☸ #پرسش_و_پاسخ_قرآنی.
🌸🌐 #زن_در_قرآن .
👈گفتگو با #علامه_سید_محمدحسین_فضل_الله دربارهی #زن در قرآن
🛑قسمت یازدهم :
پرسش 10: ❓آیا حق زدن برای مرد - که در قرآن تصریح شده - با نگاه #شریک زندگی بودن #زن ناسازگار نیست؟
💠👈پاسخ: هنگامی که زن وارد زندگی زناشویی میشود، در حقیقت با اختیار خود این زندگی را برگزیده؛ بدون این که کسی او را مجبور کند و بیتردید میداند که شوهر از نظر انسانی و طبیعی بر او حقوقی دارد.
♦️او در این مرحله میتواند ازدواج را بپذیرد یا رد نماید. زن، هنگامی که عقد ازدواج خوانده میشود، به لوازم عقد و پیمان متعهد میشود و شوهر از او تعهد میگیرد، همان گونه که #مرد نیز به مسئولیتهای خود در برابر زن پس از عقد پایبند میشود؛
💢👈بنابراین زندگی انسان بر پایه قراردادهای طرفینی و پذیرش مسئولیتهای متقابل استوار است.
💢👈بنابراین شریک بودن زن، به معنای ملزم شدن او به چیزهایی است که این شراکت اقتضا دارد،
♦️ وگرنه #تمرد_زن در هنگام #نیاز_جنسی مرد، یا به طلاق میانجامد یا به ازدواج دیگری و یا انحراف که هر یک از اینها، در واقع خسارتی بر خود #زن است.
♦️ نگاه درست به مسئله این گونه است؛ یعنی مسئله را در چارچوب دقیق موضوع خودش بنگریم، بدون درافتادن به یک طرف و غفلت از جنبههای دیگر
💫ادامه دارد.
💻برگرفته از سایت راسخون.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.
#آیههاینور
❤️وَاذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ وَتَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتِيلًا
و نام پروردگار خود را ياد كن و تنها به او بپرداز.
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_مائده آیه 51 تا 56
📄#صفحـہ_117
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_117
❇️#آیه52مائده
💠فَتَرَى الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ يُسارِعُونَ فِيهِمْ يَقُولُونَ نَخْشى أَنْ تُصِيبَنا دائِرَةٌ فَعَسَى اللَّهُ أَنْ يَأْتِيَ بِالْفَتْحِ أَوْ أَمْرٍ مِنْ عِنْدِهِ فَيُصْبِحُوا عَلى ما أَسَرُّوا فِي أَنْفُسِهِمْ نادِمِينَ
🌱بدین سبب میبینی کسانی که در دلهایشان مرضی (از شک و تردید) است، در (دوستی) آنان میشتابند (و برای توجیه کار خود) میگویند: «میترسیم حادثهی ناگواری به ما برسد(و به یاری آنان نیازمند شویم).» امید است که خدا پیروزی یا اوضاع و احوال خاصی از جانب خویش (به نفع مسلمانان پدید) آورد و در نتیجه، آن(منافق)ها از آنچه در دلهایشان پنهان میکردند، پشیمان شوند.
مائده - ۵۲
🔷✨در این آیه اشاره به عذرتراشیهایى مىکند که افراد بیمارگونه براى توجیه ارتباطهاى نامشروع خود با بیگانگان، انتخاب مىکنند، و مىگوید:
«آنهایى که در دلهایشان بیمارى است، اصرار دارند که آنان را تکیهگاه و همپیمان خود انتخاب کنند، و عذرشان این است که مىگویند: ما مىترسیم قدرت به دست آنها بیفتد و گرفتار شویم» (فَتَرَى الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ یُسارِعُونَ فِیهِمْ یَقُولُونَ نَخْشى أَنْ تُصِیبَنا دائِرَةٌ).
قرآن در پاسخ آنها مىگوید: همانطور که آنها احتمال مىدهند روزى قدرت به دست یهود و نصارى بیفتد، این احتمال را نیز باید بدهند که «ممکن است سر انجام، خداوند مسلمانان را پیروز کند و قدرت به دست آنها بیفتد و این منافقان، از آنچه در دل خود پنهان ساختند، پشیمان گردند» (فَعَسَى اللَّهُ أَنْ یَأْتِیَ بِالْفَتْحِ أَوْ أَمْرٍ مِنْ عِنْدِهِ فَیُصْبِحُوا عَلى ما أَسَرُّوا فِی أَنْفُسِهِمْ نادِمِینَ).
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_117
❇️#آیه_ولایت
💠إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ
🌱سرپرست و ولی امر شما، فقط خدا و پیامبرش است، و نیز مؤمنانی که نماز را کامل و بینقص بهجای میآورند و در حال رکوع صدقه میدهند (یعنی علی بن ابیطالب).
مائده - ۵۵
🔹اسلام، هم دین ولایت است و هم دین برائت. هم جاذبه دارد و هم دافعه. آیات قبل، از پذیرش ولایت یهود و نصارى نهى کرد، این آیه مىفرماید: خدا و رسول و کسى را که در رکوع انگشتر داد، ولىّ خود قرار دهید. «یا ایّها الّذین آمنوا لا تتّخذوا... انّما ولیّکم اللَّه...»
🔹از اینکه به جاى «اولیائکم»، «ولیّکم» آمده ممکن است استفاده شود که روح ولایت پیامبر و علىعلیهما السلام، شعاع ولایت الهى است. «ولیّکم»
🔹 معمولاً در قرآن نماز وزکات در کنار هم مطرح شده است، ولى در این آیه، هر دو به هم آمیختهاند. (دادن زکات در حال نماز) «الّذین یقیمون الصلوة و یؤتون الزکاة و هم راکعون»
🔹کسانى که اهل نماز و زکات نیستند، حقّ ولایت بر مردم را ندارند. «انّما ولیّکم اللَّه...» («انّما»، نشانهى انحصار ولایت در افراد خاصّ است)
🔹 براى توجّه به محرومان، نماز هم مانع نیست. «یؤتون الزکاة و هم راکعون» (آرى، فقیر نباید از جمع مسلمانان دست خالى برگردد.)
🔹ولایت از آنِ کسانى است که نسبت به اقامهى نماز وپرداخت زکات پایدار باشد. «یقیمون الصلوة ویؤتون...» («یقیمون» و«یؤتون» نشانه دوام است)
🔹هرگونه ولایت، حکومت و سرپرستى که از طریق خدا و رسول و امام نباشد، باطل است. «انّما ولیّکم اللَّه...» (کلمه «انّما» علامت حصر است)
🔹 توجّه به خلق براى خدا در حال نماز، با اقامه نماز منافات ندارد.«یؤتون الزکاة و هم راکعون»
🔹 کسى که نسبت به فقرا بىتفاوت باشد، نباید رهبر و ولىّ شما باشد. «انّما ولیّکم اللَّه... و یؤتون الزکاة»
🔹 کارهاى جزئى (مثل انفاق انگشتر) نماز را باطل نمىکند. «یقیمون الصلوة و یؤتون الزکاة و هم راکعون»
🔹 در فرهنگ قرآن، به صدقه مستحبّى هم «زکات» گفته مىشود. «یؤتون الزکاة»
🔹 ولایتها در طول یکدیگرند، نه در برابر یکدیگر. ولایت بر مسلمین، ابتدا از آنِ خداست، سپس پیامبر، آنگاه امام. «انّما ولیّکم اللَّه و رسوله و الّذین آمنوا...»
🔹 حضرت علىعلیه السلام در زمان خود پیامبرصلى الله علیه وآله نیز ولایت داشته است. «انّما ولیّکم اللَّه و رسوله» (ظاهر ولایت، ولایت بالفعل است، نه ولایت بالقوّه. زیرا ولایت در آیه یکبار بکار برده شده که یا همه بالفعل است و یا همه بالقوّه مىباشد)
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
5⃣1⃣ تدبر در سوره #اسرا
🔹فراز آیات ۲۱-۱۱
وَيَدْعُ الإِنسَانُ بِالشَّرِّ دُعَاءهُ بِالْخَيْرِ وَكَانَ الإِنسَانُ عَجُولاً {11}
و انسان [همان گونه كه] خير را فرا مىخواند [پيشامد] بد را مىخواند و انسان همواره شتابزده است {11}
وَجَعَلْنَا اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ آيَتَيْنِ فَمَحَوْنَا آيَةَ اللَّيْلِ وَجَعَلْنَا آيَةَ النَّهَارِ مُبْصِرَةً لِتَبْتَغُواْ فَضْلاً مِّن رَّبِّكُمْ وَلِتَعْلَمُواْ عَدَدَ السِّنِينَ وَالْحِسَابَ وَكُلَّ شَيْءٍ فَصَّلْنَاهُ تَفْصِيلاً {12}
و شب و روز را دو نشانه قرار داديم نشانه شب را تيرهگون و نشانه روز را روشنىبخش گردانيديم تا [در آن] فضلى از پروردگارتان بجوييد و تا شماره سالها و حساب [عمرها و رويدادها] را بدانيد و هر چيزى را به روشنى باز نموديم {12}
وَكُلَّ إِنسَانٍ أَلْزَمْنَاهُ طَآئِرَهُ فِي عُنُقِهِ وَنُخْرِجُ لَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ كِتَابًا يَلْقَاهُ مَنشُورًا {13}
و كارنامه هر انسانى را به گردن او بستهايم و روز قيامت براى او نامهاى كه آن را گشاده مىبيند بيرون مىآوريم {13}
اقْرَأْ كَتَابَكَ كَفَى بِنَفْسِكَ الْيَوْمَ عَلَيْكَ حَسِيبًا {14}
نامهات را بخوان كافى است كه امروز خودت حسابرس خود باشى {14}
مَّنِ اهْتَدَى فَإِنَّمَا يَهْتَدي لِنَفْسِهِ وَمَن ضَلَّ فَإِنَّمَا يَضِلُّ عَلَيْهَا وَلاَ تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى وَمَا كُنَّا مُعَذِّبِينَ حَتَّى نَبْعَثَ رَسُولاً {15}
هر كس هدایت را بپذیرد تنها به سود خود هدایت یافته و هر كس بيراهه رفته تنها به زيان خود بيراهه رفته است و هيچ بردارندهاى بار گناه ديگرى را بر نمىدارد و ما تا پيامبرى برنينگيزيم به عذاب نمىپردازيم {15}
وَإِذَا أَرَدْنَا أَن نُّهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنَا مُتْرَفِيهَا فَفَسَقُواْ فِيهَا فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَاهَا تَدْمِيرًا {16}
و چون بخواهيم شهرى را هلاك كنيم خوشگذرانانش را وا مىداريم تا در آن به انحراف [و فساد] بپردازند و در نتيجه عذاب بر آن [شهر] لازم گردد پس آن را [يكسره] زير و زبر كنيم {16}
وَكَمْ أَهْلَكْنَا مِنَ الْقُرُونِ مِن بَعْدِ نُوحٍ وَكَفَى بِرَبِّكَ بِذُنُوبِ عِبَادِهِ خَبِيرَا بَصِيرًا {17}
و چه بسيار نسلها را كه ما پس از نوح به هلاكت رسانديم و پروردگار تو به گناهان بندگانش بس آگاه و بيناست {17}
مَّن كَانَ يُرِيدُ الْعَاجِلَةَ عَجَّلْنَا لَهُ فِيهَا مَا نَشَاء لِمَن نُّرِيدُ ثُمَّ جَعَلْنَا لَهُ جَهَنَّمَ يَصْلاهَا مَذْمُومًا مَّدْحُورًا {18}
هر كس خواهان [دنياى] زودگذر است به زودى هر كه را خواهيم [نصيبى] از آن مىدهيم آنگاه جهنم را كه در آن خوار و رانده داخل خواهد شد براى او مقرر مىداريم {18}
وَمَنْ أَرَادَ الآخِرَةَ وَسَعَى لَهَا سَعْيَهَا وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَئِكَ كَانَ سَعْيُهُم مَّشْكُورًا {19}
و هر كس خواهان آخرت است و نهايت كوشش را براى آن بكند و مؤمن باشد آنانند كه تلاش آنها مورد حقشناسى واقع خواهد شد {19}
كُلاًّ نُّمِدُّ هَـؤُلاء وَهَـؤُلاء مِنْ عَطَاء رَبِّكَ وَمَا كَانَ عَطَاء رَبِّكَ مَحْظُورًا {20}
هر دو [دسته] اينان و آنان را از عطاى پروردگارت مدد مىبخشيم و عطاى پروردگارت [از كسى] منع نشده است {20}
انظُرْ كَيْفَ فَضَّلْنَا بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَلَلآخِرَةُ أَكْبَرُ دَرَجَاتٍ وَأَكْبَرُ تَفْضِيلاً {21}
ببين چگونه بعضى از آنان را بر بعضى ديگر برترى دادهايم و قطعا درجات آخرت و برترى آن بزرگتر و بيشتر است {21}
♻️عصاره فراز آیات ۲۱-۱۱ :
بیان هدایتهای محوری قران: تحلیل چرایی عدم ایمان انسانها به آخرت و انذار از سرانجام دنیاطلبان علیرغم برتری آخرت بر دنیا،انسان بخاطر عجول بودن،خیر را در دنیای عاجل میجوید و آخرت را که خیر مطلق است وا می نهد. خدا هم طبق سنت خود دنیاخواهان را در نیاطلبی شان مدد میکند اما در آخرت، بهره ای جز اتش ندارند.اما آخرت خواهان که هدایت خدارا میپذیرند،سعی و تلاششان ماجور خواهد بود.
🖌آقای سید کاظم فرهنگ
https://b2n.ir/m41693
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
☸ #پرسش_و_پاسخ_قرآنی.
🌸🌐 #زن_در_قرآن .
👈گفتگو با #علامه_سید_محمدحسین_فضل_الله دربارهی #زن در قرآن
🛑قسمت دوازدهم :
پرسش 11: ❓اگر مرد حق دارد برای ادای حق خود #زنش_را_بزند، هنگامی که مرد از #ادای_حقوق او سرباز زد، زن چه میتواند بکند؟
🌐👈پاسخ: در پاسخ این سؤال من با آیة الله سید محمد حکیم و شهید سید محمدباقر صدر موافقم؛ هنگامی که #مرد_ناشزه باشد؛ یعنی به نیاز #جنسی همسرش پاسخ ندهد، زن نیز حق دارد از ادای حق مرد سرباز زند،
💢هنگامی که مرد به زن نفقه ندهد، باز هم میتواند از #تمکین امتناع بورزد و این اختیار را دارد؛ اما با توجه به این که سرپرست در خانواده مرد است، در عمل، #زن نمیتواند مرد را بزند
💫ادامه دارد.
💻برگرفته از سایت راسخون.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
💫اِلهى فَكُنْ عَلَيْنا بِالْفَضْلِ جَواداً، وَ بِالْخَيْرِ عَوَّاداً
✨خدایا تو بر ما به فضل خويش بخشنده باش، و به نيكويى بازگردنده!
https://telegram.me/quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_مائده آیه 58 تا 64
📄#صفحـہ_118
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan