بسم رب الحسین
تفریبا دو هفته از آخرین متنی که نوشتم میگذرد. بیشتر این فاصله زمانی، به خاطر محرم بود.
انشاءالله از امروز دوباره در خدمتتان هستم.
یا حسین
لا أدري
@Qalam_gah
قلمگاه
💎 لا أدري 💎 شماری از دوستان پیرامون «لا أدري» پرسشهایی داشتند. 💡 باید عرض کنم که نوشتههای من، در
💎 لا أدري 💎
متن زیر خلاصه متنیست درباره #لا_أدري که به صورت اتفاقی به دستم رسید:
... الان که دارم این متن را می نویسم در میان دانشجویانم سه پایان نامه در این موضوع [=افغانستان] در حال اجرا دارم. ... اما می گویم نمی دانم.
... «من نمی دانم» من به این معنا نیست که نمی توانم چند بند بنویسم. از پیچیدگی بسیار حکایت می کند. سکوتی از سر استیصال در پیچیدگی ها.
اما با دیدن پست قبل، برخی مخاطبان کانال را ترک کردند، شاید از این جهت که «نمی دانم» اساسا در جامعه ما حرف بدی است.
ای کاش «نمی دانم» به امری رایج بدل شود.
کل متن را در نشانی زیر بخوانید:
https://eitaa.com/hamidrezamaghsoodi/3238
💎 چند برداشت از هیأتگردیها -۱ 💎
پیش از اول/ سال گذشته که اولین محرم کرونایی بود، به واسطه خرابی خودرو نتوانستم از هیأتها بهره ببرم و #هیأت_گردی خوبی نداشتم. امسال اما توفیق بیشتری داشتم و توانستم همراه خانواده از چند برنامه بهره ببرم.
اول/ اولین شبی که به مجلس #حامد_کاشانی و حاج #محمود_کریمی رفتم، الحمدلله به موقع رسیدیم و داخل محوطه اصلی هیأت نشستیم.
پسر کوچکم از برنامه سینهزنی خیلی خوشش آمده بود و روز بعد مدام میگفت «بریم اونجا که للنگ للنگ میکردند»
منظورش همان صدای «سنج و دمام» بود.
☑️ گویا این دمامزنی که چند سال قبل هم در مراسم حاج محمود به کار رفته و واکنشهای مثبتی را دریافت نکرده بود، امسال (یا از سال گذشته) برای هماهنگی سینهزنها جای ناظم و میاندار هیأت را در اکثر هیآت بزرگ و پر مخاطب #تهران گرفته است.
☑️ به نظرم این یک حرکت رو به جلو است و حتی در #پسا_کرونا هم میتواند در راه رشد و گسترش مراسمهای عزاداری به کار گرفته شود.
چرا و چگونه؟ انشاءالله توضیح خواهم داد.
#هیأت گردی در #محرم_کرونایی ادامه دارد ...
لا أدري
@Qalam_gah
💎 چند برداشت از هیأتگردیها -۲ 💎
دوم/ به نظرم این دوران کرونایی در کنار مصیبتها و آفاتش، برکاتی هم داشته است؛ به ویژه برای اهالی تعظیم شعائر که باید این #برکات_کرونا را بشناسند و برای حفظ آن در #پسا_کرونا برنامهریزی کنند.
☑️ در دوران #پیشا_کرونا هیأتها و مراسم عزاداری معمولا در اماکن بسته برگزار میشد. مگر برخی هیآت بزرگ و پرمخاطب که هسته اصلی هیأتشان در یک مکان محدود بود و بقیه مخاطبین در محوطه بیرونی از مراسم بهره میبردند.
به هر حال قالب و غالب #عزاداری_پنهان بود.
☑️ اما در #دوران_کرونا میادین، خیابانها و کوچهها عرصهی برگزاری عزاداریها است و هیأت به زندگی روزمره مردم عادی نزدیکتر شده است.
شاید با کمی غلو بتوان گفت «به #عزاداری_علنی رسیدیم و هیأت از پستوی شهر به صحن علنی زندگی شهری آمده»
☑️ همین ممنوعیت برگزاری مجالس عزا در فضای سرپوشیده، باعث شده که ابراز وجود هیأتیها و #تعظیم_شعائر علنی، به دستهرویها و ایستگاههای صلواتی پر سر و صدا و گاه آزاردهنده محدود نباشد بلکه همه ارکان این مراسم (اعم از قرائت قرآن و زیارت عاشورا، سخنرانی، سینهزنی و ...) میانه خیابان و جلوی چشم مردم است. کاش یادمان بماند که #مردم_مهماند .
☑️ از سوی دیگر عزاداری کف خیابانی الزاماتی دارد که «در نظر گرفتن دیدگاه و برداشت عمومی» چکیدهاش است. نوعی از #شفافیت اجباری که مانع برخی (خیلی) از انحرافات در هیأتها، ابداعات گمراهکننده و رهزن در عزاداریها، هزینههای هنگفت بدون اولویت و ... است؛ کاش یادمان بماند که مردم مهماند.
☑️ غیر از عمومی و علنی شدن روضهها، که نزدیکی #هیأت به زندگی روزمره را در پی داشته، فعالیتها و #خدمات_اجتماعی هیآت هم بیشتر و پیداتر شده است. فعالیتهای هیآت برای حمایت از اقشار آسیبدیده از کرونا (چه در حوزه بهداشت و درمان و چه در حوزه اقتصاد و معیشت) حضور هیأت در #سبک_زندگی اجتماعی و ملی ایرانیها را بیشتر و عمیقتر کرده است.
❗️پانویس ۱: منکر آفات کرونا نیستم که انشاءالله با رفتار هوشیارانه و دعای خالصانه اهل علم و دین رفع خواهد شد.
❗️پانویس ۲: مدعی نیستم که انحرافات در عزاداریها و مخارج غیرمنطقی عمومیت دارد؛ کم است ولی اصلا نباید باشد.
❗️پانویس ۳: چه بسا یکی از اهداف #امام_باقر از برپایی مجلس عزا در صحرا جلب توجه و تأمل عموم مردم بوده باشد.
#هیأت_گردی در #محرم_کرونایی ادامه دارد ...
لا أدري
@Qalam_gah
💎 چند برداشت از هیأتگردیها -۳ 💎
سوم/ نکته دیگری که در مراسم چند هیأت توجهم را جلب کرد، نوعی #گردش_مذهبی یا به تعبیری پیکنیک در هیأت بود.
☑️ شبهای تابستان در #سبک_زندگی خانواده ایرانی همیشه فرصت بوستانگردی و شبنشینی بوده است. شرایط کرونایی که بسیاری از تفریحهای تابستانی را ممنوع یا محدود کرده، این شبگردی و شبنشینیها را تشدید کرده و در شبهای محرم نوعی گردش مذهبی را صورت داده است. 👨👩👧👦🏕
☑️ اصل داستان خیلی خوب است ولی امسال برخی مناظر ناخوشایند را هم دیدم؛ خانوادههایی که حجاب برخی از افرادشان کامل نبود، زن و مرد جوانی که در آغوش هم نشسته بودند، خانوادهای که حتی موقع روضه و سینهزنی استیل دورهمی و گردشیشان را حفظ کردند، نمونهای از تصاویر ناپسندی بود که امسال در فضای عمومی هیآت دیدم. 😒
☑️ البته و برای تأکید، امسال هم مناظر زیبای زیادی از حضور #خانواده_ایرانی در #هیأت دیدم. مناظری که از کودکی تاکنون همیشه در مراسم مختلف اسلامی-ایرانی (از دعای کمیل گرفته تا ۲۲ بهمن) دیده و چشیدهام و از شماره بیرون است؛ شیرخوارهها در خواب ناز، نونهالها سرگرم بازی، نوجوانها در میانه بازی و سینهزنی، بزرگترها مشغول تربیت کوچکترها، و همه متنعم از سفره گسترده رحمت واسعه الهی یعنی #امام_حسین
❗️پانویس ۱: بوستانگردی در شهرهای کوچک و روستاها هم هست ولی در بوستانهای شخصی و خانوادگی نه بوستانهای عمومی.
❗️پانویس ۲: تأکید میکنم که #خانواده عنصر اساسی و هسته تجزیهناپذیر جامعه است و تمام فعالیتهای اجتماعی اصیل باید بر مبنا و با محوریت خانواده برپا شود. اگر توفیق باشد در آینده درباره این گزاره کمی شرح خواهم داد.
#هیأت_گردی در #محرم_کرونایی ادامه دارد ...
لا أدري
@Qalam_gah
💎 چند برداشت از هیأتگردیها -۴ 💎
امسال در مراسمهایی که توفیق حضور داشتیم، در مکانهای متفاوت چند #رصد_فرهنگی داشتم.
چهارم/ در یک مورد، یکی از دوستان مذهبی و متدین و شاغل در مجموعههای انقلابی را در یک #هیأت در افسریه دیدم؛ همسرش به جای چادر، مانتوی مشکی بلند و گشاد و روسری مشکی بلندی پوشیده بود. گویا نوعی #حجاب_جدید است که طی دهه محرم چند مرتبه دیگر نمونه آن را در هیآت دیدم.
☑️ من با تنوع بخشی به البسه بانوان در بیرون منزل موافقم ولی باید مراقب باشیم که از هدف اصلی منحرف نشویم و زمینه انحراف در آینده را فراهم نکنیم. هدف اصلی #پوشش_بانوان در بیرون منزل، تأمین حجاب و عفاف است و آسانسازی فعالیتهای اجتماعی یک هدف فرعی است.
☑️ انصافا این لباس پوشش کاملی است و #حجاب و عفاف را تأمین میکند؛ ولی نباید روزهای اولی که مانتو را در کشور مطرح کردند و گویا مجوز ترویجش را هم از مراجع گرفتند، فراموش کنیم. آن روزها مانتوها بسیار بلند و گشاد بودند و نوع برش و دوختشان مانع بدننمایی میشد. الان که تقریبا سه دهه از آن زمان میگذرد، مانتوها به کجا رسیدهاند؟! نباید دوباره سرمان کلاه برود.
☑️ نکته دیگر درباره این پوشش، استفاده از آن توسط بانوانی است که عادتا انتظار داریم چادری باشند. اگر ترویج پوششهای متنوع بانوان در بیرون از منزل منجر به جذب بیحجابها یا شلحجابها به هر حجابی بشود، خوب است ولی اگر قدمی در کاهش تقیدات مذهبی متدینین باشد قطعا گامی به سوی دوزخ است. کما اینکه در مقطعی انواع چادرهایی رواج یافت که از #چادر بودن فقط اسمش را داشتند؛ برخی نازک بودند و برخی حجم بدن را نمایش میدادند!
#هیأت_گردی در #محرم_کرونایی ادامه دارد ...
لا أدري
@Qalam_gah
💎 چند برداشت از هیأتگردیها -۵ 💎
سال گذشته در کتاب «از معراج برگشتگان» نوشته حمید داودآبادی، مطالبی درباره محله #تهراننو و «سکونت ساواکیها و گاردیها» در بخشی از آن (پیش از انقلاب اسلامی) خواندم.
چند ماه پیش هم خبری درباره «تهاجم به یک روحانی با سلاح سرد» در یکی از میادین این محله شنیدم.
همچنین شنیده بودم که برخی از «گزارشهای شبکه من و تو از حسینپارتی» مربوط به این محله است.
امسال سعی کردم چندبار در شبهای محرم به این محله بروم و چرخی بزنم.
فرصت زیادی نداشتم ولی در همان زمان کوتاه دو #رصد_فرهنگی داشتم که تکرار شد.
پنجم/ لباس مشکی با طرحهای فراماسونی و شیطانپرستی و کلا غیراسلامی؛ در زمانها و مکانهای مختلف لباس مشکی با طرحهای «چشم جهانبین» ، «بافومت» ، «پنتاگرام بز» و ... را دیدم که چند جوان به تن داشتند!
☑️ نمیگویم فراگیر بود ولی انگشتشمار هم نبود و جلب توجه میکرد.
☑️ مشابه این لباسها را در بساط دستفروشهای افسریه هم دیدم.
☑️ به نظرتان #نمادسازی چه جایگاهی در #فرهنگسازی دارد؟
ششم/ پوشش نامتعارف و در مواردی بسیار زننده برخی زنان که حتی در مقایسه با #پوشش_بانوان شلحجاب یا بیحجاب خیابان پاسداران (محدوده پادگان ۰۶) بسیار افتضاحتر بود!
☑️ در پوشش بانوانی که طی شبهای محرم در پاسداران دیدم، حداقل نوعی از تعقل و منطق (غیر اسلامی) دیده میشد ولی آنچه در تهراننو دیدم بیشتر به عقدهگشایی و فرصتطلبی شبیه بود.
❗️پانویس ۱: در چند شبی که به مجلس عشیره عاشورایی رفتم، عمدا خودرومان را جایی دورتر از پادگان گذاشتم و بخشی از مسیر را با #خانواده پیادهروی کردیم.
❗️پانویس ۲: قطعا آنچه که در تهراننو دیدم، نه همهی تهراننو بوده و نه همهاش از آن تهراننو.
#هیأت_گردی در #محرم_کرونایی ادامه دارد ...
لا أدري
@Qalam_gah
💎 کوهپیمایی -۱ 💎
✅ ما رفتیم، خوش گذشت
مدتها بود از کوه و #کوهپیمایی دور بودم ولی به برکت برخی از دوستان عزیزم، تابستان امسال توفیق داشتم چندبار به کوههای شمال تهران بروم.
👨👩👧👦 هم با #خانواده رفتیم
😎 هم مجردی و گروهی رفتیم
😅 و هم مجردی و تنها رفتم.
🏕 هم آخر هفته و موقع تعطیلات رفتیم
😅 هم وسط هفته و روز کاری
🙄 هم اول صبح و توی تاریکی هوا رفتیم
😬 هم وسط روز و زیر آفتاب
🦋🌱 در همه حالات خوب بود و خوش گذشت. 🧗♂🚵♂
💡 پیشنهاد میکنم کوهپیمایی را یکی از بخشهای اصلی و ثابت برنامهی هفتگی یا حداقل برنامه ماهانه خودتان قرار بدهید. 💡
علاوه بر اینکه خیلی در سلامت روح و جسم و ذهن مؤثر است، اگر شانس داشته باشید (به شانس اعتقاد دارید؟) میتوانید برخی از بزرگان مادی و معنوی مملکت را هم هنگام کوهپیمایی ببینید. 😉
برنامه پیشنهادی زمانبندی برای کوهپیمایی در روز کاری را در پست بعدی مشاهده بفرمایید 👇
❗️پانویس ۱: لازم است درباره تفاوت کوهپیمایی و کوهنوردی توضیح بدهم؟
لا أدري
@Qalam_gah
💎 کوهپیمایی -۲💎
✅ زمانبندی پیشنهادی برای #کوهپیمایی در روز کاری
پیشنهاد میکنم کوهپیمایی یکی از بخشهای اصلی و ثابت برنامهی هفتگی یا ماهانهتان باشد؛ خیلی در سلامت روح و جسم و ذهن مؤثر است.
#برنامه
🕋 این موقع سال (شهریور) حدودا پنج صبح وقت اذان است.
🌄 اگر حدود ساعت ۴.۵ از خانه خارج شوید، میتوانید نماز را پای کوه بخوانید و کوهپیمایی را شروع کنید. 🤲
🏞 میتوانید ساعت ۵:۱۵ حرکت کنید و بعد از حدود نیم ساعت تا چهل و پنج دقیقه صعود (بستگی به قدرت بدنی، تفریحی یا ورزشی رفتن، برنامه روزانه بعد از کوهپیمایی و ... دارد)، اندکی استراحت کنید و خوراکی مختصری نوش جان کنید. 😋
🔸 بعد از آن میتوانید حدود ساعت ۶:۳۰ (یا زودتر) پایین آمدن را شروع کنید.
🔸 با این برنامه میتوانید ساعت ۸ صبح سر کار باشید.
❗️پانویس ۱: اگر شب قبل خواب کافی داشته باشید، نه تنها در روزهای کوهپیمایی بهرهوریتان در محل کار کاهش نمییابد، بلکه به تدریج افزایش مییابد.
❗️پانویس۲: در روزهای کاری هم کوههای شمال تهران خلوت نیستند و این خیلی خوشحال کننده است. الحمدلله
چند عکسی که از مسیر کوهپیمایی دارآباد گرفتم در پست بعد 👇
لا أدري
@Qalam_gah
💎 کوهپیمایی -۳ 💎
✅ چند عکس و فیلم از مسیر کوهپیمایی دارآباد
مسیر #کوهپیمایی دارآباد، یک مسیر مناسب برای #خانواده و کودکان است. در این مسیر یک پیادهرو با عرض حدود ۲ متر و جدول سنگی در حاشیه مسیر وجود دارد که شیب ملایمش کوهپیمایی را آسان میکند.
❗️پانویس ۱: این عکسها را پیش از طلوع آفتاب گرفتم.
لا أدري
@Qalam_gah
💎 کوهپیمایی -۴ 💎
✅ چند عکس و فیلم از مسیر کوهپیمایی دارآباد
یکی از امتیازهای برخی از مسیرهای کوهپیمایی در شمال تهران وجود جریان آب و درختان و گیاهان مختلف است که #کوهپیمایی را جذابتر میکند.
از جمله، این بوته تمشک بزرگ که بسیار جذاب و خوشمزه و البته پر از خار است.
کنار این بوته تمشک، جوی آب میگذرد و مابین بوته و جوی آب فضای نشستن و استراحت کردن مناسبی وجود دارد.
❗️پانویس ۱:موقع عکس گرفتن، کوهپیماهای دیگری چادر زده بودند و من از محوطه عکس نگرفتم.
لاأدري
@Qalam_gah
💎 کوهپیمایی -۵ 💎
✅ چند عکس و فیلم از مسیر کوهپیمایی دارآباد.
این تصاویر را نزدیک آبشار چال مگس گرفتم.
با اینکه آن روز وسط هفته و یک روز کاری بود، ولی #کوهپیمایی رونق داشت و از بوته تمشک (پست قبلی) به بالا افراد مختلفی اتراق کرده بودند و چادر زده بودند و برای عکس گرفتن محدودیت داشتم.
لا أدري
@Qalam_gah
💎 گاندو 💎
✅ چه مخاطبی!
دیشب حین پخش گاندو، در نانوایی بودم. دو مرد جوان سفارش داده و منتظر بودند. جلوی پیشخوان سفارش دادم، کارت کشیدم و عقب رفتم. هنگام رفت و برگشت دیدم یکی از جوانها #گاندو را به دقت با گوشی همراهش تماشا میکند. با خودم گفتم زندگی نسلهای بعد از ما چقدر با گوشی همراه عجین شده و خواهد شد! 😒
جوان فیلمبین نان گرفت و از نانوایی خارج شد، کمی بعد جوان دوم هم نان گرفت، و نوبت به من رسید. 🥖
نانها را خنک کردم، در کیسه گذاشتم و بیرون رفتم.
آن جوان هنوز محو گوشی، کنار موتورش ایستاده بود!
با خودم گفتم، جذابیت داستانهای پلیسی و امنیتی چقدر زیاد است.😎👮♂🕵♂
آن طرف خیابان همانطور که نانها را داخل خودرو میگذاشتم، آن جوان را زیر نظر گرفتم. با یک دست گوشی را جلوی صورتش گرفته و با دو چشم (بلکه بیشتر) مشغول تماشای سریال بود، کیسه نان را به فرمان آویخت. بدون چشم برداشتن از صفحه گوشی آن را روی فرمان موتور جا داد و بالاخره در حالی که همچنان سریال میدید سوار شد و رفت؛ خدایا به سلامت دارش.
🔸 این میزان کشش یک #سریال ، بیش از حد «نفوذ گوشی در زندگی» و «جذابیت ژانر نمایشی» است.
💡جوانی که بعد از یک دهه تحمل فشار و آزار توأمان #دولت_نحس داخلی و دشمنان خارجی؛ چشمان بیدار، دلهای مشتاق و دستان توانمند کشورش برای دفاع را میبیند، احساس میکند که بیپناه و ناتوان نیست. این راز جذابیت بالای سریال گاندو است؛ سریالی که واقعی و #امیدبخش بودنش مخاطب را جذب کرده است.
❗️پانویس ۱: از ۲فصل گاندو کمتر از ۱۵۰ دقیقه دیدهام چون فرصت نداشتم ولی اخبارش را دنبال میکنم
لا أدري
@Qalam_gah
💎 امر آقا 💎
در طول مدت یک سال و نیم که از #دوران_کرونا میگذرد، به دلیل شرایط شغلیام که با کتابها بیش از انسانها سر و کار دارم، دردسر ماسک زدن طولانیمدت را نچشیدم.
اما این یک هفته که #مشهد مشرف شده بودم، مبتلا به ماسک شدم و حساب کار دستم آمد.
🔸 حالا میفهمم که کسی بگوید «ماسک را نمیپسندم و ماسک زدن ضرر دارد»، یعنی چه.
🔸 و یک مصداق سادهی تبعیت از ولی در شرایط معارض با عقل و احساسات شخصی را تجربه کردم.
انگیزه من برای واکسن زدن، #زیارت_اربعین بود (که فعلا نشده) ولی در این یک هفته به #امر_آقا ماسک زدم چون اطاعت از او را واجب شرعی میدانم.
لا أدري
@Qalam_gah
💎 نماز جماعت حرم 💎
در اولین روزی که به محضر #امام_رضا شرفیاب شدیم، برای نماز جماعت ظهر به حرم رفتیم. زیر آفتاب داغ، توی یکی از صفها به جماعت پیوستم.
🔸 قبل از شروع نماز، ماسک زدن اطرافیان را برانداز کردم و متوجه شدم که در اطراف من فقط یک نفر بدون ماسک است؛ دقیقا سمت چپ من و با فاصله کمتر از یک متر نشسته بود 😱
🔸 موقع تشهد رکعت دوم نماز ظهر دیدم همه سلام دادند غیر از همان یک نفر؛ مشهدیها ماسک نمیزنند؟ 🧐
بعد از آن، نمازها را در حرم به جماعت دو نفری خواندیم. 😅
#مشهد
لا أدري
@Qalam_gah
💎جلوه بندگی 💎
عکس بالا، #اقامه_نماز یک راننده مینیبوس مشهدی را نشان میدهد؛ مینیبوس همکارش در تصویر پیداست. آقای راننده سر ظهر، وسط بلوار (به قول مشهدیها بولوار) نماز اول وقت اقامه کرده است؛ قبول باشد.🤲 😘
🔸 در این سفری که #مشهد مشرف شدم، جلوههای دیگری هم از بندگی -مانند این- دیدم؛ جوانها و پیرهای دکاندار اطراف حرم، که نماز اول وقت را پشت دخل میخواندند. 👏
🔸 حتی اگر برای ریا باشد، هم کار خوبی است و هم احتمالا نشانه خوب و خوشخبری است. 😍
🔸 خواندن نماز اول وقت در ملاء عام، در این زمان و مکان که چنین کارهایی عمومیت (یا بروز عمومی) ندارد، هم #ترویج_ارزش است که کار خوبی است و هم -با فرض ریایی بودن عمل- نشاندهنده ارزشمند بودن نماز اول وقت در چشم مردم و اقبالشان به چنین رفتاریست که نشانه و خبر خوبی از #افکار_عمومی است.
❗️پانویس ۱: چیزی که در ایران پیش از انقلاب فقط یک «نماز خواندن» ساده بود، در زمانه #جمهوری_اسلامی تفاوت دارد و احتمالا میتوان تعبیر «اقامه نماز» را برای آن به کار برد.
لا أدري
@Qalam_gah