eitaa logo
بنیاد قم‌پژوهی
460 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
81 ویدیو
30 فایل
💠 کانال رسمی بنیاد قم‌پژوهی 🔸تاسیس: ۱۳۸۹ 🔹ارتباط با مدیر کانال: @qompajoohi https://www.instagram.com/qompajoohi ♦️نشانی: قم: خیابان دورشهر - میدان رسالت - دانشگاه طلوع مهر - بنیاد قم‌پژوهی 🔹تلفکس: 02537831421
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 نامه حضرت آیت‌الله مرعشی نجفی به محمدباقر متولی باشی به هنگام بیماری در تهران (۱۳۱۷ش) پی‌نوشت: محمدباقر حسینی متولی‌باشی و فرزندانش حسین مشهور به سالار التولیه و ابوالفضل مشهور به مصباح التولیه سال‌های سال گرفتار بیماری اعصاب، چاقی و درد پا بودند؛ به طوری که او از سال ۱۳۱۰ تا سال ۱۳۱۹ خانه نشین شده بود. به نظر می‌رسد ازدواج خاندانی به مدت چهار صد سال یکی از عوامل بروز این گونه بیماری‌ها در این خاندان بود؛ چنان‌که بررسی‌ها نشان می‌دهد او با همسرش سکینه خانم مشهور به حاجیه خانم دختر سیدمحمد ناظم التولیه پسر سیدحسین متولی‌باشی عموزاده بودند، یا این‌که همسر علی‌اصغر خان دربانی نماینده قم در مجلس شورای ملی خواهر متولی‌باشی بود. از همه مهم‌تر آن‌که به دلیل حاکمیت این ایده در این خاندان، ابوالفضل تولیت به امید فرزندآوری دو بار با دو خواهر (فاطمه و بتول خانم دختران ابوالحسن ناصرالتولیه یا میرزایی) که به لحاظ نسبی دختر عمو و دختر خاله بودند ازدواج کرد. شایان ذکر است همسر سوم ابوالفضل تولیت طاهره خانم متولد ۱۳۲۰ ش‌ از خاندان فرخ خان غفاری کاشانی بود. بنمایه: مرکز اسناد آستان مقدس فاطمی دکتر احمد جمراسی ۱۴۰۲/۱۲/۱۵ تلگرام | ایتا | سایت
آشنایی و معرفی هفتمین اثر تاریخی (باستانی) قم چاله‌غار وشنوه (چال‌غار - چهار غار) مجموعه معادن مس چاله غار وشنوه، مربوط به هزاره (۸۰۰ سال) قبل از میلاد  و در شهرستان قم، بخش کهک، دهستان فردو، کوه‌های جنوبی روستای وشنوه واقع شده است. این اثر در تاریخ ۲۵ آبان ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۳۶۴۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این غارها طبیعی نیست، دستکند(حفاری بادست) یا باقیمانده چاله‌های معادن است. عکس‌های منتشره پیرامون این غار که دارای استلاگتیت و استلاگمیت و نور پردازی است، جعلی بوده و ربطی به این غار ندارد. در ادامه گزارش‌ها و عکس‌هایی که ادمین کانال گرفته منتشر می‌شود. در این منطقه ۲۱ معدن قدیمی با تونل‌های متعدد و همچنین آثار کوره‌های ذوب مس به همراه قطعات متعددی آثار فلزی کشف شده که به میراث فرهنگی قم منتقل شده است. کاوش‌های این منطقه را دکتر وایز گبر آلمانی و دکتر مومن‌زاده در سال ۱۹۶۹م انجام داده‌اند. مطابق آخرین مقاله تحقیقی درج شده در سایت qoqnus.com و مطابق آثار کشف شده (مقاله در ادامه گزارشات منتشر شده) این معادن علاوه بر استخراج مس و ذوب فلزات، جایگاه "نیایشگاهی و مکان مقدس" هم داشته است. گزارشات تکمیلی را در کانال "قم گشت" ببینید. اطلاعات و منابع قابل دسترس در حوزه "تاریخ، فرهنگ و طبیعت" قم را به نشانی ادمین کانال بفرستید. https://t.me/Qomghasht
💢 به کارگیری خونه برای آشیانه حیوانات در گویش قمی یکی از مختصات گویش قمی استفاده از واژه "خونه / خانه" به جای آشیانه یا لانه برای حیوانات است. قمی‌ها در ترکیبات اضافی زیر مضاف را بدون کسره به مضاف الیه اضافه می‌کنند. ممکن است چنین استفاده‌ای منحصر به قم نباشد. چند نمونه ذکر می کنیم: خونه مار / خونه - مار خونه گنجیش/ گنجیشک/ گنجشک خونه زنبور خونه موش خونه خرگوش شتر خون/ شتر خونه/ شترخانه/ خانه شتر شاغال خون/ شاغال خونه/ شغال خانه/ خانه شغال سیدمحسن محسنی ۱۴۰۲/۱۲/۱۵ تلگرام | ایتا | سایت
جلسه این هفته بنیاد قم‌پژوهی (نشست ۵۰۵) موضوع: انواع آجرهای سنتی قم نحوه ساخت و پُخت در گذشته و امروز و تفاوت آن‌ها با حضور: - استاد رضا عزتی‌پور، معمار سنتی ↙️ زمان: سه‌شنبه۱۴۰۲/۱۲/۱۵، ساعت ۱۹ ↙️ مکان: میدان رسالت - دانشگاه طلوع مهر شرکت برای عموم علاقه‌مندان آزاد است. تلگرام | ایتا | سایت
داستان دستان 📆 ۱۶ الی ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ ⏰ ۱۵ الی ۲۲ 🏛 میدان ولیعصر، ابتدای کمربندی به سمت ۷۲ تن، خیابان کلهری، خیابان شمس، ۲۰ متری امام حسین، کوچه یکم، درب ِآخر 🆔 @mirase_karime
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 بهسازی شش کیلومتر محور بافت تاریخی قم/ضرورت توجه به ظرفیت‌های درون‌زای بافت تاریخی مدیرعامل سازمان بهسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر با اشاره به بهسازی و زیباسازی شش کیلومتر از بافت تاریخی، گفت: این اقدام در بهبود ظرفیت‌های گردشگری و افزایش ماندگاری زائران در قم مؤثر است. متن کامل : https://www.qom.ir/KEP1B 📌ویدئو مرتبط است به اهم فعالیت‌های شهرداری قم در بهسازی محورهای تاریخی و فرهنگی 🆔 @shahrdari_qom
💢 تصویری از ورود اولین اتومبیل به شهر قم در سال ١٢٨۵ش در این عکس که در سفرنامۀ "کلود آنه"، نویسنده و روزنامه‌نگار فرانسوی به چاپ رسیده، نمایی از حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه‌س، رودخانۀ قم و یک اتومبیل مرسدس ۴٠ اسب بخار قابل مشاهده است. در بخشی از ترجمۀ فارسی این سفرنامه که با عنوان "گلهای سرخ اصفهان: ایران با اتومبیل: سفرنامه کلودانه" منتشر شده، می‌خوانیم: "... به‌زودی داخل شهر شدیم. ظهر بود که از بازار تنگ قم گذشتیم و ساعتی بعد از ظهر به باغ قشنگ چاپارخانه رسیدیم. درختان انار همه غرق در گل‌های با طراوت سرخ رنگی بود و از همه دل‌انگیزتر کلر نیز با مرسدس انتظار ما را می‌کشید. از قم تا تهران با اتومبیل: پیش از آن هرگز اتومبیلی به قم نرسیده بود. تصمیم گرفتیم قبل از عزیمت، به یادگار این واقعه تاریخی، چند عکس بگیریم و برای این منظور کرانه رودخانه خشك را انتخاب کردیم تا در زمینه آن نمای صحن مقدس نیز زینت بخش عکس یادگاری ما باشد. هر چند ممکن بود این عمل ما از جانب متعصبین شهر نوعی توهین به مقدسات تلقی شود. احمد را با چمدان‌ها در قم گذاشتیم و قرار شد بعد از حرکت ما به تهران عزیمت کند. قول داده بود که بیست و چهار ساعته به تهران خواهد رسید. سپس با اتومبیل رهسپار تهران شدیم ... ." مجید داداش‌نژاد ۱۴۰۲/۱۲/۱۶ تلگرام | ایتا | سایت
🔰 قم قدیم در عهد ناصری 📸 تصویر سمت راست -> دورنمایی از اردوی ناصری و باغی که محل اسکان ملازمان در شهر قم بوده 📸 تصویر سمت چپ-> نمایی از بالای عمارت نواب (جنب حرم) قمرود و اردوی ناصری 🗓 سال ۱۲۷۰ شمسی 🆔 @shahrdari_qom
💢 کهنه‌مانده‌ها بنایی قدیمی در پشت میدان نو (میدان مطهری) کوچه مجاور کوچه خورشتی‌ها تصویربرداری از بناهای این‌چنینی از این‌رو است که احتمال تخریب دارد و چون در نظر بسیاری فاقد ارزش است، مورد توجه واقع نمی‌شوند. معتقدم هر چند در نظر نخست بی‌ارزش بیایند ولی ممکن است محققان  تیزبین نکته‌ای در آن بیابند که در نظر منِ نامحقق نیاید. ممکن است که نویسنده‌ای برای طرح روی کتابش از آن بهره ببرد. ممکن است برای طرح پوستری استفاده شود. ممکن است برای سبک‌شناسی معماری در دوره‌های مختلف موضوع تحقیق قرار گیرد. و ممکن است به کاری بیاید که ما تصور آن را هم نکنیم. اصلا چون این بناهایِ قدیمیِ ساده با تخریب دیگر تکرار نمی‌شوند باید تصویرشان ثبت شود. اساسا هر چیز رو به میرایی و تکرار ناشدنی ارزش ثبت و تصویر‌برداری دارد. بنا ظاهرا به اواخر پهلوی اول یا اوایل پهلوی دوم تعلق دارد. سیدمحسن محسنی ۱۴۰۲/۱۲/۱۷ تلگرام | ایتا | سایت
آشنایی و معرفی نهمین اثر تاریخی - باستانی قم میل‌های راهنما فانوس‌هایی در دل کویر نمادی برای راهنمایان جاده‌های باستانی با معرفی معروف‌ترین میل‌های راهنمای قم میل سنگی ميم،  علی آباد، شهرستان، صفرعلی ،امامزاده عبدالله قلعه‌چم، امامزاده جعفر راهجرد، چاهک، دره مقبول‌آباد میل، تک بنایی است که در قدیم به آن چراغدان و چراغ‌پایه نیز گفته می‌شد. میل راهنما در لغت به معنای کانون یا محل نور و روشنایی و جای نار (آتش ) است. در دوران پیش از اسلام مناره یا میل راهنما را جهت راحتی مسافران می‌ساختند. این راهنمای قافله‌ها و راهنمایان کاروان‌ها را عموماً در کنار راه‌ها و جاده‌ها می‌ساختند و در تاج آن‌ها آتشی روشن کرده تا گمگشتگان با دیدن نور آن‌ها در شب‌های تاریک یا روزهای مه گرفته راه را از بی‌راه تشخیص دهند. مناره‌ها یا میل‌ها، از همان ابتدای ساخت‌شان بنایی مستقل بوده‌اند و ربطی به بنایی دیگر نداشته‌اند. از میل‌ها در دوران باستان برای پیام‌رسانی، پست و راهنمایی راه‌ها استفاده می‌شده؛ هر چند تزئین‌های عالی آن‌ها جای بحث دربارهٔ کاربردشان را بازمی‌گذارد. بیشتر میل‌های ایران متعلق به سده‌های چهارم تا ششم هستند. همگی میل‌ها یک پلکان برای بالا رفتن دارند و بعضی هم (مثل منار گار) دو پلکان مارپیچی و کاملاً مجزا دارند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰ویدئویی قدیمی از شهر قم در سال ۱۳۵۲ 📌فیلم از آرشیو مجموعه خصوصی جهانگرد انگلیسی مایکل روژ 📂 در بخشی از فیلم که از شهر قم عبور می‌کند و راوی احوالات مردم قم در آن سال‌ها را به نمایش می‌گذارد. 🆔 @shahrdari_qom
💢 نامه قم فصل‌نامه فرهنگی - پژوهشی سال نهم - بهار و تابستان ۱۳۸۶ شماره ۳۱ - ۳۲ نامه قم فصل‌نامه‌ای بود که حدود دو دهه با فراز و نشیب بردست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم منتشر می‌شد. مقالات و مطالب آن از نظر سطح یکسان نبود، اما در قحط بازار نشریات مربوط به قم‌شناسی، بسیار مغتنم بود و یکی از امیدهای ما انتشار دوباره آن است. امروز شماره بالا به دستم رسید. نویسندگان مطالب آن چنین است: سیدحسن قریشی، رضا آقا بابایی، خانم محمد پور با نظارتِ آقای مسیح علیپور. این شماره اختصاص به فرهنگ عامه قم دارد و مقالات جالبی از جمله باورها و اعتقادات عامیانه مردم قم، طب سنتی، سفره‌های نذری مردم قم، خواستگاری، عروسی، غذاهای محلی قم و ... در آن به چشم می‌خورد. در مجموع شماره بسیار ارزشمندی است. با این حال برخی نکات درباره ِآن گفتنی است. برای مثال در مقاله "همسر گزینی" با عنوان فرعی "آداب و رسوم مربوط به تشکیل خانواده" نویسنده می‌توانست از اصطلاحات عامیانه مردم قم مانند "شوور رفتن/ کردن / شوهر رفتن [به کار رفته در خلاصه التواریخ قمی] "برای زنان یا "زن گرفتن" برای مردان یا هردو در عنوان اصلی به جای عنوان رسمی و جدید "همسر گزینی" استفاده کند. یا در بند "سیسمونی" به جای این اصطلاح خارجی از اصطلاح مرسوم مردم قم "رخت بچه" استفاده کند. با این وجود حیف و صد حیف که انتشارش متوقف مانده است و به‌حتم قم‌پژوهان و قم‌دوستان و ایران‌شناسان و علاقه‌مندان باید پیگری جدی کنند تا بار دیگر با سطح بالاتری منتشر شود. متاسفانه نام صاحبان مقالات به تفکیک مشخص نیست. سیدمحسن محسنی ۱۴۰۲/۱۲/۱۸ تلگرام | ایتا | سا
💢 کلوغ اندازان (کلاغ اندازان) (كُلخ اندازون) روز آخر ماه شعبان را روز «کلوخ اندازان» گویند که در این روز مردم ضمن این که دور هم جمع می‌شوند و به شادی و شادمانی می‌پردازند خود را برای ماه رمضان آماده می‌کنند. اغلب افراد در این روز در خانه بزرگ خانواده جمع می‌شوند و سپس به تفریح و گردش در بیرون از منزل می‌پردازند، و نیز وسایل خورد و خوراک و تفریحشان را برمی‌دارند و به امامزاده‌ها و زیارتگاه‌های اطراف قم، از جمله به شاه جمال، مسجد مقدس جمکران و چهار امامزاده می‌روند و دو رکعت نماز حاجت می‌خوانند. بعضی از خانواده‌ها نیز به باغ‌های اطراف قم می‌روند. تا چند سال پیش، گروهی از جوانان در بعد از ظهر روز آخر ماه شعبان ساز و نقاره برمی‌داشتند و به دروازه قلعه، می‌رفتند و پس از تفریح، از جمله چوب‌بازی هر کس کلوخی را به آب خندق دروازه قلعه (نزدیک شاه احمد قاسم) می‌انداخت و از خدا توفیق می‌طلبید تا ماه رمضان بتواند روزه بگیرد. در روستای دستجرد رسم بر این بود که اکثر خانواده‌ها غذاهایی مخصوص می‌پختند و خانوادهایی که از اقوام نزدیک همدیگر بودند جهت تفریح و صرف ناهار به گردشگاه‌ها و مزارع اطراف می‌رفتند، بعضی پدر بزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها با دعوت از فرزندان خویش ضیافت ناهار را در داخل خانه برگزار می‌کردند و در به جا آوردن رسم کلوخ اندرون افرادی که مقید به گرفتن روزه پیشوازی بودند با روزه گرفتن خویش در مجالس و تفریح دیگر افراد شرکت می‌کردند بعد از ظهر روز موسوم به کلوخ اندزون بعضی از زنان و دختران آبادی، راهی دشت و مزارع می‌شدند و با خوردن آجیل و تنقلات سنتی، این روز را به خوشی و خرمی می‌گذراندند. آن‌ها بنا به یک سنت قدیمی تعدادی کلوخ را به لب نهرهای آب می‌بردند و با ریختن کلوخ‌ها در آب روان حوائج زندگی و تندرستی خود را برای روزه داری در ماه مبارک رمضان از آب روان طلب می‌کردند. در حال حاضر این قبیل سنت‌های قدیمی به کلی منسوخ شده است. برگرفته از نامه قم، شماره ۳۱ - ۳۲ (بهار و تابستان سال ۱۳۸۶)، ص ۸۹. ۱۴۰۲/۱۲/۱۹ تلگرام | ایتا | سایت
💢 قهوه‌خانه آق‌اَبو قهوه‌خانه‌ای بود در حدود هفتاد هشتاد سال پیش در سر قبرسون (مجاور بازار حراجی ها و کوچه نن‌عباس فعلی در خیابان ارم) که دلالان و بنایان و معماران و شاطران در آن جمع می‌شدند و هر کسی با این صنوف کاری داشت بدانجا مراجعه می‌کرد. مثلا کسی بنّا می‌خواست برایش بنّا می‌فرستادند. یا کسی شاطر می‌خواست از دلال آنجا سراغ می‌گرفت. یا شاطری دنبال کار می‌گشت به آنجا می‌رفت. شخصی در آنجا دلال الاغ بود و اگر کسی الاغ می‌خواست به او مراجعه می‌کرد. (نقل به مفهوم از آقای حاج سید علی‌اکبر سبحانی) آنجا پاتوق فرش‌فروشان از جمله مرحوم حاج قاسم دخیلی از فرش‌فروشان معروف هم بود. ایشان بعد از کارشان در قصابخانه در صبح‌ها، بعد از ظهرها به آنجا می‌رفت. (نقل به مفهوم از آقای سید اسدالله محسنی) چون اطلاعات از قهوه‌خانه‌های قم که یکی از صنوف مهم در دوران صفوی تا پایان دوره پهلوی بوده و روابط اجتماعی مربوط به آن‌ها بسیار کم است، این اندک اطلاعات منتشر می‌شود. به امید آن‌که به‌تدریج اطلاعات بیشتری حاصل شود. سیدمحسن محسنی ۱۴۰۲/۱۲/۱۹ تلگرام | ایتا | سایت
📣     ‎📻 موضوع این هفته: "اپیزود ۵۱: انگشتر قم 💍💍💍 از انگشترهای قم چه می‌دانید؟ آیا می‌دانید شهر قم، شهر ملی انگشتره است؟ چه فرقی بین انگشتر قم و مشهد هست؟ در این اپیزود بیشتر درباره انگشتر قم و نقش این هنر در رونق گردشگری قم می‌شنویم. ‎📻 کاری از موسسه گردشگری   🔗 پل‌های ارتباط با ما:  🌐 سایت 🟪 اینستاگرام 🟦 تلگرام 🟧 کست باکس .
💢 کهنه‌مانده‌ها خانه شاکری کوچه آقا سیداسماعیل (باجک ۱، کوچه ۳) کوچه آیت‌الله فیض کوچه‌ای پشت تیمچه بزرگ که سراسر و تمامی بدون استثنا تا حدود پانزده سال پیش خانه‌های تاریخی و ارزشمند داشت و ممکن بود که تیمچه را به ثبت جهانی برساند. ولی افسوس که تعداد زیادی در سال‌های اخیر تخریب شد و به جایش سیمان و آهن و آپارتمان از زمین رویش کرد. متن کتیبه گچ‌نبشت "بسم الله الرحمن الرحیم ای به هر کاری رفیقت قل هوالله احد/ ای نگه‌دار تن و جان تو الله الصمد لم یلد رزق و ولم یولد ز هر بد دست گیر / مونس تو لم یکن ضامن له کفوا احد [/ مونس تو لم یکن له ضامن کفوا احد] (سنه ۱۳۲۲ هجری قمری)" بنا به رسم قدیم مردم قم که بر سردر خانه‌ها به منظور تبرک و دوری از آسیب آیات و عبارات قرآنی نصب می‌کردند، سوره اخلاص را با هنرمندی و با حذف یک "و" با شعر تزیین داده‌اند. به مصداق گل بود به سبزه نیز آراسته شد. سیدمحسن محسنی ۱۴۰۲/۱۲/۲۰ تلگرام | ایتا | سایت