eitaa logo
قران پویان
441 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
656 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️! 💠فَلَنَسْئَلَنَّ الَّذِينَ أُرْسِلَ إِلَيْهِمْ وَ لَنَسْئَلَنَّ الْمُرْسَلِينَ 🌱پس بی‌شک از کسانی که (پیامبری) به‌سوی آنان فرستاده شد، سؤال می‌کنیم، و البته از پیامبران نیز سؤال خواهیم کرد. أعراف - ۶ 🔷✨در آیه قبل سخن از مجازات دنیوى ستمکاران در میان بود، در این آیه و سه آیه بعد از مجازات اخروى آنها بحث مى‏کند و به این ترتیب پیوندى روشن دارند. 👈نخست به عنوان یک قانون عمومى مى‏فرماید: «از تمام کسانى که پیامبران به سوى آنها فرستاده شدند، بطور قطع در روز قیامت سؤال مى‏کنیم» (فَلَنَسْئَلَنَّ الَّذِینَ أُرْسِلَ إِلَیْهِمْ). نه تنها از آنها سؤال مى‏کنیم «از پیامبرانشان نیز مى‏پرسیم» که رسالت خویش را چگونه انجام دادند (وَ لَنَسْئَلَنَّ الْمُرْسَلِینَ). بنابراین، هم رهبران مسؤولند و هم پیروان، هم پیشوایان و هم تابعان، منتها چگونگى مسؤولیتهاى این دو گروه متفاوت است. 🔹در روز قیامت، هم از رهبران سؤال مى‏شود، هم از امّت‏ها (جنّ و انس)، هم از نیکان، هم از بدان، هم از علما وهم از پیروان آنها. «فلنسئلنّ‏الّذین ارسل‏الیهم ولنسئلنّ المرسلین» 🔹سؤال در قیامت، نوعى استشهاد و اقرار گرفتن و توبیخ است و گاهى نیز تقدیر و تشکّر، وگرنه چیزى از خدا پنهان نیست تا با سؤال، رفع ابهام شود. «فلنسئلنّ... فلنقُصّنّ...» 🔹علم خداوند، دقیق است. «بعلم» (نکره دلالت بر عظمت و دقّت دارد.) 🔹علم خداوند با حضور و نظارت خود اوست و واسطه‏اى در کار نیست. «...بعلم و ما کنّا غائبین» 📚تفاسیر نمونه و نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏وَ مَنْ خَفَّتْ مَوازِينُهُ فَأُولئِكَ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ بِما كانُوا بِآياتِنا يَظْلِمُونَ (۹/اعراف) 🌱‏و هر كس، اعمال وزن شده‌اش سبك باشد، پس آنان كسانی هستند كه به خود زيان زدند، زيرا (با انكار خود،) به آيات ما ستم می‌كردند. 👈‏«خسارت»، به معنای از دست دادن سرمايه و سود است، ولی «ضرر»، از دست دادن سود است، نه سرمايه. ‏🔹برای يك انسان، چندين وسيله‌ی سنجش در كار است. «مَوازِينُهُ» ‏🔹كم‌داشتن عمل صالح در روز قيامت خسارت است، تا چه رسد به نداشتن آن. ‏وَ مَنْ خَفَّتْ‌ ... خَسِرُوا ‏🔹دنيا همانند بازاری است كه ايمان، «سود» آن و انكار و كفر، «خسارت» آن است. آری، ناديده گرفتن استدلال و دعوت انبيا، در حقيقت محو كردن فطرت و جوهره‌ی انسانيّت و ظلم به خويشتن است. «خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ» ‏🔹بی‌اعتنايی و انكار آيات الهی، ظلم به آنهاست. «كانُوا بِآياتِنا يَظْلِمُونَ» آری به جا نياوردن حقّ هر چيز و رعايت حقوق و حدود آن را نكردن، ظلم به آن است و نتيجه‌ی ظلم، خسارت و نابودی است. 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام هادى عليه السلام: الجاهِلُ أسيرُ لِسانِهِ نادان، اسير زبان خويش است 📚 الدّرة الباهرة صفحه ۴۱ ◼️ سالروز شهادت امام هادی علیه السلام را تسلیت عرض می نماییم. @quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 4⃣4⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۵۸-۵۶ سوره اسرا از تفسیر نور ۱- در شیوه ی تبلیغ،ضمن آنکه باید حقیقت را بیان کرد،باید مردم را در انتخاب به حال خود گذاشت تا آن را با اختیار رد کرده یا بپذیرند. قُلِ ادْعُوا الَّذِینَ زَعَمْتُمْ ... فَلا یَمْلِکُونَ کَشْفَ الضُّرِّ ۲- انگیزه ی پرستش،پناهجویی به یک قدرت است و بت ها این توان را ندارند. «فَلا یَمْلِکُونَ کَشْفَ الضُّرِّ» ۳- غیر خدا،نه می تواند خطر را رفع کند و نه آن را به دیگری برگرداند،و یا آن را تبدیل کند و یا تخفیف دهد. «کَشْفَ الضُّرِّ تَحْوِیلاً» (عقیده به شفاعت اولیای خدا برای رفع مشکلات و عذاب،به اذن خداست و حساب دیگری دارد.) ۴- سراغ وسیله رفتن و شفاعت طلبی،نباید انسان را از عذاب غافل کند. یَبْتَغُونَ ... یَخافُونَ عَذابَهُ ۵- در تقرّب به خدا،سبقت ومسابقه ارزش دارد. «أَیُّهُمْ أَقْرَبُ» (هر که به خدا نزدیک تر است،تلاشش برای توسّل بیشتر است.) ۶- بهترین وسیله آن است که انسان را به خدا نزدیک تر کند. «أَیُّهُمْ أَقْرَبُ» ۷- زندگی برای هیچ کس ماندگار و پایدار نیست. وَ إِنْ مِنْ قَرْیَهٍ ... ۸- برچیده شدن بساط زندگی روی زمین،نه یک تصادف،بلکه براساس قانونی است که خداوند،از پیش تعیین و ثبت کرده است. «فِی الْکِتابِ مَسْطُوراً» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️🔻 از چنین آدمی بترس! ‌توصیه امام هادی علیه السلام ⚫️ سوم رجب سالروز شهادت حضرت امام علی النقی علیه السلام تسلیت باد! 🎙شهید استاد مطهری کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
اللّٰهُمَّ فَاهْدِنِى هُدَى الْمُهْتَدِینَ خدایا مرا به راه ره‌یافتگان بدار  🤲 دعای امام صادق (ع) در ماه رجب @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 12 تا 22 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️فلسفه آفرينش و مهلت دادن به 💠قالَ اخْرُجْ مِنْها مَذْؤُماً مَدْحُوراً لَمَنْ تَبِعَكَ مِنْهُمْ لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنْكُمْ أَجْمَعِينَ 🌱(خداوند) فرمود: «از آن (مقام) بیرون شو؛ در حالی که نکوهیده و رانده‌شده هستی. مسلماً کسانی از آنان که از تو پیروی ‌کنند، قطعاً جهنم را از همه‌ی شما لبریز خواهم کرد. أعراف - ۱۸ 👈‏در اين گونه بحثها معمولا سؤالات مختلفی به ذهن می‌آيد كه از همه مهمتر اين دو سؤال است. ❓‏۱- خداوند چرا شيطان را آفريد؟ با اينكه می‌دانست سرچشمه وسوسه‌ها و گمراهيها می‌شود؟. ❓‏۲- بعد از آنكه شيطان مرتكب چنان گناه بزرگی شد، چرا خداوند تقاضای او را مبنی بر ادامه حيات او پذيرفت؟. 🔹‏درباره سؤال اول كه اولا خلقت شيطان از آغاز، خلقت پاك و بی‌عيبی بود و به همين دليل، ساليان دراز در صف مقربان درگاه خدا و فرشتگان بزرگش جای گرفته بود، اگر چه از نظر آفرينش جزء آنها نبود، سپس با سوء استفاده از آزادی خود، بنای طغيان و سركشی گذاشت و رانده درگاه خداوند گرديد و لقب شيطان را به خود اختصاص داد. 🔹‏ثانيا- وجود شيطان برای پويندگان راه حق نه تنها زيانبخش نيست، بلكه رمز تكامل نيز محسوب می‌شود، زيرا وجود يك دشمن قوی در مقابل انسان، باعث پرورش و ورزيدگی او می‌گردد، و اصولا هميشه تكاملها در ميان تضادها به وجود می‌آيد، و هيچ موجودی راه كمال را نمی‌پويد مگر اينكه در مقابل ضد نيرومندی قرار گيرد. 👈‏نتيجه اينكه شيطان گرچه به حكم آزادی اراده در برابر اعمال خلاف خود مسئول است، ولی وسوسه‌های او، زيانی برای بندگان خدا و آنهايی كه می‌خواهند در راه حق گام بردارند نخواهد داشت، بلكه به طور غير مستقيم برای آنها ثمربخش خواهد بود.  🔹پاسخ سؤال دوم از آنچه در جواب سؤال اول گفتيم نيز روشن می‌شود، زيرا ادامه حيات او به عنوان وجود يك نقطه منفی برای تقويت نقاط مثبت نه تنها ضرر نداشت، بلكه مؤثر نيز بود، حتی قطع نظر از وجود شيطان در درون خود ما، غرائز مختلفی وجود دارد، كه چون در برابر نيروهای عقلانی و روحانی قرار گيرند، يك ميدان تضاد را تشكيل می‌دهند كه در اين ميدان پيشرفت و تكامل و پرورش وجود انسان صورت می‌گيرد، ادامه حيات شيطان نيز تقويت مبانی اين تضاد است، به تعبير ديگر هميشه وجود يك راه راست با توجه به خطوط انحرافی پيرامون آن مشخص می‌شود و تا چنين مقايسه‌ای در ميان نباشد، راه راست بازشناخته نخواهد شد. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّيْطانُ لِيُبْدِيَ لَهُما ما وُورِيَ عَنْهُما مِنْ سَوْآتِهِما وَ قالَ ما نَهاكُما رَبُّكُما عَنْ هذِهِ الشَّجَرَةِ إِلاَّ أَنْ تَكُونا مَلَكَيْنِ أَوْ تَكُونا مِنَ الْخالِدِينَ (۲۰/اعراف) 🌱‏پس شيطان، آن دو (آدم و همسرش) را وسوسه كرد تا آنچه را از زشتی (عورت) شان از آن دو مخفی بود، برايشان آشكار سازد و گفت: ‏پروردگارتان شما را از (خوردن) اين درخت نهی نكرده مگر برای اين كه مبادا دو فرشته شويد يا از جاودانان شويد (و حيات ابدی بيابيد). 🔷✨‏شيطان، آدم و حوا را وسوسه می‌كرد كه اگر از اين درخت، بخوريد، فرشته شده يا ابدی می‌شويد و خداوند چون نمی‌خواهد شما به اين مقام برسيد، دستور داد كه از آن نخوريد. ‏در اينكه چرا حضرت آدم نهی خداوند را ناديده گرفت و از درخت ممنوعه خورد، ذيل آيه ۲۱ پاسخ داده است كه نهی در اينجا عنوان كراهت دارد، نه تحريم، و مانند نهی پزشك از يك غذا برای بيمار می‌باشد كه اگر بيمار آن غذا را بخورد به زحمت می‌افتد و آثار و عوارض‌ مربوط به خود را دارد، نه آنكه حرام باشد. 🔹شيطان، حتّی خوبان را هم رها نمی‌كند. «فَوَسْوَسَ لَهُمَا» امّا هيچ سلطه‌ای بر مخلصين ندارد. «إِلَّا عِبادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ»۶ 🔹نهايت كار شيطان، وسوسه است نه اجبار، نشان دادن راه انحرافی است، نه اصرار. «فَوَسْوَسَ لَهُمَا» 🔹نتيجه‌ی گناه‌كردن و خلاف، رسوايی است. لِيُبْدِيَ‌ ... سَوْآتِهِما 🔹رسوايی، كشف حجاب و برهنگی، از اهداف شيطان است. لِيُبْدِيَ‌ ... ما وُورِيَ‌ 🔹شيطان از راه آرزوها، انسان را فريب می‌دهد. ما نَهاكُما رَبُّكُما ... إِلَّا أَنْ تَكُونا مَلَكَيْنِ أَوْ تَكُونا مِنَ الْخالِدِينَ‌ (آرزوی انسان، زندگی ابدی در فضايی آرام و فرشته‌گونه است، لذا شيطان گفت: اگر از آن درخت بخوريد، به آرزوی خود رسيده و زندگی دائم و به دور از مزاحمت و اضطراب خواهيد داشت، و با استفاده از غرائز و تمايل انسان به رفاه و ابديّت، او را وسوسه كرد.) 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣4⃣ تدبر در سوره ❓پرسش از آیه ۵۷ سوره اسراء قُلِ ادْعُواْ الَّذِينَ زَعَمْتُم مِّن دُونِهِى فَلاَ يَمْلِكُونَ كَشْفَ الضُّرِّ عَنكُمْ وَ لاَ تَحْوِيلاً _…_56 _ أُوْلَـلـِكَ الَّذِينَ يَدْعُونَ يَبْتَغُونَ إِلَى رَبِّهِمُ الْوَسِيلَةَ أَيُّهُمْ أَقْرَبُ وَيَرْجُونَ رَحْمَتَهُو وَيَخَافُونَ عَذَابَهُو إِنَّ عَذَابَ رَبِّكَ كَانَ مَحْذُورًا _…_57_ مرجع ضمیر اولئک چیست؟ آیا معبودان پنداری،بدنبال تقرب به خدا هستند؟ يا مومنان؟ پاسخ ۱ : _ اينان (پيامبران و مؤمنان) كسانى اند كه (پروردگارشان) را مى خوانند (و او را مى خواهند) در حالى كه هر كدام از آنان (كه به او) نزديك ترند (نزديك ترين) وسيله(هاى حركت) به سوى پروردگارشان را مى جويند، و به رحمت او اميدوارند و از عذابش مى ترسند. عذاب پروردگارت همواره ترسناك بوده است. _…_57_ آيه 57 ـ "يبتغون الى ربهم الوسيله" به عنوان امتيازى براى بندگان شايسته خدا ياد شده تفسیر فرقان https://b2n.ir/m41693 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا