🔴قسمتی از مفاسد آخرالزمان
💚حضرت امام جعفر صادق (ع) فرمودند:
آیا نمى دانى که هر کس منتظر امر ما باشد و بر اذیتها و ترسها که امروز مى بیند صبر کند، فردا در زمره ما خواهد بود،
دیدى که قمار علنى و آشکار گشته و دیدى که شراب علنا فروخته مى شود و کسى از آن منع نمىکند
و دیدى که زنان مسلمان ناموس خود را به اهل کفر مى دهند.
و دیدى که لهو و لعب و رقص و آوازهخوانى علنى شده، مسلمانان از آن عبور مى کنند و احدى، احدى را منع نمى کند و احدى جرأت بر منع آن ندارد
و دیدى که افراد شریف و آبرومند به وسیله کسانى که از قدرت آنان مى ترسند توهین شده و خوار مى شوند
و دیدى که نزدیکترین افراد به درگاه والیان آن کسى است که با بد گویى به ما اهل بیت آن والیان را مدح مى گویند
و دیدى که شنیدن صوت قرآن بر مردم سنگینى مى کند و در مقابل شنیدن آوازهاى باطل برایشان آسان و خفیف است.
و دیدى که همسایه را از ترس زبانش احترام مى کنند و دیدى که راستگوترین مردم دروغ سازانند
و دیدى که شر علنى و بازار سخن چینى رایج شده و دیدى که بغى و ستم آشکار گشته
و دیدى که غیبت کردن نوعى ملاحت و خوش اخلاقى تلقى مىشود و مردم یکدیگر را به خاطر آن بشارت مى دهند
ترجمه المیزان، ج۵
#لبیک_یا_خامنه_ای #امام_زمان
•┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
🔸 به دارالقرآن مجازی بپیوندید 🔸
🌐 @quranonline
•┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
۴ آذر ۱۴۰۱
94-10.mp3
17.23M
🎙صوت تفسیر قرآن
📆 جلسه مقدماتی ۱۰
تاریخ: ۱۳۶۳/۲/۱۶
📚 مفسر: #علامه_جوادی_آملی
•┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
🔸 به دارالقرآن مجازی بپیوندید 🔸
🌐 @quranonline
•┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
۵ آذر ۱۴۰۱
دارالقرآن مجازی 🌹
🎙صوت تفسیر قرآن 📆 جلسه مقدماتی ۱۰ تاریخ: ۱۳۶۳/۲/۱۶ 📚 مفسر: #علامه_جوادی_آملی •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈• 🔸
📇 خلاصه متنی تفسیر قرآن، #مقدمات_تفسیری
📆 شماره جلسه: ۱۰
تاریخ: ۱۳۶۳/۲/۱۶
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️
🔺1⃣ چون قرآن خودش انسان را به #تدبر دعوت کرده پس قرآن قابل فهم است. معصومین نیز گفتهاند روایات ما را با قرآن که اصل است بسنجید اگر مخالف بود روایت را کنار بگذارید چون زخرف است و غلط. اگر گفتند چرا روایت حجت است گوییم چون پیغمبر گفت «انی تارک فیکم الثقلین، کتاب الله و عترتی». چرا حرف پیامیر حجت است؟ چون خدا گفته به حرفهایش عمل کنید«اطیعوا الرسول». حرف که به خدا رسید سوال پایان میابد.
🔺2⃣چون پیامبر، کتاب الله و عترت را در کنار هم آورده پس هر کدام به تنهایی باید #قابل_فهم باشند اما ناسخ و منسوخها و عام و خاصها و مطلق و مقیدها را در این دو مجموعا میتوان یافت.
♻️باید توجه کرد که حدیثی شبیه پیامبر گفتن سخت نیست لذا بسیار روایات جعل کردند اما حدیثی شبیه قرآن آوردن، ممکن نیست پس جعل نشد.
🔺3⃣میرزای قمی در قوانین گوید مساله حجیتِ ظواهر قرآن، امری بدیهی است. بعد گوید اگر مراد اخباریین آنست که مجموعه آیات اعم از ناسخ و منسوخ و ... را جز معصومین کسی نمیداند و ما تنها بخشی از اینها را میدانیم درست است. اما اگر بحث در #تفسیر و استدلال به ظواهر قرآنست نه #تاویل (امری خارجی که در آن حقیقت خارجی فهم میشود، نه متن) دیگر اکتفا به تلاوت ظواهر قرآن و عدم فهم آن درست نیست. نمیشود گفت ما اصلا ظاهر قرآن را هم نمیفهمیم پس فقط باید از رو بخوانیم. این اصلا ظاهر هم نیست چون خبری نداریم که بگوید فهم قرآن صرفا برای معصوم است و هیچکس نمیفهمد. درحالیکه مخالف آن را زیاد در ذوایات میبینیم.
🔺4⃣خود معصومین گویند اگر مطالبی در قرآن بود که نفهمیدید آن را به ارجاع دهید، پس مشخصا ما قابلیت فهم قرآن خصوصا ظاهر آنرا داریم. چطور اخباریین برای فهم روایات، سعی در پیدا کردن نسخ و تخصیص و تقیید در روایات دیگر میکنند اما در آیات چنین کاری نمیکنند. هر چقدر بیشتر به ظواهر قرآن بیشتر توجه کنیم جلوتر میرویم و راه بازتر میشود. اگر تخصیص و نسخی نبود به #قاعده یا اصل مراجعه میکنیم. پیامبر فرمود شما از قرآن حرف بیرون بکشید او را به زبان بیاورید!
🔺5⃣بیانات حضرت امیر در نهج البلاغه زیاد است. مثلا در خطبه ۱۸ گوید: خدا فرموده در قرآن اختلافی نیست. پس برخی آیات برخی دیگر را تصدیق میکنند. و همچنین علوم خاصی دارد که در دسترس کسی نیست.
♻️در خطبه ۹۱(خطبه اشباع) گوید: هر صفتی که خدا در قرآن برای خودش انتخاب کرد به آن استدلال کنید. از قرآن نور بگیرید. حال اگر قرار بود فقط بخوانیم چگونه میتوانستیم آنرا بفهمیم و #نور بگیریم.
♻️در پایان خطبه ۱۱۰ گوید: قرآن را یاد بگیرید چون بهترین حدیث است. پس در آن تفقه کنید. جهل از بیماری های صدر است و علم شفای او. حسد و ... بیماریست و قرآن چه بحثهای علمی چه معنوی و عملی را با تکرار و عمل درمان میکند.
🔺6⃣امام علی که در #مساله_حکمیت، ابوموسی را انتخاب کردند و او هم عمر و عاص را به این شرط بود که برابر قرآن عمل کنند. اگر قرآن قابل فهم نبود که دیگر جعل حکمیت از سوی حضرت چه معنایی داشت؟! بعد حضرت گوید اینها قرآن را فهمیدند و برعکسش عملکردند. گوید اماته(میراندن) قرآن این است که انسان از آن دور شود. آیا خواندن صرف و عدم توجه علمی به آن باعث مرگ قرآن است یا احیای آن؟!
🔺7⃣در خطبه ۱۳۳ میفرماید: کتاب خدا حرف میزند و در آن گرفتگی نیست و مرتبا هم حرف میزند. جایی هم که ایشان گوید من زبان قرآنم شاهد وجود دارد که منظورش اسرار گذشته و آینده است.
♻️در خطبه ۱۳۸ هم که اهل بیت را میستاید بعد گوید: حضرت ولیعصر که ظهور کرد « #هدایت را اصل و هوی را فرع میکند». آنها که هدایت را بر اساس هوی و به میل خود تفسیر کردند حضرت امیال را به هدایت برمیگرداند. ایشان همه علوم را به قرآن عرضه میکند نه برعکس!
🔺8⃣حَبل یک طناب بافته است که به سقف بلندی آویزان است که بتوان را گرفت و بالا رفت نه اینکه طنابی در گوشه اتاق باشد. حضرت در خطبه ۱۵۶ گوید: این قرآن آدم را حفظ میکند. اگر در قرون متمادی تفاسیر گوناگون بیاید، قرآن کهنه نمیشود.
🔺9⃣انسان دو حیثیت دارد. #حیثیت_تغییرپذیر که مربوط به شئون زندگی است که چطور غذا درست کند و خانه درست کند و ...
یک #حیثیت_ثابت هم دارد که مربوط به «فطرت» است. انسان حتما با علم و معاشرت و خوراک و مسکن و ... کار دارد اگرچه نحوه مسکن و تجارت و ... فرق کند. قرآن برای این حیثیت انسان آمده است که به نسبت زمان و مکان تغییر نمیکند.
🔰 فهرست جلسات تفسیر:
eitaa.com/quranonline/4191
•┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
🔸 به دارالقرآن مجازی بپیوندید 🔸
🌐 @quranonline
•┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
۵ آذر ۱۴۰۱
🔹 بسته اینترنت هدیه همراه اول، ویژه پیروزی تیم ملی فوتبال ايران 👇
*2022*3*3#
•┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
🔸 به دارالقرآن مجازی بپیوندید 🔸
🌐 @quranonline
•┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
۵ آذر ۱۴۰۱
۵ آذر ۱۴۰۱
۷ آذر ۱۴۰۱
94-11.mp3
16.25M
🎙صوت تفسیر قرآن
📆 جلسه مقدماتی ۱۱
📚 مفسر: #علامه_جوادی_آملی
•┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
🔸 به دارالقرآن مجازی بپیوندید 🔸
🌐 @quranonline
•┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
۷ آذر ۱۴۰۱
دارالقرآن مجازی 🌹
🎙صوت تفسیر قرآن 📆 جلسه مقدماتی ۱۱ 📚 مفسر: #علامه_جوادی_آملی •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈• 🔸 به دارالقرآن مجاز
📇 خلاصه متنی تفسیر قرآن، #مقدمات_تفسیری
📆 شماره جلسه: ۱۱
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️
🔺1⃣ استفاده از ظواهر قرآن برای کسی که نخواهد رای خود را بر قرآن #تحمیل کند مجاز است. ظاهر قرآن هم حجت است. استفاده از #ظواهر_قرآن نیز، عدم رجوع به روایات نیست. هم خود روایات حجت است هم قرآن و روایات در طول قرآن است پس اصول و قواعد را از قرآن میفهمیم و با جستجوی مخصص ها، مقیدها و ناسخها در روایات، حدود این اصول و قواعد را مشخص میکنیم.
🔺2⃣دسته ای از روایات گویند که قرآن زبان دارد پس او را به سخن دراورید، این نشان از قابل فهم بودن #ظواهر_قرآن دارد که هر چه انسان بیشتر فکر کند بیشتر میفهمد. در مقابل روایاتی مانند خطبه ۱۵۸ گویند که شما نمیتوانید او را به سخن دراورید چون قرآن سخن نمیگوید بلکه ما #سخنگوی قرآنیم و ماییم که آنرا به سخن در می آوریم به معنای عدم فهم مردم نیست بلکه بدین معناست که قرآن، مطلق و مقید، عام و مخصص و... دارد و نیز باطن و تاویل قرآن را معصومین میدانند.
🔺3⃣حضرت امیر میفرماید هیچکسی در خدمت قرآن ننشست مگر اینکه یا هدایتش زیاد شد یا نابیناییش کم شد. از قرآن #شفا بگیرید. در شدائد به قرآن استعانت بجویید او راهگشاست. قرآن #بزرگترین_دردها را که «کفر و نفاق» است شفا میدهد. (اینطور نیست که مومن همیشه مومن بماند.) گاهی انسان هدف ندارد(#غوایت) و گاهی راه رسیدن به هدف را نمی داند(#ضلالت) قرآن انسان را از غوایت و ضلالت حفظ میکند. از خداوند بخواهید که نور فهم قرآن را بدهد.
🔺4⃣گوید: هر کس را قرآن شفاعت کند، شفاعتش مقبول است. #شفاعت از شفع است به معنای زوج. خداوند اگر با ما به عَدل رفتار کند کارمان تمام است اما اگر رحمت هم به عدلش ضمیمه و #شَفع شود و «خداوند عادل رحمان» با ما روبرو شود ما نجات میابیم. در اینجا فضل و رحمت، شفعِ عدل میشود. اگر خدا شفیع و همراه کسی شد او نجات میابد. قرآن در قیامت بصورت نوری ظهور میکند که از صفوف همه علما و شهدا و ... میگذرد و بالاتر میرود.
🔺5⃣حضرت امیر میفرماید: هر کس در دنیا مشغول کشت و زرعی بود کارش در اینجا مشخص نیست مگر با قرآن باشد. در #زمین_قرآن کشت و زرع کنید. نفستان را تحت نظر قرآن تربیت کنید. انسان اندیشه ای دارد و خواسته ای. اگر این دو تعدیل شد صعود میکند اما اگر علم و امیالش خلاف قرآن بود و جلویش نایستاد سقوط میکند. فرمود: اگر عالمید و چیزی فهمیدید اما بعداً هنگام عرضه بر قرآن دیدید که مخالف علمتان است علمتان را متهم کنید نه قرآن را. اگر هم میلتان خلاف قرآن بود میل را متهم کنید نه قرآن را. پس این آیات نشان میدهد که فهم ظاهر قرآن برای همه ممکن است وگرنه این همه تاکید بر رجوع به قرآن معنا ندارد!
🔺6⃣در خطبه ۱۵۸ میفرماید: اسرار گذشته و آینده، مسائل علمی و اخلاقی شما و جامعه و ... همه در قرآن است. شما #زبان_قرآن را متوجه نمیشوید بلکه منم که زبان قرآنم و آنرا به شما میرسانم. در خطبه دیگر گوید قرآن در میان شماست و زبانش هم هرگز کند نمیشود و خانهایست که بنیانش هرگز سست نمیشود.
در تعارض این خطبه و خطبه ۱۵۸ گفتیم که منظور این است که شما ظواهر قرآن را میفهمید اما باطن و عمق و تاویل و ریشه های اولیه را شما نمیفهمید. باطن را با #علم_لدنی میتوان چشید که نزد معصومین است. (احادیث دیگری در باب اثبات این مساله وجود دارد که در جلسه مطرح شده است.)
🔺7⃣پیامبر به علی فرمود تو همانطور که ظاهر قرآن را میدانی تاویل قرآن را نیز میدانی. #تاویل یعنی زمانی که یک آیه، مصداق خارجی داشته باشد و عینا در بیرون اتفاق بیفتد یا وجود داشته باشد و حضرت آنرا عیان کند. #علم_تاویل فقط برای معصومین است. در قیامت تاویل قرآن می آید. تاویل، تفسیر لفظی کلمات نیست بلکه وجود خارجی آیه است چنانکه حضرت یوسف وقتی دید آن ۱۱ نفر جلویش سجده کردند فرمود «هذا تاویل رؤیای». این همان تحقق عینی آن خواب است.
🔰 فهرست جلسات تفسیر:
eitaa.com/quranonline/4191
•┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
🔸 به دارالقرآن مجازی بپیوندید 🔸
🌐 @quranonline
•┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
۷ آذر ۱۴۰۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به نظرت آیا نباید این استاد قرآن رو گاز گازش بکنی 😍😍😍
•┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
🔸 به دارالقرآن مجازی بپیوندید 🔸
🌐 @quranonline
•┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
۸ آذر ۱۴۰۱
۹ آذر ۱۴۰۱
۹ آذر ۱۴۰۱
۹ آذر ۱۴۰۱
۹ آذر ۱۴۰۱
مداحی_آنلاین_انا_اعطیناک_الکوثر.mp3
5.95M
#میلاد_حضرت_زینب_سلام_الله_علیها
💐انا اعطیناک الکوثر
💐خدا نظر کرده به مادر
🎤 #سید_رضا_نریمانی
#میلاد_حضرت_زینب
#امام_زمان
#روزپرستار
•┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
🔸 به دارالقرآن مجازی بپیوندید 🔸
🌐 @quranonline
•┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
۹ آذر ۱۴۰۱
🚫ارسال فقط به صورت فوروارد مجاز است🚫
برای دسترسی سریع و آسان به هر کدام از اجزاء روی جزء مربوطه کلیک فرمائید.
✅ #جزء1 ✅
✅ #جزء2 ✅
✅ #جزء3 ✅
✅ #جزء4 ✅
✅ #جزء5 ✅
✅ #جزء6 ✅
✅ #جزء7 ✅
✅ #جزء8 ✅
✅ #جزء9 ✅
✅ #جزء10 ✅
✅ #جزء11 ✅
✅ #جزء12 ✅
✅ #جزء13 ✅
✅ #جزء14 ✅
✅ #جزء15 ✅
✅ #جزء16 ✅
✅ #جزء17 ✅
✅ #جزء18 ✅
✅ #جزء19 ✅
✅ #جزء20 ✅
✅ #جزء21 ✅
✅ #جزء22 ✅
✅ #جزء23 ✅
✅ #جزء24 ✅
✅ #جزء25 ✅
✅ #جزء26 ✅
✅ #جزء27 ✅
✅ #جزء28 ✅
✅ #جزء29 ✅
✅ #جزء30 ✅
🌸 التماس دعا 🌸
۹ آذر ۱۴۰۱
دعایندبه۩محسنفرهمند.mp3
4.94M
دعای ندبه | استاد فرهمند 🌱
قرارِ صبحهای جمعه 🌹✨
💠🍃💠🍃💠🍃💠
قصهایناست٬
جهانباتوبرایمزیباست..🌹✨🍃
#اللهمعجل_لولیكالفرج
#امام_زمان
#لبیک_یا_خامنه_ای
•┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
🔸 به دارالقرآن مجازی بپیوندید 🔸
🌐 @quranonline
•┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
۱۱ آذر ۱۴۰۱
🌹🌹🌹
🌹🌹
🌹
🔰 جلسات #تفسیر_مقدماتی #علامه_جوادی_آملی :
➖ جلسه ۱
➖جلسه ۲
➖جلسه ۳
➖جلسه ۴
➖جلسه ۵
➖جلسه ۶
➖جلسه ۷
➖جلسه ۸
➖جلسه ۹
➖جلسه ۱۰
➖جلسه ۱۱
➖جلسه ۱۲
➖جلسه ۱۳
➖جلسه ۱۴
➖جلسه ۱۵
➖جلسه ۱۶
➖جلسه ۱۷
➖جلسه ۱۸
➖جلسه۱۹
➖جلسه۲۰
•┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
🔰فهرست اصلی کانال🔰
eitaa.com/quranonline/3311
•┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
۱۱ آذر ۱۴۰۱
🌺🌺🌺
🌺🌺
🌺
🔰
چگونه یک نماز خوب بخوانیم؟🧐🤔 #استاد_پناهیان ✅ جلسه۱: نماز خوب eitaa.com/quranonline/4127 ✅ جلسه۲: نماز مودبانه و حساب بردن از خدا eitaa.com/quranonline/4138 ✅ جلسه۳: آثار نماز مودبانه eitaa.com/quranonline/4144 ✅ جلسه۴: نماز تنظیم کننده روح eitaa.com/quranonline/4149 ✅ جلسه۵: نماز بزرگترین استاد eitaa.com/quranonline/4156 •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈• 🔰فهرست اصلی کانال🔰 eitaa.com/quranonline/3311 •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈• یا #امام_زمان
۱۱ آذر ۱۴۰۱
🔵 نکات تخصصی در زمینهی مقدار حفظ روزانه برای هرفرد:
🌸حفظ افراد مجرد و یا متاهل:
🔹اگر فرد مجرد اراده داشته باشد، چون وقت بیشتر و آزادتری دارد، راحتتر خواهد بود و میتواند در طرح های سنگین مثل طرح یکساله هم شرکت کنند.
🔹فرد متاهل اگر همراهی خانواده را داشته باشد، بسیار در امر حفظ موفقتر خواهد بود.
🔹باید با خانواده ها جلسه گذاشت و آنها را درباره شرایط حافظ توجیه کرد.
🌸حفظ در دوران تحصیل و مدرسه:
🔹برای دانش آموزان نمیتوان بیش از سه الی پنج سطر حفظ جدید داد.
برخی افراد با استعداد هم شاید بتوانند نیم صفحه هم حفظ کنند ولی این اشتثنا هست و برای بقیه توصیه نمی شود و نباید به بچهها بیش از توان تکلیف داد.
🔹در برنامه ریزی دوران حفظ، زمان امتحانات را در نظر داشته باشید.
در ایام امتحانات باید حفظ جدید متوقف بشود و حضور در کلاس ها به حد اقل برسد.
🌸حفظ شاغلین:
🔹برای شاغلین باید برنامهریزی حفظی، با سختی کار و طول زمانشان متناسب باشد و حدود ۳ الی ۵ سطر کفایت می کند.
🌸حفظ در ایام کنکور:
🔹بین یک الی سه سطر حفظ برای کنکوریها خوب هست و مایه برکت زمان هست و می توانند در زمانهای بعد از نمازهای یومیه کمی برنامه قرانی داشته باشند.
🌸حفظ در تعطیلات:
🔹در تعطیلات نوروز، دو سه روز قبل از عید تا دو سه روز بعد از عید، همه برنامهها تعطیل خواهد بود.
🔹جمعهها نیز همیشه باید همه برنامههای حفظ تعطیل باشد.
♻️برگرفته شده از سخنرانی استادنجفی بزرگوار
🚫 توجه: بسته به شرایط هرفرد این اندازه ها ممکن است تغییر کند.
•┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
🔸 به دارالقرآن مجازی بپیوندید 🔸
🌐 @quranonline
•┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
۱۱ آذر ۱۴۰۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ 🎬
#استاد_شجاعی
💥 شش ماه دیگه، کار نظام تمومه!
#لبیک_یا_خامنه_ای #امام_زمان #برای_ایران
🌐 آپارات | یوتیوب
•┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
🔸 به دارالقرآن مجازی بپیوندید 🔸
🌐 @quranonline
•┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
۱۱ آذر ۱۴۰۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ پیروزی قاطع امیر علی اکبری - مشت زن عزیز کشورمان بر حریف آمریکایی " برندون ور " رو تبریک عرض میکنیم.🇮🇷
🔹دقایقی پیش حریفش رو ناک اوت کرد و سربند یا حیدر کرار (ع) رو بر پیشانی زد ❤️
#برای_ایران
•┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
🔸 به دارالقرآن مجازی بپیوندید 🔸
🌐 @quranonline
•┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
۱۲ آذر ۱۴۰۱
الإمام الصادق(ع): عُقوقُ الوالِدَينِ مِنَ الكَبائِرِ؛ لِأَنَّ اللّٰهَ تَعالىٰ جَعَلَ العاقَّ عَصِيّاً شَقِيّاً.[۱]
امام صادق(ع): نافرمانى پدر و مادر، از گناهان بزرگ است؛ چرا که خداى متعال، سرپیچى کننده از پدر و مادر را نافرمان شوربخت قرار داده است.
اشارت قرآنی :
اشاره است به آیۀ «وَ بَرًّا بِوالِدَتی وَ لَمْ یَجْعَلْنی جَبَّاراً شَقِیًّا؛ و مرا نسبت به مادرم نیکوکار کرده و زورگو و نافرمانم نگردانیده است» (مریم: آیۀ ۳۲) که خداوند در آن، نیکی به پدر و مادر را در برابر شقاوت قرار داده است.
[۱]. علل الشرائع: ص۴۷۹ ح۲.
•┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
🔸 به دارالقرآن مجازی بپیوندید 🔸
🌐 @quranonline
•┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
۱۳ آذر ۱۴۰۱
۱۳ آذر ۱۴۰۱
94-12.mp3
14.55M
🎙صوت تفسیر قرآن
📆 جلسه مقدماتی ۱۲
📚 مفسر: #علامه_جوادی_آملی
•┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
🔸 به دارالقرآن مجازی بپیوندید 🔸
🌐 @quranonline
•┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
۱۳ آذر ۱۴۰۱
دارالقرآن مجازی 🌹
🎙صوت تفسیر قرآن 📆 جلسه مقدماتی ۱۲ 📚 مفسر: #علامه_جوادی_آملی •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈• 🔸 به دارالقرآن مجاز
📇 خلاصه متنی تفسیر قرآن، #مقدمات_تفسیری
📆 شماره جلسه: ۱۲
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️
🔺1⃣ یک دسته از ادله امکان استنباط از قرآن، روایاتی است که در باب #معارف و اخلاق استدلال میکند. دسته دوم روایاتی است در باب #حقوق استدلال میکند و دسته سوم روایاتی است که #ادب_تلاوت قرآن را به ما می آموزانند.
🔺2⃣دسته اول: روایات در باب #معارف. گویند شناخت ذات و صفات و .. خدا در قرآن است و باید آنها را فهمید. مرحوم میرداماد و ابن بابویه قمی فرمودند که از امام سجاد پرسیدند #توحید چیست؟ ایشان فرمود چون خدا میدانست در آخرالزمان #افراد_متفکری می آیند «سوره اخلاص و ۶ آیه اول سوره حدید» را نازل کرد که #عالیترین_سیر_فکری_بشر_در_توحید تامین شده است. اگر کسی بخواهد از حد این دو بخش بگذرد یا از آن رویگردان شود به هلاکت میرسد. حال، اگر مردم جز تلاوت، راهی نداشتند دیگر این آیات و روایت مربوط چه معنی دارد؟ اکثر مسلمین صدر اسلام فقط میخواستند حضرت را ببینند و ایمان بود نه تحقیقات. عمق فهم و علم در توده مردم زمان صدر اسلام نبود.
🔺3⃣همه بحثهای یگانگی، یکتایی، انواع معیت و ... در مورد خداوند را حکمای اسلامی از همین «سوره توحید و ۶ آیه ابتدایی» حدید درآوردند. همه آیات قرآن در یک درجه نیستند. برای اوساط از مومنین «اذکروا نعمتی التی انعمت علیکم» است یعنی شکر نعمت میکنند تا نعمت افزون شود اما برای اوحدی از مومنین «اذکرو الله اذکرکم» است یعنی همه نعمتها را هم در راه خدا میدهند، سخن از خداست نه نعمت. شکر نعمت برای نعمت، برای راهیان بین راه است اما کسی که به قرب الهی رسید فقط خدا را میخواهد.
🔺4⃣حضرت سجاد باغی داشت که امویان از او بزور گرفتند. خلیفه که به مکه آمد برخی به امام سجاد گفتند از نماینده خلیفه که باغت را گرفته پیش خود خلیفه شکایت کن. ایشان فرمود: من در کنار خانه خدا از خود خدا در مورد مال دنیا چیزی نمیخواهم بعد به دیگران مراجعه کنم؟! داشتن، #شرف نیست زیرا آنها که بیش از بقیه دارند از نظر فضائل از انها پایینترند.
🔺5⃣ما یک حجاب ظلمانی داریم یک حجاب نورانی. #حجاب_ظلمانی برای عالم طبیعت است مثل همین دیوار که نمیگذارد آنطرفش را ببینیم اما مطالب مشکل و سنگین، #حجاب_نورانی است. مسائل علمی، حجاب نورانیند. علم چون نور است نورش افراد را خیره میکند و انسانها نمیتوانند از آن بگذرند. اگر کسی این نور را شکافت طبق فرموده امام سجاد به معدن عظمت میرسید و #عظیم میگردد. اگر کسی برای رضای خدا درس بخواند و به آن عمل کند و به دیگران بیاموزاند در باطن دنیا، او را #عظیم مینامند.
🔺6⃣از امام سجاد پرسیدن چگونه میتوان #توحید را شناخت؟ فرمود: هر کس سوره توحید را بخواند و به آن ایمان بیاورد توحید را شناخته است. گفتند چطور بخواند؟ فرمود مثل بقیه و در آخر سوره بگوید «کذلک الله ربی» حال اگر انسان ظاهر قران را نفهمد چگونه میتواند ایمان بیاورد؟
🔺7⃣دسته دوم: مسائل #حقوقی و اجتماعی. نمونه اش احتجاج حضرت زهرا در قضیه #فدک است. میفرماید آیا در قرآن آیه ایست که ما را از ارث محروم کرده که شما میدانید و ما نمیدانیم؟! حال احتجاج به چه معناست؟ خطبه ای که از حضرت زهراست و راویش حضرت زینب است میگوید: اینطور نیست که مساله ارث برای شما روشن نبوده باشد. یا باید بگویید من فرزند پیامبر نیستم! که هستم و یا فرزند ارث نمیبرد که طبق اطلاق آیات قرآن ارث میبرد و یا من را مسلمان نمیدانید که هستم و یا آیه خاصی مرا استثنا کرده که چنین چیزی هم نیست!
حال اگر فهم قرآن مخصوص این خاندان باشد این استدلالها دیگر چیست؟!
🔺8⃣دسته سوم: روایات در باب #ادب_تلاوت. بخشی از آیات در مورد خوب خوندن با تجوید و صوت خوب است که الفاظ و کلمات است اما ادب تلاوت این است که طبق سیره پیامبر بخوانیم. مثلا فرمودند هنگام خواندن قرآن مرتبا به آخرش نگاه نکنید که بفهمید کی تمام میشود بلکه هر وقت خسته شدید بس است! هرگز حضرت زهرا، حضرت امیر را همسرم نخواند بلکه پسرعمو صدا میکرد، این ادب است. در مورد ادب، مرحوم فیض، ادب و تدبر را در یک مبحث از کتابش آورده است. ادب تلاوت این است که طوری بخوانیم که بفهمیم.
در مورد شفاعت هم که قبلا بحث شد، همه مخلوقات خدا به اذن او شفاعت میکنند.
🔰فهرست جلسات تفسیر:
eitaa.com/quranonline/4191
•┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
🔸 به دارالقرآن مجازی بپیوندید 🔸
🌐 @quranonline
•┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
۱۳ آذر ۱۴۰۱