eitaa logo
قران پویان
483 دنبال‌کننده
6هزار عکس
706 ویدیو
625 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن ارتباط با ادمین @farpuy
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیہ 34 تا 37 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ ‌در‌ 💠الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّساءِ بِما فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلى‌ بَعْضٍ وَ بِما أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوالِهِمْ فَالصَّالِحاتُ قانِتاتٌ حافِظاتٌ لِلْغَيْبِ بِما حَفِظَ اللَّهُ وَ اللَّاتِي تَخافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَ اهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضاجِعِ وَ اضْرِبُوهُنَّ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلا تَبْغُوا عَلَيْهِنَّ سَبِيلًا إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلِيًّا كَبِيراً «34»نساء 🌱مردان داراى ولايت بر زنانند از آن جهت كه خدا بعضى از ايشان (مردان) را بر بعضى (زنان) برترى داده (قدرت بدنى، توليدى واراده بيشترى دارند) و از آن جهت كه از اموال خود نفقه مى‌دهند، پس زنانِ شايسته، فرمان بردارند و نگهدار آنچه خدا (براى آنان) حفظ كرده، (حقوق واسرار شوهر،) در غياب اويند. و (امّا) زنانى كه از سرپيچى آنان بيم داريد، پس (نخست) آنان را موعظه كنيد و (اگر مؤثّر نشد) در خوابگاه از آنان دورى كنيد و (اگر پند وقهر اثر نكرد،) آنان را بزنيد (وتنبيه بدنى كنيد)، پس اگر اطاعت شما را كردند، بهانه‌اى بر آنان (براى ستم وآزار) مجوييد. همانا خداوند بزرگوار و بزرگ مرتبه است. 🔷✨خانواده‌ یک‌ واحد کوچک‌ اجتماعی‌ ‌است‌ و همانند یک‌ اجتماع‌ بزرگ‌ باید رهبر و سر پرست‌ واحدی‌ داشته‌ ‌باشد‌، زیرا رهبری‌ و سرپرستی‌ دسته‌ جمعی‌ ‌که‌ زن‌ و مرد مشترکا ‌آن‌ ‌را‌ ‌به‌ عهده‌ بگیرند مفهومی‌ ندارد ‌در‌ نتیجه‌ مرد ‌ یا ‌ زن‌ یکی‌ باید «رئیس‌» خانواده‌ و دیگری‌ «معاون‌» و تحت‌ نظارت‌ ‌او‌ ‌باشد‌، قرآن‌ ‌در‌ اینجا تصریح‌ می‌کند ‌که‌ مقام‌ سرپرستی‌ باید ‌به‌ مرد داده‌ شود، می‌گوید: «مردان‌ سرپرست‌ و نگهبان‌ زنانند» (الرِّجال‌ُ قَوّامُون‌َ عَلَی‌ النِّساءِ). البته‌ مقصود ‌از‌ ‌این تعبیر استبداد و اجحاف‌ و تعدی‌ نیست‌، بلکه‌ منظور رهبری‌ واحد منظم‌ ‌با‌ توجه‌ ‌به‌ مسؤولیتها و مشورتهای‌ لازم‌ ‌است‌. 🔷✨«‌این سرپرستی‌ ‌به‌ خاطر برتریهایی‌ ‌است‌ ‌که‌ (‌از‌ نظر نظام‌ اجتماع‌) خداوند ‌برای‌ بعضی‌ نسبت‌ ‌به‌ بعضی‌ دیگر قرار داده‌ ‌است‌» (بِما فَضَّل‌َ اللّه‌ُ بَعضَهُم‌ عَلی‌ بَعض‌ٍ). «و نیز ‌این سرپرستی‌ ‌به‌ خاطر تعهداتی‌ ‌است‌ ‌که‌ مردان‌ ‌در‌ مورد پرداختهای‌ مالی‌ ‌در‌ برابر زنان‌ و خانواده‌ ‌به‌ عهده‌ دارند» (وَ بِما أَنفَقُوا مِن‌ أَموالِهِم‌). 👈 زنان‌ ‌در‌ برابر وظایفی‌ ‌که‌ ‌در‌ خانواده‌ ‌به‌ عهده‌ دارند ‌به‌ دو دسته‌اند: 🔹دسته اول‌ : «و زنان‌ صالح‌، زنانی‌ هستند ‌که‌ متواضعند و ‌در‌ غیاب‌ (همسر ‌خود‌) حفظ اسرار و حقوق‌ ‌او‌ ‌را‌ ‌در‌ مقابل‌ حقوقی‌ ‌که‌ ‌خدا‌ ‌برای‌ آنان‌ قرار داده‌، می‌کنند» (فَالصّالِحات‌ُ قانِتات‌ٌ حافِظات‌ٌ لِلغَیب‌ِ بِما حَفِظَ اللّه‌ُ). ‌ 🔹دسته دوم‌ : زنانی‌ هستند ‌که‌ ‌از‌ وظایف‌ ‌خود‌ سرپیچی‌ می‌کنند و نشانه‌های‌ ناسازگاری‌ ‌در‌ ‌آنها‌ دیده‌ می‌شود، مردان‌ ‌در‌ مقابل‌ ‌این گونه‌ زنان‌ وظایفی‌ دارند ‌که‌ باید مرحله‌ ‌به‌ مرحله‌ اجرا گردد، 👈 در‌ مرحله اول‌ می‌فرماید : «زنانی‌ ‌را‌ ‌که‌ ‌از‌ طغیان‌ و سرکشی‌ ‌آنها‌ می‌ترسید پند و اندرز دهید» (وَ اللّاتِی‌ تَخافُون‌َ نُشُوزَهُن‌َّ فَعِظُوهُن‌َّ). 👈 در‌ مرحله دوم‌ می‌فرماید : بستر ‌از‌ ‌آنها‌ دوری‌ کنید» (وَ اهجُرُوهُن‌َّ فِی‌ المَضاجِع‌ِ). 👈 و ‌در‌ مرحله سوم‌: ‌در‌ صورتی‌ ‌که‌ سرکشی‌ و پشت‌ پا زدن‌ ‌به‌ وظایف‌ و مسؤولیتها ‌از‌ حد بگذرد . راهی‌ جز «شدت‌ عمل‌» باقی‌ نمی ماند ،(واضربوهن) 👈 و ‌در‌ پایان‌ ‌آیه‌ مجددا ‌به‌ مردان‌ هشدار می‌دهد ‌که‌ ‌از‌ موقعیت‌ سرپرستی‌ ‌خود‌ ‌در‌ خانواده‌ سوء استفاده‌ نکنند و ‌به‌ قدرت‌ ‌خدا‌ ‌که‌ بالاتر ‌از‌ همه قدرتهاست‌ بیندیشند . 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️خدا کردن را دوست ندارد 💠إِنَّ اللّهَ لاَ يُحِبُّ مَن كَانَ مُخْتَالًا فَخُورًا ﴿۳۶/نساء﴾الَّذِينَ يَبْخَلُونَ وَيَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبُخْلِ وَيَكْتُمُونَ مَا آتَاهُمُ اللّهُ مِن فَضْلِهِ وَأَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِينَ عَذَابًا مُّهِينًا ﴿۳۷/نساء﴾ 🌱فولادوند: خدا كسى را كه متكبر و فخرفروش است دوست نمى‏دارد. همان كسانى كه 1-بخل مى‏ورزند و 2-مردم را به بخل وامى‏دارند و 3-آنچه را خداوند از فضل خويش بدانها ارزانى داشته ، پوشيده مى‏دارند و براى كافران عذابى خواركننده آماده كرده‏ايم. 🌱مکارم: خداوند، كسي را كه متكبر و فخرفروش است، (و از اداي حقوق ديگران سرباز مي‏زند،) دوست نمي‏دارد. آنها كساني هستند كه بخل مي ورزند، و مردم را نيز به بخل دعوت مي كنند و آنچه را كه خداوند از فضل (و رحمت) خود به آنها داده كتمان مي‏نمايند (اين عمل آنها در حقيقت از كفرشان سرچشمه گرفته؛) و ما براي كافران، عذاب خوار كننده‏اي آماده كرده‏ايم. در ترجمه بهرامپور،یکتمون به معنای پنهان کردن اورده شده است. 👈بنابراین همانطور که بخل ورزیدن وتوصیه بان نکوهش شده است،کتمان نعمت وپنهان کردن ان هم نکوهیده است. 🔷✨بر عکس در ایاتی از قران سفارش به استفاده از نعمتها ویاد اوری وبازگویی انها برای دیگران شده است زیرا انچه در اخنیار شماست ،داده هایی از فضل خداست. 👈به عنوان نمونه درایه اخر سوره ضحی،خداوند پس از بیان نعمتهای مختلفی که در طول دوران زندگی بایشان عطاکرده ،اینگونه به پیامبر اعلام میکند: 💠وامابنعمت ربک فحدث 🌱ونعمت و موهبت پروردگارت را باز گو کن. 📚برگرفته از سایت قرآن پویان http://www.quranpuyan.com/yaf_postst55_khd-pnhn-khrdn-nmth-r-dwst-ndrd.aspx ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 0⃣6⃣ تدبر در سوره ❓۱- آيه ۲۲۳ به افاك اثيم برميگردد يا شياطين؟ ❓۲- آيا آيه ۲۲۴ را ميتوان در ادامه آيه ۲۲۲ دانست.يعني شياطين بر افاك اثيم و شاعراني كه غاوون انها را تبعيت ميكنند نازل ميشوند؟ پاسخ ۱ : مَا تَنزَّلَت بِهِ الشيَطِينُ...لَمَعْزُولُونَ از اينجا پاسخ از سخن مشركين شروع شده كه مى گفتند: محمد، جنى دارد كه اين كلام را برايش مى آورد و نيز او شاعر است . و پاسخ اولى را مقدم داشته ، نخست كلام را متوجه رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) نموده فرمود كه قرآن از تنزيل شيطانها نيست ، تا آن جناب خوشحال گردد و سپس روى سخن به مشركين كرده ، مطلب را در خور فهم آنان بيان فرمود. پس جمله ((و ما تنزلت به الشياطين )) - البته تنزلت ، به معناى نزلت است - متصل است به جمله ((و انه لتنزيل رب العالمين )) و همانطور كه گفتيم روى سخن بر رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) است ، به دليل اينكه به دنبالش مى فرمايد: ((فلا تدع مع اللّه الها آخر اما اينكه فرمود: شيطانها بر هر افاكى اثيم نازل مى شوند، جهتش اين است كه شيطانها هيچ كارى جز جلوه دادن باطل به صورت حق و زينت دادن عمل زشت ، كارى ندارند و معلوم است كه جز بر افاك اثيم ، هم نازل نمى شوند. و در جمله ((يلقون السمع و اكثرهم كاذبون )) ظاهر چنين مى نمايد كه دو ضمير جمع در ((يلقون )) و در ((اكثرهم )) هر دو به شياطين بر مى گردد و سمع مصدر است ، ولى به معناى مسموع است و مراد از آن مسموع ، اخبار آسمانى است كه شيطانها و لو به طور ناقص مى شنيدند، چون شهاب ثاقب ، آنها را مى راندند و نمى گذاشتند اخبار آسمانى را به طور كامل گوش دهند و آنچه استراق سمع مى كردند و مى شنيدند ناقص ‍ و غير تمام بود و به همين جهت دروغهاى بسيارى با آن مخلوط مى شد. و اينكه فرمود: ((و اكثرهم كاذبون )) معنايش اين است كه بيشتر شيطانها دروغگويند و اصلا از راست خبر نمى دهند، اين در صورتى است كه مراد از اكثر را اكثر افراد بگيريم و ممكن هم هست مراد از آن كثرت از حيث تنزل باشد، كه در اين صورت معنايش اين مى شود كه اكثر اخبار شيطانها دروغ است . و خلاصه حجتى كه آيات سه گانه اقامه كرده اين است كه : شيطانها از آنجا كه جبلت و طبيعتشان شرارت است ، نازل نمى شوند مگر بر هر كسى كه كذاب و فاجر باشد و خودشان هم بيشتر در آنچه خبر مى آورند كاذبند. و بر عكس ، رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) نه افاك است و نه اثيم و نه آنچه به او وحى مى شود دروغ است و نه پراكنده ، پس او از آن كسان نيست كه شيطانها بر آنان نازل مى شوند و نه آن كسى كه بر او نازل مى شود شيطان است و نه آن قرآنى كه بر او نازل مى شود از القاء شيطانها است . ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۵ https://b2n.ir/a12394 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا