#قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
6⃣ 3⃣تدبر در سوره #طاها
پیام های آیات ۱۲۵-۱۲۴
1-انسان ها در انتخاب آزادند. «مَنْ أَعْرَضَ»
2-فطرت انسان بر خداپرستی است،انبیا و ادیان آسمانی تنها آن را یادآوری می کنند. «عَنْ ذِکْرِی»[56]
3-دوری از یاد خدا مایه اضطراب،حیرت و حسرت است،هر چند تمکّن مالی بالا باشد. مَنْ أَعْرَضَ ...
4معنویت در زندگی مادّی نیز نقش مهمی دارد. «وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَهً ضَنْکاً»
5-کسی که در دنیا چشم جانش را بر روی حقایق بست،در قیامت کور محشور خواهد شد. «مَنْ أَعْرَضَ - یَوْمَ الْقِیامَهِ أَعْمی»
6-بی ایمان،هم در دنیا زندگی مشقّت بار دارد و هم در آخرت از نعمت دیدن محروم است. «مَنْ أَعْرَضَ - مَعِیشَهً ضَنْکاً - یَوْمَ الْقِیامَهِ أَعْمی»
پیام های آیات ۱۲۷-۱۲۶
1-اگر سرچشمه ی نسیان،بی اعتنایی باشد،عقوبت خواهد داشت و گرنه نسیانی که بدون اختیار باشد توبیخی ندارد. «فَنَسِیتَها»
پیام های آیات ۱۲۹-۱۲۸
1-تاریخ،بهترین معلّم و صادق ترین واعظ است،هر کس از آن عبرت نگیرد، سزاوار توبیخ است. أَ فَلَمْ یَهْدِ ...
2-مناطق مخروبه و مقهوره،برای هر صاحب عقلی مایه تأمل و اندیشه است.«لَآیاتٍ لِأُولِی النُّهی»
3-در بازدید از آثار باستانی،تنها به جنبه تفریحی آن اکتفا نشود. «لَآیاتٍ لِأُولِی النُّهی» هرکس عبرت نگیرد بی خرد است.
4-هرکسی چشم عبرت بین ندارد،عبرت گرفتن مخصوص کسانی است که نفس خود را از آلودگی ها باز دارند. «لَآیاتٍ لِأُولِی النُّهی»
5-تاریخ دارای فلسفه وبراساس قانون علّت و معلول است. «کَمْ أَهْلَکْنا - لَآیاتٍ لِأُولِی النُّهی» آری هلاکت اقوام پیشین براساس دلایلی بود که اگر امروز نیز آن امور باشد،همان هلاکت ها خواهد بود.
6-سنّت الهی بر مبنای برنامه وزمان بندی و مهلت دادن است وگرنه مجرمان فوراً به هلاکت می رسیدند. وَ لَوْ لا کَلِمَهٌ ...(هر امّتی زمانی خاص دارد)
7-ستمکاران بی ایمان از تأخیر عذاب الهی مغرور نشوند. «کَلِمَهٌ سَبَقَتْ مِنْ رَبِّکَ»
تفسير نور
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#اخلاق_سياسي در قرآن و روايات
⭕️شماره 3:
منع از #القاب_زشت دادن به نامزدها و هوادارانشان 🚫
🔶 وَ لاَ تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ بِئْسَ اَلاِسْمُ اَلْفُسُوقُ بَعْدَ اَلْإِيمانِ آيه 11 سوره حجرات%
و لقبهاى زشت بر يكديگر مگذاريد. چقدر بَد است فردى بعد از ايمان آوردن، اسم فاسق و كافر بر او نهاده شود.
✅ لقب زشت دادن یکی از مصادیق فحش و ناسزا و تمسخر محسوب می شود. اهل تقوا منزّه از آن هستند که به بهانه ی شوخی و یا در مقام تمسخر، دیگران را با القاب زشت و ناپسند صدا بزنند. 😔
"بسيارى از افراد بى بند و بار در گذشته و حال اصرار داشته و دارند كه بر ديگران القاب زشتى بگذارند، و از اين طريق آن ها را تحقير كنند، شخصيتشان را بكوبند، و يا احياناً از آنان انتقام گيرند، و يا اگر كسى در سابق كار بدى داشته سپس توبه كرده و كاملاً پاك شده باز هم لقبى كه بازگو كننده وضع سابق باشد بر او بگذارند. اسلام صريحاً از اين عمل زشت نهى مى كند، و هر اسم و لقبى را كه كوچك ترين مفهوم نامطلوبى دارد و مايه تحقير مسلمانى است ممنوع می شمرد."
📚 تفسیر نمونه ج22
💫کانال قرآن پویان
@quranpuyan
#دعاهای_روزانه
💫خدایا؛ ایمانم را به کاملترین درجه ایمان برسان و یقینم را بهترین یقین قرار ده.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
@quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید؟
"فَأَدلَی دَلوَهُ قالَ یا بُشرَی هذا غلامٌ"
(دَلوَش را انداخت و گفت: بشارت باد که این جوانی بُرناست!)
یوسف/۱۹
دَلو، ظرف آب کشیدن از چاه است. ظرف نیاز است. و چون دَلوَت را به چاه وجودت بیندازی، در آنجا یوسف روحت را خواهی دید. روحی زیبا و کارآمد که عمری در اسارت جسم است. روحی که ده حس ظاهر و باطن، او را به تاریکی چاه دنیا انداخته اند. و اکنون "واردی" او را بیرون می کشد. این روح زیبا، عزیز مصر توست، مباد آن را ارزان بفروشی! مباد که نفس ات او را به خود بخواند و ذهنت به اسارتش کِشَد! زیرا این تنها اوست که تو را از قحطیِ حقیقت می رَهانَد و حیات و آگاهی هدیه می دهد. با روح الهی خود رفیق باش و با هدایتش از تاریکیهای مصر مادیّت خلاص شو. خدمتش کن تا خدمتگزاری اش ببینی. چه این تنها اوست که تأویل احادیث می داند و علم و حکمت را به وفور در خود نهان دارد.
🖌بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی
مسعود ریاعی
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
7⃣3⃣تدبر در سوره #طاها
🔹فراز آيات ۱۳۵-۱۳۳
فَاصْبِرْ عَلَى مَا يَقُولُونَ وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَقَبْلَ غُرُوبِهَا وَمِنْ آنَاء اللَّيْلِ فَسَبِّحْ وَأَطْرَافَ النَّهَارِ لَعَلَّكَ تَرْضَى {130}
پس بر آنچه مىگويند شكيبا باش و پيش از بر آمدن آفتاب و قبل از فرو شدن آن با ستايش پروردگارت [او را] تسبيح گوى و برخى از ساعات شب و حوالى روز را به نيايش پرداز باشد كه خشنود گردى {130}
وَلَا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلَى مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِّنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَيَاةِ الدُّنيَا لِنَفْتِنَهُمْ فِيهِ وَرِزْقُ رَبِّكَ خَيْرٌ وَأَبْقَى {131}
و زنهار به سوى آنچه اصنافى از ايشان را از آن برخوردار كرديم [و فقط] زيور زندگى دنياست تا ايشان را در آن بيازماييم ديدگان خود مدوز و [بدان كه] روزى پروردگار تو بهتر و پايدارتر است {131}
وَأْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلَاةِ وَاصْطَبِرْ عَلَيْهَا لَا نَسْأَلُكَ رِزْقًا نَّحْنُ نَرْزُقُكَ وَالْعَاقِبَةُ لِلتَّقْوَى {132}
و كسان خود را به نماز فرمان ده و خود بر آن شكيبا باش ما از تو جوياى روزى نيستيم ما به تو روزى مىدهيم و فرجام [نيك] براى پرهيزگارى است {132}
وَقَالُوا لَوْلَا يَأْتِينَا بِآيَةٍ مِّن رَّبِّهِ أَوَلَمْ تَأْتِهِم بَيِّنَةُمَا فِي الصُّحُفِ الْأُولَى {133}
و گفتند چرا از جانب پروردگارش معجزهاى براى ما نمىآورد آيا دليل روشن آنچه در صحيفههاى پيشين است براى آنان نيامده است {133}
وَلَوْ أَنَّا أَهْلَكْنَاهُم بِعَذَابٍ مِّن قَبْلِهِ لَقَالُوا رَبَّنَا لَوْلَا أَرْسَلْتَ إِلَيْنَا رَسُولًا فَنَتَّبِعَ آيَاتِكَ مِن قَبْلِ أَن نَّذِلَّ وَنَخْزَى {134}
و اگر ما آنان را قبل از [آمدن قرآن] به عذابى هلاك مىكرديم قطعا مىگفتند پروردگارا چرا پيامبرى به سوى ما نفرستادى تا پيش از آنكه خوار و رسوا شويم از آيات تو پيروى كنيم {134}
قُلْ كُلٌّ مُّتَرَبِّصٌ فَتَرَبَّصُوا فَسَتَعْلَمُونَ مَنْ أَصْحَابُ الصِّرَاطِ السَّوِيِّ وَمَنِ اهْتَدَى {135}
بگو همه در انتظارند(ما در انتظار عذاب شما و شما در انتظار شکست و نابودی ما ودین ما) پس در انتظار باشيد زودا كه بدانيد ياران راه راست كيانند و چه كسى راهيافته است {135}
♻️ عصاره فراز آیات 130 تا 135 : اي پيامبر در برابر حرفها و بهانه هاي انها صبر كن و بی توجه به امکانات دنیوی انها و با تسبيح خدا ،پيروانت را به نماز و استواري در راه فرمان ده.
https://v.ht/tahha
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#اخلاق_سياسي در قرآن و روايات
⭕️شماره 4 :
ممنوعيت انتشار و فوروارد #تهمت به نامزدها و طرفدارانشان🚫
آيه «12»سوره نور:
🔶"چرا زمانى كه تهمت را شنيديد، مردان و زنان با ايمان نسبت به هم گمان خوب نبردند و نگفتند كه اين تهمتى بزرگ وآشكار است؟"
"خداوند در اين آيه، مسلمانان را به خاطر بدگمانى و آسيبپذيرى آنان در برابر #شايعات، توبيخ مىكند.
1⃣- دامن زدن به #شايعه و پخش آن، ممنوع است. ( «لَوْ لا» نشانه توبيخ از سوءظن و پخش شايعات است)
2⃣- مؤمنان در برابر آبروى يك «فرد» مسئول هستند. «الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ»
3⃣- بنى آدم اعضاى يكديگرند. #تهمت به هر عضوى از جامعهى اسلامى، همانند تهمت به ديگر اعضاست.«انفسهم»
4⃣- اصل اوّليه در عمل مسلمان، صحت است، مگر جرم او با دليل ثابت شود.«ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بِأَنْفُسِهِمْ خَيْراً»
5⃣- در برابر شنيدههاى ناروا در مورد مؤمنان، سكوت و همراهي ممنوع است. لَوْ لا ... قالُوا هذا إِفْكٌ مُبِينٌ
6⃣- تهمت اگر ثابت نشود، گويندهى آن #دروغگو محسوب مىشود. «هُمُ الْكاذِبُون»"
📚تفسير نور
💫کانال. قرآن پویان
@quranpuyan
تا "خدا" هست، هیچ لحظه ای آنقدر سخت نمیشود که نشود تحملش کرد
شدنی ها را انجام بده...
و نشدنی ها را به "خداوند" بسپار
سلام عزیزان
صبحتان متبرک به نگاه پر مهر خدا
@quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید؟
✅ اصل دیپلماسی : راز خود را به این افراد نگویید
در سوره توبه نیز بیان شده که مسلمانان؛غیر از خدا ورسول و مومنان ،افراد دیگری را محرم اسرار خود نکنند.
أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تُتْرَكُواْ وَلَمَّا يَعْلَمِ اللّهُ الَّذِينَ جَاهَدُواْ مِنكُمْ وَلَمْ يَتَّخِذُواْ مِن دُونِ اللّهِ وَلاَ رَسُولِهِ وَلاَ الْمُؤْمِنِينَ وَلِيجَةً وَاللّهُ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ ﴿۱۶﴾
فولادوند: آيا پنداشته ايد كه به خود واگذار مى شويد و خداوند كسانى را كه از ميان شما جهاد كرده و غير از خدا و فرستاده او و مؤمنان محرم اسرارى نگرفته اند معلوم نمى دارد و خدا به آنچه انجام مى دهيد آگاه است
مکارم: آيا گمان كرديد كه (به حال خود) رها ميشويد در حالي كه هنوز آنها كه از شما جهاد كردند و غير از خدا و رسولش را محرم اسرار خويش انتخاب ننمودند (از ديگران) مشخص نشده اند (بايد آزمون شويد و صفوف از هم جدا شود) و خداوند به آنچه عمل ميكنيد آگاه است.
#راز
https://goo.gl/Qvtriu
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
*/♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه :** تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
8⃣3⃣تدبر در سوره #طاها
در آیه ۱۳۰ سوره طه منظور از تسبيح در اطراف النهار چيست؟ ارتباط تسبيح با كسب رضايت پيامبر چيست؟
فَاصْبِرْ عَلَى مَا يَقُولُونَ وَ سَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ قَبْلَ طُـلُوعِ الشَّمْسِ وَ قَبْلَ غُرُوبِهَا وَ مِنْ ءَانَآىِ الَّيْلِ فَسَبِّحْ وَ أَطْرَافَ النَّهَارِ لَعَلَّكَ تَرْضَى _…_۱۳۰_
پس بر آنچه مى گويند شكيبايى كن و پيش از برآمدن آفتاب و پيش از فرو شدن آن با ستايش پروردگارت (او را) تسبيح گوى، و برخى از ساعات شب و كناره هاى روز را (هم) به نيايش بپرداز، شايد خشنود گردى. _…_۱۳۰_
پاسخ ۱ :
آيه ۱۳۰ ـ اشاره اى بس لطيف به نمازهاى پنج گانه يوميه دارد كه "قبل طلوع الشمس" براى نماز صبح است و طلوع هم به معناى آغاز درخشش خورشيد و پيش از نمودارشدن قرص خورشيد است و "قبل غروبها" در رابطه با نماز عصر است كه قبل از فرونشستن خورشيد مقرر است. درنتيجه نماز عصر پس از آن قضا است.
سپس "و من آناء الليل" نظر به مغرب و عشاء دارد و در آخر كار "و اطراف النهار" شاهد كرانه هاى سه گانه روز يعنى صبح و ظهر و عصر است، زيرا اطراف جمع طَرَف و كرانه است. اگر مقصود تنها صبح يا عصر بود "طَرَفى النهار" مى فرمود و نه "اطراف النهار". روى اين اصل، اطراف سه كرانه روز را شامل است.
"لعلك ترضى" كه رسول خدا بر مبناى تسبيح به حمد در بالاترين درجاتش دست كم در اين پنج وقت شايد خشنود گردد، خود دليل است بر اين حقيقت كه آن حضرت در عين حالت برترين و شايسته ترين عبادت نسبت به حضرت اقدس الهى، تمامى امكاناتش را مصروف مى داشته، باز هم گويى از عبادت خود راضى نبوده كه "لعلك ترضى" و نه (انك ترضى) به اين معنى كه قصور محدود بودن و فقر الى الله خود موجب است كه بر محور عبادت هايش گويى خشنود نيست، لكن «لعلك» به حضرتش خشنودى داده است.
تفسير فرقان
https://v.ht/tahha
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛