فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 سلام بر آن تنها و بر آن تنها ...
باسمه تعالی
آهِ یک شهر در نهادِ من است
سینهام غرقِ عطرِ یاسمن است
کورهای آتشین و عالَم سوز
پشت این دکمههای پیرهن است
عقل پا پس کشیده از میدان
عشق،مردِ جنگِ تن به تن است
در نبردی چنین بگو چه کسی
فاتحِ این تقابلِ کهن است؟
وطن این خاک نیست،آنجا که
تو در آن میکشی نفَس وطن است
باخت گاهی عین پیروزی است
بازیِ عشق،جای باختن است
تا «خود»ی هست،دورم از رخِ تو
حائلی گر میان ماست،«مَن» است
#نوید_نیّری
باسمه تعالی
کم اهمیت جلوه دادن مسئله حجاب آن هم در روزگاری که دشمن، خط مقدمش بی عفت کردن خانواده های ایرانی بوده و به لطف تفکرات انفعالی، مقلد، سطحی، ترسو و صدالبته جوگیر برخی دوستان انقلابی، پیروزی های دشمن در سطح جامعه به بداهت دیده میشود، باید توجه داشت که از چه راه و روشی میتوان فهمید که کدام موضوع باید به عنوان اولویت جامعه قرار گیرد.
اولین راهی که پیشنهاد میشود، توجه به حجم آیات و روایات مربوط به مسائل عفت، غیرت، حجاب، امر به معروف و نهی از منکر به عنوان عنصر کمّی و محتوای آن به عنوان عنصر کیفی است که شاید همین سبب آن شده که به عنوان یکی از اصول دین اسلام، در یکی از فرق اسلام مورد توجه قرار گرفته که رد حجاب، مستلزم ارتداد از اسلام است؛ اما از باب مثال، به یک مورد از محتواهای آن، اشاره میشود:
قال النبی صلی الله علیه و آله: ایها رجل رضی بتزین امرأته و تخرج من باب دارها فهو دیوث، و لا یأثم من یسمیه دیوثا. والمرأة اذا خرجت من باب دارها متزینة متعطرة و الزوج بذاک راض بنی لزوجها بکل قدم بیت فی فی النار
هر مردی که همسرش آرایش کند و از منزل با حالت آرایش کرده خارج شود دیوث(بیغیرت) است، و هر کس او را دیوث بنامد گناه نکرده است. و چنانچه زنی با چهرهی آرایش کرده و عطر زده از منزلش خارج شود، و شوهرش نیز به این کار او راضی و خشنود باشد، با هر گامی که زن با این حالت بر میدارد، برای شوهرش خانهای در آتش جهنم بنا میشود. (بحار الانوار، جلد 100، ص 249)
کثرت احادیث در باره دیاثت، بسیار زیاد بوده و این یک مورد، جهت تیمن و تبرک و البته توجه عزیزان بیان گردید.
خوب است که برای ما سوال شود که "اگر یک مرد که به آرایش کردن زنش در برابر نامحرمان راضی باشد، طبق فرمایش اهل بیت علیهم السلام دیوث است"، آن مسئولی در کشور که با سکوت، ترک فعل و حتی آتش بیار معرکه شدن یا ایجاد شبهه، به فحشای صدهاهزار زن مسلمان در خیابان ها رضایت میدهد را طبق روایات باید چه بنامیم ؟
اگر حکم یک مرد در برابر یک زن آن است، حکم مسئول در برابر صدهاهزار زن چیست ؟
روایتی در باب منزلت غیرت:
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
كانَ إبراهيمُ أبي غَيورا و أنا أغيَرُ مِنهُ ، و أرغَمَ اللّه ُ أنفَ مَن لا يَغارُ مِن المؤمنينَ .
پدرم ابراهيم با غيرت بود و من با غيرت تر از اويم. خدا ، بينى مؤمنى را كه غيرت ندارد، به خاك مالد.
( بحار الأنوار : ۱۰۳/۲۴۸/۳۳)
اگر چه ذکر این احادیث به جهت شدت وضوح و بداهت لازم نبود، اما گاهی اوقات ابتدائیات اسلامی ممکن است مورد غفلت قرار گیرد.
غفلت از همین فرمایشات اهل بیت علیهم السلام است که در طول تاریخ به ویژه در زمان معاصر، سبب شهادت و کشته شدن غریبانهی بسیاری از مؤمنین در راه حجاب شده است.
اما اگر مبنای کار را به فرمایشات بزرگان کشور برگردانیم، رهبر انقلاب این گناه را حرام شرعی و سیاسی اعلام فرموده و وعده ی جمع شدن آن را به ملت دادند و هر چقدر وعده ی ایشان تاخیر بیفتد و یا مانعی برای تحقق آن ایجاد شود، چه با ایجاد شبهه، چه با "علم کردن قرآن روی نیزهی: اولویت نبودن" و چه هر بهانه ی دیگری، به هر صورت گناه کبیره ی بردن آبروی رهبری و شکست خوردن ایشان به منزله ی جنایت غیر قابل بخشش خواهد بود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍وجوب نهی از منکر مسئولان عالی نظام
🌹 حضرت امام -رضوان الله تعالی' علیه-:
🔻 الان همه مان مسؤولیم، نه [ فقط ] مسؤول برای کار خودمان، مسؤول کارهای دیگران هم هستیم ( کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته )
🔻مسؤولیت من هم گردن شماست، شما هم گردن من است. اگر من پایم را کج گذاشتم شما مسؤولید اگر نگوئید چرا پایت را کج گذاشتی، باید هجوم کنید، نهی کنید که چرا ؟
🔻 اگر خدای نخواسته یک معمم در یک جا، پایش را کج گذاشت، همه روحانیون باید به او هجوم کنند که چرا بر خلاف موازین؟ سایر مردم هم باید بکنند و نهی از منکر اختصاص به روحانی ندارد، مال همه است، امت باید نهی از منکر بکند، امر به معروف بکند.
#امام_سید_روح_الله_موسوی_خمینی
با من شب و روز یادِ شیرینت هست
خوشبخت کسی که در نگاهِ تو نشست
هرجا ببرندم،چه جهنم چه بهشت
از عشقِ تو باز برنمیدارم دست
#نوید_نیّری
باسمه تعالی
من خودم خواستم اینگونه پریشان باشم
در هوای تو چنین بی سر و سامان باشم
زهرِ این عشقْ مرا میکشد آخر امّا
من نه آنم که از این راه پشیمان باشم
مرگ در راهِ تو یک فرصتِ بیتکرار است
باید آن لحظه در آغوشِ تو مهمان باشم
شوقِ پرواز به دل دارم و دنیاست قفس
عشق میخواست که در غربتِ زندان باشم
ای مسیحا! دَمی از لطفْ دعایم کن تا
پای دین جان بسپارم، ز شهیدان باشم
#نوید_نیّری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️زنده ترین روزهای فرزندان خمینی، روزهایی است که در مبارزه میگذرد. آتشی پنهان در سینه داریم که اگر مَجال بیابد عالَم سوز خواهد بود.
حاشا که میدان را خالی کنیم!
داریم روی لب همه «عجّل فرج» ولی
دل را به دستِ بازیِ دنیا سپردهایم
این شهرِ بیحیا نفَسِ عشق را بُرید
ای شعرِ عاشقانه بیا تا نمردهایم
#نوید_نیّری
باسمه تعالی
🔘اتوبوس اولین ایستگاه خیابان ولیعصر_عجل الله فرجه_ را به مقصد امامزاده صالح_علیهالسلام_سوار شدم.
نشسته بودم روی صندلی و از پنجره بیرون را نگاه میکردم. از شدت گرما خیس عرق بودم.
🔘بلندگوی اتوبوس مثل همیشه نام ایستگاه را اعلام کرد: ایستگاه «پارک وی»
نوجوانی حدودا ۱۴ ساله با تیپ و ظاهری لاکچری و هندزفری در گوش وارد شد. معلوم بود از آن بچه هایی هست که عزیز دردانهی مامان جان و باباجان است.
آمد صاف نشست جلوی من.
همچنان از پشت شیشه های غبار گرفته اتوبوس مشغول تماشای بیرون بودم که متوجه نگاه خاص پسرک شدم.
نگاهش کردم، زل زده بود به چشمانم. باز نگاهم را به منظره های خیابان معطوف کردم. بعد از چند لحظه دوباره نگاهش کردم. به من خیره شده بود و چشم از من برنمیداشت.
با خودم گفتم من هم چند ثانیه چشم در چشمش خیره بمانم ببینم عکس العملش چیست. همانطور که به چشمانم خیره شده بود من هم به چشمانش خیره شدم اما با لبخندی بسیار ملایم که چیزی زیادی از جدیت چهرهام نمیکاست.
🔘هیچ پیام منفی و تنفرآمیزی در نگاهش نبود که گمان کنم چون سر و وضعم نشان حزباللهی و طلبه بودنم است،به خاطر این به من خیره شده و احیانا در ذهنش نسبت به من حس بدی دارد. برعکس، در نگاهش آرامش و مهربانی آمیخته با تمنایی غریب موج میزد. انگار با نگاه خیره اش میخواست پیامی به من برساند.
پیامش را گرفتم. او میخواست با من ارتباط برقرار کند اما نمیدانست چطور.
پس خودم سر صحبت را باز کردم.
_سلام خوبی؟
_سلام ممنون شما خوبین؟
_ممنونم سلامت باشی. اسمت چیه؟
_نیکان
_قشنگه
_شماچی؟
_نوید
_خوشبختم
با لبخند گفتم: منم خوشبختم.
کمی از اوصاف و احوالش پرسیدم و کمی از خودم برایش گفتم.
حالا او بود که دلش میخواست حرف بزند. یخش باز شده بود.
بی مقدمه گفت:
_من تصمیم گرفتم طلبه بشم.
خیلی تعجب کردم.
_ جالبه،فکرشو نمیکردم. چرا میخوای طلبه بشی؟
_خیلی سوال توی ذهنم هست درباره خدا. میخوام بفهمم. من درباره همه ادیان مختلف هم تحقیق کردم.
_خیلی خوبه. خوشحالم که میبینم توی این سن اهل تحقیق و تفکری. ولی میدونی که، بچه های همسن تو دنبال این حرفها نیستن.
_بله ولی من خیلی تحقیق کردم. درباره خدا چند تا نظر وجود داره: نظر اول میگه همه چیز خداست و ... نظر دوم میگه خدا وجود محضه که منظورشون اینه که...
نظر سوم هم میگه ...
و همینطور شروع کرد به گفتن نتیجه تحقیقاتش. من با توجه کامل به حرفهایش گوش میدادم و این اتفاق برایم خیلی جذابیت داشت.برایم عجیب بود چون پسری ۱۴ ساله با آن سر و وضع امروزی و بزرگ شده در آن محیط خاص، از نظرات علمی و فلسفی دقیقی حرف میزد.
_چقدر خوب که اینها رو بلدی و پیگیر این مباحث هستی. البته این نظریههایی که گفتی نیاز به توضیح و بررسی داره ولی همین که میدونی و مطالعه کردی خیلی خوبه.
حالا مقصدت کجاست؟
_تجریش. خونه مون تجریشه.
_اتفاقا منم دارم میرم امامزاده صالح.
_پس منم با شما میام یه سر به امامزاده بزنم.
_باشه،خیلی هم خوب.
🔘از اتوبوس پیاده شدیم و رفتیم به سمت امامزاده.
در راه بازهم شروع کرد به حرف زدن از تحقیقاتش. اینبار از مباحث تاریخی و معماری اسلامی و معماری غربی میگفت و من به مناسبت صحبتهایش با او گفتگو میکردم.
معلوم بود او یک پسر عادی نیست. نبوغ از او میبارید. شاید از بین صدها نوجوان یکی شبیه او باشد. خدا چه کسانی را با ما آشنا میکند.سبحان الله!
🔘رفتیم داخل امامزاده نشستیم و باز باهم گفتگو کردیم.
دلم نمیآمد دیگر باهم گفتگو نداشته باشیم و همینطور رهایش کنم. اهل اندیشه و تحقیق بود با آن سن و سال کم و آن خانواده غیرمذهبی بالاشهری در آن محیط خاص تجریش.
_دوست داری شماره منو داشته باشی گاهی وقتها باهم حرف بزنیم؟
انگار منتظر بود همین را بگویم،با خوشحالی و اشتیاق گفت:
_بله حتما، چرا که نه.
گویا او هم نمیخواست این آخرین دیدارمان باشد.
در همان مدت کوتاه حسابی باهم رفیق شده بودیم.
این خاطرهی یکی از جالبترین و خوشایندترین آشناییهای من با یک نوجوان بود.
#نوید_نیّری
#خاطرات_روزانه
باسمه تعالی
🌱 دفتر انشایش را با دلهره،نگاهی مضطرب و با گامهایی آهسته نزد معلم آورد.
_آقا ببخشید، دفعه پیش که انشا نوشته بودم یه چیزی پایین صفحه برام نوشته بودید که راستش نتونستم بخونمش.میشه بگید چی نوشتید؟ ببخشید ...
معلم با اعتماد به نفس و نگاهی عاقل اندر سفیه،دانش آموز و سپس دفتر را نگاه کرد.
_نوشتهام: دانش آموز عزیزم خوش خط تر بنویس!
#نوید_نیّری
#داستانک
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چون آفتابِ رو به غروبم که بیدلیل
با دیدنم هرآینه دلتنگ میشوی
#نوید_نیّری
من باختهام قمارِ چشمانت را
دلباختهام خُمارِ چشمانت را
درمانده شدم بگو چه تدبیر کنم؟
بیرحمیِ بیشمارِ چشمانت را
#نوید_نیّری
#حضرت_عشق_خمینی
از دوست بخواه اهل ایمان باشیم
در سفرهی پابرهنهها نان باشیم
حالا که هوای شهر آلوده شده
خوب است هواییِ شهیدان باشیم
#نوید_نیّری
نفَسهایم سرودِ مرگ میخوانند با شادی
مبارک باد این مردن،مبارک باد آزادی
#نوید_نیّری
باسمه تعالی
🌱 ایام اغتشاشاتِ پس از مرگ نحسا و طغیان جنبش هرزهها بود.
جوّ مدارس بسیار ملتهب بود و سخت بود طلبه باشی و وارد دبیرستانها شوی.
خوب یادم هست گاهی پیامهای تهدید آمیز از برخی والدین دانشآموزان دریافت میکردم که دور و بر بچههایشان نروم و با آنها صحبت نکنم،مبادا خدای نکرده هدایت شوند! اما من کار خودم را میکردم و کسی نبودم که تهدید در اراده و انجام تکلیفم اثر داشته باشد.
در آن روزها به خاطر مسئولیتی که در یکی از نهادهای دانش آموزی تهران داشتم_وبعدها استعفا کردم_هرهفته چند مدرسه را سرکشی میکردم و با دانشآموزان به گفتگو مینشستم،حرفهایشان را میشنیدم و به شبهات پاسخ میدادم.
🌱 وارد کلاس شدم،یکی از سه کلاس نهم مدرسه. اولین بار بود سر کلاسشان میآمدم. خشم و نفرت را در نگاه بعضی بچه ها میشد حس کرد. یک "از دیدنت خوشحال نیستیم حوصلهتو نداریم ولمون کن" خاصی در چشمانشان موج میزد. آخر یک طلبه آمده بود سر کلاسشان. همان طلبهای که گاهی با دوستانشان شعار: "توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه" را نثارش میکردند و حالا یکی از آنها به مدرسه آمده آن هم نه برای یک زنگ،آمده که حالا حالاها بماند و روی مخشان راه برود.
🌱 با معرفی خودم شروع کردم: سلام، خوشحالم از دیدارتون،نوید نیّری هستم،طلبه و ...
آمدم سمت نیمکتها.با تک تک دانش آموزان دست میدادم و احوالپرسی میکردم. همهی بچهها هرطور که بود_بعضی با رضایت و بعضی با حالت ناچاری و اکراه_با من دست دادند به جز یک نفر که کله شق تر بود و رو برگرداند و دست نداد. چیزی نگفتم و آمدم کنار تخته.
بچهها شروع کردند سوال پرسیدن و اعتراضهای کف خیابانیشان را تکرار میکردند.
_یکی گفت: چرا مردم رو میزنن؟!
_ پسری که با من دست نداده بود پرسید: چرا باید حجاب اجباری باشه؟!
بعضی بچهها هم حرفهایی میزدند که نشان میداد حتی اعتقادی به خدا و اسلام و معاد ندارند. برای من این جوّ غیرمنتظره نبود و از قبل چنین فضایی را پیش بینی میکردم.
🌱 صحبتم را با لزوم آزاداندیشی و تحقیق و باطل بودن تقلید در عقاید و ارزش منطق و تفکر آغاز کردم و آرام آرام جواب شبهاتشان را دادم. بیشتر بچهها گاردشان شکسته شده بود و میدیدند یک طلبه به جای حرفهای صرفا شعاری دارد از استدلال و آزادی اندیشه و تحقیق در موضوعاتی مثل حقانیت یا باطل بودن اسلام و جستجو دربارهی انتخاب دین حرف میزند،بدون آنکه از نقدهای تند آنها عصبانی و ناراحت شود. به آنها گفته بودم اگر شما مرا قانع کنید بدون تعصب میپذیرم و با شما میآیم کف خیابان تا آخوندها را براندازی کنیم.
اما به لطف خدا دلایلم قاطع بودند و درخودشان نمیدیدند که بتوانند مرا قانع کنند. چهرههای بعضی بچهها از جمله دانش آموزی که دستم را رد کرد و در اعتراضش جدی تر بود نمایانگر اقناع و پذیرش صحبتهایم بود و بعضی هم خودشان را به قانع نشدن و لجبازی میزدند.
🌱 صدای اذان از بلندگوی مدرسه به گوش رسید. به بچهها گفتم: میریم نمازخونه. هرکس خواست با من نماز بخونه وضو بگیره هر کس هم نمیخواد نماز بخونه بشینه توی نمازخونه.
🌱 هفت هشت نفری در صف نماز ایستادند. حالا چندنفر واقعا وضو داشتند و نماز بلد بودند خدا میداند. سلام نماز را که دادم دستی را پیش رویم دیدم. به صورتش نگاه کردم و کمی متعجب شدم. همان دانش آموزی بود که سر کلاس حتی حاضر نشده بود با من دست بدهد. لبخندی زدم و دستش را فشردم.
_حاج آقا قبول باشه!
_قبول حق!
#نوید_نیّری
#خاطرات_خط_مقدم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
درس خارج ولایت فقیه | نجف اشرف.سال۴۶
ـــ ـ ـ ـــ ـ
۞حضرت عشق،امام خمینی(ره)
🔘 انشعاب اسلامی از اینجا به وجود آمد که یک دسته که البته اکثریت بودند، فقط ظاهر را می نگریستند و دیدشان آن قدر تیزبین نبود و عمق نداشت که باطن و حقیقت هر واقعهای را نیز ببینند. ظاهر را میدیدند و در همه جا حمل بر صحت میکردند. میگفتند: عدهای از بزرگان صحابه و پیرمردها و سابقهدارهای اسلام راهی را رفتهاند و نمیتوان گفت اشتباه کردهاند. اما دستهی دیگر که اقلیت بودند، در همان هنگام میگفتند: شخصیتها تا آن وقت پیش ما احترام دارند که به حقیقت احترام بگذارند. اما آن جا که میبینیم اصول اسلامی به دست همین سابقهدارها پایمال میشود، دیگر احترامی ندارند. ما طرفدار اصولیم و نه طرفدار شخصیتها. تشیع با این روح به وجود آمده است.
🔘 ما وقتی در تاریخ اسلام به سراغ سلمان فارسی و ابوذر و مقداد کندی و عمار یاسر و امثال آنان میرویم و میخواهیم ببینیم چه چیز آنها را وادار کرد که دور علی را بگیرند و اکثریت را رها کنند؟، میبینیم، آنها مردمی بودند اصولی و اصول شناس، هم دیندار و هم دین شناس. میگفتند ما نباید درک و فکر خویش را به دست دیگران بسپریم و وقتی آنها اشتباه کردند ما نیز اشتباه کنیم. و در حقیقت روح آنان روحی بود که اصول و حقایق بر آن حکومت میکرد نه اشخاص و شخصیتها!
۞استاد شهید،آیت الله مطهری – جاذبه و دافعهی علی علیه السلام، ص 134
هرجا غم آوردیم،ما را تسلیت دادی
بارانِ آبانی در این گرمای مُردادی
#نوید_نیّری
تلخ است که راهِ خویش را گم کردی
تاریکی و ماهِ خویش را گم کردی
وقت است به آغوشِ خدا برگردی
ای دل که پناهِ خویش را گم کردی
#نوید_نیّری