eitaa logo
قران پویان
466 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5792055151489453275.mp3
3.18M
🔶🔸عاقبت بسيار درس‌آموز و كاربردى ابراهيم براى انسان‌ها در طوفان‌هاى زندگى 🔷٤٦-سوره مباركه عنكبوت، جلسه ١٠ آيه ٢٤ 🎙محمدعلى انصارى زمان: ١٣:٤٠ حجم: ٣ MB @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بنام خدا 💐💐لیست ترین موضوعات ارسالی سه ماه گذشته،در تالار گفتگوهای قرآن پویان. به شرح زیر می باشد.👇👇 🌸تدبر و فهم سوره زمر: دين خالص: يعني پرستش و عبوديت فقط براي خدا. بيان مصاديقي از شرك .👇 https://www.quranpuyan.com/yaf_postst5356findlastpost_tdbr-w-fhm-swrh-zmr--dyn-khlS--yny-prstsh-w-bwdyt-fqT-bry-khd--byn-mSdyqy-z-shrk.aspx#post16824 🌸تاريخچه و عوامل جعل حديث: نمونه هایی از روایات جعلی،آیا جعل حدیث تمام شده یا ادامه دارد؟ 👇 http://www.quranpuyan.com/yaf_postst5357_trykhchh-w-wml-jl-Hdyth--nmwnh-hyy-z-rwyt-jly-y-jl-Hdyth-tmm-shdh-y-dmh-drd.aspx 🌸ايا كشف جديد باستان شناسان مبني بر ویرانی شهر قوم لوط با انفجار شهاب‌سنگ،مطابق قران است؟👇 http://www.quranpuyan.com/Default.aspx?g=posts&t=5363&= 🌸پديده ارجاع به كتب خيالي و ساختگي : 👇 http://www.quranpuyan.com/yaf_postst5359findlastpost_pdydh-rj-bh-ktb-khyly-w-skhtgy.aspx#post14741 ✅✅شما هم میتوانید با کلیک بر روی لینکهای بالا موضوعات فوق را مطالعه نمایید. @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. بسم الله الرحمن الرحیم اذْكُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ  نعمت‏ خدا را بر خود به ياد آوريد 🌸 سوره ابراهیم ، آیه ۶ کانال قرآن پویان : 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیہ 80 تا 86 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ همچون الهی است‌ 💠مَنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ وَ مَنْ تَوَلَّى فَما أَرْسَلْناكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظاً 🌱هر کس از پیامبر اطاعت کند، بی‌شک از خدا اطاعت کرده است، و هر ‌کس پشت کند، (اندوهگین مشو؛ چرا که) ما تو را مسئول و مراقب (اعمال و رفتار)آنان نفرستادیم و بر آنان مسلط نکردیم(؛ بلکه وظیفه‌ی تو، هشدار دادن به آنان بود، و حساب اعمالشان با ماست). نساء - ۸۰ 🔷✨‏در اين آيه موقعيت رسول ص در برابر مردم و" حسنات" و" سيئات" آنان، بيان شده است، نخست می‌فرمايد:" هر كس اطاعت پيامبر ص كند اطاعت خدا كرده است". ‏(مَنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ‌). ‏بنا بر اين اطاعت خدا از اطاعت پيامبر ص نمی‌تواند جدا باشد، زيرا پيامبر ص هيچ گامی بر خلاف خواست خداوند بر نمی‌دارد، سخنان و كردار و رفتار او همه مطابق فرمان خدا است. 🔷✨ سپس می‌فرمايد:" اگر كسانی سرپيچی كنند و با دستورات تو به مخالفت برخيزند مسئوليتی در برابر اعمال آنها نداری و موظف نيستی كه به حكم اجبار آنها را از هر خلافكاری باز داری، وظيفه تو تبليغ رسالت و امر بمعروف و نهی از منكر و راهنمايی افراد گمراه و بی خبر است". ‏(وَ مَنْ تَوَلَّی فَما أَرْسَلْناكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظاً) بايد توجه داشت كه" حفيظ" از نظر اينكه صفت مشبهه است و معنی ثبات و دوام را می‌رساند با" حافظ" كه اسم فاعل است تفاوت دارد بنا بر اين" حفيظ" به معنی كسی است كه به طور مداوم مراقب حفظ چيزی می‌باشد، در نتيجه مفهوم آيه چنين می‌شود مسئوليت پيامبر ص مسئوليت رهبری و هدايت و دعوت به سوی حق و مبارزه با فساد است ولی اگر افرادی اصرار در پيمودن راه خلاف داشته باشند، نه پيامبر ص در مقابل انحرافهای آنها مسئوليتی دارد كه در همه جا حاضر و ناظر باشد، و جلو هر گونه گناه و معصيتی را با زور و اجبار بگيرد، نه او از طرق عادی قدرت بر چنين چيزی را می‌تواند داشته باشد. 👈 ‏بنا بر اين در حوادثی مانند جنگ احد كه شايد آيه ناظر به آن هم باشد پيامبر ص وظيفه داشته است كه از نظر فنون جنگی حد اكثر دقت و مراقبت را در طرح نقشه جنگ و حفاظت مسلمانان از شر دشمن به خرج دهد، و مسلما اطاعت از پيامبر ص در اين دستورات اطاعت خدا بوده، ولی اگر كسانی دستور پيامبر ص را زير پا گذاشتند و به همان دليل گرفتار شكست شدند، مسئوليت آن متوجه خود آنها است نه پيامبر ص. ‏بايد توجه داشت كه اين آيه يكی از روشنترين آيات قرآن است كه دليل بر حجيت سنت پيامبر ص و قبول احاديث او می‌باشد، بنا بر اين كسی نمی‌تواند بگويد قرآن را قبول دارم ولی حديث و سنت پيغمبر ص را قبول ندارم، زيرا آيه فوق صريحا می‌گويد:" اطاعت از حديث و سنت پيامبر ص اطاعت‌ فرمان خدا است". 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏وَ إِذا حُيِّيتُمْ بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّوا بِأَحْسَنَ مِنْها أَوْ رُدُّوها إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلی‌ كُلِّ شَيْ‌ءٍ حَسِيباً 🌱‏و هرگاه شما را به درودی ستايش گفتند، پس شما به بهتر از آن تحيّت گوييد يا (لااقّل) همانند آن را (در پاسخ) باز گوييد كه خداوند همواره بر هر چيزی حسابرس است. 💬‏نكته‌ها🔻 🔷✨‏مراد از «تحيّت»، سلام كردن به ديگران، يا هر امر ديگری است‌ كه با آرزوی حيات و سلامتی و شادی ديگران همراه باشد، همچون هديه دادن. چنانكه وقتی كنيزی به امام حسن عليه السلام دسته گلی هديه داد، امام او را آزاد كرد و اين آيه را قرائت فرمود. 🔷✨‏در اسلام، تشويق به سلام به ديگران شده، چه آنان را بشناسيم يا نشناسيم. و بخيل كسی شمرده شده كه در سلام بخل ورزد. و پيامبر به هر كس می‌رسيد حتّی به كودكان، سلام می‌داد. ‏در نظام تربيتی اسلام، تحيّت تنها از كوچك نسبت به بزرگ نيست، خدا، پيامبر و فرشتگان، به مؤمنان سلام می‌دهند. ‏سلام خدا. «سَلامٌ عَلی‌ نُوحٍ فِي الْعالَمِينَ» ‏سلام پيامبر. «إِذا جاءَكَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِآياتِنا فَقُلْ سَلامٌ عَلَيْكُمْ» ‏سلام فرشتگان. «تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ طَيِّبِينَ يَقُولُونَ سَلامٌ عَلَيْكُمْ» 💬‏پيام‌ها🔻 ‏🔹 رابطه‌ی عاطفی خود را با يكديگر گرم‌تر كنيد. «فَحَيُّوا بِأَحْسَنَ» ‏🔹 ردّ احسانِ مردم نارواست، بايد آن را پذيرفت و به نحوی جبران كرد. «فَحَيُّوا بِأَحْسَنَ مِنْها» ‏🔹 پاسخ محبّت‌ها و هدايا را نبايد تأخير انداخت. حرف فاء در كلمه‌ «فَحَيُّوا» نسانه تسريع است. ‏🔹 پاداش بهتر در اسلام استحباب دارد. «فَحَيُّوا بِأَحْسَنَ مِنْها» ‏🔹 در پاسخ نيكی‌های ديگران، ابتدا به سراغ پاسخ بهتر رويد، اگر نشد، پاسخی مشابه. «بِأَحْسَنَ مِنْها أَوْ رُدُّوها» ‏🔹 از تحيّت‌های بی‌جواب نگران باشيد، كه اگر مردم پاسخ ندهند، خداوند حساب آن را دارد و نه عواطف مردم را بی‌جواب گذاريد، كه خداوند به حساب شما می‌رسد. «إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلی‌ كُلِّ شَيْ‌ءٍ حَسِيباً» 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 7⃣6⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره شعرا از تفسیر عبدالعلی بازرگان شعراء : ۲۰۹ ذِكْرَى وَمَا كُنَّا ظَالِـمِينَ [به همراه] يادآوری کننده‌ای [نسبت به فراموشی فطرت خدائي‌شان] ۹۹ و ما هرگز ستمکار نبوده‌ايم [=عذاب نتيجة طبيعی عمل خودشان است]. ۱۰۰ __ ۹۹- ذکر، مقابل نسيان [فراموشی]، بيانگر حالتی از هوشياري، بيداری و خودآگاهی است. واژة «ذکری» که ۲۱ مرتبه در قرآن تکرار شده، تذکر و تلنگر و تکان دادنی به خواب رفتگان غفلت است. قرآن، و تورات نيز، به طور کلی يا آيات و اجزاءاش «ذکری» محسوب مي‌شوند [انعام 90 (6:90) ، غافر 54 (40:54) و...] ذکري، مفهوم تذکر و پند گرفتن از هر پيام و تجربه‌ای را هم دارد، آيه ۲۰۹ اين سوره (26:209) اين تذکر نسبت به عملکرد عذاب‌آور اُمت‌های پيشين تعلق گرفته است. ۱۰۰- تأکيد بر اينکه در ماجرای هلاک اقوام مجرم، خدا بي‌تقصير است و او هرگز ظالم نسبت به بندگان نيست، بلکه آنها به خودشان ظلم کرده‌اند، بارها در قرآن تکرار شده است [از جمله: هود 101 (11:101) ، نحل 33 (16:33) و 118 (16:118) ، زخرف 76 (43:76) ، آل‌عمران 117 (3:117) و 182 (3:182) ، انفال 51 (8:51) ، حج 10 (22:10) ، فصلت 46 (41:46) ، ق 29 (50:29) ، و اسراء 33 (17:33) ]. شعراء : ۲۱۵ وَاخْفِضْ جَنَاحَكَ لِمَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ و بال [مهربانی و حمايت] خود را بر مؤمنينی که پيروي‌ات مي‌کنند بگستران. ۱۰۳ __ ۱۰۳- «خفِضْ جَنَاحَ» [بال فرو نشاندن] اظهار محبت و حمايتی است در تشبيه به مرغ، که جوجه‌های خود را زير پر و بال حمايت خويش حفظ و نگهداری مي‌کند. اين تمثيل در مورد احسان به والدين و زير بال تواضع و محبت گرفتن آنها در سنين پيری در قرآن به مسلمانان توصيه مؤکد شده است [شعراء ۲۱۵ (26:215) ]. شعراء : ۲۱۷ وَتَوَكَّلْ عَلَى الْعَزِيزِ الرَّحِيمِ و بر [خداوند] شکست ناپذير مهربان توکل کن. ۱۰۵ __ ۱۰۵- توصية توکل به خدا، هنگامی مطرح مي‌گردد که شخص نگران عواقب خطرناک و خسران‌آور مخالفتش با اهل باطل و ستمکاران باشد، در اين حالت آرام‌بخش‌ترين شيوه، انجام وظيفه، ترک نگرانی و اضطراب و سپردن نتيجه کار به پروردگار عالمين است. https://b2n.ir/a12394 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌐♦️مجازات : آيا اسلام با زنداني كردن مجرمان، موافق است يا مخالف؟ 🛑قسمت هفتم: 💢💮 از نظر (ع): 👈رواياتي كه في الجمله بر مشروعيت زندان دلالت دارند، فراوان هستند (تعدادشان مستفيض است) در اينجا چند نمونه از آنها را ذكر ميكنيم.👇 1⃣1. در حديث صيح (1) عبد ابن سنان از امام صادق (ع) روايت كرده كه آن حضرت فرمود: (مردي به حضور پيامبر آمد و گفت: من مادري دارم كه هر كس به سوي او دست دراز كند، آن شخص را به خود ميپذيرد و فرمود: او را زنداني كن، آن شخص گفت او را زنداني كردم ولي موثر واقع نشد حضرت فرمود: او را از ديدار ديگران باز دار و نگذار كسي بر او وارد شود آن شخص جواب داد اين كار را كردم، اثري نداشته است حضرت فرمود: او را ببند چرا كه تو نمي تواني اعمال نيك بالاتر از اين در حق مادرت انجام بدهي كه او را از محارم خدا باز بداري) به نقل از وساتيل ج 18 ص 14 ع باب 48 از ابواب الزنا حديث 1 2⃣2. در غياث ابن ابراهيم از امام جعفر صادق (ع) از پدرش نقل شده كه آن (1) منظور از حديث (صيصح) حديثي است كه زنجيره سند آن بدون انقطاع به شخص معصوم از روايت نقل افراد امام عادل پيوند بخورد. مباني صوع حضرت فرمود: علي (ع) كساني كه خود پرداخت نمي كردند، مي كرد آنگاه كه تهيدستي و ورشكستگي بودن آن شخص، مشخص ميشد، او را آزاد مي كرد. تا برود و مالي بدست آوردت. 3⃣3. در حديث موثقه عمار از امام صادق (ع) نقل شده كه آن حضرت فرمود: مردي را به پيش امير المومنين (ع) آوردند كه مرد ديگري شده بود، آن 💢👈حضرت او را كرد و فرمود: رفيقت را بيار. اين اخبار و احاديث از باب نمونه ذكر شده است و اين نوع روايات فراوان است و براي اطلاع از آنها ميتوان به آدرس ذيل مراجعه كرد: كتاب مباني فقهي حكومت اسلامي جلد 4 بحث يازدهم ص 141 مراجعه و نيز كتاب احكام زندان در اسلام ص 96-116 🖋زندان در اسلام و سير تحول آن سیداحمد دلفروز 💫ادامه دارد کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. وَ لَا یَنْکَشِفُ مِنْهَا إِلَّا مَا کَشَفْتَ هیچ اندوهی بر طرف نشود مگر تو آن را از دل برانی.‌ 🌸 بخشی از دعای هفتم صحیفه سجادیه کانال قرآن پویان 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا