eitaa logo
قران پویان
465 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
قران پویان
شرح فراز چهارم ع در منا ⚛ قسمت دوم ⭕ ، مشارکت کننده با حاکمان در تضییع مردم عملکرد علما و نخبگان نسبت به مردم حضرت می‌فرمایند: «فَأَمَّا حَقَّ الضُّعَفَاءِ فَضَیَّعْتُمْ» شما حق ضعفاء و محرومان را هم (که توده‌های مردم هستند) تضییع کردید و از بین بردید. مخاطب این جمله امام حسین(ع) که شما حق ضعفاء را تضییع کردید، همان کسانی هستند که حضرت قبلا در مورد آنها فرمودند در میان مردم به دانش شناخته می‌شوند، خوش‌نام هستند، مردم آنها را خیرخواه می‌دانند و به آنها اعتناء دارند، کسانی‌ که اگر اختلافی هم در بین مردم باشد به آنها مراجعه می‌کنند… همین ها به‌دلیل این‌که در برابر مظلومین اقدامی نکردند و برای احقاق حقوق آن‌ها سکوت کردند، فرمانروایان جائر، حقوق این ضعفاء را گرفتند و این نخبگان، شاهد صحنه‌های بی‌عدالتی بودند و فریادی برنیاوردند، لذا تضییع حق ضعفاء، هم با آن حاکمان جائر نسبت پیدا می‌کند و هم با این نخبگان ساکت. چون باید می‌آمدند و می‌ایستادند و حق این‌ها را می‌گرفتند فَأَمَّا حَقَّ الضُّعَفَاءِ فَضَیَّعْتُمْ» به معنای این نیست که خود نخبگان رفته‌اند و نسبت به ضعفاء مستقیماً ظلم کرده‌اند. ممکن است در برخی موارد هم این طور باشد .اما بدون ان هم،گناه تضییع حقوق توده‌های مردم به گردن شما نخبگان است، هرکجا گرسنه‌ای هست، شما مقصرید. هرکجا حق مظلومی مورد تعدی قرار می‌گیرد، به‌پای شما نوشته می‌شود. خیلی از افرادی که حقوق‌شان در گوشه‌وکنار جامعه و حکومت‌ها مورد تعدی و تجاوز قرار می‌گیرد، آدم‌های ضعیف و ناتوان و ناشناخته‌ای هستند که دست‌شان به جایی نمی‌رسد و فریادشان شنیده نمی‌شود و به همین دلیل حق‌شان تضییع می‌شود اما شما نخبگان صدای این‌ها را نمی‌شنوید؟ شما خبر ندارید؟ اگر اطلاع ندارید که وا مصیبتا! پس چرا در این مکان قرار گرفتید؟ اگر اطلاع دارید و درعین‌حال آن‌ها را رها می‌کنید، شما هستید که حقوق ضعفاء را تضییع کردید. لذا همان‌ فساد و ظلمی که به حاکمان جائر نسبت پیدا می‌کند، نسبتی هم با شما پیدا می‌کند. 💢نشانه تضییع حق محرومان این مسأله‌ پیچیده‌ای نیست . یک فرمول خیلی ساده در کلام علی‌(ع) هست . امیرالمؤمنین علی‌(ع) در نهج البلاغه فرمودند که هرکجا فقیری هست، فقر در نتیجه‌ی است که از ناحیه‌ی اتفاق می‌افتد: «إِنَّ اللّهَ سُبْحَانَهُ فَرَضَ فِی أَمْوَالِ الاَغْنِیَاءِ أَقْوَاتَ الْفُقَرَاءِ: فَمَا جَاعَ فَقِیرٌ إِلاَّ بِمَا مُتِّعَ بِهِ غَنِیٌّ وَ اللّهُ تَعَالَى سَائِلُهُمْ عَنْ ذلِک»، هرکجا فقر،، 💢محرومیت، گرسنگی دیدید، امیرالمؤمنین فرمودند: بدانید یک تضییع حقی شده است. هر مقدار که سطح این گرسنگی در جامعه بیشتر باشد، ظلم و و تضییع حق بیشتر اتفاق افتاده است. عملکرد خواص نسبت به حق خود جالب‌ است که همین‌هایی که نه حق امام را به‌رسمیت می‌شناسند و نه حق توده‌های مردم را جدی می‌گیرند، وقتی به حق خودشان می‌رسد، بدون مسامحه و به‌جد آن را دنبال می‌کنند. هر چیزی را که به پندار خودتان، حق خود می‌دانید، مطالبه کردید. برای دیگران ساکت اما هرکجا که صدمه‌ای به حیثیت و آبروی خودتان وارد شود، فریادتان بلند است که اسلام از دست رفت، دارد ظلم اتفاق می‌افتد. اگر ظلم است و ظلم قبیح است، چطور در موارد دیگر که مشابه این مسأله‌ اتفاق افتاد، نسبت به دیگران ساکت بودید؟! شما به‌دلیل سکوت دیروز، استحقاق دارید که امروز حق خودتان هم تضییع شود و این سنت الهی‌ است. 💢کارنامه ضعیف آنها بعد امام حسین(ع) فرمودند عملکردتان را نشان دهید: شما از مال‌تان که نگذشتید. جان خودتان را هم که در راه خدا به خطر نیانداختید. نه جهاد با مال دارید و نه جهاد با جان. با کدام گروه که در برابر خدا و مردم هستند و احکام الهی را زیرپا می‌گذارند، درگیر شدید؟ چه کارنامه‌ای دارید؟ دنبال زندگی خودتان و سرتان در لاک زندگی خودتان و فرزندان‌تان و آقازاده‌ها و… بوده است. 💫استاد سروش محلاتی 🔺پیش چشم شما مستضعفان پامال شدند و شما برنیاشفتید 👈سپس فرمود: کردید و پیش چشم شما، مستضعفان و فقرا و محرومان پامال شدند و شما برنیاشفتید؛ اما درباره حقوق و منافع خودتان مجامله نکردید و همه آن را مطالبه کردید. هرجا سخن از منافع خودتان است، محکم می‌ایستید و هرجا سخن از حقوق محرومان و ضعفا است، کوتاه می‌آیید.» حسین(ع) به اصحاب پیامبر(ص) فرمود: «فلا مالا بذلتموه»؛ نه مالی در راه دین، بذل کردید و نه در راه خدا و انقلاب و جهاد و عدالت انفاق کردید. «ولانفسا خاطرتم لِلّذی خلقها ول عشیرةً عادیتموها فی ذات‌الله»؛ نه حتی جان‌تان را یک بار هم در راه خالق این جان به خطر انداختید؛ یک سیلی برای دین نخوردید و نه به خاطر خدا با قوم و خویش‌هایتان که فاسد بودند، در افتادید. همه این کوتاهی‌ها را کردید، 🎙استاد رحیم پور ازغدی. @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠حجت الاسلام مهدوی راد: شب عاشورا، شبی بی نظیر ◾️شب عاشورا، شبی بی نظير در تاريخ بشريت است، به تعبير مرحوم شريعتی، خداوند عاشورا را رقم زد كه به اعتراض ملائكه در آفرينش انسان پاسخ دهد. ◾️عاشورا زيباترين و بالاترين صحنه های انسانی است، اگر بخواهيم درباره تجلی قرآن در عاشورا صحبت كنيم، شايد آيات لقد خلقنا الانسان فی احسن تقويم، ثم رددناه اسفل سافلين، بهترين آيات باشد. ◾️ياران امام حسين، بهترين نماد احسن تقويم هستند، بالاترين درجات عرفان، آزادگی، ايثارگری، كرامت و بخشندگی ها در اصحاب امام حسين ظهور می يابد و پست ترين درجات بشر و اسفل السافلين در لشگر كوفه بروز می يابد، سفاكی، پليدی، درنده خويی، دنياطلبی، بيرحمی و خشونت در آنها ديده می شود. ◾️وقتي كاروان بازماندگان كربلا به مدينه بر می گردد، هيچ يك از مردان مدينه غير از دو نفر به استقبال و تسليت آنها نيامدند و آنها نيز ابراز تاسف كوچكي كردند. ◾️وقتي اين مردم مدينه بعد عاشورا، ظلم والی يزيد را ديدند و برای اعتراض پيش خليفه رفتند، ديدند يزيد از نماينده اش فاسد و متجاهرتر است، عليه حاكم مدينه شورش كردند و يزيد نيز در واقعه حره آنها را قتل عام كرد. ◾️اما در مقابل می بينيد فردی مانند ابوالفضل العباس در تاريخ جز پنج مورد از او سخن گفتن سراغ نداريم همانگونه كه امام حسين در زمان حيات امام حسن، سخنی نمی گفت. ◾️لشگر يزيد را مي توان گروه مسخ شدگان به تعبير امام حسين ناميد، شمر صراحتا به امام حسين گفت تو و پدر و مادرت را می شناسم، پاك ترين انسانها هستيد، سنان به ابن زياد گفت گامهاي مرا طلا بگير چون سر بهترين انسانها را برايت آوردم، اينها مسخ شده هستند اكثر سپاه كوفه از روي ترس و طمع به كربلا آمده بودند، نه از روي اعتقاد. ◾️همين جريان ارهاب و سرچشمه داعش نيز از امويان سرچشمه می گيرد و برای همين بر پول و ايجاد ترس تكيه دارند. ◾️امويان اخيرا كتابهایی نوشته اند كه چه كسانی حسين را كشتند و آنجا نوشته اند شيعيان علی خودشان حسين را دعوت كردند و خودشان او را كشتند در حاليكه اسناد تاريخي نشان می دهد اكثر سران و فرماندهان لشگر كوفه كسانی بودند كه عثمانی و اموی بودند و در دوران معاويه به كوفه آورده شدند. ◾️حسينيان ٢٧ نفرشان از بنی هاشم و ١٧ نفر از اصحاب اميرالمومنين و تعدادی موالی( بندگان آزاد شده) و برخی از اهالی يمن هستند. ◾️قدرت، ايمان ، باور ايستادگی چنان موج ميزد كه به تنهايی مقابل سپاه می ايستادند. ◾️به تعبير عرفا، اردوی حسينی اقبال الي الله دارد كه بالاترين درجه اوج انسانی است و مخصوص انبياست. ◾️كدام بزرگی بالاتر از اينكه يك زن مانند رباب، در جلسه يزيد بيايد جلو، سر حسين را از تشت بردارد و سر را غبارروبی كند و بگويد حسين تو را فراموش نمی كنيم. ◾️همسر عمير يكی از ياران سیدالشهدا كنار پيكر شوهرش آمد و به شهادت او افتخار می كرد، که توسط غلام شمر به شهادت رسيد و اولین زن شهید در کربلاست. ◾️عابس وقتي كه با هجوم ناجوانمردانه دشمن مواجه شد بجای عقب نشينی، زره و كلاه خودش را درآورد كه ما از مرگ نمی هراسيم. ◾️در شب عاشورا با وجود اينكه امام حسين به اصحاب اذن رفتن داد، هيچ يك حسين را تنها نگذاشتند. ◾️عباس بعد از سخن امام حسين گفت زندگی بعد از تو چه زشت است. ◾️امام به برادران مسلم بن عقيل گفت شما داغديده ايد، برويد آنها قسم خوردند كه بزرگمان را تنها نمی گذاريم. نفر آخر می گويد ما تو را تنها نمی گذاريم چون آگاه شديم. ◾️سعيدبن عبدالله زمان نماز امام هر تيری كه به سوي امام مي انداختند بدنش را سپر می كرد، با سلام امام به زمين افتاد و امام سر او را به دامن گرفت او از حسين پرسيد آيا به عهدم وفا كردم زهير گفت اين كه يك جان است هفتاد جان هم داشتم فداي تو می كردم. ◾️جون، غلام اباذر بوده است ، پيرمردی است كه ابوذر او را به اهل بيت بخشيده است، آمد نزد امام ، حسين او را آزاد كرد و از او خواست كه برود و جانش را نجات دهد. ◾️جون ناراحت شد و گفت كه من سياه و بدبويم ، آيا می خواهيد خونم با شما مخلوط نشود، امام او را در آغوش گرفت و زمان خداحافظي از امام خواست كه دعا كند چهره اش سفيد و بدنش خوشبو شود، امام دعا كرد و زمانی كه سر جون را بدامن گرفت، مانند علی اكبر صورت به صورتش گذاشت. @quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
voice.ogg
541.8K
شب #عاشورا ،صدای استاد ساعد باقری از تاریخ بلعمی کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
امشبی‌را شه دین درحرمش مهمان‌است ظهر فردا بدنش زیر سم اسبان است مکن ای صبح‌طلوع، مکن ای صبح‌طلوع @quranpuyan
4_5933751353854658066.mp3
23.3M
🔹آینه‌ای در برابر آینه‌داران🔹 مجلس نهم "عاشورا خوانی۱" گفتگوی امام با اصحاب در 📝تولید محتوا: نشریه چند رسانه‌ای رِباط 📻 تدوین: فائزه حسنی 🎙راوی: کوروش اسکندری ‏🪑میهمانان برنامه: آیت‌الله محمدهادی یوسفی‌غروی و متین رضوانی‌پور 🎤نوحه‌سرا: استاد مؤمن‌زاده @quranpuyan
🏴السلام علیک یا ابا عبدالله شب وصل است و طی شد نامه ی هجر سلام فیه حتی مطلع الفجر دلا در عاشقی ثابت قدم باش که در این ره نباشد کار بی اجر 🔳 فرا رسیدن عاشورای حسینی تسلیت باد @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 30 تا 37 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 ❇️ عبادت ذاتى نيست . 💠وَ إِذْ قُلْنا لِلْمَلائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ أَبى‌ وَ اسْتَكْبَرَ وَ كانَ مِنَ الْكافِرِينَ‌ "34/بقره" 🌱و هنگامى كه به فرشتگان گفتيم براى آدم سجده كنيد، همگى سجده كردند جز ابليس كه سر باز زد و تكبّر كرد، و از كافران گرديد. 🔷✨و اما اينكه بعضى چه بسا گمان كرده اند: كه سجده عبادت ذاتى است ، و بجز عبادت هيچ عنوانى ديگر بر آن منطبق نيست ، صحيح نيست ، و نبايد بدان اعتناء كرد، براى اينكه چيزيكه ذاتى شد، ديگر تخلف و اختلاف نمى پذيرد، و سجده اينطور نيست . 🔷✨زيرا ممكن است كسى همين عمل را بداعى ديگرى غير داعى تعظيم و عبادت بياورد، مثلا بخواهد طرف را مسخره و استهزاء كند، و معلوم است كه در اينصورت با اينكه همه آن خصوصياتى را كه سجده عبادتى دارد واجد است ، مع ذلك عبادت نيست .بله ، اين معنا قابل انكار نيست ، كه معناى عبادت در سجده از هر عمل ديگرى واضح تر و روشن تر بچشم مى خورد. 🔷✨خوب ، وقتى معلوم شد كه سجده عبادت ذاتى نيست ، بلكه قصد عبادت لازم دارد، پس اگر در سجده اى مانعى تصور شود، ناگزير از جهت نهى شرعى ، و يا عقلى خواهد بود، و آنچه در شرع و يا عقل ممنوع است ، اين است كه انسان با سجده خود براى غير خدا، بخواهد براى آن غير اثبات ربوبيت كند، و اما اگر منظورش از سجده صرف تحيت و يا احترام او باشد، بدون اينكه ربوبيت براى او قائل باشد، بلكه صرفا منظورش انجام يك نحو تعارف و تحيت باشد و بس ، در اينصورت نه دليل شرعى بر حرمت چنين سجده اى هست ، و نه عقلى . 🔷✨چيزيكه هست ذوق دينى ، كه مردم متدين آنرا از انس ذهن بظواهر دين كسب كرده اند، اقتضاء مى كند كه بطور كلى اين عمل را بخدا اختصاص دهند، و براى غير خدا هر چند از باب تعارف و تحيت باشد، بخاك نيفتند، اين ذوق قابل انكار نيست ، و لكن چنين هم نيست كه هر عملى را كه بمنظور اظهار اخلاص درباره خدا مى آوريم ، آوردن آن عمل درباره غير خدا ممنوع باشد، و نتوانيم با آن عمل ، نسبت به بندگان صالح خدا، و يا قبور اولياء او، و يا آثار آنان اظهار محبت كنيم ، چون چنين منعى از راه دليل عقلى و يا نقلى نرسيده است. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ مفهوم ، و 💠 وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ أَبَى وَاسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ 34/بقره 🌱 و [به ياد آر] آنگاه كه به فرشتگان گفتيم: براي آدم سجده آوريد [=در خدمت رشد و كمال او باشيد]، پس همگي سجده كردند، مگر ابليس كه سر باز زد و [بر آدم] برتري جست و از كافران [=منكران حقيقت] شد. 🔷✨ معناي سجده، در خدمت خاضعانه و تسليم مطلق‌ِ فرمان تکويني يا تشريعي خدا در آمدن است. 🔷✨ نقش فرشتگان نسبت به آدمي، همچون نقش معلمين مدرسه نسبت به دانش‌آموز است که به تدريج در طول سال، معلومات خود را مطابق نظامات آموزشي در اختيار محصّل قرار مي‌دهند. 🔷✨وقتي حيات در کرة زمين به اوج تفصيل و تکامل مادّي خود رسيد، آفريدگار عالم با دميدن از روح خود در اين آفريدة برتر، فرشتگان را در خدمت کمال روحي او قرار داد. 🔥نام ابليس 11 بار در قرآن تکرار شده است. اين نام از «بَلَسَ‌» مشتق شده و اِبلاس، يأس و تحير ناشي از نوميدي و اندوه است. 🔥ابليس که سجده بر آدم بر او سخت آمد و از فرمان خدا سرپيچيد، خود بزرگ‌بيني کرد و با تکيه به برتري آتش بر خاک [يا انرژي بر مادّه]، تعصب نژادي ورزيد، اما نه تنها به بزرگي نرسيد، بلکه به خاطر «منيّت»، از مقام خود ساقط و از رحمت ربّ محروم و «مأيوس» شد. نام ابليس نمايانگر همين محروميت از رحمت ربوبي است. 📚تفسیر آقاے بازرگان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ آدم کدام بهشت بود؟خدا چرا را آفرید؟ 💠فَأَزَلَّهُمَا الشَّيْطانُ عَنْها فَأَخْرَجَهُما مِمَّا كانا فِيهِ وَ قُلْنَا اهْبِطُوا بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ وَ لَكُمْ فِي الْأَرْضِ مُسْتَقَرٌّ وَ مَتاعٌ إِلى‌ حِينٍ "‌36/بقره" 🌱پس شيطان آن دو را به لغزش انداخت وآنان را از باغى كه در آن بودند، خارج كرد و (در اين هنگام به آنها) گفتيم: فرود آييد! در حالى كه بعضى شما دشمن برخى ديگر است و براى شما در زمين قرارگاه و تا وقتى معيّن بهره و برخوردارى است. 🔷✨در اینجا «آدم» خود را در برابر فرمان الهی در باره خودداری از درخت ممنوع دید، ولی شیطان اغواگر که سوگند یاد کرده بود که دست از گمراه کردن آدم و فرزندانش برندارد به وسوسه‌گری مشغول شد، چنانکه قرآن می‌گوید: «سر انجام شیطان آن دو را به لغزش واداشت و از آنچه در آن بودند (بهشت) بیرون کرد» (فَأَزَلَّهُمَا الشَّیْطانُ عَنْها فَأَخْرَجَهُما مِمَّا کانا فِیهِ). آری از بهشتی که کانون آرامش و آسایش و دور از درد و رنج بود بر اثر فریب شیطان اخراج شدند. و چنانکه قرآن می‌گوید: «ما به آنها دستور دادیم که به زمین فرود آئید در حالی که دشمن یکدیگر خواهید بود» آدم و حوّا از یکسو و شیطان از سوی دیگر (وَ قُلْنَا اهْبِطُوا بَعْضُکُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ). 🔷✨منظور از هبوط و نزول آدم به زمین نزول مقامی است نه مکانی یعنی از مقام ارجمند خود و از آن بهشت سرسبز پائین آمد. «و برای شما تا مدت معینی در زمین قرارگاه و وسیله بهره‌برداری است» (وَ لَکُمْ فِی الْأَرْضِ مُسْتَقَرٌّ وَ مَتاعٌ إِلی حِینٍ). 🔷✨اینجا بود که آدم متوجه شد راستی به خویشتن ستم کرده و از محیط آرام و پرنعمت بهشت بخاطر تسلیم شدن در برابر وسوسه‌های شیطان بیرون رانده شده، درست است که آدم پیامبر بود و معصوم از گناه ولی، هرگاه ترک اولی از پیامبر سرزند خداوند نسبت به او سخت می‌گیرد، همانند گناهی که از افراد عادی سر بزند و این جریمه سنگینی بود که آدم در برابر آن نافرمانی پرداخت. 🔷✨باید توجه داشت که بهشت موعود نیکان و پاکان نبود. بلکه یکی از باغهای پرنعمت و روح‌افزای یکی از مناطق سرسبز زمین بوده است. زیرا: بهشت موعود قیامت، نعمت جاودانی است که در آیات بسیاری از قرآن به این جاودانگی بودنش اشاره شده، و بیرون رفتن از آن ممکن نیست و دوم این که ابلیس آلوده و بی‌ایمان را در آن بهشت راهی نخواهد بود. 🔷✨سوم این که در روایاتی که از طرق اهل بیت علیهم السّلام به ما رسیده این موضوع صریحا آمده است. یکی از راویان حدیث می‌گوید از امام صادق علیه السّلام راجع به بهشت آدم پرسیدم امام علیه السّلام در جواب فرمود: «باغی از باغهای دنیا بود که خورشید و ماه بر آن می‌تابید، و اگر بهشت جاودان بود هرگز آدم از آن بیرون رانده نمی‌شد». 🔷✨بسیاری می‌پرسند شیطان که موجود اغواگری است اصلا چرا آفریده شد و فلسفه وجود او چیست؟ در پاسخ می‌گوئیم: خداوند شیطان را، شیطان نیافرید، به این دلیل که سالها همنشین فرشتگان و بر فطرت پاک بود، ولی بعد از آزادی خود سوء استفاده کرد و بنای طغیان و سرکشی گذارد. 🔷✨دوم اینکه: از نظر سازمان آفرینش وجود شیطان برای افراد با ایمان و آنها که می‌خواهند راه حق را بپویند زیانبخش نیست. بلکه وسیله پیشرفت و تکامل آنها است، چه اینکه پیشرفت و ترقی و تکامل، همواره در میان تضادها صورت می‌گیرد. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خدایا! لعنت كن نخستين ستمكارى را كه به حق محمّد و خاندان محمّد ستم كرد و آخرین ظالمى که از آن ظالمِ نخستین در ظلم تبعیّت کرد. @quranpuyan
✅ گزارش ساعت به ساعت از روز با ترکیب اوقات شرعی کربلا با متن . طبق محاسبه مرحوم دکتر احمد بیرشک در «گاهشماری ایرانی» واقعه کربلا به حساب گاهشماری شمسی می شود ۲۱ مهر سال ۵۹ شمسی. تاریخ شمسی هم که مثل قمری نیست که تغییر کند. موقعیت زمین نسبت به خورشید ثابت است و می شود با در آوردن اوقات شرعی شهر کربلا در این تاریخ حرفهای مقتل نویسان را به ساعت و دقیقه برگرداند. ما اوقات شرعی روز ۲۱ مهر به افق کربلا (که در طول قرون حداکثر ۳-+ دقیق اختلاف می تواند داشته باشد) را استخراج کرده ایم و روایات مقتل نگراها را با این ساعتها تنظیم کرده ایم. 🔸۵:۴۷ اذان صبح امام (ع) بعد از نماز صبح برای اصحابش سخنرانی کرد. آنها را به صبر و جهاد دعوت کرد. و بعد دعا خواند: «اللهم انت ثقتی فی کل کرب... خدایا تو پشتیبان من هستی در هر پیشامد ناگواری» آن طرف نماز را به امامت عمر سعد خواند و بعد از نماز صبح به آرایش سپاه و استقرار نیرو مشغول شدند. 🔸حدود ۶ امام حسین(ع) دستور داد تا اطراف خیمه ها خندق بکنند و آن را با خاربوته ها پر کنند تا بعد آن را آتش بزنند و مانع از حمله سپاه از پشت سر بشوند. 🔸۷:۰۶ طلوع آفتاب کمی بعد از طلوع آفتاب. امام سوار بر شتری شد تا بهتر دیده شود. روبه روی سپاه کوفه رفت و با صدای بلند برای آنها خطبه ای خواند. صفات و فضایل خودش و پدر و برادرش را یادآوری کرد و اینکه کوفیان به امام (ع) نامه نوشته اند. حتی چند نفر از سران سپاه کوفه را مخاطب قرار داد و از حجّار بن ابجر و شبث ربعی پرسید که مگر آنها او را دعوت نکرده اند؟ آنها انکار کردند. امام نامه هایشان را به طرف آنها پرتاب و خدا را شکر کرد که حجت را بر آنها تمام کرده است. یکی از سران جبهه مقابل از امام (ع) پرسید چرا حکم ابن زیاد را نمی پذیرد و آنها را از ننگ مقابله با پسر پیامبر نمی رهاند؟ اینجا امام آن جمله معروفشان را فرمودند: «أَلَا وَإنَّ الدَّعِيَّ ابْنَ الدَّعِيِّ قَدْ رَكَزَ بَيْنَ اثْنَتَيْنِ: بَيْنَ السِّلَّه وَالذِّلَّه؛ وَهَيْهَاتَ مِنَّا الذِّلَّه ... فرد پستی که پسر فرد پست دیگری است. من را بین کشته شدن و قبول شدن و قبول ذلت مجبور کرده. ذلت از ما دور است.» سخنرانی امام (ع) حدوداً نیم ساعت طول کشده است. 🔸حدود ۸ بعد از سخنرانی امام (ع) چند نفر از اصحاب آن حضرت به روایتی بُرَیر که «سید القرآء» (آقای قرآن خوانهای) کوفه بود (الفتوح) و به روایتی زهیر (تاریخ یعقوبی و طبری) خطاب به کوفیان سخنان مشابهی گفتند. بعد از سخنان زهیر و بریر، امام فریاد معروف «هل من ناصر ینصرنی» را سر داد. چند نفری دچار تردید شدند؛ از جمله حُر. فرد دیگری به نام ابوالشعثا و دو برادر که در گذشته عضو خوارج بودند. بعید نیست که کسانی دیگری هم با دیدن شدت گرفتن احتمال جنگ، از سپاه کوفه فرار کرده باشند. 🔸حدود ۹ روز به وقت چاشت رسیده بود که شمر به عمر سعد پرخاش کرد که چرا این قدر تعلل می کند؟ عمر سعد عاقبت رضایت به شروع جنگ داد. اولین تیر را به سمت سپاه امام (ع) رها کرد و خطاب به لشگریانش فریاد زد: «نزد عبیدالله شهادت بدهید که من اولین تیر را رها کردم.» بعد از انداختن تیر توسط عمر سعد، کماندارهای لشکر کوفه همگی با هم شروع به تیراندازی کردند. امام به یارانش فرمودند: «اینها نماینده این قوم هستند. برای مرگی که چاره ای جز پذیرش آن نیست. آماده شوید.» چند نفر از سپاه امام در این تیر باران کشته شدند. (تعداد دقیق را نمی دانیم . تعداد کشتگان تیر اندازی. با تعداد کشتگان حمله اول ۵۰ نفر ذکر شده.) 🔸حدود ۱۰ بعد از تیراندازی ،«یسار»، غلام«زیاد بن ابیه» و «سالم» غلام عبیدالله ابن زیاد از لشکر کوفه برای نبرد تن به تن ابتدای جنگ بیرون آمدند. عبدالله بن عمیر اجازه نبرد خواست. امام حسین(ع) نگاهی به او کرد و فرمود: «به گمانم حریف کشنده ای باشی» عبدالله آن دو نفر را کشت. البته انگشتان دست چپش قطع شد. بعد از این نبرد تن به تن، حمله سراسری سپاه کوفه شروع شد. ابتدا حجار به جناح راست سپاه امام حسین (ع) حمله کرد؛ اما حبیب و یارانش در برابر او ایستادگی کردند. زانو به زمین زدند و با نیزه‌ها حمله را دفع کردند. همزمان شمر به جناح چپ سپاه امام‌(ع) حمله برد. زهیر و یارانش به جنگ مهاجمین رفتند. خود شمر در این حمله زخم برداشت بعد از عقب نشینی هر دو جناح کوفی، عمر سعد ۵۰۰ تیر انداز فرستاد که دوباره سپاه امام(ع) را تیر باران و آن حملات، علاوه بر از پا درآمدن هر ۲۳ اسب لشکریان امام(ع) تعدادی دیگر از اصحاب شهید شدند. الفتوح آن نفرات را ۵۰ نفر و این شهر آشوب ۳۸ نفر ذکر کرده اولین شهید، ابوالشعثا بود و ۸ تیر انداخت که ۵ نفر از دشمن را کشت. امام(ع) او را دعا کرد. گروهی از سپاه شمر خواستند از پشت سر به امام(ع)حمله کنند زهیر و ۱۰ نفر به آنها حمله کردند. ادامه دارد.... @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◾️ پيوند با آرمان امام حسين(ع) 🔻 🔹ما از خود چه چيزي در راه رسالت حسين(ع) تقديم كرده ايم؟ امام حسين(ع) هنگامى كه نهضت خود را آغاز كرد از مردم انتظار داشت از وجود خود اندكى - نه براي خود او - بلكه براى رسالت و آرمان او ببخشند. شايد پاسخ دهيم كه اشك هاي خود را براى او افشانده ايم! يا آنان كه با قمه و شمشير بر سر خود مى كوبند بگويند، خون خود را هديه داده ايم!! يا برخى بگويند درد سينه و پشت خود را هنگامى كه براى او سينه يا زنجير زده ايم هديه كرده ايم. اما آيا اين چيزى است كه حسين(ع) از ما انتظار دارد؟ پيامد مصيبت است، نه هدف آن. حتى درخواست اهل بيت(ع) براى برگزارى مجالس حسينى به دليل اين نبود كه گريه و اندوه را هدف قلمداد مى كردند؛ بلكه آن را به اين دليل از ما خواستند كه گريه و حزن قلب انسان را به فاجعه و مصيبت امام حسين(ع) مى گشايد و با گشاده شدن دل، عقل انسان نيز به آن اهتمام مى ورزد و همين باعث درك آرمان، هدف و فداكارى بزرگ امام حسين(ع) مى شود. اين چيزهايى كه ما به امام حسين(ع) تقديم مي كنيم ارتباطي با هدفى كه ايشان در پى آن بود، ندارد. اگرچه گريه و اندوه بر حسين(ع) نتايج خوبى در پي داشته و پيوند ما را با ايشان بيش تر مى كند، اما بايد به اين نكته هم توجه داشته باشيم كه امام حسين(ع) نمى خواهد صرفا با شخص او ارتباط برقرار نماييم، بلكه انتظار دارد تا با و هدف او پيوند برقرار كنيم. حديث عاشورا، ص٢٤٤ علامه سيد محمد حسين فضل الله کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🎙استاد نورالهيان: حبيب بن مظاهر فرمانده ميسره جناح چپ و زهير فرمانده جناح راست و قمربني هاشم فرمانده ميدان است. رجز حبيب اينگونه است كه با بي اعتنايي كامل به كثرت دشمن و تكيه بر وفاداري خود و افراد معدودش در ميسره سپاه مي گويد ما براساس اعتقاد به خدا و آخرت به ميدان آمده ايم؛ اما شما چه؟ 🔴 عمر بن جناده انصاري، يازده ساله و كوچكترين رزمنده كربلاست كه پدرش در ابتداي حمله به شهادت رسيده است. امام حسين ابتدا به او اجازه نمي دهد اما عمر مي گويد مادرم به من امر كرده كه به ميدان بروم. عمر شجاعانه جنگيد و نخستين سري بود كه در كربلا جدا شد و سرش را به سوي مادرش پرت كردند. مادر سر فرزند را بوسيد و با عمود خيمه به دشمن حمله كرد و رجز خواند كه درست است كه زنم و عزادار فرزند و همسرم هستم، اما چنان به شما حمله مي كنم كه فرزند زهرا راضي شود. ⚫️ انس يكي از صحابه پيامبر است كه رجزش اين بود: آل علي پيرو رحمان و شما پيرو شيطان. 🔴 اسلم، شهيد ايراني و ترك زبان عاشورا كه حضرت، هنگام جان دادن به بالينش مي رود اين رجز را مي خواند: دريا به شمشيرم مي شكافد و هوا با تيرم مواج مي شود. ⚫️ فرزندان زينب رجز خواندند: اگر مرا نمي شناسيد، فرزند جعفر طيارم كه جدم در موته به شهادت رسيد و دو دستش قطع شد و در بهشت در حال پرواز است. 🔸فرزند ديگر زينب رجز خواند: پناه بر خدا از ظلم شما قوم كه اصول قرآن را بهم ريختيد و با كفر و طغيان به مقابله با قرآن رفتيد. 🔴 امام نمی خواست «جون» غلام خود را اذن ميدان دهد. اجازه گرفت و رجز خواند: شما فاجران ضربت دست من را بچشيد. من با دست و زبانم تا اخرين قطره خون از خاندان پيامبر دفاع مي كنم. 🔴 وهب كه ١٧ روز از ازدواجش گذشته و با امام مواجه شده، ١٢ روز است مسلمان شده است. با همسر و مادرش در كربلاست و رجز مي خواند: من خادم حسينم و او بهترين سرور جهان است كه دل را شاد و قلب را نوراني مي كند. ⚫️ علي اكبر و قاسم رجزهاي ماندگاري دارند. 🔴 اما ابوالفضل العباس بزرگ بني هاشم پس از سيدالشهداست. قمر بني هاشم در عصر تاسوعا زماني كه لشکر كوفه حمله كرد و امام ابوالفضل را براي گرفتن مهلت فرستاد و روز عاشورا، با اين رجز عازم فرات براي آوردن آب شد: من در دفاع از فرزند پيامبر هر كاري مي كنم و با ضربات محمدي شما را به عقب مي رانم. در فرات گفت: اي جان تشنه من، آب نخواهم خورد تا حسين تشنه است. بيرون فرات هم رجز عجيبي خواند و پس از قطع دست راست گفت: بخدا قسم اگر دست راستم را قطع كنيد تا ابد از دينم و امامم حمايت مي كنم. بعد از قطع دست چپ گفت: اي جان از كفار نترس. و به شهادت رسيد. ♦️♦️ رجزهای عاشورا، گنجينه ارزشمندي است كه تحت الشعاع مرثيه قرار گرفته است. نقل از کانال انجمن اندیشه وقلم @andisheqalam @quranpuyan
📝 یکی از مهترین پیامهای فراموش شده عاشورا شب عاشورا امام حسین به یارانش فرمود: هر کس از شما به گردن دارد برود وآن حق را ادا کند که خداوند شهادتش را نمی پذیرد . او به جهانیان فهماند که حتی شهید شدن درراه خدا در کربلا بالاترازرعایت حق الناس نیست . در عجبم از کسانی که هزاران گناه میکنند . و معتقدند یک قطره اشک بر حسین ضامن بهشت آنهاست. همسایه آزاری مردم آزاری تضييع حقوق شهروندان به هرطریق ... گران فروشی و کم فروشی و کم کاری همه ی اینها حق الناس است و با یک گریه ی شما پاک نمیشود. @quranpuyan
◾️ بخشى از واقعه ظهر و شهادت امام حسين(ع)، از كتاب (لوط بن يحيي ازدي)متوفاي ١٥٧ق ( نخستين گزارش مستند از نهضت عاشورا، تحقيق آيت الله يوسفى غروى) 🔻 ... مردان جنگى كه در طرف راست و چپ [حسين ع ] ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ﺑﻪ ﻃﺮف او ﺣﻤﻠﻪ ﺑﺮﺩﻧﺪ. [ﺣﺴﻴﻦ ع ] ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺳﻤﺖ ﺭﺍﺳﺘﺶ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﺣﻤﻠﻪ ﻛﺮﺩ ﺑﻄﻮﺭﻯ ﻛﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺗﺮﺳﻴﺪﻧﺪ ﻭ [ﻋﻘﺐ ﻧﺸﺴﺘﻨﺪ]، [ﺑﻌﺪ] ﺑﻪ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺳﻤﺖ ﭼﭙﺶ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﺣﻤﻠﻪ ﺑﺮﺩ ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﻴﺰ ﺑﻪ ﻫﺮﺍﺱ ﺍﻓﺘﺎﺩﻧد. به خدا ﻫﺮﮔﺰ ﻣﺠﺮﻭﺣﻰ ﺭﺍ- ﻛﻪ ﻓﺮﺯﻧﺪ ﻭ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﻭ ﻳﺎﺭﺍﻧﺶ ﻛﺸﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺑﺎﺷﻨﺪ- ﺑﻪ ﻗﻮّﺕ ﻗﻠﺐ ﻭ ﺁﺭﺍﻡ ﺩﻟﻰ ﻭ ﺟﺮﺃﺕ ﺍﻭ ﻧﺪﻳﺪﻩ ﺍﻡ. ﺑﺨﺪﺍ ﭼﻪ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺣﺴﻴﻦ ﻭ ﭼﻪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺍﻭ ﻣﺎﻧﻨﺪﺵ ﺭﺍ ﻧﺪﻳﺪﻩ ﺍم! ﻣﺮﺩﺍﻥ ﺟﻨﮕﻰ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﮔﺮﻳﺨﺘﻦ ﮔﻠﻪ ﺑﺰﻯ ﻛﻪ ﮔﺮﮒ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺣﻤﻠﻪ ﻛﻨﺪ ﺍﺯ ﺭﺍﺳﺖ ﻭ ﭼﭙﺶ ﻣﻰ ﮔﺮيختند!... [سپس] [ﺣﺴﻴﻦ ع ] مدتى ﺍﺯ ﺭﻭﺯ ﺭﺍ ﻣﻜﺚ ﻛﺮﺩ، [ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﺪﺕ] ﺍﮔﺮ ﻣﺮﺩﻡ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﺳﺘﻨﺪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﻜﺸﻨﺪ ﻣﻰ ﻛﺸﺘﻨﺪ، ﻭﻟﻰ [ﺍﺯ ﻛﺸﺘﻨﺶ] ﭘﺮﻫﻴﺰ ﻛﺮﺩﻩ ﺑﺮﺧﻰ ﺑﻪ ﺑﺮﺧﻰ ﺩﻳﮕﺮ ﻭﺍﮔﺬﺍﺭ ﻣﻰ ﻛﺮﺩﻧﺪ، ﻭ ﺍﻳﻦ ﺩﺳﺘﻪ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺷﺖ ﺩﺳﺘﻪ ﺩﻳﮕﺮ به جاﻳﺸﺎﻥ ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭ ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺑﺪﻫﺪ. ﺷﻤﺮ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﺮﺩﻡ ﻓﺮﻳﺎﺩ ﺯﺩ: ﻭﺍﻯ ﺑﺮ شما! ﭼﺮﺍ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻣﺮﺩ ﻧﮕﺎﻩ ﻣﻰ كنيد! ﺍﻭ ﺭﺍ بكشيد! ﻣﺎﺩﺭﺗﺎﻥ ﺑﻪ ﻋﺰﺍﻳﺘﺎﻥ بنشيند! ﺳﭙﺲ ﺍﺯ ﻫﺮ ﺳﻮ ﺑﻪ [ﺣﺴﻴﻦ ع ] ﺣﻤﻠﻪ ﻭﺭ ﺷﺪند. ﺳﭙﺲ ﺯﺭﻋﺔ بن شريك ﺗﻤﻴﻤﻰ ﺑﻪ ﻛﻒ ﺩﺳﺖ ﭼﭗ ﻭ ﮔﺮﺩﻥ [ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ] ﺿﺮﺑﻪ ﺯﺩ، ﺑﻄﻮﺭﻯ ﻛﻪ [ﺣسين ع ] ﺑﺎ ﺳﺨﺘﻰ ﻭ ﻣﺸﻘﺖ ﺑﺮﻣﻰ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﻭ [ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﺑﺎ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﺒﺎﺭﻛﺶ] ﺑﺮ ﺯﻣﻴﻦ ﻣﻰ ﺍﻓﺘﺎﺩ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺣﺎﻝ ﺳﻨﺎﻥ ﺑﻦ ﺃﻧﺲ ﻧﺨﻌﻰ ﺑﻪ ﺳﻮﻳﺶ ﺣﻤﻠﻪ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺑﺎ ﻧﻴﺰﻩ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺯﺩ [ﺍﻣﺎﻡ ع ] ﺑﻪ ﺯﻣﻴﻦ ﺍﻓﺘﺎد. ﭘﻴﻮﺳﺘﻪ [ﻭﻗﺘﻰ] ﻛﺴﻰ ﺑﻪ ﺣﺴﻴﻦ [ ع ] ﻧﺰﺩﻳﻚ ﻣﻰ ﺷﺪ ﺳﻨﺎﻥ ﺑﻦ ﺃﻧﺲ ﺍﺯ ﺗﺮﺱ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺳﺮ [ﺣﺴﻴﻦ ع ] ﺑﻪ ﺩﺳﺘﺶ ﻧﻴﻔﺘﺪ ﺑﺮ ﺍﻭ ﺣﻤﻠﻪ ﻣﻰ ﻛﺮﺩ ﺗﺎ ﺍﻳﻨﻜﻪ [ﺑﺎﻟﺎﺧﺮﻩ] ﺑﻪ ﻧﺰﺩ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﻓﺮﻭﺩ ﺁﻣﺪ ﻭ ﮔﻠﻮﻯ [ﻣﺒﺎﺭﻛﺶ] ﺭﺍ ﺑﺮﻳﺪ ﻭ ﺳﺮ [ﻣﺒﺎﺭﻛﺶ] ﺭﺍ ﺟﺪﺍ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﻮﻟﻲّ ﺑﻦ ﻳﺰﻳﺪ [ﺃﺻﺒﺤﻰ] ﻭﺍﮔﺬﺍﺭ ﻧﻤﻮﺩ. ﻫﺮ ﺁﻧﭽﻪ نيز ﺑﺮ ﺗﻦ ﺣﺴﻴﻦ [ ع ] ﺑﻮﺩ ﻏﺎﺭﺕ ﮔﺮﺩﻳﺪ... ﻣﺮﺩﺍﻥ ﺑﻪ ﺳﻨﺎﻥ ﺑﻦ ﺃﻧﺲ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﺁﻳﺎ ﺣﺴﻴﻦ ﺑﻦ ﻋﻠﻰ، ﭘﺴﺮ ﻓﺎﻃﻤﻪ ﺩﺧﺘﺮ ﺭﺳﻮﻝ ﺻﻠّﻰ ﺍﻟﻠّﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻭ ﺳﻠﻢ ﺭﺍ ﻛﺸﺘﻪ ﺍﻯ؟ ﺑﺰﺭﮔﺘﺮﻳﻦ [ﻣﺮﺩ] ﻋﺮﺏ ﺩﺭ ﺷﺮﺍﻓﺖ ﻭ ﺑﺰﺭﮔﻰ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻗﺘﻞ ﺭﺳﺎﻧﺪﻩ ﺍﻯ؟! [ﺣﺴﻴﻦ] ﻧﺰﺩ ﺁﻧﺎﻥ ﺁﻣﺪه بود ﺗﺎ ﺩﺳﺘﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﭘﺎﺩﺷﺎهى ﺸﺎﻥ ﻗﻄﻊ ﻛﻨﺪ، ﭘﺲ [ﺗﻮ ﺍﻯ ﺳﻨﺎﻥ، ﺍﻯ ﻛﺴﻰ ﻛﻪ ﭼﻨﻴﻦ ﻓﺮﺩﻯ ﺭﺍ ﻛﺸﺘﻰ] ﻧﺰﺩ ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻫﺎﻧﺖ ﺑﺮﻭ ﻭ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺨﻮﺍه! ﻛﻪ ﺍﮔﺮ ﺧﺰﺍﻧﻪ ﻫﺎﻯ ﺍﻣﻮﺍﻟﺸﺎﻥ ﺭﺍ به پاس ﻛﺸﺘﻦ ﺣﺴﻴﻦ ﺑﻪ ﺗﻮ ﺑﺪﻫﻨﺪ كم است... @quranpuyan