✴️ #صله_رحم در قرآن،احسان به خویشان و اقوام
🛑قسمت سوم؛
💮🔶 وَ اتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي تَسائَلُونَ بِهِ وَ الْأَرْحامَ إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلَيْكُمْ رَقِيباً «1»نساء
🔹پروا كنيد. و (نسبت) به ارحام نيز تقوا پيشه كنيد (وقطع رحم نكنيد) كه خداوند همواره مراقب شماست.
🔶" واتقوااللَّه الذى تساءلون به و الارحام".
💮👈اينجا #تقوى داراى دو بعد است:
❣ تقوى اللَّه،
و
❣تقوى الارحام،
💮🔸#ارحام در بيست و دو جاى قرآن ياد شده، و در بيشتر موارد مقصود مطلق ارحام است كه جمع رحم مى باشد، و آن هم ويژه زنان است، كه در جمع رحم در آغاز از زنان شروع مى شود و آنگاه هر كه با ديگرى ارتباط رَحِمى دارد يعنى در نهايت تولد يافته از رحم او مى باشد چه دور و چه نزديك،
👈اينجا اين سؤال مطرح است: با آنكه اصل آفرينشِ مردان و تأثير اصلى صلب هاى آنان در توليد فرزندان بر زنان مقّدم است، چرا ارحام اين همه در قرآن ياد شده اند؛ ولى صُلب فقط يكبار ذكر شده است (۸۶ : ۷).
💮🔶پاسخ اينستكه :
پيدايش نسلها- كلًا از رحمهاى زنان است، و احياناً بدون مرد هم زنان مى توانند مانند مريم عليها السلام باردار شوند، وانگهى ارتباط رَحِمى از نظر رحمت و عطوفت بيش از ارتباط صُلبى است،تا جايى كه قرآن احترام مادران را سه برابر احترام پدران مقرر فرموده است؟ كه بارداريش و وضع حملش و شير دادنش اين خود سه زحمت و مرارت براى مادر است، كه از براى پدر نيست، و بر مبناى رواياتى چند- با استناد به اين- آيه احترام مادر سه برابر احترام پدر است.
💮🔶در بعد آغازين نخستين رَحم رَحم حضرت حوا عليها السلام است، كه تمامى صُلبها و رَحِمها در بُعد تناسلى به همان يك رَحِم بر مى گرددند، و در ميان اين دو نقطه نخستين و آخرين، كل انسانها كه در اين آيه" رجالًا كثيراً و نساءً" آمده، مشمول ارحام هستند،
👈 و روى اين اصل همه انسانها ارحام يكديگرند، گرچه رَحم اصطلاحى و شرعى در بعد ميراث و مانند آن رحم هايى نزديك اند، و در بُعد محرميت ارحامى پس از اينان، مانند خواهرزادگان، دائى ها و عموها و ... مى باشند..
🌸👌در اين آيه «واتقوااللَّه» كه پرهيز و مسئوليت ياد شده، در بعد اول پرهيز از خدا است، كه «تساءلون به» سئوال نخستين درباره همين تقوى اللَّه است، و سپس «الارحام» كه كل انسانها- به ويژه ارحام نزديك- را شامل مى باشد.
👈👈روى اصل اين عموميت ارحام نسبت به كل انسانهاست، و هر مسلمانى بايد نسبت به تمامى مسلمين- و بلكه كل انسانها- كه رحم يكديگرند- تقوا و پرهيز و پاس داشته باشد،البته هر چند ارحام نزديكتر باشند، تقواى درباره آنان نزديكتر است، كه" وانذر عشيرتك الاقربين".
📚تفسیر فرقان (سوره نسا آیه 1)
https://goo.gl/GAmsYE
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🕊💫🕊💫🕊💫🕊💫🕊💫🕊
✨میلاد حضرت علی ابن موسی الرضا علیه السلام بر همگان مبارک باد✨
🕊💫🕊💫🕊💫🕊💫🕊💫🕊
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صلوات خاصه امام رضا (علیهالسلام)
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
با عمومی سازی فهم و تفسير قرآن
@quranpuyan
💠 چرا امام رضا مسئولیت #ولایت_عهدی را پذیرفت؟
زیرا جامعه اسلامی به علت وجود سیاستمداران و سوءاستفادهکنندگان نمیتواند حکومت اسلامی حقیقی و جدی آن را در اقامه حق تحمل کند. امام حسین (ع) میفرماید: «الناس عبید الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرت معایشهم فاذا محصوا بالبلاء قل الدیانون.» (مردم بندگان دنیا هستند و دین لقلقهٔ زبان آنان است، تا زمانی که معیشت آنان را تأمین کند، گرد آن جمعاند اما زمانی که آزمایش شوند، دینداران حقیقی اندکند. )
مردم درباره دین سخن زیاد میگویند، اما زمانی که مصالح و منافعشان با دین در تعارض باشد، دینداران اندکند. اینجا دین از غیر دین تشخیص داده میشود. امام میدانست این مردمی که از او تعریف و تمجید میکنند توان تحمل حکومت حق را ندارند، حتی مأمون نیز چنین تحملی ندارد.
#امام_موسی_صدر
کتاب «مسیره الامام السید موسی الصدر» جلد اول
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
4⃣1⃣تدبر در سوره #مریم
🔹نکات سوره مریم از تفسیر عبدالعلی بازرگان
مریم:33
سلام بر من، روزی که زاده شدم و روزی که ميميرم و روزی که زنده برانگیخته خواهم شد. 27
__
27- شبیه این سخن را در آیه 15 همین سوره (19:15) درباره یحیی ميبينيم، با این تفاوت که در آنجا خداست که بر یحیی سلام نثار ميکند و در اینجا عیسی مسیح بر خود! و از آنجایی که هم درباره تولد بدون پدر عیسی مسیح اتهامات ناروا و ناسالمی وارد کردند و هم در مورد رحلتش گمانه زنیهای باطلی کرده و داستان صلیب و فدا را از خود بافتند، لازم آمده است عیسی بر سلامت تولد خویش بدون پدر صحّه بگذارد و هم از سلامت نحوه مرگش، که به تعبیر قرآن، خدا او را به سوی خود بالا برد [نساء 158 (4:158) ]. آرزوی برانگیخته شدن با قلبی سالم از حرص و حسد و خشم و شهوت نیز آرزویی بلند است.
مریم:36
و [سخن مسیح جز این نبود که:] مسلماً همان خدای یکتا صاحب اختیار من و شماست، پس [تنها] او را بندگی کنید که این است راه راست. 29
__
29- هر مسلمان نمازخوانی روزانه حداقل 10 بار در نمازهای پنجگانه خود از خدا ميخواهد که: «اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ». صراط مستقیم به شهادت این آیه و آیاتی دیگر، همین صاحب اختیار [ربّ] شناختن خدا و عملاً و انحصاراً او [نه دیگران] را ارباب خود دانستن است. این جمله را قرآن دو بار دیگر نیز از زبان عیسی(ع) نقل کرده است: آلعمران 51 (3:51) و زخرف 64 (43:64) .
مریم:39
آنها را به روز حسرت هشدار ده! 32 آنگاه که کار از کار گذشته [=دنیا به پایان رسیده و رستاخیز آغاز شده] و آنها [همچنان] در غفلتند و باور نميکنند [که جهان را حکمتی و حساب و کتابی است]. 33
__
32- یکی از نامهای قیامت «حسرت» است؛ حسرت از اینکه چقدر در دنیا کوتاهی کردیم [زمر 56 (39:56) و انعام 31 (6:31) - ...یَا حَسْرَتَنَا عَلَى مَا فَرَّطْنَا فِیهَا...]، حسرت مشاهده اعمال تباه خود [بقره 167 (2:167) - ...كَذَلِكَ یُرِیهِمُ اللهُ أَعْمَالَهُمْ حَسَرَاتٍ...]، حسرت از اینکه یکسره رسولان را تکذیب ميکردند [یس 30 (36:30) و حاقه 50 (69:50) - یَا حَسْرَهً عَلَى الْعِبَادِ مَا یَأْتِیهِمْ مِنْ رَسُولٍ...].
33- حرف فی در «فِی غَفْلَهٍ»، غرق شدن در غفلت را ميرساند و غفلت، بيتوجهی، فراموشی و سهلانگاری در امور مهمی است که مراقبت از آن ضرورت دارد. غافل بودن گاهی سهوی و ناخودآگاه است و گاهی عمدی و آگاهانه. جمله: «وَهُمْ فِی غَفْلَةٍ مُعْرِضُون» نشان ميدهد بسیاری از مردم غفلتشان ناشی از رویگردانی به حقیقت و قیامت است.
مریم:37
پس [با وجود همه تأکیداتی که مسیح بر توحید داشت] گروههایی [از پیروان ناخالص او] میان خویش به اختلاف پرداختند. پس وای بر کسانی که ناسپاسی کردند [=نعمت وحدت را نادیده گرفتند] از مشاهده صحنه روز عظیم [=قیامت]. 30
__
30- «مَشْهَدِ» اسم مکان است از ریشه «شَهَدَ»، به معنای مکان حضور و مشاهده صحنه قیامت. مکان به شهادت رسیدن را نیز مشهد ميگويند.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
✅ #بهترين_زندگي از ديدگاه #امام_رضا(ع)
🌹در كلام كوتاهى از حضرت رضا (ع) نكته اى است كه بايد شعور و غيرت را بلرزاند و حركت بدهد. حضرت به على بن شعيب مى فرمايد:
💮🔶«يابن شُعَيْب ارَايْتَ مَنْ احْسَن النّاسِ عيشةً؟»
پسر شعيب مى دانى چه كسى زندگى بهتر را دارد؟
🔶در برابر اين سؤال هر كس جوابى خواهد داشت. چه در بعد مادى و چه معنوى،
💮🌸زندگى بهتر زندگى همراه ايمان، همراه رضا، همراه يقين، همراه قرب خداست. و يا اين كه بهتر در اطاعت و تقوى و اجابت دستور حق است و يا اين كه زندگى بهتر در ثروت زياد و قدرت زياد و لذت زياد و ... است.
👈حضرت به هيچ كدام از اين دو گونه جواب نمى پردازد و پس از واگذارى شعيب و اين كه شما آگاهتريد مى فرمايد:
🌹«مَنْ حَسُنَ عَيْشُ النَّاسِ فى عَيْشِهِ»
💮🌹 زندگى بهتر زندگى كسانى است كه ديگران، در زندگى آنها به خوبى رسيده اند. و خوبى ديگران در باغ دست هاى آنها روييده است زندگى مادى و معنوى تو اگر با توليد و تكثير تو همراه نباشد بر تو وبال مى شود.
💮🔻در زندگى مادى اگر تو بهترينها را براى خودت جمع كنى و لذت و قدرت و ثروت را براى خودت بخواهى و به ديگران نرسى و پول را نپاشى و پخش نكنى، حتما منتظر باش كه حسادتها و دشمنى ها و چشمها و دستها در آشكار و پنهان، مزاحمت بشوند. و از دست و دل و دماغت بيرون بياورند، كه تا پول را نپاشى و نكارى پولى برداشت نمى كنى.
💮🌹و در زندگى معنوى هم اگر تو در خوبى خودت غرق بشوى و ديگران در زندگى ايمانى و تقوايى و در يقين و رضا و قرب تو سهمى نگيرند و زندگى آنها در زندگى تو شكل نگيرد، حتما تو در غربت و تنهايى خودت محاصره خواهى شد و از دست خواهى رفت.
🖊علی صفایی حائری-درسهايى از انقلاب (تقيه)، ص۱۰۲ و ۱۰۳.
@quranpuyan
هدایت شده از اطلاع رسانی دوره های آموزشی روش ساده فهم قران
🔰اگر شما هم مايليد #لذت فهم سورههاي قرآن را 8 هفته بطور #مجازي تجربه كنيد،شما را به ثبت نام در دوره جديد روش ساده #فهم بهتر قرآن ،دعوت ميكنيم. اطلاعات بيشتر در كانال زير در تلگرام و ايتا: @tadabbor_quranpuyan
در واتساپ:
https://b2n.ir/p92928
در این صبح زیبای تابستانی
اميد و تندرستی مهمون وجودتون
سفره تون رنگين وگسترده
روزيتون افزون
ودلتون قرص به حضور خداوند
در لحظه لحظه زندگی
سلام
صبح تون بخیر
@quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید؟
مذمت عیب جویی در قرآن
✅عیب گیری و طعن زنی
«هَمّازٍ مَشّاءٍ بِنَمِیمٍ»
این مردم همّاز.
همّاز یعنی همز كن.
🔺هَمز و لَمز كه در سوره ی«وَیْلٌ لِكُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ» هم داریم، به معنی عیب گیری و طعن زنی است.
🔻در باب «همز» گفته اندنه هرگونه عیب گیری و طعن زنی است، بلكه عیب گیری وطعن زنی به نوع پست وحقیرش
آنهایی كه دائماً با چشم و اشاره و شكلك در آوردن از مردم عیب جویی می كنند.
تقلید مردم را درمی آورند، با گوشه ی چشم به یك عیبی اشاره می كنند.
🔷انسان وقتی بخواهد عیب جویی كند، یك وقت خیلی صریح و قاطع با زبان حرفش را می زند.
یك وقت نه، در مقابل طرف كه هست وقتی كه او در چشمهایش نگاه می كند با تواضع با او حرف می زند كه مخلص شما هستیم، حضرتعالی چنین و. . . تا او رویش را آن طرف می كند شكلك درمی آورد، تقلید او را می كند.
🔺 این هم خودش از حقارت و پستی است.
🔻یك مرد و یك انسان كه شخصیت داشته باشد [چنین نمی كند. ]
اولاً خود غیبت كردن پشت سر مردم علامت بی شخصیتی است.
🗣روبروی او بگو.
تو وقتی كه او به طرف تو نگاه می كند مثل یك آدم در مقابلش ایستاده ای؛ رویش را كه به آن طرف برمی گرداند با چشم و لب اشاره می كنی، عیبش را آشكار می كنی، زیرزبانی حرف می زنی!"
📚جلد هشتم کتاب آشنایی باقرآن
📖تفسیر سوره قلم شهید مطهری
https://goo.gl/E6PYJz
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
5⃣1⃣تدبر در سوره #مریم
🔹 فراز آيات ۴۰-۳۵
مَا كَانَ لِلَّهِ أَن يَتَّخِذَ مِن وَلَدٍ سُبْحَانَهُ إِذَا قَضَى أَمْرًا فَإِنَّمَا يَقُولُ لَهُ كُن فَيَكُونُ {35}
خدا را نسزد كه فرزندى برگيرد منزه است او چون كارى را اراده كند همين قدر به آن مىگويد موجود شو پس بىدرنگ موجود مىشود {35}
وَإِنَّ اللَّهَ رَبِّي وَرَبُّكُمْ فَاعْبُدُوهُ هَذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِيمٌ {36}
و در حقيقتخداست كه پروردگار من و پروردگار شماست پس او را بپرستيد اين است راه راست {36}
فَاخْتَلَفَ الْأَحْزَابُ مِن بَيْنِهِمْ فَوَيْلٌ لِّلَّذِينَ كَفَرُوا مِن مَّشْهَدِ يَوْمٍ عَظِيمٍ {37}
اما دستهها[ى گوناگون] از ميان آنها به اختلاف پرداختند پس واى بر كسانى كه كافر شدند (باین موضوع) از مشاهده روزى دهشتناك {37}
أَسْمِعْ بِهِمْ وَأَبْصِرْ يَوْمَ يَأْتُونَنَا لَكِنِ الظَّالِمُونَ الْيَوْمَ فِي ضَلَالٍ مُّبِينٍ {38}
چه شنوا و بينايند روزى كه به سوى ما مىآيند ولى ستمگران امروز در گمراهى آشكارند {38}
وَأَنذِرْهُمْ يَوْمَ الْحَسْرَةِ إِذْ قُضِيَ الْأَمْرُ وَهُمْ فِي غَفْلَةٍ وَهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ {39}
و آنان را از روز حسرت بيم ده آنگاه كه داورى انجام گيرد و حال آنكه آنها [اكنون] در غفلتند و سر ايمان آوردن ندارند {39}
إِنَّا نَحْنُ نَرِثُ الْأَرْضَ وَمَنْ عَلَيْهَا وَإِلَيْنَا يُرْجَعُونَ {40}
ماييم كه زمين را با هر كه در آن است به ميراث مىبريم و [همه] به سوى ما بازگردانيده مىشوند {40}
♻️ عصاره فراز آیات ۴۰-۳۵ : صراط مستقیم در پرستش انحصاری خدایی است که فرزندی ندارد. وای بر کسانی که باین موضوع کفرمیورزندو عیسی را فرزند خدا میدانند
🖌 آقای سید کاظم فرهنگ
https://bit.ly/2ShODZn
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💐💐 اگر شما هم هميشه وقت خواندن قرآن، آرزو داشتين كه آيات را بفهميد
و فرصت يا حوصله شركت در كلاسهاي حضوري تدبر يا دوره هاي طولاني تفسير ترتيبي يا شركت در جلسات مختلف قرآني را نداشتين،
از فرصت #تابستان امسال استفاده كنيد
و در طي 8 هفته #روشسادهفهمقرآن را بطور #مجازي همراه با تمرين عملي فرابگيريد.
👈 جهت اطلاع از نظرات قرآن آموزان دوره هاي قبل،به لينك زير مراجعه نماييد
✳ https://b2n.ir/a02388
اطلاعات بيشتر در خصوص جزييات دوره در كانال اطلاع رساني دوره
@tadabbor_quranpuyan
✅ در تلگرام و ایتا
https://b2n.ir/p92928
✅ در واتساپ
✴️ #صله_رحم در قرآن،احسان به خویشان و اقوام
🛑قسمت چهارم :
🌸در چند ایه از قران،خداوند پس از دستور به توحید و یکتاپرستی،به احسان به والدین و اقربین دستور داده است. از جمله در سوره بقره آیه ۸۳ ،سوره نساء آیه ۳۶
💮🔶وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَ بَنِي إِسْرَائِيلَ لَا تَعْبُدُونَ إِلَّا اللَّهَ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَذِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ
وَقُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنًا وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ ثُمَّ تَوَلَّيْتُمْ إِلَّا قَلِيلًا مِنْكُمْ وَأَنْتُمْ مُعْرِضُونَ ﴿۸۳﴾
🔹فولادوند: و چون از فرزندان اسرائيل پيمان محكم گرفتيم كه جز خدا را نپرستيد
و به پدر و مادر و خويشان و يتيمان و مستمندان احسان كنيد
و با مردم [به زبان] خوش سخن بگوييد
و نماز را به پا داريد و زكات را بدهيد آنگاه جز اندكى از شما [همگى] به حالت اعراض روى برتافتيد
💮🔶وَاعْبُدُوا اللَّهَ وَلَا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَبِذِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ
وَالْجَارِ ذِي الْقُرْبَى وَالْجَارِ الْجُنُبِ وَالصَّاحِبِ بِالْجَنْبِ وَابْنِ السَّبِيلِ وَمَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ مَنْ كَانَ مُخْتَالًا فَخُورًا ﴿۳۶﴾
🔹فولادوند: و خدا را بپرستيد و چيزى را با او شريك مگردانيد و به پدر و مادر احسان كنيد
💮👈و در باره خويشاوندان و يتيمان و مستمندان و همسايه خويش (نزدیک)و همسايه بيگانه(دور) و همنشين و در راهمانده و بردگان خود [نيكى كنيد] كه خدا كسى را كه متكبر و فخرفروش است دوست نمى دارد.
https://goo.gl/GAmsYE
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
اللَّهُمَّ وَ أَنْطِقْنِي بِالْهُدَى
پروردگارا؛ زبانم را به هدایت گویا کن
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
@quranpuyan