#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_132
❇️#آیه41انعام
💠بَلْ إِيَّاهُ تَدْعُونَ فَيَكْشِفُ ما تَدْعُونَ إِلَيْهِ إِنْ شاءَ وَ تَنْسَوْنَ ما تُشْرِكُونَ (۴۱/انعام)
🌱بلكه (در هنگامههای خطر) فقط او را میخوانيد، پس اگر بخواهد آن رنجی كه خدا را به خاطر آن میخوانيد بر طرف میكند، و آنچه را برای خداوند شريك میپنداشتيد (در روز قيامت) فراموش میكنيد.
🔷✨برداشتن عذاب، يا برای اتمام حجّت است، يا به خاطر تغيير حالات قوم. چنانكه در آيه ۹۸ سورهی يونس میفرمايد: «لَمَّا آمَنُوا كَشَفْنا عَنْهُمْ عَذابَ الْخِزْيِ» چون ايمان آوردند، عذاب خواری و ذلّت را از آنان برداشتيم.
🔹همه معبودهای خيالی به هنگام برخورد انسان با حوادث فراموش میشوند.
بَلْ إِيَّاهُ تَدْعُونَ ... وَ تَنْسَوْنَ ما تُشْرِكُونَ آنان نه تنها فراموش، بلكه انكار میشوند. چنانكه در آيهی ديگر میخوانيم: «وَ اللَّهِ رَبِّنا ما كُنَّا مُشْرِكِينَ»۱ مشركان در قيامت با سوگند شرك خود را انكار میكنند.
🔹دعای خالصانه، مستجاب میشود. «بَلْ إِيَّاهُ تَدْعُونَ فَيَكْشِفُ»
🔹يأس از غير خدا، سبب سرعت در استجابت دعاست. (حرف «فاء» در كلمهی «فَيَكْشِفُ»)
🔹استجابت دعا، در اراده و مشيّت حكيمانهی خداوند است. فَيَكْشِفُ ... إِنْ شاءَ
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_132
❇️عوامل عدم بیداری #اندرزناپذیران
💠فَلَوْ لا إِذْ جاءَهُمْ بَأْسُنا تَضَرَّعُوا وَ لكِنْ قَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَ زَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطانُ ما كانُوا يَعْمَلُونَ
🌱پس چرا هنگامی که عذاب ما به آنان رسید، زاری و خضوع نکردند؟ (اما نهتنها چنین نکردند؛) بلکه دلهایشان سخت شد، و شیطان، اعمالشان را برایشان زیبا جلوه داد.
أنعام - ۴۳
👈در این آیه مىگوید: «چرا آنها از این عوامل دردناک و بیدارکننده پند و اندرز نگرفتند و بیدار نشدند و به سوى خدا بازنگشتند» (فَلَوْ لا إِذْ جاءَهُمْ بَأْسُنا تَضَرَّعُوا).
🔷✨در حقیقت علت عدم بیدارى آنها دو چیز بود،
🔹نخست این که «بر اثر زیادى گناه و لجاجت در شرک، قلبهاى آنها تیره و سخت و روح آنها انعطاف ناپذیر شده بود» (وَ لکِنْ قَسَتْ قُلُوبُهُمْ).
«بأساء» در اصل به معنى شدت و رنج است و به معنى جنگ نیز به کار مىرود، همچنین در قحطى و خشکسالى و فقر و مانند اینها، ولى «ضرّاء» به معنى ناراحتى روحى است مانند غم و اندوه و جهل و نادانى و یا ناراحتیهایى که از بیمارى و از دست دادن مقام و مال و ثروت پیدا مىشود.
🔹دیگر این که «شیطان (با استفاده از روح هوى پرستى آنها) اعمالشان را در نظرشان زینت داده بود، و هر عمل زشتى را انجام مىدادند زیبا و هر کار خلافى را صواب مىپنداشتند» (وَ زَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطانُ ما کانُوا یَعْمَلُونَ).
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
9⃣2⃣ تدبر در سوره #اسرا
🔹پیام های آیه ۳۴-۳۲ سوره اسرا از تفسیر نور
۱- جاذبه بعضی گناهان به حدّی است که نزدیک شدن به آن هم خطر دارد.
«لا تَقْرَبُوا»
۲-نه فقط زنا،بلکه از مقدّمات زنا هم باید پرهیز کرد.(گاهی یک نگاه،تلفن، نامه و تماس،زمینه ی ارتباطهای نامشروع می شود.) «لا تَقْرَبُوا»
۳- زنا،در طول تاریخ عملی زشت و ناپسند،و در ادیان دیگر نیز حرام بوده است. «کانَ فاحِشَهً»
۴- در نهی از منکر،زشتی گناه را بیان کنیم. لا تَقْرَبُوا ... ساءَ سَبِیلاً
۵- هر انسانی حقّ حیات دارد،حتّی غیر مسلمانی که با مسلمانان سر جنگ نداشته باشد،مصونیّت جانی و مالی دارد. لا تَقْتُلُوا النَّفْسَ ...
۶- خودکشی حرام است. «لا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِی حَرَّمَ اللّهُ»
۷- مظلوم،هر که باشد باید مورد حمایت قرار گیرد. مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً ... مَنْصُوراً
۸- قرار دادن حقّ قصاص،برای حمایت از مظلوم است. «جَعَلْنا لِوَلِیِّهِ سُلْطاناً» 7-اولیای مقتول دارای حقّ قصاص و کشتن قاتل هستند. «جَعَلْنا لِوَلِیِّهِ سُلْطاناً»
۹- در قصاص باید خشم و غضب مهار شود و عدالت مراعات گردد. «فَلا یُسْرِفْ فِی الْقَتْلِ» اسلام حتّی برای متجاوزان به جان انسان ها،عدالت را شرط دانسته است.اولیای مقتول،حقّ ندارند به عنوان قصاص،بیش از یک نفر را بکشند و از قانون قصاص سوء استفاده کنند.
۱۰- قاتل را مُثله نکنید و در نوع و کیفیّت قصاص،ناجوانمردی نکنید. «فَلا یُسْرِفْ فِی الْقَتْلِ»
۱۱- از سنّت های الهی،حمایت از مظلوم است. «إِنَّهُ کانَ مَنْصُوراً»
۱۱- هر جا احتمال سوءاستفاده باشد،باید بیشتر سفارش کرد.[87] «لا تَقْرَبُوا مالَ الْیَتِیمِ»
۱۲- جاذبه ی مال به قدری زیاد است که نزدیک شدن به آن هم گاهی گناه و حرمت را در پی دارد. «لا تَقْرَبُوا»
۱۳- تصرّف در مال یتیم مشروط به رعایت بالاترین و پرثمرترین شیوه هاست.
(اگر منافع یتیم در گردش مال اوست،باید آن را به کار انداخت،نه آنکه بی تفاوت ماند.) لا تَقْرَبُوا ... إِلاّ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ
۱۴- در تصمیم گیری های مالی،باید منافع و مصالح یتیمان مراعات شود. «إِلاّ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ»
۱۵- تصرّف نابجا و حیف و میل اموال یتیمان،ممنوع است. لا تَقْرَبُوا ... إِلاّ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ 9-زمان واگذاری مال یتیم به خود او،وقتی است که به بلوغ فکری و اقتصادی و جسمی برسد. «حَتّی یَبْلُغَ أَشُدَّهُ»
۱۶- به پیمان ها-هرچه و با هر که باشد-وفادار باشیم. «أَوْفُوا بِالْعَهْدِ»
۱۷- توجّه به مسئولیّت،انسان را از گناه باز می دارد. «إِنَّ الْعَهْدَ کانَ مَسْؤُلاً»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💠نظر قران در خصوص #تعدد_زوجات و #چندهمسری:
ایا مردان میتوانند تا #4_زن اختیار کنند؟
🌐👈در روزهاي قبل، نظر علامه فضل الله و علامه طباطبایی و آيت اله صادقي تهراني در تفسير ايه 3 سوره نساء و جواز و شرايط تعددزوجات ارايه شد.
🛑قسمت چهارم
🌐موضوع #تعدد_زوجات از منظر ايت الله #صانعي: ايا تعدد زوجات مستحب است؟ ايا جواز ان مطلق است يا مشروع؟
🔻(بخش دوم)
👈حرف بلندی صاحب جواهر (قدس سره) دارد. ایشان می گوید اگر این آیه دلیل بر #استحباب است پس چگونه شده است که فقهاء و علماء برای اثبات اینکه بیش از چهار زن نمی شود گرفت به همین آیه تمسک کرده اند. چون آیه می فرماید «مثنی و ثلاث و رباع»، تا چهار تا را گفته است. خوب اگر این آیه امر استحبابی را می گوید معنایش این است که بیش از چهار تا، دیگر مستحب نیست. به عبارت دیگر تا چهار تا مستحب است ولی پنجمی مستحب نیست نه اینکه جایز نیست.(3) خیلی حرف زیبایی است. پس اینکه برای عدم جواز بیش از چهار زن استدلال می کنند به این آیه، معلوم می شود «فانکحوا» در مقام بیان اصل جواز است و بیش از جواز را نمی خواهد بگوید.
مرحوم صاحب جواهر اینها را فرموده، اما به بحث تعدد زوجات که می رسد می گوید مستحب است و به وجوهی استدلال می کند؛ 1ـ تأسی به پیغمبر(ص) 2ـ اطلاق بعضی روایات 3ـ اینکه اگر آدم زیاد زن بگیرد و بچه هایش زیاد بشوند به قول معروف گوینده «لا اله الاّ اللّه » زیاد می شود!
👈معلوم است که اینها نمی تواند دلیل باشد. اگر تأسی به پیامبر(ص) باشد، پس اول باید ثیبه (بیوه) گرفت. پیامبر(ص) خودشان 25 ساله بودند و همسرشان 40 ساله، پس همه جوانها را باید بگوییم در 25 سالگی زن 40 ساله بگیرند. این یک تأسی به پیغمبر(ص) است!! اگر تأسی به پیغمبر(ص) در این گونه موارد است، ایشان زنهای متعدد گرفت، پس چرا تا 4 تا مستحب باشد؟ بله، ازدواجهای پیامبر(ص) الگو است، ولی نه برای #تعدد. به قول مرحوم علامه طباطبایی(ره) الگو برای جهات دیگری است. ازدواجهای پیامبر(ص) در جنبه های گوناگون دارای اغراض سیاسی، اجتماعی و ... برای پیشبرد اهداف مکتب بوده است. مسأله #تعدد_ زوجات پیغمبر(ص) دلیل بر این نمی شود که مستحب است هر کسی چند تا زن بگیرد. علاوه بر اینکه پیغمبر در امر ازدواج خصوصیاتی دارد؛ زن می تواند خودش را به پیغمبر(ص) ببخشد، زن می تواند خودش را همسر پیغمبر(ص) قرار بدهد به شرط اینکه مهر نباشد. اما در مورد دیگران به اجماع همه فقهاء اگر کسی همسر مردی شد به شرط اینکه مهر نباشد، چنین ازدواجی باطل است. یک وقت می گویند مهر را بعد تعیین می کنند، این درست است. یک وقت مهر مجهول است، این هم درست است. یک وقت حالا ازدواج می کنند تا بعد مهر را تعیین کنند، همه اینها درست است. ولی «به شرط اینکه مهر نباشد» اجماع قائل به این است که درست نیست ولی نسبت به رسول اللّه (ص) مانعی نداشته و زنها می توانستند خودشان را به پیغمبر(ص) هبه کنند، و جالب اینکه همان صاحب جواهر از شیخ الطائفه نقل می کند که گرفتن زن دوم کراهت دارد.(4)
❓پیام زن: با این وضع آیا جواز تعددزوجات مطلق است و هیچ قید و شرطی ندارد آیا این کار تنها در شرایط خاصی جایز است؟
💢👈آیت اللّه صانعی: ما در جواز #تعدد_زوجات قائل به شرط هستیم و آن را مشروط می دانیم به #عدالت. اگر کسی می ترسد که نتواند بین همسرانش به عدالت رفتار نکند نمی تواند ازدواج مجدد نماید. باید احراز کند که توان اجرای عدالت در بین آنها را دارد. اگر شک دارد که می توانم اجرای عدالت کنم یا نه، حق ندارد. برای اینکه آیه شریفه می۸ فرماید: «و إن خفتم الاّ تعدلوا فواحدة»(5) یعنی اگر می ترسید که نتوانید عدالت را برقرار کنید به یکی اکتفا نمایید. خوف با شک هم می سازد؛ اگر شک دارید و احتمال می دهید که نتوانید به عدالت رفتار کنید فقط یک زن بگیرید. پس باید عدالت احراز بشود و باید مطمئن باشد که بین این زنها می تواند به عدالت رفتار کند. این طور نیست که هر کس بتواند به آسانی به این کار اقدام نماید و لذا اگر یک روزی #مصالح_جامعه اقتضا کند و محاضر ما قانونا بگویند ما ازدواج با زن دوم را وارد نمی کنیم مگر اینکه مطمئن باشیم و ضمانتی داشته باشیم که مرد اجرای #عدالت می کند، این قید هیچ مانعی ندارد. این شرطی است که در قرآن آمده است، اگر در قانون نظام جمهوری اسلامی هم ثبت شود، چه مانعی دارد؟ کجایش خلاف شرع است؟!
1ـ جواهر الکلام، ج29، ص35.
2ـ سوره نساء، آیه 3.
3ـ جواهر الکلام، ج29، ص35.
4ـ جواهر الکلام، ج29، ص35:
5ـ سوره نساء، آیه 3.
💻نقل از سايت حوزه از مصاحبه مجله پيام زن با ايت الله صانعي
💫ادامه دارد
http://quranpuyan.com/yaf_postst104_zdwj-b-dw-sh-y-chhr-zn-mjz-st-m-bh-yk-shrT-yh-3swrh-ns.aspx
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
چه بویست این چه بویست این مگر آن یار میآید
مگر آن یار گل رخسار از آن گلزار میآید
شبی یا پرده عودی و یا مشک عبرسودی
و یا یوسف بدین زودی از آن بازار میآید
مولانا
🌹سلام صبح آدینه بخیر
@quranpuyan
༻🍃🌸🍃༺
💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖
🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است،
👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمیشود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند.
التماس دعا🙏
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
61c78a9cade64a293cc2a93f_7847051620306974476.mp3
38.58M
💐مروری بر مبانی و روش و آثار تفسیری #مرحوم_استاد_جمال_گنجهای
🎙سخنران اقای سیدکاظم فرهنگ
دی ماه 1400
@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️📖 اگر به #قرآن شک داری
❓❗️ بعد از مشاهده این که این ویدیو جا داره از خودمون بپرسیم ما به عنوان یک مسلمان آیا تا حالا یک بار قرآن رو بطور کامل با دقت مطالعه کردیم؟
🎥دکتر سید محسن میرباقری
@quranpuyan
#دعاهای_روزانه
💫اللّهُمَّ اَورِدنی شارِعَ رَحْمَتِک
✨پروردگارا ؛مرا به سرچشمههای رحمتت وارد گردان
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_انعام آیه 45 تا 52
📄#صفحـہ_133
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan