❖﷽❖
#مهدویت_در_قران_مجید
[سورهى اعراف] [آيهى ١٥٨]
اَلَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوباً عِنْدَهُمْ فِي التَّوْراةِ وَ الْإِنْجِيلِ
يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ
وَ يُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّباتِ وَ يُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبائِثَ
وَ يَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الْأَغْلالَ الَّتِي كانَتْ عَلَيْهِمْ
فَالَّذِينَ آمَنُوا بِهِ وَ عَزَّرُوهُ وَ نَصَرُوهُ وَ اتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِي أُنْزِلَ مَعَهُ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
(آنان كه از رسول و پيامبر امّى(حضرت محمّد صلّى اللّه عليه و آله و سلم) پيروى كنند كه در تورات و انجيلى كه نزد آنان است(نام و اوصافش را)نگاشته يابند
(كه آن رسول)آنها را به معروف امر و از منكر نهى خواهد كرد و چيزهاى پاكيزه را برايشان حلال و پليدىها را حرام گرداند و بار سنگين و غل و زنجيرهايى كه بر گردنشان بود از آنها برگيرد،
پس كسانى كه بدو ايمان آوردند و او را گرامى داشتند و يارى رساندند و از آن نورى كه همراه وى نازل گشت پيروى كردند،آنان همان رستگاراناند.)
🌤✨🌤✨🌤✨🌤✨
📜[٤٧]محمّد بن يعقوب:عن عدّة من أصحابنا،عن أحمد بن محمّد بن أبي نصر،عن حمّاد بن عثمان،عن أبي عبيدة الحذّاء،قال:سألت أبا جعفر عليه السّلام عن الاستطاعة و قول النّاس. قال-و تلا هذه الآية: وَ لا يَزالُونَ مُخْتَلِفِينَ، إِلاّ مَنْ رَحِمَ رَبُّكَ وَ لِذلِكَ خَلَقَهُمْ -:«يا أبا عبيدة،النّاس مختلفون في إصابة القول و كلّهم هالك.»
قال:قلت:قوله: إِلاّ مَنْ رَحِمَ رَبُّكَ ؟قال عليه السّلام:«هم شيعتنا و لرحمته خلقهم و هو قوله: وَ لِذلِكَ خَلَقَهُمْ يقول[عزّ و جلّ]:لطاعة الإمام.الرّحمة الّتي يقول: وَ رَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْءٍ) يقول:علم الإمام.و وسع علمه-الّذي هو من علمه- كُلَّ شَيْءٍ ،هو شيعتنا.»
ثمّ قال:« فَسَأَكْتُبُها لِلَّذِينَ يَتَّقُونَ يعني ولاية غير الإمام و طاعته.»ثمّ قال:« يَجِدُونَهُ مَكْتُوباً عِنْدَهُمْ فِي التَّوْراةِ وَ الْإِنْجِيلِ يعني النّبيّ صلّى اللّه عليه و آله و سلم،و الوصيّ، و القائم عليه السّلام يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ -إذا قام- وَ يَنْهاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ و المنكر من أنكر فضل الإمام و جحده، وَ يُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّباتِ أخذ العلم من أهله، وَ يُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبائِثَ و الخبائث قول من خالف، وَ يَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ و هي الذّنوب الّتي كانوا فيها قبل معرفتهم فضل الإمام، وَ الْأَغْلالَ الَّتِي كانَتْ عَلَيْهِمْ و الأغلال ما كانوا يقولون ممّا لم يكونوا أمروا به من ترك فضل الإمام.فلمّا عرفوا فضل الإمام وضع عنهم إصرهم و الإصر:الذّنب و هي الآصار.
ثمّ نسبهم فقال: فَالَّذِينَ آمَنُوا بِهِ يعني بالإمام: وَ عَزَّرُوهُ وَ نَصَرُوهُ وَ اتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِي أُنْزِلَ مَعَهُ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ يعني الّذين اجتنبوا الجبت و الطّاغوت أن يعبدوها،و الجبت و الطّاغوت فلان و فلان،و العبادة طاعة النّاس لهم. ثمّ قال: وَ أَنِيبُوا إِلى رَبِّكُمْ وَ أَسْلِمُوا لَهُ(مِنْ قَبْلِ...) .
ثمّ جزاهم فقال: لَهُمُ الْبُشْرى فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ فِي الْآخِرَةِ و الإمام يبشّرهم بقيام القائم عليه السّلام و بظهوره و بقتل أعدائهم و بالنّجاة في الآخرة و الورود على محمّد صلّى اللّه عليه و آله و سلم و الصّادقين على الحوض.»
ادامه مطلب (ترجمه)👇👇
📝محمّد بن يعقوب از عدّهاى از اصحابمان،از احمد بن محمّد بن ابى نصر،از حمّاد ابن عثمان،از ابو عبيدهى حذّاء آورده كه گفت:از حضرت ابو جعفر امام باقر عليه السّلام دربارهى استطاعت و سخنان مردم(در اين باب)پرسيدم.
آن حضرت عليه السّلام-درحالىكه اين آيه را تلاوت كرد:(مردم همواره(از لحاظ عقيده)مختلف خواهند بود مگر آن را كه خداوندگار تو رحم فرمايد و به راه حق هدايت كند)و براى همين آنان را آفريد)-فرمود:
«اى ابو عبيده،مردم در رسيدن به قول(حق)در اختلافاند و همگى در معرض هلاكتاند.»
⬅️راوى گويد:عرضه داشتم:فرمودۀ خداوند(مگر آن را كه پروردگار تو رحم فرمايد)(چه طور)؟
❣آن حضرت عليه السّلام فرمود:«آنان شيعيان مايند و براى رحمت"خاصّ" خود ايشان را آفريد و همين است كه فرمود:(و براى همين آنان را آفريد).خداى[عزّ و جلّ]مىفرمايد:براى اطاعت از امام.
♥️آن رحمتى كه فرمود:(و رحمت من همه چيز را فراگرفته )علم امام است كه از علم خداوند سرچشمه گرفته و(همه چيز را)فراگرفته است.(مراد از همه چيز) شيعيان مايند.»
💎سپس(امام باقر عليه السّلام)فرمود:«(آن(رحمت)را براى كسانى كه پرهيز مىكنند خواهم نوشت)يعنى(آنان كه)از ولايت و اطاعت از غير امام(مىپرهيزند).»
✅سپس فرمود: «(منظور از"او"در(او را نزد خود در تورات و انجيل نوشته مىيابند) پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله و سلم و وصىّ و قائم عليهما السّلام است،(آنان را به معروف امر مىكند)هرگاه به پا خيزد،
🕊(و از منكر بازشان مىدارد)و منكر(كار)كسى است كه برترى و فضيلت امام را انكار و رد كند،
💫(و چيزهاى پاكيزه را برايشان حلال مىسازد)(يعنى)گرفتن علم از اهل آن را
✴️(و پليدىها را بر آنان حرام مىدارد)(پليدىها)گفتار مخالفان(حقّ)است،
💢(و بار سنگين را از گردنشان بر مىگيرد)(يعنى)گناهانى كه پيش از شناختن فضيلت امام عليه السّلام در آن بودند
⛓(و غل و زنجيرهايى را كه بر آنها بود)،غلها همان سخنانى است كه در ترك فضيلت امام بر زبان مىراندند؛در صورتى كه به آنها امر نشده بودند.پس چون فضل امام را شناختند،بارشان را از دوششان كنار گذاشت."اصر"همان گناه است و گناهان بارهاى سنگيناند.
💎آنگاه(خداوند)آنان را معرّفى كرد و فرمود:(آنان كه به او ايمان آوردند)يعنى به امام(و او را گرامى داشتند و يارى رساندند
🕯و از آن نورى كه همراه وى نازل گشت پيروى كردند.آنان همان رستگاراناند)مراد كسانىاند كه از عبادت جبت و طاغوت دورى گزيدند.منظور از جبت و طاغوت فلان و فلان است و عبادت همان اطاعت مردم از ايشان است.
سپس فرمود:(و به درگاه خداوندگارتان بازگرديد و تسليم او شويد؛(پيش ازآنكه)...).
💟آنگاه ايشان را پاداش داده مىفرمايد:(براى آنان مژدگانى و بشارت در زندگى دنيا و آخرت خواهد بود.)امام آنان را به قيام حضرت قائم عليه السّلام و ظهور او و كشته شدن دشمنانشان و نجات در آخرت و وارد شدن بر حضرت محمّد صلّى اللّه عليه و آله و سلم و امامان راستين عليهم السّلام كنار حوض(كوثر)بشارت مىدهد.»
📖سیمای حضرت مهدی (علیه السلام) در قرآن، صفحه 162
سیدهاشم بن سلیمان بحرانی
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
https://t.me/qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#حدیث_مهدوی
#تفاسیر_قرآن
📜در بحار از مولايمان حضرت رضا عليه السّلام آمده كه فرمود: «هرگاه سختى و گرفتارى بر شما وارد شود به وسيلۀ ما از خداى-عزّ و جلّ-كمك بخواهيد، و اين است [معنى]فرمودۀ خداى-عزّ و جلّ-:
✨وَ لِلّهِ الْأَسْماءُ الْحُسْنى فَادْعُوهُ بِها(اعراف/180)
📝و در همان كتاب به نقل از قبس المصباح در ذكر دعاهاى توسّل به خداى تعالى به وسيلۀ امامان عليهم السّلام چنين آمده: توسّل به مولايمان صاحب الزمان عليه السّلام:
✴️ «اللّهمّ إنّي أسألك بحقّ وليّك و حجّتك صاحب الزّمان إلاّ أعنتني به على جميع أموري و كفيتني به مؤونة كلّ موذ و طاغ و باغ و أعنتني به فقد بلغ مجهودي و كفيتني كلّ عدوّ و همّ و غمّ و دين و ولدي و جميع أهلي و إخواني و من يغيني أمره و خآصّتي آمين ربّ العالمين»
🌠خدايا! من از تو مىخواهم به حقّ ولىّ و حجّتت صاحب الزمان عليه السّلام كه مرا بر تمام امور يارىام كنى و به خاطر او شرّ هرگونه موذى و سركش و ستمگرى را از من دور گردانى و به آن حضرت مرا يارى دهى كه تلاشم به آخر رسيده و هرگونه دشمن و همّ و غمّ و اندوه و قرض را از من و فرزندانم و تمام خاندانم و برادرانم و هركس كه كارش به من مربوط مىشود، و بستگان نزديكم، كفايت كنى اجابت فرماى اى پروردگار عالميان.
📚مکیال المکارم در فوائد دعا برای حضرت قائم (علیه السلام) (ترجمه) -جلد 2، صفحه 323
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام
@Aldolatahalzahraeyah
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖
#مهدویت_در_قران_مجید
[سورهى اعراف] [آيهى ٥٤]
هَلْ يَنْظُرُونَ إِلاّ تَأْوِيلَهُ؟يَوْمَ يَأْتِي تَأْوِيلُهُ...
(آيا(كافران كه منكر آيات خداوند و نتايج اعمالشاناند) جز تأويل آيات و تحقّق يافتن روز موعود را انتظار كشند؟
روزى كه تأويل آيات فرارسد...)
✨🌤✨🌤✨🌤✨🌤
📜[٤٤]عليّ بن إبراهيم،في تفسيره المنسوب إلى الصّادق عليه السّلام :قال:
«فهو من الآيات الّتي تأويلها بعد تنزيلها.»قال:«ذلك في القائم عليه السّلام،و يوم القيامة يَقُولُ الَّذِينَ نَسُوهُ مِنْ قَبْلُ -أي تركوه-: قَدْ جاءَتْ رُسُلُ رَبِّنا بِالْحَقِّ، فَهَلْ لَنا مِنْ شُفَعاءَ فَيَشْفَعُوا لَنا؟ »قال:«هذا يوم القيامة. ...أَوْ نُرَدُّ فَنَعْمَلَ غَيْرَ الَّذِي كُنّا نَعْمَلُ؟قَدْ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ وَ ضَلَّ عَنْهُمْ أي بطل عنهم ما كانُوا يَفْتَرُونَ .»
📝علىّ بن ابراهيم در تفسير خود-كه به امام صادق عليه السّلام منسوب است-آورده است كه آن حضرت فرمود:
🌺«اين از آياتى است كه تأويل آنها بعد از تنزيلشان است.»(امام عليه السّلام)فرمود:
🕊«آن دربارهى حضرت قائم عليه السّلام است و روز قيامت(آنان كه از پيش آن را فراموش كردهاند)يعنى ترك گفتهاند(گويند:همانا رسولان پروردگارمان حق را برايمان بيان داشتند[اىكاش مخالفت نمىكرديم!]آيا(امروز)شفيعانى داريم كه به شفاعت ما برخيزند؟)»
💎(امام عليه السّلام)فرمود:«اين روز قيامت است.((آنان گويند:)اىكاش بار ديگر به دنيا بازمىگشتيم تا غير از كارهاى زشتى كه مىكرديم،اعمال خوبى انجام دهيم.بهراستى كه كافران سرمايهى وجود خود را از كف دادهاند و آنچه در دنيا افترا مىزدند از ايشان گم شد)يعنى باطل شد.»
📖سیمای حضرت مهدی (علیه السلام) در قرآن، صفحه 156
سیدهاشم بن سلیمان بحرانی
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
https://t.me/qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#اشک_ملائک_بر_امام_حسین_ع
#فضائل_کربلاء
#لعن_برائت
#اشک_انبیاء_بر_امام_حسین_ع
#انبیاء_و_امام_حسین_علیه_السلام
#مقام_امام_حسین_در_نزد_خدا_و_انبیاء
📝در كتاب عوالم به روايت جماعتى از اصحاب مسطور است كه: چون حسين عليه السلام يكساله شد، دوازده تن فرشتگان به صور گوناگون بر رسول خدا فرود شدند. يكى از ايشان به صورت بنى آدم بود.
ويقولون: «إنه سينزل بولدك الحسين ابن فاطمة ما نزل بهابيل من قابيل، وسيعطى مثل أجر هابيل، ويحمل على قاتله مثل وزر قابيل.»
يعنى، آن فرشتگان همى گفتند: «زود باشد كه بر حسين پسر فاطمة آن ستم رسد كه از قابيل به هابيل رسيد. و زود باشد كه حسين را از خداوند آن فضل و عطا بهره رسد كه هابيل را رسيد. و قاتل او را آن عقاب و عذاب كنند كه قابيل را كردند.»
و اين وقت هيچ فرشته در حيز آفرينش به جاى نماند، الا آن كه حاضر حضرت رسول خداى شد و آن حضرت را تعزيت و تسليت گفت. آن گاه رسول خداى قاتلان او را به دعاى بد ياد كرد و فرمود:
«اللهم اخذل خاذله، واقتل قاتله، ولا تمتعه بما طلبه.»
📚سپهر، ناسخ التواريخ سيدالشهدا عليه السلام، 1/ 286- 287
📜و ديگر در عوالم از سلمان فارسى مروى است كه مىفرمايد: فرشته اى در آسمانها به جاى نماند، مگر اين كه به حضرت رسول خدا آمد و آن حضرت را به مصيبت حسين تعزيت گفت و تسليت فرستاد. و او را از درجات ثواب اين امر خبر داد. و مبلغى از تربت حسين را كه بر زبر آن افتاد و مصروع و مذبوح و مطروح و مقتول و مخذول گشت، با خود داشت.
فقال رسول الله: «اللهم اخذل من خذله، واقتل من قتله، واذبح من ذبحه، ولا تمتعه بما طلب».
📚سپهر، ناسخ التواريخ سيدالشهدا عليه السلام، 1/ 298- 299
📝و ديگر در امالى طوسى سند به انسبن مالك مىرسد، مىگويد: فرشتهاى از اجله ملائكه، از خداوند جليل اجازت يافت كه به زيارت رسول خدا رود. چون حاضر حضرت شد، ناگاه حسين عليه السلام درآمد و پيغمبرص اورا ببوسيد و در كنار خود جاى داد. آن فرشته عرض كرد كه: «يا رسول الله! او را دوست مىدارى؟»
فرمود: «دوست مىدارم و فراوان دوست مىدارم. حسين فرزند من است.»
گفت: «زود باشد كه امت تو اورا بكشند.»
فرمود: «فرزند مرا مىكشند؟»
عرض كرد: «خواهند كشت، و اگر خواهى خاكى كه بر آن كشته مىشود تو را مىنمايم.»
و مبلغى از خاكى سرخ كه بويى نيكو داشت، حاضر ساخت، و گفت: «گاهى كه اين خاك خون شود، علامتى است كه پسر تو كشته شده است.»
سالم بن ابى الجعد گويد كه: به من رسيده كه آن فرشته ميكائيل بوده.
📚سپهر، ناسخ التواريخ سيدالشهدا عليه السلام، 1/ 299
📜و نيز در كامل الزياره، هشامبن سعد از مشايخ خود حديث مىكند كه: آن فرشته كه به حضرت رسول ص آمد و خبر شهادت حسين ع را آورد، فرشته درياها بود. همانا ملكى از ملائكه فردوس به دريا درآمد و بالهاى خود را به دريا بگسترد و صيحه عظيم برآورد.
وقال: «يا أهل البحار! البسوا أثواب الحزن، فإن فرخ الرسول مذبوح».
يعنى: «اى اهل درياها! جامه سوگوارى بپوشيد. همانا پسر رسول خدا را بكشتند.»
آن گاه پارهاى از تربت حسين عليه السلام را با بال خويش حمل داد و به جانب آسمان صعود كرد. هيچ ملكى اورا ديدار نفرمود؛ الا آن كه استشمام رايحه آن تربت كرد و اثرى با خود مأخوذ داشت و بر قاتلان حسين و اشياع و اتباع ايشان لعنت فرستاد.
📚سپهر، ناسخ التواريخ سيدالشهدا عليه السلام، 3/ 235
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام
https://t.me/qoranvamamhoosein
کانال باب الحسین عليه السلام
https://t.me/Babolhusein
❖﷽❖
#مرور_انبیاء_بر_کربلاء
#فضائل_کربلاء
#اشک_انبیاء_بر_امام_حسین_ع
#انبیاء_و_امام_حسین_علیه_السلام
#تربت_امام_حسین_علیه_السلام
#اخبار_قدسی_عاشوراء
📝ابن قولويه به سندهاى معتبر بسيار از حضرت صادق عليه السلام روايت كرده است كه: چون جبرئيل خبر شهادت حضرت امام حسين را از براى حضرت رسالت صلى الله عليه و آله و سلم آورد، آن حضرت دست حضرت امير المؤمنين عليه السلام را گرفت و به خلوت برد وساعت طويلى در اين باب با يكديگر سخن گفتند، و بر ايشان گريه غالب شده، بسيار گريستند. پس پيش از آن كه از هم جدا شوند، جبرئيل نازل شد و گفت: «پروردگار شما سلام مىرساند شما را و مىفرمايد كه: سوگند مىدهم شما را كه صبر كنيد بر اين مصيبت.»
پس ايشان به امر حق تعالى صبر كردند.
📚مجلسى، جلاء العيون،/ 530
📜و ديگر در كتاب عوالم مسطور است كه عبدالله بن يحيى حديث مىكند كه در ركاب امير المؤمنين على عليه السلام از كوفه به جانب صفين كوچ مىداديم. چون به زمين نينوا رسيديم، آن حضرت ندايى در داد كه: صبرا يا أبا عبدالله.
آن گاه امير المؤمنين عليه السلام بدين گونه حديث فرمود:
📝فقال: دخلت على رسول الله وعيناه تفيضان، فقلت: بأبي أنت وامي يا رسول الله! ما لعينيك تفيضان أأغضبك أحد؟ قال: لا، بل كان عندي جبرئيل فأخبرني: أن الحسين يقتل بشاطئ الفرات، وقال: هل لك أن اشمك من تربته؟ قلت: نعم، فمد يده فأخذ قبضة من تراب فأعطانيها، فلم أملك عيني أن فاضتا، واسم الأرض كربلاء.
📝فرمود: بر رسول خداى درآمدم و چشمهاى مباركش را گريان ديدم. گفتم: پدر و مادرم فداى تو باد، اين گريه چيست؟ كسى تورا به خشم آورده باشد؟
فرمود: اين نيست، لكن جبرئيل در نزد من حاضر است و خبر داد مرا كه حسين در كنار فرات كشته مىشود، و گفت: مىخواهى تربت اورا استشمام كنى؟
گفتم: چرا نخواهم؟
پس دست فرا برد و قبضه از خاك برگرفت و مرا داد. لاجرم نتوانستم خويشتن دارى كنم و آب از چشم من بريخت. و نام آن ارض كربلاست.
📚سپهر، ناسخ التواريخ سيدالشهدا عليه السلام، 1/ 287
📝و نيز در كامل الزياره سند به ابو عبدالله مىرسد، مىفرمايد: چون جبرئيل فرود شد و خبر قتل حسين عليه السلام را آورد، رسول خدا دست على را بگرفت و ايشان از مردمان كنارى گرفتند و همىبگريستند، تا گاهى كه جبرئيل فرود آمد و گفت: «خداوند شما را سلام مىرساند و مىفرمايد: بر شماست كه صبر و شكيبايى كنيد.»
📚سپهر، ناسخ التواريخ سيدالشهدا عليه السلام، 1/ 305- 306
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام
https://t.me/qoranvamamhoosein
کانال باب الحسین عليه السلام
https://t.me/Babolhusein