالی یادآور شده و بر مبنای دیدگاه رجالی خود تصحیح کرده است. او همچنین در مواردی که مامقانی شرح حال راوی را ذکر نکرده، از کتاب‌های رجال و تاریخ، مطالبی در باره فرد آورده و طبقه او را مشخص کرده و گاه عناوین جدیدی افزوده است. 📚کانال علم رجال کتاب کتاب •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀 آیا سکونی شیعه بود؟ 🔸 دلایلی را برای شیعه بودن اسماعیل بن ابی‌زیاد معروف به سکونی می‌توان اقامه نمود که دو دلیل مهم آن عبارت است از: 1- محتوای روایات او که موافق احکام و باورهای شیعی و یا نکوهش مخالفان و بزرگان عامه است. این دلیل را مجلسی اول و حاجی نوری برای اثبات شیعه بودن سکونی ارائه کرده و برخی از روایات در این خصوص را آورده‌اند. 2- امام صادق علیه السلام از تعابیری برای سکونی استفاده کرده که مخصوص اصحاب شیعی است. لازم به یادآوری است بر اساس بررسی انجام شده، بیشترین احادیث سکونی در رابطه با مسائل غیر فقهی و کلامی است؛ به عنوان نمونه در کتاب کافی، ۵۹ روایت از او در کتاب ایمان و کفر، ۴۴ روایت از او در کتاب اطعمه و اشربه، و ۳۸ روایت در کتاب المعیشة وجود دارد که از نظر تعداد روایات سکونی، این سه بخش از سایر بخش‌های کافی با اختلافی معنادار، پیشی گرفته‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد ۳۵ درصد احادیث سکونی.... ✅ ادامه مطلب👇🏼 🌐 mfeb.ir/home/?p=20436/#ZRejal •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا