eitaa logo
قران پویان
444 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
662 ویدیو
604 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
تاملی در دیدگاههای استاد شهید شماره پانصدو سی و یک تفسیر سوره قسمت یازدهم از جلد پنجم کتاب ✅استدلال بر معاد از راه توحید بخش دوم 🌺«رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً» بعد «سُبْحانَكَ فَقِنا عَذابَ النّار» 🌺. به دنبال باطل نبودن خلقت فوراً مسئله ی و جهنم و این گونه امور را مطرح می كند. 🌸«رَبَّنا اِنَّكَ مَنْ تُدْخِلِ النّارَ فَقَدْ اَخْزَیْتَهُ وَ ما لِلظّالِمینَ مِنْ اَنْصارٍ»🌸 . (اینكه اینها وقتی كه به عالم نگاه می كنند [می گویند] پروردگارا تو عالم را باطل و بیهوده نیافریدی، یعنی از نظام عالم، حقیقت می بینند و در حقیقت حاقّه را می بینند كه عین متن حق و حقیقتاست. 👈 [مفاد آیات ] این است كه اگر دنیا را از آخرت مجزّا كنیم جز یك و بازی و بازیچه چیز دیگری نیست و برای اهل دنیا كارهای حكیمانه شان هم بازی است. 🔸آیه ی «اَنَّمَا الْحَیوةُ الدُّنْیا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ زینَةٌ وَ تَفاخُرٌ بَیْنَكُمْ وَ تَكاثُرٌ فِی الْاَمْوالِ وَ الْاَوْلادِ» همین مطلب را بیان می كند مولوی داستان خوبی در تفسیر این آیه دارد؛ می گوید:🔰🔰🔰 🔺كودكان هر چند در بازی خوشند 🔺شب كسان شان سوی خانه می كشند 🔻شب شد و شد گرمِ بازی طفل خُرد 🔻دزد ناگاهش لباس و كفش بُرد 🔶آنچنان سرگرم به این كار بیهوده ی خودش هست كه آنچه برایش لازم می آید- كه كفش و لباس است- اساساً از یادش می رود. 🔹شب شد و بازی و او شد بی مدد 🔹رو ندارد كه سوی خانه رود 👈بعد می گوید: «نی شنیدی اَنَّمَا الدُّنْیا لَعِب؟ » حكایتِ همین است. 👈«ما خَلَقْناهُما اِلّا بِالْحَقِّ وَ لكِنَّ اَكْثَرَهُمْ لایَعْلَمونَ» . اول كلمه ی «لاعب» را آورد؛ اینجا نقطه ی مقابل لاعب، «حق» را ذكر می كند. خیر، آسمانها و زمین (مجموع آسمانها و زمین چون عالم عِلوی و سفلی است به صیغه ی تثنیه آورده شده. نفرمود «ما خلقناهنّ» چون آسمانها جمع است، بلكه به اعتبار اینكه همه ی آسمانها و زمین مجموع عالم علوی و سفلی را تشكیل می دهد به صورت تثنیه ذكر می كند) ما ایندو را- آسمان و زمین را- نیافریدیم اِلّا بِالْحَقّ. 👈 این «بـ» در «بالحق» را در اصطلاح ادبی «باء ملابست» می گویند. در تعبیر فارسی این طور باید بگوییم: مگر توأم با حق. حق توأم با اینهاست. نه صرفاً می گوید برای حق، اصلاً حق توأم با اینهاست. از ذات حق جز حق صادر نمی شود، از ذات حق باطل صادر نمی شود «وَ لكِنَّ اَكْثَرَهُمْ لایَعْلَمونَ» ولی اكثر این مردم اینها را نمی فهمند و نمی دانند. 🌸☘🌸☘🌸☘🌸☘🌸☘🌸☘ https://telegram.me/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
🌷🌷 همراهان گرامي متدبر در قران از انجا كه هدف اصلي و انس با قران به اموزه ها و مفاهيم والاي ان است ⬅⬅بر ان شديم تا همزمان با تدبر در هر سوره، راهكارها و توصيه هايي براي عمل به پيام ها و تعاليم ان سوره نيز پيشنهاد كنيم و با هم به انها پاي بند شويم ازهمه دوستاني كه در اين زمينه پيشنهاد يا نظري دارند يا مايل به همكاري مي باشند خواهشمنديم به گروه زير در پيام رسان ايتا ملحق شوند http://eitaa.com/joinchat/4177723406Gc8e5fc5375
💫اللَّهُمَّ أَنْجِزْ بِهِ مَوَاعِيدَنَا ✨پروردگارا! وعده هاى ما را به ظهور او تحقق بخش کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت https://telegram.me/quranpuyan
🌷🌷 همراهان گرامي متدبر در قران از انجا كه هدف اصلي و انس با قران به اموزه ها و مفاهيم والاي ان است ⬅️⬅️بر ان شديم تا همزمان با تدبر در هر سوره، راهكارها و توصيه هايي براي عمل به پيام ها و تعاليم ان سوره نيز پيشنهاد كنيم و با هم به انها پاي بند شويم ازهمه دوستاني كه در اين زمينه پيشنهاد يا نظري دارند يا مايل به همكاري مي باشند خواهشمنديم به گروه زير در پيام رسان ايتا ملحق شوند http://eitaa.com/joinchat/4177723406Gc8e5fc5375
صبح هدیه ای زیباست ازسوی خدا سوای همه هدیه هایش پاک پاک پاک چشم آلوده ای در آن بازنشده هنوز زبانی فرصت دروغ و غیبت نیافته است سلام دل‌تان به پاکی صبح افکارتان بلند و سبز صبحتون بخیر @quranpuyan
📖 آیات و جملات ✅ آداب سخن گفتن از منظر قران کریم 2⃣ با سخن گفتن برای تأثیر بیشتر خداوند در سوره طه آیه ۴۳ به حضرت موسی و برادرش امر میکند که نزد فرعون بروند و در آیه ۴۴ که مقصود اصلی مان میباشد طرز برخورد و لحن گفتارشان را بیان میکند تا تأثیر بیشتری داشته باشد.(حتی در برخورد با فرعون برای دعوت به نیکی و ترک خودکامگی ،نرمی در سخن سفارش شده،ما به عنوان بنده های خدا در قبال سایر افراد از جمله خانواده و رهگذر و... چگونه باید باشیم) 💠 فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَّيِّنًا لَّعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ‌ أَوْ يَخْشَىٰ 🔸صادقی تهرانی: «پس برایش سخنی نرم بگویید، شاید تذکر یابد یا بهراسد.» مهرداد پورشهاب http://yon.ir/Qp520 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
https://t.me/quranpuyan ایه وپیام تصویری
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول تفسير و تدبر سوره : وَأَصْحَابُ الشِّمَالِ مَا أَصْحَابُ الشِّمَالِ {41}وياران چپ كدامند ياران چپ فِي سَمُومٍ وَحَمِيمٍ {42}در [ميان] بادگرم وآب داغ وَظِلٍّ مِّن يَحْمُومٍ{43}و سايه اى ازدودتار لَّا بَارِدٍ وَلَا كَرِيمٍ {44}نه خنك و نه خوش إِنَّهُمْ كَانُوا قَبْلَ ذَلِكَ مُتْرَفِينَ {45}اينان بودند كه پيش از اين ناز پروردگان (برخوردار از نعمات) بودند. وَكَانُوا يُصِرُّونَ عَلَى الْحِنثِ الْعَظِيمِ{46}و بر گناه بزرگ پافشارى مىكردند وَكَانُوا يَقُولُونَ أَئِذَا مِتْنَا وَكُنَّا تُرَابًا وَعِظَامًا أَئِنَّا لَمَبْعُوثُونَ {47}و میگفتندآيا چون مرديم وخاك واستخوان شديم واقعا [باز]زنده میگردد أَوَ آبَاؤُنَا الْأَوَّلُونَ{48}يا پدران گذشته ما [نيز] قُلْ إِنَّ الْأَوَّلِينَ وَالْآخِرِينَ{49}بگو در حقيقت اولين و آخرين لَمَجْمُوعُونَ إِلَى مِيقَاتِ يَوْمٍ مَّعْلُومٍ{50}قطعا همه در موعد روزى معلوم گرد آورده شوند ثُمَّ إِنَّكُمْ أَيُّهَا الضَّالُّونَ الْمُكَذِّبُونَ{51}آنگاه شما اى گمراهان دروغپرداز لَآكِلُونَ مِن شَجَرٍ مِّن زَقُّومٍ{52}قطعا از درختى كه از زقوم است خواهيدخورد فَمَالِؤُونَ مِنْهَا الْبُطُونَ {53}و از آن شكمهايتان را خواهيد آكند فَشَارِبُونَ عَلَيْهِ مِنَ الْحَمِيمِ {54}و روى آن از آب جوش مىنوشيد فَشَارِبُونَ شُرْبَ الْهِيمِ{55}[مانند] نوشيدن اشتران تشنه هَذَا نُزُلُهُمْ يَوْمَ الدِّينِ{56}اين است پذيرايى(اولیه) آنان در روز جزا 💢💢عصاره فرازآیات (41-56): سرنوشت تلخ اخروی برخورداران از نعمات دنیوی که با تکذیب بعث و قیامت،برگناه اصرار میکردند.ماکولات و مشروبات زجر اور ♻️♻️♻️نکات: -اینها بجای برخورداری ازنعمات دراخرت؛در دنیا از نعمات برخوردار بودند اما ظلم کردند و بد استفاده کردند. -در فرازهای قبل که توصیف و بود،اشاره ای به اعمال و افکار دنیوی آنها نشده بود. اما در چند عامل را در سرنوشت تلخ اخروی آنها موثر میداند .چرا؟ به نظر میرسد با توجه به اینکه نیمه دوم سوره غالبا به نکوهش مکذبان معاد و احتجاج و استدلال با انها می پردازد، میتوان مخاطب اصلی سوره را مکذبان دانست که خداوند با نکوهش افکار و اعمال دنیوی انها،و مقایسه سرنوشت تلخ اخروی انها با سرنوشت مطلوب و رشک برانگیز اصحاب یمین و سابقون،قصد اصلاح انها و پرهیزدادن از تداوم رفتارشان را مدنظر دارد. سيدكاظم فرهنگ جهت مطالعه ساير نظرات و آيات ديگر سوره،به لينك زير مراجعه نماييد. http://yon.ir/Qp8583 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🔻🔻بيشترين مخاطبان تالار گفتگوهاي به كدام موضوعات اختصاص دارد؟❓🤔 شاخص متوسط بازديد روزانه از تقسيم مجموع بازديدهاي هر موضوع تقسيم بر تعداد روزها( از زمان ارسال اين موضوع در سايت تاكنون) بدست ميايد. تا تاريخ 11آبان 97 ترتيب نرخ بازديد 10 موضوع پرمخاطب تالار گفتگوهاي قرآن‌پويان بشرح زير است: 1-آیا زنان کفار که به مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد http://quranpuyan.com/yaf_postst2683_y-znn-khfr-khh-bh-srt-mslmnn-dr-my-ynd-br-mslmnn-Hll-myshwnd-w-znshwyy-b-nh--shkhl-ndrd.aspx 👈لازم بذكر است موضوع فوق عليرغم انكه كمتر از يكسال است در تالار ارسال شده اما بدليل رجوع زياد مخاطبان در چند ماه اخير،به رتبه نخست صعود كرده است. 2-ایه 59 سوره احزاب( ):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند http://www.quranpuyan.com/Default.aspx?g=posts&t=147&= 3-اگر مردي،متوجه همسرش با مرد ديگر شد،چه بايد بكند؟ http://www.quranpuyan.com/yaf_postst1618_gr-mrdy-mtwjh-zny-hmsrsh-b-mrd-dygr-shd-chh-byd-bknd.aspx 4-تفسیر و ترجمه ساده سوره :دستوراتی به مسلمانان،اهل کتاب و منافقان http://www.quranpuyan.com/yaf_postst2718_tfsyr--w-trjmh-sdh-swrh-ns-dstwrty-bh-mslmnn-hl-khtb-w-mnfqn.aspx 5- در اسلام و قرآن،معیارهای موسیقی حلال و حرام چیست؟ http://www.quranpuyan.com/yaf_postst2767_mwsyqy-dr-slm-w-qrn-myrhy-mwsyqy-Hll-w-Hrm-chyst.aspx 6-منظور از چيست؟ تفسيري متفاوت از اسمانهاي هفت گانه http://www.quranpuyan.com/yaf_postst2707_mnZwr-z-hft-smn-chyst--tfsyry-mtfwt-z-smnhy-hft-gnh.aspx 7-اوقات های_یومیه در قران http://www.quranpuyan.com/Default.aspx?g=posts&t=51&= 8-حرمت خوردن به باطل(ناحق) http://www.quranpuyan.com/yaf_postst443_Hrmt-khwrdn-ml-mrdm-bh-bTl-nHq.aspx 9- قران با ترجمه فارسی بصورت فایل word و excel برای نخستین بار http://www.quranpuyan.com/yaf_postst2681_mkhn-dnlwd-qrn-khrym--w-trjmh-frsy-n-bSwrt-fyl-word--w-excel-bry-nkhstyn-br.aspx 10- شفا بخش همه مردم-ایه 69سوره نحل http://www.quranpuyan.com/Default.aspx?g=posts&t=120&= 👈شما هم ميتوانيد با بر روي لينكهاي مربوطه،موضوعات مورد علاقه خود را مطالعه نماييد.
#دعاهای_روزانه رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ پروردگارا! مرا توفيق ده تا #شكر_نعمتي را كه به من و پدر و مادرم دادي بجا آورم. @quranpuyan
📖 ‌چه‌می‌گوید‌؟ فرد مسلمان در قرآن کریم در برابر پدر و مادر در آیاتی از قران حقوق والدین بر فرزندان بیان شده و وظایفی برای فرزندان نسبت به پدر ومادر تشریح شده است. سوره احقاف آیه ۱۵ 👈و انسان را [نسبت] به پدر و مادرش به احسان سفارش كرديم مادرش با تحمل رنج به او باردار شد و با تحمل رنج او را به دنيا آورد 👈و باربرداشتن و از شيرگرفتن او سى ماه است تا آنگاه كه به رشد كامل خود برسد و به چهل سال برسد  مى گويد پروردگارا بر دلم بيفكن تا نعمتى را كه به من و به پدر و مادرم ارزانى داشته اى سپاس گويم و كار شايسته اى انجام دهم🙏 👈كه آن را خوش دارى و فرزندانم را برايم شايسته گردان در حقيقت من به درگاه تو توبه آوردم و من از فرمانپذيرانم (۱۵) وَوَصَّيْنَا الْإِنسَانَ بِوَالِدَيْهِ إِحْسَانًا حَمَلَتْهُ أُمُّهُ كُرْهًا وَوَضَعَتْهُ كُرْهًا وَحَمْلُهُ وَفِصَالُهُ ثَلَاثُونَ شَهْرًا حَتَّى إِذَا بَلَغَ أَشُدَّهُ  وَبَلَغَ أَرْبَعِينَ سَنَةً قَالَ رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ  وَأَصْلِحْ لِي فِي ذُرِّيَّتِي إِنِّي تُبْتُ إِلَيْكَ وَإِنِّي مِنَ الْمُسْلِمِينَ ﴿۱۵﴾ http://yon.ir/Qpm981 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
https://t.me/quranpuyan ایه وپیام تصویری
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول تفسير و تدبر سوره : ❓❓رفتاروافکار اصحاب شمال در دنیا چه بود است؟ 1)مترف بودند .(آیه45) مترف يعني چه؟ "ﻣﺘﺮﻓﻴﻦ: ﺗﺠﺎﻭﺯﻛﺎﺭﺍﻥ ﺛﺮﻭﺗﻤﻨﺪ (ﺗﺮﻓﻪ ﺑﺮ ﻭﺯﻥ ﻟﻘﻤﻪ): ﻧﻌﻤﺖ ﺍﺗﺮﺍﻑ: ﻧﻌﻤﺖ ﺩﺍﺩﻥ، ﻭﺳﻌﺖ ﺩﺍﺩﻥ، ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺃَﺗْﺮَﻓْﻨﺎﻫُﻢْ ﻓِﻲ ﺍﻟْﺤَﻴﺎﺓِ ﺍﻟﺪﱡﻧْﻴﺎ ﻣﺆﻣﻨﻮﻥ/ 33. ﻣﺘﺮﻑ ﻛﺴﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﺛﺮ ﻗﺪﺭﺕ ﻭ ﻧﻌﻤﺖ، ﺗﺠﺎﻭﺯﻛﺎﺭ ﺑﺎﺷﺪ. " از تفسیر احسن الحدیث لفظ مترف در مجموع 6 بار در قران بکاررفته که نخستین آنها،در همین سوره واقعه است. این افراد در همه اقوام حضور داشته و موجبات نزول عذاب را فراهم میکنند. در سوره های اسرا،سبا و زخرف توصیفات کاملی از انها بیان شده است. وَإِذَا أَرَدْنَا أَن نُّهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنَا مُتْرَفِيهَا فَفَسَقُواْ فِيهَا فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَاهَا تَدْمِيرًا {16}سوره اسرا و چون بخواهيم شهرى را هلاك كنيم خوشگذرانانش را وا میداريم تا در آن به انحراف [و فساد] بپردازند و در نتيجه عذاب بر آن [شهر] لازم گردد پس آن را [يكسره] زير و زبر كنيم وَمَا أَرْسَلْنَا فِي قَرْيَةٍ مِّن نَّذِيرٍ إِلَّا قَالَ مُتْرَفُوهَا إِنَّا بِمَا أُرْسِلْتُم بِهِ كَافِرُونَ {34}سوره سبا و [ما] در هيچ شهرى هشداردهندهاى نفرستاديم جز آنكه خوشگذرانان آنها گفتند ما به آنچه شما بدان فرستاده شده ايد كافريم وَقَالُوا نَحْنُ أَكْثَرُ أَمْوَالًا وَأَوْلَادًا وَمَا نَحْنُ بِمُعَذَّبِينَ {35} و گفتند ما دارايى و فرزندانمان از همه بيشتر است و ما عذاب نخواهيم شد وَكَذَلِكَ مَا أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ فِي قَرْيَةٍ مِّن نَّذِيرٍ إِلَّا قَالَ مُتْرَفُوهَا إِنَّا وَجَدْنَا آبَاءنَا عَلَى أُمَّةٍ وَإِنَّا عَلَى آثَارِهِم مُّقْتَدُونَ {23}سوره زخرف و بدين گونه در هيچ شهرى پيش از تو هشداردهندهاى نفرستاديم مگر آنكه خوشگذرانان آن گفتند ما پدران خود را بر آيينى [و راهى] يافتهايم و ما از پى ايشان راهسپريم قَالَ أَوَلَوْ جِئْتُكُم بِأَهْدَى مِمَّا وَجَدتُّمْ عَلَيْهِ آبَاءكُمْ قَالُوا إِنَّا بِمَا أُرْسِلْتُم بِهِ كَافِرُونَ {24} گفت هر چند هدايت كنندهتر از آنچه پدران خود را بر آن يافتهايد براى شما بياورم گفتند ما [نسبت] به آنچه بدان فرستاده شده ايد كافريم یعنی مترفين از نعمات گسترده ای که در دنیا داشتند،بدرستی استفاده نکرده ،فسق ورزیدند و از توجه به پاسخگویی رفتار خود نسبت به نعمتها غافل شده(ثم لتسئلن یومئذ عن النعیم)و با تفاخر به انها حتی خود را مصون از عذاب میدانستند. متعصبانه و لجوجانه بر اداب و رسوم خود پای میفشردند و حقیقت را انکار میکردند 2)بر گناه بزرگ اصرار میکردند.(ایه46) اینکه منظور از حنث عظیم چیست،بین مفسران اختلاف نظر وجود دارد. ال حنث اگر ال جنس باشد،یعنی بر مطلق هر گناه بزرگی اشاره دارد. اگر هم ال عهد باشد به یک گناه بزرگ خاص اشاره دارد که در سوره ،به صراحت مصداق ان تعیین نشده است. اما با توجه به اینکه نیمه دوم سوره غالبا به نکوهش مکذبان معاد و احتجاج و استدلال با انها می پردازد، میتوان حنث عظیم را همان تکذیب معاد و مصون دانستن خود از عذاب و جزا دانست و ایه 47 را توضیحی بر ایه 46 دانست همین مصونیت داشتن ذهنی از عذاب،راه را برای هر ظلم و گناه دیگری بر انها هموار میکرد. 3)بعث و زنده شدن مجدد انسانهادر قیامت را منکر بودند(آیه46) 4)گمراه وتکذیب کننده معادوجزای اخروی بودند (آیه51) سيدكاظم فرهنگ جهت مطالعه ساير نظرات و آيات ديگر سوره،به لينك زير مراجعه نماييد. http://yon.ir/Qp8583 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
تاملی در دیدگاههای استاد شهید شماره پانصدو سی دو تفسیر سوره قسمت دوازدهم از جلد پنجم کتاب ✅قیامت، یوم الفصل 🌺إِنَّ یَوْمَ اَلْفَصْلِ مِیقاتُهُمْ أَجْمَعِینَ » .🌺 از عناوینی كه قرآن به داده است كلمه ی «یوم الفصل» است. فصل یعنی جدایی، البته نه جدایی به معنی فراق، جدایی به معنی ممتاز ساختن. عالم ما عالم امتزاج و اختلاط و تركیب است، نور وظلمت در اینجا با یكدیگر مخلوط هستند؛ سعید و شقی در سرنوشت یكدیگر مؤثرند؛ شقی در سرنوشت سعید ممكن است مؤثر واقع بشود؛ ولی وقتی كه آنجا رفتند دیگر عالم، عالم بدن نیست، عالم اضداد نیست، عالم تركیب نیست، آنجا دیگر عالم امتیاز و جدایی است. در اینجا اگر انسان با عطرفروش بنشیند معطر می شود و به قول فردوسی اگر با آدم ذغالی و ذغال فروش هم بنشیند سیاه می شود، البته این تمثیل است، یعنی بودن با صالحان در انسان اثر می گذارد، بودن با طالحان هم در انسان اثر می گذارد، عالم عالم تأثیر و تأثر است: 🔺صحبت صالح تو را صالح كند 🔺صحبت طالح تو را طالح كند 🔺می رود از سینه ها در سینه ها 🔺از ره پنهان صلاح و كینه ها 👈به همین معنا ما می گوییم این عالم عالم اسباب است، یعنی این عوامل اثر می گذارد. همین قدر كه انسان از این دنیا رفت به آن دنیا،  تَقَطَّعَتْ مِنْهُ الْاَسْباب، تمام این عوامل مؤثر كه یا در جهت خوبی اثر می گذاشت یا در جهت بدی، [از او] جدا می شوند و انسان تحت تأثیر هیچ عاملی قرار نمی گیرد مگر عامل باطن خودش و باطن [اعمال خودش ] ❄️آنجا دیگر طبعاً نیكان از بدان جدا می شوند (وَ امْتازُوا الْیَوْمَ اَیُّهَا الُْمجْرِمونَ) .❄️ با اینكه آنجا به یك معنا روز جمع است، اولین و آخرین با هم جمع می شوند، یعنی معیت پیدا می كنند، یعنی آن جدایی كه مثلاً مردم این زمان با مردم ده قرن پیش و مردم صد قرن بعد داشتند از میان می رود، ولی آن ارتباط و آن تأثیر و تأثری كه به موجب آن با مردم همزمان و هم مكان خودشان مجموعاً یك واحد مركب اجتماعی را به وجود می آوردند بكلی از بین می رود و لهذا هم روز جمع است و هم روز فرق، از یك نظر جمع است و از نظر دیگر فرق و امتیاز. این است كه تعبیر می فرماید:👇👇 «اِنَّ یَوْمَ الْفَصْلِ» . تعبیر عجیبی است! 😞 «اِنَّ یَوْمَ الْفَصْلِ میقاتُهُمْ اَجْمَعینَ» . میقات [یعنی ] وعده گاه. در اصل در مورد وعده گاه زمانی گفته می شود و احیاناً درمورد وعده گاه مكانی، كه میقاتهای حج را كه ما «میقات» می گوییم برای این است كه در‌ واقع وعده گاه مسلمین است كه بیایند در آنجا مُحرِم بشوند. این تعبیر قرآن هم تعبیر عجیبی است: وعده گاه عمومی همه ی مردم است. گویی نظیر آنچه قرآن در باب می گوید: 🔰🔰🔰 «وَ اِذْ اَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَنی ادَمَ مِنْ ظُهورِهِمْ ذُرِّیَّتَهُمْ وَ اَشْهَدَهُمْ عَلی اَنْفُسِهِمْ اَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ قالوا بَلی » یعنی در عمق همه ی مردم توحید هست و مردم در عمق فطرتشان بَلی را به زبان تكوین گفته اند، همچنین در عمق فطرت مردم چنین میعادگاهی وجود دارد. یك وقت هست مردم می آیند جمع می شوند در جایی كه اصلاً انتظارش را نداشته اند، ولی یك وقت مردم در جایی می آیند جمع می شوند كه وعده گاه است؛ البته همه ی مردم كه ایمان نداشتند ولی وعده گاه همه ی مردم است چون در عمق فطرت همه ی مردم این مطلب هست كه [دنیا] عبث نیست، باطل نیست، لعب نیست، بالأخره به جایی خواهد رسید كه این سرگشتگیها همه به پایان برسد. ♦️«اِنَّ یَوْمَ الْفَصْلِ میقاتُهُمْ اَجْمَعین» قیامت میقات و وعده گاه عموم مردم است. در كلمه ی «یَوْمَ الْفَصْل» عرض كردیم كه اسباب منقطع و بریده می شود، اینجا هم همان مطلب را ذكر می كند، مخصوصاً اسبابی را ذكر می كند كه مردم طمع می بندند: «یَوْمَ لا یُغْنی مَوْلیً عَنْ مَوْلیً شَیْئاً وَ لا هُمْ یُنْصَرونَ» آن روزی كه هیچ دوستی برای هیچ دوستی سود نمی تواند داشته باشد، هیچ دوستی نمی تواند دوست خودش را بی نیاز كند و به او كمك برساند. 🌺☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺 https://telegram.me/quranpuyan
قلب سخاوتمند سخنان دلنشین خدمت و مهربانی در زنـــــــدگی چیزهایى هستند که انسانیت را احیا میکنند همه ی این خوبیها را از خدای بزرگ برایتان می خواهم سلام دوستان روزتان شادوزیبا @quranpuyan
📖 ؟ فرد مسلمان در قرآن ✅تاكيد بر و رعايت ديگران پیامد و گران فروشی در اسلام از پیامبر گرامی اسلام(ص) درباره ی پیامد های این گناه کبیره روایت شده است: «هنگامی که در میان گروهی کم فروشی رایج شود، خداوند، کشاورزی آنان را از میان می برد و آنان را گرفتار خشک سالی می سازد.» در حدیث دیگری ایشان فرمودند:« پنج خصلت بد است كه با پنج مصیبت و بلا همراه است هیچ گروهی نیستند كه پیمان شكنی كنند مگر خدا دشمن را برایشان مسلط می‌فرماید و هیچ گروهی نیستند كه بغیر حكم خدا حكم كنند مگر تهیدستی در میانشان آشكار شود و هیچ گروهی نباشند كه در میانشان فاحشه (نابایست) پیدا شود مگر مرگ در آن‌ها پیدا شود و هیچ فرقه‌ای نباشند كه كم سنجیدن و كم پیمودن را پیشه كنند مگر از نباتات و قوت ‌ها محروم گردند و به قحط و غلا مؤاخذه شوند و هیچ گروهی نباشند كه زكات را بمستحقان نرسانند مگر باران از ایشان باز گرفته می‌شود.»  «و كسی كه با مسلمانی در خرید و فروش غش كند از ما نیست و روز قیامت با طایفه یهود محشور می‌شود زیرا كسیكه با مردم غش می‌كند مسلمان نیست و سه مرتبه فرمود كسیكه با ما غش كند از ما نیست و كسیكه با برادر مسلمانش غش كند خداوند بركت را از روزیش برمی‌دارد و معیشت و زندگیش را خراب فرموده و بخودش واگذارش می‌فرماید» ترجمه ثواب الاعمال، شیخ صدوق، ترجمه محمد علی مجاهدی، ص۶۳۹ تفسیر منهج الصادقین به نقل از از آيت الله شهيد دستغيب ـ گناهان كبيره، ج۱،ص۳۷۴  عقاب الاعمال به نقل از آيت الله شهيد دستغيب ـ گناهان كبيره، ج۱،ص۳۷۴ http://yon.ir/Qpt19 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
https://t.me/quranpuyan ایه وپبام تصویری
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول تفسير و تدبر سوره : نَحْنُ خَلَقْنَاكُمْ فَلَوْلَا تُصَدِّقُونَ {57}ماييم كه شما را آفريده ايم پس چرا تصديق نمى كنيد أَفَرَأَيْتُم مَّا تُمْنُونَ {58}آيا آنچه را [كه به صورت نطفه] فرو مى ريزيد ديده ايد أَأَنتُمْ تَخْلُقُونَهُ أَمْ نَحْنُ الْخَالِقُونَ {59}آيا شما آن را خلق مى كنيد يا ما آفريننده ايم نَحْنُ قَدَّرْنَا بَيْنَكُمُ الْمَوْتَ وَمَا نَحْنُ بِمَسْبُوقِينَ {60}ماييم كه ميان شما مرگ را مقدر كرده ايم و بر ما سبقت نتوانيد جست عَلَى أَن نُّبَدِّلَ أَمْثَالَكُمْ وَنُنشِئَكُمْ فِي مَا لَا تَعْلَمُونَ {61}[و مى توانيم] امثال شما را به جاى شما قرار دهيم و شما را [به صورت] آنچه نمىدانيد پديدار گردانيم ♻️♻️نکته:یعنی شما که نه قدرتی بر خلقت دارید و نه جلو مرگ را میتوانید بگیرید،برچه اساسی تکذیب میکنید؟ وَلَقَدْ عَلِمْتُمُ النَّشْأَةَ الْأُولَى فَلَوْلَا تَذكَّرُونَ {62}و قطعا پديدار شدن نخستين خود را شناختيد پس چرا سر عبرت گرفتن نداريد أَفَرَأَيْتُم مَّا تَحْرُثُونَ {63}آيا آنچه را كشت مى كنيد ملاحظه كرده ايد أَأَنتُمْ تَزْرَعُونَهُ أَمْ نَحْنُ الزَّارِعُونَ {64}آيا شما آن را [به يارى ما] زراعت مى كنيد يا ماييم كه زراعت مى كنيم لَوْ نَشَاء لَجَعَلْنَاهُ حُطَامًا فَظَلَلْتُمْ تَفَكَّهُونَ {65}اگر بخواهيم قطعا خاشاكش مىگردانيم پس در افسوس [و تعجب] مىافتيد إِنَّا لَمُغْرَمُونَ {66}[و مىگوييد] واقعا ما زيان زده ايم بَلْ نَحْنُ مَحْرُومُونَ {67}بلكه ما محروم شدگانيم أَفَرَأَيْتُمُ الْمَاء الَّذِي تَشْرَبُونَ {68}آيا آبى را كه مىنوشيد ديده ايد أَأَنتُمْ أَنزَلْتُمُوهُ مِنَ الْمُزْنِ أَمْ نَحْنُ الْمُنزِلُونَ {69}آيا شما آن را از [دل] ابر سپيد فرود آوردهايد يا ما فرودآورنده ايم لَوْ نَشَاء جَعَلْنَاهُ أُجَاجًا فَلَوْلَا تَشْكُرُونَ {70}اگر بخواهيم آن را تلخ مىگردانيم پس چرا سپاس نمىداريد أَفَرَأَيْتُمُ النَّارَ الَّتِي تُورُونَ {71}آيا آن آتشى را كه برمىافروزيد ملاحظه كرده ايد أَأَنتُمْ أَنشَأْتُمْ شَجَرَتَهَا أَمْ نَحْنُ الْمُنشِؤُونَ {72}آيا شما [چوب] درخت آن را پديدار كرده ايد يا ما پديدآورنده ايم نَحْنُ جَعَلْنَاهَا تَذْكِرَةً وَمَتَاعًا لِّلْمُقْوِينَ {73}ما آن را [مايه] یادآوری و [وسيله] استفاده (پخت غذا،گرما،روشنایی و ..)براى بيابانگردان قرار داده ايم ♻️♻️نکته: خوردنی ها و اشامیدنی ها و رونق زندگی دنیوی و سفر و تجارت شما هم از خداست.نه خودتون. فَسَبِّحْ بِاسْمِ رَبِّكَ الْعَظِيمِ {74}پس به نام پروردگار بزرگت تسبيح گوى 💢💢عصاره فرازایات(57-74): احتجاج با مکذبین قیامت که خداوند خالق انسان ونعمات حیات دنیوی،قادر به حشر است.و شما قدرتی ندارید.پس متذکر شوید،شکر کنید و تصدیق کنید. سيدكاظم فرهنگ جهت مطالعه ساير نظرات و آيات ديگر سوره،به لينك زير مراجعه نماييد. http://yon.ir/Qp8583 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
در قرآن 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 موضوع بحث: ✅ و با از نگاه قرآن - يك مظلوم چه كار ميتواند كند؟مقابله به مثل،عفو،دعا،استمداد از ديگران،هجرت و... 🔸قسمت چهارم یکی از مصادیق بزرگ ظلم،قتل ناحق و کشتن افراد بدون دلیل(یا دفاع در برابر حمله و یا محکومیت به قتل در دادگاه صالح) است که خداوند حق و را برای صاحبان دم قرار داده است. آیه 33 سوره اسرائ چنین میفرماید:👇👇 🌺و نفسى را كه خداوند حرام كرده است جز به حق مكشيد و هر كس مظلوم كشته شود به سرپرست وى قدرتى داده ايم پس [او] نبايد در قتل زياده روى كند زيرا او [از طرف شرع] يارى شده است (۳۳)🌺 وَلاَ تَقْتُلُواْ النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللّهُ إِلاَّ بِالحَقِّ وَمَن قُتِلَ مَظْلُومًا فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِيِّهِ سُلْطَانًا فَلاَ يُسْرِف فِّي الْقَتْلِ إِنَّهُ كَانَ مَنْصُورًا ﴿۳۳﴾ 🌺 در آیه 178 سوره بقره نیز چنین آمده👇👇 🌺أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِصَاصُ فِي الْقَتْلَى الْحُرُّ بِالْحُرِّ وَالْعَبْدُ بِالْعَبْدِ وَالأُنثَى بِالأُنثَى  فَمَنْ عُفِيَ لَهُ مِنْ أَخِيهِ شَيْءٌ فَاتِّبَاعٌ بِالْمَعْرُوفِ وَأَدَاء إِلَيْهِ بِإِحْسَانٍ ذَلِكَ تَخْفِيفٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَرَحْمَةٌ  فَمَنِ اعْتَدَى بَعْدَ ذَلِكَ فَلَهُ عَذَابٌ أَلِيمٌ  ✨اى كسانى كه ايمان آورده ايد در باره كشتگان بر شما [حق] قصاص مقرر شده. آزاد عوض آزاد و بنده عوض بنده و زن عوض زن  و هر كس كه از جانب برادر [دينى]اش [يعنى ولى مقتول] چيزى [از حق قصاص] به او گذشت شود [بايد از گذشت ولى مقتول] به طور پسنديده پيروى كند  و با [رعايت] احسان [خونبها را] به او بپردازد اين [حكم] تخفيف و رحمتى از پروردگار شماست پس هر كس بعد از آن از اندازه درگذرد وى را عذابى دردناك است (۱۷۸)🌺 در سوره مایده آیه 45 نیز از بیان حکم قصاص و عفو آن در تورات صحبت شده است.👇👇 🌸وَكَتَبْنَا عَلَيْهِمْ فِيهَا أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ وَالْعَيْنَ بِالْعَيْنِ وَالأَنفَ بِالأَنفِ وَالأُذُنَ بِالأُذُنِ وَالسِّنَّ بِالسِّنِّ وَالْجُرُوحَ قِصَاصٌ  فَمَن تَصَدَّقَ بِهِ فَهُوَ كَفَّارَةٌ لَّهُ وَمَن لَّمْ يَحْكُم بِمَا أنزَلَ اللّهُ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ ﴿۴۵﴾ و در [تورات] بر آنان مقرر كرديم كه جان در مقابل جان و چشم در برابر چشم و بينى در برابر بينى و گوش در برابر گوش و دندان در برابر دندان مى باشد و زخمها [نيز به همان ترتيب] قصاصى دارند  و هر كه از آن [قصاص]درگذرد پس آن كفاره [گناهان] او خواهد بود و كسانى كه به موجب آنچه خدا نازل كرده داورى نكرده اند آنان خود ستمگرانند (۴۵)🌸 👈همانطور که میبینیم در هر دو آیه فوق ،پس از بیان حق قصاص برای اولیای دم،از حق عفو وگذشت آنها هم صحبت شده که خداوندبه منظور تشویق عفو و گذشت،آنرا به منزله کفاره گناهان نیز قلمداد کرده است. 🌟💥🌟💥🌟💥🌟💥🌟💥🌟 http://yon.ir/Qp4843 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه اللَّهُمَّ اَلْهِمْنِی التَّقوی پروردگارا به قلبم تقوی را الهام فرما کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan