🕋 #حج و #كعبه در قرآن
☸قسمت یازدهم :
#رمی_جمرات
💢♦️اطراف #جمرات سه گانه را که دو تای دیگر در طول همین راه واقع است، سنگ اندازها پیوسته احاطه نموده، دستهاست که پی در پی بالا می رود و ریگ می اندازد، چون هفت عدد اصابت نماید، مانند کسی که از میدانِ جنگ، فاتح برگشته، خوشحال برمی گردند.
اهل حجاز هر یک از این سه برج را شیطان می نامند؛ شیطان کبیر و شیطان صغیر. وقتی بخواهند منزل کسی را در آن نزدیکی نشان دهند، می گویند: نزدیک شیطان کبیر! این نام مطابق است با آنچه نقل می کنند که ابراهیم خلیل برای ذبح فرزندش اسماعیل، یا برای مشاهده مناسک، از این وادی عبور می نمود که شیطان در این سه مکان، سه بار ظاهر شد تا او را از انجام وظیفه باز دارد،
⭕️ابراهیم با مشتی سنگ وی را طرد کرد.
بعضی می گویند اینجاها در زمان جاهلیت محل نصبِ سه بت بوده است. هر چه بوده؛ به حسب وظیفه اسلامی، این عمل آخرین مراحل حج و همراه با هر قربانی است.
🖋ایت الله طالقانی
مسئله مهم در باب رمى جمرات اين است كه بدانيم «جمره» چيست، كه بايد سنگها را به سوى آن پرتاب كرد؟
❓آيا جمره همين ستونهاست كه امروز به آن سنگ مىزنند؟ يا آن قطعه زمينى است كه اطراف ستونها قرار دارد؟ يا هر دو؟❓ يعنى سنگ به سوى هر كدام پرتاب شود كافى است؟.
💢بسيارى از فقها از شرح اين مطلب سكوت كردهاند و به سادگى از كنار آن گذشتهاند، ولى گروهى از آنها تعبيراتى دارند كه به خوبى نشان مىدهد «جمره» همان زمين اطراف ستونهاست; همان قطعه زمينى كه سنگريزهها به هنگام رمى در آن جمع مىشود.
👈دركتب ارباب لغت و روايات معصومين(عليهم السلام) نيز اشارات گويايى بر اين امر وجود دارد.
بلكه قراين نشان مىدهد كه در عصر رسول الله(صلى الله عليه وآله) و ائمّه معصومين(عليهم السلام) ستونى در محلّ جمرات وجود نداشته و اگر ستونى در عصر بعضى از معصومين(عليهم السلام) بوده به عنوان نشانه و علامت براى گم نكردن آن محل بوده است و حاجيان سنگهاى خود را بر آن قطعه زمين مىانداختند و سنگها روى هم انباشته مىشد و بدين جهت آنرا جمره; يعنى «مجتمع الحصى» [=محل جمع شدن سنگريزهها] گفتهاند; بنابراين كار راحت مىشود و انداختن سنگ به اطراف ستونها كافى است
🖊ایت الله مکارم شیرازی
💢اولين عمل در سرزمين منا #رمى_جمره_عقبه مى باشد.
💢💮 معناى سنگ زدن به #جمره آن است كه من هر شيطان و شيطنتى را رمى كردم، پس اگر انسانى خود جزو شياطين انسانى باشد هرگز قدرت و لياقت رمى را ندارد.
👈پس حاجى متوجه باشد كه آن جمره، شيطان نمى باشد و اين سنگ زدن رمى شيطان و راندن شيطان نيست و شيطان هرگز با هفت سنگ طرد نمى شود، تنها راه در امان ماندن از آسيب هاى شيطان پناه بردن به خداوند متعال مى باشد اما كسى كه غافل باشد از ياد خداوند متعال، شيطان قرين او مى شود و كسى كه شيطان قرين او شد هرگز نمى تواند شيطان را رد كند و چنين كسى حقيقتا اعمال #منا را انجام نداده اگرچه ظاهرا انجام داده است و اين شخص به سر رمى جمرات نرسيده است.
📚جرعه اى از صهباى حج و عرفان حج آيت الله جوادى آملی.
http://quranpuyan.com/yaf_postst5338_rmy-jmrt.aspx
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
اگر خورشید بر یک حال بودی
شعاع او به یک منوال بودی
جهان جمله فروغ نور حق دان
حق اندر وی ز پیدایی است پنهان
خرد را نیست تاب نور آن روی
برو از بهر او چشمی دگر جوی
( شیخ محمود شبستری، گلشن راز)
سلام
صبح آدینه پرخیر و برکت
@quranpuyan
4_6032792513721404198.mp3
17.68M
🌹سخنرانی بمناسبت عید قربان
🔻موضوع:
آیا #قربانی کردن فعل اخلاقی است ؟
♦️۲۹ تیر ماه ۱۴۰۰
استاد سروش محلاتی
@quranpuyan
🕋 #حج در نگاه جلال آل احمد
#خسی_در_میقات
☘🍃چهار و نيم صبح #مكه بوديم. ديشب هشت و نيم از مدينه راه افتاديم. ماشين يك اتوبوس بود كه سقفش را برداشته بودند.
🍃 #لباس_احرام را از مدينه پوشيده بوديم. و مراسم مسجد و بعد سوار شدن و آمدن و آمدن. سقف آسمان بر سر و ستارهها چه پايين، و آسمان عجب نزديك. و من هيچ شبي چنان بيدار نبودهام و چنان هشيار به هيچي زير سقف آن آسمان و آن ابديت، هر چه شعر كه از برداشتم خواندم ـ به زمزمهاي براي خويش ـ و هر چه دقيقتر كه توانستم در خود نگريستم تا سپيده دميد. و ديدم كه تنها «خسي» است و به «ميقات» آمده است و نه «كسي» و به «ميعادي». و ديدم كه «وقت» ابديت است،
🍀 يعني اقيانوس زمان. و «ميقات» در هر لحظهاي. و هر جا. و تنها با خويش. چرا كه «ميعاد» جاي ديدار تست با ديگري. اما «ميقات» زمان همان ديدار است و تنها با «خويشتن».
🍃 و دانستم كه آن زنديق ديگر ميهنهاي يا بسطامي چه خوش گفت وقتي به آن زائر خانه خدا در دروازه نيشابور گفت كه كيسههاي پول را بگذار و به دور من طواف كن و برگرد.
🍃 و ديدم كه سفر وسيله ديگري است براي خود را شناختن. اين كه «خود» را در آزمايشگاه اقليمهاي مختلف به ابزار واقعهها و برخوردها سنجيدن و حدودش را به دست آوردن كه چه تنگ است و چه حقير است و چه پوچ و هيچ.
💮🍁و هر چه دقيقتر كه توانستم در خود نگريستم تا سپيده دميد. و ديدم كه تنها «خسي» است و به «ميقات» آمده است و نه «كسي» و به «ميعادي». و ديدم كه «وقت» ابديت است، يعني اقيانوس زمان. و «ميقات» در هر لحظهاي. و هر جا.
📚«برگرفته از کتاب خسی در میقات»
🖊جلال آل احمد
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
﷽؛
💐💐با تبريك ايام و اعياد #ماه_ذيحجه
💞به لطف خدا و استقبال كاربران از موضوع حج در قرآن، در جستجوي موضوعات زير در #گوگل ، #تالارگفتگوهايقرآنپويان در صفحه #اول نتایج جستجو قرار دارد.
🌸آیات #عرفات در قرآن
💞آیات #مشعر در قرآن
🌸فلسفه #احکام_حج در قرآن
💞 #منا و ٫تشریق در آیات قرآن
🌸 #سعی_صفا_و_مروه در آیات قرآن
💞تراشیدن سر و #قربانی کردن در آیات قرآن
💞 #محرمات_احرام حج در آیات قرآن
💮👈جهت مطالعه پستهای مربوط به عناوین فوق، به لینک زیر مراجعه فرمایید
http://quranpuyan.com/yaf_topics17_Hj-dr-qrn.aspx
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
🌸 أَنْتَ اللّٰهُ الْواحِدُ الْأَحَدُ الْمُتَفَرِّدُ الصَّمَدُ الْفَرْدُ وَ إِلَيْكَ الْمَصِيرُ، وَصَلَّى اللّٰهُ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَأَهْلِ بَيْتِهِ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ، وَاغْفِرْ لِى ذُنُوبِى، وَاسْتُرْ عَلَىَّ عُيُوبِى، وَافْتَحْ لِى مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً وَرِزْقاً وَاسِعاً يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ.
💞 خدای یگانه یکتای بیهمتای بینیاز، تک و بازگشت همه به سوی تو است، خدایا بر محمّد و اهلبیت پاک و پاکیزهاش درود فرست و گناهانم را بیامرز و کاستیهایم را بر من بپوشان و از پیشگاهت برای من رحمت و روزی فراوان بگشای، ای مهربانترین مهربانان
💫فرازی از دعای یستشیر
@quranpuyan
⭕️مقایسه #تطبیقی آیات قرآن با #کتب_آسمانی پیشین
0⃣8⃣ #بازداشت_برادر_یوسف:
#قرآن
🌹سوره یوسف آیات ۷۸ و ۷۹🌹
گفتند: ای عزیز! او پدری سالخورده دارد، پس یکی از ما را به جای او بگیر، که ما تو را از نیکوکاران می بینیم.
گفت: پناه بر خدا که جز آن کس را که کالای خود را نزد وی یافته ایم بازداشت کنیم. زیرا در این صورت حتماً ستمکار خواهیم بود.
#تورات
🌹پیدایش، فصل ۴۴ آیه ۱۷🌹
یوسف گفت: نه، نه ، هرگز چنین کاری نخواهم کرد. فقط کسی که جام در کیسهٔ او پیدا شده، غلام من خواهد شد. بقیّهٔ شما میتوانید صحیح و سالم نزد پدرتان برگردید.
https://bit.ly/2NCIaTh
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
0⃣4⃣ تدبر در سوره #مریم
🔹نکات سوره مریم از تفسیر عبدالعلی بازرگان
❓منظور از اینکه همه وارد جهنم میشوند، چیست؟
مریم:71
وَإِن مِّنكُمْ إِلَّا وَارِدُهَا كَانَ عَلَى رَبِّكَ حَتْمًا مَّقْضِيًّا
هیچ کس از شما نیست جز آنکه به آستانه آن [دوزخ] درآید! [تحقق چنین روزی] بر پروردگارت [وعدهای] حتمی و گذرانده شده است. 57
__
57- هشدار «إِنْ مِنْكُمْ إِلاَّ وَارِدُهَا» [بی استثنا همگی وارد جهنم ميشويد] هشداری هراسناک و تکان دهنده است! آیا به راستی مؤمن و کافر وارد دوزخ ميشوند؟ درست است که در آیه بعد بشارت نجات پرهیزکاران آمده، اما همین درنگ کوتاه هم تا فرا رسیدن نصرت و نجات الهی وحشتناک است. از آن گذشته، چنین هشداری در ظاهر با وعده الهی که: مؤمنون از دوزخ دور خواهند بود و صدایی از آن را نیز نميشنوند [انبیاء 101 (21:101) و 102- ...أُولَئِكَ عَنْهَا مُبْعَدُونَ لا یَسْمَعُونَ حَسِیسَهَا...] و موارد مشابه سازگار نیست.
بسیاری از مفسرین خواستهاند گِره این معضل را با توضیحی در تفاوت دو فعل ورود و دخول بگشایند. ميدانيم در زبان عربی [برخلاف فارسی] ورود بر هر مکانی، به آستانه و لبه آن درآمدن است، همچنانکه حیوانات تشنه به کناره برکه یا رودخانه [نه داخل آن] ميرسند و از آن مينوشند و کاروانهای تجاری کسی را که برای کشیدن آب به سر چاه ميفرستادند «وارد» ميناميدند [یوسف 19 (12:19) ، قصص 23 (28:23) ]. در واژة «ورود»، مسئله چشیدن آب مطرح است، و در «دخول»، به میان چیزی درآمدن، که دو مفهوم متفاوت را ميرسانند. در تصویر نخست، با معنایی که آب در نقش حیاتبخش خود دارد، انسان همچون تشنة درماندهای تداعی ميشود که به جای آب، به سرابی سوزان در صحرایی داغ ميرسد که نه آب، بلکه آتش است. در تصویر دوم اما، دخول در آتش فاقد مفهوم تشنگی و نیازی است که در اصل کلمه «ورود» موجود است، پس اگر کلمه دخول را به جای ورود به کار برده بود، چنان مفهومی القاء نميشد.
از زاویهای دیگر نیز به فهم این مسئله ميتوان نزدیک شد؛ وقتی زلزله ميشود و ساختمان ميلرزد، همه ساکنان آن به وحشت ميافتند و در «آستانه» و خطر زیر آوار رفتن قرار ميگيرند، اما کسانی که قبلا آموزشهای لازم [فرضاً در پناه پلکان یا دیوارهای محکم رفتن] را دیده باشند نجات مييابند. قرآن این «دستگیرههای رهایی» [مفازه] را که با توسل به آنها هیچ گزندی به شخص نميرسد نشانمان داده است: زمر 61 (39:61) - وَیُنَجِّی اللهُ الَّذِینَ اتَّقَوْا بِمَفَازَتِهِمْ لا یَمَسُّهُمُ السُّوءُ وَلا هُمْ یَحْزَنُونَ.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
هدایت شده از کتاب باورها و رفتارهای قرآنی
💐💐💐💐💐#تخفیف فروش کتاب "باورها و رفتارهای قرآنی" بمناسبت اعیاد مبارک قربان و #غدیر
👈👈 از روز شنبه 2 مرداد تا روز جمعه 8 مرداد
✅✅ اگر ميخواهيد خود يا عزيزانتان با مهمترين بايدها و نبايدهاي زندگي فردي و اجتماعي از منظر قران آشنا شويد، مطالعه كتاب" #باورهاو_رفتارهايقرآني را به شما پيشنهاد ميكنيم.
🌹 در اين كتاب، نکات کاربردی آیات قرآن، استخراج و به همراه تفسيري كوتاه و تصاویر مناسب منتشر شده است.
🌹در انتخاب آیات، مهمترین باورها و عقاید و نیز رفتارهای فردی و اجتماعی ممدوح یا مذموم قرآن که دامنگیر جامعه امروز ما نیز هست، مدنظر قرار گرفته است.
🌹همچنين ميتوانيد در هنگام تلاوت هر سوره قران ، با رجوع باین کتاب، برگزيده اي از ايات و مفاهيم آنرا هم مطالعه نمایید.
و یا به دوستان و عزيزان خود #اهدا نماييد.
🔷 علاقمندان ميتوانند این کتاب را از درگاه زير سفارش داده و توسط پست دريافت نمايند.
https://idpay.ir/quranpuyan/shop
✳عزيزاني كه در سفارش اينترنتي و دريافت
رمز دوم مشكل دارند، و یا بیش از 10 جلد نیاز دارند، به شماره زير پيام دهند. 09123732102
❇❇خريد و دانلود فايل ديجيتال كتاب نيز از ادرس زير فراهم ميباشد:
https://idpay.ir/quranpuyan3/file
✅جهت اطلاعات بیشتر و مطالعه فهرست و فصل اول به لینکهای زیر مراجعه کنید
https://eitaa.com/raftarequrani
https://b2n.ir/e96701
زندگی دوختن شادیهاست
و به تن کردن پیراهن گلدار امید
سلام
روزتان بخیر
روزگارتان خوش و خرم
@quranpuyan
📖#قرآنچهمیگوید؟
💢انسان نوعا حريص است مگر مصلين
💠🔆 إِنَّ الْإِنْسانَ خُلِقَ هَلُوعاً «19» إِذا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعاً «20» وَ إِذا مَسَّهُ الْخَيْرُ مَنُوعاً «21» إِلَّا الْمُصَلِّينَ «22» الَّذِينَ هُمْ عَلى صَلاتِهِمْ دائِمُونَ «23»
"معارج"
🌱 همانا انسان، بىتاب و حريص آفريده شده است. هرگاه بدى به او رسد، نالان است. و هرگاه خيرى به او رسد، بخيل است. مگر نمازگزاران. آنان كه بر نمازشان مداومت دارند.
❄🔸 نشانه حريص بودن دو چيز است: جَزَع به هنگام سختى و بُخل به هنگام كاميابى. «هَلُوعاً إِذا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعاً وَ إِذا مَسَّهُ الْخَيْرُ مَنُوعاً»
💬پیامها🔻
1⃣ ريشه بسيارى از ناهنجارىها، حرص و بخل است. جَزُوعاً ... مَنُوعاً
2⃣ انسان بسيار كم ظرفيّت است، با تماس با سختى فرياد مىزند و بخل مىورزد.
مَسَّهُ ... مَسَّهُ
3⃣ راه نجات از اخلاق ناپسند، متصف شدن به صفات مصلين است كه در اين ايات بيان شده است. خُلِقَ هَلُوعاً ... إِلَّا الْمُصَلِّينَ
4⃣ طبع مادّى انسان به سوى حرص و بخل ميل دارد و نماز و ياد خدا آن را مهار مىكند. إِنَّ الْإِنْسانَ خُلِقَ هَلُوعاً ... إِلَّا الْمُصَلِّينَ
5⃣ آثار نماز در گرو مداومت بر آن است. «الَّذِينَ هُمْ عَلى صَلاتِهِمْ دائِمُونَ»
📚تفسیر نور
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
1⃣4⃣ تدبر در سوره #مریم
🔹فراز آيات ۸۰-۷۳
وَإِذَا تُتْلَى عَلَيْهِمْ آيَاتُنَا بَيِّنَاتٍ قَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِلَّذِينَ آمَنُوا أَيُّ الْفَرِيقَيْنِ خَيْرٌ مَّقَامًا وَأَحْسَنُ نَدِيًّا {73}
و چون آيات روشن ما بر آنان خوانده شود كسانى كه كفر ورزيدهاند به آنان كه ايمان آوردهاند مىگويند كدام يك از [ما] دو گروه جايگاهش بهتر و محفلش آراسته تر است {73}
وَكَمْ أَهْلَكْنَا قَبْلَهُم مِّن قَرْنٍ هُمْ أَحْسَنُ أَثَاثًا وَرِئْيًا {74}
و چه بسيار نسلها را پيش از آنان نابود كرديم كه اثاثى بهتر و ظاهرى فريباتر داشتند {74}
قُلْ مَن كَانَ فِي الضَّلَالَةِ فَلْيَمْدُدْ لَهُ الرَّحْمَنُ مَدًّا حَتَّى إِذَا رَأَوْا مَا يُوعَدُونَ إِمَّا الْعَذَابَ وَإِمَّا السَّاعَةَ فَسَيَعْلَمُونَ مَنْ هُوَ شَرٌّ مَّكَانًا وَأَضْعَفُ جُندًا {75}
بگو هر كه در گمراهى است [خداى] رحمان به او مهلت مىدهد تا وقتى آنچه به آنان وعده داده مىشود يا عذاب دنیوی يا روز رستاخيز را ببينند پس به زودى خواهند دانست جايگاه چه كسى بدتر و سپاهش ناتوانتر است {75}
وَيَزِيدُ اللَّهُ الَّذِينَ اهْتَدَوْا هُدًى وَالْبَاقِيَاتُ الصَّالِحَاتُ خَيْرٌ عِندَ رَبِّكَ ثَوَابًا وَخَيْرٌ مَّرَدًّا {76}
ولی خداوند كسانى را كه هدايتيافتهاند بر هدايتشان مىافزايد و نيكيهاى ماندگار نزد پروردگارت از حيث پاداش بهتر و خوشفرجامتر است {76}
أَفَرَأَيْتَ الَّذِي كَفَرَ بِآيَاتِنَا وَقَالَ لَأُوتَيَنَّ مَالًا وَوَلَدًا {77}
آيا ديدى آن كسى را كه به آيات ما كفر ورزيد و گفت قطعا به من مال و فرزند [بسيار] داده خواهد شد {77}
أَاطَّلَعَ الْغَيْبَ أَمِ اتَّخَذَ عِندَ الرَّحْمَنِ عَهْدًا {78}
آيا بر غيب آگاه شده يا از [خداى] رحمان عهدى گرفته است {78}
كَلَّا سَنَكْتُبُ مَا يَقُولُ وَنَمُدُّ لَهُ مِنَ الْعَذَابِ مَدًّا {79}
نه چنين است به زودى آنچه را مىگويد مىنويسيم و عذاب را براى او خواهيم افزود {79}
وَنَرِثُهُ مَا يَقُولُ وَيَأْتِينَا فَرْدًا {80}
و آنچه را مىگويد از او به ارث مىبريم و تنها به سوى ما خواهد آمد {80}
♻️عصاره فراز آیات ۸۰-۷۳ : به کافرانی که به اعتبار امکانات و موقعیت دنیوی ،خود را برتر از ایمان آوردن و اهل ایمان می پندارند بگو که با مشاهده عذاب دنیوی یا اخروی و نیز سرنوشت مطلوب اهل هدایت،حقیقت را لمس خواهند کرد.
🖌 آقای سید کاظم فرهنگ
http://www.quranpuyan.com/yaf_postsm14160findunread_tdbr--w-tfsyr-swrh-mrym-nmt-bkhshy-khS-khd-bh-nby-w-hdyt-shdgn-Gz-dwrn-bshrt-pymbr-bh-mwmnyn.aspx#post14160
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#غدير_را_مستند_بخوانيم
🛑 قسمت اول:
🖋📖گزارش واقعه در قديمي ترين #كتب_اهل_سنت
💮👈 #مسند احمد بن حنبل
قدیمی ترین منبع معتبر اهل سنت که درباره واقعه #غدیر_خم عباراتی آورده است مسند امام احمد بن حنبل (۱۶۴ - ۲۴۱ ) است. او امام حنابله (یکی از چهار مدرسه کلامی فقهی اهل سنت) و شاخص ترین چهره اهل حدیث است، و کتاب او قبل از صحاح سته تالیف شده است. وی حداقل هفده حدیث در این باره نقل کرده است.
💮👈روایت براء بن عازب
🔸عن عدی بن ثابت عن البراء بن عازب قال کنا مع رسول الله )ص( فی سفر، فنزلنا بغدیر خم، فنودی فینا الصلاة جامعة،وکُسح لرسول الله )ص( تحت شجرتین، فصلى الظهر وأخذ بید على )رضى الله تعالى عنه ( فقال ألستم تعلمون انى أولى بالمؤمنین من أنفسهم؟ قالوا بلى. قال ألستم تعلمون انى أولى بکل مؤمن من نفسه ؟ قالوا » بلي. . قال فأخذ بید على، فقال:
🌸 من کنت مولاه فعلى مولاه اللهم وال من والاه وعاد من عاداه🌸 « قال فلقیه عمر بعد ذلک فقال له :هنیئا یا ابن أبی طالب، أصبحت وأمسیت مولى کل مؤمن ومؤمنة*🤝
💮🔸ترجمه: براء بن عازب (به نقل عدی بن ثابت): ما با پیامبر ص بودیم. در #غدیر_خم فرود آمدیم. ندای نماز جماعت داده شد. برای پیامبر ص جائی در زیر دو درخت تهیه شد، آن حضرت نماز ظهر گزارد و پس از آن دست علی رضی الله عنه را گرفت و گفت: آیا نمیدانید که من به مؤمنان از خودشان اولی هستم؟ گفتند:بلی.
]دوباره[ پرسید: آیا نمیدانید که من به هر مؤمنی از خودش اولی هستم؟ گفتند: بلی. آنگاه دست علی را گرفت و فرمود: هرکس من مولای او هستم، علی مولای او است. خداوندا دوست بدار کسی که او را دوست میدارد و دشمن بدار آن کس که او را دشمن میدارد.
💢👈پس از آن عمر ]بن خطاب[، علی را ملاقات کرد و به او گفت: گوارا باد بر تو ای فرزند ابوطالب که مولای هر مرد مؤمن و زن مؤمنهای شدی.
📚*مسند الامام احمد بن حنبل، المشرف العام علی إصدارها الدکتور عبدالله بن عبدالمحسن الترکی، المشرف علی تحققیها وتخریج نصوصها والتعلیق علیها شعیب الارنوط، مؤسسة الرسالة، بیروت، ۱۴۱۳ ق، ۵۰ جلد.ح ۱۸۴۷۹ ، ج ۳۰ ، ص ۴۳۰
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛