💮🔶اشتباهات ما در #حجاب ❗
وضع #حجاب بانوان در جامعه ما مطلوب نیست و اینک کارشناسان بارها بدان اذعان داشته و در این باره آمارها ارائه میکنند ....
🔻طرح یک سوال
در شرایط کنونی یک سوُال هم این است که آیا ما از موضع فقه وحوزه چارچوب حجاب را بدرستی تبیین کرده ایم؟ و یا بدلیل آنکه از آن کاسته یا بر آن افزوده ایم، در وقوع این نابسامانی بی تاثیر نیستیم؟ بنظر میرسد در تلقی کنونی از حجاب شرعی چند اشتباه وجود دارد، اشتباهاتی که باعث شده حجاب از ابعاد شرعی آن حجیمتر و فربهتر معرفی شود و همانگونه که شهید مطهری هم متذکر شده، وقتی حجاب را افزایش داده و سنگین میکنیم، درحقیقت افراد باحجاب را کاهش داده و تقلیل میدهیم:
🛑قسمت سوم:
🔻4⃣. فاصله #فتوا از مبنا
💮👈فتاوای فقهی دارای مبانی خاصی است که فقیه به ان رسیده است ، ولی حجاب از جمله مسائلی است که گاه فقیه فتوایی فراتر از مبنای خود صادر میکند تا بر قوت این حکم افزوده و ان را در جامعه بیشتر استوار سازد . مثلا در همان مسئله حجاب برای زنان غیر مسلمان ، ممکن است فقیهی به اقتضای انکه مبنایش "تکلیف کفار به فروع" است حجاب اسلامی را برای انان هم واجب بداند ، ❓ولی چگونه ممکن است از این مبنا که در حد یک "قاعده فقهی" است به عنوان "یک اصل مسلم در اسلام " در پاسخ استفتاء یاد کند ؟ متن سوال این است : ایا حجاب برای غیر مسلمانان در کشورهای اسلامی واجب است ؟ و پاسخ را چنین داده اند :
"یک اصل مسلم در اسلام داریم که هر حکمی برای مسلمانان ثابت است دیگران نیز مکلف به ان هستند بنابر این انها هم موظف به حکم حجاب هستندو نسبت به حجاب که ما میتوانیم اعمال کنیم کار صحیح و عادلانه ای است " (استفتاءات جدید ج۳ص۶۹)
در حالی که:
↩️ اولا فقهای بزرگی اساسا منکر این قاعده اند (مثل ایه الله خویی و در گذشته مثل اردبیلی و صاحب مدارک و ذخیره و حدائق و...)
و ثانیا حتی اگر قاعده مورد توافق باشد باز هم تعبیر "اصل مسلم" در باره ان درست نیست .
↩️ و ثالثا : به فرض که کفار مکلف به فروع باشند ولی ما حق الزام انها به تکالیف اسلامی را نداریم و باید ازادیشان برای عمل بر طبق ایین خوشان را تامین کنیم . متن فتوای صریح ایه الله خویی چنین است :
ان وجوب النهی عن المنکر غیر ثابته بالاضافه الی الکفار الموجودین فی بلاد المسلمین حتی بناء علی انهم مکلفون بالفروع و ذلک لانهم یعیشون فی بلاد المسلمین علی حریتهم .. (التنقیح ج۱ص۳۱۷)
💢♦️ شگفت اور است خود این فقیه نیز که در کتاب النکاح خویش در باره این قاعده بحث کرده ، توضیح داده که رفتار ما با غیر مسلمانان به اقتضای مکلف بودن انان به فروع نیست و مثلا انها را نهی از منکر نمی کنیم و یا مالکیت انان را بر خمر و خنزیر نفی نمیکنیم و نتیجه گرفته است "در دنیا مکلف به فروع بودن انها اثری برای ما ندارد " (ج ۶ ص ۲۶)
👈این تفاوت مبنا و فتوا نشان میدهد که برخی اراء سخت گیرانه در باب حجاب ریشه در مبنای فقهی ندارد و حساسیت های دیگری منشاُ ان میباشد .
در قسمت بعد توضیح خواهیم داد که دلیل این سخت گیری ها چیست⁉️
🎙استاد سروش محلاتی
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
هدایت شده از قران پویان
◼️ فرارسیدن مام محرم، ایام سوگواری سرور آزادگان جهان امام حسین علیه السلام و یاران باوفای ایشان را تسلیت عرض می نماییم
@quranpuyan
#دعاهای_روزانه
💫أَللّهُمَّ ارْزُقْنی شَفاعَةَ الْحُسَیْنِ یَومَ الْوُرُودِ
💫خدایا شفاعت امام حسین (ع) را روز ورود در صحنه محشر به من روزى بفرما.
https://telegram.me/quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید؟
❓تفاوت #سلام بادرود چیست؟
متن زير ،نظری از آقای حميد احراری است:
"سلام. دوستی در بارهٔ واژهٔ سلام و تفاوت آن با درود سؤال کرده بود. این یادداشت را برایش فرستادم. امیدوارم برای شما نیز مفید باشد.
سلام از ریشهٔ سلم است. از کهنترین زبانهای باستانی سامی نظیر اکدی، آشوری باستان، آشوری میانه و نوآشوری، در بابلی باستان و میانه ، در کنعانی و فنیقی، در پانیک، آرامی باستان، آرامی کتاب مقدس، سریانی شرقی و غربی تا نبطی، عربی جنوبی ﴿سبایی و قتبانی﴾ به کار رفته است ﴿تصویر آن در زبان اکدی را به ضمیمه میفرستم.﴾ این واژه در آرامی שְׁלָם ﴿شلوم﴾ و در عبری שְׁלָם ﴿شلام﴾ و در سریانی ܫܠܳܡܳܐ ﴿شلاما﴾ است. این واژه معنای «صلح، آشتی و ایمنی» را بازنمایی میکند.
واژهٔ درود از پهلوی drūt ﴿درُوت﴾ برآمده که بهمعنای «صحت و آرامش» است. این واژه در اوستایی با druvatāt ﴿دروَتات﴾ بیان میشود که به معنای «آرزوی خیر و برکت» است.
حوزهٔ معنایی دو واژهٔ «سلام» و «درود» بسیار شبیه به هم و به تعبیر دارای همپوشانی زیاد است، اما به باور من، عمق فرهنگی و پیشینهٔ واژهٔ سلام بیشتر است. "
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
4⃣5⃣تدبر در سوره #مریم
🔹نکات مهم تفسیری سوره مریم از تفسیر المیزان
۷- كهيعص نكته اي از حروف مقطعه
اين سوره ها از قرآن كريم كه حروف مقطعه بر سر آنها آمده خالى از ارتباطى در ميان مضامين آنها با آن حروف نيست ، پس حروفى كه مشترك ميان چند سوره است كشف مى كند از اين كه مضامين آنها نيز مشترك است .
مؤيد اين معنا مناسبت و همجنسى اى است كه ميان اين سوره و سوره ((ص )) به چشم مى خورد، چون آن سوره نيز داستان انبياء را آورده است. سوره هايى كه حروف مقطعه مشترك دارند مطالبشان نيز مشترك است ، مانند سوره مورد بحث با سوره ((يس ))كه در هر دو حرف ((ياء)) وجود دارد. و باز مانند اين سوره و سوره شورى كه در هر دو حرف ((ع )) وجود دارد.
۸- فَلا تَعْجَلْ عَلَيْهِمْ إِنَّمَا نَعُدُّ لَهُمْ عَدًّا
● مراد از اينكه فرمود ما نفس ها يا روزهاى زندگى آنان را مى شماريم اين است كه اعمال آنان شمرده و ضبط مى شود
كلمه ((عد)) به معناى شمردن است ، و چون شمردن هر چيزى آن را به آخر مى رساند و نابود مى كند، به اين عنايت ، خداى تعالى در اين آيه خواسته است بفرمايد: ما عمر ايشان را به آخر مى رسانيم و تا آخرين نفس مى شماريم ، گويا نفس هاى عمر ايشان را در نزد خود ذخيره كرده ، و دانه دانه مى فرستد تا تمام شود، و آن روزى است كه وعده عذابشان داده است .
و چون مدت بقاى آدمى ، مدت آزمايش و امتحان او است ، همچنان كه آيه ((انا جعلنا ما على الارض زينه لها لنبلوهم ايهم احسن عملا)) اشاره به آن دارد، در نتيجه شمردن عمر در حقيقت شمردن اعمالى است كه در نامه عمر نوشته مى شود، تا بدان وسيله بنيه زندگى جاودانه آخرت تمام شود، و در آن آنچه مايه سعادت زندگى او در آنجا است ، تا دانه آخر شمرده مى شود، كه چه نعمتهائى دارد، و چه نقمتهائى ، و همانطور كه ماندن جنين در رحم مادر، باعث تماميت خلقت جسم او مى شود، ماندن آدمى هم در دنيا براى همين است كه خلقت جانش پخته و تكميل گردد و خدا آنچه از عطايا برايش تقدير نموده برايش تا به آخر بشمارد.
و بنابراين جا ندارد كه انسانى از خداى تعالى مرگ كسى را طلب كند و در آن استعجال نمايد چه انسان كافر فاجر، و چه مؤمن صالح ، براى اينكه مدت بقاى اولى در دنيا همان مدت شمردن گناهان او است ، تا در برابرش كيفر شود، و مدت بقاى دومى مدت شمردن حسنات او است ، تا در برابرش پاداش داده شود و بدان متنعم گردد، و اين آيه شمردن را مقيد به هيچ قيدى نكرده ، ولى از ظاهرش در بدو نظر چنين فهميده مى شود كه مقصود شمردن نفس ها، يا ايام زندگى است .
و به هر حال چه آن باشد، چه اين ، و چه اعمال ، جمله ((فلا تعجل عليهم تفريع )) و نتيجه گيرى از مطالب گذشته است ، و جمله ((انما نعد)) تعليل آن است ، و در حقيقت علت تأخير را بيان مى كند، و خلاصه معناى آيه اين است كه : از آنجايى كه اين كفار از گرفتن بتها به عنوان خدا هيچ سودى نمى برند، هم خودشان ، و هم خدايانشان ، به سوى ما بر مى گردند، و به هيچ وجه از تحت سلطنت ما بيرون نمى شوند، و حتى مسيرشان در دو راه خير و شر جز به اذن ما نيست ، پس تو چرا اينقدر عجله دارى من آنها را بگيرم ، و يا كارشان را يكسره كنم ؟ تو اينقدر كم حوصله و ناراحت مباش ، اگر من تاءخير مى اندازم براى اين است كه نفسها و اعمالشان را بشمارم .
https://b2n.ir/g52506
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
وقابع #روز_اول_محرم سال61
🥀🔸کاروان ا#مام_حسین علیه السلام در ر#وز_ اول_محرم سال 61 هجری به منزلگاه بیست و چهارم خود رسید؛ جایی که با عنوان قصر بنی مقاتل شناخته شده است. این محل جایی بین عین التمر و قطقطانیه قرار داشته که فاصله آن تا سرزمین کربلا بسیار کم بود.
🥀👈آیت الله محمد هادی یوسفی غروی : "در روز اول حادثه خاصِ مشخصی در تاریخ معین نشده است..
💮 در تاریخ ذکر شده که #روز_دوم محرم امام حسین(ع) به سرزمین کربلا رسیدند. بنابراین شاید مناسب باشد که در روز اول محرم راجع به اصل ملاقات یا برخورد #امام_حسین(ع) با «حربن یزید ریاحی یربوعی تمیمی» که سرکرده هزار سواره نظام عمدتاً از قبیله بنی تمیم عراق بود، بپردازیم.
🛣🛣 قبیله بنی تمیم یکی از دو قبیله بزرگ کوفه بودند که بیشتر تشیع در میان آنها رواج داشته لذاست که می بینیم حربن یزید از میان آنها، توبه می کند و متمایل به سوی امام حسین(ع) و شهادت در رکاب آن حضرت می شود. ابن زیاد «حصین بن تمیم تمیمی یربوعی» را بعد از اینکه وارد کوفه شد به عنوان رییس پلیس خود برگزیده بود و لذاست که او از قبیله خود، حربن یزید تمیمی را برای پیشتازی به سوی امام حسین(ع) انتخاب کرد. به حر مأموریت داده شد که امام حسین(ع) را محاصره کند و با حالت محاصره آن حضرت را به اجبار وارد بر عبیدالله بن زیاد در کوفه کند.
🔶استاد برجسته تاریخ اسلام گفت: آنطور که در خبر معتبر آمده است، وقتی حر با امام حسین(ع) ملاقات کرد، مأموریت خود را خدمت امام حسین(ع) چنین عرض کرد
بنابراین مناسب ترین خبر مربوط به ملاقات امام حسین(ع) با حربن یزید ریاحی همین خبر است."
🥀تا روز دوم، حر، اصرار داشت حضرت را همراه کاروان به سوی کوفه ببرد، بین #امام و #حر گفتوگوهایی صورت میگرفت و امام علیهالسلام وقت نمازها، نماز را اقامه میکرد و سپاه حر نیز با حضرت و به اقتدا به امام، نماز جماعت میخواندند.
👈بدین ترتیب امام پس از نماز ظهر و عصر بر آنها موعظه و اتمام حجت مینمود. حر نیز به خواسته و مأموریت خود پافشاری میکرد اما امام علیهالسلام از قبول درخواست او امتناع میکرد.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🍃🌸🍃
𖤛࿐࿙࿚࿙࿅࿙࿚࿅࿙࿚࿅࿙࿚࿅࿙
✨﷽۞ فَاقرَؤا ما تَیَسَّرَ مِنَ القُرآن؛
آنچہ برای شما میسّر است قرآن بخوانید.
🍃بخوان آیات بس زیبای قرآن
کلام نغز و روح افزای قرآن
سحر گاهان تلاوت کن به اخلاص
سپس اندیشه در معنای قرآن🍃
💐💐پیرو پيشنهاد برخي مخاطبان و با هدف جامعيت بخشيدن به پستهاي كانال، از سالروز ميلاد فرخنده پيامبر اكرم ص (جمعه 24 آبان ماه 98)
از ابتداي قران، ارسال روزانه قرائت #ترتيل يك صفحه از قران كريم را به همراه ترجمه آن در كانال آغاز كرديم كه بلطف خدا و همراهي شما پس از حدود دو سال، به انتهاي قران رسيده ايم.
اكنون با پايان يافتن اين دور، و استقبال مخاطبان عزیز از تداوم آن، دوره جدید را
👈ازشنبہ 23 مرداد مصادف با پنجم #محرم از ابتداے قرآن (#سوره_حمد)
هر روز #تلاوت_ترتیل یک صفحه از قران کریم به همراه ترجمه و توضيح ساده #صوتي
و چند نكته تفسيري از صفحه
آغاز میڪنیم و انشالله بہ ترتیب ادامہ خواهد یافت.
🙏لطفا براے سایر علاقہ مندان هم #فوروارد نمایید.
کانال قرآن پویان
تدبر در قرآن،تفقه در دین
با عمومي سازي فهم و عمل به قرآن
https://t.me/quranpuyan
http://eitta.com/quranpuyan
༻🍃🌸🍃༺
💮🔶اشتباهات ما در #حجاب ❗
وضع #حجاب بانوان در جامعه ما مطلوب نیست و اینک کارشناسان بارها بدان اذعان داشته و در این باره آمارها ارائه میکنند ....
🔻طرح یک سوال
در شرایط کنونی یک سوُال هم این است که آیا ما از موضع فقه وحوزه چارچوب حجاب را بدرستی تبیین کرده ایم؟ و یا بدلیل آنکه از آن کاسته یا بر آن افزوده ایم، در وقوع این نابسامانی بی تاثیر نیستیم؟ بنظر میرسد در تلقی کنونی از حجاب شرعی چند اشتباه وجود دارد، اشتباهاتی که باعث شده حجاب از ابعاد شرعی آن حجیمتر و فربهتر معرفی شود و همانگونه که شهید مطهری هم متذکر شده، وقتی حجاب را افزایش داده و سنگین میکنیم، درحقیقت افراد باحجاب را کاهش داده و تقلیل میدهیم:
🛑قسمت چهارم:
🔻5⃣ . #تعمیم_مفسده انگیزی
حجاب مانند هر حکم شرعی دیگر دارای مصلحت است ولی ما از میان همه مصالح ان بر یک مصلحت خاص اجتماعی در "جلو گیری از فساد" تاکید کرده ایم . این تاکید برای ان است که در دفاع از این حکم از منطق قوی تری برخوردار شده و بعلاوه اقدام دولت برای برخورد با بدحجابان را موجه بدانیم زیرا وظیفه دولت در مقابله با فساد یک اصل پذیرفته شده است .
♦️👈ولی این استدلال هم یکی از #اشتباهات ماست زیرا استثناءاتی که برای #حجاب وجود دارد مثل اینکه 👈کنیزان از پوشاندن سر و گردن معاف هستند نشان میدهد که ملاک دیگری برای این حکم وجود دارد ، چرا که اسلام هرگز فساد را برای هیچ کس و از ان جمله کنیزان نمیپذیرد و اگر در بی حجابی انان هم مفسده باشد باید انان را موظف به پوشش کرد .👈 چه اینکه اگر در عدم پوشش ارحام مانند عمه و خاله هم خوف وقوع فساد باشد انان هم باید رعایت حجاب در برابر برادرزاده و خواهرزاده خود کنند . زنان غیر مسلمان هم اگر بی حجابی شان مفسده انگیز باشد ، باید با حجاب مناسب خود جلوی فساد را بگیرند . فتوای ایه الله بهجت هم کاملا مطابق قاعده است که "الزام توریستها به حجاب در حد پیشگیری از زمینه فساد است" یعنی بدون در نظر گرفتن این عنوان (فساد) الزامی برای انان وجود ندارد .
🌱 پس حجاب یک مساله است و فساد مساله دیگر و ملازمه ای در کار نیست . در فقه موارد زیادی وجود دارد که فقها فعلی را برای زنان ذاتا حلال میدانند (مثل همخوانی و رقص و دوچرخه سواری و عکاسی و..) ولی اگر موجب فساد گردد از ان منع میکنند . لذا نمیتوان پوشش سر و گردن را (بدون تبرج) از باب ممانعت از فساد لازم دانست بخصوص که چنین ادعایی بر خلاف مشاهده و وجدان است .
💢👈بهر حال بر این اساس #پوشش بخشی از بدن زنان از باب پیشگیری از تحریک دیگران و جلوگیری از فساد لازم میشود و پوشش بخش دیگر (حتی صورت ) هم در صورت تبرج ضروری است و همان ملاک "جلوگیری از فساد" در این دو بخش وجود دارد ولی اصرار بر ملاک مفسده انکیز بودن "کشف راس" توجیهی ندارد و در اینجا لزوم پوشش صرفا با دلیل تعبدی اثبات میشود . لذا ورود حکومت در این بخش از باب "مقابله با فساد" موَجه نیست و برای اینگونه مداخلات ، به مبنای وظیفه دولت در مقابله با گناه و یا همان "مسدود کردن راه جهنم» نیاز است!❗️
🎙استاد سروش محلاتی
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
صبح از پرده به در مى آيد
اثر آه سحر مى آيد
يا كسى مشك ختن مى بيزد
يا نسيم گل تر مى آيد
#شیخ_عطار
صبحتون بخير🍃
@quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید؟
قرآن و #زندگی
🍃🍃🍃زندگی اصیل:باورها و رفتارهای مبتنی بر #دلیل
قسمت اول
✅ زندگی اصیل یعنی زندگی بر اساس فهم و تشخیص خود؛ بنابراین در این زندگی تقلید و تبعیت از افکار عمومی بدون تجزیه و تحلیل، تحت تاثیر هیجانات عمومی قرار گرفتن، تعبدهای بلادلیل، همرنگی با جماعت، کسب محبوبیت و رضای مردم به هر قیمتی و ... وجود ندارد؛ انسان فقط بر اساس #عقل و #وجدان اخلاقی خود زندگی می کند و هر چه را بر اساس این دو معیار، درست تشخیص داد به آن عمل می کند وگرنه آن را پس می زند.
🔻مواردی از قرآن کریم ذکر می کنم که بنا بر آنها گویی نظر قرآن کریم هم بر زندگی اصیل است. البته نمی خواهم بگویم نظر قرآن فلان است، بلکه می خواهم بگویم در قرآن هم آیات و شواهدی نزدیک به دیدگاه های ذکر شده وجود دارد
💢 مثلا آیه ای در مورد یهودیان و مسیحیان است که می گوید: «إتَّخَذُوا أَحْبَارَهُمْ وَ رُهْبَانَهُمْ أَرْبَاباً مِنْ دُونِ اللهِ» [توبه: ۳۱]؛ می فرماید: اینان ــ یعنی مسیحیان و یهودیان ــ علمای دینی خود را، غیر از خدا یا علاوه بر خدا می پرستیدند.
🔻شخصی از امام باقر(ع) یا امام صادق(ع) می پرسد: آیا واقعاً اینها از مردم می خواستند که «ما را بپرستید؟» امام میفرماید: نه، هیچ وقت آنها چنین دعوتی نمی کردند. حتی اگر چنین دعوتی هم می کردند، کسی پاسخ مثبت نمی داد. صحابی می پرسد پس مقصود قرآن چیست؟ 👈حضرت میفرماید: این ها همان معامله ای را با علمای خود میکردند که تنها باید با خدا کرد. آن معامله این است که انسان فقط باید سخن خدا را بیچون و چرا قبول کند و از هر شخص دیگری برای سخنش دلیل بخواهد.چون این ها سخنان علمای خود را بیچون و چرا می پذیرفتند، در نتیجه، خداوند می فرماید که اینها علمای خود
را می پرستیدند؛ یک روز می گفتند یک ششم اموالتان را به عنوان وجوه شرعیه بپردازید، آنها هم می پرداختند. بعد از مدتی می گفتند: نه، باید یک هشتم بپردازید، آنها هم می گفتند: بفرما. نمی گفتند اگر الان یک هشتم راست است، پس یک ششم قبلی دروغ بوده و اگر یک ششم قبلی راست بوده پس الان دروغ می گویید. بدین ترتیب اینها فقط مقلّد بودند.
ادامه دارد ...
✳️ استاد #مصطفی_ملکیان - زندگی اصیل و مطالبه دلیل
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
5⃣5⃣تدبر در سوره #مریم
نكات تفسيري آيات ۷۱ و ۷۲ سوره مريم
❓سئوال:
جمع آیاتی که می گویند همه شما (اعم از مومن و کافر) وارد جهنم میشوید با آیاتی که میگویند مومنان از اتش جهنم دور هستند و حتی صدای شعله های اتش را نمی شنوند ،چگونه است.؟
وَإِن مِّنكُمْ إِلَّا وَارِدُهَا ۚ كَانَ عَلَىٰ رَبِّكَ حَتْمًا مَّقْضِيًّا
و همه شما (بدون استثنا) وارد جهنم مى شوید. این امر، نزد پروردگارت، حتمى و پایان یافته است.
(مریم/71)
ثُمَّ نُنَجِّي الَّذِينَ اتَّقَوا وَّنَذَرُ الظَّالِمِينَ فِيهَا جِثِيًّا
سپس کسانى را که تقوا پیشه کردند (از آن) رهایى مى بخشیم. و ستمکاران را- در حالى که به زانو درآمده اند ـ در آن رها مى سازیم.
(مریم/72)
إِنَّ الَّذِينَ سَبَقَتْ لَهُم مِّنَّا الْحُسْنَىٰ أُولَٰئِكَ عَنْهَا مُبْعَدُونَ
(امّا) کسانى که (صالح بودند و) از قبل، وعده نیک از سوى ما به آنها داده شده از آن دور نگاهداشته مى شوند.
(انبیاء/101)
لَا يَسْمَعُونَ حَسِيسَهَا ۖ وَهُمْ فِي مَا اشْتَهَتْ أَنفُسُهُمْ خَالِدُونَ
آنها صداى آتش دوزخ را نمى شنوند. و در آنچه دلشان بخواهد، جاودانه خواهند بود.
(انبیاء/102)
https://b2n.ir/g52506
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
✅ وقايع روز #دوممحرم سال ۶۱
🌴🥀كاروان امام پس از حركت و طي مسيري كوتاه به منطقهاي رملي كه با نخلستان و تپه ماهوري احاطه شده بود رسيد. وقتي به آن جا رسيدند، حضرت فرمود: نام اين زمين چيست؟
🕌 عرض شد: كربلا .
🛣🛣💔حضرت فرمود: پروردگارا! از اندوه و بلا به تو پناه ميبرم. سپس حضرت فرمود:
توقف كنيد و رحل اقامت بيفكنيد. به خدا اين جا محل خوابيدن شتران ما و جاي ريخته شدن خون ما و قتلگاه و مدفن ماست و به خدا در اين جا حريم حرمت ما شكسته ميشود و جدم همين را به من خبر داده است...
👈سپس اصحاب امام پياده شدند و حر و لشكرش هم در ناحيه ديگري مقابل امام پياده شدند. حضرت در گوشهاي نشست و به اصلاح شمشير خود پرداخت در حالي كه اين شعار را ميخواند:
💔اي روزگار! چه بسيار صبح و شام كه صاحب و طالب حق كشته گشته و روزگار بدل نميپذيرد و امور به خداي بزرگ بازميگردد و هر موجود زندهاي اين راه را كه من رفتم خواهد رفت.
🌧💔زنان حرم ناله سردادند... ام كلثوم صدا ميزد اي واي يا محمد، اي واي يا علي، اي وام مادرم، اي واي يا فاطمه، اي واي يا حسن، اي واي يا حسين، اي واي از بيچارگي بعد از تو يا اباعبدالله!
🥀هنگامي كه قافله كربلا به منزل رسيد و لشكر حر جلوي امام حسين (ع) و اصحابش را گرفت و خبر ميرسيد كه از كوفه لشكر آماده آمدن به كربلاست، جريان واضح گشت و معلوم شد كه حسين (ع) و ياران همراهش كشته ميشوند.
🥀🔶ابيعبدالله يارانش را جمع كرد و خطبهاي خواند و پس از حمدوثناي الهي فرمود: اما بعد اي اصحاب من، ميبينيد كه چه پيش آمده است. يعني صحبت از كشته شدن است.
خيلي مختصر ميفرمايد: از عمر ما به همين اندازه باقي مانده است.
از آن جمله فرمايشات امام حسين (ع) است كه ميفرمايد:
👈آيا نميبينيد كه كار به جايي رسيده كه حق پايمال شده و به آن عمل نميشود و باطل رواج يافته است و به #معروف عمل نميشود و از #منكر نهي نمي گردد جا دارد كه مومن آرزوي مرگ كند اما من مرگ را جز سعادت نميبينم و زندگي با اين #ظالمها جز ذلت نيست.
💢مقصود آن حضرت را اصحاب فهميدند و اعلام جان نثاري كردند. خورشيد خود را به معركه رسانده و گرماي طاقتفرسايش امان همه را ربوده بود و تشنگي بر هر دو سپاه غلبه كرده بود امام (ع) دستور داد كه به همه سپاه حر و اسبهاي آنان آب بدهند و آنان را سيراب كنند و امام (ع) و ياران هم آب نوشيدند.
🌴💮همچنين در اين روز #امام_حسين (ع) اولين خطبه خود براي سپاه #حر را خواندند. آفتاب به وسط آسمان رسيده بود هنگام نماز ظهر بود. امام به حجاج بن مسروق جعفر امر كرد اذان بگويد: سپس امام (ع) با عبا، ردا و نعلين بعد از حمد و سپاس خداوند چنين فرمود:
اي مردم، من از خداي شما و شما پوزش ميطلبم من پيش شما نيامدم مگر وقتیکه نامههایتان رسيد قبل از اينكه من شما را بيابم، نامههاي شما به من رسيد كه ما را امامي نيست، شايد خداوند ما را بر هدايت مجتمع كند اگر بر همان گفتار هستيد، من بهسوی شما آمدم اگر شما به عهدها و پیمانهای خود، آنگونه كه من اطمينان يابم، به من قول ميدهيد به سرزمين شما وارد ميشوم.
👈آنها ساكت بودند به مؤذن گفته شد اذان را بگويد امام (ع) به حر گفت تو با يارانت نماز بگزار، #حر گفت: نه شما بخوان ما نيز به همراه تو نماز ميخوانيم سپس امام با آنها نماز خواند.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
هدایت شده از قران پویان
🍃🌸🍃
𖤛࿐࿙࿚࿙࿅࿙࿚࿅࿙࿚࿅࿙࿚࿅࿙
✨﷽۞ فَاقرَؤا ما تَیَسَّرَ مِنَ القُرآن؛
آنچہ برای شما میسّر است قرآن بخوانید.
🍃بخوان آیات بس زیبای قرآن
کلام نغز و روح افزای قرآن
سحر گاهان تلاوت کن به اخلاص
سپس اندیشه در معنای قرآن🍃
💐💐پیرو پيشنهاد برخي مخاطبان و با هدف جامعيت بخشيدن به پستهاي كانال، از سالروز ميلاد فرخنده پيامبر اكرم ص (جمعه 24 آبان ماه 98)
از ابتداي قران، ارسال روزانه قرائت #ترتيل يك صفحه از قران كريم را به همراه ترجمه آن در كانال آغاز كرديم كه بلطف خدا و همراهي شما پس از حدود دو سال، به انتهاي قران رسيده ايم.
اكنون با پايان يافتن اين دور، و استقبال مخاطبان عزیز از تداوم آن، دوره جدید را
👈ازشنبہ 23 مرداد مصادف با پنجم #محرم از ابتداے قرآن (#سوره_حمد)
هر روز #تلاوت_ترتیل یک صفحه از قران کریم به همراه ترجمه و توضيح ساده #صوتي
و چند نكته تفسيري از صفحه
آغاز میڪنیم و انشالله بہ ترتیب ادامہ خواهد یافت.
🙏لطفا براے سایر علاقہ مندان هم #فوروارد نمایید.
کانال قرآن پویان
تدبر در قرآن،تفقه در دین
با عمومي سازي فهم و عمل به قرآن
https://t.me/quranpuyan
http://eitta.com/quranpuyan
༻🍃🌸🍃༺
💮🔶اشتباهات ما در #حجاب ❗
🛑قسمت پنجم:
وضع #حجاب بانوان در جامعه ما مطلوب نیست و اینک کارشناسان بارها بدان اذعان داشته و در این باره آمارها ارائه میکنند ....
🔻طرح یک سوال
در شرایط کنونی یک سوُال هم این است که آیا ما از موضع فقه وحوزه چارچوب حجاب را بدرستی تبیین کرده ایم؟ و یا بدلیل آنکه از آن کاسته یا بر آن افزوده ایم، در وقوع این نابسامانی بی تاثیر نیستیم؟ بنظر میرسد در تلقی کنونی از حجاب شرعی چند اشتباه وجود دارد، اشتباهاتی که باعث شده حجاب از ابعاد شرعی آن حجیمتر و فربهتر معرفی شود و همانگونه که شهید مطهری هم متذکر شده، وقتی حجاب را افزایش داده و سنگین میکنیم، درحقیقت افراد باحجاب را کاهش داده و تقلیل میدهیم:
🔻6⃣ . #قانون_انگاری
↩️ #احکام_شرعی برخی قابلیت برای "قانون شدن " دارند مثلا احکام تعدی به اموال دیگران و باب ضمان و مسئولیت مدنی چنین است ولی برخی از انها فاقد چنین ظرفیتی است مثل احکام عبادات . البته "تجاهر به فسق" میتواند به شکل قانون در امده و دولت بر طبق ان با متجاهران برخورد کند .
🧕👈ولی حجاب و پوشش زنان از موضوعاتی است که قابلیت قانون شدن ندارد و این هم یکی از خطاهای ماست زیرا شرع مقدس با تفاوت قائل شدن بین کنیزان و دیگران و با معاف کردن کنیزان از حجاب ، خود "راه تجاهر" به مکشوف بودن را باز کرده است این در حالی است که در مثل شرب خمر راه تجاهر را به روی همه شهروندان بسته وحتی اهل ذمه را اجازه شرب علنی نداده است و بهمین دلیل قانون "منع تجاهر" به شرب خمر معقول است . ولی در حجاب استثناءات علنی ، جلوی قانون شدن را میگیرد .
💢👈درست است که امروزه موضوعی به نام #کنیز وجود ندارد ولی اگاهی از حکم ان در شرع ، در فهم درست از حکم حجاب موُثر است . این استثنا و استثناءات دیگر مثل زنان غیر مسلمان نشان میدهد که اسلام حجاب را به عنوان یک قاعده عمومی و همگانی برای زنان قرار نداده ، و وقتی حکمی عمومی نباشد قهرا نمیتوان ان را در قالب قانون در آورد زیرا قانون ضرورتاُ باید عام و فراگیر باشد . ولی ما برای انکه حجاب را از "حکم شرعی" به "قانون حکومتی" ارتقاء بخشیم ، بناچار استثاءات ان را حذف کرده و حقیقت ان را دست کاری کرده ایم !
💢👈لازم به توضیح نیست که #حجاب در همان حدی که برای "همه زنان" لازم است و شرعا استثناء ناپذیر است ، میتواند --با توجه به مصالح اجتماعی-- جنبه قانونی پیدا کرده و اجرای ان بر عهده دولت قرار گیرد بخصوص که در این محدوده مستقیما به موضوع فساد مرتبط است . ولی در محدوه بیشتر از ان یک حکم شرعی است که ظرفیت قانون شدن ندارد .
🎙استاد سروش محلاتی
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
🌿🌿🌿🌿🌿
🌿🌿🌿🌿
🌿🌿🌿
🌿🌿
🌿
💠 مناجات 💠
☆ الهی ای خالق بی مدد و ای واحد بیعدد،
ای اول بیهدایت و ای آخر بینهایت
ای ظاهر بیصورت و ای باطن بیسیرت،
ای حی بیذلت ای مُعطی بیفطرت و ای بخشندهی بیمنت،
ای دانندهی رازها،
ای شنوندهی آوازها،
ای بینندهی نمازها،
ای شناسندهی نامها،
ای رسانندهی گامها،
ای مبرا از عوایق،
ای مطلع بر حقایق،
ای مهربان بر خلایق
عذرهای ما بپذیر که تو غنی و ما فقیر و بر عیبهای ما مگیر که تو قوی و ما حقیر،
از بنده خطا آید و ذلت و از تو عطا آید و رحمت.
📙 مناجاتنامه خواجه عبدالله انصاری
@quranpuyan
🌿
🌿🌿
🌿🌿🌿
🌿🌿🌿🌿
🌿🌿🌿🌿🌿
📖 #قرآنچهمیگوید؟
قرآن و #زندگی
🍃🍃🍃زندگی اصیل : باورها و رفتارهای مبتنی بر #دلیل
قسمت دوم
✅ آیه دیگر درباره اهل جهنم است که وقتی مورد خطاب قرار می گیرند یا خودشان مخاطبه می کنند و بر سر این موضوع بحث می کنند که چه چیزی ما را به اینجا کشانید، همه می گویند: 🌱«اِنَّا أطَعْنَا سَادَتَنَا وَ کُبَرائِنَا فَأضَلُونَا السَّبِیلاً» [احزاب: ۶۷]، یعنی ما از اکابر خودمان حرفشنوی داشتیم و آنها ما را به این راه ها کشانیدند.🌱
👈این یعنی زندگی عاریتی و حرفشنوی از کسی، با اینکه از درون ما چیز دیگری برمی خیزد.
🔹قرآن در مواردی، وقتی می خواهد از طرف مقابل حرفشنوی داشته باشد می گوید: از شما حرفشنوی می توانیم داشته باشیم، ولی #دلیلتان را بیاورید: 🍃«قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَکُمْ إنْ کُنْتُمْ صَادِقینَ » [بقره: ۱۱۱].🍃
در مورد پیامبر ما و برخی پیامبران دیگر آمده است که وقتی مردم را دعوت می کردند، مردم می گفتند: ما حرف شمای پیامبر را قبول نمی کنیم. چون روش پدران ما به گونهدیگری بوده است و ما هم همان روش را در پیش می گیریم: 🍃«إنَّا وَجَدنَا آباءَنَا عَلَی اُمَّه و إِنَّا عَلَی آثَارِهِمْ مُهْتَدُونَ» [زخرف: ۲۲].🍃
«اثر» یعنی ردّپا، یعنی ما پایمان را همان جایی که ردّپای پدرانمان است می گذاریم و درست همان راه را می رویم.
👌 قرآن می فرماید: حتی اگر پدرانشان هم شعور و فهم نداشتند، اینها باید تبعیت کنند؟ 🌱«أَوَلَوْ کَانَ آبَاؤُهُمْ لایعْقِلُونَ شَیئاً» [بقره: ۱۷۰].🌱
🔹نمونه دیگری که باز هم در مورد پیامبر(ص) ما و انبیای سلف مشترک است، این است که معمولاً آنها در مقابل افکار عمومی جامعه خودشان می ایستادند. 👈در قصص انبیا دائماً این هست که پیامبران چیزهایی می گفتندکه مردم قبول نداشتند، ولی آنان ایستادگی می کردند و نمی گفتند که خوب ما هم مثل افکار عمومی بگوییم.
من در جایی در مورد این آیه بحث می کردم، کسی گفت: خوب، بله شما پیامبر بشوید، بعد هم در مقابل، افکار عمومی بایستد. 👈به او گفتم: پیامبری پیامبر را دیگران قبول داشتند یا فقط خودش قبول داشت؟ طبعاً دیگران که قبول نداشتند اما برای خودش مطلب واضحی بود. حالا اگر مطلبی مانند آفتاب برای بنده وضوح داشت، چه شما موافق بنده باشید و چه نه، من از شما تبعیت نمی کنم. شکار سایه نمی کنم، خودم را رها نمی کنم تا به دنبال شما بروم. 👌پیامبری پیامبر هم برای او وضوح داشت، لذا می گفت: اگر در دست راستم خورشید و در دست چپم ماه را بگذارید من از عقیده خود برنمی گردم.
ادامه دارد ...
✳️ استاد #مصطفی_ملکیان، زندگی اصیل و مطالبه دلیل
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
6⃣5⃣تدبر در سوره #مریم
🔹نكات تفسيری آيات ۷۱ و ۷۲
❓منظور از ورود در جمله وَ إِنْ مِنْکُمْ إِلاّ وارِدُها چیست؟
بعضى از مفسران معتقدند :
👈🏻ورود در اینجا به معنى نزدیک شدن و اشراف پیدا کردن است، یعنى همه مردم، خوبان و بدان، بدون استثنا براى حسابرسى یا براى مشاهده سرنوشت نهائى بدکاران، به کنار جهنم مى آیند، سپس خداوند پرهیزگاران را رهائى مى بخشد و ستمگران را در آن رها مى کند.
آنها براى این تفسیر به آیه ۲۳ سوره قصص استدلال مى کنند: وَ لَمّا وَرَدَ ماءَ مَدْیَنَ...: هنگامى که موسى کنار آب مدین رسید... که در اینجا نیز ورود به همان معنى است.
👈🏻تفسیر دومى که اکثر مفسران آن را انتخاب کرده اند این است که: ورود در اینجا به معنى دخول است و به این ترتیب، همه انسان ها بدون استثناء، نیک و بد، وارد جهنم مى شوند، منتها دوزخ بر نیکان سرد و سالم خواهد بود همان گونه که آتش نمرود بر ابراهیم(علیه السلام) (یا نارُ کُونِى بَرْداً وَ سَلاماً عَلى إِبْراهِیْمَ);چرا که آتش با آنها سنخیت ندارد، گوئى از آنان دور مى شود و فرار مى کند، و هر جا آنها قرار مى گیرند خاموش مى گردد،
ولى دوزخیان که تناسب با آتش دوزخ دارند همچون ماده قابل اشتعالى که به آتش برسد، فوراً شعله ور مى شوند.
👈🏻نظر سوم:
اساس سوال را یک مطلب تشکیل میدهد و آن این که:
تصور شده که ضمیر در جمله «وَاِنْ مِنْکم اِلاّ واردُها» خطاب به تمام انسانها است، اعم از موءمن و مشرک، نیکوکار و بدکار، در این صورت سوءال یاد شده مطرح میشود که چگونه وارد دوزخ میشوند یا از کنار آن عبور میکنند امّا صدای آن را نمیشنوند
:ولی با توجه به سیاق آیات باید گفت مرجع ضمیر لفظ «منکم» خصوص بدکاران و گنهکاران است.
و گروهی که قرآن از آنها با جمله «انّالّذین سبقت لهم منّا الحسنی» یاد میکند در این گروه داخل نمیباشند و این حقیقت با توجه به آیات ماقبل کاملاً روشن میگردد چنان که میفرماید:
«انسان میگوید: آیا پس از مردن، در آینده زنده از قبر بیرون خواهم آمد». (مریم/66)
«آیا انسان به خاطر نمیآورد که ما او را از پیش آفریدیم، در حالی که چیزی نبود». (مریم/67)
«سوگند به پروردگارت همه آنها را همراه شیاطین محشور میکنیم و همه را گرداگرد جهنم در حالی که به زانو درافتادهاند حاضر میسازیم».(مریم/68)
«سپس از هر گروه و جمعیتی، کسانی را که از همه در برابر خداوند رحمان سرکش بودهاند، جدا میکنم».(مریم/69)
«بعد از آن به خوبی از کسانی برای سوختن در آتش اولویت دارند، آگاهم».(مریم/70)
با توجه به این آیات که درباره منکران معاد، و گنهکاران اعم از مشرک و غیر مشرک سخن میگوید، باید گفت: مرجع ضمیر «واِنْ منکم اِلاّواردها» همه گروههای بدکار و زشتکارند، همه این گروه وارد دوزخ میشوند
ولی در عین حال افراد گنهکار، به حکم آیه بعدی به دو قسمت تقسیم میشوند.
گروه نخست: نجات یافتگان پس از سوختن در دوزخ به اندازه محدود«ثُمَّ نُنَجّی الّذین اتَّقُوا» .
«از میان آنها، متقیان را نجات میدهیم».
گروه دوم : رد شدگان در آتش برای ابد
«ظالمان را در حالی که زانو درافتاده اند رها میسازیم».
با توجه به این پاسخ، سوال دیگری مطرح میشود و آن اینکه: هرگاه آیه ورود به دوزخ، به حکم آیات ما قبل، مربوط به گنهکاران است، پس جمله نخست «نُنَجّی الّذین اتَّقُوا» چه معنی دارد؟ و اصولاً تقوا چه تناسبی با گنهکاران دارد؟
پاسخ آن این است که
مراد از تقوا در آیه، تقوای نسبی است،
یعنی کسانی از پرستش بت پرهیز نموده اند،
یعنی موحدان از این گروه را پس از ورود به دوزخ و دیدن کیفر، از آتش نجات پیدا میکند،
و مشرکان به طور جاودانه در آنجا میمانند.
بنابراین همه گنهکاران وارد آتش میشوند ولی از میان آنان متقیان (موحدان) پس از اندی نجات پیدا میکند.
و در قرآن، تقوا در مورد تقوای نسبی نیز به کار رفته مثلاً درباره مشرکان میفرماید:
«به موسی گفتیم سراغ ظالمان قوم فرعون برو، وبگو چرا تقوا را پیشه خود نمیسازند یعنی چرا از بت پرستی دست برنمیدارند»(طه/113)
از این مثال روشن میگردد که مراد ز ظالمان در آیه «ونذر الظالمین فیها جثیاً» همان مشرکان است که برای ابد در آتش باقی خواهند ماند،
و ظلم در قرآن در مورد مشرک به کار میرود چنان که میفرماید:«اِنّ الشرک لظلم عَظیم» (لقمان/...).
ازاین بیان نتیجه میگیریم:
میان دو نوع آیات کوچکترین مخالفت نیست.
1.ضمیر «منکم» مربوط به گنهکاران است نه همه انسانها.
2. در میان گنهکاران ، متقیان ، یعنی موحدان گنهکار، نجات پیدا میکنند.
3. ظالمان که همان مشرکانند در دوزخ میمانند.
4. نیکوکاران که قبلاً به آنان وعدهی نیک داده شده است، از مورد آیه خارج میباشند.
از كانال نكات تفسيری آيات
https://b2n.ir/g52506
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
✅ وقايع روز #سوممحرم سال ۶۱
♦️↩️عمر بن سعد يك روز بعد از ورود امام به كربلا يعني روز سوم محرم با چهار هزار سپاه از اهالي كوفه وارد كربلا شد. برخي نوشتهاند كه قوم بنوزهره نزد عمر بن سعد آمده و گفتند: تو را به خدا سوگند میدهیم كه از اين كار (مقابله با امام حسين (ع)) درگذر و تو داوطلب جنگ با حسين مشو، زيرا اين باعث دشمني ميان ما و بنيهاشم ميشود. عمر بن سعد نزد عبيدالله رفت و استعفا كرد ولي عبيدالله استعفاي او را نپذيرفت و او تسليم شد.
📖برخي از تاريخ نويسان نوشتهاند عمر بن سعد دو پسر داشت يكي به نام حفص كه پدر را تشويق و ترغيب به رفتن ميكرد تا با امام (ع) مقاتله كند ولي فرزند ديگرش او را بهشدت از اقدام به چنين كاري بر حذر ميداشت و سرانجام حفص نيز با پدرش راهي كربلا شد.
💔🕌از وقايعي كه در روز سوم محرمالحرام ذکرشده اين است كه #امام (ع) قسمتي از زمين كربلا را كه قبرش در آن واقع است از اهل نينوا و غاضريه به شصت هزار درهم خريداري كرد و با آنها شرط كرد كه مردم را براي زيارت قبرش راهنمايي نموده و زوار او را تا سه روز ميهماني كنند.
↩️سان بن فائد ميگويد من نزد عبيدالله بودم كه نامه عمر بن سعد را آوردند و در آن نامه چنين آمده بود چون من با سپاهيانم در برابر حسين و يارانش پياده شدم قاصدي نزد او فرستاده و از علت آمدنش جويا شوم او در جواب گفت: اهالي اين شهر براي من نامه نوشته و نمايندگان خود را نزد من فرستاده و از من دعوت كردهاند.
عبيدالله چون نامه عمر بن سعد را خواند، گفت: اکنونکه در چنگ ما گرفتارشده اميد نجات دارد! ولي حالا وقت فرار نيست.
🗞عبيدالله به عمر بن سعد نوشت نامه تو رسيد و از مضمون آن اطلاع يافتم از حسين بن علي بخواه تا او و تمام يارانش با يزيد #بيعت كنند، اگر چنين نكرد ما نظر خود را خواهيم نوشت!
چون اين نامه به دست عمر بن سعد رسيد گفت: ميپندارم كه عبيدالله بن زياد خواهان عافيت و صلح نيست عمر بن سعد، نامه عبيدالله بن زياد را به اطلاع امام حسين نرساند زيرا ميدانست كه آن حضرت با يزيد هرگز بيعت نخواهد كرد.
💢عبيدالله بن زياد پس از اعزام عمر بن سعد به كربلا، انديشه اعزام سپاهي انبوه را در سر ميپروراند و بعضي نوشتهاند كه مردم كوفه جنگ كردن با امام حسين (ع) را ناخوش ميداشتند و هر كس را به جنگ آن حضرت روانه ميكردند بازميگشت عبيدالله بن زياد شخصي را به نام سويدبن عبدالرحمان فرمان داد تا در اين مسئله (فرار از جنگ) تحقيق كند و متخلفان را نزد او برد و او يك نفر شامي را كه براي انجام امر مهمي از لشکرگاه به كوفه آمده بود، گرفته و نزد عبيدالله برد و او دستور داد سر آن مرد شامي را از تنش جدا نمايند تا كسي جرئت سرپيچي از دستورات او را نكند! نوشتهاند كه آن مرد شامي براي طلب ميراث به كوفه آمده بود.
👈عبيدالله شخصاً از كوفه بهطرف نخيله حركت كرد و كسي را نزد حصين بن تميم كه به قادسيه رفته بود، فرستاد او به همراه چهار هزار نفر كه با او بودند به نخيله آمد، سپس كثر بن شهاب حارثي، محمد بن اشعث، قعقاع بن سويد و اسماء بن خارجه را طلب كرد و گفت: در شهر كوفه گردش كنيد و مردم را به طاعت و فرمان برداي از يزيد و من فرمان دهيد و آنان را از نافرماني و برپا كردن فتنه بر حذر داريد و آنان را به لشکرگاه فراخوانید پس آن چهار نفر طبق دستور عمل كردند و سه نفر از آنها به نخليه نزد عبيدالله بازگشتند و كثير بن شهاب در كوفه ماند و در ميان كوچهها و گذرگاهها ميگشت و مردم را به پيوستن به لشكر عبيدالله تشويق ميكرد و آنان را از ياري امام حسين (ع) بر حذر ميداشت.
👈عبيدالله گروهي سواره را بين خود و عمر بن سعد قرار داد كه هنگام نياز از وجود آنها استفاده شود و هنگامیکه او در لشکرگاه نخيله بود شخصي به نام عمار بن ابي سلمه تصميم گرفت كه او را ترور كند ولي موفق نشد و بهطرف كربلا حركت كرد و به امام ملحق و شهيد شد.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🌸🍃
𖤛࿐࿙࿚࿙࿅࿙࿚࿅࿙࿚࿅࿙࿚࿅࿙
✨﷽
🔰🔰كتاب انزلناه اليك مبارك ليدبروا آيته و ليتذكر اولوا الالباب».
ما اين كتاب مبارك را بر تو نازل ساختيم، تا در آيات آن #تدبر كنند، و خردمندان (بر اثر تدبر مطلب را دريابند و) متذكر شوند.
🍃بخوان آیات بس زیبای قرآن
کلام نغز و روح افزای قرآن
سحر گاهان تلاوت کن به اخلاص
سپس اندیشه در معنای قرآن🍃
💐💐با توجه به ختم یک دور قران مجید در برنامه تلاوت روزانه یک صفحه و استقبال مخاطبان عزیز از تداوم آن، دوره جدید را
👈ازشنبہ 23 مرداد مصادف با پنجم #محرم از ابتداے قرآن (#سوره_حمد)
هر روز #تلاوت_ترتیل یک صفحه از قران کریم
به همراه
❇️ترجمه و توضيح ساده آیات صفحه بصورت صوتي
❇️ فایل صوتی تفسیر آقای قرائتی
❇️و چند نكته تفسيري از صفحه
آغاز میڪنیم و انشالله بہ ترتیب ادامہ خواهد یافت.
شما هم میتوانید از شنبه با ما شروع کنید 🌹
🙏لطفا براے سایر علاقہ مندان هم #فوروارد نمایید.
کانال قرآن پویان
تدبر در قرآن،تفقه در دین
با عمومي سازي فهم و عمل به قرآن
https://t.me/quranpuyan
http://eitta.com/quranpuyan
༻🍃🌸🍃༺
💮🔶اشتباهات ما در #حجاب ❗
🛑قسمت ششم
وضع #حجاب بانوان در جامعه ما مطلوب نیست و اینک کارشناسان بارها بدان اذعان داشته و در این باره آمارها ارائه میکنند ....
🔻طرح یک سوال
در شرایط کنونی یک سوُال هم این است که آیا ما از موضع فقه وحوزه چارچوب حجاب را بدرستی تبیین کرده ایم؟ و یا بدلیل آنکه از آن کاسته یا بر آن افزوده ایم، در وقوع این نابسامانی بی تاثیر نیستیم؟ بنظر میرسد در تلقی کنونی از حجاب شرعی چند اشتباه وجود دارد، اشتباهاتی که باعث شده حجاب از ابعاد شرعی آن حجیمتر و فربهتر معرفی شود و همانگونه که شهید مطهری هم متذکر شده، وقتی حجاب را افزایش داده و سنگین میکنیم، درحقیقت افراد باحجاب را کاهش داده و تقلیل میدهیم:
🔻7⃣. #حساسیتهای_نابرابر
#حجاب حکمی مربوط به مناسبات زنان و مردان است و این حکم برای زنان با حکم دیگری برای مردان پیوند خورده است. از بانوان "پوشش" و از آقایان "عدم آزار" خواسته شده است.
البته این دو دستور، دو حکم موازی و مستقل نیستند بلکه هر دو ناظر به یک غایتند و مقصود آن است که زنان از امنیت و آرامش برخوردار باشند: "یدنین علیهن من جلابیبهن ذلک ادنی ان یعرفن فلایوُذین"(احزاب/۵۹) در واقع، اسلام برای حفظ حریم زنان، فقط به منع مردان از آزار و اذیت نسبت به آنان بسنده نکرده است بلکه علاوه بر آن، زنان را هم موظف کرده تا با رعایت پوشش، زمینه تهییج و اذیت مردان را کاهش دهند. ولی اشتباه ما این است که این تکلیف دوسویه را یک سویه کرده و تکلیف را به طرف زنان سوق داده ایم و مردان مزاحم را رها کرده ایم، به عکس آنچه در دنیای جدید اتفاق افتاده که تکلیف را بسوی مردان سوق داده و در حالیکه با مزاحمتهای آنان بشدت برخورد میکنند، زنان را در پوشش آزاد میگذارند.
ما در این مسئولیت دوگانه در حالی فشار تکلیف را بر زنان قرار داده و از مردان برداشته ایم که قرآن در آموزه های خود، بار مردان را سنگینتر قرار داده و گناه مزاحمت مردان را بسیار بزرگتر از بی حجابی زنان قلمداد کرده است. در همان سوره احزاب که پیامبر(ص) مأمور ابلاغ این وظیفه به زنان میشود، آیه حجاب با "ان الله کان غفورا رحیما » پایان میپذیرد و به زنان متخلف امید رحمت و غفران الهی میدهد ولی در آیه بعد که مربوط به مردان متخلف است، لحن آیه کاملا عوض شده و خداوند با شدت و تهدید با آنان سخن میگوید: که اگر این مزاحمان، دست از اذیت برندارند،
💮💢پیامبر را علیه آنان مأموریت داده و زندگی را بر آنان تنگ خواهیم کرد تا نتوانند در شهر بمانند: "لَئِنْ لَمْ يَنْتَهِ الْمُنَافِقُونَ وَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَ الْمُرْجِفُونَ فِي الْمَدِينَةِ لَنُغْرِيَنَّكَ بِهِمْ ثُمَّ لاَ يُجَاوِرُونَكَ فِيهَا إِلاَّ قَلِيلاً ".
👈در اینجا " الذین فی قلوبهم مرض" اشاره به همان مزاحمان خیابانی دارد که بدنبال زنان می افتند و در کنار --المرجفون فی المدینه -- یعنی عوامل نفوذی دشمن از آنان یاد شده است(مجمع البیان).
🧕💢بکار بردن تعبییر "فی قلوبهم مرض" هم فقط برای مردان مزاحم بکار رفته، نه زنان بدحجاب! چه اینکه از زنان خواسته با ناز و ادا سخن نگویند تا مردان "بیماردل" به ایشان طمع نورزند "
فلاتخضعن بالقول فیطمع الذی فی قلبه مرض"(احزاب/۳۲) در اینجا هم هر چند از زن خواسته شده تا متانت در گفتار را در برابر مردان حفظ کند ولی تعبیر ملامت آمیزی درباره او بکار نرفته ولی متقابلا از مردانی که تحت تاثیر لحن لطیف او قرار گرفته و قصد سوء میکنند با "فی قلوبهم مرض"یاد شده است. بعلاوه این در حالی است که آن تهدیدهای سنگین دنیوی و اخروی هم فقط برای مردان مزاحم بیان شده و نه زنان لاابالی از نظر پوشش!
👈ولی ما در اثر دوری از فرهنگ اصیل اسلامی، همه این آموزه ها را معکوس فهمیده ایم و با این فهم وارونه --که متاسفانه به دین هم نسبت میدهیم -- توقع داریم دنیایمان اصلاح شود!!
♦️حساسیت یک طرفه ما نسبت به #بی_حجابی زنان و بی اعتناییمان نسبت به مزاحمت های مردان، ادامه همان فرهنگ جاهلی است که علامه طباطبایی بدان اشاره کرده که "مسلمانان زنا را برای زن عار و ننگ میدانند حتی اگر توبه کند، ولی برای مرد ننگ نمیدانند حتی اگر اصرار بورزد در حالی که زانی و زانیه درمعصیت برابرند."(المیزان ج۲/ص۲۷۱)
👈شاید اگر زنان مسلمان ما در فضای اجتهادی فعال بودند، میتوانستند جلوی اینگونه یک سو نگری های دینی را بگیرند.
🎙استاد سروش محلاتی
💫پایان
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛