eitaa logo
قران پویان
437 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
659 ویدیو
603 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷🌷مژده به علاقه مندان فهم بهتر قرآن "مسئله در قرآن بمقتضاي آيات كثيره يك است" مرحوم علامه طباطبایی اطلاعيه شماره ثبت نام "روش مطالعه و فهم بهتر قرآن " زمان ثبت نام: از يكشنبه 18 شهريور تا 4 شنبه 4 مهر 👈شروع دوره:از يكشنبه8مهرماه ✅مخاطبان این دوره: 1-کلیه افرادی که علاقه مند به انس بیشتر با قران و درک بهتر مفاهیم قرانی جهت به کارگیری انها در زندگی فردی و اجتماعی خود هستند. 2-مربیان و مدرسین گرامي کلاسهای مفاهیم،تفسیر و تدبر در قرآن که علاقه مند به آموزش بهتر قرآن آموزان می باشند. ✅حضور در این دوره،نیازمند تحصیلات خاص دانشگاهی یا حوزوی یا پیش نیازهای دیگر نبوده و عزیزان علاقه مند به فهم بهتر ایات قران داراي ديپلم و بالاتر ،با هر رشته تحصیلی میتوانند شرکت نمایند. ✅برای دروس و تمرینها لزومی به حضور و انلاین بودن در زمان خاصی نیست.فایل ها و تمرینها ارایه میشوند.شما در طول هفته ،مطالعه میکنید. زمان امتحان مجازي هم با هماهنگي متقاضي،تعيين ميشود. 🔴 میزان شهریه چقدر است؟ ✅گزينه يك: دوره مجازی با آزمون و انجام تمرین 75 هزار تومان ✅ گزينه دو :دوره مجازي بدون آزمون و بدون تمرین 50هزار تومان 🔴 چه امكانات و خدماتي در اختيار قران اموزان قرار ميگيرد؟ مشترك براي متقاضيان هر دو گزينه ✅عضويت در كانال دوره اموزشي(در يا ) ✅دريافت فايلهاي صوتي و كليپهاي كوتاه دوره حضوري ✅دسترسي براي دانلود فايلهاي تصويري فيلم هاي دوره حضوري ✅دريافت رايگان يك جلد كتاب "مباني و روش مطالعه و فهم ساده قران" از طريق پست ✅دريافت تمرين ها و فايلهاي متني مرتبط مخصوص افراد متقاضي گزينه يك ✅عضويت در گروه مجازي حل تمرين با حضور مدرس دوره و بررسي پاسخ ها و رفع اشكال ✅شركت در امتحان مجازي پايان دوره 🔴پرداخت از لينكهاي زير ميسر مي باشد: ♻️دوستان متقاضي گزينه يك: https://idpay.ir/quranpuyan/shop/33892 ♻️دوستان متقاضي گزينه دو: https://idpay.ir/quranpuyan/shop/33893 پس از پرداخت،يا نياز به توضيحات بيشتر به نام کاربری زیر پيام دهيد: @Gitiba97 👈جهت دريافت اطلاعات بيشتر و مشاهده كليپهايي از دوره حضوري و 👈اطلاع از نظرات قرآن آموزان دوره هاي قبل،به لينك زير مراجعه نماييد https://t.me/tadabbor_quranpuyan 💢💢لطفا براي ساير افراد يا گروههاي علاقه مند و مرتبط نماييد.
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول ✳️ تدبر و پرسش و پاسخ در سوره : يَا أَيُّهَا الْإِنسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَى رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَاقِيهِ {6} اى انسان قطعا تو هم به سوى پروردگار خود به سختی و مشقت، سیر می کنی و او را ملاقات خواهى كرد {6} ❓سئوال 1: آيا آيه 6 سوره انشقاق ،يك جمله مستقل است و معناي دائمي دارد؟ آيا همه انسانها بسوي خدا سير مي كنند و اورا ملاقات خواهند كرد؟ 👈پاسخ يك: ﺩﺭ ﺍﻳﻨﺠﺎ ﺩﻭ ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺴﺖ. ◀️ﺍﻭﻝ ﺍﻳﻨﻜﻪ: ﺍﻧﺘﻬﺎﺀ ﺯﻧﺪﮔﻰ ﻭ ﺳﻴﺮ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﻪ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺯ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ، ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﺛﻮﺍﺏ ﻳﺎ ﻋﺬﺍﺏ ﺧﺪﺍﻳﻰ ﻭ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﺟﺎﻳﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺟﺰ ﺣﻜﻢ ﺧﺪﺍ ﺣﻜﻤﻰ ﻭ ﺣﻜﻮﻣﺘﻰ ﻧﻴﺴﺖ ﺃَﻥﱠﺍﻟْﻘُﻮﱠﺓَ ﻟِﻠﱠﻪِ ﺟَﻤِﻴﻌﺎً ﻟِﻤَﻦِ ﺍﻟْﻤُﻠْﻚُ ﺍﻟْﻴَﻮْﻡَ ﻟِﻠﱠﻪِ ﺍﻟْﻮﺍﺣِﺪِ ﺍﻟْﻘَﻬﱠﺎﺭِ. ◀️ﺩﻭﻡ ﺍﻳﻨﻜﻪ: ﻫﻤﺎﻧﻄﻮﺭ ﻛﻪ ﺳﻤﺎﺀ ﻭ ﺍﺭﺽ ﻣﻘﻬﻮﺭ ﻗﺪﺭﺕ ﻭ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﺧﺪﺍ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﻫﻤﻴﻦ ﻃﻮﺭ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻧﻴﺰ ﻣﻘﻬﻮﺭ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﻭ ﻣﺸﻴﺖ ﺍﻭ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺎﻳﺪ ﺍﻳﻦ ﻣﺴﻴﺮ ﺭﺍ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺩﻫﺪ ﻭ ﻧﻴﺰ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺟﻮﺍﺏ «ﺍﺫﺍ»‌ﻫﺎ ﻣﻌﻠﻮﻡ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ﻳﻌﻨﻰ: ﻭﻗﺘﻰ ﻛﻪ ﺍﻳﻨﻜﺎﺭﻫﺎ ﺑﻪ ﻭﻗﻮﻉ ﭘﻴﻮﺳﺖ، ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺧﺪﺍﻯ ﺧﻮﻳﺶ ﺭﺍ ﻣﻠﺎﻗﺎﺕ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﻳﺎ ﻛﻴﻔﺮ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺧﻮﺩ ﻣﻰ ﺭﺳﺪ، ﻧﻈﻴﺮ ﻋَﻠِﻤَﺖْ ﻧَﻔْﺲٌ ﻣﺎ ﻗَﺪﱠﻣَﺖْ ﻭَ ﺃَﺧﺮَﺕْ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺳﻮﺭﻩ ﺍﻧﻔﻄﺎﺭ ﮔﺬﺷﺖ. نقل از تفسیر احسن الحدیث 👈پاسخ دو: آیه ۶ را می‌توان آیه محوری فراز اول دانست، زیرا از سویی جانشین جواب شرط‌های مطرح شده در آیه ۱ تا ۵ است و از سوی دیگر، سرفصل مباحث آیه ۷ تا ۱۵ است. افزون بر اینکه سرّ تقسیم انسان‌ها به دو گروه نیز با این آیه در ارتباط است، بدین معنی که عاقبت خوب گروه اول و عاقبت بد گروه دوم، در باور و عدم باور نسبت به این بازگشت و ملاقات با پروردگار ریشه دارد. آیه ۶ در بیان خود مطلق است. یعنی همه انسان‌ها را مخاطب قرار می‌دهد؛‌ اما چنانکه اشاره شد، هدف اصلی آیات، متوجه غافلان از حرکت و ملاقات بوده و این فراز، درصدد بیدارسازی ایشان از خواب غفلت نسبت به حرکت است؛ حرکتی عظیم به سوی پروردگار برای ملاقات با او. ❓سئوال 2: در ايه 6 سوره انشقاق «ملاقاتش خواهی کرد» یعنی چه؟ 👈پاسخ:این آیه جواب تعجب انسان است که در آیه 3 سوره زلزال دیده بودیم که از روی تعجب نسبت به حوادثی که در زمین اتفاق می افتد می گوید «چه اش شده؟» «او را ملاقات خواهی کرد» به این معنی نیست که فی المثل حسن تقی را ملاقـات می کند، زیرا ملاقات به این معنی با خداوند محال است، زیرا نامحدود در محدود نمی گنجد و ملاقات خداوند در اینجا، یعنی «دیدن بعضی آیات خداوند» این آیه همعرض آخرین آیه سوره انفطار است که می گوید «و فرماندهـــی در آن روز مخصوص خداوند است» البته فرماندهی همیشه مخصوص خداوند است، اما در آن روز این مطلب آشکار ومرئی میشود. از تفسير اقاي گنجه اي http://yon.ir/Qp3959 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
تاملی در دیدگاه های استاد شهید مرتضی مطهری قسمت در واقعه تاریخی قسمت سی تحریفات معنوی از کتاب ✅خطر تحریف مطلب دومی كه قبل از بیان این رسالت و وظیفه می خواهم عرض بكنم، است كه در این وجود دارد. می خواهم یك شرح مختصری راجع به خطر تحریف بحث كرده باشم.👉 بسیار خوب، تحریف در دنیا واقع می شود. انواع تحریفها ما در واقعه ی تاریخی عاشورا به دست آوردیم. عوامل تحریف را هم شناختیم. حالا كسی بگوید تحریف بشود، مگر چه عیبی دارد، چه ضرری دارد، چه خطری دارد؟🤔 خطر تحریف فوق العاده زیاد است. تحریف ضربت غیر مستقیم است كه از ضربت مستقیم كاری تر است.😑 اگر كتابی تحریف بشود، چه تحریف لفظی و چه تحریف معنوی، اگر كتاب هدایت باشد تبدیل به كتاب ضلالت می شود، اگر كتاب سعادت باشد تبدیل به كتاب شقاوت می شود. اگر كتابی باشد كه انسان را رو به بالا می برد، در اثر تحریف رو به پایین می آورد. اساساً بكلی آن حقیقت را عوض می كند؛ نه تنها بدون خاصیت می كند، بلكه اثر معكوس می بخشد. هر چیزی آفتی متناسب با خودش دارد. این كه هر چیزی آفتی دارد، تعبیر من نیست، تعبیر پیغمبر اكرم است. می فرماید: «آفَةُ الدّینِ ثَلاثَةٌ: فَقیهٌ فاجِرٌ، اِمامٌ جائِرٌ، مُجْتَهِدٌ جاهِلٌ» سه چیز آفت دین است: 1⃣اول دانشمند بد عمل، فاسق و فاجر. 2⃣دوم زعیم و پیشوای ستمكار. 3⃣سوم مقدس نادان. اینها را پیغمبر اكرم به عنوان آفتهای دین می شمارد👆. همین طوری كه شما می گویید جمادات مثلاً آهن آفتی دارد، نباتات، آفات دارند، كرم خاردار آفت فلان گیاه است، سن و ملخ آفت است برای نباتات، حیوانات آفتهای مخصوص به خود دارند، بدن انسانها آفتهای مخصوص به خود دارد؛ دین، آیین، مسلك، آفت مخصوص به خود دارد. «تحریف» كه به وسیله ی دو صنف از آن سه صنفی كه پیغمبر اكرم فرمود ایجاد می شود، یكی فقیه فاجر، عالم بدعمل فاسق، و دیگری مقدس نادان. تحریف آفت دین است، دین را می خورد. دین را كه كرم خاردار نمی تواند از میان ببرد، دین را كه سن و ملخ از میان نمی برد. دین را تحریف از میان می برد، چون موضوع را عوض می كند، مردم به نام آن را می پذیرند اما نتیجه ی معكوس می گیرند. شما ببینید علی علیه السلام، شخصیتی به این عظمت، در نظر بعضی از ما مردم یك شخصیت تحریف شده ی عجیبی است. بعضی از مردم علی را فقط و فقط به پهلوانی می شناسند و بس. و گاهی من نمی دانم به وسیله ی چه اشخاصی- حتماً به وسیله ی اشخاص بسیار مغرضی- یك عكسهایی از علی علیه السلام منتشر می شود، یك شمشیری كه مثل زبان مار دو تا زبانه دارد، بازوهایی، قیافه ای كه انسان نمی فهمد آخر اینها از كجا [گرفته شده است؟ اولاً عكس و مجسمه ی علی علیه السلام و پیغمبر صلی الله علیه و آله قطعاً در دنیا نبوده است. می آیند می گویند در فلان موزه ای كه در پاریس است پیدا شد😶. اولاً چون اسلام جلو اینها را گرفته بود برای اینكه مبارزه با انسان پرستی كرده باشد، خود مسلمانها چنین كاری نكردند. این دنیای اروپایی كه شما امروز می بینید این طور در تمدن ترقی كرده اند، آن زمانها از وحشی ترین ملتهای دنیا بودند. عكس علی كجا بود كه كسی بردارد، نقاشی علی كجا بود كه كسی بردارد؟🙄 یك قیافه های عجیب، كه انسان هیچ باور نمی كند این همان علی عابد است، این همان علی است كه شبها از خوف خدا می گریسته است. چون سیمای یك عابد، سیمای یك متهجد، سیمای یك كسی كه شبها استغفار می كرده است، سیمای یك حكیم، سیمای یك قاضی، سیمای یك ادیب یك جور دیگر است. هر یك از بزرگان دین را كه ما در نظر بگیریم سیما و چهره ای كه برای آنها ترسیم می كنند غیر از آن چیزی است كه بوده است. https://telegram.me/quranpuyan
امام سجّاد علیه السلام: خدایا کیست آن که شیرینی محبتت را چشید پس به جای تو دیگری را برگزید؟ و کیست آن که با مقام قرب تو انس یافت پس مایل به روی برتافتن تو شد؟ @quranpuyan
پیامبر اکرم(ص) هر که در طلب دانش بیرون رود ، تا زمانی که بر می گردد ، در راه خدا گام بر می دارد. کنزالعمال 🔔 اولین صبح مهر ماه و فرارسیدن بهار تعلیم و تربیت بر شما مبارک @quranpuyan
حماسه ✍ نویسنده دکتر حمید فغفور مغربی هیچ حماسه ای در تاریخ بشر به اندازه حماسه کانون توجه عاطفی و درونی قرار نگرفته و نیز جنبه آموزشی و تغییر در نگرش و اندیشه نداشته است . به راستی چرا که این حماسه یک حماسه جاودانه و یک الگوی زنده است . بررسی مؤلفه های این نهضت می تواند راز جاودانگی آن را تبیین نماید . 🔹بخش چهارم 0⃣1⃣ پاشیدن بذر در مراکز جهان اسلام نهضت حسینی در مسیر چندین هزار کیلومتری خود بذر انقلاب را در مراکز جهان اسلام آن روز ، پاشید که هم موجب تحول درونی و اخلاقی انسانها شد و هم عامل پیدایش انقلابهای فراوان در مراکز جهان اسلام شد . از آغاز حرکت امام تا بازگشت کاروان اسیران به مدینه نزدیک یک سال طول کشید که نیمی از این حرکت از مدینه ت امکه و از مکه تا کربلا ( عراق ) به طول انجامید و نیمی دیگر از کربلا تا شام و از شام تا مدینه یعنی مسیر حرکت اسیران بود . جهان اسلام در آن روز سه مرکز مهم داشت حجاز که شامل مکه و مدینه بود ، عراق که شامل کوفه و بصره و تا حدی ایران بود و شام سوریه ، اردن ، لبنان و فلسطین اشغالی بود و مرکز آن دمشق بود و تا حدی مصر را در بر می گرفت . 1⃣1⃣ –معنوی جامعه نهضت حسینی در جبهه فرهنگی توانست فرهنگ فداکاری و روحیه دفاع از دین و مبارزه به ظالم را به کالبد خشکیده جامعه تزریق نماید و به بیان دیگر در جبهه فرهنگی نهضت عاشورا کانون دگرگونی عاطفی و معنوی و انقلاب درونی انسانها شد . مظلومیت امام حسین و یارانش یک گرایش همیشه عاطفی را به صورت یک فرهنگ عمومی در دلها به وجود آورد که هیچ گاه سرد نمی شود « ان لقتل الحسین ( ع ) حراره فی قلوب المومنین لن تبرد ابدا ً » 2⃣1⃣ در جهان اسلام عاشورا و محرم یک پدیده استراتژیک برای جهان اسلامبه ویژه تشیع محسوب می شود زیرا پایگاه اجتماعی بزرگی در تجمع ملتها در حسینیه ها ، مسجدها داشته و آرمان آن تغییر حکومتهای ظالمانه و برپایی حکومت دینی است و در واقع انعکاسی از حرکت پیامبر در آغاز ورود به مدینه که سه نماد مهم یکی ساختن مسجد دیگری نماز جمعه و جماعت و سومی تشکیل حکومت دینی بود که به دلیل تغییر ساختار دوران پیامبر این نهادها دیگر کارآمدی خود را از دست داده بود و جایگاه بلندگوی تبلیغاتی حاکمان غاصب اموی و عباسی بود و با نهضت حسینی دو نماد جدید جایگزین شد و آن ساختن حسینیه ها و دیگری برپائی عزای حسینی بود و به دلیل مؤلفه های عدالتخواهی و ظلم ستیزی و فداکاری درون این نهضت توانست نماد سوم که حکومت دینی است را حفظ نماید و همواره حکومت های غیر دینی را مشروع نداند کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
✅♻️دوره در گوگل: 7 نتيجه صفحه اول متعلق به دوره هاي اموزشي قران پويان است. افراديكه "دوره مجازي فهم قران" را در جستجو ميكنند،در صفحه اول نتايج جستجو با 10 عنوان مواجه ميشوند كه 7 مورد از انها مربوط به دوره مجازي روش فهم بهتر قران است كه توسط قران پويان برگزار ميشود. 👈همچنين يكي از ويدئوهاي نشان داده شده در نتايج ،مربوط به صفحه آپارات خبرگزاري جمهوري اسلامي است كه به مصاحبه آقاي سيدكاظم فرهنگ با اين خبرگزاري در خصوص عمومي سازي قران فهمي و دوره هاي فوق الذكر است. لينك نتايج جستجوي مرتبط با دوره هاي قران پويان در صفحه اول گوگل عبارتند از: 1- http://www.quranpuyan.com/yaf_topics54_dwrh-hy-mwzshy-HDwry-w-mjzy-tdbr-w-fhm-qrn.aspx 2- http://www.quranpuyan.com/yaf_postsm6603_khbr--dwrh-hy--mwzshy-HDwry-w-mjzy--rwsh-mTlh-w-tdbr-dr-qrn.aspx 3- http://iqna.ir/fa/news/3747495 خبرگزاري ايكنا 4- https://hawzah.net/fa/News/View/103826 پايگاه اطلاع رساني حوزه 5- http://etedaldaily.ir/Newspaper/PagePDF/29452 روزنامه قراني اعتدال 6- https://news.akhbarrasmi.com/news/13961020275658167 سايت اخبار رسمي 7- http://www.ghatreh.com/news/nn44337423 سايت خبري قطره 👈👈لينك مشاهده كليپ خبرگزاري جمهوري اسلامي با مدير قران پوپان https://www.aparat.com/v/FB4rT
تاملی در دیدگاه های استاد شهید مرتضی مطهری قسمت در واقعه تاریخی قسمت سی و یکم تحریفات معنوی از کتاب ✅تحریف مخصوص ما ایرانیها یك چیزی كه مخصوص ما ایرانیهاست من عرض می كنم [و آن این است كه می گوییم ] «امام زین العابدین بیمار» . شما در غیر زبان فارسی در جای دیگر این كلمه ی «بیمار» را دنبال اسم امام زین العابدین نمی بینید. مثلاً در زبان عربی. ایشان القاب زیادی دارند. «السّجاد» یكی از القابشان است، «ذو الثَّفَنات» یكی از القابشان است. شما ببینید یك كتاب در دنیا پیدا می كنید كه یك به زبان عربی به امام داده باشند كه مفهوم بیمار را برساند؟ من نمی دانم چطور شده كه ما فارسی زبانها این لقب را به امام داده ایم؟ !🤔 البته علتش معلوم است. امام زین العابدین تنها در ایام ی عاشورا - بگویم من الاتفاق، بگویم تقدیر الهی بود برای اینكه امام زنده بماند و نسل امام حسین از این طریق محفوظ بماند- بیمار بودند و همان بیماری ایّام عاشورا سبب نجات ایشان شد. چند بار تصمیم گرفتند امام را بكشند، چون بیماری ایشان در آن وقت شدید بود، گفتند: «اِنَّهُ لِما بِهِ» یعنی این كه دارد می میرد، چرا دیگر او را بكشیم؟ كیست در دنیا كه در عمرش بیمار نشود؟ 🤒 هر كسی در عمرش یك بار، دو بار بیمار می شود. دیگر در غیر این چند روز شما ببینید یك جا نوشته اند كه امام زین العابدین بیمار بود؟ ولی ما امام زین العابدین را یك آدم بیمارِ مریضِ زردرنگِ تبِ لازمی [تصور كرده ایم ] كه همیشه عصا به دستش است و [با] كمر خم دارد راه می رود و آه می كشد. آن وقت می گوییم امام چهارم ما هم هست. همین و سبب شده است كه بسیاری از اشخاص آه بكشند، ناله كنند، خودشان را به موش مردگی بزنند و مردم از آنها احترام كنند، بگویند ببین آقا را! درست امام زین العابدین بیمار! این تحریف است. امام زین العابدین با امام حسین هیچ فرق نداشته است، با امام باقر از نظر مزاج و بنیه هیچ فرق نداشت. امام چهل سال بعد از حادثه ی كربلا زنده بود و مثل همه سالم بود. با امام صادق فرقی نداشته است. چرا ما بگوییم «امام زین العابدین بیمار» ؟ ! .🙄 خدا رحمت كند مرحوم آیتی (رضوان اللّه علیه) را كه یك گوهر گرانبهایی بود از دست ما رفت. ایشان همین موضوع را جزء مسائلش طرح كرد. البته مختصر طرح كرد و رد شد، گفت همین چه حرفی است كه ما به امام زین العابدین نسبت بیماری می دهیم؟😕 یك لقب به امام داده ایم كه هركس بشنود خیال می كند امام یك مردی بوده در تمام عمر بیمار. بعد یك قضیه ی جالبی نقل كرد. گفت كه همین چندی پیش یكی از مجلات را می خواندم كه در آن مجله نویسنده ی مقاله ای از وضع دولت و كارمندان دولت انتقاد كرده بود. این طور انتقاد كرده بود كه اغلب كارمندان دولت و متصدیان امور یا افراد بی عرضه ای هستند یا افراد ناپاكی؛ یا عرضه دارند و ناپاك اند و یا پاك اند و بی عرضه. عین عبارت را ایشان نقل كردند. نوشته بود كه اغلب متصدیان امور یا شمرند یا امام زین العابدین بیمار، و حال آنكه ما نیازمندیم به افرادی كه حضرت عباس باشند، هم پاك باشند و هم كاربُر؛ یعنی شمر كاربُر بود ولی ناپاك، امام زین العابدین بیمار آدم پاكی بود، متأسفانه كاربُر نبود، عرضه و لیاقتی نداشت؛ حضرت عباس خوب بود كه هم پاك بود و هم كاربُر! به همان آدم اگر بگویید امامهایت را بشمار، می گوید امام چهارم من امام زین العابدین بیمار است. یك آدمی كه تو اعتقادت- العیاذ باللّه- درباره ی او این است كه او یك آدم پاكی بود ولی كاربُر نبود و حضرت عباس كه مأموم بود و امام نبود از او بالاتر بود چون هم پاك بود و هم كاربُر، پس چه امامی و چه پیشوایی؟ ! ببینید همین یك جریان كوچك چقدر انحراف به وجود می آورد. ما ایرانیها یك مردم ضعیف پسندی هستیم. آه و ناله كردن در میان ما سرقفلی دارد. هركس می خواهد بگوید من آدم خوبی هستم، خودش را شل می كند، رها می كند، آه می كشد، ناله می كند. این معلول همین دروغی است كه ما به امام زین العابدین نسبت داده ایم و ایشان را «امام زین العابدین بیمار» می خوانیم. تا شخصی می گوید آه، می گوییم درست مثل امام زین العابدین بیمار. ادامه دارد… https://telegram.me/quranpuyan
🌷🌷مژده به علاقه مندان فهم بهتر قرآن "مسئله در قرآن بمقتضاي آيات كثيره يك است" مرحوم علامه طباطبایی اطلاعيه شماره ثبت نام "روش مطالعه و فهم بهتر قرآن " زمان ثبت نام: از يكشنبه 18 شهريور تا 4 شنبه 4 مهر 👈شروع دوره:از يكشنبه8مهرماه ✅مخاطبان این دوره: 1-کلیه افرادی که علاقه مند به انس بیشتر با قران و درک بهتر مفاهیم قرانی جهت به کارگیری انها در زندگی فردی و اجتماعی خود هستند. 2-مربیان و مدرسین گرامي کلاسهای مفاهیم،تفسیر و تدبر در قرآن که علاقه مند به آموزش بهتر قرآن آموزان می باشند. ✅حضور در این دوره،نیازمند تحصیلات خاص دانشگاهی یا حوزوی یا پیش نیازهای دیگر نبوده و عزیزان علاقه مند به فهم بهتر ایات قران داراي ديپلم و بالاتر ،با هر رشته تحصیلی میتوانند شرکت نمایند. ✅برای دروس و تمرینها لزومی به حضور و انلاین بودن در زمان خاصی نیست.فایل ها و تمرینها ارایه میشوند.شما در طول هفته ،مطالعه میکنید. زمان امتحان مجازي هم با هماهنگي متقاضي،تعيين ميشود. 🔴 میزان شهریه چقدر است؟ ✅گزينه يك: دوره مجازی با آزمون و انجام تمرین 75 هزار تومان ✅ گزينه دو :دوره مجازي بدون آزمون و بدون تمرین 50هزار تومان 🔴 چه امكانات و خدماتي در اختيار قران اموزان قرار ميگيرد؟ مشترك براي متقاضيان هر دو گزينه ✅عضويت در كانال دوره اموزشي(در يا ) ✅دريافت فايلهاي صوتي و كليپهاي كوتاه دوره حضوري ✅دسترسي براي دانلود فايلهاي تصويري فيلم هاي دوره حضوري ✅دريافت رايگان يك جلد كتاب "مباني و روش مطالعه و فهم ساده قران" از طريق پست ✅دريافت تمرين ها و فايلهاي متني مرتبط مخصوص افراد متقاضي گزينه يك ✅عضويت در گروه مجازي حل تمرين با حضور مدرس دوره و بررسي پاسخ ها و رفع اشكال ✅شركت در امتحان مجازي پايان دوره 🔴پرداخت از لينكهاي زير ميسر مي باشد: ♻️دوستان متقاضي گزينه يك: https://idpay.ir/quranpuyan/shop/33892 ♻️دوستان متقاضي گزينه دو: https://idpay.ir/quranpuyan/shop/33893 پس از پرداخت،يا نياز به توضيحات بيشتر به نام کاربری زیر پيام دهيد: @Gitiba97 👈جهت دريافت اطلاعات بيشتر و مشاهده كليپهايي از دوره حضوري و 👈اطلاع از نظرات قرآن آموزان دوره هاي قبل،به لينك زير مراجعه نماييد https://t.me/tadabbor_quranpuyan 💢💢لطفا براي ساير افراد يا گروههاي علاقه مند و مرتبط نماييد.
صبح آغاز عاشقی است....! پایان خواب و بیخبری ... در صبح رودخانه حیات جاری میشود... زلال و پاک .... پس چون خورشید مهربان و گرم و خالص باشیم... سلام صبح پاییزی تون بخیر @quranpuyan
حماسه ✍ نویسنده دکتر حمید فغفور مغربی هیچ حماسه ای در تاریخ بشر به اندازه حماسه کانون توجه عاطفی و درونی قرار نگرفته و نیز جنبه آموزشی و تغییر در نگرش و اندیشه نداشته است . به راستی چرا که این حماسه یک حماسه جاودانه و یک الگوی زنده است . بررسی مؤلفه های این نهضت می تواند راز جاودانگی آن را تبیین نماید . 🔹بخش پنجم 3⃣1⃣ پیدایش استقلال مسلمانان از نظر عقیدتی و ساختار اجتماعی و فرهنگی مورد اهتمام پیامبر به عنوان بنیانگذار مکتب بوده است . پس از بنی امیه با تغییر ساختار اجتماعی مسلمانان ، به تدریج افکار و عقاید و اخلاق و فرهنگ جامعه به سمت و سوی ساختار جاهلیت میل نموده و بازسازی این ساختار از اهمیت ویژه ای برخوردار شد . 4⃣1⃣ دوران پیامبر ساختار اسلامی مرکب از مجموعه ای از معنویات و اجتماعیات بود که به تدریج نهادینه شده بود و پیامبر از طریق وحی با کمک مسلمانان آن را شکل داده بود ولی در دوره بنی امیه به تدریج این ساختار رو به ویرانی رفت و گاه جز ظاهری بی محتوا چیزی از آن بر جای نمانده بود ، بنی امیه نه تنها از صراط مستقیم اسلامی منحرف شده بودند بلکه به دنبال این بودند تا آئین نوظهور و نظام نوپا را قبل از رشد و بالندگی به خاک سپارند . بیان امام حسین « و علی الاسلام الاسلام اذ قد بلیت براع مثل یزید » ( ۷ ) زمانی که امت اسلام به رهبری فردی چون یزید گرفتار آید پس باید با اسلام خداحافظی کرد . گویای آن است که بر سر نظام و ساختار اسلامی چه آمده است و حرکت امام برای احیای ساختار و نظام دوران پیامبر بود و به همین دلیل پیامبر فرمود « حسین منی و أنا من حسین » 5⃣1⃣ راه و ملت های اسلامی راه امام حسین ( ع ) راه امت بزرگ اسلام است ، آنچنانکه امام خمینی ( ره ) بنیانگذار جمهوری اسلامی فرموده است « انقلاب اسلامی ایران پرتوی از قیام عظیم الهی امام حسین ( ع ) است » ( ۹ ) و از آنجا که قرآن خود پیامبر خود پیامبر را الگو و اسوه مسلمانان معرفی نموده است و الگوی حسینی ادامه همان الگوی نبوی است . کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
دكترحري در مراسم بررسي كتاب"مباني و روش فهم ساده قران":اين كتاب چون حاصل جلسات اموزشي است،كاملا كاربردي و مطالب و اصول اكادميك را بسيار ساده سازي كرده است. https://t.me/fahmequran
بخشي از كليپ مصاحبه خبرگزاري جمهوري اسلامي با آقاي فرهنگ در خصوص دوره هاي آموزش ،در نمايشگاه قران،خرداد97
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول ✳️ تدبر و پرسش و پاسخ در سوره : ❓مراد از اهل در ايه 15 انشقاق چيست؟ مگر شادماني و سرور اشكال دارد؟ 👈پاسخ اول:از تفسير احسن الحديث 🌸🍃) ﺇِﻧﱠﻪُ ﻛﺎﻥَ ﻓِﻲ ﺃَﻫْﻠِﻪِ ﻣَﺴْﺮُﻭﺭﺍً ﺇِﻧﱠﻪُ ﻇَﻦﱠ ﺃَﻥْ ﻟَﻦْ ﻳَﺤُﻮﺭَ ﺑَﻠﻰ ﺇِﻥﱠ ﺭَﺑﱠﻪُ ﻛﺎﻥَ ﺑِﻪِ ﺑَﺼِﻴﺮﺍً ﻳﻌﻨﻰ ﺩﺭ ﻋﺼﻴﺎﻥ ﺣﻖ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺍﻓﺘﺨﺎﺭ ﻣﻰ ﻛﺮﺩ ﺷﺎﻳﺪ ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ «ﺍﻫﻠﻪ» ﻫﻤﻪ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﺑﺎ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﺄﻧﻮﺱ ﺑﻮﺩ ﻭﺍﻧﮕﻬﻰ ﻣﻌﺎﺩ ﺭﺍ ﺗﻜﺬﻳﺐ ﻣﻰ ﻛﺮﺩ ﻭ ﮔﻤﺎﻥ ﻣﻰ ﻛﺮﺩ ﻛﻪ ﺑﺮ ﮔﺸﺘﻰ ﻧﻴﺴﺖ، ﺁﻣﺪﻥ «ﻇﻦ» ﺷﺎﻳﺪ ﺑﺮﺍﻯ ﺁﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻋﺪﻡ ﻣﻌﺎﺩ ﻧﻤﻰ ﺷﻮﺩ ﻳﻘﻴﻦ ﻛﺮﺩ. ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﺁﻳﻪ، ﻧﻈﻴﺮ: ﻭَ ﻛﺎﻧُﻮﺍ ﻳُﺼِﺮﱡﻭﻥَ ﻋَﻠَﻰ ﺍﻟْﺤِﻨْﺚِ ﺍﻟْﻌَﻈِﻴﻢِ ﻭَ ﻛﺎﻧُﻮﺍ ﻳَﻘُﻮﻟُﻮﻥَ ﺃَ ﺇِﺫﺍ ﻣِﺘْﻨﺎ ﻭَ ﻛُﻨﺎ ﺗُﺮﺍﺑﺎً ﻭَ ﻋِﻈﺎﻣﺎً ﺃَ ﺇِﻧﺎ ﻟَﻤَﺒْﻌُﻮﺛُﻮﻥَ ﻭﺍﻗﻌﻪ/ 46- 47 ﺍﺳﺖ. ﺑَﻠﻰ ﺇِﻥﱠ ﺭَﺑﻪُ ﻛﺎﻥَ ﺑِﻪِ ﺑَﺼِﻴﺮﺍً ﺭﺩّ ﻇﻦ ﺍﻭ ﺍﺳﺖ ﻳﻌﻨﻰ: ﺑﻠﻰ ﺭﺟﻮﻉ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﺯﻳﺮﺍ ﻛﻪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺵ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺑﻴﻨﺎ ﺑﻮﺩ 👈پاسخ دوم:از تفسير آقاي گنجه‌اي ❓مگر «شادمانی» اشکال دارد؟ آن «شادمانی» که در آیه 13 آمده به قرینه آیه 14، به معنی «بی خیالی حاصل از عدم اعتقاد به قیامت» است، و این است که اشکال دارد و گر نه شادمانی های معقول (که چون معنی آنها واضح است نیاز به مثال زدن ندارد) هیچ اشکالی ندارد و فرق آنها نیز در دو آیه 9 و 13 آمده است. شادمانی آیه 9 به معنی «سرخوشی حاصل از موفقیت» است، و بهترین حالتی است که آدمی می تواند داشته باشد، اما شادمانی آیه 13 یک شادمانی کاذب و سراب گونه و خیالی و باطل است که بدترین نتیجه را هم دارد. «اهل» در آیه های 9 و 13 یعنی چه؟ «اهل» در آیه 13 مفهوم است، یعنی کسانی که با او دمخورند و اینها یا اعضاء خانواده اش هستند یا دوستان نزدیکش یا هم انجمنی ها و هم باشگاهی هایش و از این قبیل، و بالاخره یعنی کسانی که او را به عنوان معاشرت و مصاحبت می پسندند و او نیز آنها را . اما «اهل» در آیه 9 به همان معنی فوق نیست زیرا چنانکه در سوره عبس دیدیم، آدمی از آنهائی که در دنیا خود را فدایشان می کرد، فرار می کند و حوصله شان را ندارد و لذا در آنجا مفهوم «اهلیّت» نیز نسبت به دنیا فرق می کند و در آنجا اهلیت به معنی هم سنخ بودن و هم درجه بودن از لحاظ معنویات است http://yon.ir/Qp3959 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
كم‌نظير:آياشماهم مايليدروش بهتر سوره های قران را در8 هفته بطور مجازي فرا بگيريد؟اطلاعات بيشتر در لينك زير https://t.me/tadabbor_quranpuyan لطفا براي سايرعلاقه مندان .
بخشي از كليپ مصاحبه خبرگزاري جمهوري اسلامي با آقاي فرهنگ در خصوص دوره هاي آموزش ،در نمايشگاه قران،خرداد97
تاملی در دیدگاه های استاد شهید مرتضی مطهری قسمت در واقعه تاریخی قسمت سی و دوم تحریفات معنوی از کتاب ✅تحریف مخصوص ما ایرانیها مرحوم شمس، واعظ تهرانی معروف گفته بود در مشهد یك شبی ما را به جایی دعوت كردند، ما هم به خیال اینكه یك مهمانی معمولی است رفتیم. دیدیم نه، جمعیت خیلی زیاد است. سفره آوردند. دیدم در جلو هر یك از ما یك بشقاب غذا گذاشته اند🍲. من هرچه كه نگاه كردم نفهمیدم چیست؟ چون این قدر تیره بود كه از ماش تیره تر.😏 دست گذاشتم، دیدم هر جایش دست می گذارم از بشقاب می خواهد بیرون بیاید؛ این قدر سفت و محكم است. منتظر شدیم كه چیز دیگر بیاورند.دیدم نه، جمعیت شروع كردند از همینها استفاده كردن. صاحب خانه را صدا كردم آمد. گفتم اینها چیست كه به حلق خلق اللّه می كنی؟ گفت ای آقا! شما هم از این حرفها می زنید؟ از شما قبیح است، زشت است. چطور؟ گفت این آش امام زین العابدین بیمار است. گفتم اگر راست می گویی كه آش امام زین العابدین بیمار است😳، پس بیماری ایشان در همه ی عمر از همین آش بوده كه می خورده اند! اینهاست كه چهره های پاك و نورانی را مشوّه كرده است و مشوّه می كند.😔 اصلاً به معنی نمونه و سرمشق بودن است؛ یعنی ی وجود امام این است كه یك انسانِ مافوق باشد، یك انسان مافوق انسانها باشد، همین طوری كه پیغمبران «بَشَرٌ مِثْلُكُمْ یوحی اِلَیْهِ» بودند تا مردم از این مثلهای اعلا پیروی و تبعیت كنند. اما وقتی كه چهره ی این شخصیتها این قدر مشوّه و خراب شد، سیمایشان تغییر كرد، اینها دیگر قابل پیروی و لایق پیروی نیستند و نمی شود از اینها پیروی كرد؛ یعنی پیروی از این شخصیتهای خیالی به جای این كه نافع باشد نتیجه ی معكوس می بخشد. پس اجمالاً دانستیم كه خطر تحریف چقدر زیاد است، واقعاً خنثی می كند. واقعاً تحریف ضربت غیر مستقیم است، خنجر از پشت زدن است.⚡️ قبلاً هم اشاره كردم نسل یهودیها قهرمان تحریف در جهان اند. هیچ كس به اندازه ی اینها در تاریخ جهان تحریف نكرده است و به همین دلیل هیچ كس به اندازه ی اینها به بشریت ضربه نزده است، حقایق را قلب نكرده و بدعتها ایجاد نكرده است. اینها بودند كه در هر دین و مزخرف خودشان را به نام اولیاء همان دین و مذهب پخش می كردند. این هم یك مطلب كه من به طور اجمال اشاره كردم. اما وظیفه و . بدانید كه وظیفه ی سنگینی داریم، مخصوصاً در این عصر. دیگر با حادثه ی تحریف شده نمی شود به مردم خدمت كرد. در گذشته هم نمی شد. در گذشته اگر فایده ای نداشت، ضررش كم بود، ولی حالا ضررش خیلی زیاد است. ما و شما باید توجه داشته باشیم كه بزرگترین وظیفه ای كه ما داریم این است كه ببینیم چه تحریفهایی در تاریخ ما شده است؟ چه تحریفهایی در نقاشی شخصیتهای بزرگان ما شده است؟ چه تحریفهایی در قرآن ما شده است؟ اما تحریف قرآن تحریف لفظی نیست، یعنی در قرآن یك كلمه نه كم شده و نه زیاد (قبلاً عرض كرده ام تحریف معنوی به اندازه ی تحریف لفظی خطرناك است) ، بلكه تحریف معنوی است، یعنی تفسیر و توجیه غلط. در قرآن كوچكترین تحریف لفظی صورت نگرفته است، نه یك «واو» كم شده است و نه یك «واو» زیاد. اما چقدر ما همیشه تحریف معنوی می كنیم، یعنی آیات قرآن را غلط تفسیر و توجیه می كنیم! همین هم نباید باشد. تاریخهای ما، آن تاریخهایی كه برای ما درس آموزنده است، سند اخلاقی ماست، سند تربیت اجتماعی ماست، مثل حادثه ی تاریخی عاشورا، ببینیم چه تحریفاتی در اینها شده است؟ باید با این تحریفات مبارزه كنیم. https://telegram.me/quranpuyan
امام سجّاد (ع) اللَّهُمَّ... ازْوِ عَنِّی مِنَ الْمَالِ مَا یحْدِثُ لِی مَخِیلَةً بارالها.. خرج کردن مالم را متوجه برنامه‌های خیر فرما برگرفته از دعای ۳۰ صحیفه سجّادیه @quranpuyan
♻️♻️♻️ "عبارات قرآن كريم براي كساني كه به زبان و ادب عربي آشنا باشند قابل درك و فهم است، و براي ديگران اين فهم تا حدودي از مسير ترجمه، قابل حصول و دستيابي است. البته شكي نيست كه اين فهم و ادراك، مراتب و درجات بسيار متفاوتي دارد. به هر مقدار تلاش و دقت بيشتري صورت پذيرد، و هر اندازه اين تلاش با طهارت قلبي بيشتري همراه باشد، و از روايات صحيح استمداد شود، توفیق درك حقايق رو به فزوني نهاده و بهره بالاتري عايد انسان مي‌شود. پيرامون تدبر در قرآن كريم در چهار آيه سخن به ميان آمده است. در جايي مي‌فرمايد:«كتاب انزلناه اليك مبارك ليدبروا آيته و ليتذكر اولوا الالباب».[۱][۱۷] ما اين كتاب مبارك را بر تو نازل ساختيم، تا در آيات آن تدبر كنند، و خردمندان (بر اثر تدبر مطلب را دريابند و) متذكر شوند. 👈👈با توجه به نكات فوق روشن مي‌شود كه، قرآن كريم در قالب عباراتي بشري، به زبان عربي روشن نازل شده تا براي درك و مردم بوده؛ و در آن كنند و حقانيت آن را بيابند و با تعليم رسول‌ اكرم(ص) و امامان و اهل بيت او (عليهم‌السلام) معيارهاي عمل را در اختيار داشته باشند." دكتر سيدمحسن ميرباقري http://quranpuyan.com/yaf_postst379_qrn-qbl-tdbr-w-fhm-bry-hmh-mrdm.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
✅✅انتشار بخشي از روش در قرآن پيشنهادي آقاي مهندس جمال ( دوره و مبدع روش ساده فهم قرآن)در روزنامه كيهان در سيزدهم رمضان سال قبل ✅«ما درهرسوره، پرتکرارترین مفهوم را پیداکرده و آن را به عنوان محور سخن در نظر گرفته‌ایم. هر سوره قرآن یک واحد مستقلِ گفتاری است که به لحاظ موعظه بودن حالت جُنگ را دارد و لذا برای فهم بهتر آن تفکیک به مولفه‌های تشکیل دهنده‌اش ضروری است. تفکیک مذکور باید طوری باشد که هر قسمت در درون خویش وحدت موضوعی داشته باشد.» ✅این قرآن پژوه در تکمیل صحبت هایش می‌گوید: «‌ما الگوریتمی ساخته‌ایم که به کمک آن، پیام هر سوره به راحتی استخراج می‌شود.سپس به کمک پیامِ استخراج شده سعی می‌شود سوره بازخوانی شود و در این حالت خودِ کاربر درک می‌کند که نسبت به قبل دارد بهتر می‌فهمد. ✅از آن چه گفته شد این نتیجه روشن می‌گردد که هنگام قرائت و در سوره‌های قرآن کریم، دو نکته را باید جویا باشیم: الف) در ارتباط آیات با یکدیگر بیندیشیم. ب) در جست‌وجوی مسئله محوری سوره برآییم http://www.magiran.com/ppdf/nppdf/2827/p02827216420051.pdf جهت مطالعه اثار ايشان به سايت زير ميتوانيد رجوع نماييد: http://jamal-ganjei.com/ 👈👈چهارمين روش مطالعه و فهم قرآن از هفته آينده آغاز ميشود. جهت ثبت نام و دريافت اطلاعات بيشتر به كانال زير مراجعه نماييد. https://t.me/tadabbor_quranpuyan
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول ✳️ تدبر و پرسش و پاسخ در سوره : ⬅️درب پاراگراف اول : آیات(1_5) اشاره به حوادث روز قیامت و شروع آن. ⬅️درب پاراگراف دوم : آیه(6) انسان قطعا پروردگارش را ملاقات می کند و این راه بسیار سختی است . ⬅️درب پاراگراف سوم : آیات (7_15) قرار گرفتن نامه اعمال در دست راست سعادت و آسایش را به دنبال دارد و در غیر این صورت مایه هلاکت و بدبختی است . ⬅️درب پاراگراف چهارم : أیات(16_19) گذر انسان از مراحل زندگی دنیوی و ورود به مراحل و مراتب بالاتر حتمی و قطعی است ⬅️درب پاراگراف پنجم :آیات(20_25) سرانجام تکذیب گران عذاب الهی و سرانجام مومنان اجر و پاداش بی پایان است . ✅✅درس سوره : انسان ناگزیر از دنیا به آخرت گذر می کند ، با ایمان و عمل صالح به سعادت می رسد و با تکذیب و کفر دچار عذاب سخت الهی می گردد . خانم فاطمه شجاعت الحسینی،قرآن اموخته دوره هاي روش فهم بهتر قران 🔻پرسش: ❓آيا مردم در قيامت فقط به دو دوسته اصحاب يمين و اصحاب شمال تقسيم ميشوند؟ ﺁﻳﺎﺕ ﻓَﺄَﻣﱠﺎ ﻣَﻦْ ﺃُﻭﺗِﻲَ ﻛِﺘﺎﺑَﻪُ ﺑِﻴَﻤِﻴﻨِﻪِ- ﻭَ ﺃَﻣﱠﺎ ﻣَﻦْ ﺃُﻭﺗِﻲَ ﻛِﺘﺎﺑَﻪُ ﺑِﺸِﻤﺎﻟِﻪِ ﻣﻌﻠﻮﻡ ﻧﻴﺴﺖ ﻫﻤﻪ ﺍﻫﻞ ﺁﺧﺮﺕ ﺭﺍ ﺷﺎﻣﻞ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺍﻭﻟﻰ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﻭ ﺍﻫﻞ ﺑﻬﺸﺖ ﻭ ﺩﻭﻣﻰ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻛﻔﺎﺭ ﻭ ﺍﻫﻞ ﺟﻬﻨﻢ ﺍﺳﺖ، ﺑﺎ ﺁﻧﻜﻪ ﮔﻨﺎﻫﻜﺎﺭﺍﻥ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ، ﺍﻭﻝ ﺑﻪ ﺁﺗﺶ ﻣﻰ ﺭﻭﻧﺪ ﻭ ﺳﭙﺲ ﺁﺯﺍﺩ ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪ، ﺍﻳﻨﻬﺎ ﺟﺰﺀ ﻫﻴﭻ ﻳﻚ ﺍﺯ ﺩﻭ ﮔﺮﻭﻩ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﻣﺸﻤﻮﻝ ﺁﻳﻪ ﻭَ ﺁﺧَﺮُﻭﻥَ ﻣُﺮْﺟَﻮْﻥَ ﻟِﺄَﻣْﺮِ ﺍﻟﻠﱠﻪِ ﺇِﻣﱠﺎ ﻳُﻌَﺬﱢﺑُﻬُﻢْ ﻭَ ﺇِﻣﱠﺎ ﻳَﺘُﻮﺏُ ﻋَﻠَﻴْﻬِﻢْ ﺗﻮﺑﻪ/ 106، ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻇﺎﻫﺮﺍ ﺟﺰﺀ ﻫﻴﭻ ﻳﻚ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ، ﺩﺭ ﺳﻮﺭﻩ ﻭﺍﻗﻌﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﻪ ﻗﺴﻤﺖ ﺗﻘﺴﻴﻢ ﻛﺮﺩﻩ: ﺍﺻﺤﺎﺏ ﻣﻴﻤﻨﺔ ﻭ ﺍﺻﺤﺎﺏ ﻣﺸﺌﻤﺔ ﻭ ﻭ ﺳﺎﺑﻘﻮﻥ، ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﻰ ﺁﻳﺪ ﻛﻪ ﺳﺎﺑﻘﻮﻥ ﺍﺯ ﺩﻭ ﮔﺮﻭﻩ ﻛﻪ ﻛﺘﺎﺏ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺭﺍﺳﺖ ﻳﺎ ﭼﭙﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩﻩ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ﺧﺎﺭﺝ ﻣﻰ ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﺩﺭ ﺍﻟﻤﻴﺰﺍﻥ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ: ﺟﺎﻳﺰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﮕﻮﺋﻴﻢ ﺗﻘﺴﻴﻢ ﺍﻫﻞ ﺁﺧﺮﺕ ﺑﻪ ﺍﺻﺤﺎﺏ ﻳﻤﻴﻦ ﻭ ﺍﺻﺤﺎﺏ ﺷﻤﺎﻝ ﺷﺎﻣﻞ ﻫﻤﻪ ﻧﻴﺴﺖ ﺑﻠﻜﻪ ﺑﻬﺸﺘﻴﺎﻥ ﻭ ﺍﻫﻞ ﺧﻠﻮﺩ ﺩﺭ ﺁﺗﺶ ﻣﺨﺼﻮﺹ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﺑﺬﻛﺮ ﻭﺻﻔﺸﺎﻥ ﻛﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪﻥ ﻛﺘﺎﺏ ﺑﺪﺳﺖ ﺭﺍﺳﺖ ﻳﺎ ﭼﭙﺸﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺍﺳﺖ ﺣﺎﻝ ﻣﻜﺬﺑﻴﻦ ﻭ ﻣﺘﻘﻴﻦ ﺩﺭ ﺳﻮﺭﻩ ﻣﺮﺳﻠﺎﺕ ﻭ ﻧﺒﺄ ﻭ ﻧﺎﺯﻋﺎﺕ ﻭ ﻋﺒﺲ ﻭ ﻣﻄﻔﻔﻴﻦ ﻭ ﻏﻴﺮ ﺁﻧﻬﺎ، ﭘﺲ ﻏﺮﺽ ﺫﻛﺮ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺍﻯ ﺍﺯ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭ ﻃﺎﻋﺖ ﻭ ﺍﻫﻞ ﻛﻔﺮ ﻭ ﺗﻜﺬﻳﺐ ﺍﺳﺖ، ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﻣﺴﻜﻮﺕ ﻣﺎﻧﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﺗﺎ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﺪﺍﻧﻨﺪ ﺳﻌﺎﺩﺕ ﺩﺭ ﺟﺎﻧﺐ ﺗﻘﻮﻯ ﻭ ﺷﻘﺎﻭﺕ ﺩﺭ ﺟﺎﻧﺐ ﺗﻤﺮﺩ ﻭ ﻃﻐﻴﺎﻥ ﺍﺳﺖ. 📚تفسیر احسن الحدیث http://yon.ir/Qp3959 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛