eitaa logo
دارالقرآن مجازی 🌱
1.2هزار دنبال‌کننده
822 عکس
765 ویدیو
39 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم انا له لحافظون ارتباط با مدیر: @serash 09169691259 🌱کپی مطالب #با_ذکر_صلوات مجاز است🌱
مشاهده در ایتا
دانلود
آموزش-ترجمه-و-مفاهیم-قرآن-کریم-محدث-1.pdf
3.59M
🔗 •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈• 🔸 به دارالقرآن مجازی بپیوندید 🔸 🌐 @quranonline •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
جلد دوّم کتاب ترجمه و مفاهیم.pdf
13.22M
🔗 •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈• 🔸 به دارالقرآن مجازی بپیوندید 🔸 🌐 @quranonline •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
جلد سوّم کتاب آموزش ترجمه و مفاهیم (1).pdf
23.84M
🔗 •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈• 🔸 به دارالقرآن مجازی بپیوندید 🔸 🌐 @quranonline •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
27.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نماهنگ تنها بود.. تقدیم به مادر شهید سیدروح الله عجمیان باصدای محمدعلیزاده کاری از رسانه ماهین •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈• 🔸 به دارالقرآن مجازی بپیوندید 🔸 🌐 @quranonline •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
📸 قطرنامه؛ خرده‌روایت‌هایی از متفاوت‌ترین جام‌جهانی این روزها در قطر شاهد اتفاق‌هایی هستیم که تا حالا در جام‌جهانی سابقه نداشته. در تصاویر بالا بخشی از این ماجراها را بخوانید. ۲۰۲۲ •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈• 🔸 به دارالقرآن مجازی بپیوندید 🔸 🌐 @quranonline •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
‍ 🔴قسمتی از مفاسد آخرالزمان 💚حضرت امام جعفر صادق (ع) فرمودند: آیا نمى ‏دانى که هر کس منتظر امر ما باشد و بر اذیت‏ها و ترس‏ها که امروز مى ‏بیند صبر کند، فردا در زمره ما خواهد بود، دیدى که قمار علنى و آشکار گشته و دیدى که شراب علنا فروخته مى‏ شود و کسى از آن منع نمى‏کند و دیدى که زنان مسلمان ناموس خود را به اهل کفر مى‏ دهند. و دیدى که لهو و لعب و رقص و آوازه‏خوانى علنى شده، مسلمانان از آن عبور مى‏ کنند و احدى، احدى را منع نمى‏ کند و احدى جرأت بر منع آن ندارد و دیدى که افراد شریف و آبرومند به وسیله کسانى که از قدرت آنان مى‏ ترسند توهین شده و خوار مى‏ شوند و دیدى که نزدیک‏ترین افراد به درگاه والیان آن کسى است که با بد گویى به ما اهل بیت آن والیان را مدح مى‏ گویند و دیدى که شنیدن صوت قرآن بر مردم سنگینى مى‏ کند و در مقابل شنیدن آوازهاى باطل برایشان آسان و خفیف است. و دیدى که همسایه را از ترس زبانش احترام مى‏ کنند و دیدى که راستگوترین مردم دروغ سازانند و دیدى که شر علنى و بازار سخن چینى رایج شده و دیدى که بغى و ستم آشکار گشته و دیدى که غیبت کردن نوعى ملاحت و خوش اخلاقى تلقى مى‏شود و مردم یکدیگر را به خاطر آن بشارت مى‏ دهند ترجمه المیزان، ج‏۵  •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈• 🔸 به دارالقرآن مجازی بپیوندید 🔸 🌐 @quranonline •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
94-10.mp3
17.23M
🎙صوت تفسیر قرآن 📆 جلسه مقدماتی ۱۰ تاریخ: ۱۳۶۳/۲/۱۶ 📚 مفسر: •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈• 🔸 به دارالقرآن مجازی بپیوندید 🔸 🌐 @quranonline •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
دارالقرآن مجازی 🌱
🎙صوت تفسیر قرآن 📆 جلسه مقدماتی ۱۰ تاریخ: ۱۳۶۳/۲/۱۶ 📚 مفسر: #علامه_جوادی_آملی •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈• 🔸
📇 خلاصه متنی تفسیر قرآن، 📆 شماره جلسه: ۱۰ تاریخ: ۱۳۶۳/۲/۱۶ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️ 🔺1⃣ چون قرآن خودش انسان را به دعوت کرده پس قرآن قابل فهم است. معصومین نیز گفته‌اند روایات ما را با قرآن که اصل است بسنجید اگر مخالف بود روایت را کنار بگذارید چون زخرف است و غلط. اگر گفتند چرا روایت حجت است گوییم چون پیغمبر گفت «انی تارک فیکم الثقلین، کتاب الله و عترتی». چرا حرف پیامیر حجت است؟ چون خدا گفته به حرفهایش عمل کنید«اطیعوا الرسول». حرف که به خدا رسید سوال پایان میابد. 🔺2⃣چون پیامبر، کتاب الله و عترت را در کنار هم آورده پس هر کدام به تنهایی باید باشند اما ناسخ و منسوخها و عام و خاصها و مطلق و مقیدها را در این دو مجموعا میتوان یافت. ♻️باید توجه کرد که حدیثی شبیه پیامبر گفتن سخت نیست لذا بسیار روایات جعل کردند اما حدیثی شبیه قرآن آوردن، ممکن نیست پس جعل نشد. 🔺3⃣میرزای قمی در قوانین گوید مساله حجیتِ ظواهر قرآن، امری بدیهی است. بعد گوید اگر مراد اخباریین آنست که مجموعه آیات اعم از ناسخ و منسوخ و ... را جز معصومین کسی نمیداند و ما تنها بخشی از اینها را میدانیم درست است. اما اگر بحث در و استدلال به ظواهر قرآنست نه (امری خارجی که در آن حقیقت خارجی فهم میشود، نه متن) دیگر اکتفا به تلاوت ظواهر قرآن و عدم فهم آن درست نیست. نمیشود گفت ما اصلا ظاهر قرآن را هم نمیفهمیم پس فقط باید از رو بخوانیم. این اصلا ظاهر هم نیست چون خبری نداریم که بگوید فهم قرآن صرفا برای معصوم است و هیچکس نمیفهمد. درحالیکه مخالف آن را زیاد در ذوایات میبینیم. 🔺4⃣خود معصومین گویند اگر مطالبی در قرآن بود که نفهمیدید آن را به ارجاع دهید، پس مشخصا ما قابلیت فهم قرآن خصوصا ظاهر آنرا داریم. چطور اخباریین برای فهم روایات، سعی در پیدا کردن نسخ و تخصیص و تقیید در روایات دیگر میکنند اما در آیات چنین کاری نمیکنند. هر چقدر بیشتر به ظواهر قرآن بیشتر توجه کنیم جلوتر میرویم و راه بازتر میشود. اگر تخصیص و نسخی نبود به یا اصل مراجعه میکنیم. پیامبر فرمود شما از قرآن حرف بیرون بکشید او را به زبان بیاورید! 🔺5⃣بیانات حضرت امیر در نهج البلاغه زیاد است. مثلا در خطبه ۱۸ گوید: خدا فرموده در قرآن اختلافی نیست. پس برخی آیات برخی دیگر را تصدیق میکنند. و همچنین علوم خاصی دارد که در دسترس کسی نیست. ♻️در خطبه ۹۱(خطبه اشباع) گوید: هر صفتی که خدا در قرآن برای خودش انتخاب کرد به آن استدلال کنید. از قرآن نور بگیرید. حال اگر قرار بود فقط بخوانیم چگونه میتوانستیم آنرا بفهمیم و بگیریم. ♻️در پایان خطبه ۱۱۰ گوید: قرآن را یاد بگیرید چون بهترین حدیث است. پس در آن تفقه کنید. جهل از بیماری های صدر است و علم شفای او. حسد و ... بیماریست و قرآن چه بحثهای علمی چه معنوی و عملی را با تکرار و عمل درمان میکند. 🔺6⃣امام علی که در ، ابوموسی را انتخاب کردند و او هم عمر و عاص را به این شرط بود که برابر قرآن عمل کنند. اگر قرآن قابل فهم نبود که دیگر جعل حکمیت از سوی حضرت چه معنایی داشت؟! بعد حضرت گوید اینها قرآن را فهمیدند و برعکسش عمل‌کردند. گوید اماته(میراندن) قرآن این است که انسان از آن دور شود. آیا خواندن صرف و عدم توجه علمی به آن باعث مرگ قرآن است یا احیای آن؟! 🔺7⃣در خطبه ۱۳۳ میفرماید: کتاب خدا حرف میزند و در آن گرفتگی نیست و مرتبا هم حرف میزند. جایی هم که ایشان گوید من زبان قرآنم شاهد وجود دارد که منظورش اسرار گذشته و آینده است. ♻️در خطبه ۱۳۸ هم که اهل بیت را میستاید بعد گوید: حضرت ولی‌عصر که ظهور کرد « را اصل و هوی را فرع میکند». آنها که هدایت را بر اساس هوی و به میل خود تفسیر کردند حضرت امیال را به هدایت برمیگرداند. ایشان همه علوم را به قرآن عرضه میکند نه برعکس! 🔺8⃣حَبل یک طناب بافته است که به سقف بلندی آویزان است که بتوان را گرفت و بالا رفت نه اینکه طنابی در گوشه اتاق باشد‌. حضرت در خطبه ۱۵۶ گوید: این قرآن آدم را حفظ میکند. اگر در قرون متمادی تفاسیر گوناگون بیاید، قرآن کهنه نمیشود. 🔺9⃣انسان دو حیثیت دارد. که مربوط به شئون زندگی است که چطور غذا درست کند و خانه درست کند و ... یک هم دارد که مربوط به «فطرت» است. انسان حتما با علم و معاشرت و خوراک و مسکن و ... کار دارد اگرچه نحوه مسکن و تجارت و ... فرق کند. قرآن برای این حیثیت انسان آمده است که به نسبت زمان و مکان تغییر نمیکند. 🔰 فهرست جلسات تفسیر: eitaa.com/quranonline/4191 •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈• 🔸 به دارالقرآن مجازی بپیوندید 🔸 🌐 @quranonline •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
🔹 بسته اینترنت هدیه همراه اول، ویژه پیروزی تیم ملی فوتبال ايران 👇 *2022*3*3# •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈• 🔸 به دارالقرآن مجازی بپیوندید 🔸 🌐 @quranonline •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
94-11.mp3
16.25M
🎙صوت تفسیر قرآن 📆 جلسه مقدماتی ۱۱ 📚 مفسر: •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈• 🔸 به دارالقرآن مجازی بپیوندید 🔸 🌐 @quranonline •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
دارالقرآن مجازی 🌱
🎙صوت تفسیر قرآن 📆 جلسه مقدماتی ۱۱ 📚 مفسر: #علامه_جوادی_آملی •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈• 🔸 به دارالقرآن مجاز
📇 خلاصه متنی تفسیر قرآن، 📆 شماره جلسه: ۱۱ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️ 🔺1⃣ استفاده از ظواهر قرآن برای کسی که نخواهد رای خود را بر قرآن کند مجاز است. ظاهر قرآن هم حجت است. استفاده از نیز، عدم رجوع به روایات نیست. هم خود روایات حجت است هم قرآن و روایات در طول قرآن است پس اصول و قواعد را از قرآن میفهمیم و با جستجوی مخصص ها، مقیدها و ناسخها در روایات، حدود این اصول و قواعد را مشخص میکنیم. 🔺2⃣دسته ای از روایات گویند که قرآن زبان دارد پس او را به سخن دراورید، این نشان از قابل فهم بودن دارد که هر چه انسان بیشتر فکر کند بیشتر میفهمد. در مقابل روایاتی مانند خطبه ۱۵۸ گویند که شما نمیتوانید او را به سخن دراورید چون قرآن سخن نمیگوید بلکه ما قرآنیم و ماییم که آنرا به سخن در می آوریم به معنای عدم فهم مردم نیست بلکه بدین معناست که قرآن، مطلق و مقید، عام و مخصص و... دارد و نیز باطن و تاویل قرآن را معصومین میدانند. 🔺3⃣حضرت امیر میفرماید هیچکسی در خدمت قرآن ننشست مگر اینکه یا هدایتش زیاد شد یا نابیناییش کم شد. از قرآن بگیرید. در شدائد به قرآن استعانت بجویید او راهگشاست. قرآن را که «کفر و نفاق» است شفا میدهد. (اینطور نیست که مومن همیشه مومن بماند.) گاهی انسان هدف ندارد() و گاهی راه رسیدن به هدف را نمی داند() قرآن انسان را از غوایت و ضلالت حفظ میکند. از خداوند بخواهید که نور فهم قرآن را بدهد. 🔺4⃣گوید: هر کس را قرآن شفاعت کند، شفاعتش مقبول است. از شفع است به معنای زوج. خداوند اگر با ما به عَدل رفتار کند کارمان تمام است اما اگر رحمت هم به عدلش ضمیمه و شود و «خداوند عادل رحمان» با ما روبرو شود ما نجات میابیم. در اینجا فضل و رحمت، شفعِ عدل میشود. اگر خدا شفیع و همراه کسی شد او نجات میابد. قرآن در قیامت بصورت نوری ظهور میکند که از صفوف همه علما و شهدا و ... میگذرد و بالاتر میرود. 🔺5⃣حضرت امیر میفرماید: هر کس در دنیا مشغول کشت و‌ زرعی بود کارش در اینجا مشخص نیست مگر با قرآن باشد. در کشت و زرع کنید. نفستان را تحت نظر قرآن تربیت کنید. انسان اندیشه ای دارد و خواسته ای. اگر این دو تعدیل شد صعود میکند اما اگر علم و امیالش خلاف قرآن بود و جلویش نایستاد سقوط میکند. فرمود: اگر عالمید و چیزی فهمیدید اما بعداً هنگام عرضه بر قرآن دیدید که مخالف علمتان است علمتان را متهم کنید نه قرآن را. اگر هم‌ میلتان خلاف قرآن بود میل را متهم‌ کنید نه قرآن را. پس این آیات نشان میدهد که فهم ظاهر قرآن برای همه ممکن است وگرنه این همه تاکید بر رجوع به قرآن معنا ندارد! 🔺6⃣در خطبه ۱۵۸ میفرماید: اسرار گذشته و آینده، مسائل علمی و اخلاقی شما و جامعه و ... همه در قرآن است. شما را متوجه نمیشوید بلکه منم که زبان قرآنم و آنرا به شما میرسانم. در خطبه دیگر گوید قرآن در میان شماست و زبانش هم هرگز کند نمیشود و خانه‌ایست که بنیانش هرگز سست نمیشود. در تعارض این خطبه و خطبه ۱۵۸ گفتیم که منظور این است که شما ظواهر قرآن را میفهمید اما باطن و عمق و تاویل و ریشه های اولیه را شما نمیفهمید. باطن را با میتوان چشید که نزد معصومین است. (احادیث دیگری در باب اثبات این مساله وجود دارد که در جلسه مطرح شده است.) 🔺7⃣پیامبر به علی فرمود تو همانطور که ظاهر قرآن را میدانی تاویل قرآن را نیز میدانی. یعنی زمانی که یک آیه، مصداق خارجی داشته باشد و عینا در بیرون اتفاق بیفتد یا وجود داشته باشد و حضرت آنرا عیان کند. فقط برای معصومین است. در قیامت تاویل قرآن می آید. تاویل، تفسیر لفظی کلمات نیست بلکه وجود خارجی آیه است چنانکه حضرت یوسف وقتی دید آن ۱۱ نفر جلویش سجده کردند فرمود «هذا تاویل رؤیای». این همان تحقق عینی آن خواب است. 🔰 فهرست جلسات تفسیر: eitaa.com/quranonline/4191 •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈• 🔸 به دارالقرآن مجازی بپیوندید 🔸 🌐 @quranonline •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به نظرت آیا نباید این استاد قرآن رو گاز گازش بکنی 😍😍😍 •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈• 🔸 به دارالقرآن مجازی بپیوندید 🔸 🌐 @quranonline •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا