هدایت شده از اطلاع رسانی دوره های آموزشی روش ساده فهم قران
👈جهت اطلاع از نظرات قرآن آموزان دوره هاي قبل روش ساده فهم قران ،به لينك زير مراجعه نماييد
✳ https://b2n.ir/a02388
@tadabbor_quranpuyan
✅ در تلگرام و ایتا
https://b2n.ir/p92928
✅ در واتساپ
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
4⃣ تدبر در سوره #اسرا
🔹سِرّ تقارن مبعث و معراج و إسرا از منظر امام موسي صدر
همانطور که میدانید، مبعث نقطۀ آغاز و حرکت اسلام است و اسرا، یعنی انتقال پیامبر (ص) از مسجدالحرام تا مسجدالاقصی. و این یعنی توسعه و گسترش و شمولیت اسلام و تصدیق دیگر پیامبران: «لانُفَرِّقُ بَینَ أَحَدٍ مِن رُسُلِه.» و وارث ادیان آسمانی بودن و مقدس شمردن و محترم داشتن سایر ادیان و مرتبط دانستن آنها با یکدیگر.
بنابراین، توسعه و گسترش اسلام و تصدیق پیامبران و تأیید ادیانِ آنان، در یک روز جمع شده است. در بعضی از آیاتِ سورۀ اسرا به طور صریح بر احترام اسلام نسبت به همه ادیان تأکید شده است:
«إِنَّ الَّذِینَ آمَنُواْ وَالَّذِینَ هَادُواْ وَالنَّصَارَى وَالصَّابِئِینَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الاخِرِ وَعَمِلَ صَالِحاً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَلاَ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلاَ هُمْ یَحْزَنُونَ.»
این آیه اعتراف و تأییدی است بر اینکه همة ادیان از طرف خداست و ما بین پیامبران او هیچ فرقی نمیگذاریم.
معراج یعنی بلندنظری انسان، یعنی عروج انسان به آسمان و وصال با خدایش. این واژه، عبد الله، را قرآن در جریان اسرا و معراج تکرار میکند. میگوید: «بندۀ خود را از مسجد الحرام به مسجد الاقصی سیر دادیم»، «بندۀ خود را به آسمان عروج دادیم»، «خدا به بندۀ خود وحی کرد.»
با تکرار این واژه حقیقت انسان را نشان میدهد. نمیگوید محمد (ص) بشر نیست، اگرچه او سرور همۀ انسانهاست. میگوید: «أسری بِعَبدِهِ.» میخواهد مسیر و روش و رسالت ما را مشخص کند و بر اینکه پیامبر (ص) رهبر ما و الگوی نمونۀ زندگی ماست، تأکید کند. مسیر ما از بعد مادی از این شهر به آن شهر است و از بعد آسمانی به سوی خداست. این خط و مسیر ماست. اسلام مجموعهای است از این سه عنصر، یعنی: مبعث و اسرا و معراج و با تقارن این سه، اسلام حقیقی شکل میگیرد و با نبود یکی از اینها بقیه هم معنایی نخواهند داشت. اینها خلاصهای بود از شرح و تبیین این سه مناسبت.
زندگی کردن با مبعث یعنی تکریم تعالیم اسلام و عمل به آنها.
زندگی کردن با اسرا، یعنی همراهی با پیامبر (ص) در این سفر و تقدیس مبدأ و مقصد این سفر و میان این دو فرقی قائل نشدن.
زندگی کردن با معراج، یعنی به یاد آوردن بلندنظری انسان و آسمانی بودن او و آن بعد از ابعاد انسان که با پیامبر (ص) حرکت میکند و در راه و مسیر رسالت آن حضرت قدم برمیدارد.
از وب سایت امام موسی صدر
https://b2n.ir/w49066
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
☸ #پرسش_و_پاسخ_قرآنی.
🌸🌐 #زن_در_قرآن .
👈گفتگو با #علامه_سید_محمدحسین_فضل_الله دربارهی #زن در قرآن
🛑قسمت اول:
پرسش 1: ❓ با توجه به این واقعیت که #زبان_قرآن، عربی است - که بیش از هر زبانی بین #مؤنث و #مذکر تفاوت میگذارد؛ چنان که شرق شناسان میگویند، و از نمونههای این تمایز، مشخص کردن مؤنث با نون جمع مؤنث است، یا #تغلیب مذکر بر مؤنث در هنگام جمع بستن بر امثال آن - اسلام تا چه اندازه از این مسئله به عنوان یک مسئله زبانی تفاوت بین #زن و مرد تأثیر پذیرفته است؟ (1)
پاسخ: هر زبانی نماینده همان جامعهای است که در آن زندگی میکند. از آن جا که مردی و زنی دو نوع وجود متمایز است - دست کم در شکل ظاهری و واقعیت خارجی - پس اشاره به این تفاوت با آوردن عبارت مذکر و مؤنث اشکالی نخواهد داشت؟ این کار هیچ آزاری را به مرد یا زن در پی نخواهد داشت. در زبان عربی «واو» جمع مذکر در برابر «نون» جمع مؤنث، هیچ پیامی را به همراه ندارد که حکایت از برتری یکی و نقص دیگری داشته باشد.
💢👈این تصور که آوردن لفظ مذکر و مؤنث در زبان، علیه زن است، تصوری کودکانه است و منشأ آن نوعی انفعال روانی به نام خودگریزی است، زیرا متمایز کردن زن از مرد در زبان برای تمایز جسمانی است و این نشان دهنده تفاوت انواع یک جنس است، هیچ نوع اشاره منفی در آن نیست تا بخواهیم آن را از زبان بزداییم.
🔻اما تغلیب مذکر بر مؤنث در جمع بستن بیتردید به فرهنگی بازمیگردد که زبان از آن برخاسته است. فرهنگی که در آن مذکر بودن بر مؤنث بودن برتری داشت، اما این فقط به فرهنگ عربی اختصاص نداشت، در زبانهای دیگر نیز میتوان مانند آن را دید، برای این که واقعیت برتر دانستن مرد ویژه جامعه جاهلی پیش از اسلام نبود، بلکه این پدیده در میان بیشتر ملتهای جهان وجود داشت.
🔸👈اسلام اگرچه از این قاعده زبان عربی استفاده کرده، اما احکام اسلام جز از نظر زبان تابع این نظریه نیست؛ اسلام #زن و مرد را با تعبیرهای: یا ایها الناس، و یا ایهاالذین آمنوا مخاطب قرار داده بین زن و مرد در حقوق و واجبات تفاوت نگذاشته است؛ مگر در برخی از ویژگیها که اقتضای حقیقت تنوع بین دو نوع انسان است، چیزی که در نظام حقوقی اسلام روشن شده است.
💫ادامه دارد.
💻برگرفته از سایت راسخون.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.
#دعاهای_روزانه
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸
فَإِلَيْكَ يارَبِّ نَصَبْتُ وَجْهِى ، وَ إِلَيْكَ
يَا رَبِّ مَدَدْتُ يَدِى ، فَبِعِزَّتِكَ اسْتَجِبْ
لِى دُعائِى ، وَبَلِّغْنِى مُناىَ، وَلَا تَقْطَعْ
مِنْ فَضْلِكَ رَجائِى ، وَاكْفِنِى شَرَّ
الْجِنِّ وَالْإِنْسِ مِنْ أَعْدائِى*4
پس ای پروردگار من تنها روی به
سوی تو داشتم و دستم را تنها
به جانب تو دراز کردم ، پس تو
را به عزّتت سوگند میدهم که
دعایم را مستجاب کنی و مرا
به آرزویم برسانی و امیدم را از
فضلت ناامید نکنی و شرّ دشمنانم
را از پری و آدمی از من کفایت کنی
🌸 فرازی از دعای کمیل
کانال قرآن پویان
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_مائده آیه 3 تا 5
📄#صفحـہ_107
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_107
❇️#اعتدال در استفاده از #گوشت
💠حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَ الدَّمُ وَ لَحْمُ الْخِنْزِيرِ وَ ما أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّـهِ بِهِ وَ الْمُنْخَنِقَةُ وَ الْمَوْقُوذَةُ وَ الْمُتَرَدِّيَةُ وَ النَّطِيحَةُ وَ ما أَكَلَ السَّبُعُ إِلاَّ ما ذَكَّيْتُمْ وَ ما ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَ أَنْ تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلامِ ذلِكُمْ فِسْقٌ الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دِيناً فَمَنِ اضْطُرَّ فِي مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجانِفٍ لِإِثْمٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ
🌱(خوردن) مردار و خون و گوشت خوک، و آنچه (هنگام ذبحش) نام غیر خدا بر آن خوانده شده، و حیوانی که خفه شده، یا به سبب زدن از پای درآمده، یا به علت سقوط یا ضرب شاخ (حیوان دیگری) کشته شده، و (نیز) باقیماندهی صید درندگان، بر شما حرام شده است، مگر آنچه که (پیش از جان دادن حیوان، مطابق شرع) ذبح کرده باشید، و نیز (خوردن) آنچه در برابر بتها ذبح (و قربان) شده، و تقسیم (گوشت حیوان) با تیرهای قرعه (و قمار، حرام است). این (کارها)، نافرمانی ست. امروز کافران از (نابودی) دین شما مأیوس شدند، بنابراین، از آنان نترسید و از من بترسید. امروز (با اعلام ولایت و خلافت علی بن ابیطالب)، دین شما را کامل و نعمتم را بر شما تمام کردم و اسلام را دینی (جاودان) برایتان برگزیدم. (اما دربارهی گوشتهای حرام:) هر کس که در حال گرسنگی و قحط، بدون قصد گناه، ناچار (به خوردن آن) شود، (میتواند بهاندازهی ضرورت از آنها بهره گیرد؛ زیرا) خداوند بسیار آمرزنده و مهربان است.
مائده - ۳
🔷✨روش اسلام در مورد بهرهبرداری از گوشتها- همانند ساير دستورهايش يك روش كاملا اعتدالی را در پيش گرفته، يعنی نه همانند مردم زمان جاهليت كه از گوشت سوسمار و مردار و خون و امثال آن میخوردند، و يا همانند بسياری از غربيهای امروز كه حتی از خوردن گوشت خرچنگ و كرمها چشمپوشی نمیكنند، و نه مانند هندوها كه مطلقا خوردن گوشت را ممنوع میدانند، بلكه گوشت حيواناتی كه دارای تغذيه پاك بوده و مورد تنفر نباشند حلال كرده و روی روشهای افراطی و تفريطی خط بطلان كشيده و برای استفاده از گوشتها شرائطی مقرر داشته است به اين ترتيب كه:
🔹حيواناتی كه از گوشت آنها استفاده میشود بايد از حيوانات علف خوار باشند، زيرا گوشت حيوانات گوشتخوار بر اثر خوردن گوشتهای مردار و آلوده غالبا ناسالم و مايه انواع بيماریها است، به خلاف چهارپايان علفخوار كه معمولا از غذاهای سالم و پاك استفاده ميكنند.
به علاوه همانطور كه در گذشته ذيل آيه ۷۲ سوره بقره گفتيم هر حيوانی صفات خويش را از طريق گوشت خود به كسانی كه از آن ميخورند منتقل ميكند، بنا بر اين تغذيه از گوشت حيوانات درنده صفت قساوت و درندگی را در انسان تقويت مینمايد، و نيز بهمين دليل است كه در اسلام حيوانات جلال يعنی حيواناتی كه از نجاست تغذيه میكنند تحريم شده است.
🔹حيواناتی كه از گوشتشان استفاده ميشود بايد مورد تنفر نبوده باشند.
🔹و نيز بايد زيانی برای جسم يا روح انسان توليد نكنند.
🔹حيواناتی كه در مسير شرك و بتپرستی قربانی ميشوند و مانند آنها چون از نظر معنوی ناپاكند تحريم شدهاند.
🔹يك سلسله دستورها در اسلام برای طرز ذبح حيوانات وارد شده كه هر كدام به نوبه خود، دارای اثر بهداشتی يا اخلاقی ميباشد.
بعد از بيان احكام فوق دو جمله پرمعنی در آيه مورد بحث به چشم ميخورد نخست ميگويد:" امروز كافران از دين شما مايوس شدند بنا بر اين از آنها نترسيد و تنها از (مخالفت) من بترسيد".
(الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ).
و سپس ميگويد:" امروز دين و آئين شما را كامل كردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان آئين شما پذيرفتم". (الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دِيناً).
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_107
❇️#آیه4مائده
💠يَسْئَلُونَكَ ما ذا أُحِلَّ لَهُمْ قُلْ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّباتُ وَ ما عَلَّمْتُمْ مِنَ الْجَوارِحِ مُكَلِّبِينَ تُعَلِّمُونَهُنَّ مِمَّا عَلَّمَكُمُ اللَّهُ فَكُلُوا مِمَّا أَمْسَكْنَ عَلَيْكُمْ وَ اذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَيْهِ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسابِ (۴/مائده)
🌱(ای پيامبر!) از تو میپرسند: چه چيزهايی برای آنان حلال شده است؟
بگو: تمام پاكيزهها برای شما حلال گشته است، و (نيز صيد) سگهایِ شكاری آموزش ديده كه در پی شكار گسيل میداريد و از آنچه خداوند به شما آموخته، به آنها ياد میدهيد. پس، از آنچه برای شما گرفتهاند بخوريد و نام خدا را (هنگام فرستادن حيوان شكاری) بر آن ببريد و از خدا پروا كنيد كه خداوند سريع الحساب است.
💬نكتهها🔻
🔷✨«جوارح»، جمع «جارحة»، از ريشهی «جَرْح»، به دو معنای كسب و زخم بكار میرود. به حيوان صيّاد، جارحه گويند، چون شكار را زخمی میكند، يا برای صاحبش، شكاری كسب میكند. به اعضای بدن هم كه وسيلهی كسب و تلاش است، جوارح گفته میشود.
با عنايت به كلمهی «مُكَلِّبِينَ» از ريشهی «كلب»، به معنای تعليم دهندگان سگهای شكاری است و تنها صيد سگهای آموزش ديده حلال است، نه صيد حيوانات شكاری ديگر آن هم شكاری كه سگ، در پی آن گسيل شده و آن را نگهداشته است، نه آنكه برای خودش شكار كرده باشد كه خوردن آن حرام است.
💬پيامها🔻
🔹پيامبران، پاسخگوی سؤالها و نيازهای طبيعی جامعهاند. «يَسْئَلُونَكَ»
🔹آنچه لازم است كه بدانيم، بايد از انبيا و وارثانشان بپرسيم. «يَسْئَلُونَكَ» (مسلمانان صدر اسلام، نسبت به يادگيری احكام وتكاليف دينی، احساس مسئوليّت داشتند.)
🔹سؤال لازم، يك ارزش ونشانهی احساس مسئوليّت است. «يَسْئَلُونَكَ»
🔹سؤال، زمينهی نزول تدريجی آيات قرآن است. «يَسْئَلُونَكَ»
🔹رابطهی امّت با پيامبر، بیواسطه است. «يَسْئَلُونَكَ»
🔹هر چه كه حرام شده، بخاطر پليدی آشكار يا نهان آن است. «أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّباتُ»
🔹اصل و قانون كلی آن است كه همهی چيزهای پاك و دلپسند، حلال باشد.
«أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّباتُ»
🔹چون اسلام دينی فطری است، آنچه را كه دل بپسندد و فسادی نداشته باشد حلال میكند. «أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّباتُ» (ميان تشريع وتكوين هماهنگی است.)
🔹آموزش، منحصر به انسان نيست، حيوانات هم قابل تعليم و تسخيرند.
«تُعَلِّمُونَهُنَّ»
🔹دانش، حتّی به سگ ارزش میدهد و كارآيی آن را بيشتر میكند. «تُعَلِّمُونَهُنَّ» سگ با اندكی آموزش، يك عمر شكار خود را به معلّمش هديه میكند.
«أَمْسَكْنَ عَلَيْكُمْ» ولی بعضی انسانها كه همه چيز را از خدا فرا گرفتهاند، «عَلَّمَكُمُ اللَّهُ» برای خدا چه میكنند؟
🔹هنگام فرستادن سگ شكاری، نام خدا برده شود. «وَ اذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَيْهِ»
🔹رعايت مقرّرات الهی در مصرف گوشت جلوهای از تقواست. فَكُلُوا ... وَ اتَّقُوا
🔹توجّه به معاد وحسابرسی سريع الهی، يكی از انگيزههای تقواست. «اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسابِ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
5⃣ تدبر در سوره #اسرا
🔹منظور از مسجدالاقصی چيست؟ تعبيری متفاوت از اقصی
"من المسجد الحرام" جايگاه اين معراج را خود مسجد الحرام معرفى كرده كه والاترين مساجد است و "الى المسجد الاقصى" نيز بالاترين مساجد آسمانى را كه در سدرة المنتهى است معرفى نموده و "باركنا حوله" كه تمامى اطراف اين مسجد #الاقصاى ِ معراجى را شامل است، كل جهان هستى را در بر دارد، گرچه اين بركت ها بر حسب درجات اين مكانهاى حول مسجد الاقصى داراى درجاتى است.
«الاقصى» كه صفت اين مسجد است ـ و به اصطلاح افعل تفضيل مطلق مى باشد ـ آنرا دورترين مساجد كونى زمينى و آسمانى نسبت به مسجد الحرام خوانده، و روى اين اصل مسجد الاقصى زمينى نيست، اگرچه سير نخستين معراجى حضرتش از همين مسجد الاقصاى زمينى بوده است و سپس به اقصاى آسمانى صعود فرمود، و اينكه اينجا نيز مسجد اقصى ناميده شده است، بر مبناى دورتر بودن اين مسجد است كه پايان سير حضرتش از مسجد الحرام و قدس همان مسجد اقصاى آسمانى بوده است.
دورترين مساجد زمينى به المساجد الحرام مسجد كوفه است و بر حسب رواياتى در زمان حضرت نوح نيز وجود داشته كه "فار التنور" نيز به حساب بعضى از معانيش از همانجا بوده است.
در هر صورت "المسجد الاقصى" كه پايان سير معراجى آن حضرت است همان دورترين مساجد كونى است كه در "سدرة المنتهى" جاى دارد و اين هم به معناى منتهاى كون تكليفى است كه فوِ آن بخش دومين آسمان هفتمين است كه "عندها جنة المأوى" و بر حَسَب دو آيه قرآنى وسعت جنت المأوى به اندازه كل آسمانها و زمين است.
https://b2n.ir/m41693
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
هدایت شده از اطلاع رسانی دوره های آموزشی روش ساده فهم قران
💐 اگر شما هم هميشه وقت خواندن قرآن، آرزو داشتين كه آيات را بفهميد
اما فرصت يا حوصله شركت در كلاسهاي حضوري تدبر يا دوره هاي طولاني تفسير ترتيبي يا شركت در جلسات مختلف قرآني را نداشتين،
و يا اگر مسلط نبودن به زبان عربي يا روخواني قرآن، مانع شما بوده
يا فكر مي كرديد كه تحصيلات حوزوي براي اين كار نياز است،
👇👇👇👇👇👇👇
♦ از موانع ذهني بالا فرار كنيد و
فرصت #زمستان امسال را براي تجربه #لذتي معنوي فهم آيات و سورهها مغتنم بدانيد (اظهار نظر دهها قرآنآموز اين روش، مويد اين ادعاست)
و در طي 8 هفته #روشسادهفهمقرآن را بطور #مجازي همراه با تمرين عملي فرابگيريد.
✅✅حضور در این دوره، نیازمند تحصیلات خاص دانشگاهی یا حوزوی یا پیش نیازهای دیگر نبوده و عزیزان علاقه مند به فهم بهتر ایات قران داراي ديپلم و بالاتر ،با هر رشته تحصیلی میتوانند شرکت نمایند.
✅✅✅برای دريافت دروس و ارايه تمرینها لزومی به انلاین بودن در زمان خاصی نیست.فایل ها و تمرینها ارایه میشوند. قران آموزان در طول هفته ،مطالعه و تمرينها را ارسال ميكنند.
🔷 شروع دوره از يكشنبه 28 اذر ماه
✅هزينه دوره مجازی با آزمون و انجام تمرین، 140هزار تومان است که صرف فعالیتهای قرآنی میشود.
🔶 ثبت نام و پرداخت تا 4 شنبه 24 اذر از لينك زير ميسر مي باشد:
https://idpay.ir/quranpuyan/shop/33892
👈 جهت اطلاع از نظرات قرآن آموزان دوره هاي قبل و جزییات بیشتر ،به لينكهای زير مراجعه نماييد
✳ https://b2n.ir/a02388
@tadabbor_quranpuyan
✅ در تلگرام و ایتا👆
https://b2n.ir/p92928
✅ در واتساپ👆
☸ #پرسش_و_پاسخ_قرآنی.
🌸🌐 #زن_در_قرآن .
👈گفتگو با #علامه_سید_محمدحسین_فضل_الله دربارهی #زن در قرآن
🛑قسمت دوم:
پرسش 2:❓ در ضمن همین نگاه مثبت به #زن، تعبیراتی در قرآن هست که با شخصیت زن به عنوان انسان #ناسازگار است؛
👈 مانند «وطی»، «تحت». این تعبیرات را در روابط #زن و #مرد چگونه تفسیر میکنید؟
💢پاسخ: درباره تعبیر «وطی» ناگزیر باید به طبیعت زبان به عنوان یک موجود زنده اشاره کنیم. واژگان در زبان، تولد و مرگ دارند؛ بسته به وضعی اجتماعی؛ واژهی #وطی در زبان عربی به معنای زیر پا لگدمال کردن است، این واژه در جامعه جاهلی ساخته شد که روابط میان زن و مرد را این گونه میدید، ولی پس از آن تحول معنایی یافت و از آن معنای اصلی به معنای دیگر دگرگون شد؛ یعنی به حالتی که زن و مرد در عمل جنسی دارند. با این تحول، جنبه توهینآمیز معنای این واژه به کلی از بین رفت.
🔻 زیرا پا نهادن دیگر در این واژه نیست، بلکه در این معنای جدید به کار میرود. بنابراین استفاده قرآن از این واژه هیچ #اهانتی_به_زن نخواهد داشت و اشارهای به پایین بودن رتبه زن ندارد.
💢👈درباره تعبیر « #تحت» نیز همین گونه است. قرآن میگوید:
(ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذِینَ كَفَرُوا امْرَأَةَ نُوحٍ وَامْرَأَةَ لُوطٍ كَانَتَا تَحْتَ عَبْدَیْنِ مِنْ عِبَادِنَا صَالِحَیْنِ). (2)
🔻زیر بودن در این جا به معنای پستتر بودن نیست، بلکه تعبیری است از حالت متعارف در هنگام عمل جنسی. این واژه از معنای خاص به معنای عام تحول یافته است. در نتیجه به کارگیری این تعبیر در قرآن دلالت بر پستی جایگاه #زن ندارد.
💫ادامه دارد.
💻برگرفته از سایت راسخون.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.
#آیههاینور
❤ بسم الله الرحمن الرحيم ❤
وَاسْتَغْفِرِی لِذَنْبِكِ*
و برای گناهت استغفار کن**
سوره یوسف ، آیه ۲۹
کانال قرآن پویان
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_مائده آیه 6 تا 9
📄#صفحـہ_108
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan