#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_98
❇️بهترین #آیین
💠وَ مَنْ أَحْسَنُ دِيناً مِمَّنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّـهِ وَ هُوَ مُحْسِنٌ وَ اتَّبَعَ مِلَّةَ إِبْراهِيمَ حَنِيفاً وَ اتَّخَذَ اللَّهُ إِبْراهِيمَ خَلِيلاً
🌱از کسی که در حال نیکوکاری، خود را تسلیم خدا کرده و از آیین ابراهیم حقگرا پیروی کرده است، چه کسی در دینداری بهتر است؟ خداوند، ابراهیم را دوست (خود) برگزید.
نساء - ۱۲۵
👈 در اين آيه سه چيز مقياس بهترين آئين شمرده شده:
1⃣ نخست تسليم مطلق در برابر خدا" أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّـهِ"
2⃣ يگر نيكوكاری (وَ هُوَ مُحْسِنٌ) منظور از نيكو كاری در اينجا هر گونه نيكی با قلب و زبان و عمل است، و در حديثی كه در تفسير نور الثقلين در ذيل اين آيه از پيامبر گرامی اسلام ص نقل شده در پاسخ اين سؤال كه منظور از احسان چيست؟ چنين میخوانيم:
ان تعبد اللَّه كانك تراه فان لم تكن تراه فانه يراك
" احسان (در اين آيه) به اين است كه هر عملی در مسير بندگی خدا انجام میدهی آن چنان باشد كه گويا خدا را میبينی و اگر تو او را نمیبينی او ترا میبيند و شاهد و ناظر تو است".
3⃣ و ديگر پيروی از آئين پاك ابراهيم است.
(وَ اتَّبَعَ مِلَّةَ إِبْراهِيمَ حَنِيفاً)
در پايان آيه دليل تكيه كردن روی آئين ابراهيم را چنين بيان میكند كه خداوند ابراهيم را به عنوان خليل خود انتخاب كرد.
(وَ اتَّخَذَ اللَّهُ إِبْراهِيمَ خَلِيلًا).
❓❓خليل يعنی چه؟
" خليل" ممكن است از ماده" خلت" (بر وزن حجت) به معنی" دوستی" بوده باشد و يا از ماده" خلت" (بر وزن ضربت) به معنی" نياز و احتياج" و در اينكه كداميك از اين دو معنی به مفهوم آيه فوق نزديكتر است در ميان مفسران گفتگو است، جمعی معتقدند كه معنی دوم نزديكتر به حقيقت آيه میباشد، زيرا ابراهيم به خوبی احساس میكرد كه در همه چيز بدون استثنا نيازمند بپروردگار است.
ولی از آنجا كه آيه فوق میگويد: خداوند اين مقام را به ابراهيم داد استفاده میشود كه منظور همان معنی دوستی است، زيرا اگر بگوئيم خداوند ابراهيم را بعنوان دوست خود انتخاب كرد بسيار مناسب به نظر میرسد، تا اينكه بگوئيم خداوند ابراهيم را نيازمند خود انتخاب كرد، به علاوه نيازمندی مخلوقات خدا اختصاصی به ابراهيم ندارد.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_98
❇️#حقوق_زنان
💠وَ يَسْتَفْتُونَكَ فِي النِّساءِ قُلِ اللَّهُ يُفْتِيكُمْ فِيهِنَّ وَ ما يُتْلی عَلَيْكُمْ فِي الْكِتابِ فِي يَتامَی النِّساءِ اللاَّتِي لا تُؤْتُونَهُنَّ ما كُتِبَ لَهُنَّ وَ تَرْغَبُونَ أَنْ تَنْكِحُوهُنَّ وَ الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الْوِلْدانِ وَ أَنْ تَقُومُوا لِلْيَتامی بِالْقِسْطِ وَ ما تَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ كانَ بِهِ عَلِيماً (۱۲۷/نساء)
🌱ودربارهی (ارث) زنان از تو فتوی میخواهند، بگو: خدا درباره آنها به شما فتوی میدهد، وآيههای قرآن كه بر شما تلاوت میشود، درباره زنان يتيم كه حقّشان را نمیدهيد و میخواهيد به ازدواجشان درآوريد و كودكانی كه مستضعفند (به شما فتوی میدهد) كه با يتيمان به انصاف رفتار كنيد و هر كار نيكی انجام دهيد، خدا از آن آگاه است.
💬پيامها🔻
🔹حقوق زن، مورد بحث و گفتگوی مسلمانان صدر اسلام بوده است.
«يَسْتَفْتُونَكَ فِي النِّساءِ»
🔹دفاع از حقوق زنان، كودكان و يتيمان در كنار هم، نشانهی ظلم به آنان در طول تاريخ است. «النِّساءِ، يَتامَی، الْوِلْدانِ»
🔹حمايت از حقوق زنان، حكم خدشهناپذير خداوند است. «قُلِ اللَّهُ يُفْتِيكُمْ»
🔹تشريع حكم از جانب خداوند است و بيان بر عهدهی پيامبر. «قُلِ اللَّهُ يُفْتِيكُمْ»
🔹سنّتهای جاهلی را بايد با فتواهای صريح شكست. «قُلِ اللَّهُ يُفْتِيكُمْ»
🔹به خاطر تفكّرات جاهلی، زنان را از ارث محروم نكنيد. «لا تُؤْتُونَهُنَّ ما كُتِبَ لَهُنَّ»
🔹خدا زنان را مالك دانسته وبرايشان بهرهای از ارث قرار داده است. «كُتِبَ لَهُنَّ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
3⃣7⃣ تدبر در سوره #شعرا
🔹نکات سوره شعرا
✅لا تُطِيعُوا أَمْرَ الْمُسرِفِينَ الَّذِينَ يُفْسِدُونَ فى الاَرْضِ وَ لا يُصلِحُونَ
ظاهرا مراد از ((امر مسرفان )) امر در مقابل نهى است ، به قرينه اينكه از اطاعت آن نهى فرموده ، هر چند بعضى از مفسرين احتمال داده اند كه به معناى شان باشد. بنا بر اين مراد از اطاعت امر آنان تقليد عاميانه و پيروى كوركورانه ايشان ، در اعمال و روش زندگى است ، آن روشى كه آنان سلوكش را دوست مى دارند.
و مراد از مسرفين چه اينكه كلمه آمر به آن معنا باشد و چه به اين معنا، اشراف و بزرگانى هستند كه ديگران آنان را پيروى مى كنند خطابى هم كه در آيه است ( اطاعت مكنيد ) به عموم تابعين ايشان است كه آنها هستند كه صالح (عليه السّلام ) اميد داشت ازپيروى بزرگان دست بردارند، و لذا خطاب را متوجه ايشان كرد، نه اشراف ، چون از ايمان آوردن اشراف مأيوس بود.
ممكن هم هست خطاب را متوجه هر دو دسته بدانيم ، و بگوييم اشراف هم به نوبه خود مقلد پدران گذشته خود بودند و امر آنان را اطاعت مى كردند، همچنان كه به صالح گفتند ((اتنهينا ان نعبد ما يعبد آباونا)) پس به اين اعتبار همه آنان از اشراف و عوامشان ، امر مسرفين را اطاعت مى كردند و آيه شريفه همه را از آن نهى مى كند.
و اما مسرفين چه كسانى بوده اند؟ آيه بعدى ايشان را عبارت دانسته از كسانى كه از مرز حق تجاوز نموده ، از حد اعتدال بيرون شده اند و توصيفشان فرموده به ((الذين يفسدون فى الارض و لا يصلحون )) و اين خود اشاره به علت حقيقى حكم است و معنايش اين است كه از خدا بپرهيزيد و امر مسرفان را اطاعت مكنيد، براى اينكه ايشان مفسد در زمينند و اصلاحگر نيستند و معلوم است كه با افساد، هيچ ايمنى از عذاب الهى نيست و از سوى ديگر او عزيز و انتقام گيرنده است .
ترجمه تفسير الميزان جلد 15 صفحه : 430
✅ اشاره به اينكه در دعوت دينى استثنا و تبعيض راه ندارد (و انذر عشيرتك الاقربين )
و اگر بعد از نهى رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) از شرك و انذارش ، در جمله مورد بحث ، عشيره اقربين ، يعنى خويشاوندان نزديك تر را اختصاص به ذكر داد، براى افاده و اشاره به اين نكته است كه در دعوت دينى استثناء راه ندارد و اين دعوت ، قوم و خويش نمى شناسد و فرقى ميان نزديكان و بيگانگان نمى گذارد و مداهنه و سهل انگارى در آن راه ندارد و چون سنن و قوانين بشرى نيست ، كه تنها در بيگانگان و ضعفاء اجراء شود، بلكه در اين دعوت حتى خود رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) نيز با امتش فرقى ندارد، تا چه رسد به اينكه ميان خويشاوندان پيغمبر با بيگانگان فرق بگذارد، بلكه همه را بندگان خدا و خدا را مولاى همه مى داند.
https://b2n.ir/a12394
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
هدایت شده از اطلاع رسانی دوره های آموزشی روش ساده فهم قران
﷽
✅✅ اطلاعيه ثبت نام #يازدهمین_دوره_مجازي_آموزشی "روش مطالعه و #فهم بهتر قرآن "
پيرو استقبال و رضايت علاقمندان به فهم بهتر سورههاي قرآن از دوره هاي قبلي، بدينوسيله آغاز ثبت نام دوره جديد اعلام ميگردد:
💢زمان ثبت نام:از شنبه 13 #آذر لغايت 4 شنبه 24 اذر
🔷 شروع دوره از يكشنبه 28 اذر ماه بمدت 2 ماه بطور #مجازی
✅برای دريافت دروس و ارايه تمرینها لزومی به انلاین بودن در زمان خاصی نیست.فایل ها و تمرینها ارایه میشوند. قران آموزان در طول هفته ،مطالعه و تمرينها را ارسال ميكنند. زمان امتحان مجازي هم با هماهنگي متقاضي،تعيين ميشود.
🔴 چه امكانات و خدماتي در اختيار قران اموزان قرار ميگيرد؟
✅عضويت در گروه مجازي دوره اموزشي (در #واتساپ) و حل تمرين با حضور مدرس دوره و انتخاب يك سوره براي #تدبرعملي در طي دوره و رفع اشكال
✅دريافت فايلهاي #صوتي و كليپهاي دوره حضوري (با تدريس آقای سيدكاظم فرهنگ)
✅دريافت يك جلد #كتاب "مباني و روش مطالعه و فهم ساده قران" از طريق پست
✅شركت در امتحان مجازي پايان دوره
✅هزينه دوره مجازی با آزمون و انجام تمرین، 140هزار تومان است که صرف فعالیتهای قرآنی میشود.
♻ ثبت نام علاقمندان تا پايان روز جمعه 19 اذر ماه سالروز تولد حضرت زينب س با 10 درصد #تخفيف مي باشد.
ثبت نام و پرداخت از لينك زير ميسر مي باشد:
https://idpay.ir/quranpuyan/shop/33892
👈جهت اطلاع از نظرات قرآن آموزان دوره هاي قبل و مشاهده برخي كليپها و سرفصلهاي دوره ،به لينك زير مراجعه نماييد
✳ https://b2n.ir/a02388
اطلاعات بيشتر در كانال اطلاع رساني دوره
در واتساپ: https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T
در تلگرام و ایتا: @tadabbor_quranpuyan
🌐♦️مجازات #زنداندر_اسلام : #حقوق_زندانيان
🛑قسمت پانزدهم:
💢 نحوه #رفتار_بازندانيان در ديدگاه امام #خميني
یک روز پس از شهادت شهید بهشتی و 72تن یارانش و سفارش به رفتار محترمانه اسلامی در زندان با اعضای گروهکهای معارض:
🔻👈"من یک کلمه به برادران دادگاه و کسانى که رئیس زندان هستند و اشخاصى که #زندانبان هستند، مىگویم و آن اینکه این طور نباشد که یک جنایتى وقتى واقع شد، اینها آرامش خودشان را از دست بدهند و- خداى نخواسته- با زندانیانى که الآن هستند- و لو این زندانیان از همین گروههاى فاسد باشند- با خشونت غیر اسلامى عمل کنند. با آرامش و با احترام عمل کنند.
🔻 لکن این طور نباشد که حالا از باب اینکه یک دسته اى از ما به وسیله همین گروهها از بین رفته، حالا ما در #حبس با اشخاصى که محبوس هستند- خداى نخواسته- به خلاف موازین اسلام عمل کنیم ." (صحیفه امام،ج14،ص528)
💢👈سفارش به رفتار اسلامی انسانی با سران رژیم #طاغوت در زندان.
♦️"به تمام اعضاى کمیته ها و زندانبانها حکم مىکنم که با زندانیان- هر که باشد- به طور #انسانیت و اسلامیت رفتار کنند و از آزار و مضیقه و رفتار خشن و گفتار ناهنجار خوددارى کنند که در اسلام و حکومت عدل اسلامى این امور #ممنوع و محکوم است ". (صحیفه امام، ج6، ص 263 )
♦️"از امورى که هر چه بیشتر باید به آن توجه شود رفاه حال زندانیان است. چه گروههایى که بر ضد جمهورى اسلامى قیام مسلحانه نموده و مردم بیگناه کوچه و بازار را به خاک و خون کشیدهاند؛ و چه کسانى که با فروش و توزیع مواد مخدره فرزندان کشور را به فساد کشاندهاند؛ و چه سایر گناهکاران. اینان اکنون #اسیران شما هستند، و به دست خود به اسارت کشیده شدهاند. با اسراى خود، چه اینان و چه اسراى جنگى، رئوف و مهربان باشید و برادرانه رفتار کنید."
📚(صحیفه امام،ج18، ص 343)
💫ادامه دارد
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
امام سجاد(ع)
🌹از بزرگترین نعمتها بر ما جاری شدن ذکر تو بر زبان ماست، و اجازه ات به ماست که تو را بخوانیم و تنزیه و تسبیح گوییم،
خدایا پس ذکرت را به ما الهام کن....
از مناجات خمسه عشره
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪہ_نساء آیہ 128 تا 132
📄#صفحـہ_99
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_99
❇️#صلح بهتر است
💠وَ إِنِ امْرَأَةٌ خافَتْ مِنْ بَعْلِها نُشُوزاً أَوْ إِعْراضاً فَلا جُناحَ عَلَيْهِما أَنْ يُصْلِحا بَيْنَهُما صُلْحاً وَ الصُّلْحُ خَيْرٌ وَ أُحْضِرَتِ الْأَنْفُسُ الشُّحَّ وَ إِنْ تُحْسِنُوا وَ تَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّهَ كانَ بِما تَعْمَلُونَ خَبِيراً
🌱اگر زنی از ناسازگاری و بیمیلی یا رویگردانی شوهرش (، از وی) بترسد، ایرادی ندارد که به شایستگی باهم آشتی کنند؛ که صلح و سازش (با بهرهگیری از حقوق کمتر زناشویی) بهتر (از جدایی) است. البتّه خودخواهی در جانها پدید آمده است (و چشمپوشی از حق خود برای هر دو طرف، سخت است؛ امّا) اگر نیکوکاری کنید و خود را (از خشم خدا) در امان نگاه دارید، خداوند همواره از کارهایتان آگاه است (و پاداش شایسته به شما خواهد داد).
نساء - ۱۲۸
🔷✨به هر حال صلح كردن بهتر است" (وَ الصُّلْحُ خَيْرٌ).
اين جمله كوتاه و پر معنی گرچه در مورد اختلافات خانوادگی در آيه فوق ذكر شده ولی بديهی است يك قانون كلی و عمومی و همگانی را بيان ميكند كه در همه جا اصل نخستين، صلح و صفا و دوستی و سازش است، و نزاع و كشمكش و جدايی بر خلاف طبع سليم انسان و زندگی آرام بخش او است، و لذا جز در موارد ضرورت و استثنايی نبايد به آن متوسل شد، بر خلاف آنچه بعضی از ماديها ميپندارند كه اصل نخستين در زندگی بشر همانند ساير جانداران، تنازع بقاء و كشمكش است و تكامل از اين راه صورت ميگيرد، و همين طرز تفكر شايد سرچشمه بسياری از جنگها و خونريزيهای قرون اخير شده است، در حالی كه انسان بخاطر داشتن عقل و هوش، حسابش از حيوانات درنده جدا است، و تكامل او در سايه تعاون صورت ميگيرد نه تنازع،۲ و اصولا تنازع بقاء حتی در ميان حيوانات، يك اصل قابل قبول برای تكامل نيست.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_99
❇️#آیه133نساء
💠إِنْ يَشَأْ يُذْهِبْكُمْ أَيُّهَا النَّاسُ وَ يَأْتِ بِآخَرِينَ وَ كانَ اللَّهُ عَلی ذلِكَ قَدِيراً (۱۳۳/نساء)
🌱(ای مردم!) اگر خدا بخواهد شما را از ميان میبرد و ديگران را میآورد و خداوند بر اين كار تواناست.
💬نكتهها🔻
🔷✨چون اين آيه نازل شد، رسول خدا صلی الله عليه و آله دست مبارك خود را بر پشت سلمانِ فارسی زد و فرمود: آن جمعيّت كه خدا میآورد، از قوم فارس هستند. پيامبر صلی الله عليه و آله با اين سخن خود، هم اسلام ايرانيان را پيشگويی كرد و هم خدمات آنان را به اسلام.۱
💬پيامها🔻
🔹مهلت دادن خداوند به كافران از عجز او نيست بلكه از حكمت اوست. «إِنْ يَشَأْ يُذْهِبْكُمْ»
🔹امكانات و موقعيّتی كه داريد هميشگی نيست، بلكه مربوط به اراده خداست.
به خود مغرور نشويد. «إِنْ يَشَأْ يُذْهِبْكُمْ وَ يَأْتِ بِآخَرِينَ»
۱ تفسير مجمعالبيان.
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
4⃣7⃣ تدبر در سوره #شعرا
✅تدبر و فهم ايات سوره شعرا : پرسشهاي تفسيري سوره شعرا
آیه ۲۰ سوره شعراء ( صفحه ۳۶۸)
قَالَ فَعَلْتُهَا إِذًا وَأَنَا مِنَ الضَّالِّينَ
گفت آن را هنگامى مرتكب شدم كه از گمراهان بودم
❓سئوال: منظور از گمراه بودن حضرت موسي چيست؟ نظرات مختلف در تفسير ضال بودن موسي
🟠 حضرت موسى به خاطر طرفدارى از یكى از یاران خود، مشتى به مخالف او زد و شخص مخالف با همان ضربه مُرد. این قتل نه از روى عمد بود و نه با آلت قتل انجام گرفت، بلكه یك حادثهى ناخواسته و یك لغزش عملى بدون سوء نیّت بود كه قبل از نبوّت موسى آن هم به خاطر طرفدارى از یك مظلوم اتّفاق افتاده بود.
۱- بنابراین، «ضالّ» در آیه ى مذكور، یك انحراف عملى بدون قصد است كه ضربه اى به عصمت نمىزند و یا به معناى تحیّر است، نظیر آیهى ۷ سوره ى ضُحى: «و وَجَدك ضالاً فَهَدى».(تفسیرنور)
۲- از نظر علامه طباطبايي (ره) منظور از «ضلال»، در آية شريفه، اين است كه من به خاطر جهل گمراه بودم در آن وقت حكم خدا را و بهترين وجه خاتمه را نميدانستم، لذا مشتي به او زدم و اين اتفاق افتاد، بنابراين منظور از «ضلال»، جهل است و منظور از جهل، نيز جهل به بهترين وجه صلاح آن كار است..(تفسیر المیزان)
۳- جـمـعـى از مـفسران معتقدند كه منظور از ضال در اينجا خطاى در موضوع است ، يعنى من ضـربـه اى را كـه بـه آن مـرد قـطـبـى زدم بـه قـصـد قـتـل نـبـود بـلكـه بـه عـنـوان حـمـايـت از مـظـلوم بـود، و نـمـى دانـسـتـم مـنـجـر بـه قـتـل او مـیشـود، بـنـابـرايـن ضـال در ايـنـجـا بـه مـعـنـى غافل و منظورغفلت از عاقبت كار است .
۴- از نظر تفسیر نمونه ، مـوسى (ع )در اينجا يكنوع توريه به كار برده است ، سخنى گفته كه ظاهرش اين بوده من در آن زمان راه حق را پيدا نكرده بودم بعدا خداوند راه حق را به من نشان داد و مقام رسالت بخشيد، ولى در باطن مقصود ديگرى داشته و آن اينكه مـن نـمـى دانـسـتـم كـه ايـن كـار مـايـه ايـن هـمـه درد سـر مـى شـود و گـرنـه اصل كار، حق بود و مطابق قانون عدالت (و يا اينكه من آن روز كه اين حادثه واقع شد راه را گم كرده بودم و به آنجا رسيدم ،كه اين حادثه رخ داد).
🟠 مـنـظـور از تـوريـه ايـن اسـت كه انسان سخنى بگويد كه باطنش مطلب حقى باشد، ولى طرف مقابل از ظاهر آن چيز ديگرى استفاده كند و اين مخصوص مواردى است كه انـسـان در تـنـگـنـا قـرار بـگـيـرد كـه مـى خـواهـد دروغ نـگـويـد و در عـيـن حال ، حفظ ظاهر نيز داشته باشد
https://b2n.ir/a12394
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🌐♦️مجازات #زنداندر_اسلام : #حقوق_زندانيان
🛑قسمت اخر
⭕️👈" کسی حق ندارد با #زندانیان بد برخورد کند خود امام هم می گوید شما اگر می خواهید کسی را اعدام کنید. حق ندارید بهش سیلی بزنید. حق ندارید بهش #تعدی کنید. این در مورد همه صدق می کند فرق نمی کند چه سیاسی چه غیر سیاسی.
🔻 وقتی که شعار #حقوق_شهروندی می دهیم باید به آن عمل کنیم. باید بقیه قوانین بر اساس آن اصلاح شوند.ما برای برخی تخلفات که در دنیا جزو مسائل حقوقی است حکم زندان گذاشته ایم.
🔻 هیچ جای دنیا برای چک کسی را به این راحتی زندان نمی فرستند ما برای #چک زندان می کنیم. چک حقوقی است دعوای مالک و مستجر حقوقی است مهریه حقوقی است اما ما آنها را کیفری کرده می فرستیم زندان. قوانین را باید اصلاح کرد اگر شعار حقوق شهروندی را قبول داریم باید بدانیم که این مسائل جزو حقوق شهروندی است."
(آیت الله هاشمی شاهرودی)
♦️" #فقها درباره رعایت #حقوق_زندانی تصریح کردهاند که زندانبان ضامن هرگونه ضرر جانی و بهداشتی نسبت به وضعیت زندانی است. شیخ طوسی تأکید کرده که زندانی کننده به اجماع طایفه امامیه و روایات، ضامن است و فقط در صورتی ضامن نیست که زندانی دچار یک بلیه یا بیماری طبیعی شود. (۱۱)
💢👈درباره حقوق زندانی در اسلام از جمله حق #ملاقات_با_نزدیکان و دیگران، حق شرکت در مراسم مذهبی، حق مرخصی، حق رفاه، حق تعجیل در محاکمه، حق عدم پرداخت مخارج زندان و حق داشتن رابطه جنسی با همسر مباحث مفصلی در متون فقهی و روایی وجود دارد که همگی حاکی از بداهت و ضرورت وجود زندان است. (۱۲)
💢👈بنا بر آنچه که مختصراً بدان اشاره شد، اصل وجود زندان در اسلام و فقه شیعه و سنی از بدیهیات است و آنچه که میتواند محل نزاع و اختلاف باشد، موارد زندان و عناوین مجرمانهای است که میتواند منجر به زندانی شدن افراد شود. به نظر میرسد «زندانزدایی» بدین معنا میتواند درست باشد که باید از سویی بسترهای وقوع جرم و عوامل #جرمزا را از طریق برقراری عدالت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کاهش داد و از سوی دیگر عناوین مجرمانهای را که منجر به حبس افراد میشود، تا حد ممکن و ضرورت محدود کرد تا جمعیت زندانیان کاهش یابد و مقابله با جرائم تا حد ممکن از طرق دیگری جز #زندان پیگیری شود. "
(۱۱- الخلاف، شیخ طوسی، ج۲، ص ۹۴
۱۲- حقوق زندانی و موارد زندان در اسلام، بوذر دیلمی معزی، محمد علی ابهری، ترجمه نجمالدین طبسی، قم):
🔖از مقاله زندان در فقه شیعه
🖊علی اشرف فتحی.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛