#اخلاق_سياسي در قرآن و روايات
⭕️شماره 4 :
ممنوعيت انتشار و فوروارد #تهمت به نامزدها و طرفدارانشان🚫
آيه «12»سوره نور:
🔶"چرا زمانى كه تهمت را شنيديد، مردان و زنان با ايمان نسبت به هم گمان خوب نبردند و نگفتند كه اين تهمتى بزرگ وآشكار است؟"
"خداوند در اين آيه، مسلمانان را به خاطر بدگمانى و آسيبپذيرى آنان در برابر #شايعات، توبيخ مىكند.
1⃣- دامن زدن به #شايعه و پخش آن، ممنوع است. ( «لَوْ لا» نشانه توبيخ از سوءظن و پخش شايعات است)
2⃣- مؤمنان در برابر آبروى يك «فرد» مسئول هستند. «الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ»
3⃣- بنى آدم اعضاى يكديگرند. #تهمت به هر عضوى از جامعهى اسلامى، همانند تهمت به ديگر اعضاست.«انفسهم»
4⃣- اصل اوّليه در عمل مسلمان، صحت است، مگر جرم او با دليل ثابت شود.«ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بِأَنْفُسِهِمْ خَيْراً»
5⃣- در برابر شنيدههاى ناروا در مورد مؤمنان، سكوت و همراهي ممنوع است. لَوْ لا ... قالُوا هذا إِفْكٌ مُبِينٌ
6⃣- تهمت اگر ثابت نشود، گويندهى آن #دروغگو محسوب مىشود. «هُمُ الْكاذِبُون»"
📚تفسير نور
💫کانال. قرآن پویان
@quranpuyan
تا "خدا" هست، هیچ لحظه ای آنقدر سخت نمیشود که نشود تحملش کرد
شدنی ها را انجام بده...
و نشدنی ها را به "خداوند" بسپار
سلام عزیزان
صبحتان متبرک به نگاه پر مهر خدا
@quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید؟
✅ اصل دیپلماسی : راز خود را به این افراد نگویید
در سوره توبه نیز بیان شده که مسلمانان؛غیر از خدا ورسول و مومنان ،افراد دیگری را محرم اسرار خود نکنند.
أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تُتْرَكُواْ وَلَمَّا يَعْلَمِ اللّهُ الَّذِينَ جَاهَدُواْ مِنكُمْ وَلَمْ يَتَّخِذُواْ مِن دُونِ اللّهِ وَلاَ رَسُولِهِ وَلاَ الْمُؤْمِنِينَ وَلِيجَةً وَاللّهُ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ ﴿۱۶﴾
فولادوند: آيا پنداشته ايد كه به خود واگذار مى شويد و خداوند كسانى را كه از ميان شما جهاد كرده و غير از خدا و فرستاده او و مؤمنان محرم اسرارى نگرفته اند معلوم نمى دارد و خدا به آنچه انجام مى دهيد آگاه است
مکارم: آيا گمان كرديد كه (به حال خود) رها ميشويد در حالي كه هنوز آنها كه از شما جهاد كردند و غير از خدا و رسولش را محرم اسرار خويش انتخاب ننمودند (از ديگران) مشخص نشده اند (بايد آزمون شويد و صفوف از هم جدا شود) و خداوند به آنچه عمل ميكنيد آگاه است.
#راز
https://goo.gl/Qvtriu
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
*/♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه :** تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
8⃣3⃣تدبر در سوره #طاها
در آیه ۱۳۰ سوره طه منظور از تسبيح در اطراف النهار چيست؟ ارتباط تسبيح با كسب رضايت پيامبر چيست؟
فَاصْبِرْ عَلَى مَا يَقُولُونَ وَ سَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ قَبْلَ طُـلُوعِ الشَّمْسِ وَ قَبْلَ غُرُوبِهَا وَ مِنْ ءَانَآىِ الَّيْلِ فَسَبِّحْ وَ أَطْرَافَ النَّهَارِ لَعَلَّكَ تَرْضَى _…_۱۳۰_
پس بر آنچه مى گويند شكيبايى كن و پيش از برآمدن آفتاب و پيش از فرو شدن آن با ستايش پروردگارت (او را) تسبيح گوى، و برخى از ساعات شب و كناره هاى روز را (هم) به نيايش بپرداز، شايد خشنود گردى. _…_۱۳۰_
پاسخ ۱ :
آيه ۱۳۰ ـ اشاره اى بس لطيف به نمازهاى پنج گانه يوميه دارد كه "قبل طلوع الشمس" براى نماز صبح است و طلوع هم به معناى آغاز درخشش خورشيد و پيش از نمودارشدن قرص خورشيد است و "قبل غروبها" در رابطه با نماز عصر است كه قبل از فرونشستن خورشيد مقرر است. درنتيجه نماز عصر پس از آن قضا است.
سپس "و من آناء الليل" نظر به مغرب و عشاء دارد و در آخر كار "و اطراف النهار" شاهد كرانه هاى سه گانه روز يعنى صبح و ظهر و عصر است، زيرا اطراف جمع طَرَف و كرانه است. اگر مقصود تنها صبح يا عصر بود "طَرَفى النهار" مى فرمود و نه "اطراف النهار". روى اين اصل، اطراف سه كرانه روز را شامل است.
"لعلك ترضى" كه رسول خدا بر مبناى تسبيح به حمد در بالاترين درجاتش دست كم در اين پنج وقت شايد خشنود گردد، خود دليل است بر اين حقيقت كه آن حضرت در عين حالت برترين و شايسته ترين عبادت نسبت به حضرت اقدس الهى، تمامى امكاناتش را مصروف مى داشته، باز هم گويى از عبادت خود راضى نبوده كه "لعلك ترضى" و نه (انك ترضى) به اين معنى كه قصور محدود بودن و فقر الى الله خود موجب است كه بر محور عبادت هايش گويى خشنود نيست، لكن «لعلك» به حضرتش خشنودى داده است.
تفسير فرقان
https://v.ht/tahha
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#اخلاق_سياسي در قرآن و روايات
⭕️شماره 5 :
#كينهتوزي و #بيعدالتي نسبت به نامزدها و طرفدارانشان ممنوع🚫
✳ وَ لا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلى أَلَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوى وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِما تَعْمَلُونَ «8»مائده
و هرگز خصومت با گروهي، شما را به بىعدالتى وادار نكند. به عدالت رفتار كنيد كه به تقوا نزديكتر است و از خداوند پروا كنيد كه همانا خدا به آنچه انجام مىدهيد آگاه است.
👈 #عدالت،يعني هر چه را براي خود و كانديدا و #جناح مطلوبمان مي پسنديم براي #رقيب هم بپسنديم. هم در بهره مندي از امكانات و رسانههاي عمومي ، هم در چگونگي تاييد صلاحيت، هم در تخريب نكردن و تضييع حقوق ،و. ...🍀
"اين آيه سفارش مىكند: #كينهها و دشمنىها و اختلافات شما را منحرف نكند؛ عوامل انحراف از عدالت يا بغض و كينه است، يا حبّ و دوستى .
♦️-انسانهاى #كينهتوز و عقدهاى، نمىتوانند عادل باشند. (براى رسيدن به عدالت بايد كينهها را كنترل كرد)
- در سياستگذارىها و روابط داخلى و خارجى؛ حتّى نسبت به دشمنان (چه رسد به رقباي داخلي) هم عادل باشيم. 📚"تفسير نور.
💫کانال قرآن پویان
@quranpuyan
#دعاهای_روزانه
پروردگارا؛ پرونده کردارمان را از حسنات آکنده ساز
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
@quranpuyan
#قرآنچهمیگوید؟
آیات تصویری
كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ ۗ وَنَبْلُوكُمْ بِالشَّرِّ وَالْخَيْرِ فِتْنَةً ۖ وَإِلَيْنَا تُرْجَعُونَ
هر نفسى چشنده مرگ است، و شما را از راه آزمايش به بد و نيك خواهيم آزمود، و به سوى ما بازگردانيده مىشويد
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
9⃣3⃣تدبر در سوره #طاها
❓در آیه ۱۳۰ سوره طه منظور از تسبيح در اطراف النهار چيست؟ ارتباط تسبيح با كسب رضايت پيامبر چيست؟
فَاصْبِرْ عَلَى مَا يَقُولُونَ وَ سَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ قَبْلَ طُـلُوعِ الشَّمْسِ وَ قَبْلَ غُرُوبِهَا وَ مِنْ ءَانَآىِ الَّيْلِ فَسَبِّحْ وَ أَطْرَافَ النَّهَارِ لَعَلَّكَ تَرْضَى _…_۱۳۰_
پس بر آنچه مى گويند شكيبايى كن و پيش از برآمدن آفتاب و پيش از فرو شدن آن با ستايش پروردگارت (او را) تسبيح گوى، و برخى از ساعات شب و كناره هاى روز را (هم) به نيايش بپرداز، شايد خشنود گردى. _…_۱۳۰_
پاسخ ۲ :
((لعلك ترضى )) - سياق سابق كه اعراض كفار از ياد خدا و نسيان ايشان آيات او و اسرافشان در امر او و ايمان نياوردنشان را ذكر مى كرد و نيز تاءخير انتقام از ايشان و دستور صبر و تسبيح و تحميد به رسول خدا را ذكر مى نمود اقتضاء دارد كه مراد از رضا، رضاى به قضاى خدا و قدر او باشد كه در اين صورت معنا اين طور مى شود: صبر كن و پروردگارت را حمد و تسبيح گوى آنقدر كه حالت رضا برايت حاصل شود، رضاى به قضاى خدا.
و بنابراين جمله مزبور نظير آيه ((و استعينوا بالصبر و الصلوه )) مى شود. و اما اينكه چطور تسبيح و تحميد خدا رضا مى آورد؟ وجهش اين است كه تنزيه فعل خدا را نقص و عيب ، و او را به ثناى جميل ياد كردن و مداومت در اين كار باعث مى شود انسان انس قلبى به خدا پيدا كند و علاقه مند به بيشتر كردن آن شود وقتى انس به زيبايى و جمال فعل خدا و نزاهت او زياد شد رفته رفته اين انس در قلب رسوخ پيدا مى كند و آنگاه آثارش در نظر نفس هويدا گشته خطورهايى كه مايه تشويش در درك و فكر است از نفس زايل مى گردد و چون جبلى نفس اين است كه به آنچه دوست دارد راضى و خوشنود باشد و آنچه غير جميل و داراى نقص و عيب است دوست ندارد لذا ادامه ياد خدا با تسبيح و تحميد باعث مى شود كه به قضاى خدا راضى گردد.
ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۴ صفحه ۳۳۳
https://v.ht/tahha
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛