ا ﷽ ا
☘مهمترین فرقه های «شیعه» :
🔸تشیع از همان ابتدای پیدایش، بعد از امامت بلافصل #امام_علی_علیه_السلام به شاخه های مختلفی تبدیل شد.
که این اختلافات به باورهای آنان از جمله؛ شمار امامان معصوم، عوامل متعدد سیاسی وجغرافیایی، انشعابات حاصل از اختلاف بر سر تشخیص مصداق امام، ظهور گروههای غلات بر می گشت.
در حال حاضر، مهمترین فرقه های مذهب تشیع، فرقه «امامیه» و «کیسانیه» و «زیدیه» و «اسماعیلیه» و «فطحیه» و «واقفیه» به شمار می رود که به صورت مفصل شرح خواهیم داد.
📚منبع :
🔸 کانال تاریخ اسلام
🔸فرق الشیعه نوبختی، ص۲۷۵
#شیعه
#فرقه_های_شیعه
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
1⃣فرقه «إمامیه»:👇
✅«امامیه» در اصطلاح نام فرقهای از تشیع است، که به امامت منصوص دوازده امام بعد از حضرت محمد مصطفی علیه السلام باور دارند.
این فرقه را به نامهای «شیعه اثنی عشری» یا «دوازده امامی» و «شیعه جعفری» هم میشناسند.
برخی امامیه را، نام هر فرقهای میدانند که اعتقاد به امام منصوب داشته باشد. طبق این معنی میتوان همه فرقههای شیعی را امامی نامید، اما امامیه اصطلاحی، که آن را از سایر فرقههای شیعه جدا میکند، همان است که به امامت منصوص دوازده امام پس از حضرت محمد صلی الله علیه و آله معتقدند.
سلسله امامان در امامیه بر مبنای نصوص وارده مثل «حدیث لوح» که از جابر انصاری نقل شده و سایر روایات، امامیه تعداد امامان بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را دوازده نفر میدانند. که به ترتیب عبارتند از؛
۱)علی بن ابیطالب المرتضی علیه السلام
۲)حسن بن علی المجتبی علیه السلام
۳)حسین بن علی الشهید علیه السلام
۴)علی بن الحسین السجاد علیه السلام
۵)محمد بن علی الباقر علیه السلام
۶)جعفر بن محمد الصادق علیه السلام
۷)موسی بن جعفر الکاظم علیه السلام
۸)علی بن موسی الرضا علیه السلام
۹)محمد بن علی الجواد علیه السلام
۱۰)علی بن محمد الهادی علیه السلام
۱۱)حسن بن علی العسکری علیه السلام
۱۲)حجة بن الحسن المهدی علیه السلام
می باشد.
📚منبع :
🔸تاریخ اسلام
🔸فرق الشیعه نوبختی، ص۲۷۵
#شیعه
#فرقه_های_شیعه
#امامیه
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
2⃣فرقه «کیسانیه»:👇
✅«کیسانیه» پیروان مختار بن ابوعبید ثقفی هستند، که به یاری او انتقام سختی از قاتلان امام حسین علیه السلام گرفتند.
آنان، بعد از امام حسین علیه السلام به امامت «محمد حنفیه» پسر امام علی علیه السلام معتقد شدند.
کیسانیه در تفسیر آیه «وَ التِّينِ وَ الزَّيْتُونِ وَ طُورِ سِينِينَ وَ هذَا الْبَلَدِ الْأَمِينِ» میگفتند :
کلمات این آیه بیانگر رموزی است، از جمله این که تین، علی علیه السلام است، زیتون حسن علیه السلام طور سینین حسین علیه السلام و بلد الامین «محمد حنفیه» می باشد.
طرفداران این فرقه معتقدند که محمد نمرده و درکوه «رضوی» در حال حیات است، و موعود آخر الزمان، او می باشد، که ظهور خواهد کرد.
این فرقه بعدها به دوازده فرقه تبدیل شدند.
در حال حاضر برای کیسانیه در سر زمین های اسلامی تابعینی ذکر نشده است.
📚منبع :
🔸تاریخ اسلام
🔸فرق الشیعه نوبختی، ص۲۷۵
#شیعه
#فرقه_های_شیعه
#کیسانیه
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
3⃣فرقه «زیدیه»:👇
✅«زیدیه» یکی دیگر از فرق معروف شیعه است که قائلند پس از امام سجاد علیه السلام ، پسرش «زید» امام است.
این فرقه در آغازین سالهای سده دوم هجری از بدنه عمومی شیعه جدا شد و در برابر دیگر شیعیان قرار گرفت.
زید، مردم را به تبعیت از کتاب و سنت و جهاد با ستمگران و حمایت از محرومان و اعطای به مستضعفان دعوت میکرد و درباره غنایم جنگی میگفت :
باید به عدالت قسمت شود و در رد مظالم اصرار فراوان داشت.این فرقه از دیگر فرق شیعه به تسنن نزدیکترند.
شهرستانی، در ملل و نحل، سه شاخه را در زیدیه ترسیم میکند؛
۱)جارودیه :
پیروان ابی الجارود (زیاد بن ابی زیاد) که به تعیین امام به دست پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به نص بر اوصاف نه شخص، معتقدند.
۲)سلیمانیه :
پیروان سلیمان بن جریر که اعتقاد به شورایی بودن امامت و جواز تقدم مفضول با وجود فاضل داشت.
۳)صالحیه و بتریه :
پیروان حسن بن صالح بن حی و کثیر النوی الابتر که مثل سلیمانیه به شورایی بودن امامت قائل بودند، با این فرق که در ایمان یا کفر عثمان توقف میکردند.
📚منبع :
🔸تاریخ اسلام
🔸فرق الشیعه نوبختی، ص۲۷۵
#شیعه
#فرقه_های_شیعه
#زیدیه
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
4⃣فرقه «إسماعیلیه»:👇
✅«اسماعیلیه» نام فرقه دیگری است که معتقدند؛ بعد از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام ،فرزندش «اسماعیل» امام است.
وگاه در بلاد مختلف به نامهای گوناگون مانند باطنیه، تعلیمیه خوانده شدهاند.
فرقه مشهور اسماعیلیه، همان باطنیه و تعلیمیه است.
بنابر اعتقاد اسماعیلیان، امام صادق علیه السلام در زمان حیات خودشان اسماعیل را به عنوان امام بعدی معرفی کردند.
اما اسماعیل در زمان حیات پدرش از دنیا رفت و مرگ اسماعیل قبل از به امامت رسیدن باعث به وجود آمدن تشتت و اختلاف در تعیین امام بعدی شد. برخی از این رو که اعتقاد داشتند سخن امام علیه السلام نباید تغییر کند، گفتند اسماعیل هنوز زنده است و روزی به عنوان قائم ظهور خواهد کرد!
برخی هم از این بابت که معتقد بودند، امامت به استثنای امام حسن علیه السلام و امام حسین علیه السلام از طریق برادری منتقل نمیشود، به انتقال امامت از اسماعیل به فرزندش محمد روی آوردند.
برخی نیز قائل به «بداء» شده، و همراه با سایر شیعیان به امامت موسی بن جعفر علیه السلام معتقد شدند.
سلسله امامان شیعه اثنی عشری از طریق گروه اخیر ادامه می یابد.
📚منبع :
🔸تاریخ اسلام
🔸فرق الشیعه نوبختی، ص۲۷۵
#شیعه
#فرقه_های_شیعه
#اسماعیلیه
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
5⃣فرقه «فطحیه»:👇
✅«فَطَحیّه» معتقدند که «عبدالله» پسر امام جعفر صادق علیه السلام ملقب به «اَفطَح» بعد از ایشان امام است.
پس از شهادت امام ششم شیعیان، پسر بزرگ ایشان، «عبدالله» ادعای جانشینی امام علیه السلام را نمود.
او با نقل این روایت از قول پدرش که : «امامت هر امام به پسر بزرگ او منتقل میشود!» عدهای را دور خود جمع کرد.
ادعای او دوام چندانی نیافت و عبدالله هفتاد روز پس از شهادت امام صادق علیه السلام از دنیا رفت و چون فرزند و جانشینی نداشت، پیروان او سرگردان شده، عموما به امامت امام کاظم علیه السلام بازگشتند و عمر این عقیده در همان ابتدای ظهور به پایان رسید.
برخی از بزرگان امامیه مانند بنی فضّال نیز به عبدالله گرویدند؛ ولی بسیاری از آنان در میانه راه و یا با مرگ او از این مسیر بازگشتند.
📚منبع :
🔸تاریخ اسلام
🔸فرق الشیعه نوبختی، ص۲۷۵
#شیعه
#فرقه_های_شیعه
#فطحیه
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
6⃣فرقه «واقفیه»:👇
✅«واقِفیه» یا «واقِفه» یا «مَمْطوره» گروهی از شیعیان که بر امامت امام موسی کاظم علیه السلام توقف کردند، از اعتراف به امامت امام رضا علیه السلام سرباز زدند و معتقد بودند که امام کاظم علیه السلام مهدی موعود است که در غیبت به سر میبرد و رجعت خواهد کرد.
همچنین به گروهی از شیعیان که بر امامت امام حسن عسکری علیه السلام توقف کردند و ایشان را مهدی موعود دانستند نیز واقفه گفته میشود.
علی بن اسماعیل میثمی، اولین کسی بود که بر آنها نام ممطوره را گذاشت.
اخبار و نصوص متعددی وجود دارند که تأکید میکنند علت توقف این گروه در امامت موسی بن جعفر علیه السلام ، فریفته شدن به اموال و ثروتهای فراوانی بود که نزد آنان جمع شده بود.
همچنین شبهههای اعتقادی که گاه در اثر القاء اندیشههای نوپدید و گاه به سبب برداشتهای نادرست از برخی مبانی و مصادر عقیدتی پدید میآمدند در شکلگیری و زمینهسازی حرکت واقفیه مؤثر بودند.
اولین کسانی که این اعتقاد را آشکار ساختند «علی بن ابی حمزه بطائنی»، «زیاد بن مروان قندی» و «عثمان بن عیسی رواسی» بودند.
📚منبع :
🔸تاریخ اسلام
🔸فرق الشیعه نوبختی، ص۲۷۵
#شیعه
#فرقه_های_شیعه
#واقفیه
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
4_5925037646895122970.pdf
518.3K
#معرفی_کتاب:📚
کتاب «فرق الشیعه»
بررسی فرقه های شیعه از آغاز
تا پایان سده سوم هجری
اثر ابومحمد نوبختی
#شیعه
#فرق_الشیعه
#فرقه_های_شیعه
#کتاب_شناسی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☘روش رجالی آیت الله خوئی
«اعلی الله مقامه»،
در بیان آیت الله شبیری زنجانی
«دامت برکاته»
و نقدی بر آن 👆
#خوئی
#شبیری
#قاموس_الرجال
#معجم_الرجال_خوئی
#رجال
#کتاب_شناسی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
وسائل جلسه۰۰۲۱.mp3
28.87M
ا ﷽ ا
📢 #درس /#کلاس :
فقه روایی(فقه روایت محور)
#وسائل_الشیعه /جلد/۱
🔸#جلسه /۲۱
🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۹/۱۹
📚موضوع جلسه:
جلد اول وسائل الشیعه آل البیت
ابواب /مقدمه العبادات
باب /۸
صفحه:۵۹
🎤هاشمی
#حدیث_خوانی
#فقه_روایی
#کلاس_وسائل_الشیعه
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
کافی جلسه۰۰۲۱.mp3
23.52M
ا ﷽ ا
📢 #درس /#کلاس :
#حدیث
#اصول_کافی /جلد/۵
دارالثقلین تصحیح استاد ولی
🔸#جلسه /۲۱
🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۹/۱۹
📚موضوع جلسه:
معاشرت با مردم
ابواب /کتاب العِشره
باب /۲۳
صفحه:۶۳۱
🎤هاشمی
#کافی
#حدیث_خوانی
#کلاس_کافی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘حدیث منتخب
☘توجه به نشرحدیث
قال صادق علیه السلام:
«اُکْتُبْ وَ بُثَّ عِلْمَکَ فى اِخْوانِکَ فَاِنْ مِتَّ فَوَرِّثْ کُتُبَک بَنِیْکَ»
بنویس و دانش خود را در میان برادرانت منتشرساز و اگر از دنیا رفتى کتاب هایت را به ارث براى فرزندات بگذار
🔸(الكافي، ج1، ص52.)
#حدیث
#حدیث_منتخب
#اهمیت_توجه_به_حدیث
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘ حسن بن علی الکوفی
〽️ در روایات کتاب الکافی سه راوی با نام حسن بن علی در سند احادیث قرار گرفتهاند که عبارتند از:
🔸 ۱. حسن بن علی بن فضال
🔸 ۲. حسن بن علی الوشاء
🔸 ۳. حسن بن علی بن عبدالله بن مغیره بجلی
📍اگر در طرق و اسناد به شکل مطلق تعبیر حسن بن علی الکوفی باشد، 👇
منظور حسن بن علی بن عبدالله بن مغیره بجلی است
نه حسن بن علی بن فضال یا حسن بن علی الوشاء
🔆 دو شخصیت اول، یک طبقه مقدم بر حسن بن علی بن عبدالله بن مغیره بجلی هستند به تعبیری در طبقه مشایخ ایشان هستند.
📔 در اسناد کافی الحسن بن علی بن عبدالله بن مغیره ۷۵ مرتبه وارد شده که ۵۶ مورد از آن با تعبیر الحسن بن علی الکوفی بیان شده است.
👤 ترجمه: الحسن بن علی بن عبدالله بن مغیره
🔺۱۴۷ – الحسن بن علی بن عبد الله بن المغیره البجلی
مولى جندب بن عبد الله أبو محمد من أصحابنا الکوفیین ثقه ثقه له کتاب نوادر أخبرنا محمد بن محمد و غیره عن الحسن بن حمزه عن ابن بطه عن البرقی عنه به. (رجال النجاشی ص : ۶۲)
🔺۱۷۷ – الحسن بن علی بن عبد الله
بن المغیره. له کتاب. أخبرنا به الحسین بن عبید الله عن أحمد بن محمد بن یحیى عن أبیه عن محمد بن علی بن محبوب عن الحسن بن علی بن عبد الله (فهرست الطوسی ص : ۱۲۸)
🔺۴۳۶ – الحسن بن علی بن عبد الله
بن المغیره البجلی مولى جندب بن عبد الله أبو محمد لم [جش] من أصحابنا الکوفیین ثقه. (رجال ابن داود ص : ۱۱۳)
الخلاصه الحلی ص : ۴۴
🔺۴۳ – الحسن بن علی بن عبد الله بن المغیره البجلی
مولى جندب بن عبد الله أبو محمد من أصحابنا الکوفیین ثقه ثقه.
🖊 کانال طرائف
#رجال
#سند_شناسی
#حسن_بن_علی
#حسن_بن_علی_بن_فضال
#حسن_بن_علی_الوشاء
#حسن_بن_علی_بن_عبدالله_بجلی
#کافی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘حدیث منتخب
☘ رسیدن انبیاء به مقام نبوت، با اقرار به فضائل حضرت زهرا سلامالله علیها
🔸شیخ عبدالله بحرانی قدسالله روحه الشریف در کتاب شریف عوالم العلوم که در واقع مستدرک کتاب شریف بحار الانوار است، مینویسد:
▫️قال النبيّ صلىاللّه عليه و آله و سلم:
ما تَکامَلَتِ النُّبُوَّة لِنَبِیِّ حَتّی أَقَرَّ بِفَضْلِها وَ مُحَبَّتِها.
▫️ رسولخدا صلیالله علیه و آله و سلم فرمودند:
▫️نبوت و پیامبری برای هیچ پیغمبری کامل نمیشود، مگر اینکه به محبت و فضیلت حضرت فاطمه زهراء سلامالله علیها اقرار داشته باشد.
📕 عوالم العلوم و المعارف
#حدیث
#حدیث_منتخب
حضرت #فاطمه_الزهرا سلام الله علیها
•┈┈••✾••┈┈•
@azizamhosen
ا ﷽ ا
☘ روش یافتن #فتاوای_عامه
🔹آیتالله والد میفرمودند که برای ملاحظه فتاوای عامّه نباید به کتاب «الفقه علی المذاهب الأربعه» رجوع نمود؛ چرا که در این کتاب، فتاوای مشهور مذاهب اربعه نقل میشود، نه فتوای یک فقیه خاص.
🔹بهترین کتابی که فتاوای اشخاص عامّه را میتوان در آن پیدا کرد، مغنی ابن قُدامه است.
🔹بدایة المجتهد از ابن رشد هم در این زمینه کتاب مفیدی است.
🔹مصنّف ابن ابی شیبه و مصنّف عبدالرزاق نیز فتاوای صحابه و تابعین را ذکر کردهاند که برای به دست آوردن فتوای صحابه و تابعین مفید است.
🔹ابن عبد البرّ نیز در کتاب جامع بیان العلم و کتب دیگر خود، نقل قولهای مفیدی دارد.
🔹در مجموع، بهترین کتاب همان طور که بیان شد، مغنی ابن قدامه است.
استاد شبیری
(خارج فقه کتاب الزکاة، ۸ آبان ۱۴۰۲)
#فقه
#کتاب_شناسی
#شبیری
#مغنی
#ابن_قُدامه
روش یافتن #فتاوای_عامه
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
وسائل جلسه۰۰۲۲.mp3
29M
ا ﷽ ا
📢 #درس /#کلاس :
فقه روایی(فقه روایت محور)
#وسائل_الشیعه /جلد/۱
🔸#جلسه /۲۲
🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۹/۲۱
📚موضوع جلسه:
جلد اول وسائل الشیعه آل البیت
ابواب /مقدمه العبادات
باب /۹/۱۰/۱۱
صفحه:۶۲
🎤هاشمی
#حدیث_خوانی
#فقه_روایی
#کلاس_وسائل_الشیعه
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
کافی جلسه۰۰۲۲.mp3
31.55M
ا ﷽ ا
📢 #درس /#کلاس :
#حدیث
#اصول_کافی /جلد/۵
دارالثقلین تصحیح استاد ولی
🔸#جلسه /۲۲
🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۹/۲۱
📚موضوع جلسه:
معاشرت با مردم
ابواب /کتاب العِشره
باب /۲۴
صفحه:۶۳۲
🎤هاشمی
#کافی
#حدیث_خوانی
#کلاس_کافی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘حدیث منتخب
☘مقام فاطمی
قال رسولالله صلىالله عليه وآله وسلّم:
أَلا إِنَّ فاطِمةَ بابُها بَابِي وَ بَيْتُها بَيْتِي، فَمَنْ هَتَكَه فَقَد
هَتَكَ حِجَابَ الله.
رسولخدا صلیالله علیه و آله و سلم:
همانا درب خانهٔ #فاطمه سلامالله علیها درب خانه من، و خانهٔ او، خانهٔ من است. هرکس حرمت آن را پاس ندارد، حجاب خدا را دریده است.
📕 بحارالأنوار، علامه مجلسی: ۲۲ | ۴۷۷
#حدیث
#حدیث_منتخب
حضرت #فاطمه_الزهرا سلام الله علیها
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
قال الصادق:(حدیث)
ا ﷽ ا 📢 #درس /#کلاس : #حدیث #اصول_کافی /جلد/۵ دارالثقلین تصحیح استاد ولی 🔸#جلسه /۲۲ 🔸تاریخ: ۱۴۰
☘صوت ها در دور تند کیفیت بهتری دارند 👌☘
ا ﷽ ا
☘ «شیخ هذه الطائفه»
🔸 عبارت «شیخ هذه الطائفه» در میراث رجالی ما دو مرتبه به کار رفته است و هر دو در کلام نجاشی و برای قمیهای اشعری به کار رفته است.
🔹 محمد بن أحمد بن داود
🔹 سعد بن عبدالله
این عبارتها به این سادگیها در لسان رجالیها به کار برده نمیشود.
📍نجاشیای که شاگرد شیخ مفید و سیدمرتضی و حسین بن عبیدالله غضائری و ابن نوح بصری این عبارت را در مورد این دو به کار میبرد، فقط برای دو نفر آنهم از قمیها و آنهم از اشعریها به کار میبرد.
🔸 این مسئله در رجال شیعه بسیار مهم است. ما قائل به عصمت غیر معصوم نیستیم؛ اما گاهاً از دغدغه و حساسیت دانشمندان رجالی در استفاده واژگان غفلت میکنیم. اگر به این نکته توجه داشته باشیم که نسبت توثیق شدگان به تضعیفشدگان 9 به 1 است، یعنی از هر ده نفر 9 نفر توثیق شدهاند و یک نفر تضعیف شده است و مبنایی هم مثل مبنای آیتالله شبیری را در کنار این دادهها قرار دهیم که ایشان معتقدند تضعیفات مطلقاً پذیرفتنی نیستند، تحلیلهای ما و چگونگی تعامل ما با روایات بسیار متفاوت خواهد بود. در حالی که ما در خصوص حساسیت اصحاب در چگونگی واژهگزینی و استخدام کلمات، سخنی نگفتهایم.
📖 467 - سعد بن عبد الله بن أبي خلف الأشعري القمي أبو القاسم، شيخ هذه الطائفة و فقيهها و وجهها. كان سمع من حديث العامة شيئا كثيرا، و سافر في طلب الحديث، لقي من وجوههم الحسن بن عرفة و محمد بن عبد الملك الدقيقي و أبا حاتم الرازي و عباس الترقفي و لقي مولانا أبا محمد عليه السلام...
📚 رجال النجاشي، ص: 177
📖 1045 - محمد بن أحمد بن داود بن علي
أبو الحسن شيخ هذه الطائفة و عالمها، و شيخ القميين في وقته و فقيههم حكى أبو عبد الله الحسين بن عبيد الله أنه لم ير أحدا أحفظ منه، و لا أفقه و لا أعرف بالحديث. و أمه أخت سلامة بن محمد الأرزني. ورد بغداد فأقام بها و حدث...
📚رجال النجاشي، ص: 384
🖊 علی اکبر رضوی/ طرائف
#رجال
#سعدبن_عبدالله
#محمد_بن_احمد_بن_محمد
#شیخ_هذه_الطائفة
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135