#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_123
❇️#آیه90مائده
💠يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَ الْمَيْسِرُ وَ الْأَنْصابُ وَ الْأَزْلامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (۹۰/مائده)
🌱ای كسانی كه ايمان آوردهايد! همانا شراب و قمار و بتها و تيرهای قرعه، پليد و ازكارهای شيطان است، پس از آنها بپرهيزيد، تا رستگار شويد.
💬نكتهها🔻
🔷✨عرب، به شعر و شراب، علاقهی شديد داشت، به همين جهت تحريم شراب به صورت تدريجی انجام گرفت. در ابتدا آيه آمد كه از خرما و انگور میتوان هم رزق خوب تهيه كرد، هم شرابی مست كننده، در آيهای ديگر به منافع قمار و شراب و بيشتر بودن گناهش از منافعش اشاره كرده است. بعد از مدتی آيه آمد كه در حال مستی نماز نخوانيد. سپس آيهی فوق نازل شد و آن را پليد و عمل شيطانی دانست و دستور اجتناب از آن را صادر كرد.
💬پيامها🔻
🔹ايمان، با شرابخواری و قماربازی سازگاری ندارد. يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَ الْمَيْسِرُ ... فَاجْتَنِبُوهُ ...
🔹 شراب و قمار، در رديف بتپرستی است. «الْخَمْرُ وَ الْمَيْسِرُ وَ الْأَنْصابُ» (بنابر اينكه مراد از انصاب، بتها باشد)
🔹 اسلام از پليدیها نهی میكند. رِجْسٌ ... فَاجْتَنِبُوهُ
🔹 خوردن لقمهی حلال و پرهيز از حرامخواری، در سعادت و رستگاری انسان مؤثّر است. «فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_123
❇️#تحریم_صید_درحال_احرام
💠يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَقْتُلُوا الصَّيْدَ وَ أَنْتُمْ حُرُمٌ وَ مَنْ قَتَلَهُ مِنْكُمْ مُتَعَمِّداً فَجَزاءٌ مِثْلُ ما قَتَلَ مِنَ النَّعَمِ يَحْكُمُ بِهِ ذَوا عَدْلٍ مِنْكُمْ هَدْياً بالِغَ الْكَعْبَةِ أَوْ كَفَّارَةٌ طَعامُ مَساكِينَ أَوْ عَدْلُ ذلِكَ صِياماً لِيَذُوقَ وَبالَ أَمْرِهِ عَفَا اللَّهُ عَمَّا سَلَفَ وَ مَنْ عادَ فَيَنْتَقِمُ اللَّهُ مِنْهُ وَ اللَّهُ عَزِيزٌ ذُو انْتِقامٍ
🌱ای مسلمانان، در حال احرام، صید را نکُشید. هر کس از شما بهعمد آن را بکُشد، کفّارهای از چهارپایان (بر عهدهی اوست که باید از نظر آفرینش،) شبیه آنچه کشته است، (باشد؛ و باید) دو نفر عادل از خودتان، به (شبیه بودن) آن حکم کنند، (و) برای قربانی شدن به حریم کعبه (یعنی مکه یا منی) برسد یا کفّارهای (دیگر) که غذا دادن بینوایان است(، در حدّ همان قربانی)؛ یا (اگر توان مالی نداشت،) به تعداد آن (بینوایان) روزه بگیرد تا سزای بدی کارش را بچشد. خداوند، گذشته را بخشید، و هر کس تکرار کند، خدا او را مجازات میکند. خداوند، شکستناپذیر و مجازات کنندهی (نافرمانان) است.
مائده - ۹۵
🔷✨در این آیه با صراحت و قاطعیّت بیشتر و بطور عموم فرمان تحریم صید را در حال احرام صادر کرده، مىگوید: «اى کسانى که ایمان آوردهاید! در حال احرام شکار نکنید» (یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَقْتُلُوا الصَّیْدَ وَ أَنْتُمْ حُرُمٌ).
سپس به کفاره صید در حال احرام اشاره کرده، مىگوید:
👈شخصی که مرتکب صید در حال احرام شده مخیر در میان سه چیز است :
🔹یا باید ترتیب را در آن رعایت کند نخست قربانی نماید.
🔹و اگر نتوانست اطعام مسکین.
🔹و اگر هم میسر نشد روزه بگیرد .
👈این کفارات برای ان است که کیفر کار خلاف خود را ببیند . هرگاه کسی به این اخطارهای مکرر و حکم کفاره اعتنا نکند و باز هم مرتکب صید در حال احرام شود، خداوند از چنین کسی انتقام خواهد گرفت .
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
1⃣2⃣ تدبر در سوره #اسرا
🔹فراز آیات ۳۹-۲۲ سوره اسرا
بخش اول
اَّ تَجْعَل مَعَ اللّهِ إِلَـهًا آخَرَ فَتَقْعُدَ مَذْمُومًا مَّخْذُولاً {22}
معبود ديگرى با خدا قرار مده تا نكوهيده و وامانده بنشينى {22}
وَقَضَى رَبُّكَ أَلاَّ تَعْبُدُواْ إِلاَّ إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِندَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلاَهُمَا فَلاَ تَقُل لَّهُمَآ أُفٍّ وَلاَ تَنْهَرْهُمَا وَقُل لَّهُمَا قَوْلاً كَرِيمًا {23}
و پروردگار تو مقرر كرد كه جز او را مپرستيد و به پدر و مادر [خود] احسان كنيد اگر يكى از آن دو يا هر دو در كنار تو به سالخوردگى رسيدند به آنها [حتى] اوف مگو و به آنان پ رخاش مكن و با آنها سخنى شايسته بگوى {23}
وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَقُل رَّبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيرًا {24}
و از سر مهربانى بال فروتنى بر آنان بگستر و بگو پروردگارا آن دو را رحمت كن چنانكه مرا در خردى پروردند {24}
رَّبُّكُمْ أَعْلَمُ بِمَا فِي نُفُوسِكُمْ إِن تَكُونُواْ صَالِحِينَ فَإِنَّهُ كَانَ لِلأَوَّابِينَ غَفُورًا {25}
پروردگار شما به آنچه در دلهاى خود داريد آگاهتر است اگر شايسته باشيد قطعا او آمرزنده توبهكنندگان است {25}
وَآتِ ذَا الْقُرْبَى حَقَّهُ وَالْمِسْكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَلاَ تُبَذِّرْ تَبْذِيرًا {26}
و حق خويشاوند را به او بده و مستمند و در راهمانده را [دستگيرى كن] و ولخرجى و اسراف مكن (در انفاق){26}
{إِنَّ الْمُبَذِّرِينَ كَانُواْ إِخْوَانَ الشَّيَاطِينِ وَكَانَ الشَّيْطَانُ لِرَبِّهِ كَفُورًا {27}
چرا كه اسرافكاران برادران شيطانهايند و شيطان همواره نسبت به پروردگارش ناسپاس بوده است {27}}
وَإِمَّا تُعْرِضَنَّ عَنْهُمُ ابْتِغَاء رَحْمَةٍ مِّن رَّبِّكَ تَرْجُوهَا فَقُل لَّهُمْ قَوْلاً مَّيْسُورًا {28}
و اگر به اميد رحمتى كه از پروردگارت جوياى آنى از ايشان (مستمندان) روى مىگردانى پس با آنان سخنى نرم بگوى {28}
وَلاَ تَجْعَلْ يَدَكَ مَغْلُولَةً إِلَى عُنُقِكَ وَلاَ تَبْسُطْهَا كُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُومًا مَّحْسُورًا {29}
و دستت را به گردنت زنجير مكن و بسيار [هم] گشادهدستى منما تا ملامتشده و حسرتزده بر جاى مانى {29}
إِنَّ رَبَّكَ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَن يَشَاء وَيَقْدِرُ إِنَّهُ كَانَ بِعِبَادِهِ خَبِيرًا بَصِيرًا {30}
بىگمان پروردگار تو براى هر كه بخواهد روزى را گشاده يا تنگ مىگرداند در حقيقت او به [حال] بندگانش آگاه بيناست {30}
🖌آقای سید کاظم فرهنگ
https://b2n.ir/m41693
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
☸ #پرسش_و_پاسخ_قرآنی.
🌸🌐 #زن_در_قرآن .
👈گفتگو با #علامه_سید_محمدحسین_فضل_الله دربارهی #زن در قرآن
🛑قسمت هجدهم:
پرسش 18: ❓مقام دینی که زن میتواند بدان برسد، تا کجاست؟ آیا زن میتواند #مجتهد و #مرجع_تقلید شود.
💠👈پاسخ: قواعد بنیادین فقه با این که #زن مرجع احکام شرعی شود، #ناسازگار_نیست؛ اگر او در مرتبه عالی اجتهاد و عدالت باشد و از بین فقها عالمترین آنها باشد - اگر اعلمیت را شرط کردیم - یا این که در بین مجتهدان پرکارترین باشد. برای این که مسئلهای از مسائل شرعی نیست تا نیازمند دلیل صریح شرعی باشد، بلکه مسئلهای است عقلانی.
💢به همین دلیل آیاتی که از این موضوع سخن میگوید، چیزی را تعیین نمیکند، بلکه مطابق با واقع و هماهنگ بودن با آن را کافی میداند - اگر گفتیم که قاعده عقلایی نیاز به امضای شارع ندارد - زیرا شارع در این زمینه مانند سایر عقلا بر مبنای عقل حرکت میکند؛ این همان چیزی است که خداوند میفرماید:
🌐🔶(وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِیَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلاَ نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَلِیُنذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ)؛ (18)
و شایسته نیست مؤمنان همگی [برای جهاد] کوچ کنند. پس چرا از هر فرقهای از آنان، دستهای کوچ نمیکنند تا در دین آگاهی پیدا کنند و قوم خود را - وقتی به سوی آنان بازگشتند - بیم دهند، باشد که آنان [از کیفر الهی] بترسند؟
👈این آیه مردم را به پرسش از اهل ذکر فرامیخواند، زیرا فرهنگ مسلمانان، فرهنگ «ذکر» است که جاهل به عالم رجوع میکند، به قرینه این که میفرماید: «اگر نمیدانید از اهل ذکر بپرسید؛ یعنی به علما مراجعه کنید. همان گونه که هر جاهلی به عالم مراجعه میکند تا از او بهره بگیرد و به علم و معرفت خویش بیفزاید؛ همین گونه وقتی میفرماید: (لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ...)، یعنی ناگزیر مردم باید به پایگاههای علم مراجعه کنند تا آموزشهای #ژرف_دینی ببینند و نسبت به دین آگاهی پیدا کنند و
🌐👈در نتیجه، هنگامی که به میان مردم خود - که نیاز به علوم دینی دارند برمیگردند آنها را بیم دهند تا با برنامههای دین هماهنگ شوند.
👈حتی احادیثی که فقها به آنها استناد میکنند، با #اجتهاد_زن ناسازگار نیستند: 🔶«من کان من الفقهاء صائناً لنفسه، حافظاً لدینه، مخالفاً لهواه، مطیعاً لأمر مولاه، فللعوام أن یقلّدوه»؛ به این معناست وقتی فقیه به #درجه_اجتهاد رسید و اجتهادش مشارکتی در معرفت حکم شرعی بود و مورد اطمینان مردم قرار گرفت، بر مردم است که از او تقلید کنند و او را برای خود #مرجع قرار دهند،
♦️👌بنابراین بین #زن_و_مرد در این زمینه #فرقی وجود ندارد.
💫ادامه دارد.
💻برگرفته از سایت راسخون.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.
#آیههاینور
إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِلْعَالَمِينَ
اين [قرآن ] بجز پندى براى عالميان نيست؛
@quranpuyan