eitaa logo
قران پویان
441 دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
679 ویدیو
610 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیہ 122 تا 127 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️بهترین 💠وَ مَنْ أَحْسَنُ دِيناً مِمَّنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّـهِ وَ هُوَ مُحْسِنٌ وَ اتَّبَعَ مِلَّةَ إِبْراهِيمَ حَنِيفاً وَ اتَّخَذَ اللَّهُ إِبْراهِيمَ خَلِيلاً 🌱از کسی‌ که در حال نیکوکاری، خود را تسلیم خدا کرده و از آیین ابراهیم حق‌گرا پیروی کرده است، چه کسی در دین‌داری بهتر است؟ خداوند، ابراهیم را دوست (خود) برگزید. نساء - ۱۲۵ 👈 در اين آيه سه چيز مقياس بهترين آئين شمرده شده: 1⃣ ‏نخست تسليم مطلق در برابر خدا" أَسْلَمَ‌ وَجْهَهُ لِلَّـهِ‌" ‏ 2⃣ يگر نيكوكاری (وَ هُوَ مُحْسِنٌ‌) منظور از نيكو كاری در اينجا هر گونه نيكی با قلب و زبان و عمل است، و در حديثی كه در تفسير نور الثقلين در ذيل اين آيه از پيامبر گرامی اسلام ص نقل شده در پاسخ اين سؤال كه منظور از احسان چيست؟ چنين می‌خوانيم: ‏ان تعبد اللَّه كانك تراه فان لم تكن تراه فانه يراك‌ ‏" احسان (در اين آيه) به اين است كه هر عملی در مسير بندگی خدا انجام می‌دهی آن چنان باشد كه گويا خدا را می‌بينی و اگر تو او را نمی‌بينی او ترا می‌بيند و شاهد و ناظر تو است". 3⃣ ‏و ديگر پيروی از آئين پاك ابراهيم است. ‏(وَ اتَّبَعَ مِلَّةَ إِبْراهِيمَ حَنِيفاً) ‏در پايان آيه دليل تكيه كردن روی آئين ابراهيم را چنين بيان می‌كند كه خداوند ابراهيم را به عنوان خليل خود انتخاب كرد. ‏(وَ اتَّخَذَ اللَّهُ إِبْراهِيمَ خَلِيلًا). ❓❓‏خليل يعنی چه؟ ‏" خليل" ممكن است از ماده" خلت" (بر وزن حجت) به معنی" دوستی" بوده باشد و يا از ماده" خلت" (بر وزن ضربت) به معنی" نياز و احتياج" و در اينكه كداميك از اين دو معنی به مفهوم آيه فوق نزديكتر است در ميان مفسران گفتگو است، جمعی معتقدند كه معنی دوم نزديكتر به حقيقت آيه می‌باشد، زيرا ابراهيم به خوبی احساس می‌كرد كه در همه چيز بدون استثنا نيازمند بپروردگار است. ‏ولی از آنجا كه آيه فوق می‌گويد: خداوند اين مقام را به ابراهيم داد استفاده می‌شود كه منظور همان معنی دوستی است، زيرا اگر بگوئيم خداوند ابراهيم را بعنوان دوست خود انتخاب كرد بسيار مناسب به نظر می‌رسد، تا اينكه بگوئيم خداوند ابراهيم را نيازمند خود انتخاب كرد، به علاوه نيازمندی مخلوقات خدا اختصاصی به ابراهيم ندارد. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏وَ يَسْتَفْتُونَكَ فِي النِّساءِ قُلِ اللَّهُ يُفْتِيكُمْ فِيهِنَّ وَ ما يُتْلی‌ عَلَيْكُمْ فِي الْكِتابِ فِي يَتامَی النِّساءِ اللاَّتِي لا تُؤْتُونَهُنَّ ما كُتِبَ لَهُنَّ وَ تَرْغَبُونَ أَنْ تَنْكِحُوهُنَّ وَ الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الْوِلْدانِ وَ أَنْ تَقُومُوا لِلْيَتامی‌ بِالْقِسْطِ وَ ما تَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ كانَ بِهِ عَلِيماً (۱۲۷/نساء) 🌱‏ودرباره‌ی (ارث) زنان از تو فتوی‌ می‌خواهند، بگو: خدا درباره آنها به شما فتوی می‌دهد، وآيه‌های قرآن كه بر شما تلاوت می‌شود، درباره زنان يتيم كه حقّشان را نمی‌دهيد و می‌خواهيد به ازدواجشان درآوريد و كودكانی كه مستضعفند (به شما فتوی‌ می‌دهد) كه با يتيمان به انصاف رفتار كنيد و هر كار نيكی انجام دهيد، خدا از آن آگاه است. 💬‏پيام‌ها🔻 ‏🔹حقوق زن، مورد بحث و گفتگوی مسلمانان صدر اسلام بوده است. ‏«يَسْتَفْتُونَكَ فِي النِّساءِ» ‏🔹دفاع از حقوق زنان، كودكان و يتيمان در كنار هم، نشانه‌ی ظلم به آنان در طول تاريخ است. «النِّساءِ، يَتامَی، الْوِلْدانِ» ‏🔹حمايت از حقوق زنان، حكم خدشه‌ناپذير خداوند است. «قُلِ اللَّهُ يُفْتِيكُمْ» ‏🔹تشريع حكم از جانب خداوند است و بيان بر عهده‌ی پيامبر. «قُلِ اللَّهُ يُفْتِيكُمْ» ‏🔹سنّت‌های جاهلی را بايد با فتواهای صريح شكست. «قُلِ اللَّهُ يُفْتِيكُمْ» ‏🔹به خاطر تفكّرات جاهلی، زنان را از ارث محروم نكنيد. «لا تُؤْتُونَهُنَّ ما كُتِبَ لَهُنَّ» ‏🔹خدا زنان را مالك دانسته وبرايشان بهره‌ای از ارث قرار داده است. «كُتِبَ لَهُنَّ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 3⃣7⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره شعرا ✅لا تُطِيعُوا أَمْرَ الْمُسرِفِينَ الَّذِينَ يُفْسِدُونَ فى الاَرْضِ وَ لا يُصلِحُونَ ظاهرا مراد از ((امر مسرفان )) امر در مقابل نهى است ، به قرينه اينكه از اطاعت آن نهى فرموده ، هر چند بعضى از مفسرين احتمال داده اند كه به معناى شان باشد. بنا بر اين مراد از اطاعت امر آنان تقليد عاميانه و پيروى كوركورانه ايشان ، در اعمال و روش زندگى است ، آن روشى كه آنان سلوكش را دوست مى دارند. و مراد از مسرفين چه اينكه كلمه آمر به آن معنا باشد و چه به اين معنا، اشراف و بزرگانى هستند كه ديگران آنان را پيروى مى كنند خطابى هم كه در آيه است ( اطاعت مكنيد ) به عموم تابعين ايشان است كه آنها هستند كه صالح (عليه السّلام ) اميد داشت ازپيروى بزرگان دست بردارند، و لذا خطاب را متوجه ايشان كرد، نه اشراف ، چون از ايمان آوردن اشراف مأيوس بود. ممكن هم هست خطاب را متوجه هر دو دسته بدانيم ، و بگوييم اشراف هم به نوبه خود مقلد پدران گذشته خود بودند و امر آنان را اطاعت مى كردند، همچنان كه به صالح گفتند ((اتنهينا ان نعبد ما يعبد آباونا)) پس به اين اعتبار همه آنان از اشراف و عوامشان ، امر مسرفين را اطاعت مى كردند و آيه شريفه همه را از آن نهى مى كند. و اما مسرفين چه كسانى بوده اند؟ آيه بعدى ايشان را عبارت دانسته از كسانى كه از مرز حق تجاوز نموده ، از حد اعتدال بيرون شده اند و توصيفشان فرموده به ((الذين يفسدون فى الارض و لا يصلحون )) و اين خود اشاره به علت حقيقى حكم است و معنايش اين است كه از خدا بپرهيزيد و امر مسرفان را اطاعت مكنيد، براى اينكه ايشان مفسد در زمينند و اصلاحگر نيستند و معلوم است كه با افساد، هيچ ايمنى از عذاب الهى نيست و از سوى ديگر او عزيز و انتقام گيرنده است . ترجمه تفسير الميزان جلد 15 صفحه : 430 ✅ اشاره به اينكه در دعوت دينى استثنا و تبعيض راه ندارد (و انذر عشيرتك الاقربين ) و اگر بعد از نهى رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) از شرك و انذارش ، در جمله مورد بحث ، عشيره اقربين ، يعنى خويشاوندان نزديك تر را اختصاص به ذكر داد، براى افاده و اشاره به اين نكته است كه در دعوت دينى استثناء راه ندارد و اين دعوت ، قوم و خويش نمى شناسد و فرقى ميان نزديكان و بيگانگان نمى گذارد و مداهنه و سهل انگارى در آن راه ندارد و چون سنن و قوانين بشرى نيست ، كه تنها در بيگانگان و ضعفاء اجراء شود، بلكه در اين دعوت حتى خود رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) نيز با امتش فرقى ندارد، تا چه رسد به اينكه ميان خويشاوندان پيغمبر با بيگانگان فرق بگذارد، بلكه همه را بندگان خدا و خدا را مولاى همه مى داند. https://b2n.ir/a12394 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅✅ اطلاعيه ثبت نام "روش مطالعه و بهتر قرآن " پيرو استقبال و رضايت علاقمندان به فهم بهتر سوره‌هاي قرآن از دوره هاي قبلي، بدينوسيله آغاز ثبت نام دوره جديد اعلام ميگردد: 💢زمان ثبت نام:از شنبه 13 لغايت 4 شنبه 24 اذر 🔷 شروع دوره از يكشنبه 28 اذر ماه بمدت 2 ماه بطور ✅برای دريافت دروس و ارايه تمرینها لزومی به انلاین بودن در زمان خاصی نیست.فایل ها و تمرینها ارایه میشوند. قران آموزان در طول هفته ،مطالعه و تمرينها را ارسال ميكنند. زمان امتحان مجازي هم با هماهنگي متقاضي،تعيين ميشود. 🔴 چه امكانات و خدماتي در اختيار قران اموزان قرار ميگيرد؟ ✅عضويت در گروه مجازي دوره اموزشي (در ) و حل تمرين با حضور مدرس دوره و انتخاب يك سوره براي در طي دوره و رفع اشكال ✅دريافت فايلهاي و كليپهاي دوره حضوري (با تدريس آقای سيدكاظم فرهنگ) ✅دريافت يك جلد "مباني و روش مطالعه و فهم ساده قران" از طريق پست ✅شركت در امتحان مجازي پايان دوره ✅هزينه دوره مجازی با آزمون و انجام تمرین، 140هزار تومان است که صرف فعالیتهای قرآنی میشود. ♻ ثبت نام علاقمندان تا پايان روز جمعه 19 اذر ماه سالروز تولد حضرت زينب س با 10 درصد مي باشد. ثبت نام و پرداخت از لينك زير ميسر مي باشد: https://idpay.ir/quranpuyan/shop/33892 👈جهت اطلاع از نظرات قرآن آموزان دوره هاي قبل و مشاهده برخي كليپها و سرفصلهاي دوره ،به لينك زير مراجعه نماييد ✳ https://b2n.ir/a02388 اطلاعات بيشتر در كانال اطلاع رساني دوره در واتساپ: https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T در تلگرام و ایتا: @tadabbor_quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌐♦️مجازات : 🛑قسمت پانزدهم: 💢 نحوه در ديدگاه امام یک روز پس از شهادت شهید بهشتی و 72تن یارانش و سفارش به رفتار محترمانه اسلامی در زندان با اعضای گروهکهای معارض: 🔻👈"من یک کلمه به برادران دادگاه و کسانى که رئیس زندان هستند و اشخاصى که هستند، مى‏گویم و آن اینکه این طور نباشد که یک جنایتى وقتى واقع شد، اینها آرامش خودشان را از دست بدهند و- خداى نخواسته- با زندانیانى که الآن هستند- و لو این زندانیان از همین گروههاى فاسد باشند- با خشونت غیر اسلامى عمل کنند. با آرامش و با احترام عمل کنند. 🔻 لکن این طور نباشد که حالا از باب اینکه یک دسته ‏اى از ما به وسیله همین گروهها از بین رفته، حالا ما در با اشخاصى که محبوس هستند- خداى نخواسته- به خلاف موازین اسلام عمل کنیم ." (صحیفه امام،ج14،ص528) 💢👈سفارش به رفتار اسلامی انسانی با سران رژیم در زندان. ♦️"به تمام اعضاى کمیته‏ ها و زندانبانها حکم مى‏کنم که با زندانیان- هر که باشد- به طور و اسلامیت رفتار کنند و از آزار و مضیقه و رفتار خشن و گفتار ناهنجار خوددارى کنند که در اسلام و حکومت عدل اسلامى این امور و محکوم است ". (صحیفه امام، ج‏6، ص 263 ) ♦️"از امورى که هر چه بیشتر باید به آن توجه شود رفاه حال زندانیان است. چه گروههایى که بر ضد جمهورى اسلامى قیام مسلحانه نموده و مردم بیگناه کوچه و بازار را به خاک و خون کشیده‏اند؛ و چه کسانى که با فروش و توزیع مواد مخدره فرزندان کشور را به فساد کشانده‏اند؛ و چه سایر گناهکاران. اینان اکنون شما هستند، و به دست خود به اسارت کشیده شده‏اند. با اسراى خود، چه اینان و چه اسراى جنگى، رئوف و مهربان باشید و برادرانه رفتار کنید." 📚(صحیفه امام،ج18‏، ص 343) 💫ادامه دارد کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
امام سجاد(ع) 🌹از بزرگترین نعمتها بر ما جاری شدن ذکر تو بر زبان ماست، و اجازه ات به ماست که تو را بخوانیم و تنزیه و تسبیح گوییم، خدایا پس ذکرت را به ما الهام کن.... از مناجات خمسه عشره @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیہ 128 تا 132 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ بهتر است‌ 💠وَ إِنِ امْرَأَةٌ خافَتْ مِنْ بَعْلِها نُشُوزاً أَوْ إِعْراضاً فَلا جُناحَ عَلَيْهِما أَنْ يُصْلِحا بَيْنَهُما صُلْحاً وَ الصُّلْحُ خَيْرٌ وَ أُحْضِرَتِ الْأَنْفُسُ الشُّحَّ وَ إِنْ تُحْسِنُوا وَ تَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّهَ كانَ بِما تَعْمَلُونَ خَبِيراً 🌱اگر زنی از ناسازگاری و بی‌میلی یا روی‌گردانی شوهرش (، از وی) بترسد، ایرادی ندارد که به شایستگی باهم آشتی کنند؛ که صلح و سازش (با بهره‌گیری از حقوق کمتر زناشویی) بهتر (از جدایی) است. البتّه خودخواهی در جان‌ها پدید آمده است (و چشم‌پوشی از حق خود برای هر دو طرف، سخت است؛ امّا) اگر نیکوکاری کنید و خود را (از خشم خدا) در امان نگاه دارید، خداوند همواره از کارهایتان آگاه است (و پاداش شایسته به شما خواهد داد). نساء - ۱۲۸ 🔷✨به هر حال صلح كردن بهتر است" (وَ الصُّلْحُ خَيْرٌ). ‏اين جمله كوتاه و پر معنی گرچه در مورد اختلافات خانوادگی در آيه فوق ذكر شده ولی بديهی است يك قانون كلی و عمومی و همگانی را بيان ميكند كه در همه جا اصل نخستين، صلح و صفا و دوستی و سازش است، و نزاع و كشمكش و جدايی بر خلاف طبع سليم انسان و زندگی آرام بخش او است، و لذا جز در موارد ضرورت و استثنايی نبايد به آن متوسل شد، بر خلاف آنچه بعضی از ماديها ميپندارند كه اصل نخستين در زندگی بشر همانند ساير جانداران، تنازع بقاء و كشمكش است و تكامل از اين راه صورت ميگيرد، و همين طرز تفكر شايد سرچشمه بسياری از جنگها و خونريزيهای قرون اخير شده است، در حالی كه انسان بخاطر داشتن عقل و هوش، حسابش از حيوانات درنده جدا است، و تكامل او در سايه تعاون صورت ميگيرد نه تنازع،۲ و اصولا تنازع بقاء حتی در ميان حيوانات، يك اصل قابل قبول برای تكامل نيست. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan