✅براي #توليدمحتواي بومي و ديني در فضاي مجازي،#نذر_فرهنگی لازم است.
"عضو شورای عالی فضای مجازی و استاد دانشگاه صنعتی شریف، با تأکید بر ضرورت جریان سازی در #تولید_محتوای فضای مجازی گفت: متاسفانه آن چه امروز در فضای مجازی عرضه میشود، تولید خودمان نیست.
دکتر رسول جلیلی مسئولیت تولید محتوای پاک و مطمئن را متوجه تک تک افرادی دانست که در این حوزه دغدغه دارند و افزود: اگر قرار است کاری در این عرصه انجام دهیم، باید همین امروز به فکر آن باشیم و پیشنهاد میکنم برای تولید محتوا در فضای مجازی، #نذر_فرهنگی داشته باشیم.
👈اهمیت #تولید_محتوا برای فضای مجازی به اندازهای است که رهبر انقلاب در بخشی از سخنان خود فرمودند: «مستحبات نمازتان آن قدر مهم نیست که تولید در فضای مجازی مهم است». 👌
وی اظهار کرد: رویکردی که امروز در تولید محتوا وجود دارد، رویکرد جمع سپاری است. در این رویکرد زیرساخت را میگذارند و میگویند خود مردم برای مردم تولید کنند، این امر برای جامعه ارزش محور و دینی و خانواده محور سم مهلک است.
🔻وی تصریح کرد: تک تک ما مسئول تولید محتوا هستیم تا بتوانیم این نیاز بزرگ برای جذب محتوا را پاسخ دهیم، من #نذر_فرهنگی را برای تولید محتوا در عرصه فضای مجازی آینده کشور پیشنهاد میکنم. "
♻️💢نذورات فرهنگي و قراني خود براي مشاركت در #توليد_محتواي_قرآني را ميتوانيد از لینک زیر به #صندوق_قران_پويان واريز نماييد.
https://idpay.ir/quranpuyan1
🔵چرا سوره #فجر را سوره امام حسین ( ع ) نامیده اند ؟
🔴معرفی این سوره به عنوان سوره امام حسین به خاطر این است که مصداق بارز #نفسمطمئنه ای است که در آخرین آیات سوره آمده است.
امام صادق ( ع ) به اصحاب خود فرمود: سوره فجر را در نمازهای واجب و مستحب خود قرائت کنید که این سوره به حضرت امام حسین اختصاص دارد... مقصود از نفس مطمئنه آن حضرت و شیعیان او است ». (۱)
در توجیه و تحلیل تطبیق سوره مذکور بر امام(ع) گفته شده است: «ائمه معصومین(علیهم السلام) از این جهت این سوره را سوره حسین نامیده اند که 👈قیام و شهادت آن حضرت درتاریکی طغیان مانند #طلوعفجر، منشا حیات و حرکت گردید. خون پاک او و یارانش به زمین ریخت و نفوس مطمئنه آنها با فرمان «ارجعی» و با خشنودی به سوی پروردگار شتافت ... تا از این الهام و جوشش، نور حق در میان تاریکیها بدرخشد و راه حیات با عزت باز شود و پایه های ظلم و طغیان بی پایه گردد و طاغیان را دچار خشم و نفرین کند .»(۲)
البته در این سوره آیه «و لیالی عشر» است که باز به آن حضرت مرتبط است.
حضرت صادق فرمود: «الفجر هو القائم و لیال عشر الائمة من الحسن الی الحسن و الشفع امیرالمؤمنین و فاطمه ( ع ) و الوتر هو الله وحده لاشریک له ؛
مراد از فجر وجود مقدس حضرت قائم(ع) و «#لیالیعشر» امامان از امام حسن مجتبی(ع) تا امام عسکری(ع)اند و #شفع امیرمؤمنان و حضرت فاطمه(ع) میباشد و مراد از #وتر خداوند یکتا است».(۳)
حميد فغفور مغربي
—-------------------------------------------------------------------------------
پینوشتها:
۱. بحارالانوار، ج۲۴، ص ۹۳.
۲. پرتوی از قرآن،سید محمود طالقانی، ج۴، ص ۶۷، با تلخیص.
۳. البرهان فی تفسیر القرآن، سید هاشم بحرانی،ج۴، ص ۴۶
http://quranpuyan.com/yaf_postmessage.aspx?t=2803&f=20
https://telegram.me/quranpuyan
✅ #راز_ماندگاری حماسه #عاشورا
✍ نویسنده دکتر حمید فغفور مغربی
هیچ حماسه ای در تاریخ بشر به اندازه حماسه #عاشورا کانون توجه عاطفی و درونی قرار نگرفته و نیز جنبه آموزشی و تغییر در نگرش و اندیشه نداشته است . به راستی چرا که این حماسه یک حماسه جاودانه و یک الگوی زنده است . بررسی مؤلفه های این نهضت می تواند راز جاودانگی آن را تبیین نماید .
🔹بخش دوم
4⃣ روح #عدالتخواهی و #ظلم_ستیزی
عنصر عدالتخواهی و ظلم ستیزی ، کربلا را تا همیشه زمان قبله گاه آزادیخواهان نموده است زیرا زندگی و سعادت با ظالمان دردآورد و سخت است و آنها ننگ ذلت ماندن و همراهی با ظالمان را نپذیرفته اند و منطق آنها این کلام بود « انی لا أری الموت الا سعاده و الحیاه مع الظالمین الا بر ما » ( ۳ ) من مرگ را جز سعادت و زندگی با ظالمین را جز ملامت و ذلت نمی بینم . حسین ( ع ) و یارانش می توانستند با قبول ذلت راه نجات و سلامت دنیا را بگیرند ولی شخصیت و عظمت آنها فراتر از آن است که ذلت را بپذیرند و شعار « هیهات منا الذله » ( ۴ ) جز از انسالهای آزاد انتظار نیست .
5⃣ #احیای_دین و اصلاح امت
احیای دین از انسانهای زنده و حیات مند امکان پذیر است احیای فکر و اندیشه احیای اخلاق و رفتار و گفتار که به معنای احیای نظری و عملی است ، جز در سایه دعوت به نیکی ها و بازدارنده از زشتی ها امکان ندارد . منطق عاشورا همان دعوت به نیکی و بازداشتن از بدی است « انی لم اخرج اشرا و لا بطرا ً و لا مفسدا ً و لا ظالما ً انما خرجت لطلب الاصلاح فی امه جدی ارید ان امر بالمعروف و انهی عن المنکر » ( ۵ ) و عاشورا آمده تا جنبه های عملی که به فراموشی سپرده شده و بلکه با بدعت ها و منحرف شده است و بار دیگر زنده نماید . هدف قیام امام اصلاح امت می باشد این اصلاح هم اصلاح مفاهیم دینی در نگاه مسلمان است و هم اصلاح در ساختار اجتماعی که پیامبر بنا نموده بود .
6⃣ #بیدارگر #وجدان مسلمانان
این حماسه ای است که وجدان های مسلمانان را به تسخیر خود درآورد ، آن هم در اوضاع زمانی – مکانی که اداره کنندگان و مدیران نظام نوپای اسلامی به نام دین و پیامبر و قرآن با انحراف خود از مسیر اسلام خارج گشته بودند ، جامعه مسلمین نیازمند یک شوک و ضربه روانی شگرف آن نگرش و بینش نسل سوم مسلمانان را تغییر داد و وجدان های آرام و خفته را بیدار نمود و یاد آن حماسه و بزرگداشت آن همچنان چشمه معرفت و معنویت را از درون انسان ها می جوشاند .
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
✅براي #توليدمحتواي بومي و ديني در فضاي مجازي،#نذر_فرهنگی لازم است.
"عضو شورای عالی فضای مجازی و استاد دانشگاه صنعتی شریف، با تأکید بر ضرورت جریان سازی در #تولید_محتوای فضای مجازی گفت: متاسفانه آن چه امروز در فضای مجازی عرضه میشود، تولید خودمان نیست.
دکتر رسول جلیلی مسئولیت تولید محتوای پاک و مطمئن را متوجه تک تک افرادی دانست که در این حوزه دغدغه دارند و افزود: اگر قرار است کاری در این عرصه انجام دهیم، باید همین امروز به فکر آن باشیم و پیشنهاد میکنم برای تولید محتوا در فضای مجازی، #نذر_فرهنگی داشته باشیم.
👈اهمیت #تولید_محتوا برای فضای مجازی به اندازهای است که رهبر انقلاب در بخشی از سخنان خود فرمودند: «مستحبات نمازتان آن قدر مهم نیست که تولید در فضای مجازی مهم است». 👌
وی اظهار کرد: رویکردی که امروز در تولید محتوا وجود دارد، رویکرد جمع سپاری است. در این رویکرد زیرساخت را میگذارند و میگویند خود مردم برای مردم تولید کنند، این امر برای جامعه ارزش محور و دینی و خانواده محور سم مهلک است.
🔻وی تصریح کرد: تک تک ما مسئول تولید محتوا هستیم تا بتوانیم این نیاز بزرگ برای جذب محتوا را پاسخ دهیم، من #نذر_فرهنگی را برای تولید محتوا در عرصه فضای مجازی آینده کشور پیشنهاد میکنم. "
♻️💢نذورات فرهنگي و قراني خود براي مشاركت در #توليد_محتواي_قرآني را ميتوانيد از لینک زیر به #صندوق_قران_پويان واريز نماييد.
https://idpay.ir/quranpuyan1
https://t.me/quranpuyan
با سلام به مخاطبان گرامی
امروز،آخرین مهلت استفاده از #تخفیف
جهت ثبت نام در دوره مجازی روش فهم بهتر قران است
تاملی در دیدگاه های استاد شهید مرتضی مطهری
قسمت #هشتاد_و_شش
#تحریفات در واقعه تاریخی #كربلا
قسمت بیست و نه
تحریفات معنوی
از کتاب #حماسهحسینی
✅هم خواص #مسئولند و هم عوام
به قول معروف خط سیاه و سفید خواندن نمی خواهد، عربی دانستن نمی خواهد، فارسی دانستن هم نمی خواهد، صرف و نحو نمی خواهد، فقه و اصول نمی خواهد، #منطق و فلسفه نمی خواهد.
فطرت سلیم می خواهد و #فطرت سلیم را هم همه دارند، فطرتشان درك می كند.
در آن گونه مسائل شما چه می گویید؟ پیغمبر اكرم جمله ای دارد كه از پخته ترین جمله هاست، چون از #فطری ترین جمله هاست. فرمود: «اِنَّمَا الْاَعْمالُ بِالنِّیّاتِ وَ اِنَّما لِكُلِّ امْرِئٍ ما نَوی » عمل بستگی به قصد و نیت دارد.
اگر شما كاری را انجام دهید، چه خوب و چه بد، اما قصد نداشته اید و بدون قصد آن كار از شما صادر شده است، اگر بد است #مسئول نیستید، اگر خوب است پاداش ندارید. این یك مطلب خیلی واضحی است و هر كسی می فهمد.
حال اگر كسی آمد و مثلاً خوابی را نقل كرد، داستانی را نقل كرد، گفت فلان كس در یك جریان اضطراری، در یك عالم بی خبری، در یك كاری كه كوچكترین قصدی نداشته است بلكه قصد خلاف داشته است، در عین حال همین كار بدون قصد، او را به اعلی علّیّین بالا برد، تمام گناهانش را محو كرد، آیا ما باید قبول كنیم؟
باید كتاب خوانده باشیم، عربی دانسته باشیم، سیاه و سفید خوانده باشیم كه [بدانیم ] گناهان انسان را فقط یك توبه و یك بازگشت به حق پاك می كند،
«إِنَّ اَلْحَسَناتِ یُذْهِبْنَ اَلسَّیِّئاتِ» كار نیك است كه اثر كار بد را می برد، اما كار بدون اختیار نه؟ . ولی ما از همین فطرت خدادادی خودمان هرگز استفاده نمی كنیم.
یكی می آید می گوید یك دزدی بود (در كتابها هم نوشته اند) راه را بر مردم می بست، چقدر مال مردم را چاپیده بود، چقدر آدمها را كشته بود، چقدر زنها را بیوه كرده بود، چقدر بچه ها را یتیم كرده بود! یك بار اطلاع پیدا كرد كه قافله ای از زوار می خواهند بروند كربلا. آمد سر گردنه ای كمین كرد كه آنها كی از آنجا عبور می كنند، برای اینكه راه را بر زوّار امام حسین ببندد، مالشان را بگیرد، عند اللزوم آنها را بكشد، جنایت كند. منتظر بود. تا قافله برسد، دو سه ساعت وقت بود. كنار راه خوابش برد. قافله آمد و رد شد، او بیدار نشد. ولی در همین حال صحنه ی قیامت را خواب دید؛ دید او را كشان كشان به جهنم می برند. چرا به جهنم می برند؟ حسابش روشن است. كوچكترین عمل صالح در نامه ی عمل او نیست، هرچه هست گناه و جنایت است.
بردند و بردند تا لبه ی پرتگاه جهنم، ولی جهنم او را نپذیرفت؛ گفت نه، این را من نمی پذیرم. نپذیرفت و برگشت. آخر، قضیه اینطور كشف شد كه این مرد چون در كنار راهی خوابیده است كه در آنجا قافله ی زوار می رفتند و گرد زوار بر لباس او نشسته است، بدون اینكه خودش قصدی داشته باشد، بلكه قصد كشتن این زوار را داشته است و قصد بردن مال اینها را داشته است، و علی رغم گفته ی پیغمبر كه «اِنَّمَا الْاَعْمالُ بِالنِّیّاتِ» و «لِكُلِّ امْرِئٍ ما نَوی » ، این عمل بدون اختیار تمام گناهانش را محو كرد.
فَاِنَّ النّارَ لَیْسَ تَمُسُّ جِسْماً
عَلَیْهِ غُبارُ زُوّارِ الْحُسَیْنِ
از جنبه ی شعری خیلی خوب است، اما از جنبه مكتب امام حسین متأسفانه نه. حالا این دیگر درس خواندن می خواهد كه مردم عوام بگویند ما كه خط سیاه و سفید نخوانده ایم كه بفهمیم، ما چه می فهمیم.
ما این حرفها را قبول می كنیم. می گوییم: اینها از بدیهیات عقل است، از فطریات بشر است. پس خیال نكنید كه اگر شما پذیرفتید، مسئول نیستید.
https://telegram.me/quranpuyan
97/6/25
🎙تأملات عاشورایی شهید مطهری درمقایسه با دیگر متفکران
🔹خانه موزه استاد مطهری
◼️شب هفتم محرم
@mohammadsorooshmahallati
" صبح "به ما مےآموزد...
که باورداشته باشیم ....
روشنایےباتاریکی معنامےیابد....
وخوشبختے ...
با عبور ازسختےها زیباست
سلام
""روزتان پرامید و نشاط""
@quranpuyan
امام سجاد(ع)
همه خوبىها را در بُريدن طمع از آنچه در دست مردم است، دیدم.
📚بحار الأنوار ، ج۷۳ ، ص۱۷۱
🏴 شهادت حضرت سیّد السّاجدین امام زین العابدین (سلام اللّه علیه) تسلیت و تعزیت باد.
@quranpuyan
✅ #راز_ماندگاری حماسه #عاشورا
✍ نویسنده دکتر حمید فغفور مغربی
هیچ حماسه ای در تاریخ بشر به اندازه حماسه #عاشورا کانون توجه عاطفی و درونی قرار نگرفته و نیز جنبه آموزشی و تغییر در نگرش و اندیشه نداشته است . به راستی چرا که این حماسه یک حماسه جاودانه و یک الگوی زنده است . بررسی مؤلفه های این نهضت می تواند راز جاودانگی آن را تبیین نماید .
🔹بخش سوم
7⃣ #تحول_روحی
این انقلاب و حماسه نه تنها زمینه ساز روح انقلابی در انسانها می باشد بلکه خود یک انقلاب روحی عظیم است که دل های نه فقط مسلمانان بلکه انسانهای آزادیخواه را به تپش آورده و حتی شیفته خود ساخته و معنای بزرگواری ، مقاومت ، فداکاری در برابر نادرستی ها را تفسیر نموده است و بیهودگی و روزمرگی ، زندگی بدون آرانها و ارزشها را به چالش کشیده است و هشداری بیدار کننده در همه زمانها می باشد .
8⃣ #پلیدی_دشمن و مقاومت در برابر آنها
یک انقلاب بزرگ را از دشمنان آن نیز می توان شناخت ، زیرا این مقایسه از عمق عظمت حماسه پردازان آن حکایت می کند . در کمتر انقلابی در تاریخ بشر چهره زشت دشمن تا این حد آشکار شده است ، آنها نه تنها آب را بستند در حالیکه فریاد العطش کودکان بلند بود ، بلکه پس از پایان پیروزی خود ، جنازه ها را لگوکوب اسبان نمودند ، سرها را از بدن ها جدا کردند و به علامت فتح بزرگ بر بالای نیزه ها برافراشتند و همه این کارها را در مقابل چشمان زنان و کودکان انجام دادند ، خیمه ها را به آتش کشیدند و اموال را به غارت بردند و امام حین که پیش بینی چنین رفتارهای ضدانسانی را کرده بود از قبل به زنان سفارش کرده در زیر لباسهایشان لباس محکم بپوشند و زیور آلات خود را در گوشه ای جمع کنند تا در هنگام غارت به دنیازدگان واگذارند این رفتارها نشان از عقده های عمیق جنگهای بدر ، خندق و صفین می داد .
9⃣ #اسارت و پیام انقلاب
هر انقلابی دو مرحله دارد مرحله اول که انقلابیون با فداکاری از همه چیز و از جان عزیز خود می گذرند و مرحله ی دوم رساندن پیام انقلاب به همه زمان ها و مکان ها . گویی رسالت انقلاب حسینی دو بخش دارد بخشی رسالت حسین و یارانش و بخشی رسالت امام سجاد ( ع ) و زینب ( س ) و ام کلثوم ( س ) بود ، مرحله اول فداکاری در راه اهداف و آرمان ها و مرحله دوم رساندن اهداف و نشر آن است و همین مرحله دوم زمینه ماندگاری انقلاب حسینی را فراهم نمود .
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
✅✅ #قرآن در کلام امام خمینی (ره)
👈اگر قرآن نبود ، باب معرفت الله بسته بود إلي الابَد.
مشكل بزرگ مسلمين اين است كه قرآن كريم را كنار گذاشته اند 😔، و تحت لواي ديگران درآمده اند.
هر مقداري كه شما عمل كرديد به قرآن ، زير پرچمش رفتيد .پرچم قرآن اين نيست كه پرچم هاي ديگران هستند ، پرچم قرآن #عمل به قرآن است.
اين قرآن است كه #هدايت مي كند ما را به مقاصد عاليه اي كه در باطن ذاتمان توجه به او هست ، و خودمان نمي دانيم.
صحبفه امام جلد17ص433
https://t.me/quranpuyan
#آموزشي كمنظير:آياشماهم مايليدروش #فهم بهتر سوره های قران را در8 هفته بطور مجازي فرا بگيريد؟اطلاعات بيشتر در لينك زير https://t.me/tadabbor_quranpuyan لطفا براي سايرعلاقه مندان #فورواردنماييد.
🌷🌷مژده به علاقه مندان فهم بهتر قرآن
"مسئله #تدبر در قرآن بمقتضاي آيات كثيره يك #وظيفهعمومي است"
مرحوم علامه طباطبایی
اطلاعيه شماره #سه ثبت نام #چهارمين_دوره_مجازي_آموزشی "روش مطالعه و فهم بهتر قرآن "
زمان ثبت نام: از يكشنبه 18 شهريور تا 4 شنبه 4 مهر
👈شروع دوره:از يكشنبه8مهرماه
✅مخاطبان این دوره:
1-کلیه افرادی که علاقه مند به انس بیشتر با قران و درک بهتر مفاهیم قرانی جهت به کارگیری انها در زندگی فردی و اجتماعی خود هستند.
2-مربیان و مدرسین گرامي کلاسهای مفاهیم،تفسیر و تدبر در قرآن که علاقه مند به آموزش بهتر قرآن آموزان می باشند.
✅حضور در این دوره،نیازمند تحصیلات خاص دانشگاهی یا حوزوی یا پیش نیازهای دیگر نبوده و عزیزان علاقه مند به فهم بهتر ایات قران داراي ديپلم و بالاتر ،با هر رشته تحصیلی میتوانند شرکت نمایند.
✅برای دروس و تمرینها لزومی به حضور و انلاین بودن در زمان خاصی نیست.فایل ها و تمرینها ارایه میشوند.شما در طول هفته ،مطالعه میکنید. زمان امتحان مجازي هم با هماهنگي متقاضي،تعيين ميشود.
🔴 میزان شهریه چقدر است؟
✅گزينه يك: دوره مجازی با آزمون و انجام تمرین 75 هزار تومان
✅ گزينه دو :دوره مجازي بدون آزمون و بدون تمرین 50هزار تومان
🔴 چه امكانات و خدماتي در اختيار قران اموزان قرار ميگيرد؟
مشترك براي متقاضيان هر دو گزينه
✅عضويت در كانال دوره اموزشي(در #تلگرام يا #گپ)
✅دريافت فايلهاي صوتي و كليپهاي كوتاه دوره حضوري
✅دسترسي براي دانلود فايلهاي تصويري فيلم هاي دوره حضوري
✅دريافت رايگان يك جلد كتاب "مباني و روش مطالعه و فهم ساده قران" از طريق پست
✅دريافت تمرين ها و فايلهاي متني مرتبط
مخصوص افراد متقاضي گزينه يك
✅عضويت در گروه مجازي حل تمرين با حضور مدرس دوره و بررسي پاسخ ها و رفع اشكال
✅شركت در امتحان مجازي پايان دوره
🔴پرداخت از لينكهاي زير ميسر مي باشد:
♻️دوستان متقاضي گزينه يك:
https://idpay.ir/quranpuyan/shop/33892
♻️دوستان متقاضي گزينه دو:
https://idpay.ir/quranpuyan/shop/33893
پس از پرداخت،يا نياز به توضيحات بيشتر به نام کاربری زیر پيام دهيد:
@Gitiba97
👈جهت دريافت اطلاعات بيشتر و مشاهده كليپهايي از دوره حضوري و
👈اطلاع از نظرات قرآن آموزان دوره هاي قبل،به لينك زير مراجعه نماييد
https://t.me/tadabbor_quranpuyan
💢💢لطفا براي ساير افراد يا گروههاي علاقه مند و مرتبط #فوروارد نماييد.
♻️♻️♻️ #قرآنفهميبرایهمه :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول
✳️ تدبر و پرسش و پاسخ در سوره #انشقاق:
يَا أَيُّهَا الْإِنسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَى رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَاقِيهِ {6}
اى انسان قطعا تو هم به سوى پروردگار خود به سختی و مشقت، سیر می کنی و او را ملاقات خواهى كرد {6}
❓سئوال 1: آيا آيه 6 سوره انشقاق ،يك جمله مستقل است و معناي دائمي دارد؟ آيا همه انسانها بسوي خدا سير مي كنند و اورا ملاقات خواهند كرد؟
👈پاسخ يك:
ﺩﺭ ﺍﻳﻨﺠﺎ ﺩﻭ ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺴﺖ.
◀️ﺍﻭﻝ ﺍﻳﻨﻜﻪ: ﺍﻧﺘﻬﺎﺀ ﺯﻧﺪﮔﻰ ﻭ ﺳﻴﺮ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﻪ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺯ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ، ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﺛﻮﺍﺏ ﻳﺎ ﻋﺬﺍﺏ ﺧﺪﺍﻳﻰ ﻭ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﺟﺎﻳﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺟﺰ ﺣﻜﻢ ﺧﺪﺍ ﺣﻜﻤﻰ ﻭ ﺣﻜﻮﻣﺘﻰ ﻧﻴﺴﺖ ﺃَﻥﱠﺍﻟْﻘُﻮﱠﺓَ ﻟِﻠﱠﻪِ ﺟَﻤِﻴﻌﺎً ﻟِﻤَﻦِ ﺍﻟْﻤُﻠْﻚُ ﺍﻟْﻴَﻮْﻡَ ﻟِﻠﱠﻪِ ﺍﻟْﻮﺍﺣِﺪِ ﺍﻟْﻘَﻬﱠﺎﺭِ.
◀️ﺩﻭﻡ ﺍﻳﻨﻜﻪ: ﻫﻤﺎﻧﻄﻮﺭ ﻛﻪ ﺳﻤﺎﺀ ﻭ ﺍﺭﺽ ﻣﻘﻬﻮﺭ ﻗﺪﺭﺕ ﻭ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﺧﺪﺍ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﻫﻤﻴﻦ ﻃﻮﺭ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻧﻴﺰ ﻣﻘﻬﻮﺭ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﻭ ﻣﺸﻴﺖ ﺍﻭ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺎﻳﺪ ﺍﻳﻦ ﻣﺴﻴﺮ ﺭﺍ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺩﻫﺪ ﻭ ﻧﻴﺰ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺟﻮﺍﺏ «ﺍﺫﺍ»ﻫﺎ ﻣﻌﻠﻮﻡ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ﻳﻌﻨﻰ: ﻭﻗﺘﻰ ﻛﻪ ﺍﻳﻨﻜﺎﺭﻫﺎ ﺑﻪ ﻭﻗﻮﻉ ﭘﻴﻮﺳﺖ، ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺧﺪﺍﻯ ﺧﻮﻳﺶ ﺭﺍ ﻣﻠﺎﻗﺎﺕ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﻳﺎ ﻛﻴﻔﺮ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺧﻮﺩ ﻣﻰ ﺭﺳﺪ، ﻧﻈﻴﺮ ﻋَﻠِﻤَﺖْ ﻧَﻔْﺲٌ ﻣﺎ ﻗَﺪﱠﻣَﺖْ ﻭَ ﺃَﺧﺮَﺕْ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺳﻮﺭﻩ ﺍﻧﻔﻄﺎﺭ ﮔﺬﺷﺖ.
نقل از تفسیر احسن الحدیث
👈پاسخ دو:
آیه ۶ را میتوان آیه محوری فراز اول دانست، زیرا از سویی جانشین جواب شرطهای مطرح شده در آیه ۱ تا ۵ است و از سوی دیگر، سرفصل مباحث آیه ۷ تا ۱۵ است. افزون بر اینکه سرّ تقسیم انسانها به دو گروه نیز با این آیه در ارتباط است، بدین معنی که عاقبت خوب گروه اول و عاقبت بد گروه دوم، در باور و عدم باور نسبت به این بازگشت و ملاقات با پروردگار ریشه دارد.
آیه ۶ در بیان خود مطلق است. یعنی همه انسانها را مخاطب قرار میدهد؛ اما چنانکه اشاره شد، هدف اصلی آیات، متوجه غافلان از حرکت و ملاقات بوده و این فراز، درصدد بیدارسازی ایشان از خواب غفلت نسبت به حرکت است؛ حرکتی عظیم به سوی پروردگار برای ملاقات با او.
❓سئوال 2: در ايه 6 سوره انشقاق «ملاقاتش خواهی کرد» یعنی چه؟
👈پاسخ:این آیه جواب تعجب انسان است که در آیه 3 سوره زلزال دیده بودیم که از روی تعجب نسبت به حوادثی که در زمین اتفاق می افتد می گوید «چه اش شده؟»
«او را ملاقات خواهی کرد» به این معنی نیست که فی المثل حسن تقی را ملاقـات می کند، زیرا ملاقات به این معنی با خداوند محال است، زیرا نامحدود در محدود نمی گنجد و ملاقات خداوند در اینجا، یعنی «دیدن بعضی آیات خداوند»
این آیه همعرض آخرین آیه سوره انفطار است که می گوید «و فرماندهـــی در آن روز مخصوص خداوند است»
البته فرماندهی همیشه مخصوص خداوند است، اما در آن روز این مطلب آشکار ومرئی میشود.
از تفسير اقاي گنجه اي
http://yon.ir/Qp3959
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
تاملی در دیدگاه های استاد شهید مرتضی مطهری
قسمت #هشتاد_و_هفت
#تحریفات در واقعه تاریخی #كربلا
قسمت سی
تحریفات معنوی
از کتاب #حماسهحسینی
✅خطر تحریف
مطلب دومی كه قبل از بیان این رسالت و وظیفه می خواهم عرض بكنم، #خطراتی است كه در این #تحریفات وجود دارد.
می خواهم یك شرح مختصری راجع به خطر تحریف بحث كرده باشم.👉
بسیار خوب، تحریف در دنیا واقع می شود. انواع تحریفها ما در واقعه ی تاریخی عاشورا به دست آوردیم. عوامل تحریف را هم شناختیم. حالا كسی بگوید تحریف بشود، مگر چه عیبی دارد، چه ضرری دارد، چه خطری دارد؟🤔
خطر تحریف فوق العاده زیاد است.
تحریف ضربت غیر مستقیم است كه از ضربت مستقیم كاری تر است.😑
اگر كتابی تحریف بشود، چه تحریف لفظی و چه تحریف معنوی، اگر كتاب هدایت باشد تبدیل به كتاب ضلالت می شود، اگر كتاب سعادت باشد تبدیل به كتاب شقاوت می شود. اگر كتابی باشد كه انسان را رو به بالا می برد، در اثر تحریف رو به پایین می آورد.
اساساً بكلی آن حقیقت را عوض می كند؛ نه تنها بدون خاصیت می كند، بلكه اثر معكوس می بخشد.
هر چیزی آفتی متناسب با خودش دارد. این كه هر چیزی آفتی دارد، تعبیر من نیست، تعبیر پیغمبر اكرم است.
می فرماید: «آفَةُ الدّینِ ثَلاثَةٌ: فَقیهٌ فاجِرٌ، اِمامٌ جائِرٌ، مُجْتَهِدٌ جاهِلٌ» سه چیز آفت دین است:
1⃣اول دانشمند بد عمل، فاسق و فاجر.
2⃣دوم زعیم و پیشوای ستمكار.
3⃣سوم مقدس نادان.
اینها را پیغمبر اكرم به عنوان آفتهای دین می شمارد👆.
همین طوری كه شما می گویید جمادات مثلاً آهن آفتی دارد، نباتات، آفات دارند، كرم خاردار آفت فلان گیاه است، سن و ملخ آفت است برای نباتات، حیوانات آفتهای مخصوص به خود دارند، بدن انسانها آفتهای مخصوص به خود دارد؛ دین،
آیین، مسلك، آفت مخصوص به خود دارد.
«تحریف» كه به وسیله ی دو صنف از آن سه صنفی كه پیغمبر اكرم فرمود ایجاد می شود، یكی فقیه فاجر، عالم بدعمل فاسق، و دیگری مقدس نادان.
تحریف آفت دین است، دین را می خورد. دین را كه كرم خاردار نمی تواند از میان ببرد، دین را كه سن و ملخ از میان نمی برد. دین را تحریف از میان می برد، چون موضوع را عوض می كند، مردم به نام #حقیقت آن را می پذیرند اما نتیجه ی معكوس می گیرند.
شما ببینید علی علیه السلام، شخصیتی به این عظمت، در نظر بعضی از ما مردم یك شخصیت تحریف شده ی عجیبی است. بعضی از مردم علی را فقط و فقط به پهلوانی می شناسند و بس. و گاهی من نمی دانم به وسیله ی چه اشخاصی- حتماً به وسیله ی اشخاص بسیار مغرضی- یك عكسهایی از علی علیه السلام منتشر می شود، یك شمشیری كه مثل زبان مار دو تا زبانه دارد، بازوهایی، قیافه ای كه انسان نمی فهمد آخر اینها از كجا [گرفته شده است؟
اولاً عكس و مجسمه ی علی علیه السلام و پیغمبر صلی الله علیه و آله قطعاً در دنیا نبوده است.
می آیند می گویند در فلان موزه ای كه در پاریس است پیدا شد😶.
اولاً چون اسلام جلو اینها را گرفته بود برای اینكه مبارزه با انسان پرستی كرده باشد، خود مسلمانها چنین كاری نكردند. این دنیای اروپایی كه شما امروز می بینید این طور در تمدن ترقی كرده اند، آن زمانها از وحشی ترین ملتهای دنیا بودند. عكس علی كجا بود كه كسی بردارد، نقاشی علی كجا بود كه كسی بردارد؟🙄 یك قیافه های عجیب، كه انسان هیچ باور نمی كند این همان علی عابد است، این همان علی است كه شبها از خوف خدا می گریسته است.
چون سیمای یك عابد، سیمای یك متهجد، سیمای یك كسی كه شبها استغفار می كرده است، سیمای یك حكیم، سیمای یك قاضی، سیمای یك ادیب یك جور دیگر است.
هر یك از بزرگان دین را كه ما در نظر بگیریم سیما و چهره ای كه برای آنها ترسیم می كنند غیر از آن چیزی است كه بوده است.
https://telegram.me/quranpuyan
#دعاهای_روزانه
امام سجّاد علیه السلام:
خدایا کیست آن که شیرینی محبتت را چشید پس به جای تو دیگری را برگزید؟
و کیست آن که با مقام قرب تو انس یافت پس مایل به روی برتافتن تو شد؟
@quranpuyan
پیامبر اکرم(ص)
هر که در طلب دانش بیرون رود ، تا زمانی که بر می گردد ، در راه خدا گام بر می دارد.
کنزالعمال
🔔 اولین صبح مهر ماه و فرارسیدن بهار تعلیم و تربیت بر شما مبارک
@quranpuyan
✅ #راز_ماندگاری حماسه #عاشورا
✍ نویسنده دکتر حمید فغفور مغربی
هیچ حماسه ای در تاریخ بشر به اندازه حماسه #عاشورا کانون توجه عاطفی و درونی قرار نگرفته و نیز جنبه آموزشی و تغییر در نگرش و اندیشه نداشته است . به راستی چرا که این حماسه یک حماسه جاودانه و یک الگوی زنده است . بررسی مؤلفه های این نهضت می تواند راز جاودانگی آن را تبیین نماید .
🔹بخش چهارم
0⃣1⃣ پاشیدن بذر #انقلاب در مراکز جهان اسلام
نهضت حسینی در مسیر چندین هزار کیلومتری خود بذر انقلاب را در مراکز جهان اسلام آن روز ، پاشید که هم موجب تحول درونی و اخلاقی انسانها شد و هم عامل پیدایش انقلابهای فراوان در مراکز جهان اسلام شد .
از آغاز حرکت امام تا بازگشت کاروان اسیران به مدینه نزدیک یک سال طول کشید که نیمی از این حرکت از مدینه ت امکه و از مکه تا کربلا ( عراق ) به طول انجامید و نیمی دیگر از کربلا تا شام و از شام تا مدینه یعنی مسیر حرکت اسیران بود .
جهان اسلام در آن روز سه مرکز مهم داشت حجاز که شامل مکه و مدینه بود ، عراق که شامل کوفه و بصره و تا حدی ایران بود و شام سوریه ، اردن ، لبنان و فلسطین اشغالی بود و مرکز آن دمشق بود و تا حدی مصر را در بر می گرفت .
1⃣1⃣ #دگرگونی_فرهنگی–معنوی جامعه
نهضت حسینی در جبهه فرهنگی توانست فرهنگ فداکاری و روحیه دفاع از دین و مبارزه به ظالم را به کالبد خشکیده جامعه تزریق نماید و به بیان دیگر در جبهه فرهنگی نهضت عاشورا کانون دگرگونی عاطفی و معنوی و انقلاب درونی انسانها شد . مظلومیت امام حسین و یارانش یک گرایش همیشه عاطفی را به صورت یک فرهنگ عمومی در دلها به وجود آورد که هیچ گاه سرد نمی شود « ان لقتل الحسین ( ع ) حراره فی قلوب المومنین لن تبرد ابدا ً »
2⃣1⃣ #فرهنگ_سازی_عاشورا در جهان اسلام
عاشورا و محرم یک پدیده استراتژیک برای جهان اسلامبه ویژه تشیع محسوب می شود زیرا پایگاه اجتماعی بزرگی در تجمع ملتها در حسینیه ها ، مسجدها داشته و آرمان آن تغییر حکومتهای ظالمانه و برپایی حکومت دینی است و در واقع انعکاسی از حرکت پیامبر در آغاز ورود به مدینه که سه نماد مهم یکی ساختن مسجد دیگری نماز جمعه و جماعت و سومی تشکیل حکومت دینی بود که به دلیل تغییر ساختار دوران پیامبر این نهادها دیگر کارآمدی خود را از دست داده بود و جایگاه بلندگوی تبلیغاتی حاکمان غاصب اموی و عباسی بود و با نهضت حسینی دو نماد جدید جایگزین شد و آن ساختن حسینیه ها و دیگری برپائی عزای حسینی بود و به دلیل مؤلفه های عدالتخواهی و ظلم ستیزی و فداکاری درون این نهضت توانست نماد سوم که حکومت دینی است را حفظ نماید و همواره حکومت های غیر دینی را مشروع نداند
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
✅♻️دوره #مجازي_فهم_قران در گوگل: 7 نتيجه صفحه اول متعلق به دوره هاي اموزشي قران پويان است.
افراديكه "دوره مجازي فهم قران" را در #گوگل جستجو ميكنند،در صفحه اول نتايج جستجو با 10 عنوان مواجه ميشوند كه 7 مورد از انها مربوط به دوره مجازي روش فهم بهتر قران است كه توسط قران پويان برگزار ميشود.
👈همچنين يكي از ويدئوهاي نشان داده شده در نتايج ،مربوط به صفحه آپارات خبرگزاري جمهوري اسلامي است كه به مصاحبه آقاي سيدكاظم فرهنگ با اين خبرگزاري در خصوص عمومي سازي قران فهمي و دوره هاي فوق الذكر است.
لينك نتايج جستجوي مرتبط با دوره هاي قران پويان در صفحه اول گوگل عبارتند از:
1-
http://www.quranpuyan.com/yaf_topics54_dwrh-hy-mwzshy-HDwry-w-mjzy-tdbr-w-fhm-qrn.aspx
2-
http://www.quranpuyan.com/yaf_postsm6603_khbr--dwrh-hy--mwzshy-HDwry-w-mjzy--rwsh-mTlh-w-tdbr-dr-qrn.aspx
3-
http://iqna.ir/fa/news/3747495 خبرگزاري ايكنا
4-
https://hawzah.net/fa/News/View/103826 پايگاه اطلاع رساني حوزه
5-
http://etedaldaily.ir/Newspaper/PagePDF/29452 روزنامه قراني اعتدال
6-
https://news.akhbarrasmi.com/news/13961020275658167
سايت اخبار رسمي
7-
http://www.ghatreh.com/news/nn44337423 سايت خبري قطره
👈👈لينك مشاهده كليپ #مصاحبه خبرگزاري جمهوري اسلامي با مدير قران پوپان
https://www.aparat.com/v/FB4rT
تاملی در دیدگاه های استاد شهید مرتضی مطهری
قسمت #هشتاد_و_هشت
#تحریفات در واقعه تاریخی #كربلا قسمت سی و یکم
تحریفات معنوی
از کتاب #حماسهحسینی
✅تحریف مخصوص ما ایرانیها
یك چیزی كه مخصوص ما ایرانیهاست من عرض می كنم [و آن این است كه می گوییم ] «امام زین العابدین بیمار» .
شما در غیر زبان فارسی در جای دیگر این كلمه ی «بیمار» را دنبال اسم امام زین العابدین نمی بینید. مثلاً در زبان عربی. ایشان القاب زیادی دارند. «السّجاد» یكی از القابشان است، «ذو الثَّفَنات» یكی از القابشان است.
شما ببینید یك كتاب در دنیا پیدا می كنید كه یك #لقبی به زبان عربی به امام داده باشند كه مفهوم بیمار را برساند؟ من نمی دانم چطور شده كه ما فارسی زبانها این لقب را به امام داده ایم؟ !🤔
البته علتش معلوم است. امام زین العابدین تنها در ایام #حادثه ی عاشورا - بگویم من الاتفاق، بگویم تقدیر الهی بود برای اینكه امام زنده بماند و نسل امام حسین از این طریق محفوظ بماند- بیمار بودند و همان بیماری ایّام عاشورا سبب نجات ایشان شد.
چند بار تصمیم گرفتند امام را بكشند، چون بیماری ایشان در آن وقت شدید بود، گفتند: «اِنَّهُ لِما بِهِ» یعنی این كه دارد می میرد، چرا دیگر او را بكشیم؟
كیست در دنیا كه در عمرش بیمار نشود؟ 🤒
هر كسی در عمرش یك بار، دو بار بیمار می شود. دیگر در غیر این چند روز شما ببینید یك جا نوشته اند كه امام زین العابدین بیمار بود؟ ولی ما امام زین العابدین را یك آدم بیمارِ مریضِ زردرنگِ تبِ لازمی [تصور كرده ایم ] كه همیشه عصا به دستش است و [با] كمر خم دارد راه می رود و آه می كشد. آن وقت می گوییم امام چهارم ما هم هست.
همین #دروغ و #تحریف سبب شده است كه بسیاری از اشخاص آه بكشند، ناله كنند، خودشان را به موش مردگی بزنند و مردم از آنها احترام كنند، بگویند ببین آقا را!
درست امام زین العابدین بیمار! این تحریف است.
امام زین العابدین با امام حسین هیچ فرق نداشته است، با امام باقر از نظر مزاج و بنیه هیچ فرق نداشت.
امام چهل سال بعد از حادثه ی كربلا زنده بود و مثل همه سالم بود. با امام صادق فرقی نداشته است. چرا ما بگوییم «امام زین العابدین بیمار» ؟ ! .🙄
خدا رحمت كند مرحوم آیتی (رضوان اللّه علیه) را كه یك گوهر گرانبهایی بود از دست ما رفت.
ایشان همین موضوع را جزء مسائلش طرح كرد. البته مختصر طرح كرد و رد شد، گفت همین چه حرفی است كه ما به امام زین العابدین نسبت بیماری می دهیم؟😕
یك لقب به امام داده ایم كه هركس بشنود خیال می كند امام یك مردی بوده در تمام عمر بیمار. بعد یك قضیه ی جالبی نقل كرد.
گفت كه همین چندی پیش یكی از مجلات را می خواندم كه در آن مجله نویسنده ی مقاله ای از وضع دولت و كارمندان دولت انتقاد كرده بود. این طور انتقاد كرده بود كه اغلب كارمندان دولت و متصدیان امور یا افراد
بی عرضه ای هستند یا افراد ناپاكی؛ یا عرضه دارند و ناپاك اند و یا پاك اند و بی عرضه.
عین عبارت را ایشان نقل كردند. نوشته بود كه اغلب متصدیان امور یا شمرند یا امام زین العابدین بیمار، و حال آنكه ما نیازمندیم به افرادی كه حضرت عباس باشند، هم پاك باشند و هم كاربُر؛ یعنی شمر كاربُر بود ولی ناپاك، امام زین العابدین بیمار آدم پاكی بود، متأسفانه كاربُر نبود، عرضه و لیاقتی نداشت؛ حضرت عباس خوب بود كه هم پاك بود و هم كاربُر! به همان آدم اگر بگویید امامهایت را بشمار، می گوید امام چهارم من امام زین العابدین بیمار است.
یك آدمی كه تو اعتقادت- العیاذ باللّه- درباره ی او این است كه او یك آدم پاكی بود ولی كاربُر نبود و حضرت عباس كه مأموم بود و امام نبود از او بالاتر بود چون هم پاك بود و هم كاربُر، پس چه امامی و چه پیشوایی؟ !
ببینید همین یك جریان كوچك چقدر انحراف به وجود می آورد.
ما ایرانیها یك مردم ضعیف پسندی هستیم. آه و ناله كردن در میان ما سرقفلی دارد. هركس می خواهد بگوید من آدم خوبی هستم، خودش را شل می كند، رها می كند، آه می كشد، ناله می كند. این معلول همین دروغی است كه ما به امام زین العابدین نسبت داده ایم و ایشان را «امام زین العابدین بیمار» می خوانیم. تا شخصی می گوید آه، می گوییم درست مثل امام زین العابدین بیمار.
ادامه دارد…
https://telegram.me/quranpuyan
🌷🌷مژده به علاقه مندان فهم بهتر قرآن
"مسئله #تدبر در قرآن بمقتضاي آيات كثيره يك #وظيفهعمومي است"
مرحوم علامه طباطبایی
اطلاعيه شماره #سه ثبت نام #چهارمين_دوره_مجازي_آموزشی "روش مطالعه و فهم بهتر قرآن "
زمان ثبت نام: از يكشنبه 18 شهريور تا 4 شنبه 4 مهر
👈شروع دوره:از يكشنبه8مهرماه
✅مخاطبان این دوره:
1-کلیه افرادی که علاقه مند به انس بیشتر با قران و درک بهتر مفاهیم قرانی جهت به کارگیری انها در زندگی فردی و اجتماعی خود هستند.
2-مربیان و مدرسین گرامي کلاسهای مفاهیم،تفسیر و تدبر در قرآن که علاقه مند به آموزش بهتر قرآن آموزان می باشند.
✅حضور در این دوره،نیازمند تحصیلات خاص دانشگاهی یا حوزوی یا پیش نیازهای دیگر نبوده و عزیزان علاقه مند به فهم بهتر ایات قران داراي ديپلم و بالاتر ،با هر رشته تحصیلی میتوانند شرکت نمایند.
✅برای دروس و تمرینها لزومی به حضور و انلاین بودن در زمان خاصی نیست.فایل ها و تمرینها ارایه میشوند.شما در طول هفته ،مطالعه میکنید. زمان امتحان مجازي هم با هماهنگي متقاضي،تعيين ميشود.
🔴 میزان شهریه چقدر است؟
✅گزينه يك: دوره مجازی با آزمون و انجام تمرین 75 هزار تومان
✅ گزينه دو :دوره مجازي بدون آزمون و بدون تمرین 50هزار تومان
🔴 چه امكانات و خدماتي در اختيار قران اموزان قرار ميگيرد؟
مشترك براي متقاضيان هر دو گزينه
✅عضويت در كانال دوره اموزشي(در #تلگرام يا #گپ)
✅دريافت فايلهاي صوتي و كليپهاي كوتاه دوره حضوري
✅دسترسي براي دانلود فايلهاي تصويري فيلم هاي دوره حضوري
✅دريافت رايگان يك جلد كتاب "مباني و روش مطالعه و فهم ساده قران" از طريق پست
✅دريافت تمرين ها و فايلهاي متني مرتبط
مخصوص افراد متقاضي گزينه يك
✅عضويت در گروه مجازي حل تمرين با حضور مدرس دوره و بررسي پاسخ ها و رفع اشكال
✅شركت در امتحان مجازي پايان دوره
🔴پرداخت از لينكهاي زير ميسر مي باشد:
♻️دوستان متقاضي گزينه يك:
https://idpay.ir/quranpuyan/shop/33892
♻️دوستان متقاضي گزينه دو:
https://idpay.ir/quranpuyan/shop/33893
پس از پرداخت،يا نياز به توضيحات بيشتر به نام کاربری زیر پيام دهيد:
@Gitiba97
👈جهت دريافت اطلاعات بيشتر و مشاهده كليپهايي از دوره حضوري و
👈اطلاع از نظرات قرآن آموزان دوره هاي قبل،به لينك زير مراجعه نماييد
https://t.me/tadabbor_quranpuyan
💢💢لطفا براي ساير افراد يا گروههاي علاقه مند و مرتبط #فوروارد نماييد.
صبح آغاز عاشقی است....!
پایان خواب و بیخبری ...
در صبح رودخانه حیات جاری میشود...
زلال و پاک ....
پس چون خورشید
مهربان و گرم و خالص باشیم...
سلام
صبح پاییزی تون بخیر
@quranpuyan
✅ #راز_ماندگاری حماسه #عاشورا
✍ نویسنده دکتر حمید فغفور مغربی
هیچ حماسه ای در تاریخ بشر به اندازه حماسه #عاشورا کانون توجه عاطفی و درونی قرار نگرفته و نیز جنبه آموزشی و تغییر در نگرش و اندیشه نداشته است . به راستی چرا که این حماسه یک حماسه جاودانه و یک الگوی زنده است . بررسی مؤلفه های این نهضت می تواند راز جاودانگی آن را تبیین نماید .
🔹بخش پنجم
3⃣1⃣ پیدایش #استقلال
استقلال مسلمانان از نظر عقیدتی و ساختار اجتماعی و فرهنگی مورد اهتمام پیامبر به عنوان بنیانگذار مکتب بوده است . پس از بنی امیه با تغییر ساختار اجتماعی مسلمانان ، به تدریج افکار و عقاید و اخلاق و فرهنگ جامعه به سمت و سوی ساختار جاهلیت میل نموده و بازسازی این ساختار از اهمیت ویژه ای برخوردار شد .
4⃣1⃣ #احیای_ساختار_اسلامی دوران پیامبر
ساختار اسلامی مرکب از مجموعه ای از معنویات و اجتماعیات بود که به تدریج نهادینه شده بود و پیامبر از طریق وحی با کمک مسلمانان آن را شکل داده بود ولی در دوره بنی امیه به تدریج این ساختار رو به ویرانی رفت و گاه جز ظاهری بی محتوا چیزی از آن بر جای نمانده بود ، بنی امیه نه تنها از صراط مستقیم اسلامی منحرف شده بودند بلکه به دنبال این بودند تا آئین نوظهور و نظام نوپا را قبل از رشد و بالندگی به خاک سپارند . بیان امام حسین « و علی الاسلام الاسلام اذ قد بلیت براع مثل یزید » ( ۷ )
زمانی که امت اسلام به رهبری فردی چون یزید گرفتار آید پس باید با اسلام خداحافظی کرد .
گویای آن است که بر سر نظام و ساختار اسلامی چه آمده است و حرکت امام برای احیای ساختار و نظام دوران پیامبر بود و به همین دلیل پیامبر فرمود « حسین منی و أنا من حسین »
5⃣1⃣ #عاشورا راه و #الگوی ملت های اسلامی
راه امام حسین ( ع ) راه امت بزرگ اسلام است ، آنچنانکه امام خمینی ( ره ) بنیانگذار جمهوری اسلامی فرموده است « انقلاب اسلامی ایران پرتوی از قیام عظیم الهی امام حسین ( ع ) است » ( ۹ ) و از آنجا که قرآن خود پیامبر خود پیامبر را الگو و اسوه مسلمانان معرفی نموده است و الگوی حسینی ادامه همان الگوی نبوی است .
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
دكترحري در مراسم بررسي كتاب"مباني و روش فهم ساده قران":اين كتاب چون حاصل جلسات اموزشي است،كاملا كاربردي و مطالب و اصول اكادميك را بسيار ساده سازي كرده است. https://t.me/fahmequran