#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_145
❇️#آیات133و134انعام
💠وَ رَبُّكَ الْغَنِيُّ ذُو الرَّحْمَةِ إِنْ يَشَأْ يُذْهِبْكُمْ وَ يَسْتَخْلِفْ مِنْ بَعْدِكُمْ ما يَشاءُ كَما أَنْشَأَكُمْ مِنْ ذُرِّيَّةِ قَوْمٍ آخَرِينَ (۱۳۳) إِنَّ ما تُوعَدُونَ لَآتٍ وَ ما أَنْتُمْ بِمُعْجِزِينَ (۱۳۴)
🌱و پروردگار تو بینياز و صاحبِ رحمت است. اگر بخواهد، شما را میبرد و پس از شما هر كه را بخواهد جايگزين میكند، همان گونه كه شما را از نسل قوم ديگری پديد آورد.
به راستی آنچه وعده داده میشويد، آمدنی است و شما نمیتوانيد (خدا را) ناتوان سازيد (و از كيفر و عدل او بگريزيد).
🔹تنها خداوند بینياز مطلق است، پس هرگز خود را بینياز نبينيم. «رَبُّكَ الْغَنِيُّ» در جای ديگر میفرمايد: «يا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَی اللَّهِ وَ اللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ»۱ ای مردم! همهی شما نيازمند خداييد و تنها اوست كه بینياز و ستودنی است.
🔹گناهكاران، بايد در همين دنيا هم بترسند، زيرا محو آنان توسط قدرت الهی بسيار ساده است. «يُذْهِبْكُمْ»
🔹ريشهی ظلم (كه در دو آيهی قبل آمده بود)، يا نياز است، يا سنگدلی و هيچ يك از اين دو در خدا وجود ندارد. «الْغَنِيُّ ذُو الرَّحْمَةِ»
🔹بقای اجتماعات بشری، به مشيّت الهی بستگی دارد. «إِنْ يَشَأْ يُذْهِبْكُمْ»
🔹بود و نبود انسانها، نفع و زيانی برای خداوند ندارد. الْغَنِيُ ... إِنْ يَشَأْ يُذْهِبْكُمْ
🔹خداوند از عبادات ما بینياز است، دستورهای عبادی، عامل رشد خودماست.
«الْغَنِيُّ»
🔹رحمت خداوند، فراگير است، ولی گاهی بشر كار را به جايی میرساند كه خداوند همه را نابود میكند. ذُو الرَّحْمَةِ ... يُذْهِبْكُمْ
🔹وعدههای الهی قطعی است، نه شوخی. «إِنَّ ما تُوعَدُونَ لَآتٍ»
🔹مجرم در قيامت نمیتواند با قدرت الهی در افتد. «وَ ما أَنْتُمْ بِمُعْجِزِينَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_145
❇️#آیه135انعام
💠قُلْ يا قَوْمِ اعْمَلُوا عَلی مَكانَتِكُمْ إِنِّي عامِلٌ فَسَوْفَ تَعْلَمُونَ مَنْ تَكُونُ لَهُ عاقِبَةُ الدَّارِ إِنَّهُ لا يُفْلِحُ الظَّالِمُونَ (۱۳۵/انعام)
🌱بگو: ای قوم من! بر جايگاه و سيرت خويش عمل كنيد كه من نيز (بر اساس سيرت خويش) عمل میكنم و به زودی خواهيد دانست كه سرانجام آن سرای از كيست، همانا ستمكاران رستگار نمیشوند.
🔷✨(مکانت )به معنای منزلت و آن حالتی است که صاحب منزلت در آن بسر می برد و (عاقبت ) به معنای سرانجام و نهایت امر هر چیزی است . می فرماید: شما به اعمال ستمگرانه خود ادامه دهید من نیز به دعوت به توحید ادامه می دهم و بزودی خواهید دانست که چه کسی به سعادت می رسد وسعی و کوشش او به نتیجه نایل می شود، به طور قطع بدانید که من پیروز ورستگار می شوم ، نه شما، که با شرک مرتکب ظلم و گناه شدید، چون هیچگاه ستمکار درستمی که می کند رستگار نمی شود.
🔹پيامبر اكرم صلی الله عليه و آله، چون به راه خود يقين دارد، مأمور است در برخوردهای خود، ثبات و قاطعيّت خود را به ديگران اعلام كند. قُلْ يا قَوْمِ اعْمَلُوا عَلی مَكانَتِكُمْ إِنِّي عامِلٌ ...
🔹سرپيچی مردم، وظيفهی پيامبران را عوض نمیكند. «إِنِّي عامِلٌ»
🔹سرنوشت مردم، وابسته به عملكرد خودشان است. اعْمَلُوا ... فَسَوْفَ تَعْلَمُونَ
🔹ملاك موفقيّت، حسن عاقبت و سرانجام كار است، نه جلوهها و تلاشهای زودگذر. «عاقِبَةُ الدَّارِ»
🔹ظالم، رستگار نمیشود. «إِنَّهُ لا يُفْلِحُ الظَّالِمُونَ»
🔹سرپيچی از راه خدا و انبيا ظلم است. «الظَّالِمُونَ»
📚تفاسیر المیزان و نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
9⃣3⃣ تدبر در سوره #اسرا
🔹فراز آیات ۵۸-۵۳
وَقُل لِّعِبَادِي يَقُولُواْ الَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ الشَّيْطَانَ يَنزَغُ بَيْنَهُمْ إِنَّ الشَّيْطَانَ كَانَ لِلإِنْسَانِ عَدُوًّا مُّبِينًا {53}
و به بندگانم بگو آنچه را كه بهتر است بگويند كه شيطان ميانشان القای شر میکند زيرا شيطان همواره براى انسان دشمنى آشكار است {53}
رَّبُّكُمْ أَعْلَمُ بِكُمْ إِن يَشَأْ يَرْحَمْكُمْ أَوْ إِن يَشَأْ يُعَذِّبْكُمْ وَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ وَكِيلاً {54}
پروردگار شما به [حال] شما داناتر است اگر بخواهد بر شما رحمت مىآورد يا اگر بخواهد شما را عذاب مىكند و تو را بر ايشان نگهبان نفرستادهايم (تو ضامن بهشت و جهنم انها نیستی){54}
وَرَبُّكَ أَعْلَمُ بِمَن فِي السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَلَقَدْ فَضَّلْنَا بَعْضَ النَّبِيِّينَ عَلَى بَعْضٍ وَآتَيْنَا دَاوُودَ زَبُورًا {55}
و پروردگار تو به هر كه [و هر چه] در آسمانها و زمين است داناتر است و همانا بعضى از انبيا را بر بعضى برترى بخشيديم و (باین جهت) به داوود زبور داديم {55}
قُلِ ادْعُواْ الَّذِينَ زَعَمْتُم مِّن دُونِهِ فَلاَ يَمْلِكُونَ كَشْفَ الضُّرِّ عَنكُمْ وَلاَ تَحْوِيلاً {56}
بگو كسانى را كه به جاى او [معبود خود] پنداشتيد بخوانيد [آنها] نه اختيارى دارند كه از شما دفع زيان كنند و نه [آنكه بلايى را از شما] بگردانند {56}
أُولَـئِكَ الَّذِينَ يَدْعُونَ يَبْتَغُونَ إِلَى رَبِّهِمُ الْوَسِيلَةَ أَيُّهُمْ أَقْرَبُ وَيَرْجُونَ رَحْمَتَهُ وَيَخَافُونَ عَذَابَهُ إِنَّ عَذَابَ رَبِّكَ كَانَ مَحْذُورًا {57}
آن كسانى را كه ايشان مىخوانند [خود] به سوى پروردگارشان تقرب مىجويند [تا بدانند] كدام يك از آنها [به او] نزديكترند و به رحمت وى اميدوارند و از عذابش مىترسند چرا كه عذاب پروردگارت همواره در خور پرهيز است {57}
وَإِن مَّن قَرْيَةٍ إِلاَّ نَحْنُ مُهْلِكُوهَا قَبْلَ يَوْمِ الْقِيَامَةِ أَوْ مُعَذِّبُوهَا عَذَابًا شَدِيدًا كَانَ ذَلِك فِي الْكِتَابِ مَسْطُورًا {58}
و هيچ شهرى نيست مگر اينكه ما آن را [در صورت نافرمانى] پيش از روز رستاخيز به هلاكت مىرسانيم يا آن را سخت عذاب مىكنيم اين [عقوبت] در كتاب [الهى] به قلم رفته است {58}
دسته آیات ۵۸-۵۳ : بگو که این خدایان ساختگی نه باعث تقرب و برتری شمایند و نه قدرتی بر دفع عذاب از شما دارند. شمول عذاب و رحمت تنها بدست خدا و تابع سنتهای قطعی الهی است.
آقای سید کاظم فرهنگ
https://b2n.ir/m41693
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💠🌐 #فلسفه_ی_خاص_اسلام در باره ی #حقوق_خانوادگی
🛑قسمت پنجم :
❓علت اینكه اسلام #حقوق_زن_ومرد را در بعضی موارد، #نامشابه قرار داده چیست؟
.2⃣- تفاوتهایی كه در #خلقت_زن_ومرد هست برای چه #هدفهایی است؟
💢👈یكی دیگر از نظریات #تحقیرآمیزی كه در گذشته در باره ی زن وجود داشته این است كه زن را از نظر مرد یك #شر و بلای اجتناب ناپذیر می دانسته اند. بسیاری از مردان با همه ی بهره هایی كه از وجود زن می برده اند او را تحقیر و مایه ی بدبختی و گرفتاری خود می دانسته اند.
🌼👈قرآن كریم مخصوصاً این مطلب را تذكر می دهد كه وجود #زن_برای_مرد_خیر است، مایه ی #سكونت و آرامش دل اوست.
💢👈یكی دیگر از آن نظریات تحقیرآمیز این است كه #سهم_زن را در تولید #فرزند بسیار ناچیز می دانسته اند. اعراب جاهلیت و بعضی از ملل دیگر مادر را فقط به منزله ی ظرفی می دانسته اند كه نطفه ی مرد را- كه بذر اصلی فرزند است- در داخل خود نگه می دارد و رشد می دهد.
💢👈 در قرآن ضمن آیاتی كه می گوید شما را از مرد و زنی آفریدیم و برخی آیات دیگر كه در تفاسیر توضیح داده شده است، به این طرز تفكر خاتمه داده شده است.
🌐از آنچه گفته شد معلوم شد اسلام از نظر فكر فلسفی و از نظر تفسیر #خلقت، نظر تحقیرآمیزی نسبت به زن نداشته است بلكه آن نظریات را مردود شناخته است. اكنون نوبت این است كه بدانیم فلسفه ی عدم تشابه حقوقی زن و مرد چیست.
💫ادامه دارد
مجموعه آثار شهید مطهری . ج19، ص: 135
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.
#آیههاینور
بسم الله الرحمن الرحیم
اِنَّا فَتَحْنَا لَكَ فَتْحًا مُّبِينًا
به راستی ما برای تو پیروزی
آشکاری فراهم آوردیم.
🌹سوره فتح ، آیه ۱
کانال قرآن پویان
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_انعام آیه 138 تا 142
📄#صفحـہ_146
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_146
❇️یک درس بزرگ #توحید!
💠وَ هُوَ الَّذِي أَنْشَأَ جَنَّاتٍ مَعْرُوشاتٍ وَ غَيْرَ مَعْرُوشاتٍ وَ النَّخْلَ وَ الزَّرْعَ مُخْتَلِفاً أُكُلُهُ وَ الزَّيْتُونَ وَ الرُّمَّانَ مُتَشابِهاً وَ غَيْرَ مُتَشابِهٍ كُلُوا مِنْ ثَمَرِهِ إِذا أَثْمَرَ وَ آتُوا حَقَّهُ يَوْمَ حَصادِهِ وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ
🌱او کسی ست که باغهایی با داربست و بدون (نیاز به) داربست پدید آورد، و (نیز) درخت خرما و محصولات کشاورزی که خوردنیهایش گوناگون است، و زیتون و انار که (میوههای برخی از انواع آن دو،) شبیه به هم و (در برخی از انواع) متفاوت است. هنگامی که به بار مینشیند، از میوهاش بخورید، و روز برداشت آن، حق (بینوایان از) آن را بدهید و (در خوردن و خرج کردن) زیادهروی نکنید؛ که او اسرافکاران را دوست ندارد.
أنعام - ۱۴۱
👈در این آیه به چند موضوع اشاره شده است که هر کدام در حقیقت نتیجه دیگرى است.
🔹نخست مىگوید: «خداوند همان کسى است که انواع باغها و زراعتها با درختان گوناگون آفریده است که بعضى روى داربستها قرار گرفته (و با منظره بدیع و دلانگیز خود چشمها را متوجه خویش مىسازند، و با میوههاى لذیذ و پربرکت کام انسان را شیرین مىکنند) و بعضى بدون احتیاج به داربست بر سر پا ایستاده و سایه بر سر آدمیان گسترده، و با میوههاى گوناگون به تغذیه انسان کمک مىکنند» (وَ هُوَ الَّذِی أَنْشَأَ جَنَّاتٍ مَعْرُوشاتٍ وَ غَیْرَ مَعْرُوشاتٍ).
🔹سپس اشاره به دو قسمت از باغها و جنات کرده، مىگوید: «و همچنین درختان نخل و زراعت را آفرید» (وَ النَّخْلَ وَ الزَّرْعَ).
🔹بعد اضافه مىکند که: «این درختان از نظر میوه و طعم با هم متفاوتند» (مُخْتَلِفاً أُکُلُهُ). یعنى با این که از زمین واحدى مىرویند هر کدام طعم و عطر و خاصیتى مخصوص به خود دارند، که در دیگرى دیده نمىشود.
🔹سپس اشاره به دو قسمت دیگر از میوههایى مىکند که فوق العاده مفید و داراى ارزش حیاتى هستند، و مىگوید: «همچنین زیتون و انار» را آفرید (وَ الزَّیْتُونَ وَ الرُّمَّانَ).
👌انتخاب این دو، ظاهرا به خاطر آن است که این دو درخت در عین این که از نظر ظاهر با هم شباهت دارند، از نظر میوه و خاصیت غذایى بسیار با هم متفاوتند.
لذا بلافاصله مىفرماید «هم با یکدیگر شبیهند و هم غیر شبیه» (مُتَشابِهاً وَ غَیْرَ مُتَشابِهٍ).
👈پس از ذکر این همه نعمتهاى گوناگون پروردگار، مىگوید: «از میوه آنها به هنگامى که به ثمر نشست، بخورید ولى فراموش نکنید که به هنگام چیدن، حق آن را باید ادا کنید» (کُلُوا مِنْ ثَمَرِهِ إِذا أَثْمَرَ وَ آتُوا حَقَّهُ یَوْمَ حَصادِهِ).
✅و در پایان، فرمان مىدهد که «اسراف نکنید، زیرا خداوند مسرفان را دوست نمىدارد» (وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا یُحِبُّ الْمُسْرِفِینَ).
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_146
❇️#آیه142انعام
💠وَ مِنَ الْأَنْعامِ حَمُولَةً وَ فَرْشاً كُلُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ (۱۴۲/انعام)
🌱و بعضی از چهارپايان باركش و بعضی غير باركش و مثل فرش (به زمين نزديك) اند (و يا از كرك و پشم آنها برای فرش استفاده میشود) از آنچه خداوند روزی شما ساخته بخوريد و از گامهای (وسوسهانگيز) شيطان پيروی نكنيد، چرا كه او دشمن آشكار شماست.
🔹هستی و آفريدههايش، مسخّر انسان است. «حَمُولَةً وَ فَرْشاً»
🔹قانون كلی در حيوانات، حلال بودن مصرف آنهاست، مگر آنكه دليلی بر حرمت باشد. «كُلُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ»
🔹تحريم حلالها، از گامهای شيطانی است. كُلُوا ... وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ
🔹تنها توصيه به خامخواری كه امروز در ميان گروه كثيری رواج دارد و نهی از مصرف گوشت، ممنوع است. وَ مِنَ الْأَنْعامِ ... كُلُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ
🔹نسبت به خوردنیها بايد مواظب باشيم. كُلُوا ... وَ لا تَتَّبِعُوا چنانكه اوّلين اهرم شيطان برای گمراه كردن حضرت آدم، غذا بود.
🔹سر سفرهی خداوند، از دشمن او پيروی نكنيم. «كُلُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ»
🔹سياست شيطان، انحراف تدريجی است، نه دفعی. «خُطُواتِ الشَّيْطانِ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
9⃣3⃣ تدبر در سوره #اسرا
🔹نکات سوره اسراء از تفسیر عبدالعلی بازرگان
اسراء : ۵۳
وَقُل لِّعِبَادِي يَقُـولُوا الَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ الشَّيْطَانَ يَنزَغُ بَيْنَهُمْ إِنَّ الشَّيْطَانَ كَانَ لِلْإِنسَانِ عَدُوًّا مُّبِينًا
به بندگانم بگو [در مجادله با مخالفين] به بهترين شيوه سخن بگويند [و گرنه] شيطان [با تحريک تعصّب و دشمني] ميان آنها آشوب به پا ميکند [=موجب درگيري و تنازع ميگردد]. 60 به راستي شيطان همواره دشمن آشکاري براي انسان است.
60- همچنانکه داخل شدن ميکرب يا غذاي مسموم به بدن موجب اختلال در نظام طبيعي آن و بيماري ميگردد، شيطان نيز با تحريکاتش در مناسبات انسانها، ايجاد اختلاف و مشاجره ميکند و فضاي دوستي را مسموم ميسازد. اين واژه در 4 سوره قرآن [اسراء 53 (17:53) ، اعراف 200 (7:200) ، فصلت 36 (41:36) و يوسف 100 (12:100) ] تکرار شده و همواره فعل «نزع» به شيطان نسبت داده شده است. روشنترين مورد آن، «نزع شيطان» در ميان برادران يوسف است که جور و جفاي زيادي را موجب گرديد.
اسراء : ۵۵
وَرَبُّكَ أَعْلَمُ بِمَن فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَلَقَدْ فَضَّلْنَا بَعْضَ النَّبِيِّينَ عَلَى بَعْضٍ وَآتَيْنَا دَاوُودَ زَبُورًا
و پروردگار تو به [احوال] هر آن کس که در آسمانها و زمين است آگاهتر است [چه رسد به انسانها] و ما برخي از پيامبران را بر برخي ديگر برتري بخشيديم و [از جمله] به داوود زبور را داديم. 62
62- منظور از فضل، فزون بخشي و دادن امتيازي است فراتر از برخي همگنان. ايتاء زبور به داوود چنين امتيازي است که به کمتر پيامبري در دوران باستان داده شده بود. زبور مجموعه نيايشها و اندرزهاي وحي شده به آن پيامبر محسوب ميشود که متأسفانه نسخه اصيل آن در گزند حوادث هزارههاي پيشين از ميان رفته است اما در کتاب مقدس فصلي به نام «مزامير داود» موجود است که ميتوان رگههائي از آن حقيقت ناب را در خلال آن يافت. اما اين که چه ارتباطي است ميان داوود پيامبر با گفتگوي نيکو و مهربانانه با مخالفين، که موضوع اين آيات است، بايد از اشاراتي که قرآن به زندگي داوود کرده مدد گرفت. به نظر ميرسد پاسخ اين سؤال را بتوان از آيه 17 سوره ص (38:17) به راحتي گرفت: «اصْبِرْ عَلَى مَا يَقُولُونَ وَاذْكُرْ عَبْدَنَا دَاوُودَ ذَا الْأَيْدِ إِنَّهُ أَوَّابٌ» [اي پيامبر، بر آنچه مخالفان ميگويند صبور باش و بندهمان داوود را به ياد آر که [در تحمل مخالفان] نيرومند بود. او [با کوچکترين بيصبري] دائماً توبه ميکرد.]
اين گروه از آيات سوره اسراء که در سال 8 بعثت و در اوج مخالفتهاي عقيدتي مشرکين با پيامبر مکرم اسلام نازل شده است، با يادآوري زندگي بزرگاني از معلمان گذشته جوامع انساني، چنان شخصيت حليم و بردباري از پيامبر خاتم ساخت که در خُلق و خو و حُسن رفتار با مخالفين الگوي ابدي و نبيالرحمه [پيامآور رحمت] براي جهانيان شد.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💠🌐 #فلسفه_ی_خاص_اسلام در باره ی #حقوق_خانوادگی
🛑قسمت ششم :
🌐 #تشريع_احكام و قوانين مربوط به #زن_ومرد بر مبناي #تساوي_ياتشابه؟
💢👈گفتیم اسلام در روابط و #حقوق_خانوادگی_ زن_ ومرد فلسفه ی خاصی دارد كه با آنچه در چهارده قرن پیش می گذشته مغایرت دارد و با آنچه در جهان امروز می گذرد نیز مطابقت ندارد.
👈گفتیم از نظر اسلام این مسأله هرگز مطرح نیست كه آیا زن و مرد دو
انسان #متساوی در انسانیت هستند یا نه؟ و آیا حقوق خانوادگی آنها باید ارزش مساوی با یكدیگر داشته باشند یا نه❓؟
💢 از نظر اسلام زن و مرد هر دو انسانند و از حقوق انسانی متساوی بهره مندند.
آنچه از نظر اسلام مطرح است این است كه زن و مرد به دلیل اینكه یكی زن است و دیگری مرد، در جهات زیادی #مشابه_یكدیگر نیستند، جهان برای آنها یكجور نیست، خلقت و طبیعتْ آنها را یكنواخت نخواسته است، و همین جهت ایجاب می كند كه از لحاظ بسیاری از حقوق و تكالیف و مجازاتها وضع مشابهی نداشته باشند. در دنیای غرب، اكنون سعی می شود میان زن و مرد از لحاظ قوانین و مقررات و حقوق و وظایف وضع واحد و مشابهی به وجود آورند و تفاوتهای غریزی و طبیعی زن و مرد را نادیده بگیرند. تفاوتی كه میان نظر اسلام و سیستمهای غربی وجود دارد در اینجاست. علیهذا آنچه اكنون در كشور ما میان طرفداران حقوق اسلامی از یك طرف و طرفداران
♦️💢پیروی از سیستمهای غربی از طرف دیگر مطرح است مسأله ی وحدت و #تشابه_حقوق_زن_ومرد است نه تساوی حقوق آنها. كلمه ی «تساوی حقوق» یك مارك تقلبی است كه مقلدان غرب بر روی این ره آورد غربی چسبانیده اند.
👈ابن بنده همیشه در نوشته ها و كنفرانسها و سخنرانیهای خود از اینكه این مارك تقلبی را استعمال كنم و این فرضیه را- كه جز ادعای تشابه و تماثل حقوق زن و مرد نیست- به نام تساوی حقوق یاد كنم اجتناب داشته ام.
👈من نمی گویم در هیچ جای دنیا ادعای تساوی حقوق زن و مرد معنی نداشته و ندارد و همه ی قوانین گذشته و حاضر جهان حقوق زن و مرد را بر مبنای ارزش مساوی وضع كرده اند و فقط مشابهت را از میان برده اند.
💢👈خیر، چنین ادعایی ندارم. اروپای قبل از قرن بیستم بهترین شاهد است. در اروپای قبل از قرن بیستم #زن قانوناً و عملاً فاقد #حقوق_انسانی بود؛ نه حقوقی مساوی با مرد داشت و نه مشابه با او. در نهضت عجولانه ای كه در كمتر از یك قرن اخیر به نام زن و برای زن در اروپا صورت گرفت، زن كم و بیش #حقوقی_مشابه_بامرد پیدا كرد، اما با توجه به وضع #طبیعی و احتیاجات جسمی و روحی زن، هرگز حقوق مساوی با مرد پیدا نكرد زیرا زن اگر بخواهد حقوقی مساوی حقوق مرد و سعادتی مساوی سعادت مرد پیدا كند راه منحصرش این است كه مشابهت حقوقی را از میان بردارد، برای مرد حقوقی متناسب با مرد و برای خودش حقوقی متناسب با خودش قائل شود. تنها از این راه است كه وحدت و صمیمیت واقعی میان مرد و زن برقرار می شود و زن از سعادتی مساوی با مرد بلكه بالاتر از آن برخوردار خواهد شد و مردان از روی خلوص و بدون شائبه ی اغفال و فریبكاری برای زنان #حقوق_مساوی و احیاناً بیشتر از خود قائل خواهند شد.
💫ادامه دارد
مجموعه آثار شهید مطهری . ج19، ص: 139/138
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.
بسم الله الرحمن الرحیم
#دعاهای_روزانه
🌸🤲اَللَّهُمَّ أَعْطِنِي اَلسَّعَهَ فِي الرِّزْقِ
وَ الأَْمْنَ فِي الْوَطَنِ وَ قُرَّهَ الْعَيْنِ فِي الأَْهْلِ وَ الْمَالِ وَ الْوَلَدِ...
❣خدايا از تو مي خواهم كه به من عطا كني: گشايش در روزي، امنيّت در وطن، نور چشم در خانواده و مال و اولاد...
💫دعای ابوحمزه ثمالی
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
@quranpuyan