فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢بخشی از نشست شرح مثنوی
(جلسۀ شصت ونهم)
استاد علی حیدری یساولی
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢سودمندی و خوشایندی نوشتار
رضا بابایی
هر نوشتهای با دو ویژگی، «خواندنی» میشود: سودمندی و خوشایندی.
یک. سودمندی
نوشتۀ سودمند، همه يا بيشتر ویژگیهای زیر را دارا است:
۱. از مضمون و معنایی تازه و بکر برخوردار است؛ یا در مقدمات، یا در نتیجه. اگر نویسندهای نه مقدمات و استدلالی تازه دارد و نه به نتیجهای جدید رسیده است، به هیچ وجه صلاح نیست که دست به قلم ببرد؛ وگرنه عرض خود برده و به دیگران زحمت داده است.
۲. به سمت کلیگویی نمیرود. کلیگویی، متن را به انشا تبدیل میکند. انشانویسی، خطری مهلک برای هر نوشتهای است. انشا مانند فشار دادن پا بر پدال گاز خودرو است، در حالی که خلاص است. گاز بدون دنده، سر و صدای بیهوده تولید میکند و آزاردهنده است. خطر انشانویسی را از راههای مختلف میتوان از پیش پای نوشتار برداشت؛ مانند ورود به جزئیات و مصادیق، غنیسازی علمی متن، هدفمندی و ارجاع به منابع لازم یا مفید.
۳. ذهن خواننده را یا قانع میکند یا درگیر.
۴. افقی جدید پیش روی خواننده میگشاید.
۵. بیش از استدلال یا اطلاعاتی که ارائه میدهد، مدعایی ندارد.
دو. خوشایندی
خوشایندی یا لذتبخشی متن، به اندازۀ سودمندی آن، مهم و کارساز است؛ اما اکثر نویسندگان ما به آن نمیاندیشند یا برای رسیدن به آن، ناشیگری میکنند. خواندن، بهخودیخود کاری سخت و ریاضتگونه است و نویسندۀ ناشی، بر سختی کار و زحمت خواننده میافزاید. زبان فارسی نیز چالاکی و توانمندی زبانهای اصلی دنیا را ندارد. به همین دلیل، متأسفانه بیشتر نوشتههای فارسیزبانان خوانندهآزار است. لذتبخشی، صفت اختیاری برای متن نیست؛ بلکه ضروری است و اگر کسی از عهدۀ آن برنمیآید، بهتر است کار و باری دیگر برگزیند یا جز بهضرورت دست به قلم نبرد.
لذتبخشی متن در گرو طیفی از مهارتهای قلمی و آرایههای زبانی است؛ از تایپ پاکیزه تا تصویرسازیهای هنرمندانه و مهندسی ماهرانۀ متن و تنوع در تعبیر و زاویۀ دید. برخی از مهمترین مهارتها و آرایههایی که ممکن است متنی را «خواندنی» کند، به این شرح است:
۱. پاکیزگی.
۲. سادگی.
۳. برابری کمّی و کیفی لفظ با معنا.
۴. صمیمت.
۵. ابتکار در تعبیر و اعتدال در استفاده از کلیشهها.
۶. طنر ملیح، ملایم و پراکنده.
۷. تدوین و چیدمان منطقی.
۸. استفاده از آرایههای زیرپوستی.
۹. مراعات شعور خواننده.
۱۰. غنای واژگانی.
۱۱. مناعت طبع و پرهیز از شیوههای دستمالیشده در بیان.
۱۲. اهتمام به تغییر ذائقۀ خواننده در ایستگاههای بینراهی.
۱۳. تبدیل مطلب به نکته و نکته به مطلب در برخی پاراگرافها.
۱۴. استفاده از شگردهای روایت در داستان و سینما، مانند بازگشت(فلشبک) و پایان باز در آخر متن.
۱۵. ظهور حالات روحی نویسنده(مانند خشم، شادی، غم و هیجان) در متن؛ آن مقدار که به فضای علمی بحث لطمه نزند و بیش از حد آن را شخصی نکند.
۱۶. برخی آرایههای سنتی، مانند تناسب و تلمیح و حسن مطلع.
خوشایندی نوشتار، بر پایههای دیگری نیز استوار است. شرح اصول نامبرده و غیر آن را به فرصتی دیگر میسپارم.
۱۴۰۳/۰۶/۲۷
#نویسندگی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 ۲۷شهریورماه؛ روز شعر و ادب فارسی و بزرگداشت استاد شهریار را گرامی میداریم.
#مناسبت
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢قَلم؛ پل ارتباطیِ انسانها و اندیشهها
جواد محدثی
آنچه در درون انسان میگذرد و اندیشه و احساسی که در مغز و دل اوست، تا «بیان» نشود، نه دیگری از آن آگاه میشود، نه اثر آن به دیگران منتقل میگردد. خداوند، انسان را با ویژگی برجستۀ بیان آفریده است: «خلق الانسان، علمه البیان.» مراد از بیان فقط گویایی نیست. هر ابزاری که با آن انسان، بتواند با غیر خود رابطه برقرار کند، مصداقی از بیان است، خواه فریاد باشد، یا سخن، یا نوشته، یا نقاشی، یا آهنگ، یا نمایش، و حتّی سکوت؛ چرا که گاهی سکوت، گویاتر از تکلّم و فریاد است.
یکی از ابزارهای برقراری رابطه، «نوشتار» است، که در آن، رسالت بر دوش «قلم» است. ما با نوشتههای دیگران، پی به اندیشههایشان میبریم. به کمک قلم، آموختهها و اندوختههای خویش را به آگاهی دیگران میرسانیم. با «نوشتن»، معارف امروز را به دست فردائیان میسپاریم. آنگونه که پیشینیان ما، آنان که «اهل قلم» بودند توانستند علوم و تجارب و اندیشههای خویش را ثبت کنند و برای ما به میراث بگذارند.
باری، از قلم، که پیوند دهندۀ انسانها و اندیشهها است، نباید غافل بود.
برگرفته از کتاب «با اهل قلم»
۱۴۰۳/۰۶/۲۹
#قلم_اندیشه_نویسندگی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢بخشی از نشست سعدیخوانی
(جلسۀ بیست و یکم)
استاد حسن عزیزی
#سعدی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
🌺 میلاد باسعادت پیامبر مکرم اسلام، حضرت محمد مصطفی (صلّی الله علیه و آله) و فرزند گرامیاش، حضرت امام جعفر صادق (علیهالسلام) را تبریک و تهنیت میگوییم.
#تبریک
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
هفته دفاع مقدس را گرامی میداریم
با گرامیداشت یاد و خاطرهی رشادتها، فداکاریها، مقاومتها و حماسهآفرینیهای رزمندگان و ایثارگران هشت سال دفاع مقدس، به ارواح مطهر شهیدان والامقام درود میفرستیم.
#مناسبت
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 حافظخوانی
🔸 جلسه شرح غزلیّات حافظ
🔹 استاد: دکتر حسن عزیزی
🔹جلسه یازدهم: یکشنبه اول مهر۱۴۰۳
ساعت۱۹
🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت
دانشگاه طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#حافظ
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢بازنویسی بهتر از بسیارنویسی
محمد اسفندیاری
نویسنده باید رنج بکشد و عرق از جان بریزد و به مرارت تن بدهد. پاداش باریکنویسی، دقیقخوانی است و کیفر سرسرینویسی، سرسریخوانی. «آنکه باد میکارد، طوفان درو میکند»؛ و آنکه چون باد مینویسد، نوشتهاش به سرعت طوفان خوانده میشود. نویسندهای که مینویسد و میگذرد، خوانندهاش نیز میخواند و میگذرد. اما نویسندهای که در صفحه به صفحۀ کتابش بماند، خواننده نمیتواند از آن بگذرد. هرچه بدون زحمت نوشته شود، بدون لذت خوانده میشود. کشش هر نوشته در گرو کوشش نویسنده است. نویسنده باید مرارت بکشد تا خواننده حلاوت بچشد. جان کَند تا خواننده جان پرورد. رنج بَرد تا خواننده گنج یابد.
پایان این مقاله، پایان سخن نویسنده نیست. پس سخن را با یک سخن کوتاه، کوتاه کنیم که بازنویسی فرصتی است برای نویسنده تا نوشتهاش را بسامانتر کند. دریغ است نویسنده این فرصت را از خود دریغ دارد. پس نویسندگان! بازنویسی کنید.
برگرفته از کتاب«اخلاق نگارش»
۱۴۰۳/۰۷/۰۱
#نویسندگی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 از رویِ دستِ ویراستار
نمونۀ نهم
🔸منبع: کتاب طریق ویرایش
#ویرایش
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
▪️حادثۀ تلخ انفجار معدن طبس و جانباختن جمعی از کارکنان عزیز و زحمتکش این معدن را به خانوادههای داغدار و مردم عزیز کشور تسلیت میگوییم.
برای درگذشتگان این حادثه طلب رحمت و مغفرت الهی و برای بازماندگان صبر و شکیبایی آرزومندیم.
#ایران_تسلیت
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 نوشتۀ خوب
سید ابوالقاسم حسینی (ژرفا)
۱. ویژگیهای نوشته خوب از حیث پیام
یک. تناسب با مقتضیات زمان
نوشته خوب باید با نیازهای روزگار خود همساز و دمساز باشد. گذشته از اصول ثابت اعتقادی و برخی احکام عملی که در همه روزگاران ثابتند، دیگر اصول و فروع را باید به تناسب مقتضیات زمان دریافت و به خواننده انتقال داد.
دو. هماهنگی با نیاز مخاطب
نوشته خوب پیش از شکلیابی و استوار شدن، مخاطب خود را ارزیابی میکند. برخی از نیازهای مخاطب فطریاند، یعنی پاسخگویی به آنها عین تعهّد است؛ و برخی زاید و «نیازنما» یند. در نوشته خوب، خواننده باید پاسخ نیازهای فطری خود را بیابد، خواه علمی باشد و خواه احساسی، کاربردی، تفریحی، و جز آنها. از این رو، پیش از دست بردن به قلم، باید بدانیم:
برای چه کسانی مینویسیم.
آن کسان چه نیازهای فطری و اصیلی دارند.
راه پاسخگویی به آن نیازها چیست.
آن راه را چگونه با قالب و زبان گفتار خود هماهنگ و همنوا سازیم.
سه. اصالت و استواری مفهوم
نوشته خوب باید مبانی و اصول خود را از سرچشمهای وام بگیرد که تشنگی انسان و جهان را سیراب کند، نه آن که او را به امید آب به سوی سراب بکشاند. نویسندگانی که اصول فکری خویش را از شرق و غربِ اندیشهای وام میگیرند، حتّی اگر مطلب خُنثا بنویسند - البتّه به اعتقاد ما، مطلب خُنثا وجود ندارد- به هر حال روزی خواننده خود را به بیراهه میبرند. هر نوشتهای، با هر موضوع و فضایی، باید رو به قبله حقیقی داشته باشد و محراب عبادتی عاشقانه باشد. اگر نوشتهای از سرچشمه وحی خداوند و سنّت پاکان سیراب گردد، نیازهای فطری مخاطب را حتماً پاسخ میگوید. اگر میبینید که بیگانگان و نیز خودیهای بیگانه پیمان، گاه در گرفتن مهار فکری جامعه پیشتازند، نه از آن رو است که برحقّند. این، از کمکاری و کمکوشی و کمحوصلگی بعضی از مؤمنان اهل قلم است! در این میان، باید دقّت ورزیم که به نام دین، هر تر و خشکی را بر سفره اندیشه مردم ننشانیم و تا اطمینان نیافتهایم که سخنی ریشه در وحی خداوند و سنّت پاکان دارد، آن را به قلم نیاوریم، حتّی اگر میان دینداران مشهور باشد.
۲. ویژگیهای نوشته خوب از حیث آیین
یک. درستنویسی
دو. شیوانویسی
نوشته خوب باید هم بر پایه قواعد و هنجارهای شناخته شده ادبی استوار باشد و هم دلکش و شیوا جلوه کند. درستی سخن در دانشهای دستور زبان، لغت، بافتشناسی و ساختشناسی ارزیابی میگردد. از این رو، نوشته درست آن است که با معیارهای این چهار دانش برابری کند. نیز برای شیوانویسی (فصیح و بلیغنویسی) راهکارهایی یافت میشوند که در دانشهای معانی، بیان، بدیع، و سبکشناسی مطالعه میگردند. ناگفته نگذاریم که معمولاً جز با درستنویسی، شیوانگاری ممکن نیست. برخی بر این عقیدهاند که کسی با آموختن قواعد درستنویسی، به ویژه دستور زبان، نویسنده نمیشود. ما نیز با این گروه همنواییم، امّا نباید از این مقدّمه درست به نتیجهای نادرست رسید. آموختن قواعد درستنویسی، برای نویسنده شدن «کافی» نیست، امّا مسلّماً «لازم» است. مشکل امروز ما این است که قواعد درستنویسی را بَد میآموزیم، یعنی آنها را به مثابه ضوابطی خشک و غیرکاربردی تعلیم میدهیم. هر نویسندۀ خوب باید قواعد را فراگیرد تا هم از راهی کوتاه به مقصد برسد و هم بتواند پشتوانۀ اصولی و استدلالی برای کار خود فراهم آورَد و هم در آموزشِ سبْک و شیوه خویش به دیگران موفّق باشد.
برگرفته از کتاب «بر بال قلم»
۱۴۰۳/۰۷/۰۳
#نویسندگی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢کانون نویسندگان قم و دفتر مهارتافزایی طلوع مهر برگزار میکنند
⬅️ چهلمین دورۀ کلاسهای آموزشی
🔹خواهران برادران
🔸ویرایش مقدماتی
استاد حامد عبداللهی
🔸ویرایش رایانهای وصفحهآرایی مقدماتی
استاد علی کسرائیان
🔸خبرنگاری
استاد مرتضی داستانی
🔸فیلمنامهنویسی مقدماتی
استاد رضا رحیمیفرد
🔸داستاننویسی مقدماتی و تکمیلی
استاد علیاصغر کاویانی
🔸داستانکاوی: تحلیل و بررسی داستان مدرن فارسی
استاد احمد شهدادی
🔸نگارش در رسانه و فضای مجازی
استاد حسن طاهری
🔸ویرایش تکمیلی
استاد ابوالفضل طریقهدار
🔸نویسندگی
استاد مجتبی علیزاده
🔸کارگاه و انجمن داستاننویسی
استاد علیاصغر کاویانی
🔹کلاسهای دانشآموزی
🔸داستاننویسی مقدماتی و پیشرفته (دختران) دانشآموزی
استاد خانم زهرا نظری
🔸نویسندگی خلاق مقدماتی و پیشرفته(دختران) دانشآموزی
استاد خانم شفیعه اسماعیلی
🔹 زمان ثبتنام: تا ۱۳مهر ۱۴۰۳
❇️ ثبتنام: غیرحضوری از طریق لینک:
https://evand.com/events/kanunnevisandegan40
☎️ تلفن تماس:
۰۲۵-۳۳۵۵۵۶۱۰
داخلی۵۰۳و ۵۰۱
۰۲۵-۳۲۶۱۴۰۷۰
۰۲۵-۳۷۸۳۱۴۲۱
📱پیام به کارشناسان در ایتا :
@toloumehr
شبکههای اجتماعی: تلگرام و ایتا و سایت
@qomqalam www.qomqalam.ir
🔸محل برگزاری: ابتدای بلوار امین،کوچه یک،(کوچه سازمان آب) پلاک۵۲
💢کانون نویسندگان قم 💢دانشگاه طلوع مهر
تلگرام | ایتا | سایت|دفتر مهارت افزایی
🌺قالَالإمامالجواد (علیهالسلام): مَن زارَ قَبرَ عَمَّتي بِقُمَّ، فَلَهُ الجَنَّةُ
🌺حضرت امام جواد عليهالسلام: هر كس قبر عمّهام (حضرت معصومه سلاماللهعلیها) را در قم زيارت كند، بهشت پاداش اوست.
[كاملالزيارات،ص۵۳۶.]
🌺سالروز ورود با برکت کریمه اهلبیت (علیهمالسلام) حضرت فاطمه معصومه (سلاماللهعلیها) را به شهر قم تبریک میگوییم.
🌺#تبریک
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 مثنویخوانی
🔸 جلسه هفتگی شرح مثنوی مولانا
🔹 استاد: علی حیدری یساولی
🔹 جلسه هفتادم: شنبه،۷مهر۱۴۰۳
ساعت۱۹
🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت،
دانشگاه طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
آغاز ثبتنام کلاسهای ترم پاییز کانون نویسندگان قم
حوزه/ کانون نویسندگان قم در چهلمین دوره فعالیت آموزشی خود، با برگزاری کلاسها و کارگاههای متنوع و جذاب، در ترم پاییز میزبان علاقهمندان خواهد بود.
به گزارش خبرگزاری حوزه، هادی ربانی عضو هیأت مدیره کانون نویسندگان قم با اعلام این خبر گفت: در این دوره، کلاسهای متنوعی همچون نویسندگی، ویرایش مقدماتی و تکمیلی، ویرایش رایانهای و صفحهآرایی، خبرنگاری، فیلمنامهنویسی، داستاننویسی مقدماتی و تکمیلی، داستانکاوی: تحلیل و بررسی داستان مدرن فارسی و نگارش در رسانه و فضای مجازی برگزار میشود.
عضو هیأت مدیره کانون نویسندگان قم اضافه کرد: در این دوره استادانی چون ابوالفضل طریقهدار، احمد شهدادی، مرتضی داستانی، مجتبی علیزاده، حامد عبداللهی، علی کسرائیان، رضا رحیمیفرد، علیاصغر کاویانی و حسن طاهری، شفیعه اسماعیلی و زهرا نظری به تدریس خواهند پرداخت.
https://www.hawzahnews.com/news/1187328/%D8%A2%D8%BA%D8%A7%D8%B2-%D8%AB%D8%A8%D8%AA-%D9%86%D8%A7%D9%85-%DA%A9%D9%84%D8%A7%D8%B3-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%B1%D9%85-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%DB%8C%D8%B2-%DA%A9%D8%A7%D9%86%D9%88%D9%86-%D9%86%D9%88%DB%8C%D8%B3%D9%86%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D9%82%D9%85
شهادت حجتالاسلام والمسلمین شهید سید حسن نصرالله، دبیرکل حزبالله لبنان و شهیدالقدس را تسلیت میگوییم
#تسلیت
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
به مناسبت شهادت حجتالاسلام والمسلمین شهید سید حسن نصرالله، دبیرکل حزبالله لبنان و همراهان شهیدش، نشست سعدیخوانی امشب برگزار نمیشود.
کانون نویسندگان قم
💢کانون نویسندگان قم و دفتر مهارتافزایی طلوع مهر برگزار میکنند
⬅️ چهلمین دورۀ کلاسهای آموزشی
🔹خواهران برادران
🔸ویرایش مقدماتی
استاد حامد عبداللهی
۱۰جلسه( شنبه هرهفته ساعت ۱۵:۳۰تا۱۷)
🔸ویرایش رایانهای وصفحهآرایی مقدماتی
استاد علی کسرائیان
۱۰جلسه(شنبه هرهفته ساعت ۱۷:۳۰ تا۱۹)
🔸خبرنگاری
استاد مرتضی داستانی
۱۰جلسه(یکشنبه هرهفته ساعت ۱۵:۳۰تا۱۷)
🔸فیلمنامهنویسی مقدماتی
استاد رضا رحیمیفرد
۱۰جلسه (یکشنبه هرهفته ساعت ۱۷:۳۰ تا۱۹)
🔸داستاننویسی مقدماتی
استاد علیاصغر کاویانی
۱۰جلسه( دوشنبه هرهفته ساعت ۱۵تا۱۷)
🔸داستاننویسی تکمیلی
استاد علیاصغر کاویانی
۱۰جلسه( دوشنبه هرهفته ساعت۱۷ تا۱۹)
🔸داستانکاوی: تحلیل و بررسی داستان مدرن فارسی
استاد احمد شهدادی
۱۰جلسه( سهشنبه هرهفته ساعت ۱۵:۳۰تا۱۷)
🔸نگارش در رسانه و فضای مجازی
استاد حسن طاهری
۱۰جلسه (سهشنبه هرهفته ساعت ۱۷:۳۰ تا۱۹)
🔸ویرایش تکمیلی
استاد ابوالفضل طریقهدار
۱۰ جلسه( چهارشنبه هرهفته ساعت ۱۵:۳۰تا۱۷)
🔸نویسندگی
استاد مجتبی علیزاده
۱۰جلسه (چهارشنبه هرهفته ساعت ۱۷:۳۰ تا۱۹)
🔸کارگاه داستاننویسی
استاد علیاصغر کاویانی
(پنجشنبه یک هفته در میان ساعت۱۵تا ۱۸)
🔸انجمن داستاننویسی
استاد علیاصغر کاویانی
(پنجشنبه یک هفته در میان ساعت۱۵تا ۱۸)
🔹کلاسهای دانشآموزی
🔸داستاننویسی مقدماتی(دختران) دانشآموزی
استاد خانم زهرا نظری
۱۰جلسه (پنجشنبه هرهفته ساعت ۱۰صبح تا۱۱:۳۰ )
🔸داستاننویسی پیشرفته (دختران) دانشآموزی
استاد خانم زهرا نظری
۱۰جلسه (پنجشنبه هرهفته ساعت ۱۱:۳۰صبح تا۱۳ )
🔸نویسندگی خلاق مقدماتی(دختران) دانشآموزی
استاد خانم شفیعه اسماعیلی
۱۰جلسه (پنجشنبه هرهفته ساعت ۱۵ تا ۱۶:۳۰)
🔸نویسندگی خلاق پیشرفته(دختران) دانشآموزی
استاد خانم شفیعه اسماعیلی
۱۰جلسه (پنجشنبه هرهفته ساعت ۱۶:۳۰تا ۱۸)
🔹 زمان ثبتنام: تا ۱۳مهر ۱۴۰۳
❇️ ثبتنام: غیرحضوری از طریق لینک:
https://evand.com/events/kanunnevisandegan40
☎️ تلفن تماس:
۰۲۵-۳۳۵۵۵۶۱۰
داخلی۵۰۳و ۵۰۱
۰۲۵-۳۲۶۱۴۰۷۰
۰۲۵-۳۷۸۳۱۴۲۱
📱پیام به کارشناسان در ایتا :
@toloumehr
شبکههای اجتماعی: تلگرام و ایتا و سایت
@qomqalam www.qomqalam.ir
🔸محل برگزاری: ابتدای بلوار امین،کوچه یک،(کوچه سازمان آب) پلاک۵۲
💢کانون نویسندگان قم 💢دانشگاه طلوع مهر
تلگرام | ایتا | سایت|دفتر مهارت افزایی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 آشنایی با دورۀ داستاننویسی از زبان استاد علی اصغر کاویانی
🔹 زمان ثبتنام: تا ۱۳مهر ۱۴۰۳
❇️ ثبتنام: غیرحضوری از طریق لینک:
https://evand.com/events/kanunnevisandegan40
#معرفی_آشنایی_داستان
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢بخشی از نشست شرح مثنوی
(جلسۀ هفتادم)
استاد علی حیدری یساولی
ابتدای جلسۀ پایانی دفتر اول
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢بخشی از نشست شرح مثنوی
(جلسۀ هفتادم)
استاد علی حیدری یساولی
ابیات پایانی دفتر اول
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢واژهپردازی
رضا بابایی
زبانها برای ماندن و بالیدن، باید پیوسته بر گسترۀ واژگانی خود بیفزایند. گسترش واژگانی، مهمترین عامل پایایی و پویایی زبان نیست؛ اما جزء نیازهای ضرور هر زبانی است که میخواهد عمری درازتر داشته باشد. افزایش واژگان در زبانها، معمولا از سه طریق است: وامگیری از زبانهای بیگانه؛ احیای واژههای کهن و فراموششده؛ ساختن واژههای جدید.
راه چهارمی هم وجود دارد که بیشوکم به آن عمل میشود، اما هنوز رسما جزء راههای واژهسازی به شمار نیامده است. من نام این راه را «واژهپردازی» میگذارم؛ در مقابل «واژهسازی». در واژهسازی، ما کلمه یا ترکیبی را که پیشتر نبوده است، میسازیم؛ مثل «پوشه» یا «پرونده» یا «فناوری» یا «آسیبشناسی». در واژهپردازی، کلمۀ جدیدی ساخته نمیشود، بلکه کلمههای موجود و رایج، در شکل یا معنایی جدید با روابطی متفاوت، پردازش یا پرورش مییابد. روشن است که این شکل یا معنای جدید، باید همسانیهایی با شکل و معنای قدیم کلمه داشته باشد؛ اما به هر حال، «کلمۀ جدید» به حساب میآید. پیش از مثال، بگویم که در واژهپروری، کلمهای که بازپروری میشود، باید همراه قرینهای باشد که معنای جدید و پرداخته را پیش چشم خواننده بیاورد.
مثال روش این شیوۀ واژهافزایی، کلمۀ «راهنما» در ترکیب «راهنما زدن» است. کلمۀ راهنما در پیشینۀ زبان فارسی، هیچ گاه با «زدن» به کار نرفته بود؛ اما وقتی در ماشینها چراغ راهنما نصب کردند، نیاز بود که برای استفاده از آن، کلمهای بیابیم یا بسازیم. مردم ترکیب «راهنما زدن» را ساختند و گرفت. در واقع کلمۀ «راهنما» در ترکیب «راهنما زدن»، تغییر کاربری داده و با پذیرفتن فعل «زدن»، چهرهای جدید از خود را به نمایش گذاشته است. پیش از این ابتکار، با «راهنما» هر کاری میکردند جز «زدن»! در اینجا، کلمۀ «راهنما» ساخته یا احیا نشده است؛ بلکه از رهگذر بازپروری و پردازش، معنایی جدید یافته است که البته پیوستگی آشکاری با معنای قدیم خود دارد. «حروفچینی» هم مثال خوبی است. حرف و چیدن، جدید نیست؛ اما نسبت دادن آنها به یكدیگر كه در چاپخانهها اتفاق افتاد، جدید است. از همین دست است کلمۀ «ارتباطگیری» که در روابطعمومی مؤسسات و ادارهها ساخته شد و جا افتاد. «پرینت گرفتن» و «نظر گذاشتن = کامنت» هم همین حکایت را دارد.
واژهپردازی غیر از ترکیبسازی است. در ترکیبسازی، کلماتی کنار هم مینشینند که پیشتر نیز میان آنها همنشینی یا همراهی بوده است. بنابراین «آسیبشناسی» و مانند آن، ترکیبسازی است، نه واژهپردازی؛ زیرا «آسیب را شناختن»، جدید نیست؛ بر خلاف – مثلا – ارتباط گرفتن یا راهنما زدن، که جدید است.
واژهپردازی، گرتهبرداری هم نیست. در گرتهبرداری، بر اثر تقلید از زبانهای بیگانه، گاهی دو کلمه کنار هم میآیند که پیشتر با هم نمیآمدند و اکنون نیز نیازی به همنشینی آن دو با یکدیگر نیست. مثلا وقتی کسی میگوید: «اجازه بدهید نخست خدمت شما سلامی داشته باشم» سلام را با داشتن، همراه کرده است که نه ریشۀ تاریخی دارد و نه نیازی به آن است؛ چون میتوانست بگوید: «اجازه بدهید نخست سلامی کنم». از همین گونه است: دوش گرفتن و خواب افتادن.
این را هم بگویم که ما میتوانیم برای غنیسازی زبان، رابطههای متفاوت میان کلمات را از متون گذشته کشف کنیم و به کار ببریم. مثلا من با نگاهی سطحی و سریع به باب نخست گلستان(سیرت پادشاهان)، دهها رابطۀ واژگانی به چشمم خورد که امروز برای ما «متفاوت» محسوب میشود. چند نمونهاش را در زیر میآورم:
«برادران حسد بردند و زهر در طعامش کردند»
حسد بردن = حسادت ورزیدن، حسودی کردن.
زهر در عذا کردن= زهر در غذا ریختن.
«فرصت نگاه میداشتند.»
فرصت را نگه داشتن = قدر فرصت را دانستن.
«فریدون ... پادشاهی یافت.»
پادشاهی یافتن = به پادشاهی رسیدن.
«ملک را عجب آمد.»
عجب آمدن = تعجب کردن.
«خیال باطل بست.»
خیال بستن = پنداشتن.
«چندان نعمت را به چندین مدت برانداخت.»
نعمت برانداختن = هدر دادن نعمت.
استفاده از اینگونه رابطههای متفاوت، نیاز به مهارت و تجربه دارد و کار نویسندگان تازهکار نیست؛ چون اندکی نابلدی در استفاده از این رابطهها، زبان را از ریخت میاندازد. در عین حال، دیدهام که نویسندگان ورزیده و هنرمند، بدون اینکه به دام کهنگرایی و زبان باستانی بیفتند، این رابطهها را به نثر خود راه دادهاند و از این رهگذر به نثری رنگارنگ و سرشار از واژگان غیر تکراری دست یافتهاند. بر هم زدن روابط کلیشهای میان واژگان، اگر هنرمندانه صورت بگیرد، بسامد واژگانی نویسنده را بالا میبرد و میدانیم که یکی از عوامل مهم در آفرینش نثرهای اثرگذار، بسامد واژههای غیر تکراری است.
۱۴۰۳/۰۷/۱۲
#نویسندگی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 مثنویخوانی
🔸 جلسه هفتگی شرح مثنوی مولانا
🔹 استاد: علی حیدری یساولی
🔹 جلسه هفتادو یکم: شنبه،۱۴مهر۱۴۰۳
ساعت۱۹
🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت،
دانشگاه طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 سعدیخوانی
🔸 جلسه شرح غزلیّات سعدی
و ادبیات معاصر
🔹 استاد: دکتر حسن عزیزی
جلسۀ بیستودوم: یکشنبه۱۵مهر۱۴۰۳
ساعت۱۹
🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت
دانشگاه طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#سعدی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|