eitaa logo
🌷نُـــورُالــثَّــقَــلَـین🌷
118 دنبال‌کننده
216 عکس
21 ویدیو
4 فایل
ارتباط با ادمین: @H_Tasnim 🌷کپی کردن مطالب با ذکر صلوات حلال است.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺راز برتری 🔰وَلا تَهِنوا وَلا تَحزَنوا وَأَنتُمُ الأَعلَونَ إِن كُنتُم مُؤمِنينَ 🌸و سست نشوید! و غمگین نگردید! و شما برترید اگر #ایمان داشته باشید! 📙 #سوره آل عمران،آیه ﴿۱۳۹﴾ 🆔👉 eitaa.com/qoranbook
✅یک ، یک درس مُحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّآءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَآءُ بَيْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُكَّعاً سُجَّداً يَبْتَغُونَ فَضْلاً مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَاناً سِيمَاهُمْ فِى وُجُوهِهِم مِّنْ أَثَرِ السُّجُودِ... اکرم صلی الله علیه و آله، رسول خداست و كسانى كه با او هستند، بر كفّار، سخت و در میان خودشان مهربانند. آنان را پیوسته در ركوع و سجود مىبینى، كه فضل و رضوان را از خدا مى جویند، نشانه آنان در رخسارشان از اثر سجود نمایان است... (فتح/٢٩) 🔹🔸🔹 ⏪ در این آیه، شیوه ى ارتباطات یك مؤمن ترسیم شده است: رابطه با بیگانگان👈 «اشداء» شدت و سختى. با خودى ها👈 «رحماء» محبت و مهربانى. با خداوند👈 «ركعا سجداً» عبودیت و بندگى. با خود👈 «یبتغون» تلاش و كوشش و امید به فضل خدا. 🆔👉 eitaa.com/qoranbook
یک 💠آیه امروز: 🌹ذَلِكَ الْكِتَابُ لاَ رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ🌹 💠: 🌹آن كتاب (با عظمت كه) در (حقّانیت) آن هیچ تردیدى راه ندارد، راهنماى پرهیزگاران است.🌹 💠 : 🔹«لاریب فیه» یعنى در اینكه قرآن از سوى خداست، شكّى نیست. زیرا مطالب آن به گونه اى است كه جایى براى این شكّ و تردید باقى نمىگذارد و اگر شكّى در كار باشد، بخاطر سوءظن و روحیّه لجاجت افراد است. چنانكه قرآن مىفرماید: «فهم فى رَیبهم یَتردّدون»(1) آنان در شكّى كه خود ایجاد مىكنند، سردرگم هستند. 🔹هدف قرآن، هدایت مردم است و اگر به مسائلى از قبیل خلقتِ آسمانها و زمین و گیاهان و حیوانات و... اشاره كرده به خاطر آن است كه توجّه مردم به آنها، موجب توجّه به علم و قدرت و حكمت خداوند گردد.(2) 🔹قرآن وسیله هدایت همه مردم است؛ «هدىً للنّاس»(3) همانند خورشید بر همه مىتابد، ولى تنها كسانى از آن بهره مىبرند كه فطرتِ پاك داشته و در برابر حقّ خاضع باشند؛ «هدىً للمتّقین» همچنان كه نور خورشید، تنها از شیشه ى تمیز عبور مىكند، نه از خشت و گِل. لذا فاسقان(4)، ظالمان(5)، كافران(6)، دل مردگان(7)، مسرفان و تكذیب كنندگان(8) از هدایت قرآن بهرهمند نمىشوند. 💠سؤال: این آیه درباره قرآن ومطالب آن مىفرماید: «لاریب فیه» هیچ شكّى در آن نیست. در حالى كه خود قرآن شكّ و تردید مخالفان را در این باره بیان مىدارد: یك جا مىفرماید: «انّنا لفى شكّ ممّا تَدعونا الیه مُریب»(9) ما درباره آنچه ما را به آن مىخوانى، در شكّ هستیم. و در مورد شكّ در وحى و نبوّت نیز مىخوانیم: «بل هم فى شك من ذكرى»(10) درباره ى قیامت نیز آمده: «لنعلم من یؤمن بالاخرة ممن هو منها فى شك»(11) بنابراین چگونه مىفرماید: «لاریب فیه» هیچ شكّى در قرآن و محتواى آن نیست؟ 💠پاسخ: مراد از جمله «لاریب فیه» آن نیست كه كسى در آن شكّ نكرده و یا شكّ نمىكند، بلكه منظور آن است كه حقّانیت قرآن به قدرى محكم است كه جاى شكّ ندارد و اگر كسى شكّ كند به خاطر كور دلى خود اوست. چنانكه در آیه 66 سوره نمل مىفرماید: «بل هم فى شك بل هم منها عمون» (12) ----- 1) توبه، 45. 2) در قرآن به موضوعات طبیعى، كیهانى، تاریخى، فلسفى، سیاسى و صنعتى اشاراتى شده، ولى هدف اصلى هدایت است. 3) بقره، 185. 4) لایهدى القوم الفاسقین» توبه،80. 5) لایهدى القوم الظالمین» مائده، 51. 6) لایهدى القوم الكافرین» مائده، 67. 7) لایهدى من هو كاذب كفار» زمر، 3. 8) لایهدى مَن هو مسرف كذّاب» غافر، 28. 9) هود، 62 10) ص، 8. 11) سبأ، 21. 12) نخبة التفاسیر به نقل از آیةاللَّه جوادى. 💠 : 🔸قرآن در عظمت، مقامى بس والا دارد. 🔸«ذلك» در ادبیات عرب، «ذلك» اسم اشاره به دور است. در اینجا به قرآن كه در پیش روى ماست، با «ذلك» اشاره مىكند كه از عظمتِ دست نایافتنى قرآن حكایت مىكند. 🔸راهنما باید در روش دعوت و محتواى برنامه خود، قاطع و استوار باشد. جمله ى «لاریب فیه» نشانگر استوارى و استحكام قرآن است. 🔸توانِ قرآن بر هدایت پرهیزكاران، خود بهترین دلیل بر اتقان و حقّانیت آن است. «هدى للمتقین» 🔸تنها افراد پاك وپرهیزكار، از هدایت قرآن بهرهمند مىشوند. «هدى للمتقین» هركس كه ظرف دلش پاكتر باشد، بهرهمندى و نورگیرى او بیشتر است.(13) ----- 13) هدایت داراى مراحل و قابل كم و زیاد شدن است. «والذین اهتدوا زادهم هدى» ✅ بقره ، آیه 2 📚: نور، استاد 🆔👉 eitaa.com/qoranbook
💠 خواندن #نماز در نگرانی ها 💠 و فرصت اندک #نهج_البلاغه ، حکمت 229 🆔👉 eitaa.com/qoranbook
❤️ من یاغی نیستم😍 🌷روزی مرحوم آخوند کاشی مشغول وضوگرفتن بودند.. که شخصی باعجله آمد، وضو گرفت و به داخل اتاق رفت و به نماز ایستاد... 💫با توجه با این که مرحوم کاشی خیلی بادقت می گرفت و همه آداب و ادعیه ی وضو را بجا می آورد؛ قبل از اينكه وضوی آخوند تمام شود، آن شخص نماز ظهر و عصر خود را هم خوانده بود...! به هنگام خروج، با مرحوم کاشی رو به رو شد. ایشان پرسیدند: چه کار می کردی؟ .... گفت: هیچ. 🍃فرمود: تو هیچ کار نمی کردی!؟ گفت: نه! (می دانست که اگر بگوید نماز می خواندم، کار بیخ پیدا می کند)! آقا فرمود: مگر تو نمی خواندی!؟ گفت: نه! آخوند فرمود: من خودم دیدم داشتی نماز می خواندی...! 🌀گفت: نه آقا اشتباه دیدید! سؤال کردند: پس چه کار می کردی؟ گفت: فقط آمده بودم به بگویم من یاغی نیستم، همین! 💯این جمله در مرحوم آخوند (رحمة الله عليه) خیلی تأثیر گذاشت... تا مدت ها هر وقت از احوال آخوند می پرسیدند، ایشان با حال خاصی می فرمود: من یاغی نیستم 💠 ما خودمون هم می دونیم که عبادتی در شان خدایی تو نکردیم... نماز و روزه مان اصلاً جایی دستش بند نیست!... فقط اومدیم بگیم که: خدایا ما یاغی نیستیم.... بنده ایم.... اگه اشتباهی کردیم مال جهلمون بوده..... لطفا همین جمله را از ما قبول کن. 🌹الهی و ربی من لی غیرُک🌹 🆔👉 eitaa.com/qoranbook
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸بردباری پیشه خود کن که در راه سلوک 🔸هر که سنگین تر بود بارش به منزل می رسد 🔸گرچه حاصل نیست صائب تخم آتش دیده را 🔸دانه دلها چو می سوزد به حاصل می رسد 🔹 على عليه السلام عنه عليه السلام ـ و قد سُئلَ عن أقوى الخَلق ـ الحليمُ: 🔹 عليه السلام در پاسخ به اين پرسش كه نيرومندترين آفريدگان كيست؟ فرمود: شخص بردبار 📚: بحار الأنوار، 77/378/1 🆔👉 eitaa.com/qoranbook
✅ #حدیث_روز ✅ #رسم_زندگی ✅ #امام حسن عليه السلام: 🔸هرگاه ديدى كسى با آبروى مردم بازى مى كند، سعى كن كه تو را نشناسد؛ زيرا آبروى آشنايانش كمترين ارزش را نزد او دارد. 🔹إذا سَمِعتَ أحَدا يَتَناوَلُ أعراضَ الناسِ فاجتَهِدْ أن لا يَعرِفَكَ ؛ فإنَّ أشقَى الأعراضِ بهِ مَعارِفُهُ 📚: ميزان الحكمه ج6 ص200 🆔👉 eitaa.com/qoranbook
یک 💠 امروز: 🌹 الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ 🌹 💠 : 🌹(متّقین) كسانى هستند كه به غیب ایمان دارند و نماز را به پاى مىدارند و از آنچه به آنان روزى دادهایم، انفاق مىكنند.🌹 💠 : 🔹 ، هستى را به دو بخش تقسیم مىكند: عالم غیب(1) و عالم شهود. متّقین به كلّ هستى ایمان دارند، ولى دیگران تنها آنچه را قبول مىكنند كه برایشان محسوس باشد. حتّى توقّع دارند كه خدا را با چشم ببینند و چون نمىبینند، به او ایمان نمىآورند. چنانكه برخى به حضرت موسى گفتند: «لن نؤمن لك حتّى نَرى اللّه جهرة»(2) ما هرگز به تو ایمان نمىآوریم، مگر آنكه خداوند را آشكارا مشاهده كنیم. این افراد درباره ى قیامت نیز مىگویند: «ما هى الاّ حیاتنا الدنیا نموت و نحیا و ما یهلكنا الاّ الدّهر»(3) جز این دنیا كه ما در آن زندگى مىكنیم، جهان دیگرى نیست، مىمیریم و زنده مىشویم و این روزگار است كه ما را از بین مىبرد. چنین افرادى هنوز از مدار حیوانات نگذشته اند و راه شناخت را منحصر به محسوسات مىدانند و مىخواهند همه چیز را از طریق حواسّ درك كنند. 🔹متّقین نسبت به جهان غیب ایمان دارند، كه برتر از علم و فراتر از آن است. در درونِ ایمان، عشق، علاقه، تعظیم، تقدیس و ارتباط نهفته است، ولى در علم، این مسائل نیست. ----- 1) غیب به خداوند متعال، فرشتگان، معاد و حضرت مهدى علیه السلام اطلاق شده است. 2) بقره، 55. 3) جاثیه، 24. 💠 : 🔸ایمان، از عمل جدا نیست. در كنار ایمان به غیب، وظایف و تكالیف عملى مؤمن بازگو شده است. «یؤمنون... یقیمون... ینفقون» 🔸اساسىترین اصل در جهانبینى الهى آن است كه هستى، منحصر به محسوسات نیست. «یؤمنون بالغیب» 🔸پس از اصل ایمان، اقامه ى و از مهمترین اعمال است. «یؤمنون... یقیمون... ینفقون» (در جامعه ى كه حركت و سیر الى دارد، اضطرابها و ناهنجارىهاى روحى و روانى و كمبودهاى معنوى، با نماز تقویت و درمان مىیابد و خلأهاى اقتصادى و نابسامانىهاى ناشى از آن، با انفاق پر و مرتفع مىگردد.) 🔸برگزارى نماز، باید مستمر باشد نه موسمى و مقطعى. «یقیمون الصّلاة» (فعل مضارع بر استمرار و دوام دلالت دارد.) 🔸در انفاق نیز باید میانه رو باشیم.(4) «ممّا رزقناهم» 🔸از هرچه عطا كرده (علم، آبرو، ثروت، هنر و...) به دیگران انفاق كنیم. «ممّا رزقناهم ینفقون»(5) 💠 صادق علیه السلام مىفرماید: از آنچه به آنان تعلیم دادهایم در جامعه نشر مىدهند.(6) 🔸انفاق باید از مال حلال باشد، چون خداوند رزق(7) هر كس را از حلال مقدّر مىكند. «رزقناهم» 🔸اگر باور كنیم آنچه داریم از خداست، با انفاق كردن مغرور نمىشویم. بهتر مىتوانیم قسمتى از آن را انفاق كنیم. «ممّا رزقناهم» ----- 4) ممّا»، (مِن ما) است و یكى از معانى «مِن» بعض است. یعنى بعضى از آنچه روزى كرده ایم - نه همه را - انفاق مىكنند. 5) در اینگونه موارد كلمه «ما» به معناى هر چیز است. 6) بحار، ج 2، ص 17. 7) رزق»، به نعمت دائمى كه براى ادامه ى حیات طبق احتیاج داده مىشود، اطلاق مىگردد و قید تداوم و به اندازهى احتیاج، آن را از مفاهیمِ احسان، اعطاء، نصیب، اِنعام و حظّ، جدا مىكند. التحقیق فى كلمات القرآن، ج4، ص 114 ✅ بقره، آیه 3 📚: نور، استاد 🆔👉 eitaa.com/qoranbook