eitaa logo
قران پویان
436 دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
670 ویدیو
606 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
. مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏لَيْسَ لَكَ مِنَ الْأَمْرِ شَيْ‌ءٌ أَوْ يَتُوبَ عَلَيْهِمْ أَوْ يُعَذِّبَهُمْ فَإِنَّهُمْ ظالِمُونَ 🌱‏هيچ امری (از هدايت يا كيفر مردم) در اختيار تو نيست. (تنها خداوند است كه) يا لطف خود را بر آنها برمی‌گرداند يا عذابشان می‌كند، زيرا آنان ستمكارند. آیه - ۱۲۸آل عمران 💬‏نكته‌ها🔻 🔷✨‏وقتی رهبری امّت صداقت كامل دارد، اين‌گونه عمل می‌كند كه حتّی آياتی را كه از او سلب مسئوليّت می‌كند، با كمال صداقت و شهامت برای مردم باز می‌خواند، كه خداوند فرمود: تو كاره‌ای نيستی. در تفاسير شيعه و سنّی می‌خوانيم هنگامی كه دندان پيامبر در جنگ احد شكست و خون جاری شد، حضرت فرمود: چگونه اين مردم رستگار خواهند شد؟ آيه نازل شد كه تو مسئول رستگاری مردم نيستی، ممكن است در آينده مورد عفو قرار بگيرند و ممكن است به حال خود رها شده و مجازات شوند. 💬‏پيام‌ها🔻 ‏🔹 عفو يا عذاب به دست خداوند است. شفاعتِ اوليا هم بدون اذن او صورت نمی‌گيرد و هرگز پيامبران از پيش خود در برابر خداوند استقلالی ندارند. ‏«لَيْسَ لَكَ مِنَ الْأَمْرِ شَيْ‌ءٌ» ‏🔹 راه توبه حتّی برای فراريان از جبهه حقّ و يا كفّاری كه بزرگ‌ترين صدمه را به مسلمانان زده‌اند، بسته نيست. «أَوْ يَتُوبَ عَلَيْهِمْ» ‏🔹 عذاب مردم بخاطر ظلم و ستم خودشان است. «يُعَذِّبَهُمْ فَإِنَّهُمْ ظالِمُونَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ در چند مرحله‌ 💠يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَأْكُلُوا الرِّبَوا أَضْعافاً مُضاعَفَةً وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ 🌱ای مسلمانان، ربا را که (سودِ آن) چندین برابر (بیشتر و کاملاً حرام) است، نخورید، و خود را از (عذاب) خدا در امان نگه دارید؛ باشد که به خواسته(های دنیا و آخرتِ) خود دست یابید. آل عمران - ۱۳۰ 🔷✨‏می‌دانيم روش قرآن در مبارزه با انحرافات ريشه‌دار اجتماعی اين است كه تدريجا زمينه‌سازی می‌كند، و افكار عموم را تدريجا به مفاسد آنها آشنا می‌سازد، و آن گاه كه آمادگی برای پذيرفتن تحريم نهايی حاصل شد قانون را به صورت صريح اعلام می‌كند (مخصوصا در مواردی كه آلودگی به گناه زياد و وسيع باشد). ‏و نيز می‌دانيم: عرب، در زمان جاهليت آلودگی شديدی به ربا خواری داشت و مخصوصا محيط مكه محيط رباخواران بود، و سرچشمه بسياری از بدبختيهای اجتماعی آنها نيز همين كار زشت و ظالمانه بود، به همين دليل قرآن برای ريشه كن ساختن رباخواری حكم تحريم را در چهار مرحله بيان كرده است: ‏1⃣ در آيه ۳۹ سوره روم نخست در باره" ربا" به يك پند اخلاقی قناعت شده آنجا كه می‌فرمايد: وَ ما آتَيْتُمْ مِنْ رِباً لِيَرْبُوَا فِي أَمْوالِ النَّاسِ فَلا يَرْبُوا عِنْدَ اللَّـهِ وَ ما آتَيْتُمْ مِنْ زَكاةٍ تُرِيدُونَ وَجْهَ اللَّـهِ فَأُولئِكَ هُمُ الْمُضْعِفُونَ‌ و به اين طريق اعلام می‌كند كه تنها از ديدگاه افراد كوته‌بين است كه ثروت رباخواران از راه سود گرفتن افزايش می‌يابد، اما در پيشگاه خدا چيزی بر آنها افزوده نمی‌شود بلكه زكات و انفاق در راه خدا است كه ثروتها را افزايش می‌دهد. ‏2⃣ در سوره نساء آيه ۱۶۱ ضمن انتقاد از عادات و رسوم غلط يهود به عادت زشت رباخواری آنها اشاره كرده و می‌فرمايد: وَ أَخْذِهِمُ الرِّبَوا وَ قَدْ نُهُوا عَنْهُ‌: ‏" يكی ديگر از عادات بد آنها اين بود كه ربا می‌خوردند با اينكه از آن نهی شده بودند".  3⃣ در آيه مورد بحث چنان كه ضمن تفسير آن خواهيم گفت، حكم تحريم ربا صريحا ذكر شده، اما تنها به يك نوع از انواع ربا كه نوع شديد و فاحش آن است اشاره شده است. ‏4⃣ بالآخره در سوره بقره آيات ۲۷۵ تا ۲۷۹ هر گونه رباخواری به شدت ممنوع اعلام شده و در حكم جنگ با خدا ذكر گرديده است. يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَأْكُلُوا الرِّبَوا أَضْعافاً مُضاعَفَةً ... 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 3⃣4⃣ تدبر در سوره 🔹مشکل قوم ثمود (غیر از شرک) چنانکه از این آیات برمی­ آید انحراف قوم ثمود این بود که امنیت و رفاهی که داشتند در نتیجه فساد و تجاوز به حقوق دیگران بدست آمده بود. از آیات 146 تا 149 فهمیده می­شود آنها قدرتمند و مرفه بودند زیرا می­توانستند امنیت داشته باشند و علاوه بر نیازهای زندگی به تفنن نیز بپرازند. از آیه­ های 151 و 152 فهمیده می­شود آنها بطور منسجم و همکارانه در پی قتل و غارت و تجاوز به حقوق و اموال و اعراض دیگران (مثلاً اقوام دیگر) بر می­آمدند. اینکه در آیه­ های فوق گفته شده آنها امر «مسرفان» را اطاعت می­کردند، ممکن است دو معنی داشته باشد: امر مسرفان را در خصوص اقوام دیگر اطاعت می­کردند یعنی به رهبری آن مسرفان به نقاط دیگر لشکرکشی می­کردند و مرتکب قتل و غارت و برده­گیری شده و آن رفاه و تفنن را در اثر بکارگیری ظالمانه آنان بدست می­آوردند. یا اینکه امر مسرفان را در خصوص اقوام ضعیف داخل محدوده خویش بکار می­بردند و در نتیجه یک جامعه دو قطبی بوجود آوردند که عده­ای عده دیگر را بطور ظالمانه به استثمار می­گرفتند و برای خویش ثروت و رفاه و تفنن ایجاد می­کردند. در موضوع قتل آن شتر که مطابق آیه­ های 154 و 155 از آیات الهی بود، نیز همانگونه عمل می­کردند که عادتشان بود. قتل! 🖌از تفسیر آقای جمال گنجه ای https://b2n.ir/a12394 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
، نمونه‌ها، ریشه ها و واکنشها. 🛑قسمت بیست و ششم: چیست؟ بخش 2 در قسمت در شیعه وارد شدند. ❓❗چرا عده‏ ای به خودشان اجازه دادند حدیث جعل کنند؟ دیروز به دو انگیزه اشاره شد. 3⃣انگیزه سوم که خیلی مهم است و باعث جعل حدیث شد است، بحث های این قسمت را با احتیاط عرض می‏کنم . بخش زیادی از روایات تفسیری ما روایاتی که از ائمه(ع) در مورد تفسیر رسیده است من آمار نگرفتم آقای دکتر شاکر که خیلی در این زمینه کار کرده گفت که 14 هزار روایت تفسیری داریم حدودا 7 هزار از این تعداد، روایات تاویل است. تفسیر ،ظاهر آیه را توضیح می دهد «وَ امْسَحُوا بِرُؤُسِكُمْ» امام می گوید «أن المسح ببعض الرأس لمكان الباء»اینها روایات تفسیری است. روایات تاویل روایاتی است که از ظاهر آیه برداشت نمی‏شود بطن و باطن آیه است من اصل تاویل را منکر نیستم تاویل را ببینید قرآن می فرماید «إِنْ أَصْبَحَ ماؤُكُمْ غَوْراً فَمَنْ يَأْتيكُمْ بِماءٍ مَعين‏» اگر آبها فرو برود چه کسی برای شما آب می آورد؟ امام معصوم می‏گوید: «إن أصبح إمامكم غائبا فمن يأتيكم بإمام مثله‏» این درست است امام هم ماء است، هم جاری است و هم مایه حیات است این تعبیر مانعی ندارد. یک وقت قرآن می فرماید «عَمَّ يَتَساءَلُون‏عَنِ النَّبَإِ الْعَظيم» نبا عظیم یعنی قیامت حضرت علی(ع) می فرماید «انا النبا العظیم» این القاء خصوصیت است من هم نبا عظیم هستم این عیب ندارد این تاویل درست است. اگرچه دکتر شاکر در کتابش می گوید این است ولی من این را نمی گویم من در اینجا با ایشان هم نظر نیستم. 👈 تا آنجایی که بشود نمی گذاریم روایت تاویلی زمین بماند هر چه راه دارد سعی می کنیم کنیم. تاویلی که در راستای تفسیر است، توهین و غلو نیست و با مبانی منافات نداشته باشد اشکال ندارد در کتاب «تاویل الایات» دوجلدی مرحوم استر آبادی ، «تفسیر صافی» و «تفسیر البرهان» از روایات تاویلی زیاد است. 👈 در تفسیر البرهان و نورالثقلین روایات تاویلی وجود دارد که این تاویل با شوون، مقام و جایگاه امام جور در نمی‏آید بلکه تنقص و گاهی هم است 👈من گشتم در اسناد این روایات غالبا عمر بن شمر وجود دارد عمر بن شمر یک رااست کتابهای حدیثی تاویل را اگر دیدید عمربن شمر در اسناد روایتی یافت شود با دقت باید بررسی شود وی می نویسد «سَنَفْرُغُ لَكُمْ أَيُّهَ الثَّقَلانِ» الثقلان: نحن و القرآن من در کتاب نوشته‏ام این حدیث درست نیست برای اینکه مذمت است می گوید «فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبان» خدا به قرآن و اهل بیت(ع) این را بگوید؟ سند ضعیف است در سند این روایت محمد بن جمهور است در سند این جور روایات محمد بن سنان است یعنی این جور شخصیت‏ها را شما پیدا می‏کنید و ما ‏ها به این مبتلا هستیم و اهل سنت به اندازه ما مبتلا نیستند . 📚کتاب کافی شریف باب سوره «انا انزلناه» را نگاه کنید روایاتی که دارد یا آن بابی که «باب فيه نكت و نتف من التنزيل في الولاية»90 تا روایت است نگاه کنید روایاتی داریم که نمی شود پذیرفت است در آیه«إِنَّ اللَّهَ لا يَسْتَحْيي‏ أَنْ يَضْرِبَ مَثَلاً ما بَعُوضَةً فَما فَوْقَها» روایت ذیلش می گوید «البعوضة علي(ع) و أن ما فوقها و هو الذباب محمد رسول الله (صلى الله عليه و آله)»این سند هم مشکل دارد ↩بخش سوم را بیشتر توضیح می‏دهم کسی هم جرات نداشته تا حالا بیشتر وارد شود و کار کند 👈 سنی‏ها و وهابی‏ها اخیرا شروع کردند اینها را از منابع بیرون می آورند در شبکه ‏هایشان مطرح می کنند می‏گویند این روایات شیعیان در مورد اهل بیت(ع) است.😔 💢لذا بحث بحث بسیار مهمی است ائمه(ع) ما با غالیان برخورد داشتند 👈بعضی از این مصادیق را تا آنجا که بشود آدم توجیه می‏کند ولی واقعا بعضی‏ها توجیه ‏پذیر نیست مثلا آیه شریفه «كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ» امام می فرماید این طور نازل نشده «خَيْرَ أُمَّةٍ» نبوده امتی که امامش را بکشد «خَيْرَ أُمَّةٍ» است؟ آیه این طور بود «كنتم خير أئمة أخرجت للناس‏» از این بوی تحریف در می ‏آید امام می فرماید: نزلت «كنتم خير أئمة أخرجت للناس» أ لا ترى مدح الله لهم «تأمرون بالمعروف و تنهون عن المنكر و تؤمنون بالله‏» یک وقت امام امت را توضیح می دهد یک وقت امام می گوید این طور نازل نشده است و این درست نیست. 💢🔻آن چیزی که ما شیعیان بیشتر با آن مبتلا هستیم بخش سوم است و باید این بخش بیشتر کار و تامل شود روایات تاویل گفته 7 هزار روایت است سندها خیلی مشکل دارد برداشت من در کار ده ساله این است که و در این بخش نفوذ کرده‏ اند نه اینکه ائمه(ع) نگفته نباشند گفته‏ اند ولی اینها سوءاستفاده کرده ‏اند. 🎙حجت الاسلام و المسلمین دکتر ناصر رفیعی 💫ادامه دارد . https://b2n.ir/y52246 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين
اللّٰهُمَّ ثَبِّتْنِى عَلىٰ دِينِكَ مَا أَحْيَيْتَنِى؛ خدایا! تا زنده‌ام مرا بر دین خود ثابت بدار؛ وَلَا تُزِغْ قَلْبِى بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنِى، و دلم را پس از آنکه به نور هدایت روشن کردی منحرف مکن  وَهَبْ لِى مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً و از نزد خود رحمتی بر من ببخش إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ چراکه تنها تو بخشاینده‌ای صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَعَلَىٰ آلِ مُحَمَّدٍ درود فرست بر محمّد و خاندان محمّد 📖بخشی از دعای روز جمعه @quranpuyan
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام مجتبی در حکومت علوی.mp3
13.4M
🔹سخنرانی بمناسبت شهادت حضرت مجتبی(ع)/۱۴مهرماه ۱۴۰۰ 🔷🔹موضوع: نقش امام (ع) در علوی امام در زمان حکومت پدرش هیچ منصبی نداشت خطبه حضرت در زمان جنگ ، چگونه کوفیان را علیرغم مخالفت ابوموسی اشعری، به همراهی با علی ع ترغیب کرد؟ استاد سروش محلاتی @quranpuyan
حدیث امام علی حول نقصان عقل زنان .mp3
4.13M
، نمونه ها، ریشه ها و واکنشها 🛑قسمت: بیست و هفتم. در نهج البلاغه 🎙آیت الله صادقی تهرانی(ره) @quranpuyan
🔴فهرست عناوين پستهاي موضوع ، نمونه ها،ریشه ها و واکنشها در كانال 1⃣تاريخ از نگاه الميزان 2⃣ بعد از رحلت پيامبر (المیزان) 3⃣ در پذیرش بی قید هر چه نام حدیث دارد(المیزان) 4⃣ نمونه‌هاي جعل حديث و برخورد (شهيد مطهري) 5⃣ نمونه‌هاي جعل حديث و برخورد 6⃣خرافه ای در مسئله ی 7⃣سرایت این 8⃣ در نقل و ارجاع به روايات جعلي 9⃣ روایت . 0⃣1⃣ . 1⃣1⃣ . 2⃣1⃣ ريشه ورود به كتب مسلمانان، يهود است 3⃣1⃣مثالهايي از كه ازيهود به كتب اسلامي سرايت كرده است 4⃣1⃣ 5⃣1⃣ عبارت ان الحیاه عقیده و جهاد به . 6⃣1⃣ روایت است!(آيت الله يوسفي غروي) 7⃣1⃣ در روايات تفسيري : داستان حضرت (المیزان) 8⃣1⃣ روايات شان نزول (المیزان) 9⃣1⃣روايات .(المیزان) 0⃣2⃣ و در اخبار (المیزان) 1⃣2⃣ : وسيله باطل براي هدفي مقدس، نمونه موردی :احادیث (شهید مطهری) 2⃣2⃣ در برابر نقل ، (شهید مطهری) 3⃣2⃣تولید هنوز هم ادامه دارد/ 4 مرحله تاریخی (حجت الاسلام مهریزی) 4⃣2⃣ از چه زمانی است؟ کی شروع شد؟ (حجت الاسلام ناصررفیعی) 5⃣2⃣ چیست؟(حجت الاسلام رفیعی) 6⃣2⃣ در قسمت در شیعه از طریق وارد شدند. 7⃣2⃣ در نهج البلاغه (آیت الله صادقی تهرانی ره) ♻ جهت مطالعه هریک از این پستها در کانال (در تلگرام، ایتا، بله و گپ)، کافیست روی هشتگهای مربوطه کلیک کنید: شناسه کانال @quranpuyan 🔶 قسمتهای بعدی نیز هر روز ساعت 18 ارسال میشود 🔶 همچنین میتوانید کل مطالب را در تالار گفتوهای قرآن پویان در لینکهای زیر مطالعه نمایید: https://b2n.ir/k99264 https://b2n.ir/e09729 https://b2n.ir/g00634 https://b2n.ir/y52246
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ ❤️هُوَ الَّذِی أَنْزَلَ السَّكِينَةَ فِی قُلُوب❤️ اوست که قلب ها را آرام می‌کند 🌱 سوره فتح ، آیه ۴ 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیہ 133 تا 140 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
. مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ و خود را كنترل كنيد 🔷✨در سوره ال عمران ايات 133و 134 ،خداوند اوصافي از متقين را ذكر كرده است: 💠وَسَارِعُوا إِلَى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ ﴿۱۳۳﴾ 🌱انصاریان: و به سوی آمرزشی از پروردگارتان و بهشتی که پهنایش [به وسعتِ] آسمان ها و زمین است بشتابید؛ بهشتی که برای پرهیزکاران آماده شده است؛ 💠الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ ﴿۱۳۴﴾ 🌱انصاریان: آنان که در گشایش و تنگ دستی انفاق می کنند، و خشم خود را فرو می برند، و از [خطاهایِ] مردم در می گذرند؛ و خدا نیکوکاران را دوست دارد. 👈 خداوند در آیه (134ال عمران)دومين صفت برجسته پرهيزكاران را فرو بردن خشم معرفى كرده است. 💞پيغمبر اكرم مى ‏فرمايد: 💠من كظم غيظا و هو قادر على انفاذه ملأه اللَّه امنا و ايمانا". 🌱" آن كس كه خشم خود را فرو ببرد با اينكه قدرت بر اعمال آن دارد خداوند دل او را از آرامش و ايمان پر مى ‏كند" 👈 اين حديث مى ‏رساند كه فرو بردن خشم اثر فوق العاده ‏اى در تكامل معنوى انسان و تقويت روح ايمان دارد. 📚 تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan