☘التفاتی دیر هنگام، اما ارزشمند :
🔹اخیراً مصاحبهای از خبرگزاری ایکنا منتشر شده است که، در گفتگو با استاد محمدحسین حشمت پور (دام عزه) به مناسبت روز جهانی فلسفه، پرسشهایی طرح کرده اند. استاد در برخی از پاسخها، عبور خود از فلسفه اسلامی و اشتغال به دروس قرآن و حدیث را تصریح میکند
ایکنا _ واقع این است که ما به مناسبت روز حکمت و فلسفه خدمت شما رسیدهایم. برای شما که عمری را در این فن گذراندهاید، فلسفه یادآور چه مفهومی است؟
پاسخ:
کار من دیگر از فلسفه گذشته است، از شما چه پنهان که فلسفه برای من تمام شده است. تصمیم گرفتهام به طور کلی کتاب شفا را کنار بگذارم. اگر صفحات باقیمانده خطابه شفا و منظومه را تمام کنم، بعدش میخواهم «تفسیر مجمعالبیان» را تدریس کنم. البته تا امروز یک جلد از آن را درس گفتهام؛ اگر عمری باشد، ۹ جلد دیگر را هم خواهم گفت و قصد دارم که دروس تفسیر و حدیث را جایگزین فلسفه کنم.
ایکنا _ این جایگزینی دلیل خاصی دارد؟
پاسخ:
تمام این درسهایی که ما میخوانیم مقدمهای هستند برای این ذیالمقدمه؛ یعنی #قرآن و #حدیث. عمر من در مقدمه گذشته است و هنوز به ذیالمقدمه نرسیدهام. همواره دعا کردهام که: خدایا من را به این راه منتقل کن. الآن دیگر به شفای بوعلی فکر نمیکنم. فکر میکنم خدا اول تنفر شفا را به من داد، بعد به این طرف علاقهمندم کرد.
ایکنا _ چند وقت است که این حال در شما ایجاد شده است؟
پاسخ:
تقریباً دو ماه..
https://iqna.ir/fa/news/4183268/
اشاره:
استاد حشمت پور از اساتید فلسفه حوزه علمیه قم می باشند.
#حدیث
#حدیث_خوانی
#اهمیت_توجه_به_حدیث
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
وسائل جلسه۰۰۱۸.mp3
29.8M
ا ﷽ ا
📢 #درس /#کلاس :
فقه روایی(فقه روایت محور)
#وسائل_الشیعه /جلد/۱
🔸#جلسه /۱۸
🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۹/۷
📚موضوع جلسه:
جلد اول وسائل الشیعه آل البیت
ابواب /مقدمه العبادات
باب /۶
صفحه:۴۹
🎤هاشمی
#حدیث_خوانی
#فقه_روایی
#کلاس_وسائل_الشیعه
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
کافی جلسه۰۰۱۸.mp3
25.3M
ا ﷽ ا
📢 #درس /#کلاس :
#حدیث
#اصول_کافی /جلد/۵
دارالثقلین تصحیح استاد ولی
🔸#جلسه /۱۸
🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۹/۷
📚موضوع جلسه:
معاشرت با مردم
ابواب /کتاب العِشره
باب /۱۹/۲۰/۲۱
صفحه:۶۲۲
🎤هاشمی
#کافی
#حدیث_خوانی
#کلاس_کافی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘حدیث منتخب:
☘اهمیت نماز:
🔅قال الصادق علیه السلام
🌸 إِنَّ شَفَاعَتَنَا لَا تَنَالُ مُسْتَخِفّاً بِالصَّلَاه.
🌺"شفاعت ما به کس که نماز را سبک شمارد، نمی رسد"
📚 ثواب الأعمال
#حدیث
#حدیث_منتخب
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
☘کتاب الموسوعةالكبرى
عن فاطمة الزهراء سلام الله علیها
✍️ نویسنده:
شیخ اسماعیل انصاری زنجانی
🔸 معرفي اجمالي:
🔻مجموعهای بیستوپنج جلدی به زبان عربی درباره حضرت زهرا سلام الله علیها می باشد که مؤلف، نوشتن این اثر را از سال 1407ق شروع شده و تمامی ابعاد زندگی و شخصیت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را در بر گرفته است.
🔻مؤلف در نگارش کتاب، به بیش از سیهزار منبع مراجعه کرده است.
🔻#روش_تألیف موسوعه بر اساس موضوعات مربوط به حضرت زهرا سلام الله علیها است که طبق یک تقسیمبندی جامع، به سه بخش کلی تقسیم شده است: حضرت زهرا صلوات الله علیها قبل از این عالم، حضرت زهرا علیهاالسلام در این عالم، حضرت زهرا سلام الله علیها بعد از این عالم.
فدک، خطبه فدکیه و شهادت آن حضرت از جمله مباحث مطرح شده در این موسوعه می باشد.
#کتاب_شناسی
#الموسوعةالكبرى_عن_فاطمةالزهراء سلام الله علیها
حضرت #فاطمه_الزهرا سلام الله علیها
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
🔸امام رضا علیه السلام:
كَانَتْ لَنَا أُمٌّ صَالِحَةٌ مَاتَتْ وَ هِيَ عَلَيْهِمَا سَاخِطَةٌ وَ لَمْ يَأْتِنَا بَعْدَ مَوْتِهَا خَبَرٌ أَنَّهَا رَضِيَتْ عَنْهُمَا.
💬 ما مادر صالحی داشتیم که در حالی از دنیا رفت که بر آن دو نفر خشمگین بود
و بعد از شهادتش خبری به ما نرسیده که از آن دو نفر راضی شده باشد.
📚 الطرائف، ج۱، ص ۲۵۲.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
متن اصلی:
وَ مِنْ ذَلِکَ مَا رَوَاهُ عَلِیُّ بْنُ أَسْبَاطٍ رَفَعَهُ إِلَى الرِّضَا علیه السلام
أَنَّ رَجُلًا مِنْ أَوْلَادِ الْبَرَامِکَهِ عَرَضَ لِعَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا ع فَقَالَ لَهُ: مَا تَقُولُ فِی أَبِی بَکْرٍ؟
قَالَ لَهُ: سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَکْبَرُ.
فَأَلَحَّ السَّائِلُ عَلَیْهِ فِی کَشْفِ الْجَوَابِ, فَقَالَ :
" کَانَتْ لَنَا أُمٌّ صَالِحَهٌ مَاتَتْ وَ هِیَ عَلَیْهِمَا سَاخِطَهٌ وَ لَمْ یَأْتِنَا بَعْدَ مَوْتِهَا خَبَرٌ أَنَّهَا رَضِیَتْ عَنْهُمَا"
الطرائف فی معرفه مذاهب الطوائف، ج۱
#حدیث
#حدیث_منتخب
حضرت #فاطمه_الزهرا سلام الله علیها
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘بررسی اسناد پر تکرار کتب اربعه
شماره/۷ #بررسی_اسناد_پرتکرار
🔹موسی بن قاسم/عن صفوان/ عن معاویه بن عمار/عن ابی عبدالله (امام صادق)علیه السلام
👌نتیجه بررسی : حدیث صحیح و قابل اعتماد است.👇
🔸۱/موسی بن قاسم
#موسی_بن_قاسم بن معاویه بن وهب بجلی .
مکنّی به ابو عبدالله
محدث کثیرالتألیف و از اصحاب امام رضا و امام جواد علیهماالسلام (طوسی ، رجال ، ص ۴۰۵). نجاشی او را کاملاً توثیق کرده و به جلالت قدر و روشنی حدیث ستوده است . (ص ۴۰۵)
وی از راویان بسیاری حدیث شنیده و بیش از نهصد حدیث از او در دست است (خوئی ، ج ۱۹، ص )
کتاب الحج او بسیار معروف و از مصادر تهذیب است.
🔸۲/ صفوان
با توجه به #قانون_راوی_مروی_عنه و طبقات راویان،
صفوان در این سند صفوان بن یحیی بجلی است نه صفوان بن مهران جمال.
ابومحمد #صفوان_بن_یحیی بجلی کوفی، ملقب به بیاع السابری (م ۲۱۰ هـ)، از اصحاب و راویان امام کاظم و امام رضا و امام جواد (علیهمالسلام) و وكیل امام رضا (علیهالسلام) و امام جواد (علیهالسلام) بود. صفوان را از اصحاب اجماع، فقها و از محدثان موثق شیعه به شمار آوردهاند.
ابومحمد صفوان بن یحیی بجلی کوفی، ملقب به بیاع السابری، اهل کوفه و از موالی بجیله بود.
وی فروشنده پارچهای ظریف به نام سابری بود. و از همینرو به بیاع سابری مشهور شد. او با صفوان بن مهران جمّال تفاوت دارد.
ابوعمرو کشّی، صفوان را از جمله کسانی دانسته که علمای شیعه به اتفاق، آنان را فقیه و دانشمند و سخن ایشان را درست میدانند.
صفوان از اصحاب اجماع است و علمای شیعه بر درستی روایات او اتفاق نظر دارند. نجاشی او را با الفاظ ثقه و ثقه عین ستوده است
و شیخ طوسی صفوان را نزد علمای حدیث موثقترین اهل زمان خود و عابدترین و از زهّاد میداند.
نجاشی نیز بیاع السابری را از بزرگان شیعه و فردی عابد و زاهد و محدثی کاملا موثق دانسته و میگوید: به رغم اینکه واقفیها نسبت به صفوان بذل و بخشش بسیار داشتند، ولی او عقیده و مذهبش را حفظ کرد و واقفیه را نپذیرفت.
نام او در سلسله سند بیش از ۱۱۰۰ حدیث آمده است.
صفوان نزد ائمه (علیهمالسلام) از جایگاه والایی برخوردار و مورد رضایت ایشان بود، بههمین خاطر چون در سال ۲۱۰ هـ
در مدینه از دنیا رفت، امام جواد (علیهالسّلام) حنوط و کفن برای تجهیز وی فرستاده و از اسماعیل بن موسی (پسر امام كاظم (علیهالسّلام)) خواستند تا بر او نماز بخواند.
و در روایتی خشنودی خود را از او بیان فرموده است.
🔸۳/معاویه بن عمار
#معاویه_بن_عمار بن خباب بجلی دهنی کوفی است.
وی از موجهین اصحاب امامیه و مردی بسیار جلیل القدر و فوق وثاقت بوده است. در «وسائل الشیعه» کتاب «النکاح» در حدیثی، امام صادق (علیهالسّلام) به او «فرزندم» خطاب میکند و این دلیل آن است که امام، معاویه را بسیار دوست میداشته و به وی علاقمند بوده است، و چه مقامی از این بزرگتر و ارجمندتر؟ پدر و پسر هر دو معروف به تشیع و ولای اهل بیت بودهاند.
معاویة بن عمار بن ابیمعاویة خباب بَجَلی دهنی، در کوفه سکونت داشت و با خرید و فروش (سابُری_نوعی پوشش) گذران زندگی میکرد.
معاویه بن عمار از راویان مورد اعتماد امام صادق علیه السلام و امام کاظم علیه السلام بود. وی را از حاملان دانش این دو امام دانستهاند.برخی از دانشمندان رجالی اهل سنت نیز او را توثیق کردهاند.
معاویه بن عمار راوی ۹۶۴ چهار حدیث است. از وی آثار فراوانی ذکر شده است که از جمله آنها کتاب حج، کتاب زکات، کتاب صلاة، کتاب دعاء، کتاب طلاق و کتاب مزار أمیر المؤمنین علیه السلام است.
🔸منبع:مجموعه کتب رجالی
معجم الرجال خوئی
#بررسی_اسناد_پرتکرار
#کتب_اربعه
#سند_شناسی
#رجال
#صفوان_بن_یحیی
#موسی_بن_قاسم
#معاویه_بن_عمار
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
feqh 14010606-002.mp3
9.32M
☘چطور رجال بیاموزیم؟
استاد گنجی حفظه الله :
(از اساتید برجسته درس خارج قم)
از ما سؤآل می کنند رجال چکار بکنیم بریم دنبالش یا نه؟
می گیم نه، دنبال رجال لازم نیست برید...
اشخاص که معنا نداره اونا که آدم یادش می ره نوشتن...
ولی اون قواعد عامه چون از تطبیق جدایه معمولاً به ذهن آدم نمیاد، درست احساس نمی کنه، ولی همین ضمن مباحث که مباحث رجالی مطرح می شه، آدم بهتر می تونه...
اگر انسان فقه را بتوند درست هضمش بکنه احساسش بکنه، در ضمنش رجال هم درست می شه؛ اگر فقه درست نشد، رجال به چار کار آید دیگه؟
می خواد چه کار کنه؟
رجال مال فقهه، مال فتوایه، اخلاق که رجال نمی خواد...
کتابهای اخلاقی را خودشان گفته اند چون اخلاقی بوده ما سندها رو نیاوردیم...
اینایی که مال منبره، اصلاً سند نداره تا شما بگی رجال یاد بگیریم سندشه ...، اصلاً سند نداره اونا، غالباً سند نداره.
حالا هم سند داشته باشه، سند صحیح باشه، خیلی اوقات حجیت نداره، چون حکم شرعی نیستند.
تازه حکم شرعی هم باشند، شما نمی تونی فتوا بدی، چون مبادی اش نیست، منبر یه حالته، ...
منبری و مستنبط در همون میم مشترکند، بقیه اش با هم جدایند.
مقصود این که نگران رجال هم نباشید که چکار کنیم و بریم رجال و ...
نه، اگر همینا رو حل و فصل کنید، رجال هم...
🔸اشاره:
رجال بیشتر کاربردی و تطبیقی است و در ضمن بررسی اسناد روایات، به تدریج می شود با آن انس گرفت .
#رجال
#اصول_یادگیری_رجال
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘حدیث منتخب:
☘حفظ آبرو:
🔅قال الصادق علیه السلام
🔸 إذا رَقَّ العِرْضُ استَصْعَبَ جَمْعُهُ.
🔹هرگاه آبـرو بـريزد، جمع آورى و (جبران) آن دشوار است.
📚 ميزان الحكمه ح 12154
به نقل از اعلام الدين
#حدیث
#حدیث_منتخب
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘ ابوحمزه ثمالی که بود؟
🔻 ابوحمزه ثُمالی ثابت بن دینار، مشهور به ابوحمزه ثمالی و ابن ابی صفیه، راوی ، محدّث و مفسر امامی قرن دوم و از اصحاب امام سجاد ، امام باقر ، امام صادق و امام کاظم علیهمالسلام است.
🔹 سال تولد وی دقیقاً معلوم نیست اما با توجه به اینکه از زاذان کِنْدی (متوفی ۸۲) روایت نقل کرده است، باید پیش از ۸۲ به دنیا آمده باشد. ابوحمزه اهل کوفه بود.
🔸 آل مُهَلَّب او را از موالی خود میدانستند اما نجاشی این ادعا را رد کرده است. ابن بابویه او را از قبیله طی و تیره بنوثُعَل دانسته و دلیل شهرت ابوحمزه را به ثمالی سکونت وی در محله اقامت قبیله ثُماله از تیره اَزْد ذکر کرده است.
🔹 ابوحمزه در کوفه با زید بن علی مراوده داشته و شاهد دعوت و شهادت او در کوفه بوده است. سه فرزند ابوحمزه، یعنی حمزه و نوح و منصور، نیز در قیام زیدبن علی کشته شدند.
🔸 یعقوبی ابوحمزه را از فقهای کوفه شمرده است و کشی و نجاشی در باب منزلت والای وی روایاتی نقل کرده اند. دو روایت در ذم ابوحمزه نیز در رجال کشی آمده است که از دیدگاه آقای خوئی اشکالات سندی دارند و وثاقت ایشان مورد قبول است.
🍃 ابوحمزه از برخی امامان دعاهای متعددی تعلیم گرفته است. شیخ طوسی در مصباح المتهجّد، به نقل از ابوحمزه، دعایی از امام زین العابدین علیهالسلام آورده است.
این دعا که در سحرهای ماه رمضان خوانده میشود، به دعای ابوحمزه ثمالی مشهور است و شروحی نیز بر آن نوشته شده است.
منبع: دانشنامه علوم اسلامی
معجم الرجال خوئی و کتب رجال
#اعلام
#رجال
#ابوحمزه_ثُمالی
#ثابت_بن_دینار
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
▪️امام صادق علیه السلام:
إِنَّ فَاطِمَةَ بِنْتَ مُحَمَّدٍ تَحْضُرُ لِزُوَّارِ قَبْرِ ابْنِهَا الْحُسَيْنِ فَتَسْتَغْفِرُ لَهُمْ ذُنُوبَهُمْ.
💬 یقیناً فاطمه دختر پیامبر صلی الله علیه وآله در جمع زائران مزار فرزندش حسین علیه السلام حاضر میشود و برای گناهانشان استغفار میکند.
📚 کامل الزیارات، باب۴۰، حدیث۴.
#حدیث
#حدیث_منتخب
حضرت #فاطمه_الزهرا سلام الله
حضرت #امام_حسین علیه السلام
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
☘آیا پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم حق تشریع داشته است؟
آیت الله سید احمد مددی( حفظه الله تعالی):
🔸 نظر ما در باب احکام این است که حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) حق جعل دارند و این صریحِ روایات است و حدود 14 روایت در جایی است و بعضش صحيح است. در باب التفویض ائمة هم حدود 10 روایت است و در کافی 7 روایت داریم.
🔹 در باب ربا مثلاً یک ربا به قرآن ثابت شد و یک ربا به سنت.
🔸 در شب مبعث ظاهراً این اتفاق افتاده است: و ان الله لأبعث نبیه حتی تستکمله... ثم فوّض الیه جمیع ما یحتاج امته الی یوم القیامة و در بعضی از روایات آمده که ولایت تشریع در سائر انبیاء نبوده است و این از خصائص رسول الله (صلی الله علیه و آله) است و سرّ خاتمیت همین است. آن چه عرض کردم تماماً و بعینه در روایات صحیح است.
منبع : نردبان فقاهت
🔸اشاره :
در روایات در مواردی، اصطلاح "سنة" در کنار "فرائض الله" می آید که منظور از سنة ، تشریع الرسول است.
#فقه
حضرت #رسول_الله
صلی الله علیه و آله و سلم
#تشریع_الرسول
#مددی_سیداحمد
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘حدیث منتخب
☘اسوه حسنه
#امام_زمان حضرت مهدی علیهالسلام
🔹وَ فِي ابْنَةِ رَسُولِ اللَّهِ لِي أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ...
🔸 همانا دختر رسول خدا صلیالله علیه وآله برای من سرمشقی نیکوست.
📚 غیبت شیخ طوسی، ص۲۸۶.
#حدیث
#حدیث_منتخب
حضرت #فاطمه_الزهرا سلام الله علیها
•┈┈••✾••┈┈•
@azizamhosen
ا ﷽ ا
☘کتب اربعه و محمد ها (محمدون)
✅ کتب اربعه رواییِ متقدمین:
1⃣ #کافی- مرحوم #کلینی
2⃣ #من_لایحضره_الفقیه- شیخ #صدوق
3⃣ #الاستبصار- شیخ طوسی
4⃣ #التهذیب- شیخ #طوسی
✔️ نام هر سه نفر «محمد» است لذا به «محمدون ثلاث اُوَل» و اول معروفند.
✅ کتب اربعه رواییِ متأخرین:
1⃣ #وافی- #فیض_کاشانی
2⃣ #وسائل_الشیعة- شیخ #حر_عاملی
3⃣ #بحارالأنوار- علامه #مجلسی
4⃣ #مستدرک_الوسائل- #محدث_نوری
🔸 نام سه نفر اول از این دسته دوم «محمد» است لذا به «محمدون ثلاث اُخَر» و دوم معروفند.
#کتاب_شناسی
#کتب_اربعه
#محمدون اول و دوم
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
وسائل جلسه۰۰۱۹.mp3
32.29M
ا ﷽ ا
📢 #درس /#کلاس :
فقه روایی(فقه روایت محور)
#وسائل_الشیعه /جلد/۱
🔸#جلسه /۱۹
🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۹/۱۲
📚موضوع جلسه:
جلد اول وسائل الشیعه آل البیت
ابواب /مقدمه العبادات
باب /۶
صفحه:۵۳
🎤هاشمی
#حدیث_خوانی
#فقه_روایی
#کلاس_وسائل_الشیعه
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
کافی جلسه۰۰۱۹.mp3
22.97M
ا ﷽ ا
📢 #درس /#کلاس :
#حدیث
#اصول_کافی /جلد/۵
دارالثقلین تصحیح استاد ولی
🔸#جلسه /۱۹
🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۹/۱۲
📚موضوع جلسه:
معاشرت با مردم
ابواب /کتاب العِشره
باب /۲۱/۲۲/۲۳
صفحه:۶۲۵
🎤هاشمی
#کافی
#حدیث_خوانی
#کلاس_کافی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘حدیث منتخب
☘اهمیت تسبیحات
حضرت زهرا سلام الله علیها
▪️امام صادق علیه السلام:
تَسْبِيحُ فَاطِمَةَ فِي كُلِّ يَوْمٍ فِي دُبُرِ كُلِّ صَلَاةٍ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ صَلَاةِ أَلْفِ رَكْعَةٍ فِي كُلِّ يَوْمٍ.
💬 تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها هرروز در تعقیب هر نماز، از هزار رکعت نماز در روز برای من دوست داشتنیتر است.
📚 الكافي (ط - الإسلامية)، ج۳، ص۳۴۳.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#حدیث #حدیث_منتخب
حضرت #فاطمه_الزهرا سلام الله علیها
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
#فقه_روایی
#فقه_روایت_محور
☘اهمیت فقه روایت محور :👇
🔹 آیت الله محمدمهدی شب زنده دار:
🔸 از بستگان ما که انسان محققی بود و اخیراً به رحمت خدا رفته، یک جزوهای به من داد و گفت: «این جزوه مربوط به نظام آموزش و پرورش ژاپن است که برای سال 2050 تدوین کردهاند، و دقیقاً مانند حوزه حاج شیخ عبدالکریم است! وقتی مطالعه کردم دیدم درست میگوید، آنها در تحقیقات و تجربیات مختلفشان به همان متد و روشی رسیدهاند که محقق تربیت میکند. متأسفانه امروز به روشهایی روی آوردهایم که تقریباً در مدارس دنیا همان روشها متعارف و متداول است و به نظر من بخش عمده افت شدید علمی که در حوزههای علمیه مشاهده میشود، مربوط به همین مسئله است.
🔹 نظام تدریس و تدرس است در حوزه علمیه خیلی اهمیت دارد از اوایل امر اینگونه متعارف بوده که کسی که کتابی را میخواند، وقتی به کتاب بالاتر میرسید، کتاب پایینتر را فراموش نمیکرد و معمولاً تدریس میکرد و اگر تدریس هم نمیشد، کتاب را دوره میکردند، لذا آن کتب محل رجوع بود. اما شیوهای که الآن در حوزهها رواج پیدا کرده، اینکه شخص کتابی را که میخواند دیگر به آن بازگشتی ندارد. با این روش، طالب علم نهتنها در آن علم تعمق و تبحر پیدا نمیکند، بلکه اندوخته گذشته خود را نیز فراموش نداشتهاند.
🔹کسی که میخواهد در فقه مهارت پیدا کند باید بارها متون فقهی را تدریس کند؛ چه متونی که اختصار بر فتاوا دارد و چه متونی که مشتمل بر استدلال است. اگر در وضعیت موجود کسی نتوانست تدریس کند، باید باهم دورههای خودش یا با کسانی که الآن در حال خواندن آن علم هستند مباحثه کند و این در سابق مرسوم بود.
🔹 کسی که میخواهد به فقاهت برسد و فقیه شود دو شیوه برای او وجود دارد: یک روش روش رایج امروز است که یک کتاب فقهی را مبنا قرار میدهند و استاد و شاگرد به دنبال ادله و فروعاتی را که او مطرح کرده میگردند؛ اما در گذشته عکس این روش عمل میکردند، آنها به روایات مسلط میشدند و بر اثر همین تسلط به روایات «ینحدر عنه الفقه» فقه از او تراوش میکرد. لذا اگر طلبه به این شیوه عمل کند، که مثلاً به کتاب وسایل الشیعه مکرر رجوع کند بهمرور به ابواب و مسایل فقهی مسلط میشود. همانطور که میدانید شیخ حر فهرستی با نام من لا یحضره الامام برای کتاب وسایل خودش نگاشته است که شامل عنوانهای تمام ابواب کتاب وسایل است و با توجه به اینکه کتاب وسایل، تمام مسایل فقه را در ابواب جداگانه آورده، این فهرست دایرةالمعارفی غنی و جامع از مباحث فقهی و خلاصهای از کتاب وسایل محسوب میشود. وقتی شما این فهرست را مطالعه کنید رئوس مباحث مهم هر باب فقهی را بهخوبی میشناسید و بر اثر این تسلط مییابید که در هر باب چند حدیث وجود دارد و مضامین این احادیث چیست و اگر از شما مسئلهای پرسیده شود ذهن شما به آن باب و آن حدیث منتقل میشود.
🔸 تقریرنویسی یک امتیازی بود که در حوزههای علمیه رایج بوده است، البته تقریرنویسی آن چیزی نیست که امروزه در حوزهها متعارف شده زیرا این در حقیقت امالی است، استاد املا میکند و دیگری مینویسد. این تقریر مصطلح کنونی موجب رشد و تکامل علمی نویسنده نمیشود؛ بلکه ممکن است برای برخی افراد مضر باشد؛ چراکه نوعاً نویسنده تقریرات، به معنا و روح مطالب علمی توجه ندارد و همّ و غم او این است که تمام مطلب را بنویسد. در حالیکه تقریرات بهگونهای باید باشد که فرد مطلب را از استاد بشنود و بعد خودش تقریر کند که ممکن است خودش بهتر از استاد آن مطلب علمی را تقریر کند؛ بهگونهای که «ما اخره قد یقدمه و ما یقدمه یؤخره». وقتی خودش خودش میخواهد بنویسد میگوید مدعا چه بود؟ آیا این دلیل وافی به اثبات مدعا هست؟ این چند مقدمه که استاد ضمیمه کرد تا آن نتیجه را گرفت واقعاً کاستی و حلقه مفقودهای ندارد؟ آیا برخی از این مقدمات مستدرک و اضافی نیست؟ و اینگونه باید تقریرنویسی انجام شود.
🔹در حوزههای علمیه از روز اول این مطلب به طلبه تزریق میشد که باید فکر کند و باید با تأمل و فکر جلو برود. نقل است شخصی تقریر بحث آیةاللهالعظمی بروجردی را نوشته بود و خدمت ایشان ارائه داد، ایشان گفتند: خیلی خوب بود، ولی من هیچ مناقشه یا «ان قلتی» نمیبینم، این، همان توجه دادن به اندیشه و نظر است!
#فقه
#فقه_روایی
#فقه_روایت_محور
#حدیث
#حدیث_خوانی
#نظر_استاد_شب_زنده_دار_درمورد_فقه_روایی
#اهمیت_توجه_به_حدیث
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ا ﷽ ا
🔻مصاحبه با آیتاللّٰه #شب_زنده_دار
☘اهمیت حدیث و فقه روایی در حوزه های علمیه👆
🔸این یک نقصی است در حوزه!
🔸بعضی طلبه ها اصلا وسائل الشیعه رو هم نمی شناسند!
🔸برخی طلبه ها حتی نمی دانند که "محمد بن حسن " کیست؟!
🔸ورود به فقه از منظر روایات
🔸به نظر من (استاد شب زنده دار)اصلا باید #وسائل_الشیعه تدریس شود.
منبع: 👈
@pand_saadat
#فقه
#فقه_روایی
#فقه_روایت_محور
#حدیث
#حدیث_خوانی
#نظر_استاد_شب_زنده_دار_درمورد_فقه_روایی
#اهمیت_توجه_به_حدیث
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135