eitaa logo
کانون نویسندگان قم
2هزار دنبال‌کننده
455 عکس
67 ویدیو
8 فایل
🔹کانال رسمی کانون نویسندگان قم ارتباط با مدیر کانال: @kanooneqom نشانی: قم: خیابان دورشهر،نبش میدان رسالت، جنب دانشگاه طلوع مهر ، کانون نویسندگان قم تلفن: ۳۷۸۳۱۴۲۱ - ۰۲۵
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 مثنوی‌خوانی 🔸 جلسه هفتگی شرح مثنوی مولانا 🔹 استاد: علی حیدری یساولی 🔹 جلسه شصت‌‌و هشتم: شنبه،۱۷شهریور۱۴۰۳ ساعت۱۹ 🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت، دانشگاه طلوع‌مهر 🔹حضور برای عموم علاقه‌مندان بلامانع است تلگرام | ایتا | سایت|
💢 آیا نویسندۀ غیرطنزنویس داریم؟ محمدرضا آتشین صدف یکی از گونه‌های نویسندگی که خیلی‌ها آرزو دارند در آن مهارت داشته باشند، طنزنویسی است؛ اما همین خیلی‌ها را اگر حتی یارانۀ دو برابر بدهی حاضر نیستند طنز یاد بگیرند! می‌گویند من که داستان‌نویسم، من که مقاله‌نویسم، من که یادداشت‌نویسم و ... . خلاصه اینکه من که نمی‌خواهم طنزنویس شوم. این دوستان فکر می‌کنند ما دو جور نویسنده داریم: طنزنویس، غیرطنزنویس و حالا که من غیرطنزنویسم پس لازم نیست طنزنویسی یاد بگیرم. در پاسخ عرض می‌کنم: شرمنده، اشتباه به عرض رسانده‌اند: ما دو جور نویسنده داریم: ۱. نویسنده‌ای که فقط طنز می‌نویسد؛‌ ۲. نویسنده‌ای که طنزنویسی نیز از ابزار کار او است. ۱۴۰۳/۰۶/۱۷ تلگرام | ایتا | سایت|
💢 حافظ‌‌‌خوانی 🔸 جلسه شرح غزلیّات حافظ 🔹 استاد: دکتر حسن عزیزی 🔹جلسه دهم: یک‌شنبه۱۸شهریور۱۴۰۳ ساعت۱۹ 🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت دانشگاه طلوع‌مهر 🔹حضور برای عموم علاقه‌مندان بلامانع است تلگرام | ایتا | سایت|
💢بازی با اعصاب خواننده رضا بابایی بند زیر، حدود ۵۰ کلمه دارد و هشت غلط و چند مشکل بلاغی و ویرایشی و یک عیب بزرگ که من آن را «بازی با اعصاب خواننده» می‌نامم: «جنبه های بسیار حائز اهمیتی از دین، جدای از محتوای گزاره ای باور های دینی، در دسترس درک و فهم ما قرار دارند. بنابراین مطالعه دین می تواند از اتخاذ یک رویکرد پراگماتیکی در باره معنا بهره مند گردد، در حالی که همزمان به این نکته نیز توجه دارد که این دیدگاه پیشاپیش متکی به مفروضات معناشناسانه خاص خود است .» از غلط‌های تایپی و ویرایشی آن می‌گذرم که چندان مهم نیست. به مشکلات بلاغی و بیانی آن(مانند گرته‌برداری و تتابع اضافات در برخی عبارات) هم کاری ندارم. مشکل اصلی این بند که در قلم نویسندگان دیگر نیز کم‌وبیش به چشم می‌خورد، «ابهام ساختگی» است؛ یعنی ابهامی که دلیلی ندارد جز اعتیاد برخی نویسندگان به خواننده‌آزاری و پیچاندن مطلب. آنان گمان می‌کنند اگر بگویند «فلان شخص، پسر زنی است که او مادر من است و نیز همسر پدرم»، علمی‌تر و باکلاس‌تر از آن است که بگویند او برادر من است. سرراست نوشتن و ساده‌گویی را در شأن خود نمی‌دانند؛ وجاهت علمی را در گره‌افکنی بر مفاهیم ساده می‌بینند، و آب را گل‌آلود می‌کنند تا به نظر عمیق‌تر بیاید. این گروه از نویسندگان را که متأسفانه شمارشان هم کم نیست، باید از مهم‌ترین عوامل بی‌رغبتی جوانان به مطالعۀ آثار فلسفی و علمی شمرد. من سعی کردم پاراگراف بالا را بازنویسی کنم؛ اما نتوانستم؛ چون ارتباط جملات بسیار سست و مبهم است و دقیقا معلوم نیست که نویسنده چگونه از برخی جنبه‌های حائز اهمیت در دین، به این نتیجه رسیده است که «بنابراین مطالعه دین می‌تواند از اتخاذ یک رویکرد پراگماتیکی درباره معنا بهره‌مند گردد.» باقی عبارات نیز بر دامنۀ ابهامات می‌افزاید. خوانندگان، معمولا با مطالعۀ این دست نوشتارها، خود را متهم به بی‌سوادی یا نداشتن تمرکز می‌کنند؛ اما به‌واقع مشکل در فرستنده‌ است، نه گیرنده. اگر نویسندگان ما بپذیرند که اهمیت و ارزش آنان در گره‌گشایی است، نه در زحمتی که برای فهم مطلب به خواننده می‌دهند، خدمتی بزرگ به رشد علمی جامعه کرده‌اند. ۱۴۰۳/۰۶/۱۹ تلگرام | ایتا | سایت|
هدایت شده از دانشگاه طلوع مهر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 به دنیای ادبیات فارسی وارد شوید! آیا می‌خواهید در دنیای شاهکارهای ادبی غرق شوید و جادوی واژه‌ها را کشف کنید؟ 🎓 رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه طلوع مهر، جایی که داستان‌ها جان می‌گیرند و شعرها زنده می‌شوند! ✨ با اساتید برجسته همراه شوید و به عمق میراث ادبی ایران نفوذ کنید 🚀 آینده‌ای پر از فرصت‌های بی‌نظیر در انتظار شماست! 🎥 همین حالا ویدیو را تماشا کنید و اولین قدم را به سوی یک مسیر علمی و هنری متفاوت بردارید! ✅ معرفی رشته زبان و ادبیات فارسی ⭕️ دانشگاه 👤 توسط دکتر علی حیدری یساولی ⏱ برای دیدن قسمت‌های مختلف این ویدیو، بر روی زمان هر بخش کلیک کنید معرفی رشته 1:44 ▶️ ویژگی های رشته 2:49 ▶️ بازار کار 5:05 ▶️ چرا دانشگاه طلوع مهر؟ 6:16 ▶️ ⁉️ ارتباط با کارشناسان در ایتا (کلیک کنید) 🆔 @tolouemehrqom 🔷 ارتباط با 🔸تلگرام | اینستاگرام | ایتا | بله | سایت 🔹دوره‌های مهارت‌افزایی طلوع مهر
💢 سه‌گانه‌های نگارش محمدکاظم کاظمی 🔻 متن اصلی توانایی دولت‎های کشورهای جهان سوم در تنظیم عرضه‌ی پول در سطح کشور به دلایلی چون باز بودن درهای اقتصادی‎شان، ضعف نظام اجرایی اداری بخش پولی، برخورد تبعیض‌آمیز و اعطای اعتبارات با شیوه‌ی بسیار نابرابر در نظام پولی این کشورها در مواردی زیاد، اجبار در افزایش حجم پول از طریق استقراض از بانک مرکزی برای تأمین کسری بودجه دولت و... بسیار محدود است. 🔹نظر ویراستار می‌خواهد بگوید که توانایی‌ دولت‌ها در تنظیم عرضه‌ی پول محدود است. ولی تا وقتی به «محدود است» می‌رسیم، آن قدر دلیل در وسط می‌آید که اصل حرف گم می‌شود. در این‌گونه موارد باید اول آن سخن کلیدی را گفت، سپس دلایل آن را آورد. ✅حاصل ویرایش توانایی دولت‎های کشورهای جهان سوم در تنظیم عرضه‌ی پول در سطح کشور محدود است. از دلایل این محدودیت می‌توان باز بودن درهای اقتصادی، ضعف نظام اداری بخش پولی، برخورد تبعیض‌آمیز و اعطای اعتبارات با شیوه‌ی بسیار نابرابر در نظام پولی این کشورها در مواردی زیاد، اجبار در افزایش حجم پول از طریق استقراض از بانک مرکزی برای تأمین کسری بودجه دولت و... را ذکر کرد. 🔸بازنویسی خانم فاطمه شکوری: در کشورهای جهان سوم، دولت‌ها برای تنظیم عرضه پول، توانایی محدودی دارند. دلایلی چون باز بودن درهای اقتصادی، ضعف نظام اجرایی، تبعیض در اعطای اعتبارات و افزایش وام های دولت از بانک مرکزی برای تامین کسری بودجه در این امر موثر است. 🔹بازنویسی من: در کشورهای جهان سوم، دولت‌ها برای تنظیم عرضۀ پول، توانایی محدودی دارند. ضعف نظام اجرایی، تبعیض در اعطای اعتبارات و سنگینی وام‌های دولت از بانک مرکزی برای جبران کسری بودجه، از دلایل این ناتوانی است. 🔹توضیح: «افزایش وام‌های دولت از بانک مرکزی برای تأمین کسری بودجه» غلط است؛ چون دولت‌ها از بانک مرکزی وام می‌گیرند که کسری بودجه را «جبران» کنند، نه تأمین! «تأمین بودجه» معنا دارد؛ اما «تأمین کسری بودجه» یعنی کسری بودجه را فراهم کند! ۱۴۰۳/۰۶/۲۰ تلگرام | ایتا | سایت|
🔸استاد زبان و ادبیات فارسی: 🔸ادبیات فارسی، یک تصفیه‌خانۀ بزرگ معنوی است حوزه/ رشته زبان و ادبیات فارسی نه تنها با هویت و فرهنگ ما پیوند عمیقی دارد، بلکه پاسدار ملیّت و تاریخ ماست. به گزارش خبرگزاری حوزه، یساولی استاد زبان و ادبیات فارسی در حاشیه نشست شرح مثنوی کانون نویسندگان قم، به راه‌اندازی رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه طلوع مهر اشاره کرد و با قرائت چند بیت از سروده‌های خود، اهمیت و جایگاه والای ادبیات فارسی را یادآور شد و آغاز به کار این رشته را مایه خرسندی و خوشنودی دانست. وی تأکید کرد: رشته زبان و ادبیات فارسی نه تنها با هویت و فرهنگ ما پیوند عمیقی دارد، بلکه پاسدار ملیّت و تاریخ ماست. استاد یساولی این رشته را یکی از مهم‌ترین رشته‌هایی توصیف کرد که هر ایرانی وطن‌دوستی می‌تواند به آن گرایش پیدا کند. او بیان داشت: رشته زبان و ادبیات فارسی شرافت ذاتی دارد و من همیشه از آن به عنوان یک تصفیه‌خانه بزرگ معنوی تعبیر می‌کنم. با ورود به این رشته، انسان به لحاظ معنوی تصفیه می‌شود و ارتقا می‌یابد و با بزرگان عرفان و ادبیات همچون سنایی، عطار، مولانا، فردوسی، سعدی و حافظ آشنا می‌شود؛ این آشنایی زندگی افراد را دگرگون کرده و به آن رنگ و بوی دیگری می‌بخشد. ادامه خبر را اینجا بخوانید:👇 http://qomqalam.ir/1403-%db%b6%db%b8-%db%b2/ تلگرام | ایتا | سایت|
قال َالإمام‌الحَسن العَسكري (علیه‌السلام): كَفاكَ اَدَبا تَجَـنُّـبُكَ ما تَـكْرَهُ مِنْ غَيْرِكَ؛ امام حسن عسكرى عليه‌السلام: براى ادب تو همين بس كه آنچه را از ديگران نمى‌پسندى، از آن دورى كنى. [بحارالأنوار، ج ۷۸، ص۳۷۷] 🏴سالروز شهادت حضرت امام حسن عسکری علیه‌السلام را تسلیت می‌گوییم. تلگرام | ایتا | سایت|
💢 مثنوی‌خوانی 🔸 جلسه هفتگی شرح مثنوی مولانا 🔹 استاد: علی حیدری یساولی 🔹 جلسه شصت‌‌و نهم: شنبه،۲۴شهریور۱۴۰۳ ساعت۱۹ 🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت، دانشگاه طلوع‌مهر 🔹حضور برای عموم علاقه‌مندان بلامانع است تلگرام | ایتا | سایت|
💢 سعدی‌خوانی 🔸 جلسه شرح غزلیّات سعدی و ادبیات معاصر 🔹 استاد: دکتر حسن عزیزی جلسۀ بیست‌ویکم: یک‌شنبه۲۵شهریور۱۴۰۳ ساعت۱۹ 🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت دانشگاه طلوع‌مهر 🔹حضور برای عموم علاقه‌مندان بلامانع است تلگرام | ایتا | سایت|
💢کمال‌گرایی در نوشتن حسین حسینی‌نژاد کمال‌گرایی در نوشتن، عامل دیگری است برای به تعويق انداختن نوشتن. نگاه شما به کمال‌گرایی چگونه است؟ چقدر درگیر آن هستید و چقدر از آن فاصله گرفته‌اید؟ دوستی دارم که سالهاست تصمیم به نوشتن کتابی گرفته است، هر وقت او را می‌بینم و از پیشرفت کارش می‌پرسم می‌گوید دارم راجع به چگونگی نوشتن آن فکر می‌کنم. می‌خواهم کارم بی‌عیب باشد. دوست دیگری مدتهاست کتاب شعرش را آماده کرده سالهاست منتظر است تا وقتی کامل شد آنرا منتشر کند. البته کمال‌گرایی صرفا در نوشتن مطرح نیست، در خرید و فروش در دید و بازدید، در ساخت و ساز و... هم مطرح است. در نگاه اول اینکه انسان بخواهد اثر کاملی بیرون بدهد، جنس کاملی بخرد، مجموعه بی‌نقصی بسازد البته کار پسندیده ایست. منتهی اگر به وسواس بدل شود و شهامت کار را از فرد بگیرد دیگر نه تنها کارآیی خود را از دست داده، بلکه مانع رشد وی هم می‌شود. کمال‌گرایی مثل شمشیر دولبه عمل می‌کند. یک طرفش پیشرفت و طرف دیگرش درجا زدن است. با این حال وجودش به اندازه، ضروری است تا کارهای قوی‌تری ارائه دهیم. تجربه نشان داده کسانی که انتظار از خود را به زمان محول می‌کنند، در کارشان موفق‌تر می‌شوند نسبت به افرادی که می‌خواهند یک‌باره در هر کار و برنامه‌ای بهترين باشند. عالم نوشتن نیز از این قاعده جدا نیست. بهبود نوشتاری ما یکباره اتفاق نمی‌افتد. در طول زمان ممکن می‌شود. آن هم به شرطی که نوشته‌هایمان را عرضه کنیم و به خود فرصت اشتباه کردن و نقد شدن بدهیم. ۱۴۰۳/۰۶/۲۵ تلگرام | ایتا | سایت|
💢سودمندی و خوشایندی نوشتار رضا بابایی هر نوشته‌ای با دو ویژگی، «خواندنی» می‌شود: سودمندی و خوشایندی. یک. سودمندی نوشتۀ سودمند، همه يا بيشتر ویژگی‌های زیر را دارا است: ۱. از مضمون و معنایی تازه و بکر برخوردار است؛ یا در مقدمات، یا در نتیجه. اگر نویسنده‌ای نه مقدمات و استدلالی تازه‌ دارد و نه به نتیجه‌ای جدید رسیده است، به هیچ وجه صلاح نیست که دست به قلم ببرد؛ وگرنه عرض خود برده و به دیگران زحمت داده است. ۲. به سمت کلی‌گویی نمی‌رود. کلی‌گویی، متن را به انشا تبدیل می‌کند. انشانویسی، خطری مهلک برای هر نوشته‌‌ای است. انشا مانند فشار دادن پا بر پدال گاز خودرو است، در حالی که خلاص است. گاز بدون دنده، سر و صدای بیهوده تولید می‌کند و آزاردهنده است. خطر انشانویسی را از راه‌های مختلف می‌توان از پیش پای نوشتار برداشت؛ مانند ورود به جزئیات و مصادیق، غنی‌سازی علمی متن، هدفمندی و ارجاع به منابع لازم یا مفید. ۳. ذهن خواننده را یا قانع می‌کند یا درگیر. ۴. افقی جدید پیش روی خواننده می‌گشاید. ۵. بیش از استدلال یا اطلاعاتی که ارائه می‌دهد، مدعایی ندارد. دو. خوشایندی خوشایندی یا لذت‌بخشی متن، به اندازۀ سودمندی آن، مهم و کارساز است؛ اما اکثر نویسندگان ما به آن نمی‌اندیشند یا برای رسیدن به آن، ناشی‌گری می‌کنند. خواندن، به‌خودی‌خود کاری سخت و ریاضت‌گونه است و نویسندۀ ناشی، بر سختی کار و زحمت خواننده می‌افزاید. زبان فارسی نیز چالاکی و توانمندی زبان‌های اصلی دنیا را ندارد. به همین دلیل، متأسفانه بیشتر نوشته‌های فارسی‌زبانان خواننده‌آزار است. لذت‌بخشی، صفت اختیاری برای متن نیست؛ بلکه ضروری است و اگر کسی از عهدۀ آن برنمی‌آید، بهتر است کار و باری دیگر برگزیند یا جز به‌ضرورت دست به قلم نبرد. لذت‌بخشی متن در گرو طیفی از مهارت‌های قلمی و آرایه‌های زبانی است؛ از تایپ پاکیزه تا تصویرسازی‌های هنرمندانه و مهندسی ماهرانۀ متن و تنوع در تعبیر و زاویۀ دید. برخی از مهم‌ترین مهارت‌ها و آرایه‌هایی که ممکن است متنی را «خواندنی» کند، به این شرح است: ۱. پاکیزگی. ۲. سادگی. ۳. برابری کمّی و کیفی لفظ با معنا. ۴. صمیمت. ۵. ابتکار در تعبیر و اعتدال در استفاده از کلیشه‌ها. ۶. طنر ملیح، ملایم و پراکنده. ۷. تدوین و چیدمان منطقی. ۸. استفاده از آرایه‌های زیرپوستی. ۹. مراعات شعور خواننده. ۱۰. غنای واژگانی. ۱۱. مناعت طبع و پرهیز از شیوه‌های دستمالی‌شده در بیان. ۱۲. اهتمام‌ به تغییر ذائقۀ خواننده در ایستگاه‌های بین‌راهی. ۱۳. تبدیل مطلب به نکته و نکته به مطلب در برخی پاراگراف‌ها. ۱۴. استفاده از شگردهای روایت در داستان و سینما، مانند بازگشت(فلش‌بک) و پایان باز در آخر متن. ۱۵. ظهور حالات روحی نویسنده(مانند خشم، شادی، غم و هیجان) در متن؛ آن مقدار که به فضای علمی بحث لطمه نزند و بیش از حد آن را شخصی نکند. ۱۶. برخی آرایه‌های سنتی، مانند تناسب و تلمیح و حسن مطلع. خوشایندی نوشتار، بر پایه‌های دیگری نیز استوار است. شرح اصول نامبرده و غیر آن را به فرصتی دیگر می‌سپارم. ۱۴۰۳/۰۶/۲۷ تلگرام | ایتا | سایت|
💢 ۲۷شهریورماه؛ روز شعر و ادب فارسی و بزرگداشت استاد شهریار را گرامی می‌داریم. تلگرام | ایتا | سایت|
💢قَلم؛ پل ارتباطیِ انسان‌ها و اندیشه‌ها جواد محدثی آنچه در درون انسان می‌گذرد و اندیشه و احساسی که در مغز و دل اوست، تا «بیان» نشود،‌ نه دیگری از آن آگاه می‌شود، نه اثر آن به دیگران منتقل می‌گردد. خداوند، انسان را با ویژگی برجستۀ بیان آفریده است: «خلق الانسان، علمه البیان.» مراد از بیان فقط گویایی نیست. هر ابزاری که با آن انسان، بتواند با غیر خود رابطه برقرار کند، مصداقی از بیان است، خواه فریاد باشد، یا سخن، یا نوشته، یا نقاشی، یا آهنگ، یا نمایش، و حتّی سکوت؛ چرا که گاهی سکوت، گویاتر از تکلّم و فریاد است. یکی از ابزارهای برقراری رابطه، «نوشتار» است، که در آن، رسالت بر دوش «قلم» است. ما با نوشته‌های دیگران، پی به اندیشه‌هایشان می‌بریم. به کمک قلم، آموخته‌ها و اندوخته‌های خویش را به آگاهی دیگران می‌رسانیم. با «نوشتن»، معارف امروز را به دست فردائیان می‌سپاریم. آن‌گونه که پیشینیان ما، آنان که «اهل قلم» بودند توانستند علوم و تجارب و اندیشه‌های خویش را ثبت کنند و برای ما به میراث بگذارند. باری، از قلم، که پیوند دهندۀ انسان‌ها و اندیشه‌ها است، نباید غافل بود. برگرفته از کتاب «با اهل قلم» ۱۴۰۳/۰۶/۲۹ تلگرام | ایتا | سایت|
🌺 میلاد باسعادت پیامبر مکرم اسلام، حضرت محمد مصطفی (صلّی الله علیه و آله) و فرزند گرامی‌اش، حضرت امام جعفر صادق (علیه‌السلام) را تبریک و تهنیت می‌گوییم. تلگرام | ایتا | سایت|
هفته دفاع مقدس را گرامی می‌داریم با گرامیداشت یاد و خاطره‌ی رشادت‌ها، فداکاری‌ها، مقاومت‌ها و حماسه‌آفرینی‌های رزمندگان و ایثارگران هشت سال دفاع مقدس، به ارواح مطهر شهیدان والامقام درود می‌فرستیم. تلگرام | ایتا | سایت|
💢 حافظ‌‌‌خوانی 🔸 جلسه شرح غزلیّات حافظ 🔹 استاد: دکتر حسن عزیزی 🔹جلسه یازدهم: یک‌شنبه اول مهر۱۴۰۳ ساعت۱۹ 🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت دانشگاه طلوع‌مهر 🔹حضور برای عموم علاقه‌مندان بلامانع است تلگرام | ایتا | سایت|
💢بازنویسی بهتر از بسیارنویسی محمد اسفندیاری نویسنده باید رنج بکشد و عرق از جان بریزد و به مرارت تن بدهد. پاداش باریک‌نویسی، دقیق‌خوانی است و کیفر سرسری‌نویسی، سرسری‌خوانی. «آنکه باد می‌کارد، طوفان درو می‌کند»؛ و آنکه چون باد می‌نویسد، نوشته‌اش به سرعت طوفان خوانده می‌شود. نویسنده‌ای که می‌نویسد و می‌گذرد، خواننده‌اش نیز می‌خواند و می‌گذرد. اما نویسنده‌ای که در صفحه به صفحۀ کتابش بماند، خواننده نمی‌تواند از آن بگذرد. هرچه بدون زحمت نوشته شود، بدون لذت خوانده می‌شود. کشش هر نوشته در گرو کوشش نویسنده است. نویسنده باید مرارت بکشد تا خواننده حلاوت بچشد. جان کَند تا خواننده جان پرورد. رنج بَرد تا خواننده گنج یابد. پایان این مقاله، پایان سخن نویسنده نیست. پس سخن را با یک سخن کوتاه، کوتاه کنیم که بازنویسی فرصتی است برای نویسنده تا نوشته‌اش را بسامان‌تر کند. دریغ است نویسنده این فرصت را از خود دریغ دارد. پس نویسندگان! بازنویسی کنید. برگرفته از کتاب«اخلاق نگارش» ۱۴۰۳/۰۷/۰۱ تلگرام | ایتا | سایت|
💢 از رویِ دستِ ویراستار نمونۀ نهم 🔸منبع: کتاب طریق ویرایش تلگرام | ایتا | سایت|
▪️حادثۀ تلخ انفجار معدن طبس و جان‌باختن جمعی از کارکنان عزیز و زحمتکش این معدن را به خانواده‌های داغدار و مردم عزیز کشور تسلیت می‌گوییم. برای درگذشتگان این حادثه طلب رحمت و مغفرت الهی و برای بازماندگان صبر و شکیبایی آرزومندیم. تلگرام | ایتا | سایت|
💢 نوشتۀ خوب سید ابوالقاسم حسینی (ژرفا) ۱. ویژگی‌های نوشته خوب از حیث پیام یک. تناسب با مقتضیات زمان نوشته خوب باید با نیازهای روزگار خود همساز و دمساز باشد. گذشته از اصول ثابت اعتقادی و برخی احکام عملی که در همه روزگاران ثابتند، دیگر اصول و فروع را باید به تناسب مقتضیات زمان دریافت و به خواننده انتقال داد. دو. هماهنگی با نیاز مخاطب نوشته خوب پیش از شکل‌یابی و استوار شدن، مخاطب خود را ارزیابی می‌کند. برخی از نیازهای مخاطب فطری‌اند، یعنی پاسخ‌گویی به آنها عین تعهّد است؛ و برخی زاید و «نیازنما» یند. در نوشته خوب، خواننده باید پاسخ نیازهای فطری خود را بیابد، خواه علمی باشد و خواه احساسی، کاربردی، تفریحی، و جز آنها. از این رو، پیش از دست بردن به قلم، باید بدانیم: برای چه کسانی می‌نویسیم. آن کسان چه نیازهای فطری و اصیلی دارند. راه پاسخگویی به آن نیازها چیست. آن راه را چگونه با قالب و زبان گفتار خود هماهنگ و همنوا سازیم. سه. اصالت و استواری مفهوم نوشته خوب باید مبانی و اصول خود را از سرچشمه‌ای وام بگیرد که تشنگی انسان و جهان را سیراب کند، نه آن که او را به امید آب به سوی سراب بکشاند. نویسندگانی که اصول فکری خویش را از شرق و غربِ اندیشه‌ای وام می‌گیرند، حتّی اگر مطلب خُنثا بنویسند - البتّه به اعتقاد ما، مطلب خُنثا وجود ندارد- به هر حال روزی خواننده خود را به بیراهه می‌برند. هر نوشته‌ای، با هر موضوع و فضایی، باید رو به قبله حقیقی داشته باشد و محراب عبادتی عاشقانه باشد. اگر نوشته‌ای از سرچشمه وحی خداوند و سنّت پاکان سیراب گردد، نیازهای فطری مخاطب را حتماً پاسخ می‌گوید. اگر می‌بینید که بیگانگان و نیز خودی‌های بیگانه پیمان، گاه در گرفتن مهار فکری جامعه پیشتازند، نه از آن رو است که برحقّند. این، از کم‌کاری و کم‌کوشی و کم‌حوصلگی بعضی از مؤمنان اهل قلم است! در این میان، باید دقّت ورزیم که به نام دین، هر تر و خشکی را بر سفره اندیشه مردم ننشانیم و تا اطمینان نیافته‌ایم که سخنی ریشه در وحی خداوند و سنّت پاکان دارد، آن را به قلم نیاوریم، حتّی اگر میان دینداران مشهور باشد. ۲. ویژگی‌های نوشته خوب از حیث آیین یک. درست‌نویسی دو. شیوانویسی نوشته خوب باید هم بر پایه قواعد و هنجارهای شناخته شده ادبی استوار باشد و هم دلکش و شیوا جلوه کند. درستی سخن در دانش‌های دستور زبان، لغت، بافت‌شناسی و ساخت‌شناسی ارزیابی می‌گردد. از این رو، نوشته درست آن است که با معیارهای این چهار دانش برابری کند. نیز برای شیوانویسی (فصیح و بلیغ‌نویسی) راهکارهایی یافت می‌شوند که در دانش‌های معانی، بیان، بدیع، و سبک‌شناسی مطالعه می‌گردند. ناگفته نگذاریم که معمولاً جز با درست‌نویسی، شیوانگاری ممکن نیست. برخی بر این عقیده‌اند که کسی با آموختن قواعد درست‌نویسی، به ویژه دستور زبان، نویسنده نمی‌شود. ما نیز با این گروه همنواییم، امّا نباید از این مقدّمه درست به نتیجه‌ای نادرست رسید. آموختن قواعد درست‌نویسی، برای نویسنده شدن «کافی» نیست، امّا مسلّماً «لازم» است. مشکل امروز ما این است که قواعد درست‌نویسی را بَد می‌آموزیم، یعنی آنها را به مثابه ضوابطی خشک و غیرکاربردی تعلیم می‌دهیم. هر نویسندۀ خوب باید قواعد را فراگیرد تا هم از راهی کوتاه به مقصد برسد و هم بتواند پشتوانۀ اصولی و استدلالی برای کار خود فراهم آورَد و هم در آموزشِ سبْک و شیوه خویش به دیگران موفّق باشد. برگرفته از کتاب «بر بال قلم» ۱۴۰۳/۰۷/۰۳ تلگرام | ایتا | سایت|
💢کانون نویسندگان قم و دفتر مهارت‌افزایی طلوع مهر برگزار می‌کنند ⬅️ چهلمین دورۀ کلاس‌های آموزشی 🔹خواهران برادران 🔸ویرایش مقدماتی استاد حامد عبداللهی 🔸ویرایش رایانه‌ای وصفحه‌آرایی مقدماتی استاد علی کسرائیان 🔸خبرنگاری استاد مرتضی داستانی 🔸فیلم‌نامه‌نویسی مقدماتی استاد رضا رحیمی‌فرد 🔸داستان‌نویسی مقدماتی و تکمیلی استاد علی‌اصغر کاویانی 🔸داستان‌کاوی: تحلیل و بررسی داستان مدرن فارسی استاد احمد شهدادی 🔸نگارش در رسانه و فضای مجازی استاد حسن طاهری 🔸ویرایش تکمیلی استاد ابوالفضل طریقه‌دار 🔸نویسندگی استاد مجتبی علیزاده 🔸کارگاه و انجمن داستان‌نویسی استاد علی‌اصغر کاویانی 🔹کلاس‌های دانش‌آموزی 🔸داستان‌نویسی مقدماتی و پیشرفته (دختران) دانش‌آموزی استاد خانم زهرا نظری 🔸نویسندگی خلاق مقدماتی و پیشرفته(دختران) دانش‌آموزی استاد خانم شفیعه اسماعیلی 🔹 زمان ثبت‌نام: تا ۱۳مهر ۱۴۰۳ ❇️ ثبت‌نام: غیرحضوری از طریق لینک: https://evand.com/events/kanunnevisandegan40 ☎️ تلفن تماس: ۰۲۵-۳۳۵۵۵۶۱۰ داخلی۵۰۳و ۵۰۱ ۰۲۵-۳۲۶۱۴۰۷۰ ۰۲۵-۳۷۸۳۱۴۲۱ 📱پیام به کارشناسان در ایتا : @toloumehr شبکه‌های اجتماعی: تلگرام و ایتا و سایت @qomqalam www.qomqalam.ir 🔸محل برگزاری: ابتدای بلوار امین،کوچه یک،(کوچه سازمان آب) پلاک۵۲ 💢کانون نویسندگان قم 💢دانشگاه طلوع مهر تلگرام | ایتا | سایت|دفتر مهارت افزایی