💢نکتههای ویرایش
محمدکاظم کاظمی
🔻 کتابی در دست صفحهآرایی دارم. ویراستار آن «برفزونست» را علامت زده و به «برفزون است» تغییر داده است.
🔻 در حالت عادی کارش درست است، چون ما «فزونست» نمینویسیم و «فزون است» مینویسیم. ولی اینجا یک نکته هست. وزن شعر ایجاب میکند که حرف «ن» به صورت ساکن خوانده شود. یعنی به صورت استثنایی، کل «ـونست» یک هجای کشیده است. پس اینجا نباید کلمه را جدا کنیم. فقط روی حرف «ن» یک علامت سکون میگذاریم.
🔻 شبیه این مورد را در مثنوی معنوی هم داریم آنجا که میگوید «دو دهان داریم گویا همچو نی / یک دهان پنهانست در لبهای وی» اینجا هم کلمه به صورت «پنهان است» خوانده نمیشود و کل «نست» یک هجای کشیده است. پس باید به صورت استثنایی، سر هم نوشته شود.
🔻 بهتر است کسی که کتاب شعر ویرایش میکند، با وزن و قافیه و آرایههای شعر یک مقدار آشنا باشد. گاهی به ضرورت همین وزن و قافیه و آرایهها، لازم است که از قوانین عدول کنیم.
🔻 و به همین دلایل است که ویراستاری کاری است ظریف و حساسیتها و استثناهای بسیار دارد. ویراستار خیلی امور را باید در نظر بگیرد که در ابتدا به نظر آدم نمیآید.
#ویرایش
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
هدایت شده از هرفرد چندمهارت، همراه با طلوع مهر
📝📚#کارگاه_بولتن_نویسی_حرفه_ای
🙍🏻♀️🙍🏻♂️مخاطبین: دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و کلیه علاقمندان به بولتن نویسی
♦️ نوع برگزاری: حضوری / مجازی
⏳مهلت ثبت نام: ۲۷ فروردین
🕓مدت دوره: ۵ساعت
💳ثبت نام خانواده طلوع مهر: رایگان
💳 ثبت نام آزاد:۱۲۰.۰۰۰ تومان
👈 لینک ثبت نام:
https://evand.com/events/bulletin-farvardin1403
✅خانواده طلوع مهر جهت دریافت کد تخفیف ثبت نام با کارشناسان تماس حاصل نمایید.
☎️ تلفن تماس:
۰۲۵-۳۳۵۵۵۶۱۰
داخلی۵۰۳و ۵۰۱
۰۲۵-۳۲۶۱۴۰۷۰
📱پیام به کارشناسان در ایتا :
@toloumehr
ارتباط با #دفتر_مهارت_افزایی_طلوع_مهر
ایتا |تلگرام | اینستاگرام | سایت
💢 سعدیخوانی
🔸 جلسه شرح غزلیّات سعدی
و ادبیات معاصر
🔹 استاد: دکتر حسن عزیزی
جلسۀ پانزدهم: یکشنبه۲۶فروردین۱۴۰۳
ساعت۱۹:۳۰
🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت
دانشگاه طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#سعدی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 سهگانههای نگارش
محمدکاظم کاظمی
🔻 متن اصلی
چرا پدرش در آن سن و سال او را برای کار فرستاده است.
✳️ نظر ویراستار
عبارت دوپهلوست. معلوم نمیشود که منظور سن و سال پدر است یا سن و سال فرزند. حتی تصور میشود که پدر منظور است، در حالی که چنین نیست. با یک جابهجایی اجزای جمله، ابهام رفع میشود.
✅ حاصل ویرایش
چرا پدرش او را در آن سن و سال برای کار فرستاده است.
۱۴۰۳/۰۱/۲۷
#نگارش
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 قلم داستاننویس ادبی
و
قلم داستاننویسهای دیگر
ـ یک تفاوت بنیادی ـ
▫️▫️▫️
داستان، شکلی نمایشی از نوشتن است.
هزار راه برای نمایشیکردنِ حرفی که میل داریم بنویسیم، وجود دارد. حد نمایشیکردن متن، به قالب متن بستگی دارد.
پس همه چیز را میتوان نمایشی نوشت. اما مقدار استفاده از عناصر نمایشی، مثل فضاسازی و توصیف، در هر موقعیت از نوشتن با سایر موقعیتها فرق دارد. سفر مشتری یک کسبوکار، اتفاقات روزی مشخص در یک سفر و خاطرهای دردناک از نوجوانی، همگی داستانی و داستانوار و داستانگرا هستند؛ و روزنوشت و کپیرایتینگ و خاطرهنویسی، شکلهایی داستانی ـ نمایشی هستند از نوشتن. اما:
در دنیای ادبیات و نوشتن خلاق، بیشتر از هر قلمرو دیگری در نوشتن، باید حواسمان به نمایشیشدن متن باشد.
کاری که داستاننویس، با کلمات انجام میدهد، درست شبیه کاریست که کارگردان فیلم انجام میدهد. اما کارگردان، این کار را نه با کلمات، بلکه با نور و صدا و تدوین و موسیقی و صحنه انجام میدهد.
بنابراین، لازم نیست همیشه و هر چیزی را با حداکثر عناصر دراماتیک (نمایشی) بنویسیم. اما هرگاه دلمان خواست در فضای ژانرهای داستانیِ نوشتن خلاق کار کنیم و داستان کوتاه و رمان بنویسیم، خوب است متنمان را اینطور بررسی کنیم:
«آیا خواندن متن من، اتفاقی شبیه پخش یک فیلم کوتاه، یک سریال یا اجرای یک تئاتر روی صحنه را در ذهن مخاطب رقم خواهد زد؟».
تفاوت قلم داستاننویس ادبی با سایر قلمهای داستانگو همین است.
مصطفا پورنجانی
@Nevisandegikhallagh
۱۴۰۳/۰۱/۲۸
#داستان_نویسندگی_خلاق
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢دو قاعدۀ سادهشده برای فاصلهگذاری در خط فارسی:
١. پسوندهای اشتقاقی را سرهم مینویسیم (بهجز برخی استثناها):
باغبان،
رفتگر،
فناوری،
کتابچه.
٢. در میان یک واژه فاصلۀ کامل نمیآوریم:
خودروسازی (و نه «خودرو سازی»)،
دانشآموز (و نه «دانش آموز»)،
نیمفاصله (و نه «نیم فاصله»).
▫️فرهاد قربانزاده
@azvirayesh
۱۴۰۳/۰۱/۲۹
#نگارش_ویرایش
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 مثنویخوانی
🔸 جلسه هفتگی شرح مثنوی مولانا
🔹 استاد: علی حیدری یساولی
🔹 جلسه پنجاهوچهارم: شنبه اول اردیبهشت۱۴۰۳
ساعت۱۹:۳۰
🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت،
دانشگاه طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
سخنی به مناسبتِ روزِ سَعدی.mp3
21.51M
«چرا سعدی بخوانیم؟»
(سخنی به مناسبت روز #سعدی)
#جویا_جهانبخش
@talar_ayne
#متاسبت_سعدی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 شاهنامهخوانی
🔸 جلسه شاهنامهخوانی
🔹 استاد: حسین مقیمی
🔹جلسه هشتم: یکشنبه دوم اردیبهشت۱۴۰۳
ساعت۱۹:۳۰
🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت، دانشگاه طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#شاهنامه
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت
💢 مثنویخوانی
🔸 جلسه هفتگی شرح مثنوی مولانا
🔹 استاد: علی حیدری یساولی
🔹 جلسه پنجاهوپنجم: شنبه ۸ اردیبهشت۱۴۰۳
ساعت۱۹:۳۰
🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت،
دانشگاه طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت
هدایت شده از دانشگاه طلوع مهر
❇️ روز معلم بر تمامی عاشقان عرصه تعلیم و تربیت مبارک باد
🔹۱۲ اردیبهشت سالروز گرامیداشت مقام شامخ استاد و #روز_معلم، یادآور شکوه و عظمت زنان و مردان پاکباختهای است که در طول تاریخ، زیباترین جلوههای عشق و ایثار را در عرصه تعلیم و تربیت به نمایش گذاشته اند.
#مناسبت
🔷 ارتباط با #طلوع_مهر
🔸تلگرام | اینستاگرام | ایتا | بله | سایت
🔹دورههای مهارتافزایی طلوع مهر
هدایت شده از دانشگاه طلوع مهر
🏴 سالروز شهادت رئیس مذهب شیعه، حضرت امام جعفر صادق (علیهالسلام) را به تمامی مسلمانان جهان تسلیت عرض مینماییم
🔰امام صادق (ع) میفرمایند:
🔹 لا يَصْلُحُ الْمُؤْمِنُ إِلَّا عَلَى ثَلَاثِ خِصَالٍ التَّفَقُّهِ فِي الدِّينِ وَ حُسْنِ التَّقْدِيرِ فِي الْمَعِيشَةِ وَ الصَّبْرِ عَلَى النَّائِبَةِ.
🔸مؤمن جز به سه خصلت نیک نشود: فهم عمیق در دین، اندازهدارى نیکو در زندگانى و بردبارى بر ناگوارى.
📚تحفالعقول، ص۳۵۸
#مناسبت
🔷 ارتباط با #طلوع_مهر
🔸تلگرام | اینستاگرام | ایتا | بله | سایت
🔹دورههای مهارتافزایی طلوع مهر