eitaa logo
قران پویان
437 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
659 ویدیو
603 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام بر مخاطبان عزيز لطفا با شركت در نظر سنجي نظرات خود در خصوص ✅تعداد ✅ساعت ارسال كانال را ارسال نماييد.🙏🙏 @farpuy
بسم اللّه الرّحمن الرّحيم 📗کتاب 📗 🔹موضوع این کتاب، شرح و تفصیل بشاراتی از کتب آسمانی پیامبران گذشته درمورد طلوع فروزنده ترین نور آسمان هدایت، حضرت محمد‌بن‌عبد الله (ص) است که از منطق وحى شرف صدور یافته‌اند. هر چند برای اثبات رســالت پیــامبر بزرگوار اسـلام، دلایل روشن و ادلة کافی وجود دارد و نیازی به بررسی بشارات پیامبران پیشین نیست، ولى براى آگاهی و بیداری اهل‌کتاب (یهودیان و مسیحیان) که مجال تأمّل و بررسى دلایل رسالت الهی حضرت محمّد را نداشته و همچنین براى یقین و اطمینان مسلمانان، بشاراتى را از کتب پیامبران پیشین که مورد قبول آنها نیز هست برای خوانندگان این‌کتاب باز‌خوانی‌می‌ شود تا پیروان شریعت تورات و انجیل بدانند که در صورت انکار پیامبر اسلام با دستورات پیامبران دین خود نیز مخالفت کرده و در حقیقت به آنان نیز ایمان نیاورده اند. 🔸قسمت شانزدهم و در واقع بشارت شانزدهم این کتاب ارزشمند به پیامبر گرامی اسلام در کوه حرا اشاره دارد . ⬅️ نویسنده این کتاب آیت الله محمد صادقی تهرانی (۱۳۰۵-۱۳۹۰) صاحب تفسیر الفرقان هستند . https://eitaa.com/quranpuyan
✳️ تابش نور محمدی در فاران «حری» 🔹 بشارت شانزدهم : روشن کند چون برسد ... 👆این جمله که نخستین فراز از وحی فوق است، اشاره به درخشندگی وجود قدوسی حضرت محمدبن عبدالله(ص) از کوه حری می باشد : با هزاران مقدسان و فرشتگان طلوع فرمود. چنان که در باب ۳۳ تورية مثنی، آیه ۱ و ۲ در این مورد فرماید: (۱) و این است برکتی که برکت داد مرد خدا به بنی اسرائیل هنگام مردنش و گفت: (۲) خدا از سینا آمد، تجلی کرد از ساعیر، درخشان گردید از کوه ، و با هزاران هزار مقدسین ورود نمود، از دست راست او شریعت آتشین ظاهر گردید. 🔸آمدن خدا از سینا برحسب اتفاق علماء و مفسرین توريه، نزول وحی الهی است بر حضرت موسی در سيناء. و روی این اصل تجلی خدا از ساعیر و درخشندگی اش از فاران نیز تجلی و درخشندگی حق به انوار وحی و علوم غیبی، بر پیمبرانی عظیم القدر از این دو مکان بوده است، و چون حضرت مسیح از کوه ساعیر و حضرت محمد از کوه فاران (حری) مبعوث به رسالت گردیدند بدون تردید آیه فوق بشارت از بعثت این دو پیمبر بزرگ الهی است که پس از موسی از این دو مکان مبعوث گشتند. 🔸موافق آیه فوق نزول وحی الهی را بر موسی از کوه سینا و بر از کوه ساعير، و درخشندگی انوار وحی و هدایت آسمانی را بر حضرت محمدبن عبدالله از کوه فاران (حری)، در حلقه هزاران مقدسین و کروبیان ذکر فرموده. 🔹حضرت (ع) در دعای سمات می فرمایند: «و بمجدك الذي ظهر على طور سيناء فكلمت به عبدك و رسولك موسی بن عمران و بطلعتك في ساعير و ظهورك في جبل فاران بربوات المقدسین و جنود الملائكة الصافين و خشوع الملائكة المسبحين» یعنی: پروردگارا! به جلال و بزرگواری تو، که در کوه سینا آشکار گردید، و با بنده و فرستاده خود موسی بن عمران سخن گفتی و طلوعت از کوه ، و درخشندگی و جلوه ات در کوه فاران (حری) با گروه کثیری از مقدسان، و سپاه منظم فرشتگان آسمان و خشوع کروبیان ثناخوان. 🔹برگرفته از کتاب 🔸نویسنده : آیت الله دکتر محمد صادقی تهرانی https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️مراكز خريد كتاب مباني و روش مطالعه و فهم ساده قرآن 1- تهران:انتشارات_علويون ميدان امام حسين، خ خواجه نصير طوسي (تلفن021/77683930) 2- قم: انتشارات علويون (025/38830135) 3-شاهرود:انتشارات آواي چلچله :خيابان شهيد صدوقي،روبروي مدرسه قلعه تلفن:0233224445 4-مشهد: 1-مقابل سه راه ادبیات -پردیس کتاب 2-چهارراه دکترا- کتابفروشی امام https://t.me/fahmequran
کتاب مبانی وروش مطالعه وفهم ساده قران سفارش کتاب از لینکhttps://idpay.ir/quranpuyan/shop/37101 ویا انتشارات علویون در قم وتهران
4_5773660141568131936.pdf
3.49M
فايل حاوي ،صفحات ابتدايي و انتهايي كتاب"مباني و روش مطالعه و فهم ساده قران" https://eitaa.com/quranpuyan
قسمت چهاردهم ✅ شيوه رهبري و مديريت پيامبر اسلام:رفتار سياسي پيامبر چگونه بود؟ خدا در قرآن با بيانى زيبا به كمالات روحى و علل پيروزى حضرت محمد (ص) در معركه رهبرى اشاره مى نمايد چه بهتر كه در اين بحث با صفات برجسته اين شخصيت الهى آشنا شويم: 5⃣ نرم خویی،گذشت و مشورت فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللّهِ لِنتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِي الأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللّهِ إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ ﴿۱۵۹﴾آل عمران فولادوند: پس به [بركت] رحمت الهى با آنان نرم خو [و پرمهر] شدى و اگر تندخو و سخت دل بودى قطعا از پيرامون تو پراكنده مى شدند پس از آنان درگذر و برايشان آمرزش بخواه و در كار[ها] با آنان مشورت كن و چون تصميم گرفتى بر خدا توكل كن زيرا خداوند توكل كنندگان را دوست مى دارد نکات(از ): ۱ - نرمش با مردم، یك هدیهى الهى است. «فبما رحمة من اللّه لنت لهم» ۲ - افراد خشن و سختگیر نمى توانند مردمدارى كنند. «لانفضّوا من حولك» ۳ - نظام حكومتى اسلام، بر مبناى محبّت و اتصال به مردم است. «حولك» ۴ - رهبرى و مدیریّت صحیح، با عفو و عطوفت همراه است. «فاعف عنهم» ۵ - خطاكارانِ پشیمان و گنهكاران شرمنده را بپذیریدو جذب كنید. «فاعف عنهم و استغفرلهم و شاورهم» ۶ - ارزش مشورت را با ناكامىهاى موسمى نادیده نگیرید. «وشاورهم» ۷- در مشورتِ پیامبر، تفقّد از نیروها، شكوفایى استعدادها، شناسایى دوستان از دشمنان، گزینش بهترین رأى، ایجاد محبّت و علاقه و درس عملى براى دیگران نهفته است. «وشاورهم» ۸ - ظلمى را كه به تو كردند، عفو كن؛ «فاعف عنهم» براى گناهى كه نسبت به خدا مرتكب شدند، طلب آمرزش كن؛ «واستغفرلهم» در مسائل سیاسى اجتماعى، آنان را طرف مشورت خود قرار ده. «وشاورهم» ۹- استغفارِ پیامبر درباره ى امّتش، به دستور خداست. پس مورد قبول نیز هست. «واستغفر لهم» ۱۰- مشورت، منافاتى با حاكمیّت واحد و قاطعیّت ندارد. «وشاورهم... و اذا عزمتَ» ۱۱- در كنار فكر و مشورت، توكّل بر خدا فراموش نشود. «فتوكّل» ۱۲- ابتدا مشورت و سپس توكّل، راه چاره ى كارهاست، خواه به نتیجه برسیم یا نرسیم. «شاورهم... فتوكّل... انّ اللّه یحبّ المتوكّلین» http://www.quranpuyan.com/yaf_postst156_shywh-rhbry-w-mdyryt-pymbr-slm-rftr-sysy-pymbr-chgwnh-bwd.aspx
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 ✨طریق مصطفی گیر و دگر نه✨ ✨حقیقت را بجز او راهبر نه ✨ 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 هفته * #وحدت* بر مسلمین جهان مبارک باد @quranpuyan
یا رب این بوی که امروز به ما می‌آید ز سراپرده اسرار خدا می‌آید 🍃 بوستان را کرمش خلعت نو می‌پوشد خستگان را ز دواخانه دوا می‌آید #مولانا سلام صبحتون زیبا و پرنشاط @quranpuyan
📖 ؟ مسلمان در قرآن ✅ نماز در قرآن- نماز در قرآن  در این قسمت آیاتی از قرآن را که به وقت اشاره شده ذکر میکنیم: اولین آیه که مفسرین بر روی آن اتفاق نظر دارند و نمازهای ۵ گانه را دربرمی گیرد، آیه ۷۸ سوره اسراء است: أَقِمِ الصَّلاَةَ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ إِلَى غَسَقِ اللَّيْلِ وَقُرْآنَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ كَانَ مَشْهُودًا ﴿۷۸﴾  فولادوند: نماز را از زوال آفتاب تا نهايت تاريكى شب برپادار و [نيز] نماز صبح را زيرا نماز صبح همواره [مقرون با] حضور [فرشتگان] است خرمشاهی: نمازت را هنگام زوال خورشيد [در نيمروز] تا تاريكناى شب و نيز قرآن خوانى را در هنگام سپيده [براى نماز صبح] برپا دار، كه در قرآن خوانى سپيده [ نماز صبح] [فرشتگان] حضور دارند طبق این آیه نمازها از زوال آفتاب -ظهر-تا نیمه شب وهمچنین در فجر میباشد. http://yon.ir/Qo6853 https://eitaa.com/quranpuyan
حقیقت این است که در این دنیا همیشه کسی هست که آرزویش است جایش را با شما عوض کند، بخواهد مثل شما نفس بکشد مثل شما راه برود شبیه شما باشد در جایی که شما زندگی می کنید زندگی کند. آیا اخیرا خداوند را به خاطر خانواده، دوستان، سلامتیتان و فرصت هایی که به شما داده است، شکر کرده اید؟ ‌ ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
امروز 30 آبان آخرين روز فروش با "كتاب مباني و روش مطالعه و فهم ساده قرآن" بمناسبت هفته كتاب مي باشد. ♻️♻️جهت سفارش كتاب از لينك زير ميتوانيد اقدام نماييد: https://idpay.ir/quranpuyan/shop/37101 اطلاعات بيشتر در خصوص كتاب را در لينك زير يا كانال مخصوص كتاب ميتوانيد مشاهده كنيد http://www.quranpuyan.com/yaf_postsm8370_chp-wl-ktb--mbny-w-rwsh-mTlh-w-fhm-sdh-qrn--dr-nkhstyn-rwz-nmyshgh-qrn-ryh-shd.aspx#8370
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دكتر حري در مراسم بررسي كتاب"مباني و روش ساده فهم قران"نظريه انسجام دروني سوره ها ،بخوبي و به سادگي در اين كتاب ارايه شده است.اما این سادگی،مبتنی بر اصول علمی است. https://eitaa.com/quranpuyan
🌷🌷🌷 به ظهور ✳️ تابش نور محمدی در ‌"حری" 🔸کوه بر حسب اتفاق مورخین عرب و عقیدۂ گروهی از مفسرین ، در مکه معظمه است و پیمبر بزرگوار اسلام از آن جا به رسالت مبعوث گردیده اند . 🔹در سفر تکوین تورية (فصل ۱۲) موطن حضرت و مادرش هاجر را پس از هجرت، بیابان پاران معرفی کرده و خطاب به هاجر نموده می فرماید : (۱۸) برخیز و پسر را بردار و به دستت او را بگیر، زیرا که او را امت عظیمی خواهم نمود (۱۹) و خدا چشمان او را گشاده کرد و چاه آبی دید و روانه شده مطهره را از آب پر کرد و به پسر نوشانید (۲۰) و خدا با پسر بود که نشو و نما کرد و در بیابان ساکن شده تیرانداز گردید (۲۱) و در بیابان پاران ساکن گردید. 🔸مقصود از چاه آب که در آیه ۱۹ بدان اشاره شده، چاه است که پس از نهایت عطش و التهاب شدید حضرت اسماعیل و والدہ ماجده اش، هاجر، به عنایت حق در نزدیکی خانه خدا نمودار شد، و این خود یکی از بزرگ ترین موجبات عمران آن مکان، و توجه نفوس بدان سرزمین گردید. 🔹بیابان پاران که در آیه ۲۱ محل سکونت این دو بزرگوار معرفی شده بیابان معظمه است که کوه حرى یعنی مطلع نور قدوسی محمدی در آن جا واقع است . 🔸قرآن نیز در مورد هجرت اسماعیل و به مکه معظمه، از قول حضرت ابراهیم می فرماید : قال ربنا إني أسکنت من ذریتی بواد غير ذي زرع عند بيتك المحرم ربنا ليقيموا الصلوة فاجعل أفئده من الناس تهوي إليهم وارزقهم من الثمرات لعلهم يشكرون ( ابراهیم ۳۷) پروردگارمان! من برخی از ذریه ام را در گودالی تهی از کشت سکونت دادم - نزد خانه محترمت - پروردگار مان! برای آن که نماز را به پا دارند. پس دلهایی از مردمان را مقرر فرمای که سوی آنان روان گردند، و آنان را از همه ثمرات (مورد نیازشان) روزی ده، شاید سپاسگزاری کنند.» 🔹برگرفته از کتاب 🔸نویسنده : آیت الله دکتر محمد صادقی تهرانی http://quranpuyan.com/yaf_postst4005_bshrthy-hdyn-bh-Zhwr-pymbr-khtm--z-mkh-kdmnd.aspx https://eitaa.com/quranpuyan
سلام بر مخاطبان عزيز لطفا با شركت در نظر سنجي نظرات خود در خصوص ✅تعداد ✅ساعت ارسال كانال را ارسال نماييد.🙏🙏 https://eitaa.com/quranpuyan
: هرهفته تمرين به يك دستور قرآني شماره دو از سوره واقعه : ترك سخنان لَا يَسْمَعُونَ فِيهَا لَغْواً وَلَا تَأْثِيماً (25) إِلَّا قِيلاً سَلَاماً سَلَاماً (26): در بهشت و نسبت گناه به دیگرى را نمىشنوند. سخنى جز سلام و درود نیست. در سوره هاي ديگري از قران نيز نشنيدن سخنان لغو،يكي از مزايا و ويژگيهاي بهشت معرفي شده است. جامعه اى كه در آن سلام و سلامتى رواج دارد و لغو و بیهودگى در آن وجود ندارد، جامعه ا ى بهشتى است. این هفته بر اساس ایات 25و 26 سوره مبارک واقعه : 1)ترک شنیدن و گفتن سخن بیهوده 2) نسبت ناروا به کسی ندادن ، نه تنها به کسی نسبت ناروا نمی دهیم سعی کنیم شنونده ان هم نباشیم 3)گفتارمان سلام و سلامتی و امنيت بخش باشد. عیسی مسیح (ع ) می فرمایند. کلام شما پیوسته باید شنوندگان را خیر رساند. 👈👈پیشنهاد می شود دوستان عزیز یک چک لیست تهیه و مواردی را که در ترك سخنان لغو موفق يا ناموفق بوده اندیاد داشت نموده و پس از یک هفته احساس خود و تاثیرات این رفتار را مشاهده نمایند . با تشكر از سركار خانم اميرماهاني https://eitaa.com/quranpuyan
🛑 قسمت ششم : ☸ شيوه رهبري و مديريت پيامبر اسلام:رفتار سياسي پيامبر چگونه بود؟ 🔶در خصوص آیه ۱۵۹ سوره ،در تفسیر نمونه چنین آمده است: 🔹"فرمان عفو عمومى گرچه در این آیه یک سلسله دستورهاى کلى به پیامبر(صلى الله علیه وآله) داده شده و از نظر محتوا مشتمل بر برنامه هاى کلى و اصولى است ولى از نظر نزول درباره حادثه «احد» است; زیرا بعد از مراجعت مسلمانان از احد کسانى که از جنگ فرار کرده بودند، اطراف پیامبر(صلى الله علیه وآله) را گرفته و ضمن اظهار ندامت تقاضاى عفو و بخشش کردند. 🔷خداوند در این آیه به پیامبر(صلى الله علیه وآله) دستور عفو عمومى آنها را صادر کرد و پیامبر(صلى الله علیه وآله) با آغوش باز، خطاکاران توبه کار را پذیرفت. 🔸در آیه مورد بحث، نخست به یکى از مزایاى فوق العاده اخلاقى پیامبر(صلى الله علیه وآله)اشاره شده، مى فرماید: «در پرتو رحمت و لطف پروردگار، تو با مردم نرم و مهربان شدى در حالى که اگر خشن، تندخو و سنگدل بودى از اطراف تو پراکنده مى شدند» (فَبِما رَحْمَة مِنَ اللّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کُنْتَ فَظّاً غَلیظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ). 👈«فَظّ» در لغت به معنى کسى است که سخنانش تند و خشن است، و «غلیظ القلب» به کسى مى گویند که سنگدل باشد، و عملاً انعطاف و محبتى نشان ندهد. بنابراین، این دو کلمه گرچه هر دو بمعنى خشونت است اما یکى غالباً در مورد خشونت در سخن، و دیگرى در مورد خشونت در عمل به کار مى رود و به این ترتیب، خداوند اشاره به نرمش کامل پیامبر(صلى الله علیه وآله) و انعطاف او در برابر افراد نادان و گنهکار مى کند. 🌸 پس از آن دستور مى دهد: «از تقصیر آنان بگذر، آنها را مشمول عفو خود گردان و براى آنها طلب آمرزش کن» (فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ). یعنى نسبت به بى وفائى هائى که با تو کردند و مصائبى که در این جنگ براى تو فراهم نمودند، از حق خود درگذر و من براى آنها نزد تو شفاعت مى کنم، و در مورد مخالفت هائى که نسبت به فرمان من کردند، تو شفیع آنها باش و آمرزش آنها را از من بطلب! به عبارت دیگر آنچه مربوط به حق تو است عفو کن و آنچه مربوط به حق من است من مى بخشم. 🌸 پیامبر(صلى الله علیه وآله) به فرمان خدا عمل کرد و آنها را به طور عموم مشمول عفو خود ساخت. روشن است: اینجا یکى از موارد روشن عفو، نرمش و انعطاف بود که اگر پیامبر(صلى الله علیه وآله) غیر از این مى کرد، زمینه براى پراکندگى مردم کاملاً فراهم بود، مردمى که گرفتار آن شکست فاحش شده بودند و آن همه کشته و مجروح داده بودند (اگر چه عامل اصلى همه اینها خودشان محسوب مى شدند) چنین مردمى نیاز شدید به محبت و دلجوئى و مرهم گذاشتن بر جراحات قلبى و جسمى داشتند، تا به سرعت همه این جراحات، التیام پذیرد و آماده براى حوادث آینده شوند. 🔶موضوع مهم دیگر این که: آیه فوق به یکى از صفات مهم که در هر رهبرى لازم است اشاره مى کند و آن: مسأله گذشت و نرمش و انعطاف، در برابر کسانى است که تخلفى از آنها سرزده و بعداً پشیمان شده اند. بدیهى است شخصى که در مقام رهبرى قرار گرفته اگر خشن، تندخو، غیر قابل انعطاف و فاقد روح گذشت باشد به زودى در برنامه هاى خود مواجه با شکست خواهد شد، مردم از دور او پراکنده مى شوند و از وظیفه رهبرى بازمى ماند، به همین دلیل على(علیه السلام) در یکى از کلمات قصار خود مى فرماید: 🔸آلَةُ الرِّیاسَةِ سِعَةُ الصَّدْرِ: «وسیله رهبرى گشادگى سینه است».(۱) بعد از فرمان عفو عمومى، براى زنده کردن شخصیت مسلمانان و تجدید حیات فکرى و روحى آنان دستور مى دهد: «در کارها با آنها مشورت کن و رأى و نظر آنها را بخواه» (وَ شاوِرْهُمْ فِی الأَمْرِ). این دستور، به خاطر آن است که پیامبر(صلى الله علیه وآله) ـ همان طور که اشاره کردیم، قبل از آغاز جنگ احد در چگونگى مواجهه با دشمن با یاران خود مشورت کرد و نظر اکثریت بر این شد که اردوگاه، دامنه احد باشد و دیدیم که این نظر، محصول رضایت بخشى نداشت. در اینجا بود که این فکر به نظر بسیارى مى رسید، پیامبر(صلى الله علیه وآله) در آینده نباید با کسى مشورت کند. 🔹قرآن به این طرز تفکر پاسخ مى گوید و دستور مى دهد: باز هم با آنها مشورت کن، هر چند نتیجه مشورت در پاره اى از موارد، سودمند نباشد; زیرا در بررسى کلى، منافع آن روى هم رفته به مراتب بیش از زیان هاى آن است و اثرى که در آن براى پرورش فرد و اجتماع و بالا بردن شخصیت آنها وجود دارد از همه اینها بالاتر است. برای مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه بفرمایید👇👇 http://quranpuyan.com/yaf_postst156_shywh-rhbry-w-mdyryt-pymbr-slm-rftr-sysy-pymbr-chgwnh-bwd.aspx @quranpuyan
سلام بر مخاطبان عزيز لطفا با شركت در نظر سنجي نظرات خود در خصوص ✅تعداد ✅ساعت ارسال كانال را ارسال نماييد.🙏🙏 https://eitaa.com/quranpuyan
#دعاهای_روزانه امام سجّاد (ع): خدایا فرمانبرداری از پدر و مادر و نیکی کردنِ من درحقّ ایشان را برای من از آب خنک در کام تشنگان گواراتر ساز، تا خواهش ایشان را بر خواهش خود ترجیح دهم. @quranpuyan
📖 ؟ ✅ نكات قرآنی : خداوند بر مخلوقاتش آگاه است.  “فَاِنَّهُ یَعلَمُ السِّرَّ وَ اَخفَی” (او، سرّ و مخفی تر از آن را میداند!) “سِرّ” را اگر راز پنهان بگیری، “مخفی تر” از آن کدام است؟! ممکن است سالکی سرّ خود یا دیگری را بداند، اما مخفی تر از سرّ چیست که بداند؟! ای دوست، در عمق وجود آدمی مجموعه نیروهایی پنهان است که هنوز فرصت ظهور نیافته اند. نه خود شخص از چندی و چونی آنها مطلع است و نه دیگری. گویی در عمق تاریک وجود، خبرهایی است که هر کدام منتظر موقعیتی مناسب برای بارز شدن خویشند. “اَخفَی” (مخفی تر)، آن است که وقتی به ظهور رسد و در وجودت بارز گردد، حتی خودت نیز متعجب شوی. زیرا از چنین توانی در وجودت غافل بوده ای. چه تنها این خالق است که میداند در سِرشت مخلوق چه نهاده است. او از همان برخوردار است که خالق برخوردار است. اینگونه استعدادها و توانمندی ها در عمق قلب آدمی، همانجا که مهبط نزولات الهی است، مستتر است. سالکان واصِل، به اذن ربّ شان، با برداشتن حجابهای نفسانی و خروج از ذهن محدود بشری، به این گنجینه های عظیم باطنی دست می یابند. برگرفته از سایت مسعود ریاعی https://eitaa.com/quranpuyan
✳️ تابش نور محمدی در فاران "حری" بشارت هفدهم در باب سوم کتاب نبی از آیه ۳ تا ۹، بشارت به ظهور قدوس از کوه فاران داده و برخلاف بشارت گذشته، از این ظهور به لفظ آینده اخبار نموده، و آیین و قوانین وی را جاودانی و جهانی معرفی کرده است، چنان که فرماید : (۳) خدا از تیمان می آید، و از کوه فاران می آید برای همیشه (تا انقراض جهان) جلالش آسمانها را بپوشاند، و زمین از مدح و ثنایش مملو گردد (۴) پرتوش هم چون آفتاب است و از دستش شعاع ساطع گردد، و ستر قوتش در آنجا است (۵) در پیش او وبا و طاعون برود و آتش تب نزد پاهای او است (۶) بیاید و بایستد و بپیماید زمین را و نظر افکند و بپراکند جمعیتها را و بجهند کوه های قدیمی، و خم شوند تلهای ابدی، و طریقه های (قوانین) او جهانی و جاودانیست. 🔹آیه ۳ تصریح می کند که جلال و عظمت آن پیمبری که از کوه می آید، برای همیشه تا انقراض جهان در آسمانها و زمین برقرار، و جهان از مدح و ثنایش پر شود. ⬅️یکی از نمونه های بارز مدح همیشگی آن حضرت، مسلمین است که در هر شبانه روز سه نوبت، نام نامی پیمبر بزرگوار خود را، با نام آفریدگار جهان، برفراز مأذنه ها به گوش جهانیان می رسانند. و از نظر واقع نیز عموم خردمندان و دانشمندان بشریت سر تعظیم و تکریم به پیشگاه باعظمت وی فرود آورده، با نظر تحسین به وی می نگرند. 🔸 أية ۴ نیز دوام فروزندگی این نور اعظم را تأیید، و درخشان ترین شعاع آن را از دست وی ساطع و منتشر به سراسر جهان خوانده، و بزرگ ترین قدرت و شخصیت او را نیز به همان شعاع دانسته است. این شعاع، کتاب آسمانی آن حضرت، مجید، است که برای همیشه عقول و افکار خردمندان را روشن نموده و تکامل عقل و علم آن را دستخوش افول و زوال نخواهد گردانید. 🔹 آیه ۵ آن یگانه طبیب روحانی را نابود کننده وباهای خانمان سوز کفر و بی ایمانی، و بهبود دهنده عموم آفات و بلایای جسمی و روحی خوانده که: به هر جا قدم گذارد، وباها و طاعون های اجتماع را نابود سازد. 🔹برگرفته از کتاب 🔸نویسنده : آیت الله دکتر محمد صادقی تهرانی https://eitaa.com/quranpuyan
قسمت شانزدهم ✅ شيوه رهبري و مديريت پيامبر اسلام:رفتار سياسي پيامبر چگونه بود؟ 🔹«رهبران کینه‌ساز و رهبران کینه‌سوز» در قرآن کریم از دو نوع رهبری با دو شیوه متفاوت یاد شده است: نمونه یکی فرعون است که در مردم کینه‌سازی می‌کند و آن‌ها را در آتش اختلاف می‌افکند: «وَ جَعَلَ أَهْلَها شِيَعاً» (سوره قصص/۴) تا مبادا قدرت متمرکز مردم برعلیه او بسیج شود. نمونه دیگر رسول خداست که برای دفن کینه‌ها همت می‌گمارد : «دَفَنَ اللّهُ بِهِ الضَّغائِنَ» (نهج‌البلاغه/خطبه ۹۶) او شخصیتی است که بذر انس و همدلی در مسلمانان می‌کاشت : «فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُم» (سوره آل عمران/۱۰۳) او به مردم می‌گفت که کینه‌ها و تقابل‌ها عذاب الهی است: «قل هُوَ الْقادِرُ عَلى أَنْ یَبْعَثَ عَلَیْکُمْ عَذاباً مِنْ فَوْقِکُمْ أَوْ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِکُمْ أَوْ یَلْبِسَکُمْ شِیَعاً» (سوره انعام/۶۵) از این رو چندان صبر و مدارا و فداکاری می‌کرد که مبادا این عذاب نازل شود. چه اینکه امیرالمومنین (ع) نیز برای جلوگیری از وقوع این عذاب در برابر غصب حق خویش سکوت کرد: «لولا مَخافةُ الفُرقَةِ بَيْنَ المسلمينَ» (الأمالي للمفيد/۱۵۵) او می‌توانست از ولایت صرف نظر کند ولی نمی‌توانست به شقاق بین مردم رضایت داده و به بهانه حق خود، مردم را به جان هم بیندازد. خلاصه ای از سخنرانی حجت الاسلام سروش محلاتی ،یکشنبه ۶ آذر ماه ۱۳۹۵ (شب رحلت رسول اکرم) سید کاظم فرهنگ http://quranpuyan.com/yaf_postst156_shywh-rhbry-w-mdyryt-pymbr-slm-rftr-sysy-pymbr-chgwnh-bwd.aspx